Golffin 5v laatikko poiki
Valvoja: ffp jäsenet
Golffin 5v laatikko poiki
Otin tuossa kakkosen laatikon irti ja levy oli aika öljyinen. Koko kytkinkoppa oli sisältä öljyssä. Kuuluuko sen kytkinakselin sisällä oleva tappi tulla pois kokonaan reijästään? Ja kuuluuko siinä olla joku tiiviste, vuotaako se sieltä vai, ja miten saa korjattua? Miten sopiiko tohon 1,6 td-moottorin jatkeeksi 020-laatikkoon 210mm kytkin, kun nyt siellä oli 200 mm? Ja mitä muuta täytyy vaihtaa?
Viimeksi muokannut ahu, 29.5.2008 21:33. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Luultavimmin se pikkutiiviste kytkimen käyttötangon ympärillä vuotaa, tiivisteen saa merkkiliikkeestä ja samalla kannattaa uusia sen takana oleva metallinen holkki. Holkin (pituus ~10mm) saa nykäistyä ulos naputtemalla sitä jollain pienellä liukuvasaralla. Itse väänsin ~4mm tangosta pienen koukun ja naputtelin holkin sen avulla pois.Taitaa vuotaa stefa akselin juuresta.
Samalla toki kannattaa uusia kytkinakselinkin ympärillä oleva, isompi tiiviste.
Se tanko joka sieltä akselin sisästä tulee ulos käyttää kytkintä. Painelaakeri on tangon toisessa päässä (ulkopää) ja kytkin toisessa.Kytkimen käyttötanko SS en nyt ymmärrä, mitä tankoa tarkoitat?
Osanumerot:
Pikkutiiviste akselin sisällä (14x4mm): 020 311 108 A
Holkki: 020 311 107 D
Kytkinakselin tiiviste (21,9x40x8mm): 020 311 113
E: Hyvää kuvaa ei ole, mutta tuo isompi tiiviste tulee siihen laatikosta ulos tulevan kytkinakselin ympärille. Pienempi tiiviste ja holkki puolestaan ovat onton akselin sisällä ja se tanko tulee holkin ja tiivisteen läpi, tiiviste ulompana ja holkki sen takana. Osat saattavat olla suhteessa aika hinnakkaita...
Juu, noi kytkinakselin stefat on melko suolaisen hintaisia, vaan niitä ei taida muualta saada kuin marmoritiskiltä.
Siis eikös sieltä juurikin tule öljyä. Kun ainakin oman golfin laatikko oli tyhjentyt totaalisesti öljyistä kun sen käyttötangon stefa oli korkannut sieltä.
Tappi menee koko akselin läpi aina painelaakerille asti eikä sieltä tule öljyä.
Siis eikös sieltä juurikin tule öljyä. Kun ainakin oman golfin laatikko oli tyhjentyt totaalisesti öljyistä kun sen käyttötangon stefa oli korkannut sieltä.
^Juu taatusti tulee jos tiiviste puuttuu ja öljyä on laatikossa tarpeeksi.
Tosiaan vetareiden stefat kannattaa vaihtaa samalla kun loota on irti (5 alinta kuvaa). Noin 10e/kpl vaikka Motonetista:
E: Tosiaan siitä aiemmin mainitsemastani ohjuriholkista, kannattaa ensiksi koittaa onko väljää vai ei. Jos on, niin vaihtoon. Tietääkös kukaan tuon hintaa? Tarttisi itsekin hommata tuo satsi.
Tosiaan vetareiden stefat kannattaa vaihtaa samalla kun loota on irti (5 alinta kuvaa). Noin 10e/kpl vaikka Motonetista:
VETOAKSELIN ÖLJYTIIVISTE VOLKSWAGEN GOLF I/II 74--92
Vetoakselin-tasauspyörästön tiivisteitä: (mittaa!)
Golf-I/II Jos 40x52x9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-9157 3.00 ?
Golf-II Jos 48x62x7 (yleensä oikea). . . . . . . . . . . . 27-9282 4.90 ?
Golf-II Jos 57x71x7 (yleensä vasen). . . . . . . . . . . . 27-9504 6.90 ?
Golf-II 5-vaihteiset yl 50x65x10 (sis lukkorengas+"kuppi") 27-9269 9.90 ?
E: Tosiaan siitä aiemmin mainitsemastani ohjuriholkista, kannattaa ensiksi koittaa onko väljää vai ei. Jos on, niin vaihtoon. Tietääkös kukaan tuon hintaa? Tarttisi itsekin hommata tuo satsi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sitten oma vaihteisto vaan näytti suhteellisen kuivalta painelaakerin päästä. Vähän ajattelinkin että milläköhän se painelaakeri voidellaan.
Siinä vaiheessa oli öljyt otettu jo pois laatikosta joten saattoi hieman vaikuttaa asiaan. En pitänyt kummoisena nyanssina koska se pidin painelaakerin suhteellista kuivuutta normaalina koska se on niin ylhäällä öljyn pintaan nähden.
Mutta aina sitä sitten oppii uutta :)
Siinä vaiheessa oli öljyt otettu jo pois laatikosta joten saattoi hieman vaikuttaa asiaan. En pitänyt kummoisena nyanssina koska se pidin painelaakerin suhteellista kuivuutta normaalina koska se on niin ylhäällä öljyn pintaan nähden.
Mutta aina sitä sitten oppii uutta :)
Nooh, ei se nyt niin ylhäällä ole :)
Tuosta kuvasta hahmottaa aika hyvin painelaakerin korkeuden:
laatikon pääty sisältä
Kuvassa siis pääty on "oikein päin" ja laakeri tulee tuohon isoon reikään. Tokihan laatikko on asennettuna taaksepäin vinossa, jolloin painelaakeri ja akseli nousee sentin-pari. Siltikin samalla korkeudella on monta muutakin voideltavaa laakeria.
E: Kuvassa vasemmalla näkyy muuten öljyn täyttöaukko, joten eipä se laakeri kokonaan upoksissa taida olla olla. Muistaakseni tässä loodassa täyttöaukko oli "oikealla" korkeudella eikä 0,5l liian alhaalla...
Tuosta kuvasta hahmottaa aika hyvin painelaakerin korkeuden:
laatikon pääty sisältä
Kuvassa siis pääty on "oikein päin" ja laakeri tulee tuohon isoon reikään. Tokihan laatikko on asennettuna taaksepäin vinossa, jolloin painelaakeri ja akseli nousee sentin-pari. Siltikin samalla korkeudella on monta muutakin voideltavaa laakeria.
E: Kuvassa vasemmalla näkyy muuten öljyn täyttöaukko, joten eipä se laakeri kokonaan upoksissa taida olla olla. Muistaakseni tässä loodassa täyttöaukko oli "oikealla" korkeudella eikä 0,5l liian alhaalla...
Kävin hallilla tutkimassa laatikkoa tarkemmin ja se kytkinakseli on kyllä ihan väljä reikäänsä, eli nyt se holkki siis vaihtoon? Kuinka syvällä se on? Samalla vaihdan sen kytkinakselin stefan ja holkin sekä haen motonetistä nuo vetoakselien stefat, kun ainakin toinen on vuotanut. Toi on 5v laatikko eli eikös se sitten ole toi motonetin listan alimmainen stefa automaattisesti, vai täytyykö vanha kaivaa malliksi?
^Juu alin on oikea tiiviste vetareille.
Siis se kytkimen käyttötanko siinä akselin sisässä on väljä? Siinä tapauksessa holkki vaihtoon, sen holkin pitäisi näkyä noin 5mm syvyydessä akselin päästä (heti tiivisteen takana). Kiskaiset vaan sen tangon kokonaan pois ensin.se kytkinakseli on kyllä ihan väljä reikäänsä, eli nyt se holkki siis vaihtoon? Kuinka syvällä se on?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Laitoin käytetyn levyn vanhan tilalle, kun sellainen oli sopivasti nurkissa. lähdin ajamaan ja edelleen luistaa. luistaakohan se vain sen paineasetelman öljyjäämien vuoksi vai, mitä luulisitte? Mitä eroa on tollasella ei vahvistetulla ja vahvistetulla? Nurkista löytyy myös td:stä purettu täydellinen kytkin vissiin 210mm, onko järkevämpää reoiä laatikko vielä irti ja laittaa sinne isompi kytkin?
Mitä eroa on noillamotonetin levyillä kun on uudempaa ja vanhempaa samankokoinen levy kuitenkin?
Motonetin sivulta lainattua:
Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . 84-1245 95.50 ?
Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 aito Sachs (Ø20cm/ei TD/vahv). . 84-2009 147.50 ?
Golf-TurboD 1,6 82--7.89 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-1246 117.40 ?
Golf-Diesel 1,6 8.89--91 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . . 84-1692 99.00 ?
Golf-TurboD 1,6 8.89--91 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-1562 117.40 ?
Motonetin levyt:
Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . 84-3107 34.50 ?
Golf-TurboD 1,6 82--7.89 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-3225 49.90 ?
Golf-Diesel 1,6 8.89--91 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . . 84-3648 49.90 ?
Golf-TurboD 1,6 8.89--91 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-3578 69.90 ?
Mitä eroa on noillamotonetin levyillä kun on uudempaa ja vanhempaa samankokoinen levy kuitenkin?
Motonetin sivulta lainattua:
Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . 84-1245 95.50 ?
Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 aito Sachs (Ø20cm/ei TD/vahv). . 84-2009 147.50 ?
Golf-TurboD 1,6 82--7.89 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-1246 117.40 ?
Golf-Diesel 1,6 8.89--91 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . . 84-1692 99.00 ?
Golf-TurboD 1,6 8.89--91 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-1562 117.40 ?
Motonetin levyt:
Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . 84-3107 34.50 ?
Golf-TurboD 1,6 82--7.89 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-3225 49.90 ?
Golf-Diesel 1,6 8.89--91 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . . 84-3648 49.90 ?
Golf-TurboD 1,6 8.89--91 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-3578 69.90 ?
Tuommosta se on noiden pakujen kanssa, tuli testattua oman vastaavan kans kun piti joka viikonloppu olla remppaamassa kun aina viikon ajeli 400-800km. Sitä ennen 1,5kk oli pukeilla että sai edes leimakuntoon. Rempat tosin onnistui kerrasta ja leimakin tuli laakista, liekkö säkää ollut :)
Vetoakselin laipasta vuotaa jos on väljät poskilaakerit, vaikka olisi uudet stefatkin siellä.
Vaihoit lootaan ne kummatkin stefat kytkinakseliin? Onko se kytkinkopasta tullut öljy loota- vai moottoriöljyä? Saattanu korkata se kampiakselin stefa sieltä paineasetelman takaa. Tai sitten kytkinakseli on niin väljä laatikkoon että öljyt tulee sen ja stefan välistä.
Vetoakselin laipasta vuotaa jos on väljät poskilaakerit, vaikka olisi uudet stefatkin siellä.
Vaihoit lootaan ne kummatkin stefat kytkinakseliin? Onko se kytkinkopasta tullut öljy loota- vai moottoriöljyä? Saattanu korkata se kampiakselin stefa sieltä paineasetelman takaa. Tai sitten kytkinakseli on niin väljä laatikkoon että öljyt tulee sen ja stefan välistä.
Se ATH-laatikko on toledosta.
otin golffista laatikon irti. Vetarinlaipan stefa oli hieman riekaleina,eli olen sen asentanut huonosti ja hajonnut siinä, tai sitten laippaa asentaessa hajonnut. Kytkinakselin stefa oli ok. Otin kaikki kytkimen rojut moottorista irti ja ilmeisesti kampiakselin stefa siellä vuosi, vai voiko stefa vuotaa, näytti kyllä ihan ehjältä. Linkissä kuvia siitä stefasta ja vetarinlaipasta, saatte tuomita.
Linkki:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/
otin golffista laatikon irti. Vetarinlaipan stefa oli hieman riekaleina,eli olen sen asentanut huonosti ja hajonnut siinä, tai sitten laippaa asentaessa hajonnut. Kytkinakselin stefa oli ok. Otin kaikki kytkimen rojut moottorista irti ja ilmeisesti kampiakselin stefa siellä vuosi, vai voiko stefa vuotaa, näytti kyllä ihan ehjältä. Linkissä kuvia siitä stefasta ja vetarinlaipasta, saatte tuomita.
Linkki:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/
Parempi vetarinlaippa laitettu uudella stefalla ja kampiakselin stefa vaihdettu. Laitoin 210mm kytkimen ja sen rojut muyös paikalleen. Nyt ongelmana vaihteiden kytkentä, eli pakki on poahin se rusahtaa ja muutkin vaihteet vaikeita laittaa päälle. Yritin kiristämistä ja löysäämistä tolle kytkinvaijerille, tuloksetta. Kysymys kuuluukin, missä meni vikaan, onko levy niin kulunut vai? Kytkin on ollut ihan ok, toimivassa autossa.
Itsellä loppui lootan rutinat, kun vaihto sen siirtäjämolikan päällä olevan "pultin" ehjään. Vanha lähti kolmessa osassa irti, kun pitäisi olla vain yhdessä osassa. Semmonen kuula, jousi ja sen kansi eli tämä "pultti".
Rutinaa tulee myös, jos kytkinakseli jumittaa siihen kytkinlevyyn. Siihenhän kuuluu laittaa jokin rasva väliin.
Rutinaa tulee myös, jos kytkinakseli jumittaa siihen kytkinlevyyn. Siihenhän kuuluu laittaa jokin rasva väliin.
Saisiko tosta siirtäjämolikasta kuvaa, vaikka etkasta tai sitten kamerakuvaa. Ennen tätä ongelmaa ei ole ollut, eli tuskin tuo pultti. Kytkinakselia en ole rasvannut, mutta tuskin levy jumii, ollut niin monta kertaa jo auki. Kytkin ottaa vasta aivan yöhäällä kiinni.
Viimeksi muokannut ahu, 15.4.2008 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei nyt ole kuvaa tähän hätään, mutta tarkotan sitä "pulttia" mikä on lootan päällä sen kohouman päällä, mihin tulee se vaihteensiirto tanko.
Edit: no on se levy sitten kulunu/valmis jos aivan ylhäältä ottaa. tuohon voi vaikuttaa myös jos on kulunu se käyttötanko.
Edit: no on se levy sitten kulunu/valmis jos aivan ylhäältä ottaa. tuohon voi vaikuttaa myös jos on kulunu se käyttötanko.
Viimeksi muokannut Jak3, 15.4.2008 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt tiedän mistä pultista jak3 puhut, kiertelin sitä, kun luulin sen siirtohässäkän irtoavan, mutta ei se irronnut, pyöri vain tyhjää. Täytyy katsoa millain se on tuossa varaosalaatikossa ja vaihtaa siitä. Täytyy irrottaa se laatikko vielä ja kokeilla toisella levyllä ja laittaa kuparitahnaa, sihen akseliin.
Tänään se sitten tapahtui, ajelin golffilla ja yhtäkkiä kuului kovaa rutinaa. Ajoin kotiin nelosella. Katselin uutta laatikkoa ja mk3 golffin td-laatikko löytyisi edukkaasti. Noissa on ilmeisesti ainakin motonetin tietojen mukaan pieniä ja suuria vetarien laippoja, onko näin? Jos siinä laatikossa isommat laipat kuin 90mm, niin onnistuuko, että vaihdan sisemmät nivelet vetareihin, vai täytyykö muutakin vaihtaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa