A-kortti asiaa
Valvoja: ffp jäsenet
A-kortti asiaa
Eli homma on nyt mennyt siihen pisteeseen että saavat 4pyöräset elämästäni jäädä joksikin aikaa ja 2pyörästä tilalle. Olen 22v B-kortin omistava. Kyselisinkin että tarviiko minun siis hakea uutta lääkärintodistusta kun käyn lupalappuja laitoksella täytteleen vai onko heillä koneella merkintä vanhasta lapustani? Mitenkäs nuo tunnit menevät. Teoriathan taitavat olla kahdessa kolmen tunnin erässä ja sitten jokunen ajotunti!? mitä eroa on käsittely ja ajokokeella? Kaikki aiheeseen liittyvä kun muuttaa b-korttia isoon aahan tänne.
Lääkärintodistus saa olla max. 6kk vanha, joten jos olet 4v sitten ajanut viimeksi korttia niin ei käy. Nuorison Terveystodistuksessa sensijaan virtaa riittää viiden vuoden ajan.
Ajokoe ajetaan liikenteessä, käsittelykokeessa pujotellaan keiloja ja jarrutellaan n' shit. Tarkemmat ohjeet AKE:lta.
Ajokoe ajetaan liikenteessä, käsittelykokeessa pujotellaan keiloja ja jarrutellaan n' shit. Tarkemmat ohjeet AKE:lta.
-
- -
Ajoin viime kesänä 22-vuotiaana A kortin enkä tarvinut lääkärintodistusta vaikka ajokortin olen ajanut 2004. Jotenkin joko armeijan käynti tai kakkosvaiheen ajaminen vaikutti siihen. Olisko ollu jotenkin et kakkosvaiheesta 2 vuotta eteenpäin ei tarvi uutta todistusta. Ja samalla ajoin pikku e kortinkin koska sehän tulee pelkkien tutkintomaksujen hinnalla siinä.
Viime kesänä Kokkolassa maksoi 640€ autokoululle, tutkintomaksut konttorille ja poliisin lupamaksu. Kallista se on mutta ei ne hinnat ainakaan laskemaan tule. Kokkolassa kaikilla kouluilla oli samat hinnat. Yhestöä koulusta olisi saanut ilmaisen rata ajopäivän kaupan päälle mutta valitsin sen koulun missä oli parhaat pyörät.
itse sain juuri reilu viikko sitten kortin taskuun. pikku-a tuli kun ikää isoon on vuosi liian vähän. Ensin sain jonkun laiskan 600 pyörän ajoon jonka oletin olevan alle 25kw, mutta hämmästyksekseni sainkin seuraavalla ajokerralla ylilaiskan 125cc:n.. Oli tosi puuduttavaa ajaa nuo lain määräämät ajot liikenteessä sillä.
Hintaa oli nimenomaan tuo 600 + viranomaiskulut
Hintaa oli nimenomaan tuo 600 + viranomaiskulut
Itsekin pitäisi käydä tuo A-kortti suorittamassa ensi kuun aikana. Minkäs hintaiset nuo käsittelykulut ovat tuon E-kortin suhteen, jos sen hommaisi samalla, kun tulee melko tiuhaan vedettyä laittomasti kelkkoja kärryssä? Oulun seudulla ainakin on huimat erot hinnoissa, jos vertaa lähikuntiin. Jos vain viitsii muutaman kerran huitaista 100 kilsaa eessun taassun, niin säästää muutaman huntin.
23. päivä tätä kuuta olisi tarkoitus aloittaa tuo A-kortti kurssi...hinta-taso oli todella yllätys minulle...n.700e pelkät autokoulun maksut täällä Oulussa päin...mutta kuten Golfster tuossa totesikin, muutaman kymmenen kilometriä kun viitsii ajaa Oulusta edemmäs, kortin hinta tippuu 430 euroon...siihen tietenkin poliisilaitos-, katsastus,-ja terveystodistusmaksut päälle...
Pitääkö tuo muka paikkansa...?Mulla on ollut sellainen luulo, että se terveystodistus on voimassa sen puoli vuotta ja sen jälkeen tarvii joka tapauksessa uusia...
Ja lääkärintodistusta ei tarvi jos ajokortti on myönnetty 97 ja jälkeen.
Pitääkö tuo muka paikkansa...?Mulla on ollut sellainen luulo, että se terveystodistus on voimassa sen puoli vuotta ja sen jälkeen tarvii joka tapauksessa uusia...
-
- -
B -> AB kortti maksaa Jyväskylässä noin 800 euroa, kysytty hintaa kolmesta autokoulusta keväällä. Sisältää 3*1,5h teoriaa ja 12x25min harjoittelua.
Jos meinaa A kortin ajaa niin kannattaa tehdä se pian, elokuussa kokeet tosiaan vaikeutuu, jarrutusnopeutta nostetaan ja se käsittääkseni mitataan tutkalla kun taas nykyään se taidetaan arvioida silmämääräisesti.
Jos meinaa A kortin ajaa niin kannattaa tehdä se pian, elokuussa kokeet tosiaan vaikeutuu, jarrutusnopeutta nostetaan ja se käsittääkseni mitataan tutkalla kun taas nykyään se taidetaan arvioida silmämääräisesti.
-
- uusi tulokas
Olen parastaikaa Pyhäsalmessa isoa A:ta ajamassa. 413€ autokoululle, 40€ ajokorttihakemus nimismiehelle ja 49€ tutkintomaksut. Yhteensä 502 ekua + lekurintodistus ja passikuvat. Hinnoissa todellakin isoja eroja. Minunkin kannattaa naapurikunnan puolelta käydä tuolla koulussa, varsinkin kun ajotunteja käydään useampi kerralla niin ei tule kuin 5-6 käyntiä teorioineen ja pitäisi olla kortti taskussa.
-06 ajoin ison A:n samaisessa autokoulussa jossa aikanaan (-02) ajoin BC kortin. Mitään lääkärintodistuksia ei kyselty. Tarkkaa hintaa en muista, mut kyllä se 600 euron paremmalla puolella oli. Samana keväänä oli tullut A-korttikoulutukseen pakollisia ajotunteja lisää, jotka toivat hintaan lisäystä huomattavasti.
Kova kiire kun oli saada korttiin yks kirjain lisää, niin neljässä päivässä sai homman hoidettua kotiin. Maanantaina alotettiin ja torstai-iltapäivällä oli inssi ajettu hyväksytysti :)
Kova kiire kun oli saada korttiin yks kirjain lisää, niin neljässä päivässä sai homman hoidettua kotiin. Maanantaina alotettiin ja torstai-iltapäivällä oli inssi ajettu hyväksytysti :)
Minäkin olen ajamassa isoa A:ta, alla valmiiksi BC. Teoriaa kahtena iltana 2x2,5h ja siihen päälle pakolliset 12 ajokertaa (á25min). Hintaa koko roskalla 789. Eli halpaa kun saippua. Sijainti LPR.
Minä sain soittamalla tiedon että 710e plus tutkintomaksut olisi ollut Mikkelissä. Mutta nää on näitä..
89 eur + 760 eur, ja on tutkintani perusteella Mikkelin halvin.
Minä sain soittamalla tiedon että 710e plus tutkintomaksut olisi ollut Mikkelissä. Mutta nää on näitä..
Kylläkai se jarrutusnopeus mitataan tutkalla jo nyt. Ainakin täällä oulussa. Samoin kuin nopeus väistössä ja kaarreajossakin.
690 + viranomaismaksut maksoi mulla tuo kortti. 2 Viikossa sai kortin taskuun, kun teoriat oli käyty jo talvella.
Kovin on halpaa, hämeenlinnassa TÖRKEÄT 890€ pelkkä tutkinto, siihen 10€ passikuvat ja 49€ teoria/käsittelykoe kulut ja poliisin lupa maksu 40€ eli pyöreä tonni. Varmasti valkeakoskelta jossa autokoulun joskus käynyt olisi halvemmalla saanut mutta näillä bensanhinnoilla sitten ne matkakulutkin jo tulisivat vastaan plus menetetyt työtunnit näiden takia.
-
- -
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”