Jotain liikaa? Passat 85kw PD

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pumpkin
-
Viestit: 16
Liittynyt: 4.2.2008 15:00

Jotain liikaa? Passat 85kw PD

ViestiKirjoittaja pumpkin » 5.3.2008 17:09

Onko tämä EGR härveli ihan standardi, vai onko tuohon lisätty jotain ylimääräistä. Olen koittanut netistä katsella kuvia noista EGR härveleistä, enkä ole vastaavaa metallikasaa niissä kuvissa nähnyt.

Jälleen kerran, tyhmiä kysymyksiä ON olemassa :)

Kuva

-S-

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 5.3.2008 18:56

Kyllä tuo ihan "standardi" on. Sulla vaan on jostain syystä tuo jäähdytetty malli. Harvemmin näkee -00 mallisen kyljessä.
Mikä moottorikoodi kyseessä?

pumpkin
-
Viestit: 16
Liittynyt: 4.2.2008 15:00

ViestiKirjoittaja pumpkin » 5.3.2008 19:46

AJM tuo on. Onko tuo nyt sitten parempi vai huonompi kuin "normaali"?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 5.3.2008 20:16

yleensä tuo jäähdytys on löytynyt automaatilla varustettujen autojen koneista. Manuaaleissa lähinnä uusissa.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 6.3.2008 8:24

Voisko joku selvittää mikä tuo jäähdytys on, millä systeemillä se toimii (ilmeisesti tuo tanko + alipainehässäkkä?) ja missä tilanteessa se toimii.
Itsellä on ihan samannäköinen EGR AHF:ssä, on automaatti.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 6.3.2008 9:11

No mie yritän, aika karkee selostus

Tuolla tanko/alipainekellolla ei ole jäähdytyksen kanssa mitään tekemistä, taitaa toimia autoa sammutettaessa sulkemalla tuon imusarjassa olevan läpän/perhosventtiilin. Musta muovi osa tankoineen kuvassa.

Metallin/hopean värinen (kuvan vas yläkulma) alipainekello on pakokaasunkierrätyksen EGR venttiili, joka avautuu pakokaasunkierrätysjärjestelmän ohjaamana imusarjaan ja sotkee imuilmaan pakokaasuja päästöjen nimissä. Sotkee ja nokeaa myös paikkoja niinkuin kuvasta nähdään. Pakokaasu tulee lämmönvaihtimen läpi tuota kuvassa keskellä olevaa ohutta metalliputkea pitkin oikean suunnasta ja menevän tuonne EGR venttiilin alle, josta imusarjaan (kuvassa tuo hanhenkaula)

Tyypillisesti tuommoinen jäähdytin tai lämmönvaihdin peittää varsinaisen toimielimen vaipalla ja vaipan sisällä kulkee jäähdytysneste, joka on yhdistetty normaaliin tai erilliseen jäähdytysjärjestelmään. Kuvassa nähdään nestelinjan nousevan(laskevan) vasemmalta mustaa letkua pitkin, muuttuu metalliseksi ja yhdistyy tuohon vaippaan.

Tässä tavallaan pakoputki jonka ulkopintaa ja siten pakoputken sisällä menevää kuumaa pakokaasua jäähdytetään nesteellä. Sama periaate kuin kemian tunnilla tai korpikuusen kyyneltä tislatessa. Toimii ihan normaalisti auton käydessä, ei vaadi kuljettajalta mitään toimenpiteitä.

viisaammat lisätköön tai oikokoon tietoja

venom
-
Viestit: 18
Liittynyt: 14.10.2007 11:46

ViestiKirjoittaja venom » 6.3.2008 9:21

Ja kun egr tulpataan, niin laitetaanko tulppa tuohon ohueen putkeen tuon kuusiokoloilla kiinni olevan laipan alle?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 6.3.2008 9:40

Siihempä just. Osa moottoreista antaa vikakoodin tulppauksesta, näillä sivuilla on siitäkin juttua, eli kaikkiin moottoreihin tuo tulppaus ei onnistu. Jotkut ovat ottaneet tuon putkenkin pois ja tehneet peitelaipat. Itse tein niin että vaihdoin tiivisteen (pellistä leikattu) umpinaiseksi tuonne laippojen väliin.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 6.3.2008 10:57

Kiitos.
EGR:n toiminta ja miltä se näyttää on tuttua mutta tuostä jäähdytyksestä en ollut koskaan kuullut.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 6.3.2008 17:16

Itse tein niin että vaihdoin tiivisteen (pellistä leikattu) umpinaiseksi tuonne laippojen väliin.

Eikä EGR:n tulppaamiseksi tartte muuta tehdä ?

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 6.3.2008 19:39

Voihan sen alipaineletkunkin tulpata lisäksi niin ei yritäkkään toimia.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 6.3.2008 20:47

Omassani muistaakseni just samanlainen laitos tuo koko hässäkkä. Itse tulppasin egr:n laipalla ja tlppasin myös sen kellon letkun. Ei oo herjannu mitään tms.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 8.2.2009 21:11

Vaikuttaako muuhun kuin päästöihin, että ottaa EGR:lle menevän vesiletkun pois pelistä? Itse EGR jäisi kuitenkin käyttöön.

JSt
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.11.2008 14:08

ViestiKirjoittaja JSt » 9.2.2009 18:36

Vesikierron poistamisesta ei ole mitään hyötyä mihinkään suuntaan. Ainoastaan EGR:n käytöstä poistamisella.


Minä poistin Passatin EGR:n käytöstä ainoastaan poistamalla, ja tulppaamalla alipaineletkun (+letkun liitoksen venttiililtä) joka menee venttiilin kellolle.

Lopputuloksena tasaisempi tyhjäkäynti, ja pehmeämpi käytös alakierroksilla

Laippausta tarvitaan käsittääkseni ainoastaan, jos on jotain virejä sen verran, että epäilee pakopaineen voittavan ahtopaineen ja jousen muodostaman vastakuorman, jolloin teoriassa venttili voisi avautua kunnolla kenkiessä. Normaalistihan venttiilin pitäis olla kiinni koko ajan jollei kellolle tule alipaineella ohjausta.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 9.2.2009 19:44

EGR:n jäähdytys hörppii ilmeisesti ilmaa jäähdytysjärjestelmään ja siksi se otetaan pois pelistä. (ainakin sen jälkeen on kabiiniin riittänyt vähän enemmän lämpöä)

Eli onko ok, ottaa EGR:ltä jäähdytys pois vaikka se itsessään jää toimintaan? Onko kenties jotain ylikuumenemisongelmaa tiedossa?

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 9.2.2009 20:32

Voin toki olla taas väärässä.En kyllä näe valtavasti hyötyä ottaa egr pois toiminnasta.
Omassa kulkineessa likaaminen imusarjassa pieneni huomattavasti kun otti huohotuksen
pois turbon imuputkesta.Dynossa kun vedettiin huohotinletku auki niin puhalluksen määrä
on hurja.Putken sisämitta oli 19mm ja melko kankeeta öljysumua tuli ulos.Toki ahdot pyöri
+2 bar.Nyt kun on erillinen öljykeruusäiliö jossa ei ole imua niinkuin turbon imupuolessa
öljyä ei keräänny ollenkaan.Vettä sen sijaan tulee monta desiä per kuukausi.
Moottori ei myöskään hävitä öljyä niin kuin ennen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa