Takalipan maalaus kilikalilla?
Valvoja: ffp jäsenet
Takalipan maalaus kilikalilla?
ostin tuossa viikonloppuna gloffiin takalipan halvalla ja se olisi hiomisen ja pakkeloinnin alla.
Mietin että millaista jälkeä tulis jos vetäis kilikalilla valkoiseksi tuon takalipan? Kattelin tuossa Oulun tokmannilla kilikali automaaleja, tais olla 9e/prk ja oli paljon vastaavia sävyjä. Mastonin purkkeja näytti olevan
Tuleeko pysymään ylipäätään kiinni spoilerissa ja suomen sää olosuhteissa?
Ja tietysti vedän siihen pohjamaalin yms
Mietin että millaista jälkeä tulis jos vetäis kilikalilla valkoiseksi tuon takalipan? Kattelin tuossa Oulun tokmannilla kilikali automaaleja, tais olla 9e/prk ja oli paljon vastaavia sävyjä. Mastonin purkkeja näytti olevan
Tuleeko pysymään ylipäätään kiinni spoilerissa ja suomen sää olosuhteissa?
Ja tietysti vedän siihen pohjamaalin yms
Jos jaksaa malttaa ja maalaa ohuilla kerroksilla ja vetää vielä lakan päälle niin paukkupullollakin tulee kyllä hyvää jälkeä. Appelsiinipinnan voi sitten jälkeenpäin hioa vahalla pois jos sitä jää. Kunnon puhdistus ennen maalausta on myös todella tärkeää sekä tietysti mahdollisimman puhdas ja pölytön tila.
No oon suunnitellu työvaiheet kutakuinkin näin
riittävän karkealla paperilla 80-100 eka pintaa vähän rikki, mahd. pakkelointi,hionta, musta pohjamaali, pari kerrosta, hienolla hiekkapaperilla mahdolliset epätasaisuudet pois valkoinen maali ohuina kerroksina. 5-10 kerrosta, jossain välissä vähän hiekkapaperia päälle ja lakka päälle, ja mahd taas hiekkapaperia ja uus lakka pintaan ja pitäis olla kohtuu siisti pinta
Tuota mietin että kun auto on kuitenkin aika vanha ja aurinko polttanu maalipintaa, että laitanko matta maalia vai normi? vai matta lakka päälle?
kuvia mm. irc-galleriassa samalla nickillä
riittävän karkealla paperilla 80-100 eka pintaa vähän rikki, mahd. pakkelointi,hionta, musta pohjamaali, pari kerrosta, hienolla hiekkapaperilla mahdolliset epätasaisuudet pois valkoinen maali ohuina kerroksina. 5-10 kerrosta, jossain välissä vähän hiekkapaperia päälle ja lakka päälle, ja mahd taas hiekkapaperia ja uus lakka pintaan ja pitäis olla kohtuu siisti pinta
Tuota mietin että kun auto on kuitenkin aika vanha ja aurinko polttanu maalipintaa, että laitanko matta maalia vai normi? vai matta lakka päälle?
kuvia mm. irc-galleriassa samalla nickillä
kyllä sen kilikalilla maalata pystyy mutta lakkaaminen on hieman hankalampaa verrattuna ruiskulakkaan eli pitää vetää monta kerrosta jotta tulee tasainen pinta ja kiilto, kilikalilla ei saa samanlaista kiiiltoa kun ruiskulla lakkaamalla.
Ite just maalasin kilikalilla kolmosen etulipan ja maskin, paremmat olis tullu kun olis maalauttanut automaalaamossa mutta nekin rahat meni muihin "korjaustoimenpiteisiin".
Jos se on muovia niin vaatii ensin praimerin jonka päälle vasta pintaväri.
Ite just maalasin kilikalilla kolmosen etulipan ja maskin, paremmat olis tullu kun olis maalauttanut automaalaamossa mutta nekin rahat meni muihin "korjaustoimenpiteisiin".
Jos se on muovia niin vaatii ensin praimerin jonka päälle vasta pintaväri.
kyllä se kilikalillakin onnistuu mutta unohda nuo mastonin valmisvärit jne.
käy teettämässä väri jossain paikallisessa maalaamossa,on nimittäin hiukka paremmat suuttimet noissa teetetyissä pulloissa ja värikin saattaa olla vaikka kohdillaan kuin mastonin valmisvärissä joka on kompromissi moneen muuhunkin automalliin eli sinnepäin.
käy teettämässä väri jossain paikallisessa maalaamossa,on nimittäin hiukka paremmat suuttimet noissa teetetyissä pulloissa ja värikin saattaa olla vaikka kohdillaan kuin mastonin valmisvärissä joka on kompromissi moneen muuhunkin automalliin eli sinnepäin.
ja jos paljaalle muoville vedät niin tartunta/joustoaineväliin.
pari puskuria näin jälkikäteen tullut kilikalilla olosuhteiden pakosta maalattua.
kunnollinen puhdistus,sitten tartunta/joustoaine,pohjamaali,sen päälle ruiskumassa,annetaan kuivua ja hiotaan tasaiseksi,spraykitti,hiotaan tasaiseksi,siihen pintaväri+lakka jos väri sen vaatii,voin oiekasti todeta että toimii,2v oli edelliset puskurit paikallaan ja muutama kivenisku keulaan tuli mutta ei lähtenyt lohkeamaan.
tämä vinkki saatu aikoinaan ihan automaalarilta,näköjään toimii..
pari puskuria näin jälkikäteen tullut kilikalilla olosuhteiden pakosta maalattua.
kunnollinen puhdistus,sitten tartunta/joustoaine,pohjamaali,sen päälle ruiskumassa,annetaan kuivua ja hiotaan tasaiseksi,spraykitti,hiotaan tasaiseksi,siihen pintaväri+lakka jos väri sen vaatii,voin oiekasti todeta että toimii,2v oli edelliset puskurit paikallaan ja muutama kivenisku keulaan tuli mutta ei lähtenyt lohkeamaan.
tämä vinkki saatu aikoinaan ihan automaalarilta,näköjään toimii..
Itse olen hakenut maaliliikkeestä kilikalipulloon kaksikomponenttimaalia, pitää vaan käyttää heti, mielellään samana päivänä se maali. Sinne saa joustoaineet ja kaikki niin ihan hyvin on muoviosia saanut maalattua. Tehnyt vaan pohjat valmiiksi ensin. Kaksikerrosmaalejakin tullut tällälailla tehtyä = pohjasävy + sävytetty lakka.
Ja tosiaan se muovitartunta-primeri jos on paljasta muovia.
Ja tosiaan se muovitartunta-primeri jos on paljasta muovia.
Itsekin olen kuullut että tekevät hyvää työtä tuolla haukiputaan amiksella. Ois perkule pitäny hakea sinne, mutta kattoo nyt tämän koulun jälkeen.
Lähinnä siksi ajattelisin että vedän ite tuon takalipan maaliin kun ei varaa ole kuitenkaan maalarille asti. Onhan tuota kyllä tullut maalattua kaikenlaista, polkupyöristä kitaroihin ihan kilikaleilla ja hyvinhän nuissa on pinnat pysyny vaikka ovatkin kovassa käytössä. Mutta eikös se niin ole, että kun tekee pohjatöistä alkaen huolella niin pitäis onnistua :D
Niinjoo. Tuota mietin kans, että kannattaako lyödä maalia spoilerin jalkoihin? Valkoisella sikaflexillä ajattelin laittaa kiinni, mutta tuskin laitan pellistä mitään ruuveja läpi, entä millä auton pinta kannattaa pestä ennen kiinni laittoa?
Lähinnä siksi ajattelisin että vedän ite tuon takalipan maaliin kun ei varaa ole kuitenkaan maalarille asti. Onhan tuota kyllä tullut maalattua kaikenlaista, polkupyöristä kitaroihin ihan kilikaleilla ja hyvinhän nuissa on pinnat pysyny vaikka ovatkin kovassa käytössä. Mutta eikös se niin ole, että kun tekee pohjatöistä alkaen huolella niin pitäis onnistua :D
Niinjoo. Tuota mietin kans, että kannattaako lyödä maalia spoilerin jalkoihin? Valkoisella sikaflexillä ajattelin laittaa kiinni, mutta tuskin laitan pellistä mitään ruuveja läpi, entä millä auton pinta kannattaa pestä ennen kiinni laittoa?
Motip ja Dubli-Color -kilikalimaalit on ihan ok ja purkin hinta noin 10e jos väri löytyy suoraan hyllystä, jos ei niin sekotettuna noin 20e mutta jos ei niin nuukaa niin ottaa hyllystä lähelle olevan värin.
Muoviprimer maksaa noin 10e.
Koriliimalla mulla toi Vepron lippakin on kiinni ja hyvin on toistaiseksi pysynyt.
Muoviprimer maksaa noin 10e.
Koriliimalla mulla toi Vepron lippakin on kiinni ja hyvin on toistaiseksi pysynyt.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 9 vierailijaa