Polarisoidut aurinkolasit
Valvoja: ffp jäsenet
Polarisoidut aurinkolasit
Pitäs hommata aurinkolasit. Pääasiallinen käyttö on auton ratissa ja veneilyssä. Polarisoidut lasit tuntuvat olevan näihin tarkoituksiin hyvät. Optikolla minulle sanottiin, että polarisoivilla laseilla ei nää nestekidenäyttöjä kunnolla (LCD). Onko tosiaan näin? Lcd näyttöjähän on autoissa ja veneissä kummassakin.
Ei näe kunnolla esimerkiksi navigaattorin näyttöä. Näin ainakin mulla yhdistelmällä Garmin GPS - Rayban "jotkuihmelasit" (tai näkee mutta ärsyttävän huonosti)
Auton omat näytöt kylläkin näkyy ihan hyvin.
Auton omat näytöt kylläkin näkyy ihan hyvin.
Viimeksi muokannut SR2001, 25.3.2008 13:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ilman muuta kannattaa laittaa polarisoidut, jos vietät veden ääressä aikaa. Karsii juuri nuo siroavat ja häiritsevät säteet pois ja esim. kalastaessa/matalikkoja tutkaillessa näkee sentään pinnan alle. Tuon nestekidenäyttöilmiön voit kokeilla tosiaan jos käännät tämmöisellä näytöllä varustetun puhelimen vaakatasoon, niin näyttö näyttäisi pimenevän. Eipä tuosta ilmiöstä ole ainakaan itselläni mitään ongelmaa koitunut...Saman tummennuksen huomaat kun katsot sinitaivalle ja kääntelet päätä, iso osa auringonvalosta siroutuu esim. ilman hiukkasista, jolloin polarisaatiotasoon nähden eri suuntaiset säteet karsiutuvat. (linsseissä pitkiä hiilivetyketjuja, joiden välistä pääsee vain yhden suuntainen valo). Jotain tollasta niiden taustaan liittyy...
Kyllä suurin osa näytöistä näkyy ihan hyvin kun pää on suorassa. Näkyvyys riippuu siitä, miten päin se polarisaatiokalvo näytön edessä on. Joskus vastaan on tullut bensapumpussa LCD-näyttö jota ei polarisoiduilla laseilla nähnyt, mutta taisi olla ainoa kerta.Optikolla minulle sanottiin, että polarisoivilla laseilla ei nää nestekidenäyttöjä kunnolla (LCD). Onko tosiaan näin? Lcd näyttöjähän on autoissa ja veneissä kummassakin.
Ehdottomasti polarisoidut, sen jälkeen ei enää häiritse kojelaudan heijastelut lasiin eikä märkä tienpinta häikäise.
Hoh, vai tällaiste legendaa polarisoiduista laseistakin. Tai no, legendaa ja legendaa, kyllä joihinkin lcd-näyttöihin tulee värivirheitä, mutta wanhan nokian yksivärinäytön lisäksi en ole kyllä törmännyt yhteenkään häiritsevään tapaukseen. Sen verran kehuisin hyviä puolia, että itse enää en suostu polarisoiduista laseista luopumaan. Varsinkin tilanteet joissa laskeva/nouseva aurinko paistaa edestä märkään tienpintaan ovat aivan karmeita jos pitää selvitä ilman polarisoivia. Omilla laseilla taas ei mitään ongelmaa.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”