Katsastuksien hintoja
Valvoja: ffp jäsenet
Katsastuksien hintoja
Kuulin että joensuussa maksaa alle 40€ diesel uaton katsastus vastaava jyväskylässä noin 75€
voiko tämmönen olla mahdollista?
voiko tämmönen olla mahdollista?
Onhan tuo mahdollista. Meilläpäs on täällä Suomen kallein katsastus: http://www.katsastushinnat.fi/kalleimmat
Laittaa ketuttamaan kun käyttää autoja katsastuksessa.
Laittaa ketuttamaan kun käyttää autoja katsastuksessa.
Onhan se mahdollista.
http://www.q-katsastus.fi
http://www.q-katsastus.fi
Parisen viikkoa sitten bensa-auton katsastus 82€ (sis. päästöt ja OBD). Tietysti pomppasikin, joten jälkitarkastus mukaan laskettuna perus vuosikatsastus 100€. Tämä Kuusamossa.
E: -05 dieselin katsastus maksoi 55€. Saatana että on ryöstöä..
E: -05 dieselin katsastus maksoi 55€. Saatana että on ryöstöä..
Viimeksi muokannut Jak3, 31.3.2008 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autojen katsastus ajautui muutamassa vuodessa valtion monopolista ulkomaisten sijoittajien määräysvaltaan. Autoilija maksaa kalliisti, kuka hyötyy?
Kyllä mä ainakin yhden tiedän:
Keski-Suomen kovatuloisimman henkilön nimi vaihtui viime vuonna, kun kärkeen nousi K1-katsastusketjun myynnillä rikastunut Mikko Eskelinen.
Eskelisen yrityskaupassa saamat pääomatulot olivat vajaat 7,2 miljoonaa euroa, joista hän maksoi veroa reilut 2 miljoonaa.
Eskelinen oli kumppaneineen liikkeellä oikeaan aikaan, kun katsastustoiminta Suomessa vapautui. Onnistumisen perimmäinen resepti oli Eskelisen mukaan nopea päätöksenteko.
– Yrittämisessä onnistuminen vaatii paljon päätöksiä. Joskus ne ovat oikeita, joskus vääriä. Virheistä on opittava, mutta tärkeintä on, että uskaltaa tehdä ratkaisuja, Eskelinen sanoi Keskisuomalaiselle torstaina.
Rikastuminen ei Eskelisen mukaan ole muuttanut häntä ihmisenä.
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... ngas(21803).ece
Ymmärrän, jos esim. 205/60/15 koon muutos 155/50/13 kokoon vaatisi muutoskatsastuksen, sitä en ymmärrä että pitäisi muutoskatsastaa jos kehä pysyy oikean kokoisena, vaikkapa 205/60/15 vs. 225/45/17.
Asiaa kirotaan myös offroad-puolella jossa 30" halkaisijaan ei saa 52mm muutosta, vaan se on se 51mm. Prosentuaalisesti pienestä kiinni, mutta päättäjät ovat päättäneet.
Toisaalta lakia kun lukee niin tuo koskee vain M1/G ja N1/G -luokan ajoneuvoja.
Mutta meneppä kuorma-auto unimogilla niin ei mene läpi. Tuskinpa ne sitten vastaavaa nillittää jos scaaniaa tuo pihaan.
Toisaalta viimeksi taisi scanian katsastus olla 170euron tietämillä, että eipä nuo 50-60e hinnat tunnu oikein missään. Pelimiehellähän on niinkin vanhoja kulkineita ettei päästöjäkään tarvitse mittailla. Vaikka muutaman kerran ovat yrittäneet saada niistäkin maksua.
Tuosta katsomaan:
http://areena.yle.fi/toista?id=1173178
E: Kuluttajan kannattaisi, jos vain voi, boikotoida A-, K- ja K1-katsastusasemia ja suosia pieniä perhevetoisia asemia. Näin ainakin osa rahasta kulkeutuisi meidän yhteiskuntamme pyörittämiseen, eikä suinkaan valuisi voittojen muodossa ulkomaille.
http://areena.yle.fi/toista?id=1173178
E: Kuluttajan kannattaisi, jos vain voi, boikotoida A-, K- ja K1-katsastusasemia ja suosia pieniä perhevetoisia asemia. Näin ainakin osa rahasta kulkeutuisi meidän yhteiskuntamme pyörittämiseen, eikä suinkaan valuisi voittojen muodossa ulkomaille.
Kuluttajan kannattaisi, jos vain voi, boikotoida A-, K- ja K1-katsastusasemia ja suosia pieniä perhevetoisia asemia.
Voisi kyllä ihan periaatteesta ajoittaa seuraavan katsastuksen samalla tuossa toisella paikkakunnalla käydessä. Ei ole noiden suurien ketjujen asema, hinnat on edullisemmat ja jälkikatsastus on ilmainen. Vaikka tulisikin 20 kilometrin lisäreissu jälkikatsastuksen takia, niin halvempi se on silti kuin lyödä lähikatsarille kakskymppinen kouraan siitäkin ilosta.
Pistää kyllä tympäsemään tällainen autoilijoiden lypsäminen nyt tuoltakin taholta.
Juuri kävin kysymässä Joensuun Katsastus Kovalaiselta hinnat ja sanoivat näin:
Bensa-auton normaalikatsastus päästömittauksen kanssa 39 euroa ja siihen joudun itse vielä lisäksi ottamaan muutoskatsastuksen rengastukselle ja alustalle niin hinta pompsahti 79 euroon.
Eli itse katsastus 29 euroa + bensan päästötesti 10 euroa + muutoskatsastus 40 euroa.
Bensa-auton normaalikatsastus päästömittauksen kanssa 39 euroa ja siihen joudun itse vielä lisäksi ottamaan muutoskatsastuksen rengastukselle ja alustalle niin hinta pompsahti 79 euroon.
Eli itse katsastus 29 euroa + bensan päästötesti 10 euroa + muutoskatsastus 40 euroa.
Tuosta katsomaan:
http://areena.yle.fi/toista?id=1173178
E: Kuluttajan kannattaisi, jos vain voi, boikotoida A-, K- ja K1-katsastusasemia ja suosia pieniä perhevetoisia asemia. Näin ainakin osa rahasta kulkeutuisi meidän yhteiskuntamme pyörittämiseen, eikä suinkaan valuisi voittojen muodossa ulkomaille.
Sama juttu on jätefirmoilla, muutama suurempi firma jyllää ja hinnat nousee, ite otin pienemmän oman "kylän" "perhefirman" ja hinnat on ihan ok.
No pian ihmetellään kun maanteillä liikkuu kaikenlaista leimatonta vekotinta että mikäs nyt kun moni jättää katsastamatta. Ei sitä moni ajattele mutta esim kahden auton leimaus perheessä saattaa olla kova raha jos 200e palaa että leima saadaan.
Mutta mitäs se katsastus maksoi markkoina? Niin, eihän mikään muuttunut euron myötä......
http://areena.yle.fi/toista?id=1173178
E: Kuluttajan kannattaisi, jos vain voi, boikotoida A-, K- ja K1-katsastusasemia ja suosia pieniä perhevetoisia asemia. Näin ainakin osa rahasta kulkeutuisi meidän yhteiskuntamme pyörittämiseen, eikä suinkaan valuisi voittojen muodossa ulkomaille.
Sama juttu on jätefirmoilla, muutama suurempi firma jyllää ja hinnat nousee, ite otin pienemmän oman "kylän" "perhefirman" ja hinnat on ihan ok.
No pian ihmetellään kun maanteillä liikkuu kaikenlaista leimatonta vekotinta että mikäs nyt kun moni jättää katsastamatta. Ei sitä moni ajattele mutta esim kahden auton leimaus perheessä saattaa olla kova raha jos 200e palaa että leima saadaan.
Mutta mitäs se katsastus maksoi markkoina? Niin, eihän mikään muuttunut euron myötä......
Perhana kun kilvet lähtee jos kärähtää kun ajaa leimaamattomalla
Ei ne kilvet välttämättä lähde, eikä välttämättä saa edes sakkoja vaan suullisen huomautuksen katsastaa auto... :)
edit. Niin siis 99,9% tapauksista lähtee kilvet. Mutta ei tosiaan ihan aina.
Viimeksi muokannut Eemeli, 1.4.2008 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No melko varmasti lähtee kilvet ja täällä oulun korkeudella lähtee varmasti. Mutta siitä ei saa kun 30e sakkoa ja käskevät mennä katsastukseen, sieltä sitten saa todistuksen ja poliisi laitokselta kilvet takasin. Jos eivät oo lähetelleet pois.. Ett huonollaki matikka päällä voi laskea paljonko säästää jos katsastaa vain joka toinen vuosi.
Yks kaiman siskon miehen veli ajo 5vuotta katsastamatta, sitt oli takavalo palanu ja poliisit pysäytti sen takia, niin hupsista keikkaa käry kävi vasta sitten.. Mutta kerkesi säästää pitkän pennin..
Mutta tämä kaikkihan on rikollista touhua, joten en yllytä.
Yks kaiman siskon miehen veli ajo 5vuotta katsastamatta, sitt oli takavalo palanu ja poliisit pysäytti sen takia, niin hupsista keikkaa käry kävi vasta sitten.. Mutta kerkesi säästää pitkän pennin..
Mutta tämä kaikkihan on rikollista touhua, joten en yllytä.
-
- -
- Viestit: 161
- Liittynyt: 2.7.2005 17:17
Ainakin Hämeenlinnassa näyttäis olevan k1:sen konttori
EDIT:Hämeenlinnassa on myös tommonen: http://www.ajoneuvokatsastus.net/indexhml.htm
Noiden lisäksi Forssasta löytyy vielä ainaski k1:sen asema.
EDIT:Hämeenlinnassa on myös tommonen: http://www.ajoneuvokatsastus.net/indexhml.htm
Noiden lisäksi Forssasta löytyy vielä ainaski k1:sen asema.
Mäntsälässä on K1:n konttori jonne itsekin varasin juuri ajan. Huomiselle sain, Hyvinkään konttoreille olis saanut varattua ajan tän kuun loppuun. Että kiirettä tuntuu olevan.
Ja ei, Drive in ei tässä tapauksessa kiinnostanut. Aamulla yritin, mutta hyvissä ajoin ennen konttorin aukeamista on jo hervoton jono Harry Potterin julkaisun malliin.
Ja ei, Drive in ei tässä tapauksessa kiinnostanut. Aamulla yritin, mutta hyvissä ajoin ennen konttorin aukeamista on jo hervoton jono Harry Potterin julkaisun malliin.
Voisko joku esim Autoliitto alkaa ajamaan tuota hinta-asiaa? Liikenneturvallisuuteenhan tuo vaikuttaa.
Toivoisi kyllä, että joku taho alkaisi vaikuttamaan asiaan vähitellen. Noh, koitetaan siihen asti äänestää lompakolla käyttämällä noita pieniä yksityisiä asemia tai kuka mitenkin parhaakseen näkee.
Parhaiten hintakilpailua varmaan parantaisi, että saisi tulla vain henkilö-ja pakettiautoihin erikoistuneita katsastusasemia. Näin suuri osa aseman investointikuluista jäisi vähemmälle, kun raskaan kaluston dynamometrit ym jäisi pois. Tämä alentaisi kynnystä ns. perhefirmojen perustamiseen katsastusalalle.
Ongelmahan tässä on se, ettei ole kilpailua. Käytännössä on vain A-katsastus ja K1-katsastajat ja noitakaan ei aina löydy samasta kaupungista. Noita lupaehtoja sun muita vaatimuksia täytyisi höllentää niin, että itsenäiset korjaamot sun muut voisivat hoitaa katsastusta.
Muuten tässä käy niin että kohta suomen tiet ovat täynnä katsastamattomia autoja...
E: Golfin huoltokirjan välissä on tallessa kaikki katsastuslaput, osa edelliseltä omistajalta yli 10 vuoden takaa. 10 vuotta sitten bensavehkeen katsastus päästötesteineen maksoi A-Katsastuksella 160mk (26e) ! Siitä on sitten tultu ylöspäin mieletöntä vauhtia, hinta on kolminkertaistunut tällä välillä.
Muuten tässä käy niin että kohta suomen tiet ovat täynnä katsastamattomia autoja...
E: Golfin huoltokirjan välissä on tallessa kaikki katsastuslaput, osa edelliseltä omistajalta yli 10 vuoden takaa. 10 vuotta sitten bensavehkeen katsastus päästötesteineen maksoi A-Katsastuksella 160mk (26e) ! Siitä on sitten tultu ylöspäin mieletöntä vauhtia, hinta on kolminkertaistunut tällä välillä.
Vaasasta löytyy 4 asemaa ja kummatkin mutta hinnnat melko lailla samat eli eipä kilpailua.
Oli tuossa eilen töissä juttua veneilystä että koskahan ne laitetaan veron alle ja just lehdestä tässä aamulla luin että huviveneissä kielletään löpön käyttö, jos jäät kiinni niin seuraa veroseuraamus.
Eihän tässä pian ole varaa tehdä mitään, istua puliukkojen kanssa nuotiolla??
Oli tuossa eilen töissä juttua veneilystä että koskahan ne laitetaan veron alle ja just lehdestä tässä aamulla luin että huviveneissä kielletään löpön käyttö, jos jäät kiinni niin seuraa veroseuraamus.
Eihän tässä pian ole varaa tehdä mitään, istua puliukkojen kanssa nuotiolla??
Pitää mennä jolleki yrittäjäkurssille, tollasen katsastusasemanki ku pierasis pystyyn ni ois hyvät tuotot. Kai siin iteki vois auton alla jotai räpeltää vaikkei minkäänlaista kokemusta semmosista hommista ookka.. Ois jo hyvä nimikin tiedossa, joka vetäis amiksia ja pistäisin jokatoiseen corollaan hylsyn.
--------------------------
Onko tota päästömittausta pakko tehdä? Eikös siitä huolimattakin tule leima vaikkei olis päästömittausta tehty?
--------------------------
Onko tota päästömittausta pakko tehdä? Eikös siitä huolimattakin tule leima vaikkei olis päästömittausta tehty?
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Anagonda kirjoitti:Ihmeelliseksi taas meni keskustelut...
Loytyyko pk-seudulta mitaan muita kuin noita isoja konttoreita? Kolmen auton katsastamisesta vois saasta opiskelija jo puolet kuukauden tuesta kun vain valitsee oikein...
Kuulin, että Martinlaakson Hesburgerin pihalla oleva konttori velottaisi 45€. Eli ei paha...100% varmuutta asiasta ei mulla ole.
Kannattaa muuttaa kokonaan suhtautuminen katsastukseen, se on myös turvallisuuden takia. Jos ei satu tietämään autoista kaikkea niin voipi jossakin olla heikko kohta jota ei amatööri tiedä tai huomaa. Meinaan kyllä jatkossakin käytä katsastuksesta juuri tämän takia. Yksi leima on jäänyt välistä, sekin sattui kun olin intissä ja jotenkin vain unohtui, poliisi pysäytti mutta, olin kai niin vakuuttava etteivät ottaneet kilpiä pois. Luulin oikeasti että olin käynyt leimalla, mutta katsastaja olisi unohtanut laittaa sen.
Turvallisuus, höpö höpö.... aikojen saatossa katsastanut yhden auton poikkinaisella etujousella, samaisesta kiesistä meni noin 5-6 pv. katsastuksesta etujarruletku puhki (oli ottanut kiinni murroksen suojakumiin ilmeisesti pidempään, hankaumassa sen verran paskaa että ei ollut pelkästään viikossa tullut.).
Nyt sitten tämä viimeisin 74€ sain kyllä leiman mutta tuosta noin 1400 km ja vein määräaikaishuoltoon, jossa (kuten jo tuolla yllä kerroin) näyttivät miten etujarrupalat oli aivan finaalissa ja levytkin ihan kunnolla alle minimin...
Noiden (ja muutaman tuttavan) tapausten perusteella sanoisin että tällä vuosituhannella tuo ns. laatukin tuossa varsinaisessa katsastustapahtumassa on selkeästi laskenut. Oheispalveluja (mehua ja kahvia) en niin tarvitsisi jos se katsastus tehtäisiin kunnolla.
Nyt sitten tämä viimeisin 74€ sain kyllä leiman mutta tuosta noin 1400 km ja vein määräaikaishuoltoon, jossa (kuten jo tuolla yllä kerroin) näyttivät miten etujarrupalat oli aivan finaalissa ja levytkin ihan kunnolla alle minimin...
Noiden (ja muutaman tuttavan) tapausten perusteella sanoisin että tällä vuosituhannella tuo ns. laatukin tuossa varsinaisessa katsastustapahtumassa on selkeästi laskenut. Oheispalveluja (mehua ja kahvia) en niin tarvitsisi jos se katsastus tehtäisiin kunnolla.
Paljon niiltä jää huomaamatta, mutta mulle on kyllä hyvissä ajoin (ei siis uusintatarkastusta) huomauteltu kohta vaihtokunnossa olevista osista ja ihan asiastakin. Varsinkin kun itse seisoo vieressä juttelemassa inssin kanssa niin saa pienistäkin asioista suullisen palautteen. Riippuu tosin pitkälti inssistä tuo...Turvallisuus, höpö höpö.... aikojen saatossa katsastanut yhden auton poikkinaisella etujousella, samaisesta kiesistä meni noin 5-6 pv. katsastuksesta etujarruletku puhki (oli ottanut kiinni murroksen suojakumiin ilmeisesti pidempään, hankaumassa sen verran paskaa että ei ollut pelkästään viikossa tullut.).
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa