Penkin irrotus - laukeaako airbag?
Valvoja: ffp jäsenet
Penkin irrotus - laukeaako airbag?
On aikomus irrottaa etumatkustajan penkki 1998 Passatista tilapäisen kuljetustarpeen takia. Saksalainen ohjekirja (DK 109) sanoo, että airbagin johdot pitäisi kytkeä irrotuksen ajaksi VAS-5061 adpteriin, kai siksi, ettei bägi laukea. Minkähänlainen tuo adapteri on ja onko ihan välttämätön?
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Itse olen muutaman kerran Golfista ottanut kuskin penkin irti niin että akunkenkä on ollut kiinni mutta avaimet eivät ole lähelläkään virtalukkoa. Tällöin ei ole ilmestynyt vikakoodeja mutta jos käyttää virrat päällä niin että bägi on irti niin vikakoodi tulee eikä poistu ennen kun se VAG-COM:lla tai V-Checkerillä on poistettu. Bagien liittimiin ei kannata koskea jos virrat ovat päällä.
Jos otat penkin irti ja ajelet sillä hetken ja palautat takaisin paikalleen niin vikakoodin kuittaamalla pääset takaisin lähtöruutuun kulkematta marmoritiskin kautta...
legenda kertoo että jos joku bägi on irti ja tästä johtuen airbag valo palaa niin koko bagi arsenaali olisi poissa käytöstä. tietääkö kukaan kerota faktaa tästä?
Jos otat penkin irti ja ajelet sillä hetken ja palautat takaisin paikalleen niin vikakoodin kuittaamalla pääset takaisin lähtöruutuun kulkematta marmoritiskin kautta...
legenda kertoo että jos joku bägi on irti ja tästä johtuen airbag valo palaa niin koko bagi arsenaali olisi poissa käytöstä. tietääkö kukaan kerota faktaa tästä?
Bägi-istuimen (tai minkä tahansa bägin) irroitus aloitetaan ottamalla akun miinus-piuha irti.
Kiinnitys aloitetaan samalla kaavalla. Mutta ennen viimeistä vaihetta, eli miinus-puihan takaisin liittämistä, käydään laittamassa avaimet virtalukkoon ja virrat "päälle". Tämän jälkeen vasta kytketään miinus-kaapeli takaisin akkuun kiinni. Tämä siksi, että jos bägi haluaa laueta, niin ketään ei ole autossa ottamassa osumaa, kun virta kytkeytyy ja bägi laukeaa.
Kiinnitys aloitetaan samalla kaavalla. Mutta ennen viimeistä vaihetta, eli miinus-puihan takaisin liittämistä, käydään laittamassa avaimet virtalukkoon ja virrat "päälle". Tämän jälkeen vasta kytketään miinus-kaapeli takaisin akkuun kiinni. Tämä siksi, että jos bägi haluaa laueta, niin ketään ei ole autossa ottamassa osumaa, kun virta kytkeytyy ja bägi laukeaa.
^ Mahtaa kipinöidä hiukkasen, kun laittaa miinus-kaapelia paikoilleen? Uskoisin, ettei ole elektroniikallekaan oikein hyväksi, jos tuolla tavalla menettelee.
Eikö simppelimpää olisi vain laittaa ihan normaalisti kaapeli paikoilleen ja ensimmäistä kertaa virtoja päälle laittaessaan tehdä se ns. rattiputken alta. Eli ei istahdakkaan siihen kuskinpaikalle.
Eikö simppelimpää olisi vain laittaa ihan normaalisti kaapeli paikoilleen ja ensimmäistä kertaa virtoja päälle laittaessaan tehdä se ns. rattiputken alta. Eli ei istahdakkaan siihen kuskinpaikalle.
tosi monessa autossa voi mennä sitte aivolaatikko rikki jos virrat pällä pitää ku kengän kiinni laittaa, EI saa virtoja pitää päällä kun akun laittaa kiinni! Ei ne bägit laukee ittekseen, eikä hakkaamallakaan. Sillain niitä on räjähdelly ku jampat on menny mittailemaan niitä yleismittarilla
Viimeksi muokannut TerZi1982, 20.3.2008 8:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
bagi vaatii jonkun tietynlaisen signaalin että laukeaa eli ei ne ihan helpolla poksu mutta ei niitä kyllä yleismittarilla kannata lähteä kokeilemaan.
tuo akkukenkä kiinni virrat päällä kuullostaa kyllä huonolta. jos ei muuta niin tusina muutakin boksia alkaa valittamaan että käyttikset alhaalla ja saa niistäkin sitten vikakoodeja poistella.
ja maalaisjärjellä ajatellen bagin paikallaan lauetessa paras paikka vastaanottaa se on varmaan juurikin siinä missä ajaessakin. eikös sen ole tarkotus suojata eikä tehdä vahinkoa.
tuo akkukenkä kiinni virrat päällä kuullostaa kyllä huonolta. jos ei muuta niin tusina muutakin boksia alkaa valittamaan että käyttikset alhaalla ja saa niistäkin sitten vikakoodeja poistella.
ja maalaisjärjellä ajatellen bagin paikallaan lauetessa paras paikka vastaanottaa se on varmaan juurikin siinä missä ajaessakin. eikös sen ole tarkotus suojata eikä tehdä vahinkoa.
jaripetteri ei visiin ole koskaan kohdannut räjähtävää bägiä!
Noita airbägejä josku ihan huviksi ollaan töissä "hävitetty" on niissä sen verran paukkua kun räjähtää ettei sitä ihan mielellän vieressä ole kun se poks tulee..
Niin. Miten se käyttöjännite on alhainen, sehän on nolla ja kenkä kiinni ni +12v niinku periaatteessa silloinkin ku virratpois
Totta kyllä niin kipinä tulee kun virtapäällä kytkee akunkengän kiinni mutta eipä silti ole mun asentajauran aikana vielä mitään onkelmia tullut.
Taitaa nuo purkit hajota ennen jännitepiikkiin kun sihen että ne sais liian vähän..
Tosin eipä enää jaksa/tule edes akunnapoja irrotettua ku jotain touhuu:)
Joo, se suojaa sitte ku ajaa sataa päin tolppaa. Hidsatuvuus ja vastavoima hiukan eri kun se että istut meisseli hampaissa kuskinjakkaralla ja pistää virran päälle....
tarkistakaa vaikka korjaamolta niin säästyy helposti monelta ongelmalta..
Noita airbägejä josku ihan huviksi ollaan töissä "hävitetty" on niissä sen verran paukkua kun räjähtää ettei sitä ihan mielellän vieressä ole kun se poks tulee..
tuo akkukenkä kiinni virrat päällä kuullostaa kyllä huonolta. jos ei muuta niin tusina muutakin boksia alkaa valittamaan että käyttikset alhaalla ja saa niistäkin sitten vikakoodeja poistella.
Niin. Miten se käyttöjännite on alhainen, sehän on nolla ja kenkä kiinni ni +12v niinku periaatteessa silloinkin ku virratpois
Totta kyllä niin kipinä tulee kun virtapäällä kytkee akunkengän kiinni mutta eipä silti ole mun asentajauran aikana vielä mitään onkelmia tullut.
Taitaa nuo purkit hajota ennen jännitepiikkiin kun sihen että ne sais liian vähän..
Tosin eipä enää jaksa/tule edes akunnapoja irrotettua ku jotain touhuu:)
ja maalaisjärjellä ajatellen bagin paikallaan lauetessa paras paikka vastaanottaa se on varmaan juurikin siinä missä ajaessakin. eikös sen ole tarkotus suojata eikä tehdä vahinkoa.
Joo, se suojaa sitte ku ajaa sataa päin tolppaa. Hidsatuvuus ja vastavoima hiukan eri kun se että istut meisseli hampaissa kuskinjakkaralla ja pistää virran päälle....
tarkistakaa vaikka korjaamolta niin säästyy helposti monelta ongelmalta..
Ei kait ne nyt niinkään. Tuntuu vain maalaisjärjellä ajateltuna vähän oudolta. Otetaan esimerkkinä vaikka diikkelikäyttöinen ajoneuvo. Siellä käy melkoinen räiske, kun hehkut yms alkaa samanaikaisesti ottamaan virtaskaa kun akkuun sitä miinuskarvaa kiinni pistää. Mutta kai ne sitten tuollaisenkin jännitepiikin kestää, kun noin ohjeistavat. Tosin ei taida olla tehtaalta pois, jos muutama aivolaatikko harrastajilta samaan syssyyn kyrvähtää...
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
joo en oon nähnyt airbagin laukeavan ja koitan välttää jatkossakin. vikakoodeja on taas tullut poistettua ihan riittävästi. ehkä se hymiö olisi tuonne perään pitänyt laittaa...
tuossa kytkentä vaiheessa muutamien satojen millisekuntien ajan se jännite vetää maan ja akkujännitteen väliä hyvin epämääräsesti ollen välillä nollassa välillä 12V ja suurimman osan ajasta jossain tuolla välillä. toki onhan siellä kontrollerien poweroinneissa konkat tasaamassa mutta silti tuo ei ole paras mahdollinen tapa kytkeä sähköjä. kontrollerit vahtivat käyttöjännitettä ja kun se noin heiluu saattaa siitä jäädä vikakoodi jos kontrolleri on itselleen saanut jo tarpeeksi että on ehtinyt lähteä pyörimään. virrat kun kytketään kytkimellä niin tuo kytkentävaihe on jonnin verran lyhyempi.
se että meisseli jää naaman ja bagin väliin lienee syy että ohjeistus on noin ja kun tuota nyt tarkemmin ajattelee niin ensikertaa kun bagille virrat tulee niin onhan siinä olemassa vaara että se on viallinen ja laukeaa. itse ajattelin tätä kysyjän lähtökohdasta eli sama bagi pistetään takaisin mikä siellä olikin. toki kai se sekin voi mäjähtää.
tuossa kytkentä vaiheessa muutamien satojen millisekuntien ajan se jännite vetää maan ja akkujännitteen väliä hyvin epämääräsesti ollen välillä nollassa välillä 12V ja suurimman osan ajasta jossain tuolla välillä. toki onhan siellä kontrollerien poweroinneissa konkat tasaamassa mutta silti tuo ei ole paras mahdollinen tapa kytkeä sähköjä. kontrollerit vahtivat käyttöjännitettä ja kun se noin heiluu saattaa siitä jäädä vikakoodi jos kontrolleri on itselleen saanut jo tarpeeksi että on ehtinyt lähteä pyörimään. virrat kun kytketään kytkimellä niin tuo kytkentävaihe on jonnin verran lyhyempi.
se että meisseli jää naaman ja bagin väliin lienee syy että ohjeistus on noin ja kun tuota nyt tarkemmin ajattelee niin ensikertaa kun bagille virrat tulee niin onhan siinä olemassa vaara että se on viallinen ja laukeaa. itse ajattelin tätä kysyjän lähtökohdasta eli sama bagi pistetään takaisin mikä siellä olikin. toki kai se sekin voi mäjähtää.
Veikkaisin että vaikka airbagin merkkivalo palaa kojetaulussa niin kolarin sattuessa järjestelmä yrittää kyllä laukaista kaikki (tarvittavat) tyynyt. Eihän sen tyynyn toimivuutta voi tarkastaa kuin kerran, kaikki mittailut ennen sitä on suurinpiirtein arvailua (lukuunottamatta tietenkin sitä että johdot on poikki tai liittimet on irti).
Turha veikkailla, ei toimi.
Murre: Katsoin A3:a koskevat purku / kasausohjeet bägejä koskien, eikä niissä ollut valitettavasti mitään mainintaa rasvan käytöstä. Kuivalla elektroniikka cleanerillä puhdistin omastani hapettuneet liittimet ja perään purkin mukaan käyttöön soveltuvaa suihketta, en muista mitä oli.. Istuinbägien liittimet vaihdoin parempiin.
Murre: Katsoin A3:a koskevat purku / kasausohjeet bägejä koskien, eikä niissä ollut valitettavasti mitään mainintaa rasvan käytöstä. Kuivalla elektroniikka cleanerillä puhdistin omastani hapettuneet liittimet ja perään purkin mukaan käyttöön soveltuvaa suihketta, en muista mitä oli.. Istuinbägien liittimet vaihdoin parempiin.
Otetaan esimerkkinä vaikka diikkelikäyttöinen ajoneuvo. Siellä käy melkoinen räiske, kun hehkut yms alkaa samanaikaisesti ottamaan virtaskaa kun akkuun sitä miinuskarvaa kiinni pistää. Mutta kai ne sitten tuollaisenkin jännitepiikin kestää, kun noin ohjeistavat. Tosin ei taida olla tehtaalta pois, jos muutama aivolaatikko harrastajilta samaan syssyyn kyrvähtää...
Nojaa, ratin vaihdon yhteydessä irroitin miinusnavan ja kun homma oli kasassa, niin avaimet
lukkoon, ovi auki ja akun miinusnapa kiinni, toivoen ettei airbag levähdä. Autossa en samaan
aikaan halua olla kun tuo bagi kosahtaa jos siltä voi välttyä. Mitään virhekoodeja tuosta ei tule.
Eikä kyllä oikeastaan kipinöintiäkään. Se pitää tehdä määrätietoisesti eikä leikkiä.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa