1.6TD virityskeskustelu
Valvoja: ffp jäsenet
vaparisuodatin on sen takia mulla ku caddyn vakio turbottoman koneen putsari ei enään käynyt sillä sehän on puoliks imusarjaa siinä ja se putsari mikä ton nykyisen koneen alkuperäsessä autossa eli transportterissa oli liian iso caddyn konehuoneeseen. Ja kyllä se mulla saa luvan toimii ja kestää sillä vapaastivirtaavalla suodattimella.
Ihan aloittelija olen näissä kytkin hommissa ja pitäis nyt keksii minkä kytkimen hommaan tohon mun 1.6td koneeseen. Vakiona siinä on se 70hp. Nyt siinä on kiinni kkk ahtimen tilalle garretin t3 ja 2.5tuuman putkisto ja ilmanottoakin on parannettu. Välijäähy tulee kuhan saan rahat hommattua.
Eli kytkimenä on caddyn 1.6d tekniikan vakio. Onko se nyt 200mm vai 210mm en tiedä ja se luistaa aika paljonki. Eli minkä kytkimen laitan ja mistä. Tarviiko muuttaa jotain.
Mistä tommosen tuplajousi asetelman saa. Onko 200mm ja 210mm kytkimissä paljonkin pitävyys eroa? Sintteriä en laita.
Motonetin osanumeroita verraten pitäis caddyn diisselissä olla 210mm kytkin.
sama numero kuin tällä golffin kytkimellä: Golf-TurboD 1,6 82--7.89 (Ø21cm, D=vahvistettu)
Mutta olisko siinä sitten kuitenkin tämä: Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu)
Ja nyt jos hommaisin ton turbod 210mm kytkimen niin ei olis pito ongelmia n.80hepan kanssa?
Nyt vähän avuja tälle alottelijalle. ja mieluiten semmosia mistä minäkin ymmärrän jotain
Eli kytkimenä on caddyn 1.6d tekniikan vakio. Onko se nyt 200mm vai 210mm en tiedä ja se luistaa aika paljonki. Eli minkä kytkimen laitan ja mistä. Tarviiko muuttaa jotain.
Mistä tommosen tuplajousi asetelman saa. Onko 200mm ja 210mm kytkimissä paljonkin pitävyys eroa? Sintteriä en laita.
Motonetin osanumeroita verraten pitäis caddyn diisselissä olla 210mm kytkin.
sama numero kuin tällä golffin kytkimellä: Golf-TurboD 1,6 82--7.89 (Ø21cm, D=vahvistettu)
Mutta olisko siinä sitten kuitenkin tämä: Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu)
Ja nyt jos hommaisin ton turbod 210mm kytkimen niin ei olis pito ongelmia n.80hepan kanssa?
Nyt vähän avuja tälle alottelijalle. ja mieluiten semmosia mistä minäkin ymmärrän jotain
tuplajousi kytkimen tein itse, ja se on aika helppo tehdä puolen tunnin työn se vaatii.
ensin purin vanhan asetelman, kitkapinnan niitit irti jotta jousen saa irti. sitten asetelman runko sorviin ja jousen uraa sorvasin 1,5mm jotta paketin kokonais paksuus ei kasva ettei tarvi väliprikkoja mihinkään. toisesta asetelmasta jousi irti ja sitten kummatkin jouset päällekkäin sorvattuun runkoon, asetelma kasaan ja uudet niitit paikoilleen. niitteinä käytin 6*12mm kuusiokolo pultteja johon tiggasin mutterin päähän. saatan illanpäälle laittaa kuvia kun saan kameran käsiini.
ensin purin vanhan asetelman, kitkapinnan niitit irti jotta jousen saa irti. sitten asetelman runko sorviin ja jousen uraa sorvasin 1,5mm jotta paketin kokonais paksuus ei kasva ettei tarvi väliprikkoja mihinkään. toisesta asetelmasta jousi irti ja sitten kummatkin jouset päällekkäin sorvattuun runkoon, asetelma kasaan ja uudet niitit paikoilleen. niitteinä käytin 6*12mm kuusiokolo pultteja johon tiggasin mutterin päähän. saatan illanpäälle laittaa kuvia kun saan kameran käsiini.
noniin tuossa ois sitte kuvia valmiista asetelmasta, jospa ne jotain auttais.
yleiskuva asetelmastahttp://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/asetelma.jpg
ja tosiaan alemmasta jousesta täytyy leikata pois noi keskiosan pidikkeet
kuva jousista ja niitistähttp://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/jouset.jpg
yleiskuva asetelmastahttp://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/asetelma.jpg
ja tosiaan alemmasta jousesta täytyy leikata pois noi keskiosan pidikkeet
kuva jousista ja niitistähttp://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/jouset.jpg
onko kukaan tilannut näitä suuttimia saksasta? http://www.dieselkontor.de/product_info.php?cPath=22_29_70&products_id=251&osCsid=e241836a87a5fa20a0e53e566a2b3578
ja onko mitään hyötyä tuosta korkeammasta avautumispaineesta?
nuissahan olis esiruiskutuskin.
ja onko mitään hyötyä tuosta korkeammasta avautumispaineesta?
nuissahan olis esiruiskutuskin.
Tuolla on selvitetty, miten sen karan viilauksen voi mitata.
En ole ehtinyt tarkistaa mitä sille hukkaportin säädölle on tehty, mutta katsotaan...
Mulla on kyllä lukuisissa bensaturbovirityksissä rajapaineventtiilit, bleederit jne. ajaneet asiansa vähintäänkin hyvin.
Turbosmartin Boost-T:n meinasin nyt ensi hätään laittaa tohon ja katotaan joko rupeis meno maistumaan ;D
Mulla on kyllä lukuisissa bensaturbovirityksissä rajapaineventtiilit, bleederit jne. ajaneet asiansa vähintäänkin hyvin.
Turbosmartin Boost-T:n meinasin nyt ensi hätään laittaa tohon ja katotaan joko rupeis meno maistumaan ;D
Kokeilinpa huvikseni ottaa hukkaportin ohjausletkun kokonaan poikkeen, tukin vaan kompurakotelon reiän ruuvilla. Ei sanottavaa vaikutusta ollut ahtojen nousun nopeuteen, ehkä kolmosella ja nelosella hieman nopeammin sinne 1bar nosti.
Pitäisi varmaan seuraavana saada perussyöttöä ruuvattua lisää, sekun on vakio niin varmaan osaltaan sekin syynä siihen hitauteen? Kun kuitenkin ahtopaineenalanen syöttö alkaa kasvamaan vasta kun joku 0,3-0,4bar ahtoja.
Pitäisi varmaan seuraavana saada perussyöttöä ruuvattua lisää, sekun on vakio niin varmaan osaltaan sekin syynä siihen hitauteen? Kun kuitenkin ahtopaineenalanen syöttö alkaa kasvamaan vasta kun joku 0,3-0,4bar ahtoja.
Sitä karaa on jo muokattu, tosin meni muokkaus ns."vituiksi" kun pukkaa alle 0,5bar ahdoilla savua kaupungissa niin että heikompaa hirvittää ja lähes heti kun ahdot yli 0,5 lakkaa kyllä savutuskin. Että yläkierroksille kärsisi kyllä syöttöä saada aika paljonkin lisää.
Varsin mielenkiintoisen havainnon tein muutes dynossa; Eka mittaus oli siis tuolla kokoonpanolla, eli muokattu kara, ic ja ahtoja nostettu jolloin tuloksena oli 105,9hp. Ihan varsin huvikseni toiseen mittaukseen käänsin sen karan 180 astetta ympäri, eli siis vakioasentoonsa. Tällöin huipputeho oli jotain aika tarkalle 105hp tasan 4250rpm kohdalla, mutta kierrosvälillä 2200-3800rpm putosi tehot n.15hp, ja vääntöjäkin katosi n.20Nm.
Tämä kun yhdistetään siihen että alakierroksilla tosiaan soppaa tuntuisi riittävän peilistä päätellen (ei muuten kiihdytyksessä puske kuitenkaan juuri yhtään, ainoastaan kun lähtee kakkosella hiljaisesta vauhdista vedättämään), voisi vetää johtopäätöksen että kun karaa saisi muokattua antamaan enempi evästä ylös, olisi huipputehoakin odotettavissa ihan kiitettävästi.
Dynossa ei savua ilmennyt juuri lainkaan, aivan vedon alussa jotensakin. Sillä minä kyselin tuota karan toimintaperiaatetta, että osaisi vähän sinne ylös saada enempi sitä syöttöä. Jos sitä nyt jotensakin voi tuolla karalla edes kontrolloida millä ahtoalueella sitä on? Ainakin näin yritin järkeillä, koskapa se karahan painuu (jonnekin?) sitä mukaan kun ahtopaine kasvaa.
Varsin mielenkiintoisen havainnon tein muutes dynossa; Eka mittaus oli siis tuolla kokoonpanolla, eli muokattu kara, ic ja ahtoja nostettu jolloin tuloksena oli 105,9hp. Ihan varsin huvikseni toiseen mittaukseen käänsin sen karan 180 astetta ympäri, eli siis vakioasentoonsa. Tällöin huipputeho oli jotain aika tarkalle 105hp tasan 4250rpm kohdalla, mutta kierrosvälillä 2200-3800rpm putosi tehot n.15hp, ja vääntöjäkin katosi n.20Nm.
Tämä kun yhdistetään siihen että alakierroksilla tosiaan soppaa tuntuisi riittävän peilistä päätellen (ei muuten kiihdytyksessä puske kuitenkaan juuri yhtään, ainoastaan kun lähtee kakkosella hiljaisesta vauhdista vedättämään), voisi vetää johtopäätöksen että kun karaa saisi muokattua antamaan enempi evästä ylös, olisi huipputehoakin odotettavissa ihan kiitettävästi.
Dynossa ei savua ilmennyt juuri lainkaan, aivan vedon alussa jotensakin. Sillä minä kyselin tuota karan toimintaperiaatetta, että osaisi vähän sinne ylös saada enempi sitä syöttöä. Jos sitä nyt jotensakin voi tuolla karalla edes kontrolloida millä ahtoalueella sitä on? Ainakin näin yritin järkeillä, koskapa se karahan painuu (jonnekin?) sitä mukaan kun ahtopaine kasvaa.
kokeile muokata sitä niin että aloitus ois loivempi siinä karassa ja sitten jyrkkenis loppua kohden. jos tietylle ahto alueelle haluaa syöttöä lisää eikä uskalla summasa sorvailla karaa niin kokeilee työntää vaikka kompuralla "säädettyä" painetta ja kattoon missä kohti ohjuri tappi on milläkin paineella.
tuossa hyvät ohjeet lda:n muokkaukseen http://turbodiesel.no-ip.com/mercuryboard/index.php?a=topic&t=144&PHPSESSID=96c60f7bac230aee19585c3f13f9566f
MJF kirjoitti:Joo ´85 oli mun Audi. Typ89 1,6:ssa näkyy olevan 210mm kytkin. 2,0 pensassa ja tdi:ssä on 228mm, hommaat vaan semmosen. Volkkarin levyt ei passaa, poorit on eri.
Elikkä jos nyt tuosta ja sinun edellisestä viestistä oikein ymmärsin, tuohon typ89:iin passaa SUORAAN bensan/tdi:n 228mm kytkin? Ilman vauhtipyörämodailuja?
Mitenkä muuten on keston laita sitten perusvakio-2.0 bensankytkimellä? Vai kerrasta vahvemmilla hiluilla sellanen asetelma?
pistetään tänne nyt pari kysymystä mihin tuskin kukaan vastaa kuten aiemminkin.
Eli semmosta vaan ku caddyn vakio kytkin (moottori 1.6d) ei pidä enään ton td koneen tuomia lisä heppoja ja vaiheitakin pitäisi saada lisää.
Niin kysyisin että onko mk1 golffin td koneen ja gti koneen 5-lovisissa laatikoissa jotain eroa esim. välityksissä sum muissa. Ja mistä koodista/tai muusta tiedän mikä laatikko tuolla pihalla lojuu kun siellä on kolme gti golffin konetta ja yhessä pitäisi olla 5-vaiteinen laatikko ja muissa 4-vaihteinen. Että joudunko hommaamaan tohon ihan diisseli koneen vaihdelaatikon jos haluan 5-vaihdetta?vai käykö tommonen gti golffin laatikko eikä oo liian lyhkäset/pitkät välit tolle diisselille??
Ja siihen tärkeimpään kysymykseen että mikä kytkin mulle riittäisi tohon max 100hp turbodiisseli koneeseen. Ku siinä on nyt kiinni vielä caddyn vakio turbottoman koneen kytkin ja se ei pidä ollenkaan. Riittääkö pelkästään että laitan mk1 golffin td koneen 210mm kytkinlevyn ja asetelman. ku mun saamien tietojen mukaan turbottomassa caddyssä olisi 200mm kytkin vaikka motonetin varaosanumeroiden mukaan sen kytkin olisi sama kuin tuo td golffin 210mm kytkin?? Vai pitääkö ostaa toi td koneen 210mm asetelma ja tehä tuplajousiasetelma viritelmä? jos pitää niin saisko hyvät ohjeet mitä pitää tommosessa tuplajousi hässäkässä tehä??
Vai pitääkö laittaa joku ihan muu kytkin???
Eli semmosta vaan ku caddyn vakio kytkin (moottori 1.6d) ei pidä enään ton td koneen tuomia lisä heppoja ja vaiheitakin pitäisi saada lisää.
Niin kysyisin että onko mk1 golffin td koneen ja gti koneen 5-lovisissa laatikoissa jotain eroa esim. välityksissä sum muissa. Ja mistä koodista/tai muusta tiedän mikä laatikko tuolla pihalla lojuu kun siellä on kolme gti golffin konetta ja yhessä pitäisi olla 5-vaiteinen laatikko ja muissa 4-vaihteinen. Että joudunko hommaamaan tohon ihan diisseli koneen vaihdelaatikon jos haluan 5-vaihdetta?vai käykö tommonen gti golffin laatikko eikä oo liian lyhkäset/pitkät välit tolle diisselille??
Ja siihen tärkeimpään kysymykseen että mikä kytkin mulle riittäisi tohon max 100hp turbodiisseli koneeseen. Ku siinä on nyt kiinni vielä caddyn vakio turbottoman koneen kytkin ja se ei pidä ollenkaan. Riittääkö pelkästään että laitan mk1 golffin td koneen 210mm kytkinlevyn ja asetelman. ku mun saamien tietojen mukaan turbottomassa caddyssä olisi 200mm kytkin vaikka motonetin varaosanumeroiden mukaan sen kytkin olisi sama kuin tuo td golffin 210mm kytkin?? Vai pitääkö ostaa toi td koneen 210mm asetelma ja tehä tuplajousiasetelma viritelmä? jos pitää niin saisko hyvät ohjeet mitä pitää tommosessa tuplajousi hässäkässä tehä??
Vai pitääkö laittaa joku ihan muu kytkin???
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
4 ja 5 vaihteisen askin erottaa painelaakerin "suojalätkästä" joka on 4-vaihteisessa alumiinia ja kiinni 4-pultilla. 5-askissa taas pyöreä peltinen jossa useimmiten vw logo keskellä. Sijainti laatikon päässä suunnilleen kannakkeen kohdilla. Päätykannake on laatikoissa myöskin erilainen. 4:sen kannakkeen kiinnityspultit pystyssä kun 5:sen taas vaakassa.
Ja välityksistä, käymisen puolesta voi laittaa GTI:n tai TD:n laatikon mutta välitykset ovat erilaiset. Maantieajossa voi bensan laatikko olla miellyttävämpi mutta se taas syö kiihtyvyyttä harvemman välityksensä vuoksi.
MUTU: luulisin ehjän vakiokytkimen kestävän normaalikäytössä.
Edit: kerro se kuvin
Ja välityksistä, käymisen puolesta voi laittaa GTI:n tai TD:n laatikon mutta välitykset ovat erilaiset. Maantieajossa voi bensan laatikko olla miellyttävämpi mutta se taas syö kiihtyvyyttä harvemman välityksensä vuoksi.
MUTU: luulisin ehjän vakiokytkimen kestävän normaalikäytössä.
Edit: kerro se kuvin
Viimeksi muokannut Golffimake, 4.8.2008 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos joltakulta löytyy CAD kuvat vag diesel pakosarjasta ja VNT-20 laipoista niin olis tarvetta.
yv:llä voi lähestyä tai sitten pistää suoraan tuleen tonne: [email protected]
Kiitän!
yv:llä voi lähestyä tai sitten pistää suoraan tuleen tonne: [email protected]
Kiitän!
Minkälaisia tehoja yli 2barin paineilla näistä koneista otetaan? Vai onko nuo yli 2barin paineet aivat utopiaa, tuli vain mieleen kun eräässä Golffissa oli se suurin vakio turbo ja hukkaportti jumitettu ja syötö tapissa. Paineet oli omistajan mukaan kuulemma pitkästi yli 2baria. Onko minulle ihan puuta heinää sepitetty, vai kone säädettu muuten vain hajoamiskuntoon ja nuo paineet ehkä mahdollisiakin. Kestääkö nuo koneet/turbot oikeasti sen vakio vermeillä, että ahdot ja syötö lyödään tappiin ja ahdot on vielä tuota luokkaa?
Asiasta kukkaruukkuun. Miten tuollainen kkk k26 ahdistin heräilee ja mihin se riittää tuossa 1.6td koneessa?
Autoon tulossa 3" putkisto, uusi pakosarja, isompi nestepää ja muuta pientä mutta ahtimesta ei ole mitään tietoo, että saa laittaa ehdotuksia turbosta. Turbo tulis mielellään olla sellainen, että sillä sais tuollaisen 160hv mutta ois mahdollista sitten joskus nostaa tehoja (n.200hv) niin että ahdin sen vielä kestää.
Toivottavasti saitte selvää!
Autoon tulossa 3" putkisto, uusi pakosarja, isompi nestepää ja muuta pientä mutta ahtimesta ei ole mitään tietoo, että saa laittaa ehdotuksia turbosta. Turbo tulis mielellään olla sellainen, että sillä sais tuollaisen 160hv mutta ois mahdollista sitten joskus nostaa tehoja (n.200hv) niin että ahdin sen vielä kestää.
Toivottavasti saitte selvää!
siis nyt menee kyl yli hilseen.
täällä foorumilla sanottu että vakio 1.6 d mk1 caddyssä on 200mm kytkin. kuten myös tuossa vähän ylempänä on sanottu että vakio 1.6 td mk1 golffissa on 200mm kytkin joka riittäisi abaut 100heposelle.
No mulla on caddyssä kiinni 1.6 td kone transportterista, vähän isommalla turbolla jne. hepoja varmaankin alle sata. Kytkimenä on caddyn vakio 4-vaihteisen kytkin ja siinä ei riitä pito noille uusille tehoille.
Ja kun motonetin sivuja olen nyt selaillu niin niitten mukaan turbottomassa caddyssä olisi sama kytkin kuin turbollisessa golffissa eli 210mm. Ja myös heidän mukaan turbottomassa golffissa on 200mm kytkin ja mun käsityksen mukaan turbottoman golffin ja caddyn kone olisi ihan sama???
Elikkä jos ostan turbodiisseli golffin 210mm kytkinsarjan niin se sopii suoraan kampiakselin päähän kiinni ja myöskin caddyn vakio 4-vaihteinen loota sopii päälle ja startti sopii myös hammastukseen ja kytkin toimii oikeella tavalla ihan ilman mitään rakentelua ja ennen kaikkea kytkin kestää ton max 100 heppaa ja jonkinlaisen väännön mitä tuo garretin t3 tarjoo??
hjelppade
täällä foorumilla sanottu että vakio 1.6 d mk1 caddyssä on 200mm kytkin. kuten myös tuossa vähän ylempänä on sanottu että vakio 1.6 td mk1 golffissa on 200mm kytkin joka riittäisi abaut 100heposelle.
No mulla on caddyssä kiinni 1.6 td kone transportterista, vähän isommalla turbolla jne. hepoja varmaankin alle sata. Kytkimenä on caddyn vakio 4-vaihteisen kytkin ja siinä ei riitä pito noille uusille tehoille.
Ja kun motonetin sivuja olen nyt selaillu niin niitten mukaan turbottomassa caddyssä olisi sama kytkin kuin turbollisessa golffissa eli 210mm. Ja myös heidän mukaan turbottomassa golffissa on 200mm kytkin ja mun käsityksen mukaan turbottoman golffin ja caddyn kone olisi ihan sama???
Elikkä jos ostan turbodiisseli golffin 210mm kytkinsarjan niin se sopii suoraan kampiakselin päähän kiinni ja myöskin caddyn vakio 4-vaihteinen loota sopii päälle ja startti sopii myös hammastukseen ja kytkin toimii oikeella tavalla ihan ilman mitään rakentelua ja ennen kaikkea kytkin kestää ton max 100 heppaa ja jonkinlaisen väännön mitä tuo garretin t3 tarjoo??
hjelppade
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Mulla oli alkuperäinen paketti 210mm '88 caddyssä niinku kirjatkin väitti varaosaliikkeissä. Kannattaa vaan varmistaa jos laittaa golfin levyn että mahtuu levy olemaan. 87-88 tienoilla vaihtuu golfissa kytkinpaketti erilaiseksi. Toisessa mallissa tulee kytkinlevyn jouset ulommaksi eli levyn keskiön paksuus suurenee.
Uuteen asetelmaan kannattaa myös panostaa jos ei vättämättä jatkuvasti halua levyä vaihdella.
Ja vielä yks juttu, kertokaa mulle missä on isompi/painavampi vauhtipyörä?Bensasta? Kiinnitykseltään sama olikohan 9-reikänen ~210mm mutta painoeron kädin alkuperäiseen limppuun huomasi jo silmällä saati sitten kädellä.(Ehkä 1-1,5kiloa eroa, vaakaa ei ollu käytettävissä)
Uuteen asetelmaan kannattaa myös panostaa jos ei vättämättä jatkuvasti halua levyä vaihdella.
Ja vielä yks juttu, kertokaa mulle missä on isompi/painavampi vauhtipyörä?Bensasta? Kiinnitykseltään sama olikohan 9-reikänen ~210mm mutta painoeron kädin alkuperäiseen limppuun huomasi jo silmällä saati sitten kädellä.(Ehkä 1-1,5kiloa eroa, vaakaa ei ollu käytettävissä)
Kampiakseliin kiinnitys on kaikissa dieseleissä sama. Tuon lisäksi tarvii vauhtipyörän 210mm kytkimelle, jos sulla kerran on 200mm paikallaan. Yks tuommoinen 210 vauhtis löytyi tallia siivotessa, on ihan jouten.
Caddyissa pitäisi olla kaikissa 210mm, siis pitäisi olla kirjojen ja etkan mukaan. Volkkarista ei kyllä koskaan tiedä mitä se tehdas on keksinyt sinne laittaa, varmaankin sen mikä on sattunut takavasemmalta käteen... Omaan hommasin aikanaan vauhtipyörän 1,6 pensa caddystä ja siinä oli 210mm. Golffit on sitten asia erikseen, niissä on ainakin joka kokoa.
Caddyissa pitäisi olla kaikissa 210mm, siis pitäisi olla kirjojen ja etkan mukaan. Volkkarista ei kyllä koskaan tiedä mitä se tehdas on keksinyt sinne laittaa, varmaankin sen mikä on sattunut takavasemmalta käteen... Omaan hommasin aikanaan vauhtipyörän 1,6 pensa caddystä ja siinä oli 210mm. Golffit on sitten asia erikseen, niissä on ainakin joka kokoa.
jep, eli siis edelleen kaipaisin vastausta että riittääkö toi turbodiisselin 210mm kytkin noille tehoille mitä toi garretin t3 ja hengityksen parantaminen antaa??? Ja jos kerta caddyssa pitäis olla 210mm kytkin niin sittenhän en tarvitse edes toista vauhtipyörää. ei tekis mieli maksaa miiljoonia kunnon racerace kytkimestä ja eikä jaksais rakentaa tuplajousi asetelmaa.
Otin tuossa äsken urakan ja luin läpi koko topikin, löytyi vastaus joka IKISEEN ja vieläpä samoihin kysymyksiin mitä tämä topic näyttäisi olevan puolillaan.. Ihme ole jos asioista tietävät eivät jaksa vastailla jokaiselle erikseen. Lukutaito lienee jokaisella niin saa kai sitä käyttääkkin!
Uusi vakiokytkin kestää/pitää pienellä vireistyksillä vielä aivan mainiosti. Mikäli vauhtipyörä on käyttökelpoinen.
Uusi vakiokytkin kestää/pitää pienellä vireistyksillä vielä aivan mainiosti. Mikäli vauhtipyörä on käyttökelpoinen.
On tuossa menossa levälleen tuo 1.6td kone (SB, hydraalisilla nostajilla) niin herätteli vähän kysymyksiä.
-Mikä kansipahvi kannattaa laittaa kun olen kuullut että tuo 1.9td:n pahvi olis parempi ja kävisi nuihin hydraalisilla nostajilla oleviin ykskutosiin?
-Minkä paksuinen se pitäisi olla että on sopiva (entinen on kolmella reijällä), eli ovatko 1.9:n ja 1.6:n pahvit saman paksuisia?
-Onko nuo kannet aina ajettava suoriksi kun ne irroittaa vaikka kone ei olekaan keittänyt?
-Pitääkö kannenpultit uusia?
-Entä runkolaakerien ja kiertokangenlaakerien pultit?
Autohan on G2 ja siihen olisi tarkoitus laitta tuollaiset 150-160hv minkä saisi nuilla Gti:n alustalla ja jarruilla leimalle. Autoon hommattu jo turbo, pakosarjanosia, putkistonosat, nestepää, isompi välijäähy ja muuta pietä.
-Mikä kansipahvi kannattaa laittaa kun olen kuullut että tuo 1.9td:n pahvi olis parempi ja kävisi nuihin hydraalisilla nostajilla oleviin ykskutosiin?
-Minkä paksuinen se pitäisi olla että on sopiva (entinen on kolmella reijällä), eli ovatko 1.9:n ja 1.6:n pahvit saman paksuisia?
-Onko nuo kannet aina ajettava suoriksi kun ne irroittaa vaikka kone ei olekaan keittänyt?
-Pitääkö kannenpultit uusia?
-Entä runkolaakerien ja kiertokangenlaakerien pultit?
Autohan on G2 ja siihen olisi tarkoitus laitta tuollaiset 150-160hv minkä saisi nuilla Gti:n alustalla ja jarruilla leimalle. Autoon hommattu jo turbo, pakosarjanosia, putkistonosat, nestepää, isompi välijäähy ja muuta pietä.
onko tällä foorumilla kenelläkään muulla tommoista vm.89 trasporterin 1.6td konetta garretin t3 ahtimella ja vaapasti virtaavalla suodattimella ja avaralla putkistolla. Ku täällä monesti kyselin että mikä kytkin mulle riittää caddyyn missä toi kone on ja kaikki sano että tarvike 210mm kytkin riittää vallan mainiosti. jollakin oli jopa 128hepoo kestäny kytkin.
No mäku sain uuden 117e maksaneen 210mm kytkinsarjan kiinni ja pari päivää normaaliajoa missä ei huomannut mitään luistoa mutta sitten ku ilmasiks pääs vähän varttimailia vetäsee niin eiköhän se kytkin alkanu taas luistamaan 3 ja 4 vaiheella. nyt tekee sitä vähäsen normaali ajossakin kun 3 ja 4 vaihteen vääntö alkaa puhumaan.
Eli siis meni päältä 100€ iha turhaan ku täällä niin kovasti kehuttiin.
No mäku sain uuden 117e maksaneen 210mm kytkinsarjan kiinni ja pari päivää normaaliajoa missä ei huomannut mitään luistoa mutta sitten ku ilmasiks pääs vähän varttimailia vetäsee niin eiköhän se kytkin alkanu taas luistamaan 3 ja 4 vaiheella. nyt tekee sitä vähäsen normaali ajossakin kun 3 ja 4 vaihteen vääntö alkaa puhumaan.
Eli siis meni päältä 100€ iha turhaan ku täällä niin kovasti kehuttiin.
Kysytäämpä nyt täällä kun en viiti uutta topiccia tämän takia alottaa. Eli pitäisi saada tarkat teho/vääntömäärät sekä moottorin tarkka tilavuus 1.6TD sekä 1.9TD koneista. Ja sitten että onko nuo kaksi konetta miltä osin identtisiä? Eli käykö 1.6 lohkoon 1.9 alakerta ja onko tilavuuserot tehty iskunpituudella vai porauksella. Onko noita moottoreita tai lohkoja erimallisia joka olisi viriviri käytöön ehdoton valinta?
Kiitoksia jo valmiiksi.
Kiitoksia jo valmiiksi.
Löytyiskö tietoa noista 1.6td ja 1.9td kansipahveista? Eli minkä paksuisia ovat nuo eri reikä määrällä varustetut levyt, eli 1, 2 ja 3 kolme reikää ja vastaako 1.9:n pahvien paksuudet miten nuihin 1.6:n paksuuksiin? Tarkoitus olisi siis laitaa 1.6:een 1.9:n pahvi kun väittävät sitä paremmaksi. Kone on hytikkanostajilla ja kansi on tarkoitus oikaista vaikka ei olekkaan keittänyt. Eli minkä pahvin ostan kun entinen on kolme reikäinen? Sekavaa!
Mikäs mahtaa olla vikana, kun kierrokset jää hetkeksi ylös polkaistaessa? Vaihdoin Td:n pumpun kiinni ja kun auto polkaisee vaikka vapaalla, niin pienillä kierroksilla se on aivan normaali, mutta jos päästää isommille kierroksille, niin kierrokset laskevat hitaasti takaisin tyhjäkäynnille. Voiko olla ihan käytön puutetta?
Edit: Tais se jotain käytön puutetta olla.. tänään vähän säätelin syöttöjä, ja nyt on ongelma kadonnut.
Edit: Tais se jotain käytön puutetta olla.. tänään vähän säätelin syöttöjä, ja nyt on ongelma kadonnut.
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 11.2.2007 16:05
Mitenkä tuo 02A loota menee G2:n keulalle kytkimen puolesta kun loota on vm. -90 passatista ja siinä on neste kytkin. Eli käykö nestekytkimen osat suoraan golffiin va pitääkö tehdä jotain muutoksia autolle tai kytkimelle? Laatikko tulossa siis 1.6td:n jatkoksi. Vaihekeppihän pitäs olla pulttaakinni hommia vai onko?
^^02A menee heittämällä paikalleen, siihen vaan kaveriksi poljinasetelma ja sylinterit Passatista niin hienosti pelaa.
^Turbo jos on 1.6 TD:n vakio Garrett, niin riittää maks. n. 150 hv asti. Siipimitat on noin 40 mm ja 47 mm. Ahdoissa järkevä maksimi joku 1.3 bar. Ei tosin anna sillä paineella vielä 150 heppaa, mutta sitä kovemmilla paineilla alkaa turbon kesto olla ongelma.
^Turbo jos on 1.6 TD:n vakio Garrett, niin riittää maks. n. 150 hv asti. Siipimitat on noin 40 mm ja 47 mm. Ahdoissa järkevä maksimi joku 1.3 bar. Ei tosin anna sillä paineella vielä 150 heppaa, mutta sitä kovemmilla paineilla alkaa turbon kesto olla ongelma.
Osaiskohan joku valottaa mistä johtuu kun: Ajossa vedättää ns. "loppuun asti" 1.2-1.3bar paineille, sitten pykältää = kuuluu röpellystä niinkuin seokset ois pielessä. Loppuuko ruoka/saa liikaa soppaa..? Vaiko pumpun ajotuksessa häikkää ...vai johtuneeko vain sakkauksesta. Kone on siis 1.6TD, jossa yllämainittu ahdin, IC ja syöttöä.
enpä usko...ongelma on siinä,että pumppu rajoittaa syöttöä pienentämällä syöttöä tietyn kierrosluvun jälkeen ja soppa loppuu...pumppu ammattilaiselle ja isompi 11-12 nestepää + rajoitin säätöihin niin sit on eri maku ja tuo tajoittimen vieterin säätön varmaan kaikkein tärkein...sehän se sitä syöttöä alentaa siellä...
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 10.9.2007 8:57
eli mitä puhallinta kannattaisi caddyy laittaa ja kone se 1.6td.. muutaman kerran selanneena tämän sivuston, eikä mennyt silti jakeluun :D.. tulossa neste päätä ja välijäähy.. ja olis hyvä 100-150 hepoa saada.. mielellään et menis vakio sarjaan se puhallin eli olisko joku näistä vai? garret 1749 ,kkk k24 vai karret t03?
(edit vaihdettu paikkaa)
(edit vaihdettu paikkaa)
1749 on uudempi, VNT-tyyppinen turbo. Ei mene suoraan, mutta siihen sopiva TDI:n pakosarja kylläkin sopii TD:hen.
TD:n vakio T03 on muuten OK noille tehoille, mutta nostaa ahtoja hitaasti kun mennään yli baarin paineille.
Noista vaihtoehdoista KKK24 olisi helpoin - menee suoraan orkkis-pakosarjaan ja pystyy tuottamaan sen 150 hv kun on pumpussa oikeat palikat ja säädöt.
VNT:t toki on kivoja, mutta vaatii työtä ja omaa soveltamista että saa toimimaan. Ja alavääntö vetää kiertokanget helposti solmuun..
Sitten taas perinteistä hukkaportillista ahdinta voi katsoa esim nimikkeellä Holset HX25/HX30 tai Schwitzer S1 /S1BG tai S2. Edustavat uudempaa ja tehokkaampaa ahdinta vrt. vakiot KKK:t ja Garretit.
TD:n vakio T03 on muuten OK noille tehoille, mutta nostaa ahtoja hitaasti kun mennään yli baarin paineille.
Noista vaihtoehdoista KKK24 olisi helpoin - menee suoraan orkkis-pakosarjaan ja pystyy tuottamaan sen 150 hv kun on pumpussa oikeat palikat ja säädöt.
VNT:t toki on kivoja, mutta vaatii työtä ja omaa soveltamista että saa toimimaan. Ja alavääntö vetää kiertokanget helposti solmuun..
Sitten taas perinteistä hukkaportillista ahdinta voi katsoa esim nimikkeellä Holset HX25/HX30 tai Schwitzer S1 /S1BG tai S2. Edustavat uudempaa ja tehokkaampaa ahdinta vrt. vakiot KKK:t ja Garretit.
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 10.9.2007 8:57
Onko dieselin ja turbodieselin öljypumpuilla eroa?? Motonetin mukaan olis samoja, ja siellä ei kovin häävi näytä saatavuuskaan olevan. Saa tarjota ehjää pumppua -88 jr-koneesen :)
Tämä kysymys nyt ei virittämistä koske, mutta saattaisi vaikka edesauttaa sen onnistumisessa kunhan hyvä peruskunto saadaan aikaan :)
Tämä kysymys nyt ei virittämistä koske, mutta saattaisi vaikka edesauttaa sen onnistumisessa kunhan hyvä peruskunto saadaan aikaan :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 35 vierailijaa