Kolarin selvitystä
Valvoja: ffp jäsenet
Kolarin selvitystä
Tuli pari viikkoa sitten ajettua yhden audin/pienen peräkärry yhdistelmän perässä. Eräässä risteyksessä mopoauto oli tulossa oikealta ja näin kun se pysähtyi risteykseen. Mopoauton tulo suunnassa kolmio ja siis väistämisvelvollisuus. Mopoauto odotti että audi meni ohi ja kääntyi sitten suoraan eteeni. Sen verran ehdin katsomaan että ketään ei tule vastaan ja väistin mopoautoa vastaantulijoiden kaistalle tarkoituksena palata audin perään. Samaan aikaan audi oli jarruttanut ja kääntymässä vasemmalle. Risteyksen josta mopoauto tuli ja pihan johon audi oli kääntymässä välimatkaa on noin 10-15m. Piti siis yrittää vielä audista ohi ja vilkun vasemmalle näin vasta audin kyljestä. Audi oli jo kääntymässä vasemmalle ja laitoin lapun lattiaan ja väistin niin paljon vasemmalle kuin tien reuna periksi antoi. Tuloksena pieni sivuosuma oman auton takapuskurin reunaan ja audin etupuskurin kulmaan.
Poliisia ei paikalle otettu kun ei tarvetta kenenkään mielestä ollut. Omaan autoon ei 5min cleaner käsittelyn jälkeen jäänyt mitään jälkiä. Kummassakin autossa osuma kohdat maalattuja muovi osia. Nyt asiaa on rauhassa audi kuskin kanssa selvitelty ja korjausarvio on selvillä. Summa ei ole pieni. Ajattelin että selviää pienemmällä summalla ja ajattelin sen maksaa että kaikki pääsevät pienemmällä vaivalla. Mutta kun summa on niinkin iso niin vaihtoehdot ovat joko pistää oman vakuutuksen piikkiin tai viedä asia poliiseille ja selvittää todellinen syyllinen. Joka mielestäni en ole minä. Silminnäkijät ovat sitä mieltä että ajoin ennen tilannetta ylinopeutta, mutta vauhtini oli lähes sama mikä audilla kun sen perässä ajoin. Alueella 50 rajoitus. Väistössä jouduin tietysti nopeutta nostamaan. Mitäs mieltä olette mitä kannattaa tehdä? Veisittekö asian poliiseille vai suoraan vaan vakuutusyhtiölle?
Poliisia ei paikalle otettu kun ei tarvetta kenenkään mielestä ollut. Omaan autoon ei 5min cleaner käsittelyn jälkeen jäänyt mitään jälkiä. Kummassakin autossa osuma kohdat maalattuja muovi osia. Nyt asiaa on rauhassa audi kuskin kanssa selvitelty ja korjausarvio on selvillä. Summa ei ole pieni. Ajattelin että selviää pienemmällä summalla ja ajattelin sen maksaa että kaikki pääsevät pienemmällä vaivalla. Mutta kun summa on niinkin iso niin vaihtoehdot ovat joko pistää oman vakuutuksen piikkiin tai viedä asia poliiseille ja selvittää todellinen syyllinen. Joka mielestäni en ole minä. Silminnäkijät ovat sitä mieltä että ajoin ennen tilannetta ylinopeutta, mutta vauhtini oli lähes sama mikä audilla kun sen perässä ajoin. Alueella 50 rajoitus. Väistössä jouduin tietysti nopeutta nostamaan. Mitäs mieltä olette mitä kannattaa tehdä? Veisittekö asian poliiseille vai suoraan vaan vakuutusyhtiölle?
Kaasulla tilanne oli pakko pelastaa kun jarrun painaminen olis johtanu isompaan kolariin.
Juu sakko siitä lisäksi tulee tietysti jos mun syyksi katotaan. Samalla tavalla homman oon ajatellu että todennäkösesti omaksi viaksi jää. Eihän tässä muu ota päähän ku se että joku muu aiheuttaa tilanteen ja onnistuin kaksi tilannetta välttämään ni joudun ite maksamaan. No ens kerralla muistaa vetää suoraan päin ku joku kolmion takaa eteen tulee.
Ja itellä kun ei todistajia ole ja vanha patu joka mopoautoa ajoi väitti kovin että tilaa oli eteen tulla. Siinäkin mielessä aika heikoilla ollaan.
Juu sakko siitä lisäksi tulee tietysti jos mun syyksi katotaan. Samalla tavalla homman oon ajatellu että todennäkösesti omaksi viaksi jää. Eihän tässä muu ota päähän ku se että joku muu aiheuttaa tilanteen ja onnistuin kaksi tilannetta välttämään ni joudun ite maksamaan. No ens kerralla muistaa vetää suoraan päin ku joku kolmion takaa eteen tulee.
Ja itellä kun ei todistajia ole ja vanha patu joka mopoautoa ajoi väitti kovin että tilaa oli eteen tulla. Siinäkin mielessä aika heikoilla ollaan.
Väistät ja aiheutat jotain, niin olet kummasti heikoilla. Vaikkei uskois, niin rahallisesti "parempi" olis jarruttaa vaan hartiat lukossa ja antaa mopoautolle kyytiä.. Ei vaan oikein meinaa koskaan antaa luonto myöten. Naapurin rouva väisti kolmion takaa eteen ajanutt, vanteet rotvalliin (Manse huom.) solmuun. Uskomatonta oli, että eteen ajanut pysähtyi, tuli pahoittelemaan ja otti syykseen ja vakuutukseensa tulleet vanne vauriot.
Tässäkin hommassa oli tuo peräkärryn valojen näkyvyys vähän epäselvää. Päällä oli huonosti sidottu pressu joka ilmavirran mukana heilui valojen edessä. Mutta eipä se asiaa olisi mihinkään varmaan muuttanut.
On se kyllä paha refleksejä vastaan tapella tosi tilanteessa.
Mites näissä tapauksissa vakuutushommat menee kun ei ole ennen ollut tarvetta niille? Onko liikennevakuutuksessa mitään omavastuuta? Siitähän toisen auton vahingot kumminkin korvataan. Omassa autossa ei mitään jälkeä ole niin sitä ei asiaan tarvitse sotkea. Ja sehän menisi sitten taas kaskosta. Vakuutusyhtiö on If.
On se kyllä paha refleksejä vastaan tapella tosi tilanteessa.
Mites näissä tapauksissa vakuutushommat menee kun ei ole ennen ollut tarvetta niille? Onko liikennevakuutuksessa mitään omavastuuta? Siitähän toisen auton vahingot kumminkin korvataan. Omassa autossa ei mitään jälkeä ole niin sitä ei asiaan tarvitse sotkea. Ja sehän menisi sitten taas kaskosta. Vakuutusyhtiö on If.
-
- -
Itellä oli kans sellanen käsitys että liikennevakuutuksessa ei ole omavastuuta mutta autovakuutuksessa on. Varma en ole ni piti kysyä. Ifin sivuilta vilkasin omia tietoja ni siellä liikennevakuutuksessa omavastuun kohdalla ei ole mitään lukuja. Törmäysturva, ilkivalta, ja muiden turvien kohdalla taas on.
Mulla kävi kans pikku peräänajo kolme viikkoo sitte. Vauhtii ei paljo ollu ehkä kolme neljäkymppiä. Edellä ajava veti liinat lukkoon edessäni kun ei huomannut edellä ajavaansa, mä vilkasin juur sillon sivupeiliin ja kun käänsi pään takasi menosuuntaan ni edelläoleva oli jo liian lähellä... Kutsuttiin poliisit paikalle, ettei jää mitään epäselvää. Vastapuoli oli tosi asiallinen ja rauhallinen. Onneksi sillä oli tosi halpa auto, Bemarin citymaasturi, johon ei kyllä paljoo jälkee tullu, mutta sen peräkoukku teki kipeetä mun auton nokkaan :/ Poliistkin oli hyvällä tuulella ja eivät antaneet sakkoja :D
Mun piti vaan seuraavana päivänä soittaa vakuutusyhtiööni ja kertoo miten oli käyny ja homma oli sillä selvä mun osalta, paitsi että auto otti kipeetä ni sitä sit on tässä viikonloppusi tullu korjailtua. Suurin vitutus on se että auto oli maalattu kokonaan vuodenvaihteessa.
Mun piti vaan seuraavana päivänä soittaa vakuutusyhtiööni ja kertoo miten oli käyny ja homma oli sillä selvä mun osalta, paitsi että auto otti kipeetä ni sitä sit on tässä viikonloppusi tullu korjailtua. Suurin vitutus on se että auto oli maalattu kokonaan vuodenvaihteessa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”