2.0 TDi ravistaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

sville
-
Viestit: 17
Liittynyt: 2.10.2007 12:36

2.0 TDi ravistaa

ViestiKirjoittaja sville » 15.10.2007 14:36

Golf V 2.0TDI ravistaa reilusti. Kylmä kone käy nätisti, mutta lämpimänä paikalla ollessa tuntuu joskus että koko auto heiluu. Ääni kuulostaa ihan normaalilta, mutta noin paljoa sen ei varmaan kuuluisi heilua. Vapaalla rullatessakin heiluminen tuntuu selvästi.
Ravistus/heiluminen ei ole aina samanlaista, joskus ei tunnu mitään, joskus todella paljon.
Mistäköhän vikaa lähtisi etsimään?

Pari kertaa auto on käynnyt huollossa (Skodahuolto), mutta koska mitään vikakoodia ei näy niin eivät mitään ole osanneet tehdäkään.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 15.10.2007 15:14


sville
-
Viestit: 17
Liittynyt: 2.10.2007 12:36

ViestiKirjoittaja sville » 30.10.2007 9:31

Kiitoksia linkistä. Olen muitakin ketjuja löytänyt, mutta asia ei ole vielä ratkennut.
Monella oli auttanut moottorin softan päivitys, mutta itsellä ei. Seuraavaksi ilmeisesti tarvitsee alkaa tutkimaan antureita ja egr:ää.

Maalaisjärjellä ajatellen lämpötila- tai ilmamääräanturin vika voisi ehkä tulla kyseeseen. Lähinnä siis siksi että kylmä kone käy täysin nätisti, mutta ongelmat alkavat kun kone on kunnolla lämmennyt. Tuntuu että kylmä kone myös vääntää paremmin.

Mutta mites tuo egr toimii? Onko sen toiminta riippuvainen lämpötiloista tms, vai mikä sitä ohjaa?

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 30.10.2007 12:52

Edellisen autoon vaivaan auttoi suuttimien vaihto.

sville
-
Viestit: 17
Liittynyt: 2.10.2007 12:36

ViestiKirjoittaja sville » 30.10.2007 12:58

Olisko siinä myös samat oireet, eli kylmänä toimi mutta lämpimänä ei?

Lueskelin tuolta ultimatevw:n puolelta noista suutinongelmista, mutta ymmärsin että niissä oireet olivat mukana kylmänäkin. Ilmeisesti ovat aika kalliitakin?

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 31.10.2007 18:19

Lämpimänä vain ravisteli. Taisivat olla aika herkän hintaiset, koska maahantuoja kanitti aika pitkään vastaan, ennenkuin suostui vaihtoon (menivät takuuseen).

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.10.2007 19:13

mulla kanssa välillä ravistelee, tosi vähän kylläkin verrattuna edelliseen 2003 itä autoon joka oli jakajapumpulla.
Vag Comilla voisit tarkistaa suuttimien korjaus arvon, niistä luulisi näkevän jos jollain suuttimella on huomattavasti suurempi kuin muilla.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 31.10.2007 21:36

Kyllä noi 2-litraiset taitaa ravistella enemmän tai vähemmän kaikki. Korjausarvoissa ei ainakaan mulla näy mitään ja ohjelmakin on päivitetty sekä Skodalla että eräässä toisessa paikassa ;). Mukavahan se on että vähän hytkyttää.

kjko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 22.12.2004 18:04

ViestiKirjoittaja kjko » 31.10.2007 23:08

Täälläkin 2.0 TDI BLB-kone ravistaa. Tandem-pumppu vaihdettu --> ei poistanut vikaa. Kahteen kertaan käyty merkkiliikkeessä, yksi softapäivitys puuttuu vielä autosta, kun eivät onnistuneet kummallakaan kerralla 26D9 päivitystä tekemään.

Itsellä ravistus/rynkytys ilmenee pahiten varovaisessa kiihdytyksessä n. 2000rpm kohdalla, kaikilla vaihteilla, ehkä lämpimänä pahemmin kuin kylmänä. Pitää tarkkailla vielä tuota eroa. Ehken pakokaasun kierrätys siellä miettii, ollako päällä vai ei. Reippaammin kiihdytyllessä ongelmaa ei ilmene.

26D9 liittyy ilmeisesti EGR-asioihin, toivottavasti auttaa. Jos ei, niin alkaa mietityttämään merkkiliikkeen käyttäminen.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 1.11.2007 8:34

^ Oletko kokeillut nypätä EGR-venttiilin alipaineletkun irti? (Muista sit tulpata se letku)

sville
-
Viestit: 17
Liittynyt: 2.10.2007 12:36

ViestiKirjoittaja sville » 1.11.2007 9:55

Kävin taas vaihteeksi huollossa asiaa ihmettelemässä.
Valmistajan/maahantuojan vikatietokannasta löytyi kaksi oireisiin sopivaa vikakuvausta. Ravistaa tyhjäkäynnillä ja ravistaa (vapaalla) rullatessa. Mulla tekee molempia.
Virallisten ohjeiden mukaan moottorin softapäivitys korjaa paikallaan ravistamisen. Rullausasia on selvityksessä, ja sille ei voi kuulemma vielä tehdä mitään.

Moottorin ohjauslaitteen softa päivitettiin uusimpaan versioon, mutta siitä ei ollut apua. Seuraavaksi voisi kuulemma ryhtyä mittailemaan tandem-pumpun paineita yms. Eivät oikein lämmenneet ehdotuksilleni egr:n ja/tai maf- ja lämpötila-antureiden häiriöistä. Rikkoutunut anturihan antaisi vikakoodin, mutta se ei käsittääkseni näy jos anturi tarjoaa väärää lukemaa.

Löytyisikö tuon egr:n alipaineletkun tukkimiseen ja testaukseen rautalanka-ohjetta? (En tiedä niistä mitään, en edes tiennyt onko se sähkö- vai alipaineohjattu...)

Yksi ystävällinen ffp:läinen jo tarjoutui tarkistamaan vag-commilla suuttimien arvoja. Toivottavasti niitä päästään ensi viikolla katselemaan.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 1.11.2007 17:33

Rikkoutunut anturi antaa vikakoodin vikamuistiin mutta jos anturi vääristää arvoja vähän niin se ei välttämättä anna vikakoodia. Jos anturi vääristää arvoja paljon niin silloin tulee vikakoodeja.

VWolfenstein
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.10.2006 21:10

ViestiKirjoittaja VWolfenstein » 1.11.2007 17:41

^ Oletko kokeillut nypätä EGR-venttiilin alipaineletkun irti? (Muista sit tulpata se letku)


Jaa sekö onnistuu näissä uudemmissa tämä letkun irrotus ja ei aiheuta vikakoodia??? Joskus miettinyt tätä asiaa jos ottaa sen egr systeemin pois toiminnasta-ainakin kesäksi, vanhempi ajm-koneinen golffi tuntui toimivan paremmin kun nyppäisi irti sen letkun.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 1.11.2007 20:00

kyllä sieltä hyppää pienellä viiveellä vikakoodi pakokaasujen kierrätyksestä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 1.11.2007 21:05

En ole sanonut etteikö koodia tulisi. Sillä koodilla ei sinällään ole ainakaan minulle mitään merkitystä.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 1.11.2007 21:55

Eipä haittaa täälläkään, kun tietää mistä se tulee.. eikä haitannut huollossakaan kun sanoin miksi se tulee jatkossakin.

sville
-
Viestit: 17
Liittynyt: 2.10.2007 12:36

ViestiKirjoittaja sville » 2.11.2007 8:58

Löytyisikö mistään kuvallista ohjetta mistä näkee mikä letku pitää irrottaa ja tukkia?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 2.11.2007 9:34

Voin napsia tässä päivällä vaikka kuvatuksen, letku tulee ainakin Ocun BKD koneessa siihen moottorin etupuolelle heti ennen komposiitti imusarjaa olevaan metallisen EGR venttiilin kyljessä olevaan alipaine "ufoon".
siinä on lyhyt pätkä pehmeä letkua joka muuttuu kiinnikkeen kohdalla kovaksi.
Itse nyppäisin irti siitä ufosta ja katkaistu pultti (sellainen jossa ei kierrettä lopussa) letkun päähän ettei tule alipaine vuotoa.

VWolfenstein
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.10.2006 21:10

ViestiKirjoittaja VWolfenstein » 2.11.2007 17:09

Joo "ufo" löytyy heti siitä kun irroittaa sen muovisuojan koneen päältä ja se on heti siinä edessä-imusarjassa kiinni, oisko golffissa ollut alumiininen imusatsi...
Jos irrottaisi vasta keväällä sen, talvellahan se on kait syytä pitää toiminnassa, nousee lämmöt paremmin. Ennen katsastusta egr takaisin toimintaan ja nollaa vikakoodin.
Kuinka tuo järjestelmä poikkeaa vanhemmista PD koneista kun ne eivät herjaa vikakoodia?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.11.2007 20:52

Joo mullakin on alumiininen imusarja BKD Ocussa '05. Syttyykös teillä herjavalo kun poistaa EGR letkun? Oiskohan mulla tuo Karalan päivitys tehnyt sen ettei syty, vaikka pyysin kyllä jättämään kierrätystä päälle talven varalle.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 3.11.2007 15:32

Ainakaa tällä viimeisimmällä softalla ei nyi, eikä rytkytä.
EGR toimii " osittain". Voemoa sais vaan olla enempi... pikkasen ollaan vielä friikin tehoista jäljessä ;-) Mutta ei sitä mopolla mahottomia, kun on tuo solmu pienehkö..

Eikös Friikillä ole omatkin softanpäivitystyökalut & vehkeet ?

Muuten, miksi se letku pitäisi repiä irti, kun asian voi ilman herjoja tehdä softallakin ?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 4.11.2007 19:18

http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Ocu2/ocu2_egr.jpg

Ominaisuutena tuli EGR poistamisen jälkeen aika raju vetopiikki 2500 kierroksen kohdalle.. niin kova että muija valitti auton alkavan sutimaan tahattomasti liukkailla. jouduin korjaamaan jatkamalla VNT vartta ja nyt on ihan ok.

VWolfenstein
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.10.2006 21:10

ViestiKirjoittaja VWolfenstein » 4.11.2007 21:43

Ominaisuutena tuli EGR poistamisen jälkeen aika raju vetopiikki 2500 kierroksen kohdalle..


Vaikuttaako egr:n poistaminen bkd-moottorissa (vakio softalla) muuten suorituskykyä parantavasti, vai normalisoituuko/hyytyykö meno sen 2500...3000 kiekan jälkeen? Kulutus taitaa hiukan vähentyä kuitenkin.

Tietenkin se kunnollinen softa ois hyvä, ei tarttis kikkailla =)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 4.11.2007 22:48

Vakiona maksimi teho on jossain 4000 kierroksen huitteilla joten ei se meno ainakaan ennen sitä pitäisi hyytyä.

En mitannut tehoja, mutta uskoisin ettei vaikuta niin paljon kuin vanhemmissa peleissä koska tuossa jäähdytetään pakokaasut ennen imusarjaa.
lisäksi maksimi kierroksilla EGR ei ole käytössä ja ainakin minulla näyttää olevan komposiitti imusarja joka ei myöskään sido itseensä lämpöä joten se ei sitä myöhemmin luovutakkaan kun kaasu painetaan pohjaan.

Eli veikkaan että tuo piikitys ja osakaasun "hereys" EGR poiston jälkeen johtuu suuremmasta ilmamäärästä joka sallii suuremman syötön osakaasuilla ja ajosta tulee ryntäilevämpää tai herkempää.. ihan miten haluaa sanoa =)

Kulutuksesta en myöskään osaa sanoa kun nypin EGR irti ennen kuin kerkesin tankkaamaan autoa.
Ensimmäisen tankillisen kulutus oli 5.5L, en osaa sanoa oliko vähän vai paljon.

Ainakin ALH koneeseen verrattuna kone lämpenee ihan hemmetin huonosti ilman EGR, tosin lämpömittari nousee kyllä nopeasti, mutta koneen oikea lämpö on viisarin ollessa tapissaan ~70 astetta..
Pitäisi varmaan katsoa miten lämmöt nousee EGR kanssa mutta en henno syöttää koneelle pakokaasua, painan vaikka mielummin webaston päälle kun on pakkasta.
Koneen todelliset lämmöt saa näkyviin climatronicin näytölle jos haluaa seurailla.

tuolla valmistajan antamia tehokäyriä moottorit valikossa sivulla 6:
http://www.skoda-auto.com/newoctavia/te ... nguage=FIN

kjko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 22.12.2004 18:04

ViestiKirjoittaja kjko » 4.11.2007 23:24

Pitkittäiskoneessa (=BLB) pitää ilmeisesti laittaa se pultti punaisella rinkuloituun kohtaan?

Lähikuva

Onkos kukaan koittanut laittaa neulalla tms pienen reieän siihen letkuun? Eikös silloin EGR toimisi "rauhallisemmin" jos ei sitä alipainetta tulisi siin paljoa.

Muistaakseni joskus (kauan sitten) Subarun tee-se-itse virityksessä sotkettiin tietoisesti ahtopaineiden kontrollia pienellä reiän teolla...

edit:typo

sville
-
Viestit: 17
Liittynyt: 2.10.2007 12:36

ViestiKirjoittaja sville » 14.12.2007 20:04

Vika selvisi. Ylimääräistä tärinää tyhjäkäynnillä aiheutti viallinen tandem-pumppu. Päästi kuulemma moottoriöljyä naftan joukkoon. Nyt sitten jälkikäteen huomasin AKE:n sivuilta, että just vuonna 2004 noita Golffeja kutsuttiin takaisin viallisen pumpun takia.

Tuli mieleen, että kuinkahan pahasti ylimääräinen öljynpoltto on paikkoja sotkenut. Olisikohan järkevää tehdä joku injection cleaner käsittely tms?

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 14.12.2007 20:57

Vika selvisi. Ylimääräistä tärinää tyhjäkäynnillä aiheutti viallinen tandem-pumppu. Päästi kuulemma moottoriöljyä naftan joukkoon. Nyt sitten jälkikäteen huomasin AKE:n sivuilta, että just vuonna 2004 noita Golffeja kutsuttiin takaisin viallisen pumpun takia.

Tuli mieleen, että kuinkahan pahasti ylimääräinen öljynpoltto on paikkoja sotkenut. Olisikohan järkevää tehdä joku injection cleaner käsittely tms?


Mulla kävi skodan kanssa juurikin näin.Paitsi että mulla ravistelu tuli ihan päinvastoin.Lämpimänä toimi ok mutta kylmänä hytkytti.Heti uutena aloitti tuon ja ensiksi ajattelin ,että se on lähinnä ominaisuus kunnes huollossa mainitsin asiasta ja sitten todettiin tandem-pumpun vuotavan ja autoon vaihdettiin uusi pumppu sekä tehtiin jokin puhdistus.Tämän operaation jälkeen toiminut moitteettomasti.Auto siis Octavia RS TDI.

virtanen
-
Viestit: 69
Liittynyt: 3.6.2005 13:04

ViestiKirjoittaja virtanen » 17.12.2007 10:38

Öö, löytyykö tuo tandem kaikista pumppusuutinkoneista?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 17.12.2007 12:07

Oisin sitä mieltä että löytyy.

virtanen
-
Viestit: 69
Liittynyt: 3.6.2005 13:04

ViestiKirjoittaja virtanen » 18.12.2007 9:26

Näköjään.
Pierburgilta ko. viritelmää saa myös suoraan. Oheisen linkin kuva vaan vaikuttaisi olevan peilikuva...

http://www.carparts-cat.com/webdata01/I ... 7.17.0.JPG

kjko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 22.12.2004 18:04

ViestiKirjoittaja kjko » 29.4.2008 22:03

Nyt on sitten pitkittäiskonekin (BLB) jo vähän aikaa kunnossa...

Syy: Vesivahinko... (tai sitten samassa remontissa tehty ohjelmapäivitys)

Neulasia ja lehtiä mennyt sen välitilan viemäröintiin josta seurauksena vedenpinnan nousu sähkölaitteisiin asti, kunnes keltainen moottorin varoitusvalo syttyi kojelaudassa + meno hiipui. Valoissa ei pärjännyt enää edes vanhalle Transitille.

Auto marmoritiskin kautta huoltoon, tulos = 8 eri vikakoodia. Hapettunut liitin aiheutti moisen.

Samassa laitettiin 26D9 päivitys.

Tuloksena nykiminen loppui (kopkop...)

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 30.4.2008 1:24

Löytyykös tuosta mun passatista kans tuo tandem pumppu? Oon kans huomannut, jos ajaa myötämäkeen ja on siinä rajoilla, vetääkö vaiko jarruttaako moottori niin nypyttää ja jos paikallaan nostaa kierrokset n. 2000rpm niin alkaa kone käymään epätasaisesti.. Tiedä johtuuko ohjelmasta vai jostain muusta. Egr tukittu.. Ei vikakoodeja..

kjko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 22.12.2004 18:04

ViestiKirjoittaja kjko » 1.5.2008 9:33

Olen kuvitellut, että 1.9:ssä sitä ei ole. Viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä...

janitkon
-
Viestit: 100
Liittynyt: 28.10.2007 19:08

ViestiKirjoittaja janitkon » 1.5.2008 11:20

Löytyykös tuosta mun passatista kans tuo tandem pumppu?


Öö, löytyykö tuo tandem kaikista pumppusuutinkoneista?


Oisin sitä mieltä että löytyy.


Noitten viestien perusteella tuo pumppusuutin lienee se taikasana tuolle tandem keskustelulle.
Ei se, että onko moottori 1.9 vai 2.0

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 29.5.2008 7:06

Noista korjausarvoista...

Omassa on tyhjäkäynnillä seuraavat:
-0,49mg/str, 0mg/str, 0,12mg/str, 0,35mg/str
^(-miinus)

Kilometrejä on pian 80tkm.
Pitäskö ruveta mariseen huollossa, jos sais vielä takuuseen?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.5.2008 19:39

Ei.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.7.2008 17:08

Tuo oma on ruvennu nykiin satunnaisesti, kun kierrokset ovat ~1500rpm.

Päätin sitten lukemani perusteella kurkata PA suodattimen ja se oli hyvin tumma.
Sormiin jäi jotain mähmää...

-selvä tapaus?
Haen huomenna uuden suodattimen, otan kuvat vanhasta ja uudestakin... sekä vanha minigrip pussiin LMS:ää varten.

LMS ei kyl usko tuohon, lämpöanturista se nykiminen johtuu.
VAG-comilla katsottuna arvot on (kai) ok.

Tandempumppua ei ole vaihdettu takaisinkutsu kampanjassa. Tai tuo auto ei kuulu kampanjaan.

Vielä se kuukaus on takuuta.

edit
Kuvia:
http://tos.pp.fi/koukku/suodatin/

Mannfiltterin suodatin oli vaan valkonen... originaali kai tumman harmaa?
Hieman jotain paskaa jää sormiin ja tohon paperiin... öljyltä se vaikuttaa;)

Niin ja LMS:llä ei löytyny uutta päivitystä tohon softaan.
03G 906 021 KK,,R4 2.0L EDC G000SG 9183,
Ilmeisesti sen nro on toi viimeisin?

Tuolta netistä löytyy myös logia nykimisestä.
Kavat 1, 3 ja 8...
-Lähden pihasta... minuutti tai pari ja sit näkyy et lasken alamäkee... käännyn ympäri ja nousen mäen ylös. Sit siinä on ehkä 200 metriä pientä alamäkee.
Tasainen alkaa ja nykimistä esiintyy.

Lisätään ny viel et voimasavua ruvennu näkymään enemmän kiihdytyksis.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 18.7.2008 21:01

Nyt sen nykimisen huomas jo kierroslukumittarissa.
Heilahti alaspäin.

Ja se tallentui paremmin logiin.
http://tos.pp.fi/koukku/suodatin/nykii.JPG (nuoli käppyrän loppupäässä)
Tai sitte se on toi isompi heitto aiemmin, ku ei tosta oikeen tajua?

http://tos.pp.fi/koukku/suodatin/nykiminen.CSV

Lisäks valkosta savua tuli käynnistyksen jälkeen...

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 21.7.2008 19:43

Mulla on myös alkanu kylmänä tyhjäkäynnillä nypyttämään. ja välillä tasaista ajaessa n1500rpm kohdilla.
Autolla ajettu nyt 95tkm.
Mistä kannattaisi etsiä vikaa, vai onko ominaisuus?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 21.7.2008 20:10

Täällä on myös löpisty aiheesta

Asroc
-
Viestit: 69
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 22.7.2008 12:16

-05 2.0 TDi DSG:n Nykäisyt alkoivat keväällä silloin tällöin 1400-1500 rpm, olleet pahenemaan päin. Kummallisen mustaakin on välillä tullut putkesta ilman ylimääräistä yrittämistä. Mittarissa 123 tkm, kaikki alkoi siis sopivasti merkkikorjaamon hihnanvaihdon jälkeen 5tkm sitten. Syyllistä olisi voinut helposti etsiä sieltä, mutta kokeilinpas ensin poistaa todennäköisintä syytä. Kuristin EGR-alipainekellolle menevää putkea nippusiteellä. Lähdöt ja mustan lykkääminen rahoittuivat, mutta nykiminen muuttui todelliseksi humpaksi! Ei siis hyvä keino. Alipaineputki irti kellosta ja tukkoon. Johan loppui nykiminen. Vielä ei ole mikään valokaan syttynyt. Vikakoodeista ei niin väliä. Seurataan nyt asiaa.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 22.7.2008 14:39

Latanpahan linkkiä omaan nykimiseeni, jos jollekin ois apua:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=599411#599411

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 22.7.2008 20:20

Omalla kohdalla uskoisin juurikin tuon egr:n tekevän kiusaa välillä.
Silloin tällöin kun antaa vähän saapasta, kiihdyttää kunnolla ja paskat palaa pois.

Tiedä sitten :)

tuleeko egr:n letkun poistosta -05 Octaviaan vika ilmoituksia/häiriö valo?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.7.2008 10:55

Noniin golf oli tampereen LMS:n pihassa yön ja aamulla sitten yritettiin saada nykimistä esille.
Eihän se nyt justiin oireillu mitenkään!

Maahantuojalle kuulemma ottavat yhteyttä.

Näytin myös tuota vag-com käppyrää, missä kierrokset heittelee.
Melkein meni veti huoltopäällikön tms. sanattomaksi heh ;)

Pitää putsata toi egr jos jaksais... ei viittis ravata huollossakaan 120 kilsaa vähä väliä.

Tuosta käppyrästä näkee että egr % on ihmeen suuri juuri siinä nykimisen aikana?!
Oikein pompsahtaa ylös..

Asroc
-
Viestit: 69
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 23.7.2008 12:38

Noniin, aamusella pamahti emmissions workshop näytölle ja sitämyötä moottorin vikavalo palamaan. Eiköhän se vikakoodikin siellä odota poistajaansa. Palakoot kele, on tällä mukavampi ajaa. Syksyllä sitten jos putsailisi EGR:n ja laittaisi letkun takaisin kiinni ja nollaisi vikakoodit.

Onkos muuten käsitystä, mitä asiaa keskusaivo tuossa mittaa, minkä perusteella toteaa workshopin tarpeen? EGR-venttiilin todellista asentoa? Voiko asiaa ohittaa kuin uudelleenohjelmoimalla vai voiko silläkään?

VAG-COMilla tuli logiteltua ennen alipaineletkun irroittamista ja huomasin samoin EGR:n asennon pomsahtamisen tämän mukavan nykimistapahtuman aikana, parhaimmillaan 12%. Oma teoriani on sellainen, että keskusaivo koittaa hitusen verran säätää EGR:ää, muttei saa tarvittavaa liikettä aikaiseksi kun venttiili vähän jumittaa. Sitten viimein saa aikaiseksi tuollaisen kunnon liikahduksen ja korjaa sitä vähän muilla säädöillä ja siinä sitä sitten nyitään. Eli herkää on tuo säätely noilla kieroksilla. Täysin vastaavan tapahtuman sain joskus aikaiseksi 1.9 ASV:llä Kiinan MAFilla suunnillilleen samoilla kierrosluvuilla riippumatta EGR:stä.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 23.7.2008 19:52

Eikö se haistele sitä samoin ku ennenkin, eli mystisesti lisääntyny ilmamäärä?

Tuo teoria vaikkuttas hyvinki uskottavalta selitykseltä nykimiselle... pitäs kyl putsata.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 31.7.2008 12:52

17.8 loppus takuu...
voe voe

Pistin hoonolla lontoolla TDI clubille kysymystä.
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... ost2228375

Tuli vastausta et pitäs tarkistaa ajoitus:
Get your vagcom fired up, and with the car warmed up and idling, go to the Engine measuring blocks, group 4, and the 4th box over (It is the furthest rightward idle stabilization box) and see what your value is. It is supposed to be between 2-5 (positive values, not negative).


Omassa se kuitenki on miinusmerkkinen?!

Kuva

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 31.7.2008 21:27

muistaakseni plusmiinus 3 on sallittu heitto. Jos heittää yli plusmiinus 9 niin ECU ei anna koneen käynnistyä.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 1.8.2008 7:32

Kyselin huollosta tuota vielä.
Sanoivat että pitäs perus asetuksilla käyttää konetta ensin.

No LMS:lle aika taas 13.8 ja samalla saavat säätää pyöränkulmia.
Kattokoot siellä ajotukset.

Jotenki tuntuu et ne ois pielessä, kun alavääntö on heikompaa ku edellises AGR:ssä ;)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 13.8.2008 20:48

Eipä siel huollossa taaskaan mitään ilmennyt.
Liian suurella vaihteella kuulemma nykii.. kolmonenhan on suuri?
pyh

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 18.8.2008 19:58

EGR putsattu...
Ei vaikutusta nykimiseen.

Pari kuvaa:
http://tos.pp.fi/images/album/egr/

Puhdashan tuo vielä oli;)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.8.2008 13:18

EGR alipaineletku kokeeks tulpattu: ei nykimistä.
Vikavalo sytty...

ja persdynon mukaan voiman määräkin lisääntyi ;)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.8.2008 14:08

Päästäisikö EGR:n venttiili alipaineet vuotamaan ?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.8.2008 14:51

Hyvin tuo tuntui ainakin käyvän, kun pulttia ei ollu vielä alipaineletkussa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.8.2008 12:40

Edelleenkään ei nyi ilman egr:ää...
-Alkaa heti kun letkun kytkee takas.

Mutta ei jaksa tuota vikavaloa loistamassa.
Sjoen käyttöautolle tutkiin ohjelmaversiota enskuussa.

Takuu ohi, mutta valitukset saksaan => maahantuojalle auttavat.

Asroc
-
Viestit: 69
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 7.9.2008 6:22

Syksy saa ja kohta minä en lämpöä, joten eilen irrotin EGR venttiilin puhdistusta varten. Huomasin mielenkiintoisia asioita; vaikka EGR on ollut letku irti, on se liikkunut, koska varsi oli yläosastaan aivan kirkas. Puhdistin sen huolella aivan kirkkaaksi, erityisesti venttiililautasen. Liikuttelin imulla ja puukolla.

Minua on mietityttänyt, miksi EGR:n nykivään toimintaan ainakin minulla liittyi myös kova savutus kiihdyttäessä ja ilmiöistä kumpikin loppui, kun tulppasi EGR:n alipaineletkun. Kirkas venttiilin varsi vahvistaisi ainutta keksimääni teoriaa, että pakopaineen johdosta venttiili jää vielä enemmän auki, jos sitä alipaineella on edes vähän avustettu kiihdyttämisen alussa. Mutta millaiset ovat pakopaine/imupainesuhteet silloin kun laitos nykii pienillä kierroksilla? Tähän pitäisi jonkun viisaamman vastata.

Joka tapauksessa jos EGR aukeilee itsekseen liian suuren pakopaine/imupaine suhteen johdosta, ei kai siihen voi vaikuttaa kuin jäykemmällä EGR-venttiilillä tai pienemmillä pakopaineilla/suuremmalla imupaineella. Eli jompikumpi olisi sitten muuttunut ajan saatossa. Varmaan EGR-venttiilissä oleva jousi voi ikääntyä. Turbopuolella joku asia voisi vaikuttaa paineisiin, vaan mikäs se olisi?

Laitoin puhdistetun EGR:n takaisin kiinni, ihmettelin aikana sen edessä olevaa pysäytysläppää että näinköhän se pelkästään pysäyttää ja koska joku oma jälki täytyy jättää laitoin kierrätysputken sisälle sinne juuri ja juuri sopivan prikan, noin 7-8 mm reiällä rauhoittamaan pakopainetta EGR:lle. Olisin tehnyt laipan ja porannut siihen reiän, muttei ollut aineksia (prikka voi lähteä helisemään). Joka tapauksessa nyt ei nykimistä, ei savutusta, ei häiriövaloakaan ainakaan vielä. En sitten tiedä johtuuko nykimisen loppuminen huolella puhdistetusta venttiilistä ja onko tuolla prikalla vaikutusta asiaan sekä kulkeeko sen läpi nyt tavaraa tarpeeksi, ettei parin päivän perästä pamahda vikakoodia.

Vielä takaisin sammutusläppään, miten se käyttäytyy, jos sen sähköjohdot irrrottaa, jääkö se auki? Tos, sitäkin voisi kokeilla, että onko johdon irrottamisella vaikutusta nykimiseen, jos sitä vaikka säädeltäisiin käynnin aikanakin. Vikakoodin saa varmasti aikaiseksi.

Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku asioista tietävä vastaisi...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.9.2008 7:07

Eikai enää EGR vaikuta lämpenemiseen, jos ne kaasut jäähdytetään?


Hmm
Jotenkin muistelen; että sillä sammutusläpällä olis muutakin virkaa, kuin hytkymisen vaimentaminen sammutettaes?

Huomenna on aika sjoen käyttiksellä, kattovat vielä kerran ohjelmistoversion.

Tosin se nykiminen on vähentynyt huomattavasti nyt kun on kylmempi keli.
Pitää ruveta värkkään jos(kun) eivät huollossa keksi mitään.

Tuo prikka patentti vois kyl toimia. Vikakoodi olisi varmaan jo tullut.
Itsellä se valo syttyi tulppauksen jälkeen 20km päästä.
Vähentäis ainakin paskan pääsyä moottoriin.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 7.9.2008 7:38

EGR pakokaasut jäähdytetään jäähdytys nesteeseen, eli voi se lämpenemiseen vaikuttaa.

Vikavalo johtuu liian suuresta ilmamäärästä moottoriin (MAF mittaama).
Eli ihan sama millä sitä EGR rajoittaa, niin vikavalo paukkuu.
..Itseäni se ei kyllä haittaa, kun tiedän mistä johtuu.

Vikavalon syttyminen on hieman ajosta kiinni, joskus nollailin vikavaloa ja välillä meni 2pv kun taas ilmestyi ja välillä se tuli ensimmäisellä reissulla kaupungilla.
Riippunee siitä kuinka paljon raja arvot ylittyvät ja kuinka pitköksi aikaa.

Mula on kanssa ollut uudesta asti letku irti, pitäisi varmaan ottaa EGR hyppysiin ja tutkailla onko minulla liikkunut itsekseen.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.9.2008 7:55

Kuinkahan paljon huohotusöljyä mahtaa lillua coolerin pohjalla? heh.
Edellisessä AGR moottorisessa sitä tuli yli kahvikupillinen kun kilsoja oli ~160tkm.

Asroc
-
Viestit: 69
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 7.9.2008 9:31

Samaa itsekin ajattelin, öljyssä oli koko imupuoli. Kun nyt asiaan päästiin, kuluttaakos teidän mobiilit ao. tavaraa? Minulla kulutus noin 0,5l / 6000km. En ole kokeillut (vielä) eri merkkejä. Hieman tämä asia ahdistaa. Voiko tandempumppu aiheuttaa öljynkulutusta vai onko se toisin päin?

Mikäs muuten teillä on tyhjäkäynnin MAF-arvo? Pyynti taitaa olla luokkaa 245, mitattu 285 minulla. Ei tullut katsottua paljonko se oli letkulla ja ilman ennen prikkaa. Katsellaan nyt sen vikakoodin kanssa. Ahtopaineitakin voisi aikansa kuluksi jossain vaiheessa logitella.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 7.9.2008 10:16

Mulla on BKD-koneinen toledo kuluttanut öljyä viimeisen 25tkm aikana melko tarkalleen litran, mielestäni se on aika vähän.. Öljy on jotain shellin litkua mikä on tarkoitettu noihin pumppareihin.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.9.2008 11:32

VW:n öljyillä, tai siis castrol - kulutus oli ehkä puol litraa 15tkm.

Nyt koneessa on Mobil esp 5w-30 öljyt ja saa nähdä vaikuttaako.
Pysyn longlifessa, mutta vaihdan itse öljyt huoltojen välissä kerran.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 8.9.2008 19:06

Noniin käyttöautolla käyty.
Edellinen softa oli 9183 ja sinne lykättiin uusin: 9821

Nykimistä ei havaittu pienellä lenkillä äskettäin.
Toivottavasti ei enää lainkaan =)


edit:
LMS servicellä (tampere) mukamas tekivät version tarkistuksen silloin, kun nykimistä tutkittiin ensikerran. Totesivat että ei uutta versiota.
MUTTA:
Seurasin kokoajan sivusta, eikä he esim. näppäilleet yrityksen tunnusnumeroita tai salasanoja mihinkään kenttään.
Tästä osaamisesta plussaa (kerrankin) seinäjoen käyttöautolle.

Kuitenkin reklamoinnin yhteydessä kerrottiin, että päivitystä ei tarkistettu.

Janne77
-
Viestit: 54
Liittynyt: 22.1.2008 22:05

ViestiKirjoittaja Janne77 » 10.9.2008 11:39

Tuo ravistus mulla kyll väheni kun vaihdoin pakokaasuläpän ja nyt vaihdoin uuden egr ventiili, kun moottori menee vikatilaan joskus eli katoaa veto. virrat pois ja taas toimii.

No kun sain egr vaihdettua niin auto toimi moitteettomasti n.2500km ja sitte taas vikatilaan ja sytty hetken kuluttua kelt. moottorivalo ja emission workshop. Hauskaa tässä olikin se että kun ajelin kaupaan, auton toimiessa kaikesta valoista yms huolimatta hyvin ja saamutin pelin kaupan pihaan. Kun lähdin .n 10 min kuluttua ajaan niin ajossa moottorivalo sammui ja autoon taas toiminut.

Marmoritiskillä veikkasivat turbovikaa mutta en oikeen jaksa uskoa, 150tkm ajettulla.

Tähän 2.0tdi ei visii ole vaihtoturboja saatavana vaan uus ostettava, 2000e , tietääkö joku?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.9.2008 13:14

Käsittääkseni turbo on pakosarjan kanssa samaa osaa joten ei liene vaihto-osa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 10.9.2008 15:03

Kyl ne turbot aiemminkin on paukkuneet kuin 150tkm..
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=73717

Siivet jumittaa, ahtaa liikaa ja vikatilaan.

Mutta varmasti turbohuoltoa harrastavat firmat osaavat vaihtaa/huoltaa sen.

Janne77
-
Viestit: 54
Liittynyt: 22.1.2008 22:05

ViestiKirjoittaja Janne77 » 10.9.2008 16:16

Kyyllä se vaan nyt näyttäs siltä että turbo se sielä on sökönä. Turbon vieressä oleva oliko se nyt ahtopainekellon vipu ei käsin juurikaan liiku, hieman ehkä. ja testeri antaa vikakoodit että ylipaineelle menny.

Halvin ehjäys (tähänmennessä) on 1400e

Marmoritiskillä sanovat että pakosarjan kans n 2000e.

Onko jollai vinkkejä mistä tuota turboa töineen kannattas kysellä?


p.s Ihanaa ajaa volkkarilla, ahdin määräää tahdi ! ! ! ! !

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 10.9.2008 18:19

Harmillista. Suosittelen kysyyn linkin keskustelusta, jonka laiton edellises viestis.

Vatuttaa jo valmiiks 86tkm ajettu nyt, pitäs melkeen itse ottaa ja puhdistaa se ennakoivasti tms...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 10.9.2008 18:51

Kyllä sen turbon voi puhdistaa.
Inhottavin homma on sen irroitus ja takaisinlaitto.. aikaa kului vanhan skodan kanssa ~4tuntia sorapihalla, tästä uudesta en ole vielä putsannut.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 10.9.2008 20:59

Mikäs moottorikoodi Janne77:lla? Tai onko 8V vai 16V kone?

BKD:n ahdin pitää päästellä alakautta, ensin downpipe pois tieltä ja siitä sitten sorkkimaan.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 11.9.2008 20:23

Saattaa tuo ravistus johtua rikkinäisestä koneen kiinnikkeestäkin.
Noita on englannissa muutamia mennyt, Suomessa en ole kuullut kuin muutaman.

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 12.9.2008 8:24

Touran -04 (AZV) 2.0 TDI ja ravistaa kovasti silloin kun lähtee alakierroksilta kiihdyttään. Tärinäilmiö ilmaantuu ainoastaan silloin kun kone on lämmin. Myös yläkierroksillakin jossain kohti saattaa tuntua pientä nypytystä/täristystä reilusti kiihdyttäessä.

SAH:lla tutkivat tunnin ja sanoivat että massapyörä vaihtoon. Muutama muu autokorjaamo koitti myös analysoida että mikä Tourania täristää, mutta kukaan ei oikein varmasti osannut kertoa että missä vika mahdollisesti olisi. Veikkauksia oli kytkimestä moottorin alakannakkeeseen.

Käytin sitten Pörhöllä autoa ja sanoivat että vika on varmuudella pumppusuuttimessa. Massapyörä, vetoakseli + muut mahdolliset poissuljettu. Elikkä suutinvika ja kuulemma kaikki suuttimet pitää vaihtaa (500e/kpl), kun viallista suutinta ei voitu paikantaa. Kokeilemalla onnistuu, mutta silloin työn hinta voi nostaa summan samaan kuin että olisi vaihdettu heti kaikki suuttimet kerrralla.

Olisiko foorumilaisilla tietoa/kokomusta että voisiko jollain systeemillä tutkia että mikä suuttimista ei pelaa oikein? Olisiko VAG-COM:sta tähän apua? Olisiko Oulussa/Oulun seudulla sellaista pätevää korjaamoa, joka osaisi tuon homman hoitaa?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 12.9.2008 10:57

http://img168.imageshack.us/my.php?image=golf2mp4.jpg

Tuo elsan ruudunkaappaus kertoo jonku testin.

Janne77
-
Viestit: 54
Liittynyt: 22.1.2008 22:05

ViestiKirjoittaja Janne77 » 12.9.2008 11:00

Mikäs moottorikoodi Janne77:lla? Tai onko 8V vai 16V kone?

BKD:n ahdin pitää päästellä alakautta, ensin downpipe pois tieltä ja siitä sitten sorkkimaan.

BKD näytää olevan juu, tässä on kyllä jo löytyny ihan hyvi apuja foorumin kautta, kiitos siitä vaan kaikille.

Tässä katella mikä ja missä olis fiksuin tapa korjauttaa kun hinta alkaa olla neuvoteltu.

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 12.9.2008 12:51

Nonii, nyt sitten homman meni taas päälaelleen! Kävin tuossa näyttämässä autoa Diesel Turusen pojille ja kaksi heistä kävi kokeilemassa autoa. He tulivat siihen tulokseen että ei voi olla suutin vika, vaan vika vaikuttaisi olevan voimansiirrossa!

Ketä tässä nyt sitten uskoisi. Eilen Pörhöllä sanoivat että varmuudella yksi suuttimista viallinen ja nyt sitten kun menin Turuselle kyseleen mahdollisesta suuttimen vaihdosta niin eipäs olekaan suutin vika.

Jännää!

Tos: Tuolla wiring loomilla:lla tarkoitetaan ilmeisesti suuttimien johtosarjaa?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 12.9.2008 13:22

Tos: Tuolla wiring loomilla:lla tarkoitetaan ilmeisesti suuttimien johtosarjaa?

No juu.

Saa vag-comilla kateltua niitten suuttimien arvoja tai sitä ruiskun määrää. Tai siis kuinka ne poikkeaa toisistaan.

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 12.9.2008 18:58

Olisiko Oulun seudulla joku avulias VAG-COM:n (CAN-väylä) omistaja, joka olisi valmis tutkaileen noita suuttimen arvoja?

Pullakahvit kyllä tarjoan avusta :)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 12.9.2008 20:05

Olethan tähän tutustunut? oulu löytyy

Moottorin ohjaukselle pitäs kyl päästä ilman can-väylääkin.
Mutta parempi can

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 13.9.2008 10:14

Joo huomasin kyllä tuon, mutta aika hiljaiselta näytti olevan Oulun seudulla. Hjr81 näytti olevan ainut täälläpäin, joka tuonne oli ilmoittautunut. Pitääpä kuitenkin kysäistä, vaikka reilun vuoden vanha olikin tuo hänen postaus.

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 15.9.2008 9:04

Tällähetkellä arvailtu (ja toisaalla taas kumottu) seuraavanlaisia vikoja:

-Massapyörä (SAH)
-Kytkin (muutaman autokorjaajan arvio)
-Pumppusuutin (Pörhö)
-Moottorinkannake (hydraulinen?) (lähinnä Diesel Turusen "arvaus" kytkimen lisäksi)
-Pumppusuutinjohtosarja (täältä foorumilta bongattu vikakuvaus)

Jotain pitäisi varmaan alkaa vaihtamaan, koska kukaan ei osaa sanoa että missä vika on. Tai no onhan nuita veikkauksia ollut, mutta kun sitten taas toisessa paikassa on edellisen korjaamon vika arvio kumottu.

Massapyörän SAH (Suomen Autohuolto) tuomitsi kohta hajoavaksi, mutta Pörhöllä huoltomies analysoi sen ehjäksi (pitäisi kuulemma tursuta öljyä jostain
massapyöräkotelosta ja ääntää (kolista) tyhjäkäynnillä).

Pumppusuutin vika sanoo Pörhö, mutta Diesel Turusen korjaajat sanoivat koeajon jälkeen että vika ei vaikuta pumppusuutin vialta, vaan voimansiirrossa jotain häikkää. Ehdottelivat kytkintä ja moottorinkannaketta. Pörhön huoltomies taas sanoi että jos moottorinkannake olisi rikki ääni olisi enemmänkin kolahtava. Kytkimen arveli myös olevan kunnossa.

Tuo johtosarjavian pitäisi ilmeisesti antaa jotain vaikakoodia, mutta minkäänlaista vikakoodia ei ole ilmennyt.

Foorumilaisilla varmaan on aina jollain kokemusta ainakin jostain noista yllä olevista vikatapauksista, joten voisitteko kuvailla miten auto kyttäytyy/miten vika ilmenee, jos massapyörä on rikki, tai jos joku suuttimista on viallinen tai jos kytkin on hajoamassa?

Tietäsi että minkä noista ensinnä ottaisi työn alle...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.9.2008 9:12

Tuo johtosarjavian pitäisi ilmeisesti antaa jotain vaikakoodia, mutta minkäänlaista vikakoodia ei ole ilmennyt.

Eipä tuo mitään taida ilmottaa.

Venttiilikoppa auki ja siellä pitäs jossain ilmetä sen johtosarjan numero.
http://img168.imageshack.us/my.php?image=golf2mp4.jpg

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 15.9.2008 10:35

Siis millainen homma on tuo venttilikopan aukaiseminen? Tarvitaanko siihen jotain erikoistyökaluja ja joutuuko jotain tiivisteitä vaihtamaan aukaisemisen seurauksena? Jos tuo on helppo homman niin ilman muuta kannattaa kyllä tuosta aloittaa.

En todellakaan ole mikään ammattilainen näiden autojen kanssa, joten tarvii rautalanka ohjeita :)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.9.2008 14:24

En ole itse koppaa avannut, mutta sen pitäis irrota ihan perus työkaluilla. Helposti.

Kuusiokoloavainsarja taisi riittää, en muista varmaksi; mutta ei pitäs torxeja olla.

1080p
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.7.2008 10:10

ViestiKirjoittaja 1080p » 16.9.2008 14:03

Pistä koko p*ska vaihtoo. Tää taitaa täristää vaikka vaihtaisi kaikki osat alkaen takapenkin turvavöistä ja rekisterikilven valoista. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että 2.0 TDI -konstruktio on vaan jo uutena ihan p*ska, mitä tulee verrattuna bemarin 2.0 litraiseen kiisseliin saatika mersun pikkukiisseleihin. Myös virisoftalla.

Tähän asti paras arvaus on EGR:n ja liian korkean turbon pakopaineen ja siis niiden välisen yhteistyön häiriöiden aiheuttamat hetkelliset säätöongelmat osakaasulla. Eli turbo vaihtoon isompaan, mut ei enää jaksais. Tää vakioturbo on ihan liian pieni viritetylle ja muutenkin ihan anu*sesta, vakiona voi toimia nippanappa. Sanokoot mitkä tahansa expertit mitä tahansa.

Jos vaikkapa lääkäreillä olisi sama tuntipalkka kuin asentajilla ja yhtä hyvä ammattitaito, olis tämän maan julkinen terveydenhuolto jo aikoja sitten konkurssissa ja raatokasasta saaisiin hyvä uusiutuva energialähde.

Päivääkään ei juuri ole, etteikö jotain olis paskana tai nykis/väristäis tai ihan mitä vaan. EGR onkin jo vaihdettu ja puoli moottoria ja vaihteensiirtoa.

Tekis mieli pistää koko skeida lihoiks ja vaihtaa merkkiä esim BMW:een. Näillä komponenttien + korjauskustannusten hinnoilla se ei olisi enää edes taloudellisti kovin kannattamatonta. Ettei vaan VW oo tekemässä vuostuhannen vaihteen opeleita laadun suhteen.
Viimeksi muokannut 1080p, 16.9.2008 14:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 16.9.2008 14:06

Jos vaikkapa lääkäreillä olisi sama tuntipalkka kuin asentajilla ja yhtä hyvä ammattitaito, olis tämän maan julkinen terveydenhuolto jo aikoja sitten konkurssissa ja raatokasasta saaisiin hyvä uusiutuva energialähde

Hehehee hyvin sanottu.


Nykimistä ei ole havaittu... viikko ajeltu päivityksen jälkeen.
Tosin ilmat on kylmät...

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 17.9.2008 8:31

Pistä koko p*ska vaihtoo.


Joo tämä on kyllä käynyt mielessä. Aikoinaan ajattelin että ikinä en VW:tä tule laittamaan, johtuen huonoista kokemuksista silloisesta 1.6 diisseli Jetasta. No erehdyin kuitenkin laittamaan tuollaisen Touranin ja p*skaa sain kourat täyteen.

No eipäs siinä, eteenpäin on mentävä. Tänään mittaillaan työkaverin VAG-COM:lla tuota kanavaa 23, josko se näyttäisi negatiivisia lukuja ja pääsisi suuttimien johtosarjan vaihtoon. Tuossa VAG-COM:ssa ei ole sitä HEX/CAN/USB hässäkkää, mutta jospa sillä jotain arvoja voisi katella. Mitäs arvoa tuo kanava 23 muuten edes näyttää? Vahvalla pohjalla tämä mun VAG-COM tietämys...

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 17.9.2008 12:15

Nyt on sitten VAG-COM:lla logattu tuota 08 mittaus blokin kanavaa 23. Ennenkuin kone lämpesi ja täristys ominaisuutta sai esille, niin arvot olivat kaikki negatiivisia ja aikalailla samaa luokkaa. Tosin kaksi vasemmanpuoleista arvoa olivat hieman pienempiä kuin kaksi oikenpuoleista. Sitten kun kone lämpesi ja täristysefektin sai aikaiseksi niin kaikista vasemmanpuoleisin arvo poikkesi huomattavasti muista! Arvot olivat suunnilleen näin (jäi tietenkin screenshotit ottamatta): -120 , -40, -50, -50 tai -170, -70, -80, -80.

Mitäs tuo merkitsee että tuo yksi arvo poikkeaa noinkin paljon muista täristysefektin aikana?

Asroc
-
Viestit: 69
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 17.9.2008 15:15

Kun keskustelu on mennyt näin kovin pessimistiseksi, niin jotain valoisaakin elämään. Puhdistettu EGR ja prikka kiertolinjassa eivät ole aiheuttaneet vikavaloa/koodia ja auto on toiminut paremmin kuin koskaan! Edelleen on epäselvää, mikä tässä on puhdistetun EGR:n ja mikä prikan osuutta, mutta kun kokonaisuus toimii, niin ei viitsi lähteä kokeiluihin.

Eiköhän jotain viimeistään viikonloppuun mennessä siis ilmene.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.9.2008 20:57

Kannattaa vielä tarkistaa onko johtosarja jo uudempaa versiota.

En osaa sanoa noista arvoista mitään. Ei kai kovin paljoa sais poiketa toisistaan.

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 18.9.2008 10:52

Tos, viitsisitkö vilkaista VAG-COM:lla että miltä sinulla näyttää nuo arvot, kun kiihdytät reilusti (eli kaasu pohjassa kolmos tai nelos vaihteella)?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 18.9.2008 10:53

Pitää kattoa illemmalla...

Mulla on jotain vanhaa logia nykimisestä:
Kanavat 1, 3 ja 8

http://tos.pp.fi/koukku/suodatin/nykii.JPG

ja
http://tos.pp.fi/koukku/suodatin/nykiminen.CSV

Mut pitää tallettaa tuosta kanavalt 23 myöhemmin tänään kun joutaa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.9.2008 8:14

Logeja otettu
http://tos.pp.fi/logeja

Marker 1:n jälkeen kiihdystys kolmosella ja siitä nelosta...
Marker 2:n jälkeen nelosella

Siel nyt näkyy muitakin arvoja kuten maf...

023 loppuinen logi on lyhyt, mut siitä näkee kai aika hyvin... nopeus ym.

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 19.9.2008 11:41

Kiitos paljon vaivannäöstä tos!

En ole mikää spesialisti noita logeja tulkitseen, mutta kun katsoo nuita kanavasta 23 mitattuja arvoja, niin samansuuntaisiahan nuo arvot suunnilleen ovat kuin minullakin. Ainut poikkaema minun mittauksissa oli tosiaan se ensimmäinen arvo, joka huiteli ihan omissa lukemissaan.

Mutta pitää alkaa aukaiseen sitten se venttiilikoppa ja tarkastaa johtosarjan liitokset ja johtosarja osanumero.

Tarvitsenko kopan ja kannen väliin uuden tiivisteen, jos sen aukaisee. Vai onko tuossa välissä edes mitään tiivistettä?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.9.2008 13:17

Hmm avaa excelillä noi csv tiedostot ja etsi solu mikä alkaa ykkösellä tai kakkosella.
Seuraava luku on aika. Sitten vain vag-scopella kattot samat kohdat.

En ole purkanut venttiilikoppaa, ei tiedä uudesta tiivisteestä. Tuskimpa sitä tarttee vaihtaa.
Ei ainakaan toi elsa rudunkaappaus huomauta siitä.

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 22.9.2008 6:45

Aukaisin venttiilikopan ja koitin löytää tuota johtosarjan osanumeroa, mutta en sitä kyllä sitten millään sieltä löytänyt. No tulipahan kurkistettua tuonnekkin ja samalla putsasin johtosarjan liiittimet, mutta tuohon täristys ongelmaan puhdistus ei kuitenkaan auttanut. Pitää varmaan lähteä hakeen marmoritiskiltä kuitenkin uutta johtosarjaa ja vaihtaa ihan varmuudenvuoksi se, niin onpahan ainakin yksi mahdollinen vikakohta poissuljettu.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 22.9.2008 7:01

Satuitko ottaan mitään kuvia...?
Kaikkien lähteiden mukaan sen numeron pitäis olla siellä jossain... heh

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 22.9.2008 10:35

Muutama suttuinen kuva tuli kännykän kameralla otettua, kun muuta kuvausvehjettä ei ollut saatavilla.

Kyllä se numero varmastikin on siellä jossain. Se luultavasti löytyy sieltä johtosarjatunnelista, jossa johdot kulkevat. Löysin tällaisen hajoituskuvan, jossa on tuo johtotunneli + muuta sälää:

http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/TOU/2003/409/57/4089760/

Tuon kuvan mukaan tuo johtotunneli (cable channel) pitäisi ilmeisesti mennä kahteen osaan (ala- ja yläosa, osat 43 ja 44). Jos tuon tunnelin saisi jotenkin aukaistua/irroitettua niin osanumero olisi luultavasti siellä. Ja pakkohan tuo on saada aukaistua, jos sen meinaa vaihtaa :)

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 2.10.2008 13:38

Eipä ole kerennyt tänne kirjoitteleen viimeaikoina, mutta tässäpä tilannepäivitystä tärisevästä Touranista:

Soittelin viasta Wihelän konepajalle, joka on erikoistunut diesel pumppu- ja suutinkorjauksiin. Heti puhelimessa Wihelän kaveri sanoi että vaikuttaa erittäin vahvasti suutinvialta. No auto sitten sinne pajalle ja suuttimet tarkempaan syyniin. Tuomio olis että kaikki suuttimet ovat rikki! Olivat kuulemma jotenkin päässeet liikkumaan siellä ja niistä oli irronnut jotain metallihilettäkin.

No nyt sitten on uudet suuttimet tulossa saksasta ja auto levällään pajalla. Suuttimien hintoja: Pörhö 500e/kpl, suoraan Boshilta 600e/kpl, Saksasta välittäjän ostamana 380e/kpl. Aika isoja hintaeroja. Ja kalliiksi tulee remontti jokatapauksessa kun osat reilu 1500e + työt päälle.

Toivottavasti se vikakin sitten korjautuu noilla suuttimien vaihdolla.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 2.10.2008 14:31

Ohhoh...
-elämä on.

Itse kyllä valittaisin myyjäliikkeeseen ja vetoaisin virhevastuuseen!
Kustantaisivat edes puolet.

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

ViestiKirjoittaja pakkeri » 2.10.2008 14:40

Näillä on kanssa ajettu 140Tkm ja taatusti ovat liikkuneet. Toi suuttimen kiinnitys on aika onneton. Itse en ainakaan saanut niitä edes 10Nm kireyteen. Kartiotiivistyksestä varmasti pääsee puristuspaineita polttoainelinjaan. Helppo todeta kirkkaalla putkella tai polttoainesuodattimella paluuputkeen.



Joku kun kertoisi mikä niiden suuttimien pulttien kannen päässä on, olisin kiitollinen. Tuntuvat ihan kumilta.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=105687

Miten musta tuntuu että suurimmat rynkytykset johtuu just tosta.
Viimeksi muokannut pakkeri, 4.12.2009 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa