Maakaasuautoista
Valvoja: ffp jäsenet
Maakaasuautoista
Elikkä aloitetaanpa tälläinen threadi kun ei näyttänyt sellaista jo olevan, ja alkaa tuo nykyinen menovesi käymään liian kalliiksi kohta. Ja alkaisi pikkuhiljaa poltella että hommais tuon rakkaan vagineen tilalle jonkun maakaasu+bensamoottori ihmeen. Aiheesta paljon viime Puskurissa, esillä koeajossa jo suomessa olevia malleja.
Suurin osahan meistä nauttii autolla ajamisesti, monille se on jopa pakollista elonnon takia, on tapauksia joissa ei oie muita vaihtoehtoja, ei mahdollisuutta julkiseen liikenteeseen, ei mahdollisuutta järjestää työkavereiden kanssa kimppakyytiä, työmatka liian pitkä käveltäväksi tai pyöräiltäväksi, ja ei ole varaa ostaa helikopteria. Mutta nyt ei jauheta näitä, vaan tutkitaan porukalla ja perehdytään vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja teholähteisiin, tarkoittaen että millaisia katulaillisia Järkeviä kulkuneuvoja on jo markkinoilla, ei siis konsepteja. Eli tuliko se suunniteltu sähköauto jo? vai jäikö se vain konseptiksi? Mikä olisi järkevin suomen oloihin? odottaen että esim. maakaasutankkauspisteitä lisääntyisi nopeeseen tahtiin eri puolille suomea. Punnitaan porukalla eri vaihtoehtoja, ja melkeimpä tärkeimpänä kysymyksenä:
Millaisia vaihtoehtoja VAG-konserni tarjoaa ?
Edit: Olihan täällä näköjään tällänen threadi. Mutta aloitetaanko siitä huolimatta tämä uusi, ja yksinomaan tälle aiheelle?
Suurin osahan meistä nauttii autolla ajamisesti, monille se on jopa pakollista elonnon takia, on tapauksia joissa ei oie muita vaihtoehtoja, ei mahdollisuutta julkiseen liikenteeseen, ei mahdollisuutta järjestää työkavereiden kanssa kimppakyytiä, työmatka liian pitkä käveltäväksi tai pyöräiltäväksi, ja ei ole varaa ostaa helikopteria. Mutta nyt ei jauheta näitä, vaan tutkitaan porukalla ja perehdytään vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja teholähteisiin, tarkoittaen että millaisia katulaillisia Järkeviä kulkuneuvoja on jo markkinoilla, ei siis konsepteja. Eli tuliko se suunniteltu sähköauto jo? vai jäikö se vain konseptiksi? Mikä olisi järkevin suomen oloihin? odottaen että esim. maakaasutankkauspisteitä lisääntyisi nopeeseen tahtiin eri puolille suomea. Punnitaan porukalla eri vaihtoehtoja, ja melkeimpä tärkeimpänä kysymyksenä:
Millaisia vaihtoehtoja VAG-konserni tarjoaa ?
Edit: Olihan täällä näköjään tällänen threadi. Mutta aloitetaanko siitä huolimatta tämä uusi, ja yksinomaan tälle aiheelle?
Maakaasun tankkauspisteet taitavat olla sen verran harvassa, että käyttö onnistuu vain muutamassa suurimmassa kaupungissa. Lisäksi koska kaasu tulee venäjältä, voi sen hinnalle tapahtua mitä tahansa. Kulutuksen kasvun myötä hinta tietty nousee.
Järkevämmäksi näkisin tällä erää Hybridin, joilla kulutus alle 5l sekalaisessa ajossa ja suurin etu kaupunkipyörityksessä. Tosin halvimpien hinnat lähes 30000, joten lisähintaa vastaavaan perusmalliin on pulitettava noin 10000e ja mallivalikoima on aika suppea (Civic ja Prius?). Plussana automaattilaatikko ja hyvä perusvarustelu. VAG-konsernilla moista ei tosin taida olla tarjolla, ainakaan vielä.
Myös pieniruokainen diesel voisi olla halpa ajella, varsinkin jos ajoa on paljon (kiitos käyttövoimaveron).
Järkevämmäksi näkisin tällä erää Hybridin, joilla kulutus alle 5l sekalaisessa ajossa ja suurin etu kaupunkipyörityksessä. Tosin halvimpien hinnat lähes 30000, joten lisähintaa vastaavaan perusmalliin on pulitettava noin 10000e ja mallivalikoima on aika suppea (Civic ja Prius?). Plussana automaattilaatikko ja hyvä perusvarustelu. VAG-konsernilla moista ei tosin taida olla tarjolla, ainakaan vielä.
Myös pieniruokainen diesel voisi olla halpa ajella, varsinkin jos ajoa on paljon (kiitos käyttövoimaveron).
Olen itsekin miettinyt. Sattuukohan kukaan tietämään kuka noita kaasumuutoksia tekee suomessa bensa-autoihin? Muistaakseni jonkun 2000-3000e maksaa bensaautoon tuollainen muutos, töineen ja tarvikkeineen. Pitää olla Tukesin hyväksymä korjaamo.
Tässä puskurin juttu maakaasuautoista. Näyttäis Tampereella olevan joku maakaasuautoihin erikoistunut jobbarikin.
http://www.youtube.com/watch?v=iqzuiNKxh3o
Tässä puskurin juttu maakaasuautoista. Näyttäis Tampereella olevan joku maakaasuautoihin erikoistunut jobbarikin.
http://www.youtube.com/watch?v=iqzuiNKxh3o
Eipä tuo kaasumainen polttoaine kannata, sillä valtio ei tue päästöjen vähentämistä.
Koodi: Valitse kaikki
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Usein+kysytty%C3%A4/
5. Auton muuttaminen neste-/maakaasukäyttöiseksi (myös tuonti)
Mitä vaatimuksia asetetaan neste-/maakaasukäyttöiselle autolle? Entä jos sellaisen tuo valmiina ulkomaita?
Nestekaasukäyttöisestä henkilöautosta joutuu polttoainemaksulain mukaisesti maksamaan polttoainemaksua 330 €/päivä (pakettiautolla 500€/päivä), joten sellaisen tuominen tuskin on kannattavaa.
Tehdasvalmisteinen auto voidaan todennäköisesti hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa, kunhan se on hyväksytty ulkomailla (EU) ilman poikkeuslupia. Jälkiasennetun laitteiston kohdalla mennään saman kaavan mukaan kuin jos laitteisto olisi asennettu vasta Suomessa.
Maa- tai nestekaasulaitteiston asennuksesta määrätään liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa seuraavaa:
5. Muutettaessa auton moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, tulee kaasulaitteiston asennus tarkastaa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) 6 luvussa tarkoitetulla tavalla. Nestekaasulaitteiston asennuksessa tulee käyttää E-säännön n:o 67 mukaan hyväksyttyjä osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa E-säännön n:o 110 vaatimuksia vastaavia osia."
"4. Muutettaessa auton moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien pakokaasuvaatimusten tulee täyttyä. Pakokaasuvaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on tarkoitettu kyseisessä autossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön n:o 115 vaatimuksia."
Kaasulaitteiston asennuksen tarkastuksen suorittaa turvatekniikan keskuksen valtuuttama taho.
E-säännöt ovat nähtävissä osoitteessa: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
Tuossa avaus puheenvuorossa mainittuun nuo sähköautot, jotka itseä henkilökohtaisesti kiinnostaa ja viehättää. Ja niitä kohden autoteollisuus on ilmeisesti menossakin, tosin välivaiheena on nuo hybridit. Nyt bensa, myöhemmin ainakin diesel. Vedyn yleistymiseen en jaksa autoissa uskoa, kahdestakin syystä. Vedyn tuottaminen on melkokallista ja toiseksi polttokennoihin tarvitaan platinaa, joka melko vaikeasti saatavaa jo nykyisellään.
Mutta palatakseni noihin sähköautoihin. Kannattaa katsoa sellainen hieman populistinen elokuva kuin "who killed electric car" Siinä on ihan mielenkiintoisia pointteja. Tosin elokuva on tehty kalifornian auringon alla, että siitä ei juurikaan saa vinkkiä noiden sähköautojen pakkasen kestosta. Mutta uskoisin että niillä jatkossa melko hyvin pärjää Suomen talvissa, varsinkin jos ovat yhtä lämpimiä kuin edellinen, ainakin Etelä-Suomessa pärjää.
Suomessa on ryhmä joka yrittää rakentaa sarjatuotanto autosta sähköauto konversion, tai ilmeisesti ne on esimyynyt 500kpl:tta sähkö-Corolloja. Idea niillä on kuitenkin se etät ottaa corollasta koko polttomoottori hässäkän ja siihen liittyvät ylimääräiset ja laittavat akut ja sähkömoottorin (tai pari) pyörittämään muutamaa rengasta ja lisäksi yhden pyörittämään apulaitteita mm. ilmastointia ja hydrauliikkaa. Ja se vähä mitä olen siitä lukenut niin kun tuo 500kpl:tta on myyty niin antavat tekniikan vapaasen levitykseen että kaikki voivat muuttaa omat kinnerinsä sähköllä käyväksi. Lisä tietoa tuosto löytyy tästä -> eCorolla Mutta kaupallisiakin sähköautoja on tulossa, mielenkiintoisin tällä hetkellä taitaa olla Tesla motors:n Roadsteri, mistä on tulossa myös 4-ovinen versio (tai se on vissiin kokonaan oma auto). Suoritus arvot tuossa roadsterissa on ainakin kohdallaan, eikä noita sähköautoja ainakaan laiskoiksi voi haukkua youtubessa liikkuvien pätkien perusteella.
Kiinnostaisi vaan tietää mitä kotimaiset lainvalvojat sanovat tuosta eCorollasta? mikään mahdoton se ei liene toteuttaa, tosin hintava. Olen erinäisiä akku yhdistelmiä laskenut ja halvimmillaan olen päässyt johonkin 15k€::n (siis nettikaupan akku hinnoilla, hinta varmasti olisi alhaisempi jos tilaa sen 8000 kpl:tta Li-ion akkuja kerralla).
Mutta palatakseni noihin sähköautoihin. Kannattaa katsoa sellainen hieman populistinen elokuva kuin "who killed electric car" Siinä on ihan mielenkiintoisia pointteja. Tosin elokuva on tehty kalifornian auringon alla, että siitä ei juurikaan saa vinkkiä noiden sähköautojen pakkasen kestosta. Mutta uskoisin että niillä jatkossa melko hyvin pärjää Suomen talvissa, varsinkin jos ovat yhtä lämpimiä kuin edellinen, ainakin Etelä-Suomessa pärjää.
Suomessa on ryhmä joka yrittää rakentaa sarjatuotanto autosta sähköauto konversion, tai ilmeisesti ne on esimyynyt 500kpl:tta sähkö-Corolloja. Idea niillä on kuitenkin se etät ottaa corollasta koko polttomoottori hässäkän ja siihen liittyvät ylimääräiset ja laittavat akut ja sähkömoottorin (tai pari) pyörittämään muutamaa rengasta ja lisäksi yhden pyörittämään apulaitteita mm. ilmastointia ja hydrauliikkaa. Ja se vähä mitä olen siitä lukenut niin kun tuo 500kpl:tta on myyty niin antavat tekniikan vapaasen levitykseen että kaikki voivat muuttaa omat kinnerinsä sähköllä käyväksi. Lisä tietoa tuosto löytyy tästä -> eCorolla Mutta kaupallisiakin sähköautoja on tulossa, mielenkiintoisin tällä hetkellä taitaa olla Tesla motors:n Roadsteri, mistä on tulossa myös 4-ovinen versio (tai se on vissiin kokonaan oma auto). Suoritus arvot tuossa roadsterissa on ainakin kohdallaan, eikä noita sähköautoja ainakaan laiskoiksi voi haukkua youtubessa liikkuvien pätkien perusteella.
Kiinnostaisi vaan tietää mitä kotimaiset lainvalvojat sanovat tuosta eCorollasta? mikään mahdoton se ei liene toteuttaa, tosin hintava. Olen erinäisiä akku yhdistelmiä laskenut ja halvimmillaan olen päässyt johonkin 15k€::n (siis nettikaupan akku hinnoilla, hinta varmasti olisi alhaisempi jos tilaa sen 8000 kpl:tta Li-ion akkuja kerralla).
Tuo "Who killed electric car" löytyy myös kätevästi Youtubesta.
http://www.youtube.com/watch?v=9vD33UMAtBY
http://www.youtube.com/watch?v=9vD33UMAtBY
Ykköskoppaisen Golfin olen nähnyt omatoimisesti sähköautoksi muutetun ja ihan toimiva se oli. Polttomoottorin tilalle vaan sähkömoottori normaalin vaihdeloodan jatkoksi ja lyijyakkuja auto täyteen + hieman tehoelektroniikkaa. Kaupunkikäytössä lyhyillä matkoilla tuollaisellakin pärjää mainiosti, esim. muutaman kilometrin työmatkat. Pidemmälle matkalle tarvitaan sitten polttomoottori- tai polttokennovehje.
E: Ei ollut suomen kilvissä tuo Golf, tiedä sitten miten täällä onnistuisi.
E: Ei ollut suomen kilvissä tuo Golf, tiedä sitten miten täällä onnistuisi.
Lyijy akut on vaan vähän turhan isoja ja huonoja koska ovat "liian hapokkaita". Onko tietoa mitä sen golffin kytkimelle oli tehty, kun epäilen ettei se kestä sähkömoottorin maksimi vääntöä liikkeelle lähdössä?
Sähkö autolle riittäis hyvin jos kantama olis vaikka 200km, koska suurin osa ajosta on kuitenkin säännöllistä ajoa kodin ja työpaikan/kaupan väliä. (ja n.90%:lle tämä riittäisi mainiosti). Oon monesti ihmetellyt miksei "city"-autot ole yleistynyt, koska sähkö-trukkeja on kuitenkin aina ollu. Että jos moisen muuteksen haluaisi tehdä niin jostain vanhasta trukista sais soveltuvan elektroniikankin.
Sähkö autolle riittäis hyvin jos kantama olis vaikka 200km, koska suurin osa ajosta on kuitenkin säännöllistä ajoa kodin ja työpaikan/kaupan väliä. (ja n.90%:lle tämä riittäisi mainiosti). Oon monesti ihmetellyt miksei "city"-autot ole yleistynyt, koska sähkö-trukkeja on kuitenkin aina ollu. Että jos moisen muuteksen haluaisi tehdä niin jostain vanhasta trukista sais soveltuvan elektroniikankin.
200km ajosäteen omaava sähköauto toimii tosiaan monella ihmisellä 90% ajoista. Mutta mitäs sitten kun kumminkin 10% ajosuoritteista käsittää yli tuon kilometrimäärän, kumminkin keskivertoautoilijalla on vain yksi auto. Tuossa mielestäni yksi erittäin tärkeä syy miksi ei sähköautot tule yleistymään hirveästi, joutuisi omistamaan kaksi autoa missä on paljon pääomaa kiinni, ja isot juoksevat kulut.
Järkevämmäksi näkisin tällä erää Hybridin, joilla kulutus alle 5l sekalaisessa ajossa ja suurin etu kaupunkipyörityksessä.
Minä en, koska pitkällä kaavalla katottuna bensan/dieselin hinta kallistunee alle 10 vuoden sisällä niin paljon että edes hybdridillä ei kannata ajella. Mutta onhan maakaasukin fossiilinen polttoaine, vai olenko ihan hakoteillä? eli onko kuinka varmaa ettei "jo" reilu 10 vuoden kuluttua ala sekin loppua maapallolta?
en nyt täysin tosissani ole tätä sanoessani mutta miksei kukaan ole kehitellyt ydinvoimalla kulkevaa autoa? jokaisessa autossa yksi minikokoinen ydinvoimala jonka uraanitangot joutuis vaihtaa "vain" kerran vuodessa.
No ei se hinta nyt niin räjähdysmäisesti nouse. Ja vaikka nousisikin, niin eiköhän jo 10 vuoden kuluttua ala olemaan varteenotettavaa muutakin tekniikkaa tarjolla, polttokenno- ja verkosta ladattavia sähköautoja. Niin kauan kuin muistan, yleinen arvio fossiilisten polttoaineiden riittävyydestä on ollut noin 40v ja on edelleen. Lisäksi vanhaa tekniikkaa voidaan hyödyntää muiden polttoaineiden kanssa, kyllä polttomoottori käy muillakin kuin fossiilisilla polttoaineilla.Minä en, koska pitkällä kaavalla katottuna bensan/dieselin hinta kallistunee alle 10 vuoden sisällä niin paljon että edes hybdridillä ei kannata ajella. Mutta onhan maakaasukin fossiilinen polttoaine, vai olenko ihan hakoteillä? eli onko kuinka varmaa ettei "jo" reilu 10 vuoden kuluttua ala sekin loppua maapallolta?
Tällä hetkellä ei vaan ole oikein muuta tarjolla kuin bensa, diesel ja bensahybridejä jos mielii muuallakin kuin kaupungissa pyöritellä.
Ja auto lyijysuojineen, vesijäähdytyksineen sun muine paineastioineen painaa 50t? No joo, onhan venäläisillä noita ydinvoimalla toimivia majakoita ympäri jäämerta ja samalla periaatteella toimivia satelliitteja kymmeniä tuolla yläpuolellamme. Ideana tuottaa lämpöä ja siitä suoraan sähköä huonolla hyötysuhteella ilman turbiineja ja höyryä. Eipä ideasta silti autokäyttöön ole.ja niiden tankojen hinta olisi mikä? 50 000 euroa
Mitä olen käsittänyt niin pikalaturilla tuommosen sähkö auton lataa n.80%:iin puolessa tunnissa, eli siinä ajassa kun istut veijo esson baarissa. (Anteeksi veijo ST1:n baarissa) Ja jos asiaa ajattelee ympäristön suojelun kannalta, niin ei kauheen paha ole jos sen 10% ajaa bensa vehkeellä (vuokra tai kakkos autolla esim). Ja akku tekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan, että mitä yleisemmäksi nämä vehkeet tulisivat sen paremmiksikin samalla. Sähköautojen puolesta puhuu sekin että niille meille olisi jo valmis jakeluverkkokin olemassaMutta mitäs sitten kun kumminkin 10% ajosuoritteista käsittää yli tuon
Ja mitä tuohon ydinvoiman käyttämiseen autoissa, niin siihen on pitkä ja miltein loputon tie kuljettavana, koska nyttenkin ydinvoimaloissa hukataan hirveä määrä energiaa, kun lauhdevettä ei saa käyttää esim talojen lämmitykseen. (Toisaalta ihan hyvä kun tuoreessa muistissa on mitä nokialla kävi niitten venttiilien kanssa.) Ja toinen on tosiaan tuo hinta, koska uraani maksaa ja sitten sun tarttis laittaa joku mikro höyryturbiini, että sieltä sitä energiaa saadaan. Mutta ei sitä vettä ole pakko uraanilla kuumentaa... (mutta tämä ajatus kannattaa jättää tähän, koska tulee melkokallis systeemi. Täysikokoiset turbiinitkin maksavat niin tolkuttomia.. Tosin Energia tekniikan tunnilla on tullut semmoinenkin ajatus että joskus kännykätkin saattavat sisältää nanoturbiinin *tuskimpa silti*)
Höyryturbiinin tapaisilla systeemeillä autoja on kyllä käytetty, eikös joku nimekäs entinen formula insinööri kehittänyt paineilmalla käyvän autonkin? muistaakseni siinä oli kantama vajaa 100km. Mutta se totes ite jälkikäteen ettei siitä ole massatuotanto autoksi, mutta tulipa kokeiltua. EDIT: löyty, on menossa sarja tuotantoon, muttei silti kauheesti vakuuta
Ja maakaasu on fossiilinen polttoaine. Ja öljyn polttaminen tarttis mun mielestä lopettaa mahdollisimman pian koska tulevaisuudessa tullaan kuitenkin muoveja melkoisesti tarvitsemaan.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa