1.8 20v 3b passat, ilmastointi ongelma

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

1.8 20v 3b passat, ilmastointi ongelma

ViestiKirjoittaja Razur » 4.5.2008 15:02

Eli, porukoiden passatti tuottaa jo harmaita hiuksia. Ongelma on, että kylmää ei vain tule. Vikakoodeja ei anna ilmastoinnista, eli läpät todennäköisesti toimii. Vaihdettua on jo kuivuri, itse kompura sekä uudet aineet. Kompura kyllä kytkeytyy ja lähtee pyörimään, mutta itse putketkaan ei tulipellin edessä tunnu jäähtyvän. Kompura on uusi, siinä tuskin vikaa.. Mutta mikä enää tuota voisi aiheuttaa? Tukos jossain, kenno kenties?

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 5.5.2008 0:15

Manuaali vai automaattinen? Jos manuaalinen niin vois olla se lämpötilasäätimen vaijeri jota pyörittämällä voidaan lämpötilaa säädellä.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 5.5.2008 13:29

Automaattinen, eikä anna mitään vikakoodeja. Eli läpät todennäköisesti toimivat. Kylmää luultavasti tulisi sisään, jos edes putket jäähtyisi ja näin se kenno, mistä kylmä ilma kabiiniin puhalletaan.

Don MC
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.1.2007 9:41

ViestiKirjoittaja Don MC » 5.5.2008 13:38

Ei ne putket kylmene. Se kylmä syntyy siellä höyrystimessä (kennossa) ilmastointilaitteen sisällä. Ennen sitä aine on aika lailla ulkoilman lämpöistä.
Kokeile vielä kerran kädellä sitä kuivainta ilmastoinnin ollessa päällä. Jos tuntuu viileämmältä kuin muut putkiston osat, on todennäköisesti tukossa. Samalla tavalla voi kävästä läpi kaikki putkiston "mötikät".

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 5.5.2008 18:14

Ei ne putket kylmene. Se kylmä syntyy siellä höyrystimessä (kennossa) ilmastointilaitteen sisällä. Ennen sitä aine on aika lailla ulkoilman lämpöistä.
Kokeile vielä kerran kädellä sitä kuivainta ilmastoinnin ollessa päällä. Jos tuntuu viileämmältä kuin muut putkiston osat, on todennäköisesti tukossa. Samalla tavalla voi kävästä läpi kaikki putkiston "mötikät".


KYLLÄ ne putket kylmenee tietyissä osissa järjestelmää!
Ja se kylmäaine on vain silloin ulkoilman lämpöistä, kun järjestelmä ei ole päällä ja paineet on tasoittuneet!!

Nyt pitää hiukan tarkentaa, kun kyseessä on mukavuusilmastointi kylmäaineella R-134a...

Kompuralta lähtevä putki on kuumakaasuputki, joka menee lauhduttimelle. Tämän putken sisältämä kylmä-aine on kuumaa kaasua! => Putki on päältä kuuma, luokkaa +45 -> +50 astetta jne..!

Lauhduttimen jälkeen kylmäaine on nesteenä ja sen lämpötila on n. +40 astetta miinus alijäähtyminen 5 astetta mennessään paisuntaventtiilille! => Putki on kädenlämpöinen paisuntaventtiilille saakka!

Paisuntaventtiilin jälkeen kylmäaine alkaa höyrystyä (lämpötila laskee) painehäviön takia höyrystymislämpötilaansa asti ( +0- +1astetta) => ELI Paisuntaventtiili ja paisuntaventtiilin jälkeen putken tulee olla KYLMÄ höyrystimelle saakka!

Höyrystimen jälkeen kylmäaine alijäähtyy imulinjassa mennessään kompuralle, eli kompuralle menevä imulinjakin on viileä, kylmäaineen lämpötilan ollessa n. +5- +10 astetta.

Ja sen kuivaimen toimivuuden voi juuri kokeilla koittamalla putkien lämpötiloja ennen ja jälkeen! Jos lähtevä putki on viileämpi/kylmä, niin kuivain on silloin tukossa ja toimii paisuntaventiilin tavoin! Tämä sama pätee VAIN NESTELINJASSA oleviin komponentteihin, EI KOKO järjestelmässä..

Don MC
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.1.2007 9:41

ViestiKirjoittaja Don MC » 5.5.2008 18:51

Kiitos tarkennuksesta :)
Tarkoitus oli vain tähdentää, ettei turhaan pidä etsiä jääpuikkoja konepellin alta. Ei se koko järjestelmä kylmä ole.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 5.5.2008 19:00

^Jep jep ;)

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 5.5.2008 22:56

Täytyypä tutkailla.. Omassani nuo putket jäähtyy hyvin nopeasti, kun laittaa kylmän täysille, tuossa tulipelline edessä näkyvällä osuudella. Porukoiden autossa ne pysyy lämpimänä, eli pitää tutkia miltä ne putket tuntuu siellä kuivurin läheisyydessä, voisiko sieltä löytyä joku tulppa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 6.5.2008 6:34

Kuinka pitkää käyntiväliä se käy, kun ilmastoinnin kytkee päälle??

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 6.5.2008 8:29

Murre kirjoitti: Kuinka pitkää käyntiväliä se käy, kun ilmastoinnin kytkee päälle??


En ole tuota katsonut, mitä sillä voisi selvittää? Jos napsuu nopeasti päälle pois, tai käy pitkään?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 6.5.2008 21:23

^Sillä voi alustavasti arvella, että onko järjestelmä vajaa (katkoo matalapaineista) tai ylitäyttöinen (katkoo korkeapaineista). Mutta nämä voi todeta mittareiden ollessa kiinni!

Mutta tuon passatin kohdalla saattaa olla se kuivuri tai paisari viallinen?!? Se mitä katsottiin tänään sitä, niin loppupeleissä ulkoilman lämpötila on kuitenkin alhainen, joten sekin kyllä vaikuttaa niihin liian alhaisiin korkeapaineisiin osittain kyllä! Mutta EI sen pitäisi liian matala olla... :( Ja kun autossasi on vielä on/off kompura!

EI muuta kuin nyt yhteyttä Tampereen Autokylmään!!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.5.2008 3:15

Onkos selvinnyt mitään uutta huollossa?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 10.5.2008 18:43

Autokylmään menee perjantaina, epäilivät sitä paisuntaventtiilin tukketumista. Infoon ku auto käynyt siellä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 11.5.2008 1:01

Ahaa, ok! Sekoitin väärälle viikolle..

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 18.5.2008 19:20

Tuo paisuntaventtiili ilmeisesti oli vaihdettu, ja aineet lyöty sisään. Ainaki toistaseks toiminu. Jos vielä lakkaa toimimasta, on esim vanhasta kompurasta lähteny jotain sontaa putkistoon, joka tukkii tuon venttiilin. Tällöin tarvisi huuhdella koko järjestelmä. Seurataan tilannetta.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 18.5.2008 19:56

Siellä putkistossa on kompurasta irronnutta metallia.. ja tämän olen huomannut useimmissa järjestelmissä, kun paisuntaventtiilin irroittaa putkesta :(

Kyllä se toimii nyt pidempään, ei sitä siellä niin paljoa ole, että heti tukkoon menisi!

Mawe
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.4.2005 12:27

ViestiKirjoittaja Mawe » 18.5.2008 21:36

Laitan tänne myös kysymyksen kun samaa ilmastointi asiaa ihmettelen -98 Golf IV:stä.

Eli onko se venttiilitämä härpäke?
Ei tuo tunnu kylmältä, Ehkä aavistusen viileältä.

Auto kävi huollossa ja sanoivat kompuran olevan sökö.
Kompura kuitenkin pyörii ja moottori hidastuu vähän ilmastoinnin päälle laittamisesta.
Paineen vaihtelusta tulevia ääniä kuuluu myös kun moottorin sammuttaa joten uskoisin kompuran olevan ehjä.

Tämä (keulassa moottorin edessä) tuntuu hiukka kylmältä, mutta ei järin kylmältä sekään.

Hinta-arvio töineen uudelle kompuralle oli jotain pikkasen alle 1200€ ja EI todellakaan huvita vaihtaa kompuraa jos se vika on tuossa palikassa....

Voiko noita Kotkassa laitattaa luotettavasti, tai jos edes luotettavan arvion saisi?

Kiitoksia jos joku osaa vastailla.

edit:

En tiedä millä ne pääty siihen, et kompura on sökö kun ei sieltä mitään ihmeempää ääntäkään kuulu.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 19.5.2008 16:34

Laitan tänne myös kysymyksen kun samaa ilmastointi asiaa ihmettelen -98 Golf IV:stä.

Eli onko se venttiilitämä härpäke?
Ei tuo tunnu kylmältä, Ehkä aavistusen viileältä.

Venttiili sijaitsee siellä rintapellissä, muovisuojan alla! Näkyy kuvassa!

Auto kävi huollossa ja sanoivat kompuran olevan sökö.
Kompura kuitenkin pyörii ja moottori hidastuu vähän ilmastoinnin päälle laittamisesta.
Paineen vaihtelusta tulevia ääniä kuuluu myös kun moottorin sammuttaa joten uskoisin kompuran olevan ehjä.
En tiedä millä ne pääty siihen, et kompura on sökö kun ei sieltä mitään ihmeempää ääntäkään kuulu.

Vaikka se kompura pyörisikin, niin ei se sitä kerro, että onko se viallinen! Mittarit kiinni ja paineita tarkastelemalla löytää vian!

Tämä (keulassa moottorin edessä) tuntuu hiukka kylmältä, mutta ei järin kylmältä sekään.
Tarvii tarkastaa kuvista, muistaakseni tuo oli ns. äänen vaimennin järjestelmässä ja nestelinjassa...Ei nyt muista ulkoa!

Hinta-arvio töineen uudelle kompuralle oli jotain pikkasen alle 1200€ ja EI todellakaan huvita vaihtaa kompuraa jos se vika on tuossa palikassa....

Voiko noita Kotkassa laitattaa luotettavasti, tai jos edes luotettavan arvion saisi?

Ikävä kyllä se on sen hintaista, jos kompura hajoaa =(

Mawe
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.4.2005 12:27

ViestiKirjoittaja Mawe » 5.6.2008 20:14

Minä tässä intän vielä vähän :)

Eli, ilmastointi toimii, kun kierroksia on 2000 tai yli o_0
Mikäs juttu tuossa sitten on? Ihan niin kylmää kuin aikaisemmin ei tule, mutta suht kylmää kuitenkin.
Kokeilin et kylmeneekö mikään putki ja ei kylmene, noista aikaisemmin mainituista kohdista kokeilin.

Pystyykö noita osia testailemaan ilman, että tarvitsee ostella kaikki uusiksi?

Päällä ei ole A/C:tä kehdannut pitää, jos vaikka saisi korjattua pienemmällä uhrauksella.

hmk
-
Viestit: 197
Liittynyt: 29.9.2003 12:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja hmk » 9.6.2008 15:56

Pyöriikö molemmat jäähdyttäjän flektit? Passatista en ole varma montako niitä on mutta Golfissa molempien pitää pyöriä että ilma kylmenisi. Golfissa flektien sulakkeet on akun päällä mihin kaikki kakka lentää. Itsellä Borassa välillä kontaktihäiriötä nimenomaan noissa ja ilmastoinnista loppuu heti höhkä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.6.2008 20:29

^Kun se "höhkä" loppuu, niin silloin on katkaissut korkeapaineista huonon lauhtumisen takia :(

MarcusV
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.9.2008 8:15

ViestiKirjoittaja MarcusV » 6.10.2008 8:45

Itsellä a4:kussa vastaavanlaista. Autoon tehty ilmastointiremppaa juuri ja sitten lakkas puhaltamasta kylmää vaikka Auto-ilmastointi on LO asennossa.
Vaikka ilmastointilaite itsessään olisi pois päältä niin ei tule vilposta ilmaa. Jotain koodeja tuolta oli huollossa säädetty myöskin.Kompura kyllä tuntuu lähtevän hyvin päälle. Oisko itse kontrolliyksikkö/paneeli rikki? Mistä sen voi tarkistaa, vikakoodeillako? Vinkkejä?


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa