Jarrusatulan ilmausruuvi (ei enää) poikki

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Jarrusatulan ilmausruuvi (ei enää) poikki

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2008 18:00

Semmonen hupi kävi sunnuntaina että jarrunestettä olin aikeissa vaihtaa ja etujarrusatulan ilmausruuvihan meni sitten poikki aika juuresta.

Millä tuo olisi helpoin kaivaa pois?

Itse ajattelin porata ilmausruuvin keskireikää vähän isommaksi, kuumentavani satulaa tuollaisella ja jäähdyttää ilmausruuvin tynkää pullo ylösalaisin tuollaisella jolloin sieltä tulee sitä jäätävää suihketta. Sitten vaan jollain torxilla tms. kiertämään ulos jos lähtee.

Onko parempia ideoita?
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 25.5.2008 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 19.5.2008 19:02

Jarrut voi ilmata myös letkun juuresta, mikäli innostuu vastustamaan kovin ja käy remontti tympimään. :)

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 19.5.2008 19:49

Mulla katkes samalla kertaa kolme noita kun tein jarruremppaa. Mää kokeilin eka vastakierre tappia ilman tulosta. Sitten vaan kylmästi porasin sen keskireijän isoksi asteittain ja lopuks sai ruuvarilla rapsutella kierteen jämät pois sieltä. Lopuksi puhdistin sopivalla kierre tapilla ruosteet pois, tais olla 12mm tappi 1mm nousulla, niitä ei ihan joka paikasta löytyny, tolla nousulla. Saa vaan olla pirun varovainen tossa poraamisessa, ettei mee vinoon. Mulla tuli yks susi takapäähän, samalla alkokäsijarrun mekanismi kettuilleen ni pistin uudet satulat :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2008 20:20

M10x1 taitaa sanoa kataloogi.

Tekeeköhän tommosella mitään?

Mitäköhän tarkoittaa MF10 x 1,0mm kierretapit 1+3 Motonetin luettelossa? Tollasta äffää missään nähny...

Motonetissä uus satula alle 70 €, mutta en periaatteesta luovuta ennen kuin on pakko.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 19.5.2008 20:25

Mulla on kanssa ollut huonolaatuista onnea ilmausruuvien kanssa, niin olen hitsannut mutterin kovalla virralla siihen pultin päähän.
Hitsi ei tartu valurautaan, mutta kuumentaa usein pultin irti satulasta ja sitten kun sauma ei ole enää punainen, niin mutterista vaan vääntämään auki.

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnttiS » 19.5.2008 20:49

Mutteri on senverran korkea, että sitä ei aina saa hyvin hitsattua. Jos on kovin juuresta poikki, niin hitsaa prikka ensin, ja siihen mutteri.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.5.2008 21:06

joo nuo on aika tiukassa välillä. itse ku ilmasin niin käytin punasena ne ilmausruuvit ja pikkusen niksautin että aukesi ja annoin jäähtyä. ei menny poikki onneks

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 22.5.2008 9:45

Mitäköhän tarkoittaa MF10 x 1,0mm kierretapit 1+3 Motonetin luettelossa? Tollasta äffää missään nähny...


Viitannee nerokkaasti hienokierteeseen (fine). M10 vakio nousuhan on 1,5mm. Toi taitaa olla sellanen tappisarja, jossa se kierre tehdään useammassa vaiheessa ja eritapeilla. Toinen vaihtoehto on hommata ns. konekierretappi, jolla sen kierteen saa kerralla valmiiksi.
KIERRETAULUKKO

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.5.2008 10:06

Kävin Motonetissä kuikuilemassa ja kyseinen artikkeli sisältää kaksi kierretappia joista näki että kärjet oli hieman erilaiset.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 22.5.2008 10:25

käsitappeja on ylensä 3kpl, joista pohjalliseen reikään ei kovin kummoista kierrettä tehdä. Ostakaa uloslastuava konetappi suoraan (työkaluliikkeistä saa). Sillä putsaa parhaiten, ja pääsee lähelle pohjaa. Työntävällä käsitapilla ei saa pohjalliseen tarpeeksi syvälle...

Ja pyyhkäskää hitusen grafiittirasvaa, kuparitahnaa tms siihen ilmausruuviin, niin ei jumita.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2008 22:47

Oikea työkalu hommaan oli siis juurikin tämä.

Ruuvi lähti suorastaan hupaisan helposti tuolla.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.5.2008 8:47

kylmästi porasin sen keskireijän isoksi asteittain ja lopuks sai ruuvarilla rapsutella kierteen jämät pois sieltä

Kädissä oli etujarrusatulan ilmausruuvi juuresta poikki. Ajattelin porata reikää hieman isommaksi, että saa jämät pois. Pora kuitenkin haukkasi ja meni läpi asti, joten uusiksi meni koko satula. Kannattaa käyttää porassa syvyydenrajoitinta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa