Rengaspaineet 195 50 15 G2
Valvoja: ffp jäsenet
Rengaspaineet 195 50 15 G2
Tervehdys, minkälaisia paineita tulisi käyttää ?
Taitaa käyttöohjekirjassa olla korkeemmat paineet ihan vakiokumillekin ja pääsääntöisesti matalaprofiiliseen tulee laittaa enempi.
Cordoban omamassa on 1200kg ja vakiogummille 185/60/14 ehdotetaan eteen 2.3bar ja taakse 2.2 bar. Talvirenkaissa 185/55/15 olen käyttänyt 2.5bar paineita. Tasaisesti kuluvat ja ennenkaikkea ajokäytös on hyvä, kun rengas ei sorru alle.
Alta 2bar paineita käytetään mummon polkupyörässä ja bensaturboissa ;)
Cordoban omamassa on 1200kg ja vakiogummille 185/60/14 ehdotetaan eteen 2.3bar ja taakse 2.2 bar. Talvirenkaissa 185/55/15 olen käyttänyt 2.5bar paineita. Tasaisesti kuluvat ja ennenkaikkea ajokäytös on hyvä, kun rengas ei sorru alle.
Alta 2bar paineita käytetään mummon polkupyörässä ja bensaturboissa ;)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Talvikumit oli 195/55r15 ja painetta oli jotain 2,4 baaria niin olivat jo kuluneet keskeltä enemmän kuin sivuilta :(
liian vähän paineita siis,vähintään 2,6 itse laittaisin.
kieltämättä tuntuu mystiseltä että matalaprofiilirenkaaseen täytyisi laittaa isommat paineet kulumisen takia mutta totta se on.
kuluu keskeltä liian vahän ilman takia vaikka toisin voisi olettaa.
vanha perinteinen esim.175/70-13 käyttäytyy taas juurikin toisinpäin..tai joku muu korkeaprofiilinen.
vanhoissa renkaissa tuo keskeltä kuluminen johtuu liian kovasta paineesta.. nykyisessä renkaassa on erinlainen rakenne. ja loogista tuo kuluminen on liian vähän paineen takia nykyrenkaassa
silloin ku on vähän painetta niin rengas ei ole niin tukeva vaan se pyöriessään aiheuttaa keskipakovoimaa jolloin renkaan keskiosa alkaa pullistumaan. siis periaatteessa.
no liian suurien paineiden kanssa sit on taas että rengas on tukeva ja renkaan ympäri menee säikeitä (lue. pyörimissuunnan mukaan) jotka eivät anna periksi silloin ku renkaassa on painetta. suurinpiirtein siis noin. rengasalan ammattikunta vahvistakoon tai selvittää paremmin asian.
testattu renkaalla 8barin paineella ja sen kulutuspinnan muoto ei muuttunu siihen mitä oli 2barin paineella. siis että olisi huomattu vaikutusta.
ja progress: saa sinne 2.8 baria laittaa.
silloin ku on vähän painetta niin rengas ei ole niin tukeva vaan se pyöriessään aiheuttaa keskipakovoimaa jolloin renkaan keskiosa alkaa pullistumaan. siis periaatteessa.
no liian suurien paineiden kanssa sit on taas että rengas on tukeva ja renkaan ympäri menee säikeitä (lue. pyörimissuunnan mukaan) jotka eivät anna periksi silloin ku renkaassa on painetta. suurinpiirtein siis noin. rengasalan ammattikunta vahvistakoon tai selvittää paremmin asian.
testattu renkaalla 8barin paineella ja sen kulutuspinnan muoto ei muuttunu siihen mitä oli 2barin paineella. siis että olisi huomattu vaikutusta.
ja progress: saa sinne 2.8 baria laittaa.
Rengas pysyy normaali ajossa vanteella 1.8 paineella.
Tilanne muuttuu kun ollaan tilanteissa joissa matalaprofiili rengas pääsee oikeuksiinsa eli rajussa kaarreajossa ja nopeuksissa. Uskokaa pois mutta 195 50 15 kumi kaatuu ihan huolella alle ajettaessa pikku sivuluisussa rengas paineiden ollessa alle 2.5 bar.
Jos haluaa parhaan mahdollisen mukavuuden normaalia käyttöä varten valmistettuun autoon, niin pysytään sitten siinä valmistajan valitsemassa rengaskoossa ja ilman paineissa.
Sporttikäyttö on kompromissi mukavuuden kustannuksella
TUNINKI on teiden tukkoa!
Tilanne muuttuu kun ollaan tilanteissa joissa matalaprofiili rengas pääsee oikeuksiinsa eli rajussa kaarreajossa ja nopeuksissa. Uskokaa pois mutta 195 50 15 kumi kaatuu ihan huolella alle ajettaessa pikku sivuluisussa rengas paineiden ollessa alle 2.5 bar.
Jos haluaa parhaan mahdollisen mukavuuden normaalia käyttöä varten valmistettuun autoon, niin pysytään sitten siinä valmistajan valitsemassa rengaskoossa ja ilman paineissa.
Sporttikäyttö on kompromissi mukavuuden kustannuksella
TUNINKI on teiden tukkoa!
Ei tällä iällä enää ne sivuluisut ja sporttisuus niin kiinnosta, mutta mukavuus kiinnostaa. Siksi valintani on se 2 kiloa, tarkennettakoon. :)
Tavallisessa päivittäisessä liikennesääntöjen mukaisessa käytössä tuntuu kumi kestävän vanteella jopa yllättävänkin hyvin? :o No huomenna ne tietysti lentää kaikki vanteelta yhtä aikaa kun menin kehumaan... :/
Tavallisessa päivittäisessä liikennesääntöjen mukaisessa käytössä tuntuu kumi kestävän vanteella jopa yllättävänkin hyvin? :o No huomenna ne tietysti lentää kaikki vanteelta yhtä aikaa kun menin kehumaan... :/
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 9 vierailijaa