Auton äänieristäminen (rengasmelun)
Valvoja: ffp jäsenet
Kaupallinen vaihtoehto
http://www.tectyl.fi/noisestopping.htm
Onko hinnoista tietoa ja homman toimivuudesta?
Tuollainen tuli sitten teetettyä, hinta oli jotain 250egee
Melu muuttui miellyttävämmäksi, lähinnä korkeita ääniä leikkautui pois. Ei se autosta äänetöntä tehnyt, mutta olen ihan tyytyväinen!
http://www.tectyl.fi/noisestopping.htm
Onko hinnoista tietoa ja homman toimivuudesta?
Tuollainen tuli sitten teetettyä, hinta oli jotain 250egee
Melu muuttui miellyttävämmäksi, lähinnä korkeita ääniä leikkautui pois. Ei se autosta äänetöntä tehnyt, mutta olen ihan tyytyväinen!
Villahan ei juurikaan vaimenna matalampia ääniä, kuten esimerkiksi tieääniä. Parempaan tulokseen pääsisi bitumilla ja ehjä villaa tai jotain huokoisempaa sen päälle.
Massoissa on se hyvä puoli, että ne tarttuvat tiiviisti peltiä vasten eikä kosteus pääse massan ja pellin väliin. Vaihtoehtoisesti voi käyttää bitumilevyjä kunhan huolehtii huolellisesta kiinnityksestä. Massoissa ja bitumilevyssä on se hyvä puoli, ettei vesi imeydy niihin.
Massoista Katepal K-36:sta on ainakin tällä foorumilla kehuttu toivivaksi ja ennen kaikkea edulliseksi vaihtoehdoksi.
Massoissa on se hyvä puoli, että ne tarttuvat tiiviisti peltiä vasten eikä kosteus pääse massan ja pellin väliin. Vaihtoehtoisesti voi käyttää bitumilevyjä kunhan huolehtii huolellisesta kiinnityksestä. Massoissa ja bitumilevyssä on se hyvä puoli, ettei vesi imeydy niihin.
Massoista Katepal K-36:sta on ainakin tällä foorumilla kehuttu toivivaksi ja ennen kaikkea edulliseksi vaihtoehdoksi.
Nostetaampa vähän aihetta..
Omassa golffissa alkoi rengasmelut ja putkiston pörinät häiritsemään siinä määrin, että ajattelin lisäillä vähän äänieristystä. (ylirengastuksesta ja pörinäputkestahan en siis luovu.. =)
Anyways... perinteinen bitumimattohan on hinnaltaan kaikkein edullisin vaihtoehto, joten siihen todennäköisesti päädyn (+ovipahveihin ehkä jotain äänieristysmassaa?), ellei joku toisin vakuuta. Bitumi kun kuitenkin painaa melkoisen paljon niin nyt kaipaisin hyviä ohjeita, mihin mattoa kannattaisi kolmoskorisessa golffissa liimailla, jotta saavutettu hyöty olisi paras mahdollinen.
Alustavasti suunnitellen:
Takakontti vaikuttaisi olevan pahin melunlähde, joten mattoa ajattelin laittaa kontin sisälle ainakin pyöräkoteloiden päälle ja kontin lattian tasaisiin kohtiin.
Miten takaluukun kanssa, mahtuuko sinne mattoa ja onko sen vaimentamisesta ylipäätään suurta hyötyä? Entä hattuhylly ja penkkien selkänojat, kannattaako laittaa lisävaimennusta ja miten (siis myös visuaaliselta kannalta)?
Eturenkaista tulee myös meteliä jonkin verran, joten ajattelin laittaa ainakin sisälokasuojien päälle bitumikerroksen. Ovipahvit ovat ongelmalliset. Onko niiden äänieristämisestä suurikin hyöty ja jos on, miten se kannattaisi toteuttaa pitämällä ovien paino mahdollisimman kevyenä?
Mikä olisi hyvä maton paksuus? Huomaako esim. 4mm maton ja 2mm maton vaimmennustuloksessa eroa?
Ne jotka ovat auton vaimennukseen perehtyneet (erityisesti kolmosgolffia eristäneet) heitelkäähän hyviä vinkkejä mitä kannattaa ensimmäisenä vaimentaa.
Ylipäänsä äänieristysprojekteihin liittyvät vinkit ja tulokset kiinnostavat. (Tyyliin: miten eristetty + millaiset lopputulokset.)
Tack!
Omassa golffissa alkoi rengasmelut ja putkiston pörinät häiritsemään siinä määrin, että ajattelin lisäillä vähän äänieristystä. (ylirengastuksesta ja pörinäputkestahan en siis luovu.. =)
Anyways... perinteinen bitumimattohan on hinnaltaan kaikkein edullisin vaihtoehto, joten siihen todennäköisesti päädyn (+ovipahveihin ehkä jotain äänieristysmassaa?), ellei joku toisin vakuuta. Bitumi kun kuitenkin painaa melkoisen paljon niin nyt kaipaisin hyviä ohjeita, mihin mattoa kannattaisi kolmoskorisessa golffissa liimailla, jotta saavutettu hyöty olisi paras mahdollinen.
Alustavasti suunnitellen:
Takakontti vaikuttaisi olevan pahin melunlähde, joten mattoa ajattelin laittaa kontin sisälle ainakin pyöräkoteloiden päälle ja kontin lattian tasaisiin kohtiin.
Miten takaluukun kanssa, mahtuuko sinne mattoa ja onko sen vaimentamisesta ylipäätään suurta hyötyä? Entä hattuhylly ja penkkien selkänojat, kannattaako laittaa lisävaimennusta ja miten (siis myös visuaaliselta kannalta)?
Eturenkaista tulee myös meteliä jonkin verran, joten ajattelin laittaa ainakin sisälokasuojien päälle bitumikerroksen. Ovipahvit ovat ongelmalliset. Onko niiden äänieristämisestä suurikin hyöty ja jos on, miten se kannattaisi toteuttaa pitämällä ovien paino mahdollisimman kevyenä?
Mikä olisi hyvä maton paksuus? Huomaako esim. 4mm maton ja 2mm maton vaimmennustuloksessa eroa?
Ne jotka ovat auton vaimennukseen perehtyneet (erityisesti kolmosgolffia eristäneet) heitelkäähän hyviä vinkkejä mitä kannattaa ensimmäisenä vaimentaa.
Ylipäänsä äänieristysprojekteihin liittyvät vinkit ja tulokset kiinnostavat. (Tyyliin: miten eristetty + millaiset lopputulokset.)
Tack!
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Takakontti vaikuttaisi olevan pahin melunlähde, joten mattoa ajattelin laittaa kontin sisälle ainakin pyöräkoteloiden päälle ja kontin lattian tasaisiin kohtiin.
itte kun äänieristin tota vitos kolopalloa niin käytin muistaakseni 2mm bitumimattoa takakonttiin, sillä erolla tohon suunnitelmaan et kontin "lattian" vuorasin aivan kokonaisuudessaan bitumimatolla, siis niin että ei jäänyt pienentäkään paikkaa jossa ei olisi mattoa ollut.. uskoisin myös et jos laitat vaan suoriin kohtiin niin et saa läheskään yhtähyvää hyötyä irti..
tuo bitumimattohan kun on kuumailmapuhaltimella muotoiltavis mihin muotoihin vaan...
tuli myös sillon käytettyä vaikeesiin paikkoihin oikein sitä "virallista" äänieristys...öh..mattoa? elikkäs 15mm semmosta pehmeetä jossa liimapinta toisella puolen, sanokaa nyt mitä se on!!! :)
Nyt on uusi äänieristysurakka aloitettu. Eli menin myymään vanhan 1.9 TDI T5:n ja tilalle tuli 2.5TDI 96Kw 4Motion.
No eristämäähän sitä piti heti alkaa. Päätin tällä kertaa ostaa kalliimpaa (kenties parempaa) tavaraa ja ostoslistalle tuli Vibroplastia ja Braxin eXvibrationia - lähinnä sen vuoksi, että niitä sain ostettua Tampereelta, eikä tarvinnut alkaa tilaamaan mistään webi-shopista.
Vibroplastia koitin jo Touranissa ovissa, joten sen tiesinkin helpoksi työstää, mutta nyt kun tuli leikeltyä erilaisia paloja enemmän niin tuli huomattua miten tärkeä oli se pieni rulla millä tuota kiinnittää - ilman sitä tuli sormet täyteen pieniä haavoja leikatun alumiinifolion reunoista. Tilasin aluksi Vibroplastia 7 pakettia eli n 5m2 ja tänään totesin, että pitää tilata vielä 2 pakettia sitä lisää.
Braxin tuo mömmö teki yllätyksen sikäli, että luin siitä vain Autosound lehdestä ja päätin koittaa. Yllätyksen tuo toi siten että esim. Noise Killeriin tai Noxudoliin kun vertaa niin Brax on todella helppo työstää. Melkein voisi kuvitella 'rappaavani' sillä vaikka auton kattoa, mutta jätin kuitenkin tuon koittamatta.
Braxia tilasin aluksi 5kg purkin, mutta nyt on tilauksessa toinen kun mömmö on niin helppo levittää paksuksikin kerrokseksi ja tuli innostuttua hieman liikaa :)
Aluksi teetätin tavaratilan vaneroinnin taakse solumuovi/kivivilla eristyksen. Lisäksi alkuperäinen peltinen väliseinä sai väistyä lasikuituisen paremmin eristetyn tieltä.
Näinhän oli aiemmassakin T5:ssa.
Toistaiseksi olen saanut tehtyä seuraavat eristykset itse:
Ohjaamon lattian eristäminen tuolla vibroplastilla etupenkkien tasalta aina 'etuseinän' kumieristeisiin saakka eli n. kojelaudan puoleen väliin. Kojelaudan alaosan vuorasin sisältä myös vibroplastilla ja hanskalokeron kautta sain ujutettua repsikan puolelle kojelaudan yläosan sisään eristettä myös. Yllätyksenä tuli vastaan VW:n omia eristeitä, joita ei ollut vanhassa 1.9TDI:ssä lainkaan. Kojelaudan sisään pujottelin myös 1cm paksuista eristemattoa NikeSoundilta.
Konepellin vuorasin äänieristeen alta myös tuolla vibroplastilla.
Ohjaamon katon peltipinnan vuorasin aluksi vibroplastilla ja päälle laitoin Nikesoundin eristettä pari kerrosta. Sisäkaton verhoilun taakse sivelin pensselillä Braxia n. 2,5kg.
Vielä on tekemättä ovien eristäminen, joihin ajattelin laittaa vibroplastia ovenpeltiin ja muoviverhoilun taakse Braxia n. 1kg per ovi.
Lisäksi sisälokarit pitäisi ottaa irti ja laittaa niihin vibroplastia ja braxia. Braxia ajattelin sivellä lokarin sisällä ohjaamon vastaiselle 'seinämälle' reilusti.
Tekemättä jäi vaneroiniin alla olevien tavaratilan sisäpuolisten muovilokarien eristäminen. Tämä oli mahdotonta, koska myyjä oli vahingossa tilannut autoon vaneroinin ennen kuin pääsin eristämään sen ja vanerointi on melko tiukassa noiden muovilokarien päällä. No sainpahan vaneroinniin edullisesti ja pitää vain panostaa takasisälokereihin enemmän.
Kuvia en alkanut tällä kertaa ottamaan kun ei työnkohde eroa aiemmasta mitenkään. Välineet vain ovat hieman erilaiset :)
Niin halvaksi ei tämä projekti tule, kun pelkät tarpeet maksaa n. 600€ ja työtä tulee tehtyä viikon edestä. Mutta alku näyttää jo lupaavalta eli pelkillä lattian ja kojelaudan eristeillä sain uuden auton hiljaisemmaksi kuin edellisen. Vielä kun saa nuo loput tehtyä niin eiköhän hiljennus ole sen arvoista.
No eristämäähän sitä piti heti alkaa. Päätin tällä kertaa ostaa kalliimpaa (kenties parempaa) tavaraa ja ostoslistalle tuli Vibroplastia ja Braxin eXvibrationia - lähinnä sen vuoksi, että niitä sain ostettua Tampereelta, eikä tarvinnut alkaa tilaamaan mistään webi-shopista.
Vibroplastia koitin jo Touranissa ovissa, joten sen tiesinkin helpoksi työstää, mutta nyt kun tuli leikeltyä erilaisia paloja enemmän niin tuli huomattua miten tärkeä oli se pieni rulla millä tuota kiinnittää - ilman sitä tuli sormet täyteen pieniä haavoja leikatun alumiinifolion reunoista. Tilasin aluksi Vibroplastia 7 pakettia eli n 5m2 ja tänään totesin, että pitää tilata vielä 2 pakettia sitä lisää.
Braxin tuo mömmö teki yllätyksen sikäli, että luin siitä vain Autosound lehdestä ja päätin koittaa. Yllätyksen tuo toi siten että esim. Noise Killeriin tai Noxudoliin kun vertaa niin Brax on todella helppo työstää. Melkein voisi kuvitella 'rappaavani' sillä vaikka auton kattoa, mutta jätin kuitenkin tuon koittamatta.
Braxia tilasin aluksi 5kg purkin, mutta nyt on tilauksessa toinen kun mömmö on niin helppo levittää paksuksikin kerrokseksi ja tuli innostuttua hieman liikaa :)
Aluksi teetätin tavaratilan vaneroinnin taakse solumuovi/kivivilla eristyksen. Lisäksi alkuperäinen peltinen väliseinä sai väistyä lasikuituisen paremmin eristetyn tieltä.
Näinhän oli aiemmassakin T5:ssa.
Toistaiseksi olen saanut tehtyä seuraavat eristykset itse:
Ohjaamon lattian eristäminen tuolla vibroplastilla etupenkkien tasalta aina 'etuseinän' kumieristeisiin saakka eli n. kojelaudan puoleen väliin. Kojelaudan alaosan vuorasin sisältä myös vibroplastilla ja hanskalokeron kautta sain ujutettua repsikan puolelle kojelaudan yläosan sisään eristettä myös. Yllätyksenä tuli vastaan VW:n omia eristeitä, joita ei ollut vanhassa 1.9TDI:ssä lainkaan. Kojelaudan sisään pujottelin myös 1cm paksuista eristemattoa NikeSoundilta.
Konepellin vuorasin äänieristeen alta myös tuolla vibroplastilla.
Ohjaamon katon peltipinnan vuorasin aluksi vibroplastilla ja päälle laitoin Nikesoundin eristettä pari kerrosta. Sisäkaton verhoilun taakse sivelin pensselillä Braxia n. 2,5kg.
Vielä on tekemättä ovien eristäminen, joihin ajattelin laittaa vibroplastia ovenpeltiin ja muoviverhoilun taakse Braxia n. 1kg per ovi.
Lisäksi sisälokarit pitäisi ottaa irti ja laittaa niihin vibroplastia ja braxia. Braxia ajattelin sivellä lokarin sisällä ohjaamon vastaiselle 'seinämälle' reilusti.
Tekemättä jäi vaneroiniin alla olevien tavaratilan sisäpuolisten muovilokarien eristäminen. Tämä oli mahdotonta, koska myyjä oli vahingossa tilannut autoon vaneroinin ennen kuin pääsin eristämään sen ja vanerointi on melko tiukassa noiden muovilokarien päällä. No sainpahan vaneroinniin edullisesti ja pitää vain panostaa takasisälokereihin enemmän.
Kuvia en alkanut tällä kertaa ottamaan kun ei työnkohde eroa aiemmasta mitenkään. Välineet vain ovat hieman erilaiset :)
Niin halvaksi ei tämä projekti tule, kun pelkät tarpeet maksaa n. 600€ ja työtä tulee tehtyä viikon edestä. Mutta alku näyttää jo lupaavalta eli pelkillä lattian ja kojelaudan eristeillä sain uuden auton hiljaisemmaksi kuin edellisen. Vielä kun saa nuo loput tehtyä niin eiköhän hiljennus ole sen arvoista.
aavee
Täällä tuntuu olevan äänieristyksen asiantuntijoita. Voisitteko antaa vinkkejä. mla kertoi hyvän kuvauksen omastaan ja jotkut muutkin ovat kertoneet omista projekteistaan.
Minulla on ikkunallinen peltikoppa T4. Puuttuu sekä lämmön että äänieristys. Kiinnostaa mitä suosittelette laitettavaksi ulko ja sisäpellin väliin. Se on kaikupohja joka kaipaa jotain. Joku suositteli lasivillaa mutta hiukan epäilen sen vedensitomis kyvyn takia. Onko kattotuulettimen asennuksessa jotain muuta kun se kosteuseristys- ei tulisi vettä sisään. Aluksi nämä. Kiitän jo etukäteen neuvoistanne.
[/u][/i][/b]
Minulla on ikkunallinen peltikoppa T4. Puuttuu sekä lämmön että äänieristys. Kiinnostaa mitä suosittelette laitettavaksi ulko ja sisäpellin väliin. Se on kaikupohja joka kaipaa jotain. Joku suositteli lasivillaa mutta hiukan epäilen sen vedensitomis kyvyn takia. Onko kattotuulettimen asennuksessa jotain muuta kun se kosteuseristys- ei tulisi vettä sisään. Aluksi nämä. Kiitän jo etukäteen neuvoistanne.
[/u][/i][/b]
takakontti
auttaako takakontin eristäminen siihen että ei pellit tärise kun kuuntelee vähän musiikkia lujempaa?
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
auttaako takakontin eristäminen siihen että ei pellit tärise kun kuuntelee vähän musiikkia lujempaa?
Tottakai se auttaa. Varsinki jos subbaria soittelet konttissa. Mutta kannattaa toki vaimentaa ovet ja katto samalla niin saa parhaimman lopputuloksen. Meikäläinen vaimens ovet tuossa joulunaikoihin, laitoin paketin vibroplastia per ovi ja tein asialliset kaulukset kaiuttimille että sain ne suoraan ovipeltiin kiinni. Kaikattimiksi laitoin Rainbowin Saxit. Hieman tässä jäi nakertamaan se kun en kuiduttanu noita verhoiluja sisäpuolelta. Ne vielä meinaa hieman "rämistä" luukuttaessa.
Mutta kuva kertokoon enemmän

mitä suosittelette laitettavaksi ulko ja sisäpellin väliin
Jos ottaa mallia saman laitteen etuovista, peltiin on liimattu bitumilevy resonansseja vaimentamaan ja ovipahvin sisäpinnalla on lumppumatto muovipussin sisällä absorboimassa matalia taajuuksia. Samalla periaatteella kannattaa varmaan takanakin toimia: pelteihin ei kannata kiinnittää mitään, mikä ei kestä kosteutta, koska pellit hikoilevat.
Onkohan tuo katepal jotenkin parempaa bitumimassaa kuin mitä halpataloissa myytävät bitumiliimamassat jotka ovat edukkaampia? Taitaa olla samaa tököttiä. Kuinka kovaksi tuo kuivuu? Ajattelin että voiko tuota laittaa huoletta kattopelteihin vai onko lämpimillä keleille odotettavissa tippuvaa bitumia.
No, jos joku on edukkaampaa kuin katepal, niin se on sitten tosi halpaa. Kyllä katepal pehmenee lämmön vaikutuksesta, vaikka se olisi kuivunutkin. Kuivuttuaan se on aika jäykkää, mutta lämpoä vaikuttaa. Aika kuumaksi sen tosin saa tohollakin puhaltaa, että muuttuu valuvaksi, joten uskoisin kestävän kattopellissäkin.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Nyt ku on kulkupeli vaihtunu ja taas tullu mieleen se peltarien osto niin ei kait täs auta: jussiksi on varattu 3 neliötä 5mm vahvaa bitumimattoa, tarkotuksena saada se sullottua takakonttiin/lokarienpäälle/takapenkin alle, samalla myös jotain poppis asennuksia mutta ei liity aiheeseen...
Mitä tässä ny autoliikkeita ja kaikkia puljuja mitä nyt sjoelta keksin kiertelin niin tulin siihen tulokseen että pitää kait tuota katepalia hakea rautakaupasta jossain elämänvaihees kans joku 10l kippo ja repiä sisälokarit irti ja hukuttaa purkillinen sinne... ainakin nyt näin alkuun.
Ilmeisesti ei kukaan nyt vielä ainakaan mitään järkyttävää oo todennu tuon tökötin aiheuttavan? koritakuun kans varmasti kuses on sen jälkeen mutta ei voi mitään, nykypäivänä kun jos haluaa valmiiksi hiljaisen auton niin näköjään pakko vaan kiltisti mennä citroen liikkeeseen ja hakea uus C5.. :)
Mitä tässä ny autoliikkeita ja kaikkia puljuja mitä nyt sjoelta keksin kiertelin niin tulin siihen tulokseen että pitää kait tuota katepalia hakea rautakaupasta jossain elämänvaihees kans joku 10l kippo ja repiä sisälokarit irti ja hukuttaa purkillinen sinne... ainakin nyt näin alkuun.
Ilmeisesti ei kukaan nyt vielä ainakaan mitään järkyttävää oo todennu tuon tökötin aiheuttavan? koritakuun kans varmasti kuses on sen jälkeen mutta ei voi mitään, nykypäivänä kun jos haluaa valmiiksi hiljaisen auton niin näköjään pakko vaan kiltisti mennä citroen liikkeeseen ja hakea uus C5.. :)
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
dojoo sainpahan vaan bitumimatot heitettyä takakonttiin vaikka jussi meinaskin vähä häiritä harrastuksia... risasta tuli jopa jo ihan siedettävä ääninen kun ton peräkontin ja takapenkkien alta vuoras bitumilla ja paikkapaikoin mihin nyt sopii olemaan tuli laitettua tollasta pehmosta äänieristettä (mahto olla 30mm vahvaa)... nyt vielä kun tuota katepalia saisi laitettua koteloihin niin toive elää että skoodastakin tulee ihan niinkuin kunnon auto :)
Käyttöturvallisuustiedotteen mukaan K-36 sisältää noin 10%-yks. enemmän bitumia kuin K-50. Jälkimmäisestä ei ole omakohtaista kokemusta.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
kyselin tuosta katepalista kyseisen tökötin valmistajalta, olivat sielä pohtineet ja kuulemma k-36 pitäisi käydä tuohon hommaan kaikella lailla hyvin, eristää ääntä, bitumia kun nyt pääasiassa on ja ei kerää kosteutta sen enempää kuin nyt mikään muukaan massa (siis alustamassat jne)... jää kuivuttuaankin kuulemman hieman elastiseksi..
ja mitä tuossa joku ennemmin jo kysyi että kannattiko toi peräkontin äänieristäminen; niin mielestäni kyllä. koko homma on totaalisen perseestä ja hermoja/sormia raastavaa puuhaa mutta jos ~100€:llä saa autoa noinkin "paljon" hiljaisemmaksi on se sen arvoista..
kännykän desibeli mittarilla mitattuna meteli hiljeni 120 vauhdissa etupenkillä 3db ja takapenkillä 5 vai 6db (otin kyllä lapullekkin ylös mutta se lappu on nyt sitten jo hukas ainakin näillä näkymin...)
eihän tuo kuulosta paljolta jos nyt 3db hiljenee mutta kyllä sen korvalla aikas hyvin huomaa, eli jos löytyy auton muovien purkamisesta kokemusta, sen 100 eurua ylimäärästä valuuttaa ja viikonloppu ylimäärästä aikaa tehdä homma kunnolla niin suosittelen.
se taas miten bitumimatto sitten oikeasti kerää kosteutta bitumin ja pellin väliin; ei mitään todellista tietoa, jos nyt jostain alkaa ruostua kottero niin kertoilen kyllä asiasta :D
ja mitä tuossa joku ennemmin jo kysyi että kannattiko toi peräkontin äänieristäminen; niin mielestäni kyllä. koko homma on totaalisen perseestä ja hermoja/sormia raastavaa puuhaa mutta jos ~100€:llä saa autoa noinkin "paljon" hiljaisemmaksi on se sen arvoista..
kännykän desibeli mittarilla mitattuna meteli hiljeni 120 vauhdissa etupenkillä 3db ja takapenkillä 5 vai 6db (otin kyllä lapullekkin ylös mutta se lappu on nyt sitten jo hukas ainakin näillä näkymin...)
eihän tuo kuulosta paljolta jos nyt 3db hiljenee mutta kyllä sen korvalla aikas hyvin huomaa, eli jos löytyy auton muovien purkamisesta kokemusta, sen 100 eurua ylimäärästä valuuttaa ja viikonloppu ylimäärästä aikaa tehdä homma kunnolla niin suosittelen.
se taas miten bitumimatto sitten oikeasti kerää kosteutta bitumin ja pellin väliin; ei mitään todellista tietoa, jos nyt jostain alkaa ruostua kottero niin kertoilen kyllä asiasta :D
Eihän sinne bitumin ja pellin väliin pääse kosteutta jos bitumi on kunnolla kiinnitetty :)
Bitumiliimaa kun itse käytin edellisessä T5:ssa niin huonoa siinä oli haju, joka säilyi autossa tovin. Muut äänieristeenä myytävät mömmöt ovat siinä mielessä taas huonoja, että niissä ei ole mitään elastisuutta eli soveltuvat paremmin ei elastisien materiaalien eristämiseen. Katepalin K-34 taas tosiaan joustaa hyvin eikä helpolla irtoa pinnalta jolle se on sivelty.
Bitumiliimaa kun itse käytin edellisessä T5:ssa niin huonoa siinä oli haju, joka säilyi autossa tovin. Muut äänieristeenä myytävät mömmöt ovat siinä mielessä taas huonoja, että niissä ei ole mitään elastisuutta eli soveltuvat paremmin ei elastisien materiaalien eristämiseen. Katepalin K-34 taas tosiaan joustaa hyvin eikä helpolla irtoa pinnalta jolle se on sivelty.
Kaikenlaiset huonot kokemukset bitumin väliin hiipivästä kosteudesta juontuvat niistä liimapintaisista bitumilevyistä, joiden liima hiljalleen kuivuu ja väsyy, jolloin kosteus pääsee hiipimään kapillaari-ilmiön tmv. avulla ja muhimaan rauhassa tuhoja tehden.
Kun bitumin kuumentaa kunnolla ja hiertää puhtaaseen pintaan, en ihan heti usko ongelmia syntyvän, sen verran tiukkaan tuo aine tarrautuu.
Siveltävää Katepal K-36 saumaliimaa ei muodosta kovin paksua kerrosta yhdellä sivelyllä, joten vaatii hieman kärsivällisyyttä, mikäli haluaa katu-uskottavan pinnan. Caravellen sivupellin eristyksessä oikaisin hieman ja käytin lumppumatto/bitumilevy -yhdistelmää, jonka liimasin Katepalilla paikoilleen. Omasta kokemuksesta pystysuoriin pelteihin ei kosteus niin herkkään iske kerrosten välille. Pelkkä lumppumattokin liimattuna toimii varsin hyvin.
Eihän tuolla paljoa ennestään ollut
Katepalia puhtaaseen peltipintaan ja valmiiksi esilämmitetty eristelevy päälle
Bitumin haju ei ole mielestäni niin pitkäaikainen, että sen takia kannattaisi jättää käyttämättä.
Kun bitumin kuumentaa kunnolla ja hiertää puhtaaseen pintaan, en ihan heti usko ongelmia syntyvän, sen verran tiukkaan tuo aine tarrautuu.
Siveltävää Katepal K-36 saumaliimaa ei muodosta kovin paksua kerrosta yhdellä sivelyllä, joten vaatii hieman kärsivällisyyttä, mikäli haluaa katu-uskottavan pinnan. Caravellen sivupellin eristyksessä oikaisin hieman ja käytin lumppumatto/bitumilevy -yhdistelmää, jonka liimasin Katepalilla paikoilleen. Omasta kokemuksesta pystysuoriin pelteihin ei kosteus niin herkkään iske kerrosten välille. Pelkkä lumppumattokin liimattuna toimii varsin hyvin.
Eihän tuolla paljoa ennestään ollut

Katepalia puhtaaseen peltipintaan ja valmiiksi esilämmitetty eristelevy päälle



Bitumin haju ei ole mielestäni niin pitkäaikainen, että sen takia kannattaisi jättää käyttämättä.
Tuli tuossa tänään kokeiltua kaikista halvinta eristysmateriaalia mitä keksin. Ostin rullan (10x0,5m) katepalin bitumikermiä jolle neliöhinta on n.6e. Liimapintaa tuossa ei ole valmiina mutta tarttuu kyllä hyvin kiinni kun lämmittää kuumailmapuhaltimella. Aluksi ajattelin että ei tästä tule mitään kun länttäsin palan bitumia pellin päälle ja aloin lämmittämään. Eihän siitä mitään tullut vaikka sen sai kyllä hyvinkin lämpimäksi/sulaksi mutta kun sitä sitten koitti painaa kiinni peltiin niin se tarttui kiinni kaikkeen millä sitä koitti painaa. Hoksasin sitten että ensin lämmitän bitumin toisen puolen sulaksi, jossa ei siis ole tuota hiekkapinnoitetta, ja sitten vasta asettelen palasen ja painelen kiinni. Toimi kuin junan vessa. Melko lujaan tuntuu tuo tarttuvan kun bitumi kirjaimellisesti sulatetaan peltiin kiinni. Uskoisin että paremmin kuin perinteiset tarrapohjaiset kyseiseen tarkoitukseen myytävät. Hitaampaahan tuo on mutta omalle työlle ei saa laskea hintaa :) Verrattuna katepal-36 joka siis siveltävää bitumia tuo on paljon halvempaa. Katepal-36 neliöhinta tuolla 4mm paksuudella 24e.
Eli jos siis sinua ei haittaa että äänieristeesi näyttää kutakuinkin kattohuovalta tosin pienemmällä hiekalla niin suosittelen kyseistä tavaraa.
Eli jos siis sinua ei haittaa että äänieristeesi näyttää kutakuinkin kattohuovalta tosin pienemmällä hiekalla niin suosittelen kyseistä tavaraa.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
kyllä toi bitumimatto mihinä on liima mukana tarttuu aikas helvatan lujaan kun sen kans suurinpiirtein sulattaa kiinni, myös varmaan vähä helpompaa laittaa vaikeisiin paikkoihin; toki kalliimpaa...
tuli kans risaan just siveltyä katepal k-36:sta pyöränkotelot täyteen, jätin vielä sisä lokarit pois ja meinaan huomenna laittaa toisen kerroksen vielä... totesin pensselin parhaaksi työkaluksí, koitin lämmittääkkin vähä katepalia ensin kuumailma puhaltimella mutta totesin turhaksi touhuksi; levis sen verta hyvin lämmittämättäkin...
huomenna tai ens viikolla nyt pääsee sit kuulemaan tulokset että auttoko meteliin yhtään, 10l pötistä on vielä n. 4 litraa jäljellä
tuli kans risaan just siveltyä katepal k-36:sta pyöränkotelot täyteen, jätin vielä sisä lokarit pois ja meinaan huomenna laittaa toisen kerroksen vielä... totesin pensselin parhaaksi työkaluksí, koitin lämmittääkkin vähä katepalia ensin kuumailma puhaltimella mutta totesin turhaksi touhuksi; levis sen verta hyvin lämmittämättäkin...
huomenna tai ens viikolla nyt pääsee sit kuulemaan tulokset että auttoko meteliin yhtään, 10l pötistä on vielä n. 4 litraa jäljellä
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
ja nyt on loputkin sit ympäri koteloja tullu leviteltyä, eli tommonen 10l pötti riittää hyvin pyöränkoteloihin, saas ny sit nähdä mitä vaikuttaa... n. 14h kuivumisen jälkeen oli eka kerros viel suht "märkää", ohuimmista kohdista oli aikaslailla kuivunu täysin mut paksummat kerrokset oli vielä aika velliä, vaatii siis varmaan 1-3 vrk kuivumisen ennenku viitti sisälokaria ruuvata kiinni ettei nekin liimaannu koteloihin
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Ja ny toistaseksi sit viimenen reportti aiheesta; sisälokarit sain just ruuvattua kiinni ja kävin testipätkillä; meteli pieneni mielestäni aikas huomattavasti (korvalla 3-6db), enää ei tiedä mittarin mukaan 120km/h vauhdis et ajaako "urissa" vai ei... kokolailla siis tyytyväinen toistaseksi touhuun :) rahnaa on ny menny vajaa 200€ ja töitä niin maan perkeleesti, mutta Skodasta tuli kyllä nyt ihan mersun tuntunen! (onko ne mersut ees hiljasia, mene ja tiedä?).
Katepalia tuli leviteltyä siis pensselillä 3mm-15mm kerros ympäri koteloa, kuivui noin pari vuorokautta jonka jälkeen sisälokarit kiinni -> katepali oli kyllä vielä aikas pehmosta paikoista mihinä sitä oli vähäkin enemmän mutta en usko että sisälokarit siihen kiinni enää tarttuu, ja jos tarttuu nii se on kovin surullista :)
Nyt siis kaikki vaan rautakauppaan ja Katepal K-36:sta 10L pötti, meni aikalailla koko kippo noihin! (niin ja sitä bitumi mattoa peräkontti täyteen takapenkkien etureunaan asti)
edit: OT: miten kummassa tää topicci on joutunu tekniikka - Bensa puolelle? kun alotin topicin se oli sisusta & autohifi jonne mielestäni kuuluu enemmän... myös pointtina; en mä mitää bensa autoo oo mihinää vaihees rakentanu vaan kiisseliä! :D
Katepalia tuli leviteltyä siis pensselillä 3mm-15mm kerros ympäri koteloa, kuivui noin pari vuorokautta jonka jälkeen sisälokarit kiinni -> katepali oli kyllä vielä aikas pehmosta paikoista mihinä sitä oli vähäkin enemmän mutta en usko että sisälokarit siihen kiinni enää tarttuu, ja jos tarttuu nii se on kovin surullista :)
Nyt siis kaikki vaan rautakauppaan ja Katepal K-36:sta 10L pötti, meni aikalailla koko kippo noihin! (niin ja sitä bitumi mattoa peräkontti täyteen takapenkkien etureunaan asti)
edit: OT: miten kummassa tää topicci on joutunu tekniikka - Bensa puolelle? kun alotin topicin se oli sisusta & autohifi jonne mielestäni kuuluu enemmän... myös pointtina; en mä mitää bensa autoo oo mihinää vaihees rakentanu vaan kiisseliä! :D
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
Tulihan sitä itsekin haettua pari levyä 4mm bitumilevyä. Sen verran säästelin hermoja/aikaa/rahaa/painoa että en laittanu konttiinkaan kuin suorille pinnoille. Mutta mielestäni oli hiljassempaa kun ajelin tallilta kotia.
OT: Miten halvatussa IV golffista saa ovista ne sisäpellit irti? Sattuu olemaan veivilasit. Sain kyllä ovipahvit pois ja muut mutta siihen jäi. Saako sen lasin jotenkin irrotettua veivausmekanimista vai miten?
OT: Miten halvatussa IV golffista saa ovista ne sisäpellit irti? Sattuu olemaan veivilasit. Sain kyllä ovipahvit pois ja muut mutta siihen jäi. Saako sen lasin jotenkin irrotettua veivausmekanimista vai miten?
OT: Miten halvatussa IV golffista saa ovista ne sisäpellit irti? Sattuu olemaan veivilasit. Sain kyllä ovipahvit pois ja muut mutta siihen jäi. Saako sen lasin jotenkin irrotettua veivausmekanimista vai miten?
Ulkokahvan kun purat pois ja sitten lukonpultit irti, niin lähtee se pelti helpoimmin. Lasin saa pois, kun sen pellin keskellä olevan n. 5 cm halkasijaltaan kumitulpan irrottaa. Sen jälkeen reiästä näkyy valkoinen muovipusla, jonka sisällä on pienempi samanlainen. Kun pienemmän puslan lyö irti, lasi irtoaa. Ja paikalleen menee kun laittaa irtaallaan lasiin muoviholkit paikalleen ja painaa lasin nostajaan.
moi onkohan kellään kokemuksia tuosta katepal KUMIBITUMI KB 100/40 (tiemassasta) lähinnä hintaa ja tarttuvuutta? se on ilmeisesti sellainen tönkkipala joka sulatetaan ja siitä kaadellaan..
kävi itsellä mielessä jos jotain tollasta sulattelis ja luruuttelis auton lattiaan reilumman kerroksen..
tietty K-36:nenkin ajais saman asian caddyn kokoisessa autossa.. mutta periaatteen vuoksi ajattelin kysellä mielipiteitä tosta tökötistä..
Tota K-36:sta ajttelin toledoon laitella.. onko jollain kokemuksia toledon äänieristämisestä mitkä siellä yleisesti ottaen on ne "kriittisimmät" paikat.. pako äänet ainakin alkaa pitemmillä matkoilla tympimään kun on toin marteliuksen pörinäputkistokin..
kävi itsellä mielessä jos jotain tollasta sulattelis ja luruuttelis auton lattiaan reilumman kerroksen..
tietty K-36:nenkin ajais saman asian caddyn kokoisessa autossa.. mutta periaatteen vuoksi ajattelin kysellä mielipiteitä tosta tökötistä..
Tota K-36:sta ajttelin toledoon laitella.. onko jollain kokemuksia toledon äänieristämisestä mitkä siellä yleisesti ottaen on ne "kriittisimmät" paikat.. pako äänet ainakin alkaa pitemmillä matkoilla tympimään kun on toin marteliuksen pörinäputkistokin..
Onkohan olemassa sisälattian eristämiseen sellaista materiaalia, joka olisi mahdollisimman kevyttä, ja joka olisi tarpeen mukaan mahdollista poistaa yhtenä kappaleena?
Vakiona näissä vanhemmissa VW:issä ainakin on kerrosmattoa, missä on alla vaahtomuovia, ja sen päällä kumikerros. Saako jostain vastaavaa?
Eihän se ihmeitä eristä, mutta minun tarpeeseeni riittäisi, ja olisi nimenomaan poistettavissa kuten ajatus on.
Vakiona näissä vanhemmissa VW:issä ainakin on kerrosmattoa, missä on alla vaahtomuovia, ja sen päällä kumikerros. Saako jostain vastaavaa?
Eihän se ihmeitä eristä, mutta minun tarpeeseeni riittäisi, ja olisi nimenomaan poistettavissa kuten ajatus on.
Onkohan olemassa sisälattian eristämiseen sellaista materiaalia, joka olisi mahdollisimman kevyttä, ja joka olisi tarpeen mukaan mahdollista poistaa yhtenä kappaleena?
Vakiona näissä vanhemmissa VW:issä ainakin on kerrosmattoa, missä on alla vaahtomuovia, ja sen päällä kumikerros. Saako jostain vastaavaa?
Eihän se ihmeitä eristä, mutta minun tarpeeseeni riittäisi, ja olisi nimenomaan poistettavissa kuten ajatus on.
No jos ei kukaan tiedä, niin kertokaa nyt sitten vaikka mistä Turun seudulla saa edullisesti ylipäänsä auton äänieristämiseen tarvittavia kamppeita. Raskasmatto, bitumimatto jne.
Juu Vibroon kannattaa panostaa tai jos haluaa vielä parempaa niin Dynamattiin.
Molemmat eristävät lähes saman mitä 4mm raskasmatto, mutta puolella massalla ja paksuudella. Työstäminen on sitten huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse noita parempia sulatella peltiin kiinni ja muotoon kuten 4mm raskasmattoa täytyy.
Ainoa mitä kannattaa muistaa niin jotkin suojakäsineet noiden alumiinipäällysteisien eristeiden kanssa - niihin jää pirun teräviä reunoja mitkä saa aikaan pieniä haavoja käsiin jollei suojaudu.
Molemmat eristävät lähes saman mitä 4mm raskasmatto, mutta puolella massalla ja paksuudella. Työstäminen on sitten huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse noita parempia sulatella peltiin kiinni ja muotoon kuten 4mm raskasmattoa täytyy.
Ainoa mitä kannattaa muistaa niin jotkin suojakäsineet noiden alumiinipäällysteisien eristeiden kanssa - niihin jää pirun teräviä reunoja mitkä saa aikaan pieniä haavoja käsiin jollei suojaudu.
Jetan rengasmeluja pitäs hillitä. Oon etsiny tarinaa/kuvia pyöräkotelojen vaimennuksesta, mutta ei löydy. Yleensäkään Jetta-vaimennusprojekteja ei juuri löydy, liekkö lähinnä ikäihmisten auto. No, Golf V on lähes sama asia, ja siitähän löytyy projektikuvia. Onko osunut kohdalle pyöräkotelojen purku- ja vaimennuskuvia?
olen itse käyttänyt tämmöstä: http://www.swedac-acoustic.se/images/pr ... DCP500.jpg
Suoraan tehtaalta ostin viime kesänä, maksoi 500 ruotsin kruunua(50€)/18 kg, ja jos verrataan peak-off:iin joka maksaa 20€/kg niin aika halpaa on
Suomesta löytyy kyllä joku maahantuoja mutta kun sieltä kysyin ensin niin maksoi hunajaa.
Toi on vesipohjainen, eli kestää aika kauan ennenkuin kuivuu, mutta tulos on ihan ok jos käyttää joku pehmeä pensseli.
pensselillä vedin koko auton, ja kyllä auttoi...
pari kuvaa:
http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... sound3.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... sound2.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... sound1.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... sound4.jpg
Suoraan tehtaalta ostin viime kesänä, maksoi 500 ruotsin kruunua(50€)/18 kg, ja jos verrataan peak-off:iin joka maksaa 20€/kg niin aika halpaa on
Suomesta löytyy kyllä joku maahantuoja mutta kun sieltä kysyin ensin niin maksoi hunajaa.
Toi on vesipohjainen, eli kestää aika kauan ennenkuin kuivuu, mutta tulos on ihan ok jos käyttää joku pehmeä pensseli.
pensselillä vedin koko auton, ja kyllä auttoi...
pari kuvaa:
http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... sound3.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... sound2.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... sound1.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... sound4.jpg
Tuli tänään ostettua 10l pönikkä tuota kehuttua Katepal K-36:tta. Tarkoituksena oli sivellä sitä porschen etulokareiden sisäpuolelle kesälomilla, mutta onko tämä järkevää? Sisälokareita autossa ei siis ollenkaan, tuleeko Katepal kestämään vai onko jotain parempaa ratkaisua ja säästän Katepal:n johonkin muuhun tarkoitukseen? Nimittäin joku suoja sinne on pakko levittää sillä tällä hetkellä siellä pelkkä maalipinta...
Tullut taas testattua uusia eristeitä, joten ajattelin lisätä kokemuksia tänne.
Motonet myy OTR vaimennusmattoja. Ovat butyylimattoja ja muutoin ihan ok, mutta jos niiden liimapinnalle pääsi pienikin ripaus pölyä tai hiekkaa niin matto ei enää kiinnittynyt mihinkään. Eikä ole kovin edullistakaan tuo. Samaan hintaan asettuu Dynamatin kanssa, mutta toki sitä saa pienemmissä erissä.
Dynamat Extremeä on tullut käytettyä kun sitä saa nykyisiin järkevään hintaan bulk tai mega packinä. Tuo on kyllä todella ohutta ja kevyttä, sekä helppoa asentaa. Tarttuu todella lujaan ja vaimentaa hyvin. Muita Dynamatin tuotteita tuli koitettu Hoodlineria ja Dynalineria. Hoodliner on todella pehmeä ja aika turhan oloinen tai sitten en vain huomannut sen vaikutusta kun auton omat eristeet olivat jo valmiiksi niin hyvät moottorinmelun suhteen.
Dynalineria koitin 6mm ja 12mm koossa. Ihan hyvältä tuo tuntuu, mutta hieman hintavaa ominaisuuksiin nähden. Asennus on kyllä todella siistiä ja helppoa.
Standardplastilta on tullut uusia tuotteita myös. Bimast Bomb on Vibroplastia vastaava, mutta hieman erilaisilla materiaaleilla parina kerroksena. Paksuutta ja painoa tuolla on enemmän kuin Vibroplastilla tai Dynamatilla - 4mm paksu. Vaimennuskyky toki tuntuu paremmalta, mutta työstäminen on sitten työläämpää paksuuden vuoksi. Sopii hyvin lattialle tai muihin tasaisiin pintoihin. Hintaa tuollakin valitettavasti on reiluusti.
Bitoplast on vaahtomuovimainen eriste joka ainakin tuoksuu bitumilta - koostumus on sikäli vinkeä, että se painuu kasaan todella paljon, mutta palauttuu alkuperäisen muotonsa hitaasti. Tuntuu pirun hyvältä eristeeltä verhoilujen välissä yms.
Bitoplast on ainakin Dynalineriin verrattuna kohtuu hintaista, vaikkei sekään halpaa ole.
Tarttuvuus on todella kova, eli tätä ei kannata laittaa 'väärään' paikkaan :)
Dietzin Noisex mömmöä tullut myös laitettua. Braxiin verrattuna tuosta tulee enemmän 'huopamaista' kuivuttuaan. Braxissa ongelma on ollut se, ettei se ole riittävän elastinen ohuiden verhoilujen taakse. En ole löytänyt tuota vielä mistään muualta kuin saksalaisista eBay shopeista. 1kg hinta ei ole siellä paha, mutta parin kympin toimituskulut tarkoittaa, että pitää tilata iso erä jotta kilohinta jää alle Braxin.
Haju tuossa on ennen kuivumista todella kuvottava, joten ei kannata keittiöpöydällä alkaa tuota sivelemään ;)
Motonet myy OTR vaimennusmattoja. Ovat butyylimattoja ja muutoin ihan ok, mutta jos niiden liimapinnalle pääsi pienikin ripaus pölyä tai hiekkaa niin matto ei enää kiinnittynyt mihinkään. Eikä ole kovin edullistakaan tuo. Samaan hintaan asettuu Dynamatin kanssa, mutta toki sitä saa pienemmissä erissä.
Dynamat Extremeä on tullut käytettyä kun sitä saa nykyisiin järkevään hintaan bulk tai mega packinä. Tuo on kyllä todella ohutta ja kevyttä, sekä helppoa asentaa. Tarttuu todella lujaan ja vaimentaa hyvin. Muita Dynamatin tuotteita tuli koitettu Hoodlineria ja Dynalineria. Hoodliner on todella pehmeä ja aika turhan oloinen tai sitten en vain huomannut sen vaikutusta kun auton omat eristeet olivat jo valmiiksi niin hyvät moottorinmelun suhteen.
Dynalineria koitin 6mm ja 12mm koossa. Ihan hyvältä tuo tuntuu, mutta hieman hintavaa ominaisuuksiin nähden. Asennus on kyllä todella siistiä ja helppoa.
Standardplastilta on tullut uusia tuotteita myös. Bimast Bomb on Vibroplastia vastaava, mutta hieman erilaisilla materiaaleilla parina kerroksena. Paksuutta ja painoa tuolla on enemmän kuin Vibroplastilla tai Dynamatilla - 4mm paksu. Vaimennuskyky toki tuntuu paremmalta, mutta työstäminen on sitten työläämpää paksuuden vuoksi. Sopii hyvin lattialle tai muihin tasaisiin pintoihin. Hintaa tuollakin valitettavasti on reiluusti.
Bitoplast on vaahtomuovimainen eriste joka ainakin tuoksuu bitumilta - koostumus on sikäli vinkeä, että se painuu kasaan todella paljon, mutta palauttuu alkuperäisen muotonsa hitaasti. Tuntuu pirun hyvältä eristeeltä verhoilujen välissä yms.
Bitoplast on ainakin Dynalineriin verrattuna kohtuu hintaista, vaikkei sekään halpaa ole.
Tarttuvuus on todella kova, eli tätä ei kannata laittaa 'väärään' paikkaan :)
Dietzin Noisex mömmöä tullut myös laitettua. Braxiin verrattuna tuosta tulee enemmän 'huopamaista' kuivuttuaan. Braxissa ongelma on ollut se, ettei se ole riittävän elastinen ohuiden verhoilujen taakse. En ole löytänyt tuota vielä mistään muualta kuin saksalaisista eBay shopeista. 1kg hinta ei ole siellä paha, mutta parin kympin toimituskulut tarkoittaa, että pitää tilata iso erä jotta kilohinta jää alle Braxin.
Haju tuossa on ennen kuivumista todella kuvottava, joten ei kannata keittiöpöydällä alkaa tuota sivelemään ;)
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Dodiim taas topikkia takas ihmisten ilmoille :)
Jälleen uusi projekti tallissa (ei VAG joten ei tohdi ees sanoa mikä :D) ja taas äänieristys asias vaivaa...
löysin virosta paikan josta vibroplastia saa suht etuisasti: http://www.autosound.ee/eng/home/catalogue/accesories/94/
nyt tuli vaan ongelma kun ei enää tiedäkkään mitä noi kaikki eri matot on?
mitään bitumimaton tyylistä en enää haluaisi ruveta vuoraamaan autoon muttakun en vibroplastia ole eläissäni vielä nähnyt niin tiedä sitten onko noista joku ns "normi" bitumimattoa?
Eli harras toivomus olisi että jos joku noista jotain tietää/ymmärtää/on kokemusta niin listaisi selvällä suomenkielellä noi eri vibroplastit (lähinnä nyt M1,bimast ja splen) että millaista ainetta nuo on ja mitä mihinkäkin oisi järkevä käyttää..
Vai mitä uutta rintamalla on? onko vibroplasti nyt täyttä kuraa ja esim Focus Acousticsin äänieristysmatto pop?
e: nyt vasta tajusin ja rupesin ihmettelemään; mitähän tää topicci tekee tekniikka - bensa osastolla?? sisusta ja autohifin puolelle kyllä tän alotin aikoinaan.. :)
Jälleen uusi projekti tallissa (ei VAG joten ei tohdi ees sanoa mikä :D) ja taas äänieristys asias vaivaa...
löysin virosta paikan josta vibroplastia saa suht etuisasti: http://www.autosound.ee/eng/home/catalogue/accesories/94/
nyt tuli vaan ongelma kun ei enää tiedäkkään mitä noi kaikki eri matot on?
mitään bitumimaton tyylistä en enää haluaisi ruveta vuoraamaan autoon muttakun en vibroplastia ole eläissäni vielä nähnyt niin tiedä sitten onko noista joku ns "normi" bitumimattoa?
Eli harras toivomus olisi että jos joku noista jotain tietää/ymmärtää/on kokemusta niin listaisi selvällä suomenkielellä noi eri vibroplastit (lähinnä nyt M1,bimast ja splen) että millaista ainetta nuo on ja mitä mihinkäkin oisi järkevä käyttää..
Vai mitä uutta rintamalla on? onko vibroplasti nyt täyttä kuraa ja esim Focus Acousticsin äänieristysmatto pop?
e: nyt vasta tajusin ja rupesin ihmettelemään; mitähän tää topicci tekee tekniikka - bensa osastolla?? sisusta ja autohifin puolelle kyllä tän alotin aikoinaan.. :)
Itse tilasin tuolta AutoSoundista myös tavaraa tässä syksyllä ja toistaiseksi ei voi kuin kehua paikkaa. Nopea toimitus ja järkevät hinnat. Sain suuremman erän ilman postikuluja ja toimittivat nopeammin kuin suomalaiset webbikaupat ja toimitus suoraan kotiovelle.
Vibroplast on alle 2mm paksuista butyylimattoa joka on ääneneristyskyvyltään parempaa kuin bitumimatto. Sitä voi käyttää kuten bitumimattoa, mutta se ei vaadi lämmittämistä jos sitä asentaa lämpöisessä tilassa. Butyylimatto ei murru kuten bitumi kylmässä ja eristää paremmin massaansa ja paksuuteensa nähden.
Dynamat Extreme on mittauksien mukaan hieman parempaa, mutta testi tehtiin silloin kun Vibroplast oli hieman paksumpaa ja erilaista koostumukseltaan. Omassa käytössä en noissa ole huomannut eroa.
Bimast Bomb on 4mm paksuista kolmikerroksista butyylimattoa. Sen äänieristyskyky on parempi kuin Vibron, mutta sitä joutuu jo hieman lämmittämään jotta se taipuu paremmin muotoihin ellei asennuskohde ole jo valmiiksi todella lämmin ja/tai ilmanlämpötila ole reiluusti yli +20C. Hintavaa, mutta todella hyvää tavaraa omasta kokemuksesta.
Verhoilin toisen Superbin takalokarit sisäpuolelta tällä ja takaa ei kuulu juuri mitään rengasmelua. Ja tulos on huomattavasti parempi kuin toisen Vibrolla takana toteutettu eristys.
Splen on solumuovia, jossa on valmiina hyvä liimapinta ja paloiteltu Vibroplastin kanssa saman kokoisiin paloihin. 3008 on paksumpaa Spleniä ja 3004 on hieman ohuempaa - paksuudet luokkaa 8mm/4mm. Jostain syystä osa kotimaisista toimittajista kehtaa väittää 3004 olevan parempaa ja uudempi versio Splenistä, mutta valmistaja ainakin pitää 3008:ia parempana ja kirjoittaa sen olevan kaksi 3004:sta liimattuna yhteen.
Tavallinen solumuovi ajaa lähes saman asian, mutta siinä ei ole valmista liimapintaa.
Spleniä jos tilaa niin kannattaa ottaa molempia paksuuksia, jotta saa ohuempaa ahtaampiin paikoihin. Splen kun ei juuri painu kasaan.
Bitoplast on vaahtomuovimainen eriste. Se tarttuvuus on todella hyvä ja erikoisuutena on sen hyvä kasaan painuminen tarvittaessa. Sopii siis ahtaisiin paikkoihin ja esim. verhoilujen väliin tai panelien taakse. Tätäkin on kahta paksuutta 5mm (A5K) ja 10mm (A10K).
Tuoksuu hieman bitumilta ja vaikuttaa ihan pätevältä eristeeltä. Bitoplastista on myös jotain muita versioita A10LK yms. Niitä en ole koittanut, mutta käsittääkseni ne vain ovat erilaisella pinnoitteella varustettuja versioita tuosta.
Samoin mm. Alum R, Vizomat ovat eri tilanteisiin soveltuvia levyjä. Itse en ole niitä koittanut kun on tuo Vibro vielä riittänyt.
Olen keväästä lähtien eristänyt kahta Superbiä Dynamatilla, Dynalinerilla, Hoodlinerilla, Vibroplastilla, Bimast Bombilla, Splenillä ja Bitoplastilla. Dynamattia ostin välillä kun ei tuota Autosoundia ollut vielä löytänyt ja sen edullisempaa hinnoittelua siis huomannut. Nyt on vielä toisen Superbin katto eristämättä ja siihen on tarkoitus laittaa Vibroa, Bitoplastia ja Spleniä. Vibroa meni ensimmäiseen n. puoli pakettia (installation paketti sisältää 40 levyä) eli 20 arkkia kattoon, joten siitä saanee kuvaa paljonko tuota tarvitaan jotta saa pintoja vaimennettua. Päälle laitoin ensin Splenin ja sitten Bitoplastin. Lisäksi vielä kattoverhoilun valelin Dietzin Noisex mömmöllä jota tilasin saksalaisesta eBay kaupasta - mömmöä meni 4kg per katto. Samaa käytin ovissa 1kg per ovi ja takaluukun sivuverhoiluissa 1kg per sivu. Tuota siis muiden eristeiden rinnalla käytän.
Tuota Focus Acusticsia näin kaupattavan välillä, mutta kun taas tavaraa tarvitsin niin se olikin loppu. Kertokoon joku muu jos siitä on kokemusta. Hinnoittelu siinä ei ole edullisimmasta päästä, mutta eipä ole siinä Motonetinkään OTR eristeessä, josta aiemmin kirjoitin. OTR:stä sen verran, että ei ole tosiaan oikein hintansa väärtti kun halvemmalla saa Vibroa kotiin toimitettuna.
Vibroplast on alle 2mm paksuista butyylimattoa joka on ääneneristyskyvyltään parempaa kuin bitumimatto. Sitä voi käyttää kuten bitumimattoa, mutta se ei vaadi lämmittämistä jos sitä asentaa lämpöisessä tilassa. Butyylimatto ei murru kuten bitumi kylmässä ja eristää paremmin massaansa ja paksuuteensa nähden.
Dynamat Extreme on mittauksien mukaan hieman parempaa, mutta testi tehtiin silloin kun Vibroplast oli hieman paksumpaa ja erilaista koostumukseltaan. Omassa käytössä en noissa ole huomannut eroa.
Bimast Bomb on 4mm paksuista kolmikerroksista butyylimattoa. Sen äänieristyskyky on parempi kuin Vibron, mutta sitä joutuu jo hieman lämmittämään jotta se taipuu paremmin muotoihin ellei asennuskohde ole jo valmiiksi todella lämmin ja/tai ilmanlämpötila ole reiluusti yli +20C. Hintavaa, mutta todella hyvää tavaraa omasta kokemuksesta.
Verhoilin toisen Superbin takalokarit sisäpuolelta tällä ja takaa ei kuulu juuri mitään rengasmelua. Ja tulos on huomattavasti parempi kuin toisen Vibrolla takana toteutettu eristys.
Splen on solumuovia, jossa on valmiina hyvä liimapinta ja paloiteltu Vibroplastin kanssa saman kokoisiin paloihin. 3008 on paksumpaa Spleniä ja 3004 on hieman ohuempaa - paksuudet luokkaa 8mm/4mm. Jostain syystä osa kotimaisista toimittajista kehtaa väittää 3004 olevan parempaa ja uudempi versio Splenistä, mutta valmistaja ainakin pitää 3008:ia parempana ja kirjoittaa sen olevan kaksi 3004:sta liimattuna yhteen.
Tavallinen solumuovi ajaa lähes saman asian, mutta siinä ei ole valmista liimapintaa.
Spleniä jos tilaa niin kannattaa ottaa molempia paksuuksia, jotta saa ohuempaa ahtaampiin paikoihin. Splen kun ei juuri painu kasaan.
Bitoplast on vaahtomuovimainen eriste. Se tarttuvuus on todella hyvä ja erikoisuutena on sen hyvä kasaan painuminen tarvittaessa. Sopii siis ahtaisiin paikkoihin ja esim. verhoilujen väliin tai panelien taakse. Tätäkin on kahta paksuutta 5mm (A5K) ja 10mm (A10K).
Tuoksuu hieman bitumilta ja vaikuttaa ihan pätevältä eristeeltä. Bitoplastista on myös jotain muita versioita A10LK yms. Niitä en ole koittanut, mutta käsittääkseni ne vain ovat erilaisella pinnoitteella varustettuja versioita tuosta.
Samoin mm. Alum R, Vizomat ovat eri tilanteisiin soveltuvia levyjä. Itse en ole niitä koittanut kun on tuo Vibro vielä riittänyt.
Olen keväästä lähtien eristänyt kahta Superbiä Dynamatilla, Dynalinerilla, Hoodlinerilla, Vibroplastilla, Bimast Bombilla, Splenillä ja Bitoplastilla. Dynamattia ostin välillä kun ei tuota Autosoundia ollut vielä löytänyt ja sen edullisempaa hinnoittelua siis huomannut. Nyt on vielä toisen Superbin katto eristämättä ja siihen on tarkoitus laittaa Vibroa, Bitoplastia ja Spleniä. Vibroa meni ensimmäiseen n. puoli pakettia (installation paketti sisältää 40 levyä) eli 20 arkkia kattoon, joten siitä saanee kuvaa paljonko tuota tarvitaan jotta saa pintoja vaimennettua. Päälle laitoin ensin Splenin ja sitten Bitoplastin. Lisäksi vielä kattoverhoilun valelin Dietzin Noisex mömmöllä jota tilasin saksalaisesta eBay kaupasta - mömmöä meni 4kg per katto. Samaa käytin ovissa 1kg per ovi ja takaluukun sivuverhoiluissa 1kg per sivu. Tuota siis muiden eristeiden rinnalla käytän.
Tuota Focus Acusticsia näin kaupattavan välillä, mutta kun taas tavaraa tarvitsin niin se olikin loppu. Kertokoon joku muu jos siitä on kokemusta. Hinnoittelu siinä ei ole edullisimmasta päästä, mutta eipä ole siinä Motonetinkään OTR eristeessä, josta aiemmin kirjoitin. OTR:stä sen verran, että ei ole tosiaan oikein hintansa väärtti kun halvemmalla saa Vibroa kotiin toimitettuna.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
kiitoksia mla:lle todella hyvästä selvityksestä!
itse katoin tota focus acousticsin äänieriste levyä sen omilta sivuilta:
"1m2 alumiinipintaista bitumi mattoa + 2 kpl äänieristysmattoa
Hinta:49.00€ "
toi alumiinipintainen bitumimatto ei paljon mieltä lämmitä, sitä nyt saa muualtakin murto-osa hintaan (ilman alumiini pintaa mutta eipä se nyt paljon mieltä lämmitä)
Täytyy ilmeisesti tilata tota vibroplastia yhden laatikon ja bimastia toisen, saa sitten kattoa mitä mihinkäkin sovittaa.
OT: on muuten huonosti netis oikeeta infoa äänieristyksestä mitä nyt oon vähä kattellu, tää alkaa olla ainut topicci siinä saralla, varsinkin nyt ton mla:n selvityksen jälkeen :)
e: taitais olla järkevin tilata bimastia pari laatikkoa? meinaan nyt lattia verhoilunkin repiä irti niin sinne nyt varmaan menee toi melkein pari looraa...?
itse katoin tota focus acousticsin äänieriste levyä sen omilta sivuilta:
"1m2 alumiinipintaista bitumi mattoa + 2 kpl äänieristysmattoa
Hinta:49.00€ "
toi alumiinipintainen bitumimatto ei paljon mieltä lämmitä, sitä nyt saa muualtakin murto-osa hintaan (ilman alumiini pintaa mutta eipä se nyt paljon mieltä lämmitä)
Täytyy ilmeisesti tilata tota vibroplastia yhden laatikon ja bimastia toisen, saa sitten kattoa mitä mihinkäkin sovittaa.
OT: on muuten huonosti netis oikeeta infoa äänieristyksestä mitä nyt oon vähä kattellu, tää alkaa olla ainut topicci siinä saralla, varsinkin nyt ton mla:n selvityksen jälkeen :)
e: taitais olla järkevin tilata bimastia pari laatikkoa? meinaan nyt lattia verhoilunkin repiä irti niin sinne nyt varmaan menee toi melkein pari looraa...?
Aika huonosti on tietoa kun ei kovin moni sitä itse tee ja firmat eivät tietenkään kerro 'salaisuuksiaan'.
Bimast Bomb on työlästä asentaa kaareviin muotoihin tai ahtaisiin paikkoihin joten kannattaa niihin varata Vibroa. Sikäli ottaisin tosiaan sekä Vibroa että Bimastia. Bimast Bombin laatikossahan on puolet vähemmän tavaraa kun se on kalliimpaa ja paksumpaa. Kannattaa tuo huomioida tilaamisessa ja määrän mitoittamisessa.
Bimast Bomb on työlästä asentaa kaareviin muotoihin tai ahtaisiin paikkoihin joten kannattaa niihin varata Vibroa. Sikäli ottaisin tosiaan sekä Vibroa että Bimastia. Bimast Bombin laatikossahan on puolet vähemmän tavaraa kun se on kalliimpaa ja paksumpaa. Kannattaa tuo huomioida tilaamisessa ja määrän mitoittamisessa.
Oma kokemus äänieristyksestä
Toyota hiluxini vm 96 äänitaso tipahti huomattavasti tällä tavoin: Paketti raskasmattoa, 4mm bitumia ja ruiskutettavaa bitumimassaa autovaraosa liikkeestä, paali kivivillaa. yhteesä noin 100e. Auton konepellin maton alle raskasmatto korialuslevyjen avulla, penkit pois ja matot sisältä, bitumilevyt lattialle, kuumensin ne ensin uunissa 70 asteessa, kardaanitunnelin vuoraus samalla tavaralla tiiviisti, sisusta auki (verhoilu paneelit), koteloihin ruiskutettavaa bitumia(alustamassaa), 2 kertaa viikon aikana, noin 0.5mm kerros, sitten kun on kosketus kuivaa niin kaikkiin koloihin ja holveihin kivivillaa tiiviisti. Tuloksena oli todella matala äänentaso, koneen kierros lukua tuskin kuulee ja nastat ropisee voimakkaasti kun ennen en edes niitä kuullut melun läpi. proggis kestää noin 2 viikkoa kun pitää käryt tuulettaa mutta edullisin tapa tähän asti, melun tasosta kertoo se että c sarja diesel mersu vm 2003 on pari vertaillen enää himpun verran vaimeampi. Aikasemmin vuorasin audi a4 kalliilla äänieristys matoilla ja tulos oli surkea..
Ei kannata verrata materiaaleja eri autoissa. Pakettiauton saa helpommin huonoillakin materiaaleilla helpommin hiljaiseksi. Itse tein ensimmäiseen T5:n bitumimatolla eristyksen ja seuraavaan tein Vibrolla. Ero oli huomattava, vaikka Vibroa käytin vain yhden 2mm kerroksen ja bitumia oli 4-6mm samoissa paikoissa.
Pakussa tosiaan saa tavaratilassakin jo paljon aikaan kivivillalla kun on niin paljon rämisevää peltipintaa ja vähän vaimentavia pintoja. Henkilöautoon tuo ei oikein sovi kun tilaa eristeelle on vähemmän ja paikkoja sille on rajoitetummin. Henkilöautossa eristeen tulee olla hieman kompaktimpaa suhteessa eristyskykyyn.
Mutta kyllä noilla 'lääkkeillä' saa ihan hyvääkin aikaan, itsekin sen totesin ensimmäisessä T5:ssa. Mutta en enää raaskisi nähdä niin suurta vaivaa kun nyt saa samaan hintaan parempaa ja helpommin työstettävää materiaalia.
Pakussa tosiaan saa tavaratilassakin jo paljon aikaan kivivillalla kun on niin paljon rämisevää peltipintaa ja vähän vaimentavia pintoja. Henkilöautoon tuo ei oikein sovi kun tilaa eristeelle on vähemmän ja paikkoja sille on rajoitetummin. Henkilöautossa eristeen tulee olla hieman kompaktimpaa suhteessa eristyskykyyn.
Mutta kyllä noilla 'lääkkeillä' saa ihan hyvääkin aikaan, itsekin sen totesin ensimmäisessä T5:ssa. Mutta en enää raaskisi nähdä niin suurta vaivaa kun nyt saa samaan hintaan parempaa ja helpommin työstettävää materiaalia.
Pieni lisäys
Hilux on pick up ja peltipintaa aikalailla saman verran kun pikkuautossa, 4wd jossa voimansiirto vonkuu todella kovaa ja pakoäänet kuuluu penkin takaa melkein suoraan sisään, tosin moottoriääni on vakiona pehmeämpi kuin nyky dieseleissä. Jos haluaa olla koti valmistaja niin kivivillan saa pinnotettua kiven iskumassalla telalla helposti levyiksi. pointtini vaan että ruiskutettava bitumi tunkeutuu koteloihin ja vaimentaa pellin resonoinnin hyvin ja helposti mattoihin verraten,matot taas vain sileille pinnoille, villa taas estää äänen kulun koteloissa, samanlaisia peltikoloja on melkein joka henkilöautoissa joten niiden tukkiminen, tietenkin pienen kosteus välin pohjalle jättäen tulos on hyvä ja mikä tärkeämpi edullinen.
ja vielä
mikä ilmeisesti on selvää jo niin eri taajuusalueita tuo kombo vaimentaa hyvin, nimenomaan rengaskohinaa.. Älkää suuttuko jos koette hyökkääväksi tämän muita materiaaleja kohtaan, mielestäni hifi matot yms ylihintaiset 50e neliö maksavat on kyllä varmaan toimivia mutta pirun kalliita
Kuten kirjoitin toimii tuo bitumimatto ja bitumi. Bitumi/raskasmaton hinta vain alkaa olla kalliimpikin kuin Vibron. Eli kun tuolta Autosoundista tilasin niin neliöhinnaksi Vibrolle tuli n. 22€, kun Motonetin bitumin hinta on 27-35€/m2 ja Bilteman 18-21€/m2 (mutta bitumi on 1,2-3mm ei 4mm kuten Motonetin). Motonetistä saa ohuempia 2mm bitumimattoja saa toki myös edullisemmin, mutta niitä tarvitaan monta kerrosta jotta pääsee kunnon eristyskykyyn -> neliöhinta tuplaantuu (tai kolminkertaistuu) ohuemmilla matoilla.
ASTM testeissä 4mm bitumi oli se mikä eristi kuten Dynamat ja Vibro.
Bimast Bombin neliöhinta toki on suurempi kuin bitumin, mutta sen eristyskyky on ihan eri luokkaa omien kokemuksien perusteella. Tuolta Autosoundista tilattuna Bimast Bombille tulisi siis neliöhinnaksi n. 40€/m2 eli hieman kalliimpaa kuin Motonetin paksumpi bitumi.
Toki levitettävien mömmöjen hinnat ovat ihan eri luokkaa kuin tavallisen ruiskutettavan bitumin ja sitten nuo muut eristeet ovat ihan eri hintaluokkaa kuin kivivilla. Mutta voi sitä kivivillaa ja ruiskutettavaa bitumia käyttää noiden muiden sijaan jos kokee muut eristeet liian kalliiksi käyttää. Itse maksan mielelläni extraa eristeen käytettävyydestä. Ruiskutettavaa bitumia toki saa paremmin koteloihin kuten mainitsit.
ASTM testeissä 4mm bitumi oli se mikä eristi kuten Dynamat ja Vibro.
Bimast Bombin neliöhinta toki on suurempi kuin bitumin, mutta sen eristyskyky on ihan eri luokkaa omien kokemuksien perusteella. Tuolta Autosoundista tilattuna Bimast Bombille tulisi siis neliöhinnaksi n. 40€/m2 eli hieman kalliimpaa kuin Motonetin paksumpi bitumi.
Toki levitettävien mömmöjen hinnat ovat ihan eri luokkaa kuin tavallisen ruiskutettavan bitumin ja sitten nuo muut eristeet ovat ihan eri hintaluokkaa kuin kivivilla. Mutta voi sitä kivivillaa ja ruiskutettavaa bitumia käyttää noiden muiden sijaan jos kokee muut eristeet liian kalliiksi käyttää. Itse maksan mielelläni extraa eristeen käytettävyydestä. Ruiskutettavaa bitumia toki saa paremmin koteloihin kuten mainitsit.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Mitä meikäläinen on nyt noita henkilöautoja yrittänyt äänieristää (bitumilla ja katepalilla) niin kyllä mielestäni työhön nähden tulos on aivan surkea.
Ennemmin sitten pistän muutaman satasen enemmän rahaa, saman työn ja suuremman hyödyn.
Mutta kuten jo on täälä tuumailtu, kukin tekee millä haluaa/budjetille sopii :) Itse meinaan ainakin vibroa nyt kokeilla
Ennemmin sitten pistän muutaman satasen enemmän rahaa, saman työn ja suuremman hyödyn.
Mutta kuten jo on täälä tuumailtu, kukin tekee millä haluaa/budjetille sopii :) Itse meinaan ainakin vibroa nyt kokeilla
Laittele vaan kokemuksia tuloksista, kun olet saanut uusimman projekti valmiiksi. Mielenkiintoista luettavaa.
Tuossa joku aika sitten katolla oli kattokaiteiden korkeudelta märkää lunta (laiton kattokuorma jne.), ja auto tuntui siinä määrin hiljaisemmalta, että ajatus vaimentelusta nousi taas mieleen. Samaan aikaan kun vielä selvisi tuo Viron hintataso, niin vaimennusprojekti taitaa olla varmistunut.
Jätetäänkö auton alkuperäiset bitumimattopalaset muiden vaimennusmateriaalien alle, vai kaavitaanko ne pois?
Kivivilla käynee onttojen koteloiden täyttämiseen? Mistä sitä kannattaisi hankkia, ei kai sentään paalimäärissä rautakaupasta?
Tuossa joku aika sitten katolla oli kattokaiteiden korkeudelta märkää lunta (laiton kattokuorma jne.), ja auto tuntui siinä määrin hiljaisemmalta, että ajatus vaimentelusta nousi taas mieleen. Samaan aikaan kun vielä selvisi tuo Viron hintataso, niin vaimennusprojekti taitaa olla varmistunut.
Jätetäänkö auton alkuperäiset bitumimattopalaset muiden vaimennusmateriaalien alle, vai kaavitaanko ne pois?
Kivivilla käynee onttojen koteloiden täyttämiseen? Mistä sitä kannattaisi hankkia, ei kai sentään paalimäärissä rautakaupasta?
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
toi koteloiden täyttämine kivivillalla tai muulla vettä itseensä imevällä materilla ei yhtäkkiä kuulosta hyvältä idealta... ihan nyt vaan sillä kun sitä kondensointi vettä kertyy peltien sisäpintaan ja sit se imeytyy sinne villaan ja aina on kosteaa...? voin toki olla vääräs mut.. joku viisaampi kertokoon onko tuo hyvä idea vai ei :) kun ny saan ton "ei Vagin" siihen malliin et alkaa äänieristys niin laitan linkkiä et saa käydä kuvia kattelees ja vittuilees et "pilalla!" :)
Vesi reiät jätettävä auki tottakai
Kivivilla ei homehdu, imee vettä itseensä jonkin verran mutta myös päästää yhtä tehokkaasti pois, mutta niin imee raskasmattokin ja muut pehmeät eristeet, itsellä audissa ihan lits märkiä holveista kun avasin verhoilua, mutta sen takia ruiskutettavaa bitumia ensin alle,kuivalle pinnalle. itse jätin koteloiden pohjalle halki leikatusta 20mm muoviputkesta ilmavaran. Tossa vaan on se että tuuletus vie suurimman ajan projektista, käry on aika kamala,sisäilma puhallin ilman lämpöä pörisemään. Jos autossa on niinkuin uudet saksalaiset, täyssinkitty kori niin kottero lahoaa tekniikan puolesta alta ennenkuin ruostuu puhki, transporterithan ja LT ruostuu jo muutaman vuoden ikäsenä, että bitumointi koteloihin on siltäkin osin suotavaa, että mun mielestä turha murehtia mätänemistä..
Villa kannattaa yleensä eristää peltipinnasta jolloin se ei vety niin helposti. Itse käytin pakussa solumuovia peltipinnalla ja sen päällä kivivillaa. Toki villa oli seinillä vanerien takana jolloin vesi villoista pääsee valumaan alas jossa on muutoinkin kondenssiveden poistoon kotoja ja/tai haihtumaan. Koteloissa tosiaan ei välttämättä näin käy. Nuo 'hifikaupoissa' myytävät eristeet usein ovat vettymättömiä jolloin niiden asentaminen mihin vain on turvallisempaa kuin vettyvän villaan.
Auton kosteus on ainanen riesa etenkin suomessa
Mulla on viikonlopun aamulehdet mattojen alla viikon, pysyy ikkunat auki, mut se että materiaalista riippumatta oman kokemuksen mukaan tärkeintä on estää äänen eteneminen koloissa, ei niinkään kaarien vuoraaminen. Autojen kotelorakenne on erinomainen kaikupohja ja niiden tilkitseminen auttaa jo paljon, järkeä pitää käyttää ettei vesi jää seisomaan mutta en näe sitä niinkään vakavan asiana että eriste kastuu. Aikasemmalle kysyjälle niin ihan 20e paalin kivivillaa ostin rautakaupasta ja 2x 15e ruiskutettavaa bitumia, mökille osa villasta ja osa autoon. Hiluxissa ääni vaimeni niin että radiosta kuulee uutiset vol 15 asenossa kun ennen sitä joutu vääntään 20+ että sai selvää ja melun laatu muuttu suhinaksi entisen vonkumisen ja rallatuksen sijaan.. Tosin toi toyota on mulla työkalu enkä murehdi ruostumista niinkään, ajomukavuus ratkasee enemmän.
Ja voihan sitä jos on viitseliäisyyttä ja aikaa niin purkaa auto kuskin penkkiä lukuunottamatta ja ajella ilman eristeitä ja eristeiden kanssa. Kiinnittää huomiota esim voimansiirron ääniin jne. Itse luulin että vonkuna tulee keulan perästä muttei se ollutkaan niin..
Ja voihan sitä jos on viitseliäisyyttä ja aikaa niin purkaa auto kuskin penkkiä lukuunottamatta ja ajella ilman eristeitä ja eristeiden kanssa. Kiinnittää huomiota esim voimansiirron ääniin jne. Itse luulin että vonkuna tulee keulan perästä muttei se ollutkaan niin..
Ajomelua vaimentamassa :)
Itellä tuli laitettua tuota nikesoundin bitumia takapäähän kontista takapenkkien alle, tuntui auttavan perän ulinoihin :)
Vielä vaimennus listalla ainakin katto, konepelti ehkä, jalkatilat takaq ja eestä.
Etuoviin aattelin ruiskuttaa noisekilleriä 1L per ovi. Sais pikkasen kelit lämmetä että kehtaa eristellä loppuun...
Vielä vaimennus listalla ainakin katto, konepelti ehkä, jalkatilat takaq ja eestä.
Etuoviin aattelin ruiskuttaa noisekilleriä 1L per ovi. Sais pikkasen kelit lämmetä että kehtaa eristellä loppuun...
bilteman bitumimatto on ihan jees kamaa taipuu ja tarttuu tosi tiukkaan, pitää saada ensi yrittämällä kiinni tai ei meinaa irti lähteä.
takaovet oon vaimentanu jo ja käsillä koputtamalla huomaa jo hirveän jäyksitymisen, enkä yhtään epäile etteikä vaimentaisi.
pitää vain huomenna alkaa loppu auto vaimentamaan:)
takaovet oon vaimentanu jo ja käsillä koputtamalla huomaa jo hirveän jäyksitymisen, enkä yhtään epäile etteikä vaimentaisi.
pitää vain huomenna alkaa loppu auto vaimentamaan:)
Itsellä on kanssa käynyt mielessä 3 ovisen neloskopan äänieristys, mitään koko auton eristystä tuskin jaksan alkaa tekemään, millaisen tehon takakaarien ja tavaratilan pohjan eristämisellä näin ensialkuun? Mattona olen ajatellut käyttää SilentCoatia, autoa ei pysty seisottamaan yhtään enempää kuin eristyksen tekoon on aikaa...
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Onhan noita eristelty, mutta eihän ohjeet tuosta kummoisemmaksi ole muuttuneet. Omassa octaviassa huomasin, että suurin meteli lähti ovista ja taka pyöränkaarista. Varaa ainakin kaksi tukkupakettia, niin saat riittävän vaimennuksen. Itse käytin kolme(2 kerrosta jokapuolelle) ja meteli väheni huomattavasti. Motonetin stp matto käy ihan hyvin, sitä itsekkin käytin. Kannattaa myös hankkia sellainen rulla tähän käyttöön, asentaminen helpottuu huomattavasti, eikä ole sormet verillä...
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
joo noita ovia on tullukkin kuulosteltua kun kiinni lyödessä kuuluu semmonen plom ääni, tais siellä olla semmonen 20x30cm 2mm paksu bitumiliuttu keskellä ovipeltiä, samoin siitä B-pilarin kohalta tuntuu yli 100km/h vauhista tulevan pohina jo sisälle. Johtuukohan vaan siitä ettei ovien välissä näytä olevan mitään tiivistettä. Lueskelin topikin läpi ja ihmettelin kun 3B passattia oli eristelty, se oli omaan mieleen tosi hiljanen :D En oo vielä käyny kahtomassakaan että onko tuo stp vaan 2mm vai paksumpaa? miten paksua käytit?
Mulla oli stp:n silveriä, joka taitaa nykyisin mennä nimellä stp black. Tais olla just jotain 2mm tai hivenen päälle. Auttoi jo yksikin kerros tosi hyvin. Nykyiseen kopperoon teen saman homman, jahka tulee kesälämmöt, tosin nyt taidan laittaa vain 1 kerroksen itse mattoa ja ja sen päälle sitten sellaista vaahtomuovin tapaista levyä. Kyllähän se skodakin alkaa tuntumaan mersulta ovea suljettaessa, kun on pari kerrosta mattoa sisällä :D.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
se tuntuu vielä pahemmalle kun hyppää entisestä hiljasemmasta tollaseen peltipurkkiin. keväämmällä kans tehtävä kun ei auton peltejä saa talvella niin lämpöseks että ne varmasti tarttuis.
http://sdrv.ms/LTkNCJ
http://sdrv.ms/1fyds42
Ei oo liikaa tuonne peräkontin sivuposkiinkaan eristeitä laitettu
http://sdrv.ms/LTkNCJ
http://sdrv.ms/1fyds42
Ei oo liikaa tuonne peräkontin sivuposkiinkaan eristeitä laitettu
Joo, eihän sieltä löydy kuin kämmenen kokoiset palaset bitumia. Kannattaa muistaa tossa peräkontin sivussa sitten jättää noi puskurin ruuvien reiät vapaiksi, eikä vetää mattoa yli niinkuin minä tein.. Mitä noita hifistelijöitä seurannut, niin etuovien kaiuttimien taakse kannattaa laittaa sitä vaahtomuovin kaltaista mattoa, "spleniä" vai miksi sitä kutsuvatkaan. Ovissahan on myös hirvittävät reiät skodassa, siihen kannattaisi leikata vaikka sopivan kokoinen pellinpala(jäisi ovipahvin alle piiloon) koko oven alalle ja kiskasta parilla ruuvilla kiinni. Tulisi umpinainen rakenne ja sitä pirun rikkuvaa muovia ei enään tarvitsisi teippailla ainakun käy sörkkimässä.
Onko kellään kokemusta miten vaikuttaa peltien ruostumiseen nämä eristystoimet?
Monissa Volkkareissa ainakin tahtoo ruostua pohjapellit siten, että sisälattiaan tulee reikää.
Joskus toki kyseinen ruoste alkaa auton alta, mutta sisältäkin alkaneita on näkynyt, varsinkin jos ovien kosteussuojat ovat rikki/poissa.
Onko löytynyt jälkieristetyistä autoista ruostepainajaisia, vai millaisia kokemuksia on?
Monissa Volkkareissa ainakin tahtoo ruostua pohjapellit siten, että sisälattiaan tulee reikää.
Joskus toki kyseinen ruoste alkaa auton alta, mutta sisältäkin alkaneita on näkynyt, varsinkin jos ovien kosteussuojat ovat rikki/poissa.
Onko löytynyt jälkieristetyistä autoista ruostepainajaisia, vai millaisia kokemuksia on?
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
kaveri kysäs tänään rautiasta katepalia niin se 10l tonkka oli 85eur, ilmeisesti oli vielä jotain jängänny että kestää viikon kuivua ja pitää levittää lastalla että on vaikeaa. onko tuo normaali hinta? illalla katoin niin smart builder myy tuota vähä halvemmalla
Katepal Tiivistysliima K-36 10L (334286) (norm. hinta 64,90 €)
Kellään vinkkiä mistä sitä kannattais kysellä? Jyväskylästä tai lähialueelta siis.
Katepal Tiivistysliima K-36 10L (334286) (norm. hinta 64,90 €)
Kellään vinkkiä mistä sitä kannattais kysellä? Jyväskylästä tai lähialueelta siis.
TurboJ:
Olen miettinyt samaa, muttei ole mitään kokemusta. Ainakin nämä mk4 ovat olleet hyvässä kunnossa kun olen kaikki purkanut vaimennusta varten. Olisi kyllä kiva tietää miltä tuo tulee näyttämään jatkossa. Lattiamatot ovat kyllä olleet kosteat aina valmiiksi.Mutta käyttäähän vw:kin bitumimattoa jossainkohin, enkä niiden alta ole mitään paljastunut.
Olen miettinyt samaa, muttei ole mitään kokemusta. Ainakin nämä mk4 ovat olleet hyvässä kunnossa kun olen kaikki purkanut vaimennusta varten. Olisi kyllä kiva tietää miltä tuo tulee näyttämään jatkossa. Lattiamatot ovat kyllä olleet kosteat aina valmiiksi.Mutta käyttäähän vw:kin bitumimattoa jossainkohin, enkä niiden alta ole mitään paljastunut.
Nostetaas vanhaa topiccia.
IV golffia olen eristellyt butyylimatolla, ovet, ovien välipellit ja peräkontin. Nyt tekisi mieli saada rengasmelua pois (ilman että vaihtaa rengasmerkkiä) ja rueta eristämään pyöränkoteloita. Sisäpuolelle homma on selvä, mitä teen, mutta mitä tavaraa tuonne sisälokasuojan alle kannattaa laittaa. Mielellään jotain paksua äänieristysmattoa, mutta mikä on semmosta ettei ime kosteutta itseensä, suosituksia? Eli siis sisälokasuoja vuorata jollain sisäpuolelta ja sitten sisälokarin "alle" peltiin jotain mattoa.
IV golffia olen eristellyt butyylimatolla, ovet, ovien välipellit ja peräkontin. Nyt tekisi mieli saada rengasmelua pois (ilman että vaihtaa rengasmerkkiä) ja rueta eristämään pyöränkoteloita. Sisäpuolelle homma on selvä, mitä teen, mutta mitä tavaraa tuonne sisälokasuojan alle kannattaa laittaa. Mielellään jotain paksua äänieristysmattoa, mutta mikä on semmosta ettei ime kosteutta itseensä, suosituksia? Eli siis sisälokasuoja vuorata jollain sisäpuolelta ja sitten sisälokarin "alle" peltiin jotain mattoa.
Re: Auton äänieristäminen (rengasmelun)
Ite aion ottaa muoviset lokarit irti ja maalata sitä K-36 tiivisteliimaa noihin muovilokareihin. Kauanko pitää antaa kuivua, että saa laittaa takaisin sinne omaan paikkaan?
Re: Auton äänieristäminen (rengasmelun)
Jatketaan vanhaa aihetta..
Paljon on vaimennus matot kehittyneet tämän otsikon aloittamisesta.
Tuolta löytyy erittäin hyvä ja kattava selvitys erinlaisista vaimennus tarvikkeista:
https://autonvaimennus.fi/
Onko kukaan kokeillut videossa esitettyä yhdistelmää erinlaisia vaimennusmattoja päällekkäin sisälokarin yläpuolelle?
https://youtu.be/denm4HQF7R8
Tilasin kaikki videolla esitellyt matot ja tarkoitus tehdä sama vaimennus 3b Passatin sisälokareihin.
Samalla myös tarkoitus vaimentaa koko auto melko kattavasti.
Paljon on vaimennus matot kehittyneet tämän otsikon aloittamisesta.
Tuolta löytyy erittäin hyvä ja kattava selvitys erinlaisista vaimennus tarvikkeista:
https://autonvaimennus.fi/
Onko kukaan kokeillut videossa esitettyä yhdistelmää erinlaisia vaimennusmattoja päällekkäin sisälokarin yläpuolelle?
https://youtu.be/denm4HQF7R8
Tilasin kaikki videolla esitellyt matot ja tarkoitus tehdä sama vaimennus 3b Passatin sisälokareihin.
Samalla myös tarkoitus vaimentaa koko auto melko kattavasti.
Re: Auton äänieristäminen (rengasmelun)
hanski kirjoitti:Jatketaan vanhaa aihetta..
Paljon on vaimennus matot kehittyneet tämän otsikon aloittamisesta.
Tuolta löytyy erittäin hyvä ja kattava selvitys erinlaisista vaimennus tarvikkeista:
https://autonvaimennus.fi/
Onko kukaan kokeillut videossa esitettyä yhdistelmää erinlaisia vaimennusmattoja päällekkäin sisälokarin yläpuolelle?
https://youtu.be/denm4HQF7R8
Tilasin kaikki videolla esitellyt matot ja tarkoitus tehdä sama vaimennus 3b Passatin sisälokareihin.
Samalla myös tarkoitus vaimentaa koko auto melko kattavasti.
Sisälokareiden vaimennus käynyt mielessä, kun tuli sellaiset hommattua taaksekin Audi 80:iin.
Tarkoitus käyttää jotain tämän tapaista materiaalia sisälokasuojan päällä:
https://www.hifitalo.fi/products/silent ... 8349621387
Tai mitä noita nyt on "vaahdotettua uretaanilevyä" tms.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa