gps:n nopeusnäytön oikeellisuus
Valvoja: ffp jäsenet
gps:n nopeusnäytön oikeellisuus
Eli onko gps:n nopeusnäyttö kuinka realistinen? Onko mahdollisia laitekohtaisia eroja? Ihan uteliaisuuttani vain kyselen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nuo tienvarsien nopeusnäyttötaulut ei kyllä mitään jumalia ole todellista nopeutta kertomaan.
Eikö ne joskus ollut jossain testattuna ja melkoisia heittoja eri nopeusnäyttötaulujen välillä oli ja sen kyllä uskoo kun niitä antureita sinne asfaltin väliin tielaitoksen ukot asentelee, rullamitasta on ensimmäiset 20cm pätkäisty viivottimeksi jo toistakymmentä vuotta sitten ja lisäksi vielä routa jyrsii omat hienosäätönsä mukaan soppaan.
Eikö ne joskus ollut jossain testattuna ja melkoisia heittoja eri nopeusnäyttötaulujen välillä oli ja sen kyllä uskoo kun niitä antureita sinne asfaltin väliin tielaitoksen ukot asentelee, rullamitasta on ensimmäiset 20cm pätkäisty viivottimeksi jo toistakymmentä vuotta sitten ja lisäksi vielä routa jyrsii omat hienosäätönsä mukaan soppaan.
^Onko sulla faktaa siitä, että nopeustieto saadaan suoraan ulos GPS-sirulta eikä välissä ole softaa laskemassa nopeutta? Miten esimerkiksi maaston muodot huomioidaan nopeuden laskemisessa?
TomTomissa olen ainakin havainnut sellaisen ilmiön, että GPS:n näyttö saattaa heitellä 1...3km/h vaikka nopeusmittarin mukaan mennään tasanopeutta, mielestäni tätä ilmenee eniten juuri mäissä. Kakkosgolfin mittari on kyllä sen verran selkeälukuinen, että pienetkin heitot näkee. Vaikka auton nopeusmittari on erittäin epätarkka, niin tuskinpa sen näyttämä merkittävästi tasanopeudessa heittelee.
TomTomissa olen ainakin havainnut sellaisen ilmiön, että GPS:n näyttö saattaa heitellä 1...3km/h vaikka nopeusmittarin mukaan mennään tasanopeutta, mielestäni tätä ilmenee eniten juuri mäissä. Kakkosgolfin mittari on kyllä sen verran selkeälukuinen, että pienetkin heitot näkee. Vaikka auton nopeusmittari on erittäin epätarkka, niin tuskinpa sen näyttämä merkittävästi tasanopeudessa heittelee.
Mäkisessä maastossahan auton etäisyys satelliitteihin ei muutu samassa suhteessa kuin todellinen auton kulkema matka, joten yleensä GPS:n nopeusnäyttö näyttää jonkinverran väärin.
Joillakin valmistajillahan on jotain hyrrässensoreita tms. jotka yrittävät kompensoida tuota korkeuserojen aiheuttamaa virhettä.
Joillakin valmistajillahan on jotain hyrrässensoreita tms. jotka yrittävät kompensoida tuota korkeuserojen aiheuttamaa virhettä.
Mielestäni gps huomioi myöskin nämä korkeus erot. Ainakin oma blaukkari näyttää kokoajan korkeutta merenpintaan. kolmiulotteisestihan nuo toimii mm. lentokone navigointi.
Ainut virhe tulee kiihdytys ja jarrutus tilanteissa sekä jyrkissä mutkissa. Laitehan toimii muutaman sekunnin viiveellä tai keskiarvolla
Ainut virhe tulee kiihdytys ja jarrutus tilanteissa sekä jyrkissä mutkissa. Laitehan toimii muutaman sekunnin viiveellä tai keskiarvolla
Juu kyllä Tomppakin korkeuden näyttää, mutta jotenkin tuntuu siltä että nopeuslukema silti heittelisi mäissä. Ehkä se vaan tuntuu siltä...
E: Mulla kyllä nopeutta näyttää yleensä ruudulla tomppaan sennettu Tripmaster-ohjelma. Voihan se olla niinkin, että ongelma on vain ko. softassa. Joskus todella harvoin tuo näyttää hetken ajan ihan mitä sattuu.
E: Mulla kyllä nopeutta näyttää yleensä ruudulla tomppaan sennettu Tripmaster-ohjelma. Voihan se olla niinkin, että ongelma on vain ko. softassa. Joskus todella harvoin tuo näyttää hetken ajan ihan mitä sattuu.
Aika vahvoilla ollaan kun väitetään että taivaan tekokuista laskentatietoa saava GPS-tsyydeemi on väärässä ja heittokin on jo niin suurta luokkaa kuin 1-3 kmh. Verrokkina tuolle GPS-tiedolle se että oma kuljin kulkee ihan täysin vakionopeutta ja vielä siten, että vastustaa tienpinnan muodon muutoksen aikaan saamaa kiihtyvyyttä. Eri petoja kulkemaan tasanopeutta nuo kakkikset.
Pitää nyt sen verran kysyä että näkyykö teillä miten tarkkaan se nopeus. Omalla kohtaa kaikissa noissa gps-laitteissa se nopeus ollut ihan kokonaislukuja joten jos se kakkis kulkeekin lähes ylimaallista tasanopeutta niin, 0,2 kmh heitto saattaakin muuttaa sen lukeman 90 > 91. Onhan se, melkoista epätarkkuuttahan se... törkeät 55 cm /sekunnissa...
Pitää nyt sen verran kysyä että näkyykö teillä miten tarkkaan se nopeus. Omalla kohtaa kaikissa noissa gps-laitteissa se nopeus ollut ihan kokonaislukuja joten jos se kakkis kulkeekin lähes ylimaallista tasanopeutta niin, 0,2 kmh heitto saattaakin muuttaa sen lukeman 90 > 91. Onhan se, melkoista epätarkkuuttahan se... törkeät 55 cm /sekunnissa...
Aika seppä saa todellakin olla kyllä jos pystyy varmuudella seuraamaan perinteisestä auton nopeusmittarista 1-3km/h heittelyjä ajon aikana. Yleensähän nopeusmittarit on vieläpä vaimennettuja turhien värähtelyjen estämiseksi, joten pienet muutokset ei edes voi näkyä siinä. Eihän se mikään tarkkuusmittalaite olekaan. Tästä syystä aika moni haukkuukin noita tienvarsien nopeusnäyttöjä, kun se oma avensisprimera näyttää muka niin paljon tarkemmin nopeuden.
En ihan noinkaan vahvasti lähtisi sanomaan. Näyttäähän se melkein aina todella hyvän arvion todellisesta nopeudesta, mutta ei kuitenkaan aina tasan oikeaa.
Gps näyttää tasan todellisen.
En ihan noinkaan vahvasti lähtisi sanomaan. Näyttäähän se melkein aina todella hyvän arvion todellisesta nopeudesta, mutta ei kuitenkaan aina tasan oikeaa.
Aika vahvoilla ollaan kun väitetään että taivaan tekokuista laskentatietoa saava GPS-tsyydeemi on väärässä ja heittokin on jo niin suurta luokkaa kuin 1-3 kmh.
Se, että itse GPS-järjestelmä on todella tarkka ja että laadukkailla laitteilla saadaan todella tarkkaa nopeustietoa ei tarkoita, etteikö reilut 100e maksavan halpis-GPS:n näytöllä näyttävä nopeuslukema olisi aina _täsmälleen_oikeassa. Jos näytön tarkkuuskin on 1km/h, ei 1...3km/h heitto kuulosta mahdottomalta.
En nyt kyllä ymmärtänyt pointtia. Jos pidän tasanopeuden niin, että nopeusmittarin neula pysyy millin tarkkuudella esimerkiksi 80km/h viivalla niin jostain syystä GPS:n näyttämä nopeus heittelee tuon 1...3km/h. En tiedä, mistä ero johtuu mutta noin se vaan tekee joskus. Tuon tarkempaa en ole asiaa tutkinut.Verrokkina tuolle GPS-tiedolle se että oma kuljin kulkee ihan täysin vakionopeutta ja vielä siten, että vastustaa tienpinnan muodon muutoksen aikaan saamaa kiihtyvyyttä. Eri petoja kulkemaan tasanopeutta nuo kakkikset.
Asentamalla Tripmasterin:Mistä Tomppaan saa tuon korkeuden näkyville? Laite tietää sen, se on GPS-järjestelmän perusfunktioita, mutta GO 910 ei kerro sitä mulle. Päivitys ei ole kaikkein uusin kuitenkaan.
http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk
E: Jos kaikkien GPS-laitteiden nopeusnäyttö on absoluuttisen tarkka, niin miten kahden eri GPS:n näyttö voi näyttää eri lukemia? Asiaa on ihmetelty monessa paikassa, muun muassa täällä:
http://continuouswave.com/ubb/Forum6/HTML/001066.html
E: Tarkkuuslaskelmia:
http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm
Tottahan se GPS auton nopeusmittarin ja tienvarsien näyttötaulut silti päihittää.
nopeusmittarin neula pysyy millin tarkkuudella esimerkiksi 80km/h viivalla niin jostain syystä GPS:n näyttämä nopeus heittelee tuon 1...3km/h.
Tuo johtuu joko:
a) siitä että GPS:n paikkatiedot heittelee juuri sen verran että se näyttää tuon verran virheellistä nopeutta, tai
b) sinä et todellisuudessa aja tasanopeudella, vaan nopeutesi heittelee ihan oikeasti 1-3km/h, vaikka et sitä nopeusmittaristasi näekään. Kakkiksenkin nopeusmittari on vaimennettu eikä siitä ihan aina noin pieniä heittoja erota.
Jos kaikkien GPS-laitteiden nopeusnäyttö on absoluuttisen tarkka, niin miten kahden eri GPS:n näyttö voi näyttää eri lukemia?
Ihan vaan siitä syystä että eri GPS-laitteet on erilaisia herkkyydeltään ja tarkkuudeltaan, eikä ne todellakaan ole absoluuttisen tarkkoja. Ei siinä ole oikeastaan mitään kovin suurta ihmettelemistä kun vaan tutustuu tekniikkaan tarkemmin.
Siis tuotahan olen yrittänyt juurikin selittää... Toisin sanoen jos kaksi vierekkäin sijoitettua GPS:ää näyttää eri lukemia, niin tuolloinhan ainakin toinen noista GPS:istä näyttää hetkellisesti "väärin". Miksei sen yhden GPS:n näyttämä kakkiksessani voi heitellä hetkellisesti esimerkiksi pystynopeuden muuttuessa?Ihan vaan siitä syystä että eri GPS-laitteet on erilaisia herkkyydeltään ja tarkkuudeltaan, eikä ne todellakaan ole absoluuttisen tarkkoja.
c) Navin oma softa näyttää jollakin tavalla suodatettua tietoa mikä aiheuttaa tietyissä tilanteissa pientä heittoa.a) siitä että GPS:n paikkatiedot heittelee juuri sen verran että se näyttää tuon verran virheellistä nopeutta, tai
b) sinä et todellisuudessa aja tasanopeudella, vaan nopeutesi heittelee ihan oikeasti 1-3km/h, vaikka et sitä nopeusmittaristasi näekään. Kakkiksenkin nopeusmittari on vaimennettu eikä siitä ihan aina noin pieniä heittoja erota.
No, turha tästä on jauhaa, ihan riittävän tarkka se GPS joka tapauksessa on verrattuna mihin tahansa nopeuden mittausvälineeseen...
E:
Ei tuo noin nopeasti edes kiihdy kuin mitä tuo näyttö vaihtelee :Dsinä et todellisuudessa aja tasanopeudella, vaan nopeutesi heittelee ihan oikeasti 1-3km/h, vaikka et sitä nopeusmittaristasi näekään
Tuo nopeus päivittyy Mavin näytöllä ehkä reilun sekunnin välein. Yritin tänään työmatkalla silmä kovana vahdata kertomaani heittoa enkä sellaista saanut aikaiseksi. Tuo ilmiö on aika satunnainen, en ole seuranut esimerkiksi tuolla hetkellä näkyvien satelliittien määrää. Tosin normaalisti niitä näkyy 10...11kpl, joten muutaman puuttumisen ei pitäisi paljoa vaikuttaa.
Sen sijaan huomasin, että Golfin nopeusmittarin viisari heilahtaa millin verran riippun siitä, mennäänkö veto päällä vai moottorijarrutuksella. Tuosta tulee melkein 1km/h virhe, eli se navin mahdollinen "virhe" kaventuu 1...2km/h haarukkaan. Tarkka se on joka tapauksessa.
Sen sijaan huomasin, että Golfin nopeusmittarin viisari heilahtaa millin verran riippun siitä, mennäänkö veto päällä vai moottorijarrutuksella. Tuosta tulee melkein 1km/h virhe, eli se navin mahdollinen "virhe" kaventuu 1...2km/h haarukkaan. Tarkka se on joka tapauksessa.
Mitenhän tuo GPS:n laskenta metodi?
Voisi olettaa että saattaa sortua liukuluku laskentaan, jolloin taas yhtenä hetkenä tuo 1 kmh heilahtelu on melkein jonkinlainen "vakio".
IEEE:n yksinkertaisen tarkkuuden liukuluvun mantissa on 23-bittinen eli luvun tarkkuus on 2^-23 = 1,1921*10^-7. Kaksinkertaisen tarkkuuden luvun mantissassa on sitten 53 bittiä eli tarkuus reilusti edellistä parempi.
32-bittinen etumerkitön kokonaisluku puolestaan on 2^32=4294967296, kukaan tuskin liikkuu GPSin kanssa noin nopeasti, joten yksikkönä ei tarvitse käyttää km/h:ta vaan vaikkapa esim. kmh/10000 eli pyöristysvirhettä syntyy 0,0001kmh. Mikäli käytetään vain 16 bittistä lukua niin 2^16=65536, jossa siinäkin voisi yksikkönä käyttää melko huoletta kmh/100, ellei pulttaa ko. laitetta lentävän objektin kylkeen...
Tässä nyt tälläinen todella karkea yleistys, mutta pelkillä 16-bittisellä muuttujillakin päästään reilusti 1kmh:ta tarkempaan lopputulokseen, mikäli vain valitaan käytettävä skaala sovelluksen kannalta oikein. Mittausvirheet yms. aiheuttavat huomattavasti suurempaa epätarkkuutta kuin itse laskenta.
Eri gps-siruista saa eri tavalla tietoa ulos (markalla saa markan laitteen ja mahdollisesti esimerkiksi nopeuden joutuu laskemaan itse). Sirut ovat myös optimoitu erilaisiin käyttötarkoituksiin (karkeasti jaotellen metsässä tai kaupungissa käytettäviksi), koska erilaisessa maastossa signaalit heijastuvat eri tavalla...
Lainaus:
Mistä Tomppaan saa tuon korkeuden näkyville? Laite tietää sen, se on GPS-järjestelmän perusfunktioita, mutta GO 910 ei kerro sitä mulle. Päivitys ei ole kaikkein uusin kuitenkaan.
Asentamalla Tripmasterin:
http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk
Kiitän!
Siitä nopeusnäytöstä tulikin jo kattavasti alustettua ja eri laitteiden erojen syitä käsiteltyä. Tarkoitinkin nimenomaan GPS-järjestelmän mahdollistamaa tarkkuutta nopeudenmittauksessa.
Se on ns. jumalan sanaa - mutta se tapahtuu tasoprojektiona eli korkeusmuutoksen aiheuttamia eroja vaaka- ja vinomatkan välillä ei automaattisesti huomioida.
Tämän korjauksen tekevät navigaattorit omilla algoritmeillaan, jotka saattavat siis poiketa toisistaan periaatteiltaan ja päivitysnopeuksiltaan paljonkin.
Myöskään tavan navin gps-vastaanotin ei ole mikään kummempi tarkkuusinstrumentti. Niissä painotetaan enempi herkkyyttä ihan senttitarkkuuden sijaan, kuten oikein onkin. Karttatietokanta pitää kyllä auton tiellä.
Navin mittaama paikka voi siis vaikkapa metsästä peltoaukealle tullessa hypätä metritolkulla. Tässä kohtaa kahden erimerkkisen paikantimen suodatus- ja keskiarvoalgoritmit saattavat tuottaa hetkeksi eri nopuden ruutuun.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa