Turvakaaret
Valvoja: ffp jäsenet
Turvakaaret
Olisi tarkoitus laittaa puolikaaret kakkikseen, eli pelkästään taakse. Jos jollain on kaaret niin mistä on hommannu ja mitä on maksanu? Miten on laittanu sisään autoonsa eli mistä kohdista kiinnitetty, mihin ja miten? Onko jotai säännöksiä kaarien kanssa että menee leimasta läpi?
Wiechersin pelkkä puolikaaret maksaa varmaan jotain 200-400e materiaalista riippuen. Prostreet taisi olla yksi paikka josta niitä saa.
http://www.wiechers-sport.de/
http://www.wiechers-sport.de/
millaisia säännöksiä noista turvakaarista on katuautoon, siis saako tehdä aivan vapaasti ja sitten vaan muutoskatsastaa...
must juttu kaaret golffiin jos ensi kesänäkin mennään motoparkissa "kovaa"
materiaalia löytyis, ja hitsaustaitoakin sen verran että uskoisin pystyväni rakentamaan kestävät kaaret(joihin itse luottaa että ovat turvalliset), mutta onko valmistus menetelmillä väliä, siis saako kiinnityslaipat laittaa sinne minne itse katsoo tarpeelliseksi ja saako saumoja/pultti liitoksia tulla mihin vaan, vai onko jotkut tarkat paikat määrätty...?
tuokos kaaret prosentteja otteeseen mitenkä?
must juttu kaaret golffiin jos ensi kesänäkin mennään motoparkissa "kovaa"
materiaalia löytyis, ja hitsaustaitoakin sen verran että uskoisin pystyväni rakentamaan kestävät kaaret(joihin itse luottaa että ovat turvalliset), mutta onko valmistus menetelmillä väliä, siis saako kiinnityslaipat laittaa sinne minne itse katsoo tarpeelliseksi ja saako saumoja/pultti liitoksia tulla mihin vaan, vai onko jotkut tarkat paikat määrätty...?
tuokos kaaret prosentteja otteeseen mitenkä?
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
Riittääpä hyvinkin ja mitä pienempää putkea halkaisialtaan käytetään tulee paksuutta lisätä, eli hihasta heitettynä taisi olla jotain 50mm ja 2 mm seinämällä= käytät ~42mm putkea niin seinämävahvuus tulee kasvattaa vastaamaan tuota edellämainittua, mutta muuten ei taida olla kovinkaan tarkkoja vaatimuksia olemassa aiheesta.
Joten alumiininkään käyttö ei ole erikseen kielletty, mutta tehty tuolla keinoin mahdottomaksi/kannattamattomaksi.
Tuossa omassa on 42mm putkea saumallisena ja katuversiona tarkoitus ajella menemään
Joten alumiininkään käyttö ei ole erikseen kielletty, mutta tehty tuolla keinoin mahdottomaksi/kannattamattomaksi.
Tuossa omassa on 42mm putkea saumallisena ja katuversiona tarkoitus ajella menemään
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Eikös sen pääkaaren pitäis olla saumaton?? nehän on ihan helppo tehä kun leikkaa pohjaan eka reijät et putket tippuu lattialle, kasaa kaariston sisälle ja nostaa ylös und hitsaa pohjaan vahvikkeet, muistaakseni sen kiinnityspisteen vahvikkeen pitää olla tietty kokoinen ja vahvuinen.. ainaski joskus ollut.. suosittelen soittamista joko katsastus konttorille tai ake:lle...
materiaaliksi voisi tulla / 48 musta, 3mm seinämällä, pitäis kestää..
laipat sitten vaikka 5mm.. mitenköhän jos tekis kiinnitys laippoihin jotkut 150mm pätkät halkaisijaltaan ohuempaa putkea ja sen päälle tulis sitten kaariputki ja kiinnitys
esim. neljällä poikkipultilla...
ja riitäisköhän kiinnityslaippojen kiinnitys runkoon 4kpl läpipultteja,ei tarviis hitsata koria...
pitääpä käydä konttorilla...
laipat sitten vaikka 5mm.. mitenköhän jos tekis kiinnitys laippoihin jotkut 150mm pätkät halkaisijaltaan ohuempaa putkea ja sen päälle tulis sitten kaariputki ja kiinnitys
esim. neljällä poikkipultilla...
ja riitäisköhän kiinnityslaippojen kiinnitys runkoon 4kpl läpipultteja,ei tarviis hitsata koria...
pitääpä käydä konttorilla...
Itselläni tais olla wiechersin kaaret kakkiksessa. Ostin käytettyinä täältä voorumilta.
Itse asensin hitsaamalla auton pohjaan kiinni. Jossain mulla oli paperit noista kaarista.
Leimalla kysyin että mitenkä katsastus niin sanoi vain että ei niillä merkitystä katuliikenteeseen ole mutta merkitään ainakin otteeseen ettei poliiseilla ole sanomista.
kaaret takaa
kaaret edestä
kaaret edestä 2
Takana oleva poikkituki on itse tehty.
Itse asensin hitsaamalla auton pohjaan kiinni. Jossain mulla oli paperit noista kaarista.
Leimalla kysyin että mitenkä katsastus niin sanoi vain että ei niillä merkitystä katuliikenteeseen ole mutta merkitään ainakin otteeseen ettei poliiseilla ole sanomista.
kaaret takaa
kaaret edestä
kaaret edestä 2
Takana oleva poikkituki on itse tehty.
kävin konttorilla kysymässä,
ja koska normaalissa katuautossa kuten tuo minun golfini, kaaret eivät ole pakolliset, niin kaaret saa tehdä sellaisiksi kun itse haluaa,tavarasta josta itse haluaa, eikä niitä tarvitse merkitä otteeseen.
eli kaaret saa tehdä niin tukeviksi kuin itse katsoo olevan tarpeen, ja saumat ym. saa olla missä vain.
näin sanottiin Pieksämäen konttorilla,sainpa vielä mukaan mustaa valkoisella asiasta.
edit. tuosta 50x2 materiaalista mainitaan lakipykälissä näin,tai laitampa samalla koko scaissen:
24$ Turvakaari
1.Autoon saa asentaa turvakaaren. Mikäli turvakaari on tässä päätöksessä määrätty pakolliseksi, sen on oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
2. M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa hyväksytään MYÖS turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 2mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta
ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
ja koska normaalissa katuautossa kuten tuo minun golfini, kaaret eivät ole pakolliset, niin kaaret saa tehdä sellaisiksi kun itse haluaa,tavarasta josta itse haluaa, eikä niitä tarvitse merkitä otteeseen.
eli kaaret saa tehdä niin tukeviksi kuin itse katsoo olevan tarpeen, ja saumat ym. saa olla missä vain.
näin sanottiin Pieksämäen konttorilla,sainpa vielä mukaan mustaa valkoisella asiasta.
edit. tuosta 50x2 materiaalista mainitaan lakipykälissä näin,tai laitampa samalla koko scaissen:
24$ Turvakaari
1.Autoon saa asentaa turvakaaren. Mikäli turvakaari on tässä päätöksessä määrätty pakolliseksi, sen on oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
2. M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa hyväksytään MYÖS turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 2mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta
ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
Viimeksi muokannut 35i, 15.11.2006 16:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sääntökirja
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/menu9.htm
ohessa mainos myös Luuppalalta, paikkakunta Huittinen.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/menu9.htm
ohessa mainos myös Luuppalalta, paikkakunta Huittinen.
mahtaisko jostakin löytyä kuvaa 4-ovisesta mk-2 golffista jossa ois turvakaaret kiinni...niin ja takapenkki paikallaan..
luuppala väänteli saumattomasta putkesta kaaret, ihan ok..mutta pääkaaren kanssa ahistaa ja pahasti!!!
pitäisi saada samaan linjaan B-pilarin kanssa, jotta ois järkevästi oikeassa paikassan, ja samalla pitäsi saada pääkaari kuskin pään takapuolelle....
jotta kuski ei hakkaisi siihen iloisesti päätään, sopiva paikka pääkaarelle ois taka sisäänkäynnin puolessa välissä...ei perhana!!!
vanhassa 3-ovisessa kaaret meni ok, joista onkin kuvia yläpuolella (hb81), 4-ovisessa pääkaarta ei voi siirtää niin taakse kuin pitäisi....
luuppala väänteli saumattomasta putkesta kaaret, ihan ok..mutta pääkaaren kanssa ahistaa ja pahasti!!!
pitäisi saada samaan linjaan B-pilarin kanssa, jotta ois järkevästi oikeassa paikassan, ja samalla pitäsi saada pääkaari kuskin pään takapuolelle....
jotta kuski ei hakkaisi siihen iloisesti päätään, sopiva paikka pääkaarelle ois taka sisäänkäynnin puolessa välissä...ei perhana!!!
vanhassa 3-ovisessa kaaret meni ok, joista onkin kuvia yläpuolella (hb81), 4-ovisessa pääkaarta ei voi siirtää niin taakse kuin pitäisi....
johan selkis...vertaa kuvia!!!
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 2250#22250
4-ovisessa B-pilari alkaa n. penkkien kiskojen puolivälistä
3-ovisessa penkkien kiskojen takana...
eli 4-oviseen ei pääkaarta voi järkevästi laittaa...
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 2250#22250
4-ovisessa B-pilari alkaa n. penkkien kiskojen puolivälistä
3-ovisessa penkkien kiskojen takana...
eli 4-oviseen ei pääkaarta voi järkevästi laittaa...
-
- -
- Viestit: 114
- Liittynyt: 2.6.2010 17:34
s
Osaako kukaan suositella konetta millä voisi taivutella turvakaari putkia? Olis tarkoitus ruveta kakkikseen vääntämään. Tiedän että jotkut pajat tekee valmiita putkia hitsattavia jne jne joten sitä ei tarvitse kenenkään päteä. Ja tulee ihan katukäyttöön. Ei mitään ralli käyttöön tarvitse olla. Minkälaisesta materiaalista porukka on kaaria vääntäny?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa