vw venton ratin tärinä matkanopeuksissa
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
vw venton ratin tärinä matkanopeuksissa
Elikkäs omistan vw vento 1.9 td:n vuosimallia -97- ajettu 310 t
Ongelmana on ratin tärinä (joka on myös havaittavissa silmällä) 80-110km/h matkanopeuksissa.
Autoon on vaihdettu seuraavia osia vian löytämiseksi :
-Vetoakselit molemmille puolille -07-
-Jarrulevyt ja palat eteen -08-
-jarrusatulan tiivistekumit molemmille puolille -08-
-jarrunesteet vaihdettu -08-
-koiranluut eteen -08-
-alatukivarsien takimmaiset kumit -08-
-oikenpuolen alapallonivel jonka jälkeen aurauskulmat säädetty -07-
-renkaat tasapainotettu, tarkistettu mahdolliset kudosvauriot ja katsottu onko pysty/sivuttaisheittoa -07-
-Taka-akselin helat -07-
Autossa on -40mm alustasarja(Weitecin jouset ja Bilsteinin iskarit) joka on asennettu entisen omistajan toimesta 2004.
Vika ilmenee kesä että talvirenkailla. Autossa on nyt kolmas rengas-sarja menossa minun aikanani ja vika ilmenee edelleen, joten uskoisin että renkaissa ei ole vikaa!
Auto on muuten katsastettu tänä keväänä moitteetta!
Jos joku osaisi sanoa missä olisi mahdollisesti vikaa olisin kiitollinen.
P.S en viitsisi hävittää autoa koska olen korjannut sitä paljon
Ongelmana on ratin tärinä (joka on myös havaittavissa silmällä) 80-110km/h matkanopeuksissa.
Autoon on vaihdettu seuraavia osia vian löytämiseksi :
-Vetoakselit molemmille puolille -07-
-Jarrulevyt ja palat eteen -08-
-jarrusatulan tiivistekumit molemmille puolille -08-
-jarrunesteet vaihdettu -08-
-koiranluut eteen -08-
-alatukivarsien takimmaiset kumit -08-
-oikenpuolen alapallonivel jonka jälkeen aurauskulmat säädetty -07-
-renkaat tasapainotettu, tarkistettu mahdolliset kudosvauriot ja katsottu onko pysty/sivuttaisheittoa -07-
-Taka-akselin helat -07-
Autossa on -40mm alustasarja(Weitecin jouset ja Bilsteinin iskarit) joka on asennettu entisen omistajan toimesta 2004.
Vika ilmenee kesä että talvirenkailla. Autossa on nyt kolmas rengas-sarja menossa minun aikanani ja vika ilmenee edelleen, joten uskoisin että renkaissa ei ole vikaa!
Auto on muuten katsastettu tänä keväänä moitteetta!
Jos joku osaisi sanoa missä olisi mahdollisesti vikaa olisin kiitollinen.
P.S en viitsisi hävittää autoa koska olen korjannut sitä paljon
-
- -
-
- -
Olen vaihtanut pyöränpultit uusiin ja vanteiden suoruus on tarkastettu kolmessa eri rengasliikkeessä. ja eikös ventossa pyöränpultit keskitä renkaan. Epäilisin kyllä viaksi vieläkin jarruja koska vanteisiin kertyy mielestäni aivan liikaa jarrupölyä. Ja lisäksi jarrut lämpiävät aikas paljon maantieajossakin, kun olen kokeillut niitä n. 10km:n maantieajon jälkeen niin jarrulevyt aikas kuumat. Kokeillessani tätä konstia ajoin niin että yritin jarrutella mahdollisimman vähän (tuskin lainkaan).
ja eikös ventossa pyöränpultit keskitä renkaan.
Ei. Jos keskireikä on vanteessa liian suuri, jää pyörä kyllä melkein poikkeuksetta epäkeskeiseksi ja vatkaa niin maan p*rkeleesti.
Mulla oli Corradossa hieman samanlaista ongelmaa, kun oli 5-6mm liian suuri keskireikä vanteessa ja keskitysrenkaitahan ei siinä kiireessä joutanut hankkimaan. Vaikka kuinka sihtaili kiristäessä keskireiästä, että menis keskelle se vanne, niin 2 päivää enemmän ja vähemmän vatkaavaa ajoa, milloin peräpäästä ja milloin etupäästä ja tuli nekin "mitättömät" rinkulat hankittua... :D
Ja jarrut lämpenevät aina, ihan normaaliajossakin. Maantiellä vähän enemmän vielä, kuin kaupungissa. Levyjarrut kun laahaavat aina hieman.
-
- -
No eipä tästä käynyt ilmi, että mitkä vanteet sulla on alla?
Peltivanne (jos VW:n alkuperäinen) on valmiiksi oikean kokoisella keskireijällä, eli ei tarvitse keskitysrengasta. Rauta rautaa vasten ei aiheuta niin rajua hapettumisreaktiota, kuin alumiini rautaa vasten.
Alumiinivanne taas lähes poikkeuksetta tarvitsee, jo pelkästään tuon hapettumisen takia (tarpeeksi hapettumaa navan ja vanteen väliin, niin saa takoa loppupäivän vanteita irti). Normaalisti alkuperäisissä vanteissa onkin jo oikean kokoiset muoviset sovitteet. Tarvikevanteissa ei välttämättä edes tule sovitteita mukana, vaan keskireikä on vaan _iso_, jolla soveltuvuus on mahdollistettu mahdollisimman moneen autoon, keskitysrenkaita käyttäen toki.
Eli jos aluvanne lonksuu yhtään, kun asetat sen paikalleen ilman pultteja, on keskireikä väärän kokoinen ja tarvitset oikean kokoiset keskitysrenkaat. Pelkästään pultit, vaikka kuinka olisi pallo-, tai kartiokantaiset, eivät ikinä keskitä vannetta riittävän hyvin.
Peltivanne (jos VW:n alkuperäinen) on valmiiksi oikean kokoisella keskireijällä, eli ei tarvitse keskitysrengasta. Rauta rautaa vasten ei aiheuta niin rajua hapettumisreaktiota, kuin alumiini rautaa vasten.
Alumiinivanne taas lähes poikkeuksetta tarvitsee, jo pelkästään tuon hapettumisen takia (tarpeeksi hapettumaa navan ja vanteen väliin, niin saa takoa loppupäivän vanteita irti). Normaalisti alkuperäisissä vanteissa onkin jo oikean kokoiset muoviset sovitteet. Tarvikevanteissa ei välttämättä edes tule sovitteita mukana, vaan keskireikä on vaan _iso_, jolla soveltuvuus on mahdollistettu mahdollisimman moneen autoon, keskitysrenkaita käyttäen toki.
Eli jos aluvanne lonksuu yhtään, kun asetat sen paikalleen ilman pultteja, on keskireikä väärän kokoinen ja tarvitset oikean kokoiset keskitysrenkaat. Pelkästään pultit, vaikka kuinka olisi pallo-, tai kartiokantaiset, eivät ikinä keskitä vannetta riittävän hyvin.
-
- -
-
- -
Elikkäs mulla on siis 185/65 14 nokian nrhi renkaat peltivanteilla ja talvirenkaat on 185/65 14 michelin x-ice northit peltivanteilla.Kun epäilit markoantero niitä jarruja niin osaisitko sanoa mistä sitä vikaa niissä jarruissa kannattaisi etsiä kun en enää itse keksi mikä niissä on vialla? Vaihdoin muuten tänä keväänä jarrusatuloiden tiivistekumit, jonka yhteydessä mäntäkin tuli tarkastettua joka oli ihan ok. Asennuksen jälkeen ilmasin jarrut pari kertaa ja tämän jälkeen jarrut palauttivat todella hyvin. Eli missä vika?
-
- -
-
- -
Jos ne männät liikkuu herkästi,eli menee lähes sormivoimalla sisään,niin sitte ei niissä vika.
Mites liikkuuko se itse satula herkästi? Jos siellä on ne liukutapit jumissa?
Pyöriikö pyörä herkästi,tuskin jos noin pienellä ajolla kuumenee.
Löysää ilmausruuvi,jos tuolloin herkistyy,niin siellä on painetta järjestelmässä,voi olla et pääsylinterin mäntä ei palauta tarpeeksi,ja jättää sinne painetta.
Mites liikkuuko se itse satula herkästi? Jos siellä on ne liukutapit jumissa?
Pyöriikö pyörä herkästi,tuskin jos noin pienellä ajolla kuumenee.
Löysää ilmausruuvi,jos tuolloin herkistyy,niin siellä on painetta järjestelmässä,voi olla et pääsylinterin mäntä ei palauta tarpeeksi,ja jättää sinne painetta.
-
- -
-
- -
Kyllä se aikas hyvin rullaa valoihin. Olen huomannut että valoissa , että jos tie viettää vähänkin johonkin suuntaan niin kyllä se heti lähtee vierimään sinnepäin. Minulla on herännyt epäilys että voisiko vikana olla jarrujen pääsyliteri koska sitä tärinää ei aina esiinny esim. kun olen jarruttanut ja sen jälkeen jatkanut matkaa niin ratti on ollut tärisemätttä vähän aikaa.
a) totta että jumii kiinni mutta silloin on yleensä ruoste tai muuta navassa. pystyy korjaamaan esim. tervalla
b) vag-konsernin orggisvanteissa EI ole pahemmin tullu vastaan soviterenkaita
c) tarvikevanteissa on sen takia suurempi keskireikä koska sitten pitäis olla niin h*lvetisti vanteita yhdellä valmistajalla että saa joka autoon alle.
b) tarvikevanteisiin tulee järjestään aina muoviset/alumiiniset sovitteet
olisin veikannu renkaan runkovauriota mutta tekee kaikilla renkailla saman... onkohan kolaroitu joskus?
venton tärinät
Tuttuja juttuja, mikään ei tunnu auttavan. Mulla meni laakeri vaihtoon ja sitä ennenhän täristi aika pahasti. Mut eipä auttanut laakerin vaihto. Viaksi selvisi kulunut pyörän napa. Napamutteri alko aukeemaan vetonivelen päästä aika nopeesti. Kulunut laakeri oli hakannut pyörän navan ja hionut siihen kielekkeen.Vaikka tuo välys ois niin pien ett sitä ei tunne pyörää heiluttamalla niin 90km/h vauhtia ni johan täristää ja vaikka mutteri pysys kii ni silti tärisee.Tuo oli mulla ainakin helppo vaihtaa. Mutteri irti, levy+jarrusatula irti, napa pois ja uus tilalle. Tärinät katos. Yks mikä kannattaa tsekata et ei oo aksiaalinivel raidetangosta eli sisäpää kulunut, sekin tuota tärinää helposti tuo jos on väljä. Noita boordeja napoihin on ventoihin ainakin kahta erilaista eli kun napaa hankkii niin kannattaa ennen sitä tarkistaa et onko 22 vai 36(?) hammasta siinä vetonivelen päässä et saa oikean navan. VW muuten toimittaa raidetangon sisä ja ulkopään samalla rahalla, eli raidetangon sisäpää ja ulompi samassa paketissa. Raidetankojakin on eri malleja mulla oli TRW tyyppiä. Sen voi tarkistaa et onko ohjausvaihteen suojakumissa "ilmaputki" vai ei. TRW mallissa tuo putki on. Jos raidetangon pään vaihtaa(molemmat) ni kannattaa vaihtaa suojakumi samalla.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”