Auton vienti ulkomaille??
Valvoja: ffp jäsenet
Auton vienti ulkomaille??
Okei eli tilannehan on se, että asun nyt ulkomailla, EU-alueella jokatapauksessa.
Suomessa minulla on VW jonka haluaisin tuoda käyttööni tähän maahan, jossa aion asua seuraavan vuoden.
Kysymys kuuluukin niille forumisteille, jotka asiasta tietävät, mitä tulee ottaa huomioon ja paljonko maksaa kenties (verot ym) mitä ylipäätänsä tulee ottaa huomioon tuodessa autoa omaan käyttöön pois suomesta?
Keneltä lähtisi ensiksi asiaa tiedustelemaan?
Auto on EU kilvillä varustettu.
Kiitos vastanneille.
Suomessa minulla on VW jonka haluaisin tuoda käyttööni tähän maahan, jossa aion asua seuraavan vuoden.
Kysymys kuuluukin niille forumisteille, jotka asiasta tietävät, mitä tulee ottaa huomioon ja paljonko maksaa kenties (verot ym) mitä ylipäätänsä tulee ottaa huomioon tuodessa autoa omaan käyttöön pois suomesta?
Keneltä lähtisi ensiksi asiaa tiedustelemaan?
Auto on EU kilvillä varustettu.
Kiitos vastanneille.
Joo en kyllä IHAN usko että riittää että senkus auton vaan ajaa kyseiseen maahan. Uskosin että jo muutaman kuukauden päästä se pitää rekisteröidä maahan. Eniten huolestuttaa että mitenköhän tulli / muu viranomainen suhtautuu tähän. Joutuukohan montakin tonnia pulittamaan pelkästään että saa luvan ajella kyseisessä maassa?
Noh tullille ja muille viranomaisille on nyt kyselyjä laiteltu, mielenkiinnolla jään odottelemaan vastauksia jota ehkä jo ensi viikolla alkaa tulemaan.
Noh tullille ja muille viranomaisille on nyt kyselyjä laiteltu, mielenkiinnolla jään odottelemaan vastauksia jota ehkä jo ensi viikolla alkaa tulemaan.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Pistähän näkysälle jos pitää jotakin tehdä. Venäjällä tiedän mitä se vaatii se on paperi sotaa.
Kiinnostaa kun itse ei ikinä ole tehnyt oikestaan mitään muuta kuin vaan vieny suomen kilvissä olevan auton kohde maahan. maita mitä nyt tuli mieleen Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska. Ja on ollut pitempiä aikoja kuin vuoden
Ja mikä parasta ei tarvitse katsastaa autoa kun sitä ei kukaan valvo ulkomailla!
Kiinnostaa kun itse ei ikinä ole tehnyt oikestaan mitään muuta kuin vaan vieny suomen kilvissä olevan auton kohde maahan. maita mitä nyt tuli mieleen Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska. Ja on ollut pitempiä aikoja kuin vuoden
Ja mikä parasta ei tarvitse katsastaa autoa kun sitä ei kukaan valvo ulkomailla!
Ai on ollut suomen kilvissä auto ulkomailla? Mitä oon käsittäny että jos siitä kiinni jää (esim sakkoa saadessa) tulee hitommoinen lisämaksu! Ja tosiaan noin vuoden meinasin olla ulkomailla..uskaltaiskohan vaa ajella suomalaisilla kilvillä, paitsi mitenhän noi vakuutukset..noh muutaman päivän päästä selviää.
Ainiin, harmi vaan kun liikenne vääränpuoleista :D
Ainiin, harmi vaan kun liikenne vääränpuoleista :D
Onko muuttotavarana tuotu auto suljettu pois ajatuksista? Suomesta auto tullikilvillä lähtiessä mukaan ja vuoden (plus yhden päivän) kuluttua takaisin.
Kannattaa tarkistaa kohdemaan käytäntö muualta tuotujen autojen suhteen. Jokaisella maalla oma käytäntö, varmaan paikallinen viranomainen osaa tuon tarkimmin kertoa.
Kannattaa tarkistaa kohdemaan käytäntö muualta tuotujen autojen suhteen. Jokaisella maalla oma käytäntö, varmaan paikallinen viranomainen osaa tuon tarkimmin kertoa.
Jay4, mainitsit "vääränpuoleisen" liikenteen. Irlannissako oleilet?
Itse työskentelin Irlannissa vajaan vuoden 2005. Hain Saksasta tuolloin itselleni muuttoauton, jolla oleilin maassa tuosta ajasta noin puolet. Kävin tuolloin itse kyselemässä paikallisesta Revenue and Customs -virastosta mahdollisesta väliaikaisesta rekisteröinnistä Irlantiin. Ihan muuten vain siis.
Pian oltiinkin tilanteessa jossa virkailija ojensi minulle tiedot ja laskelmat autostani, jotka sisälsivät 4600€ maahantuontiveron! Koska heidän tietojensa mukaan minulla oli Irlannin sosiaaliturva ja asuin sillä hetkellä heidän mielestänsä vakituisesti maassa, tuli minun siis maksaa maahantuontivero autosta ja rekisteröidä se Irlannin kilpiin.
Sain todistettua heille työnantajan kirjallisen lausunnon perusteella etten aio oleskella maassa yli vuotta pidempään, ja että työsuhteeni on määräaikainen päättyen ennen tätä. Tällä siis vältyin veron maksamiselta ja poistuinkin maasta määräaikaan mennessä, työsuhteeni päättyessä. Tämä siis muuttoauton kohdalla.
Katsoppa asiasta lisätietoa http://www.revenue.ie/index.htm?/leaflets/vrt1.htm. Tuolla siis kerrotaan että paikallisesta virastosta saat asiasta tarkempaa tietoa esitteen muodossa, jota ei ole verkkosivuilla mainittu.
Kaverini kertoi että viimeisen puolen vuoden aikana ainakin Irlannissa ovat poliisi ja tulli- sekä veroviranomaiset kiristäneet käytäntöä maassa lisääntyneiden ulkomaalaisten ajoneuvojen johdosta jotka väärinkäyttävät tätä ns. vuoden sääntöä. Katsovat jos ulkomaille rekisteröity auto seisoo asuntoalueella pidempään, puhuttavat ajoneuvon omistajaa ja selvittävät esim. työnantajan todistuksella miten pitkään on jo oleillut ja tulee oleilemaan maassa. Sakkoa seuraa ja auton takavarikointi jos väärinkäytös on ilmeinen.
Norjaan lähdön yhteydessä selvittelin samaa asiaa, eli Suomeen rekisteröidyn auton viemistä ko. maahan. Norjassa on laki jonka mukaan autoa saadaan käyttää rajojen sisäpuolella vuoden verran. Tämä voidaan todistaa esim. norjalaisen työnantajan työsopimuksella jossa ilmenee alle vuoden kestävä määräaikainen työsuhde.
Jos työsuhde kuitenkin pitenee tästä, tulee tullilta anoa ajolupa Norjaan joka voidaan myöntää maksimissansa vielä vuodeksi tästä eteenpäin ilman kustannuksia. Tämän jälkeen tulee auto rekisteröidä Norjaan jos maassa oleilu/asuminen jatkuu vakinaisena pidempään.
Sinuna hankkisin ensin todistuksen työnantajalta (jos siis työskentelet siellä) josta ilmenee alle vuoden kestävä työsuhde. Tässä voisi olla myös maininta että sinulla ei ole tarkoitus oleskella pidempään ko. maassa. Tällöin sinulla olisi tarvittaessa esittää tämä asiasta kiinnostuneille viranomaisille.
En ole varma tarvitsetko vielä lisäksi Suomesta ns. Green Cardin vakuutusyhtiöstäsi?
Toivottavasti tämä selvensi sinulle asioita! Eli tarkkana kannattaa olla etenkin saarivaltiomaissa näinä päivinä, kun paljon väkeä tunkee sisään autoillansa etenkin Baltian maista sekä näiden naapureista. Haluavat varmasti oman osansa lisääntyneistä teiden käyttökustannuksista.
Itse työskentelin Irlannissa vajaan vuoden 2005. Hain Saksasta tuolloin itselleni muuttoauton, jolla oleilin maassa tuosta ajasta noin puolet. Kävin tuolloin itse kyselemässä paikallisesta Revenue and Customs -virastosta mahdollisesta väliaikaisesta rekisteröinnistä Irlantiin. Ihan muuten vain siis.
Pian oltiinkin tilanteessa jossa virkailija ojensi minulle tiedot ja laskelmat autostani, jotka sisälsivät 4600€ maahantuontiveron! Koska heidän tietojensa mukaan minulla oli Irlannin sosiaaliturva ja asuin sillä hetkellä heidän mielestänsä vakituisesti maassa, tuli minun siis maksaa maahantuontivero autosta ja rekisteröidä se Irlannin kilpiin.
Sain todistettua heille työnantajan kirjallisen lausunnon perusteella etten aio oleskella maassa yli vuotta pidempään, ja että työsuhteeni on määräaikainen päättyen ennen tätä. Tällä siis vältyin veron maksamiselta ja poistuinkin maasta määräaikaan mennessä, työsuhteeni päättyessä. Tämä siis muuttoauton kohdalla.
Katsoppa asiasta lisätietoa http://www.revenue.ie/index.htm?/leaflets/vrt1.htm. Tuolla siis kerrotaan että paikallisesta virastosta saat asiasta tarkempaa tietoa esitteen muodossa, jota ei ole verkkosivuilla mainittu.
Kaverini kertoi että viimeisen puolen vuoden aikana ainakin Irlannissa ovat poliisi ja tulli- sekä veroviranomaiset kiristäneet käytäntöä maassa lisääntyneiden ulkomaalaisten ajoneuvojen johdosta jotka väärinkäyttävät tätä ns. vuoden sääntöä. Katsovat jos ulkomaille rekisteröity auto seisoo asuntoalueella pidempään, puhuttavat ajoneuvon omistajaa ja selvittävät esim. työnantajan todistuksella miten pitkään on jo oleillut ja tulee oleilemaan maassa. Sakkoa seuraa ja auton takavarikointi jos väärinkäytös on ilmeinen.
Norjaan lähdön yhteydessä selvittelin samaa asiaa, eli Suomeen rekisteröidyn auton viemistä ko. maahan. Norjassa on laki jonka mukaan autoa saadaan käyttää rajojen sisäpuolella vuoden verran. Tämä voidaan todistaa esim. norjalaisen työnantajan työsopimuksella jossa ilmenee alle vuoden kestävä määräaikainen työsuhde.
Jos työsuhde kuitenkin pitenee tästä, tulee tullilta anoa ajolupa Norjaan joka voidaan myöntää maksimissansa vielä vuodeksi tästä eteenpäin ilman kustannuksia. Tämän jälkeen tulee auto rekisteröidä Norjaan jos maassa oleilu/asuminen jatkuu vakinaisena pidempään.
Sinuna hankkisin ensin todistuksen työnantajalta (jos siis työskentelet siellä) josta ilmenee alle vuoden kestävä työsuhde. Tässä voisi olla myös maininta että sinulla ei ole tarkoitus oleskella pidempään ko. maassa. Tällöin sinulla olisi tarvittaessa esittää tämä asiasta kiinnostuneille viranomaisille.
En ole varma tarvitsetko vielä lisäksi Suomesta ns. Green Cardin vakuutusyhtiöstäsi?
Toivottavasti tämä selvensi sinulle asioita! Eli tarkkana kannattaa olla etenkin saarivaltiomaissa näinä päivinä, kun paljon väkeä tunkee sisään autoillansa etenkin Baltian maista sekä näiden naapureista. Haluavat varmasti oman osansa lisääntyneistä teiden käyttökustannuksista.
Itse asiassa ei ole Irlanti kyseessä, vaan Malta.
Seuraavana vapaapäivänä menen tapaamaan paikallista tullia ja käyn vähän kyselemässä auton tuontiin liittyen.
Samalla käyn kyselemässä paikalliselta AKElta miten tulee toimia rekisteröinnin kanssa. !HUOM erikoiskilvet maksaa noin 116 euroa omalla tekstillä ja normaalit maksavat noin 60 euroa paikallisille. Ulkomaalaisista ei ole tietoa, eiköhä ole vähintään 10-kertainen summa :D
Paikallinen kaveri kertoi että on kuulemma hiton kallista tuoda eikä missään nimessä suosittele verojen takia. Täytyy siis yrittää välttää niitä. Tosin Malta on ollut vasta tämän vuoden EU:ssa ja uskoisin että hänellä on vanhaa tietoa ja että voisin selvitä pelkällä rekisteröimisellä..
Edit. Tuli muuten mieleeni että suomessa tuli kirje minulle jossa ilmoitettiin että työskentely ulkomailla on tarpeeksi painava syy evätä minulta sosiaalietuudet joten mitenköhän menee noiden verojen kanssa sittenkin..
Seuraavana vapaapäivänä menen tapaamaan paikallista tullia ja käyn vähän kyselemässä auton tuontiin liittyen.
Samalla käyn kyselemässä paikalliselta AKElta miten tulee toimia rekisteröinnin kanssa. !HUOM erikoiskilvet maksaa noin 116 euroa omalla tekstillä ja normaalit maksavat noin 60 euroa paikallisille. Ulkomaalaisista ei ole tietoa, eiköhä ole vähintään 10-kertainen summa :D
Paikallinen kaveri kertoi että on kuulemma hiton kallista tuoda eikä missään nimessä suosittele verojen takia. Täytyy siis yrittää välttää niitä. Tosin Malta on ollut vasta tämän vuoden EU:ssa ja uskoisin että hänellä on vanhaa tietoa ja että voisin selvitä pelkällä rekisteröimisellä..
Edit. Tuli muuten mieleeni että suomessa tuli kirje minulle jossa ilmoitettiin että työskentely ulkomailla on tarpeeksi painava syy evätä minulta sosiaalietuudet joten mitenköhän menee noiden verojen kanssa sittenkin..
Minä hoidin vuoden mittaisen reissun omalla autolla Hollannissa opiskellessani siten, että ilmoitin siitä omaan vakuutusyhtiööni ja kysyin paljonko pitää maksaa, jos ajan sinne ja takaisin sekä pidän sitä tuon vuoden siellä laillisena.
Sieltä sitten tuli joku mitätän korotettu vakuutusmaksu, jonka tietenkin maksoin.
Ei mitään muita ilmoituksia. Tulin kaiken lisäksi pois ajamalla katsastamattomalla autolla, kun reissu vähän venyi. Siitäkään en joutunut mitään extraa maksamaan, vaikka auton sitten Suomessa "pariviikkoa" yliajalla katsastinkin.
Takaisin tulomatkalla Ruotsissa tosin kerran säikäytti, kun poliisi otti tarkkailuun ja ajoi perässä noin 5-10km moottoritiellä ennen kuin ymmärsi mennä matkoihinsa. Olisihan ne saattaneet pysäyttää, eiköhän ne näe ainakin pohjoismaisten autojen tiedot helposti rekisterikilven perusteella, mutta vähän aikaa ajettuani samainen poliisiauto oli ambulanssin kanssa tien laidassa jotain ojaan ajanutta auttamassa..
Sieltä sitten tuli joku mitätän korotettu vakuutusmaksu, jonka tietenkin maksoin.
Ei mitään muita ilmoituksia. Tulin kaiken lisäksi pois ajamalla katsastamattomalla autolla, kun reissu vähän venyi. Siitäkään en joutunut mitään extraa maksamaan, vaikka auton sitten Suomessa "pariviikkoa" yliajalla katsastinkin.
Takaisin tulomatkalla Ruotsissa tosin kerran säikäytti, kun poliisi otti tarkkailuun ja ajoi perässä noin 5-10km moottoritiellä ennen kuin ymmärsi mennä matkoihinsa. Olisihan ne saattaneet pysäyttää, eiköhän ne näe ainakin pohjoismaisten autojen tiedot helposti rekisterikilven perusteella, mutta vähän aikaa ajettuani samainen poliisiauto oli ambulanssin kanssa tien laidassa jotain ojaan ajanutta auttamassa..
Mitenköhän tuo vakuutusten saaminen paikanpäältä sitten jos auto rekisterissä edelleen suomessa..epäilen ettei onnistu tai jos onnistuu niin maksaa sitten niin perkuleesti.
Suomalaista vakuutusta melkeen turha edes harkita täällä, kaikki ajelee kun hullut ja epäilen että vakuutusyhtiö rapsasee oikeen tuntuvan korotuksen..
Suomalaista vakuutusta melkeen turha edes harkita täällä, kaikki ajelee kun hullut ja epäilen että vakuutusyhtiö rapsasee oikeen tuntuvan korotuksen..
Joo on ne täällä Irlannissa alkaneet vähän tarkemmin ratsaamaan näitä autoja, tosin suurin riski kohdistuu Pohjois-Irlannista haettuihin autoihin, jota haetaan tänne puolelle rajaa ja jätetään verot maksamatta.
Käsittääkseni jos olet asumassa Irlannissa niin sinulla on 24h aikaa maksaa verot autosta ja jos jäät kiinni, niin auto takavarikkoon, mutta eiköhän sen saa takaisin kun maksaa tämä VRT:n, lasku voi olla vaan yllätys..:)
Onhan täällä monta henkilöä hakenut auton Saksasta ja ajanut täällä, mutta se on kyllä mielestäni vähän harmaa alue.
Ja paikalliset vakuutusyhtiöt on syvältä, jos olet 18v kaveri ja vakuutat vaikka tuollaisen 1.9 TDI Golfin, niin veikkaan että vakuutus on lähempänä 4000e/v, tosin suurin osa firmoista ilmoittaa että Golf on niin tehokas auto että eivät suostu vakuuttamaan sinua...
Lisäksi Golfin tievero on 560e/v tosin dieselveroa ei ole, viimeaikoina diesel on ollut n. 1,20e/l ja bensa 1,15e/l.
Eipä ihme että monet ajelee niillä 1l Microilla, kun saa tieveron 165e/v ja vakuutuksen paljon halvemmalla, ehkä jopa alle 2k:)
Että semmoista tietoa täältä sateiselta saarelta:)
Käsittääkseni jos olet asumassa Irlannissa niin sinulla on 24h aikaa maksaa verot autosta ja jos jäät kiinni, niin auto takavarikkoon, mutta eiköhän sen saa takaisin kun maksaa tämä VRT:n, lasku voi olla vaan yllätys..:)
Onhan täällä monta henkilöä hakenut auton Saksasta ja ajanut täällä, mutta se on kyllä mielestäni vähän harmaa alue.
Ja paikalliset vakuutusyhtiöt on syvältä, jos olet 18v kaveri ja vakuutat vaikka tuollaisen 1.9 TDI Golfin, niin veikkaan että vakuutus on lähempänä 4000e/v, tosin suurin osa firmoista ilmoittaa että Golf on niin tehokas auto että eivät suostu vakuuttamaan sinua...
Lisäksi Golfin tievero on 560e/v tosin dieselveroa ei ole, viimeaikoina diesel on ollut n. 1,20e/l ja bensa 1,15e/l.
Eipä ihme että monet ajelee niillä 1l Microilla, kun saa tieveron 165e/v ja vakuutuksen paljon halvemmalla, ehkä jopa alle 2k:)
Että semmoista tietoa täältä sateiselta saarelta:)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa