Nonni,
Corron seuraava oikku oli sitten ilmastointikompuran hajoaminen. Tässäpä mun kontribuutio oikun korjaamiseksi(?)
Oireina oli kitinä, kirskunta, vollotus ja kaikki edellämainitut yhdistettynä ja käry moottoritilassa, kävi jo sen verran kuumana.
Noh, pienoisen purkutuokion jälkeen tuli havaittua että hihnapyörän laakeri oli aivan finaalissa - hihnapyörä lenkkasi. Ja taitaa olla muutenki jumissa koko vehjes kun sen verran nahkeesti pyörii.
No sitten, suurehkon purkutuokion jälkeen sain jopa hihnapyörän kompurasta irti.
Niille jotka aikovat samaa harrastaa niin pari vinkkiä:
0) helpoin tämä homma on tehdä niin että hihnapyörän edessä on tilaa ulosvetäjälle sun muille työkaluille. (Ite kaivoin kompuran esiin siten että letkut olivat kiinni, oli hieman monimutkainen operaatio kun en letkuja tahtonut irroittaa..)
1) 19mm mutteri auki, lukitse jollain vehkeellä se hihnapyörän keskiosa - olettaen että kompura ei ole jumissa. ;) Ite käytin lukitsemiseen rälläkän laikan vaihtotyökalua
2) ulosvedä hihnapyörän "keskiosa" eli se ns. kytkinlevy, alta paljastuu SOKKA! Tässä tapauksessa keskiosaan olisi saanut 3kpl M6(?) pultteja joihin ulosvetäjä kiinni... (itsehän möykkäsin muutaman tunnin että on jumalauta tiukassa kunnes huomasin että se keskiosa pitää ottaa ensin pois ennenkuin itse hihnapyörän saa irroitettua. Keskiosa irtosi akselia varovasti naputtelemalla, mutta ulosvetäjä mahtaa olla silti se oikea kikka)
3) ulosvedä hihnapyörä
Alta paljastuu magneettikytkimen käämipaketti johon menee 2 johtoa luonnollisesti.
tässä tapauksessa se oli hieman kärähtänyt, jopa siinä määrin ettei se enää toiminut.
Senkin saa sokan irroittamalla irti.
Murphyn lakien mukaan tietenkin sattuu olemaan niin että on hitonmoinen kiire saada auto kuntoon kun reissu edessä - pari ratkaisuvaihtoehtoa tuli sitten selviteltyä tähän.
1) kompuran ohitus
-vaatii lyhyemmän hihnan (Motonet-hinta huikea 15e)
-vaatii vesipumpun hihnapyörän vaihdon moniuraversioon (Laakkos-hinta vaatimaton 270e)
-taitaa vaatia vielä kompuran siirtämisen hieman eteenpäin - pois lyhyemmän hihnan tieltä (ehkä)
Vaihtoehto jäi kokeilematta kun ei löytynyt moniurahihnapyörää vesipumpulle tähän hätään.
2) kompuran vaihto / korjaus tai osittainen korjaus / ohitusvaihtoehto 2
- kompuran vaihto on aika selviö, kaasut ulos, kompura swappi ja uutta kaasua sisään ;)
- yksi vaihtoehto on hihnapyörän laakerin vaihto ehjään (laakereita saa www.kentso.fi ! ) Laakerin mitat 35x55x20, linkki http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct ... _1RP0UOZUH
Tokihan tässä tapauksessa kun on kiire, kompura jumissa, magneettikytkin paskana jne päätin vaihtaa hihnapyörän laakerin ja laittaa sen rullaamaan muuten vaan ilman magneettikytkimiä, näin ohittaen koko möliskön.
Ebaysta saa noita kokonaisia kompuroita ~100-150e, Laakkoselta huokeaan 830e hintaan.
Mutta, laakeri ei ole vielä saapunut - odottelen huomenna saapuvaksi Kokkolasta Tampereelle. Mikäli homma menee putkeen niin laakeritoimittajalle iso kiitos.
Eli tarina jatkuu jossain vaiheessa.
Ja tarkkaavaisimmat huomaakin jo että kyseessä ei ole itse kompuran korjaus, vaan erään sortin pikafiksi että auton saa ajoon. :I
--------------------
Tässä myös saapistien tarinaa samankaltaisesta aiheesta - jokin saapas käyttänee samaa laakeria kompuroissaan.. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
Aah, kylläpä helpotti kirjottaa tarina. ;) Laitan kuviakin jossain vaiheessa.
PG-moottorin (g60) ilmastointikompura rikki - korjaus
Valvoja: ffp jäsenet
http://ter0.1g.fi/kuvat/works/corrado/26022008_001.jpg
Tollasta sielä oli..
Noh, uusi laakeri tuli kuin tulikin heti seuraavana päivänä tilauksesta (lippalakin kera), edelleen hatunnosto kentso.fi:lle siitä. :)
Noh ei muuta kun uusi laakeri paikalleen hihnapyörään ruuvipenkissä varovasti puristaen.. silleen että voima kohdistui tietty vain laakerikehän kohdalle hihnapyörän keskelle.. Laakerin sokka paikalleen, hihnapyörä paikalleen kompuraan (naputtelemalla soppelin hylsyn kans), sokka paikalleen. Loppu onkin sitten rojujen ruuvaamista paikallensa.
Tässä kuvassa näkyy miten kaivoin kompuran hollille.. laiskuuttani en jaksanu enempää konetta purkaa: http://ter0.1g.fi/kuvat/works/corrado/04032008_001.jpg
ai niin, hihnapyörää piti vähän viilailla kun sai iskua irroitusvaiheessa kun järjen vähetessä voima kasvoi. Hyvä siitä tuli, kelpaa rikkinäisen kompuran pariksi. ;)
Sen verran kuitenki vitutti koko homma että taloon tuli käyttöauto kahden harrastekapineen seuraksi. ;)
Tollasta sielä oli..
Noh, uusi laakeri tuli kuin tulikin heti seuraavana päivänä tilauksesta (lippalakin kera), edelleen hatunnosto kentso.fi:lle siitä. :)
Noh ei muuta kun uusi laakeri paikalleen hihnapyörään ruuvipenkissä varovasti puristaen.. silleen että voima kohdistui tietty vain laakerikehän kohdalle hihnapyörän keskelle.. Laakerin sokka paikalleen, hihnapyörä paikalleen kompuraan (naputtelemalla soppelin hylsyn kans), sokka paikalleen. Loppu onkin sitten rojujen ruuvaamista paikallensa.
Tässä kuvassa näkyy miten kaivoin kompuran hollille.. laiskuuttani en jaksanu enempää konetta purkaa: http://ter0.1g.fi/kuvat/works/corrado/04032008_001.jpg
ai niin, hihnapyörää piti vähän viilailla kun sai iskua irroitusvaiheessa kun järjen vähetessä voima kasvoi. Hyvä siitä tuli, kelpaa rikkinäisen kompuran pariksi. ;)
Sen verran kuitenki vitutti koko homma että taloon tuli käyttöauto kahden harrastekapineen seuraksi. ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa