Palikkaa mikroautoon,mistä?
Valvoja: ffp jäsenet
Palikkaa mikroautoon,mistä?
Muijan velin vanha mikroauto on maannut tallissa kymmenisen vuotta ja ajattelin ottaa siitä talven projektin joten uudet renkaat ja suurempi penkki ainakin tarvitaan, konettakin pitää tarkastella. Runko näyttää olevan Dino ja kone luultavasti 80cc tai suurempi? Mistä noita osia kannataa kysellä? Kepö ja huutonetti on selailtu. Tarkoituksena ei ole alkaa kilpailemaan, mitä nyt viikonloppuisin purkaa paineita paikallisen tehtaan parkkipaikalla/mikroautoradalla. Ja ehkä tehokkaampaa konetta?
Ettei tuo kone olisi 85cc raketti? Meillä oli aikoinaan faijan autossa (itse ajoin 85cc raketilla) 80cc KTM:n krossipyörän kone. Tehoa oli muistaakseni suurin piirtein 25 hevosvoimaa siinä 13 tuhannen kierroksen paikkeilla (en pysty varmaksi muistamaan, olin itse reilu kymmenvuotias silloin). Noiden pienten krossikoneiden kanssa ei ainakaan tilan pitäisi olla ongelma. Toisaalta nykyäänhän on noita harrastekäyttöön tarkoitettuja 120cc raketin koneitakin, jotka on ilmeisesti melko edullisia (myös kustannuksiltaan).
En tosiaan ole ehtinyt paremmin autoon tutustua, tallissa makaa myös muijan velille hommattu kevari Honda ns125f jolla ei 5 vuoteen ole ajettu kun ei kloppi korttia koskaan ajanut ja tarkoitus oli tuo jo tänä kesänä käyttöön ottaa mutta ei ehtinyt, ehkä ensi kesänä. Tuohon mikroon olisi kova joku suurempi prätkän kone esim kevarin tai joku 250cc. Krossipyörän koneissa ongelmana on männänvaihdot että kestää.
Voi olla koon puolesta ongelmia nuo isommat koneet, kuten myös kevareiden yms. koneet. 250cc karting-moottorit taas on helvetin kalliita ylläpitää, ne kun on kilpailukäyttöön tehty, tosin tehoakin sitten löytyy enemmän kuin tarpeeksi harrastekäyttöön. Varmaan budjetin kannalta järkevin olisi juuri tuo 120cc raketti tai jos tehokkaampaa tarvitsee niin joku 125cc kartingiin tarkoitettu kone. Tehoa ei sitten tosiaankaan tarvita kovin paljon, jo tuo 80cc KTM oli helvetin äkänen, vaikka tehot (tai edes tehopainosuhde) eivät niin kauheasti lupaakaan. Muistaakseni kyllä männät kestivät suhteellisen paljon käyttöä, mutta esim. männänrenkaiden käyttöikä oli parin tunnin paikkeilla. Parikin tuntia on kuitenkin useampi radalla vietetty päivä, jos yksin ajat.
Ota huomioon että rungot on suunniteltu n. 15 kg moottorin painolle. Muita korvaavia vaihtoehtoja runkoon miettiessäsi, joudut tekemään vahvistuksia runkoon ja rungon toiminta ei ole enää tämän jälkeen sitä mitä aikanaan valmistaja on ajatellut. Jos mietit tehokkaampaa ja jo jollakin tavalla miestä 'vievää' vaihtoehtoa niin sinun kääntyisin 125cc 2-T tai 250cc 4-T (29-34 hv) harrastekäyttöön tehtyjen moottorien puoleen, näissä huoltoväli on moottorista riippuen kerran kaudessa tehtävä öljynvaihto (4-T) tai 30 tai 50 tunnin välien männän vaihto.(2-T)
Unohtaisin Raket 125 moottorin kokonaan, jos tätä olet ajatellut osta mieluummin ICA-J 100cc ilmajäähytteinen moottori(käytettyjen hinnat 400-700 euroa), laita tuplatiivisteet alas, seokset hieman rikkaalle ja näin pääset n. 30 tunnin männänvaihtoväleihin. Tehoa tästä saat ulos n. 24 hv.
Nim. 300cc wankel, 48 hv.. ;)
Unohtaisin Raket 125 moottorin kokonaan, jos tätä olet ajatellut osta mieluummin ICA-J 100cc ilmajäähytteinen moottori(käytettyjen hinnat 400-700 euroa), laita tuplatiivisteet alas, seokset hieman rikkaalle ja näin pääset n. 30 tunnin männänvaihtoväleihin. Tehoa tästä saat ulos n. 24 hv.
Nim. 300cc wankel, 48 hv.. ;)
^ Voi olla vaikkapa Aixro XR50.
http://www.prespo.de/karts/motor_wankel.html
Valittaessa moottori tuolta pyöräpuolelta kasvaa myös paino aikalailla verrattuna "oikeisiin" kartingmoottoreihin. Vaihteellinen piikki mielestäni tarvitsee jo etujarrullisen rungon. Puhumattakaan kaksipuolikkaasta moottorista.
http://www.prespo.de/karts/motor_wankel.html
Valittaessa moottori tuolta pyöräpuolelta kasvaa myös paino aikalailla verrattuna "oikeisiin" kartingmoottoreihin. Vaihteellinen piikki mielestäni tarvitsee jo etujarrullisen rungon. Puhumattakaan kaksipuolikkaasta moottorista.
No katotaan nyt millaista konetta laitetaan, raketit ym karting -myllyt voi unohtaa hintansa puolesta kun tuolla ei tulla kartinkia ym kisoja ajamaan, työpaikalla voi hallia viikonloppusin kiertää. Ehkä joku piikin kone ja kun itse kyllästyn ajeluun niin muutan rengaskoon ja annan kummipojalle piha-autoksi. Mulla oli muksuna vastaava kottikärryn renkailla ja soliferin koneella piha-autona, huiput noin 40km/h ja vaihteet kepillä.
Suomessa on tällä hetkellä käsittääkseni 5 konetta ja ensikaudelle on jo myyty 2 lisää. Kysyntää ja mielenkiintoa kyllä riittää missä ikinä sitten käykin autolla ajamassa ja ensikesänä on tarkoitus pitää hieman korkeampaan profiilia järjestämällä edustajan kanssa pari demotilaisuutta eteläsuomessa. Tarkoitus on että saataisiin pistettyä sarja pystyyn...
Tulipa auto rehattua ulos päivänvaloon ja runko on kyllä tehdasvalmisteinen mutta moottorina moottorisahan kone.
Penkki on senverran pieni että en siihen mahtunut ja rattikin turhan lähellä kuskia.
Suurempi penkki tällaiselle 70kg/170cm kaverille haussa.
Varaosanetissä on joskus myynnissä uusia kiina kopioita mankin koneesta mutta 110cc, kuinkahan tuollainen soveltuis tuohon mikroautoon?
Helpoin varmasti olis jos automaattivaihteisen soveltais, ainakin kääpiöcrossia Honda QR 50cc on saanut automaattina.
Penkki on senverran pieni että en siihen mahtunut ja rattikin turhan lähellä kuskia.
Suurempi penkki tällaiselle 70kg/170cm kaverille haussa.
Varaosanetissä on joskus myynnissä uusia kiina kopioita mankin koneesta mutta 110cc, kuinkahan tuollainen soveltuis tuohon mikroautoon?
Helpoin varmasti olis jos automaattivaihteisen soveltais, ainakin kääpiöcrossia Honda QR 50cc on saanut automaattina.
Tuolta kannattaa metsästää ja katsella osia, autoja ja varusteita:
http://www.kartingforum.net
Linkit myös maahantuojien ja varaosakauppiaiden sivustoille.
Tuossa vähän lisää kivaa siitä mitä joskus oli...
http://www.kartingforum.net
Linkit myös maahantuojien ja varaosakauppiaiden sivustoille.
Tuossa vähän lisää kivaa siitä mitä joskus oli...
Hmmm, tuo 1100cc näytti kulkevan ihan mukavasti, olis sopiva stressin/vitutuksen poisto lelu.
Tuossa muutama kuva häristimestä:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Mikro2.jpg
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Mikro1.jpg
Tuossa muutama kuva häristimestä:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Mikro2.jpg
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Mikro1.jpg
Ei prkle! tuohon sovi, työkaverilta sain lasikuitupenkin joka pienentämällä sopis tuohon mutta en mahdu ilman penkkiäkään kun ottaa jalat rattiin eli pitäis rattia nostaa että mahtuu istumaan eli tuo taitaa olla sitä pienempää mallia rungoltaan kun ei 170cm/70kg mahdu istumaan. Koneeksi suunnittelin suzukin 50cc joka piristettäis 80cc satsilla.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 18.5.2008 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eiköhän se järkevin (budjetti)vaihtoehto kuitenkin ole se 120 kuutioinen raket? Tai jos 14 hevosvoimaa ei riitä niin Rotax Max (tai muu TaG-kone), eli 28-30hv. Raketti maksaa uutena reilusti alle tonnin, Rotaxit pari tonnia.
Huoltoväli (iso huolto) on noilla muistaakseni 100h/raket ja 50h/rotax, eli aika huoltovapaita ovat.
Huoltoväli (iso huolto) on noilla muistaakseni 100h/raket ja 50h/rotax, eli aika huoltovapaita ovat.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa