Kolahtelua etupäässä Golf2 (nopea apu olisi tarpeen)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

Kolahtelua etupäässä Golf2 (nopea apu olisi tarpeen)

ViestiKirjoittaja Puzkis » 11.2.2008 20:18

Vika ilmeni yhtäkkiä kun käännyin autolla, alkoi kuulua kolahtelua etupäästä. Jatkoin testailua ja oli sama käänsinkö oikealle vai vasemmalle, kolahtelu kuului silti. Suoraan ajaessa ei ensin ääntä ilmennyt. Jonkun ajan jälkeen alkoi kuulua kolahtelua jo suoraan ajettaessakin. Sitten otin seis hetkeksi ja kun jatkoin matkaani ei kolahtelua ilmennyt enää ollenkaan.

Tosiaan aikaisemmin samana päivänä ilmeni tosi lyhyen (yhden käännöksen ajan) aikaa sellaisia oireita, että ratti alko tekee tosi nopeeta edestakas liikettä itestään ennen käännöstä ja käännöksessä ei meinannut kääntyä.

Mikä mahtoi kakkikseen iskeä? Apuja tarvis nopeasti kun ainut käyttöauto kyseessä. Onko vika miten vaarallinen? Voiko autolla ajaa vai onko pelko lentää pellolle?

EDIT: Vetonivel taitaa olla? Varmaan kannattaa laittaa molemmat uudet? Ne on ne uloimmat eikö? Onko muita mahdollisuuksia kuin vetonivelet?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.2.2008 22:02

Kuulostaa ihan vetonivelen hajoamiselta, yleensä uloin hajoaa ensiksi ja siihen oireetkin viittaisivat.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.2.2008 22:15

Ulompi nivelhän se aika varmasti. Muutoin kolinaa tulisi jos on pyöränpultit löysällä tai iskarin yläpään tukilaakeri loppu/pultti löysällä.

Sisempi nivel hajotessaan täryyttää liikkeellelähdössä, varsinkin valoista ripeästi lähdettäessä ilmenee.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 12.2.2008 9:17

Onko miten helppo vaihtaa? Tarviiko jotain erityistä huomioida?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 12.2.2008 13:27

Kuuluuko tuo ääni, kun ajat monttuihin vai myös ihan tasaisellakin tiellä?

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 12.2.2008 14:13

Tulee myös tasaisella tiellä.

Kävin äsken ottaa pyörät irti ja vähän tutkimassa. Mitään sen kummallisempaa en huomannut kuin oikean puolen ulkonivelen suojakumi oli aika huonon näkönen. Sitte koitin ajaa pihalla ympyrää ratti linkussa kumpaakin suuntaan ja mitään ääntä ei kuulunut.

Mitenkähän tähän nyt pitäs suhtautua? Kun autosta kohta eroon pitää päästä ni ei ihan turhia osia enää tässä vaiheessa viittis mennä ostamaan. Voiko mitenkään varmistua siitä onko se ulompi vetonivel ja kumpi niistä? Muuten kuin ajamalla niin kauan kunnes meno päättyy, huonossa tapauksessa metsään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.2.2008 15:26

Jos se suojakumi on rikki, niin melko varmasti myös nivel on rikki tai ainakin kohta menee sellaiseksi. Tuossa tapauksessa kannattaa vaihtaa koko nivel kumeineen.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 12.2.2008 15:59

Ja tämä kolahtelu muuttuu ajonopeuden mukaan?

Jos se suojakumi on irti/poikki/paskana, niin ainakin murroksen pesu ja uusi kumi.
Tietysti jos on ollut tarpeeksi pitkkän söko, niin uusi murros sitten.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 12.2.2008 21:42

No se on sillee "säröllä" se kumi kauttaaltaan. Sellainen kun kumi menee ajan myötä.

En sitten tiedä tapahtuko se kolahtelu nopeuden mukaan vai ei kun ei sitä sillon tullut tarkasteltua siltä kannalta. Onko se nyt niin että jos ääni kuuluu vasemmalta niin vika on oikealla?

Äsken kävin heittämässä lenkin ja mitään vikaa ei ilmennyt.

Mitä tapahtuu jos se menee paskaksi kesken ajon? Pari kolme päivää vielä tarttis autoa ja sit alkaa lukuloma. Jos se sen aikaa kestäis...

Einari 2-koppa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 5.11.2004 11:17

ViestiKirjoittaja Einari 2-koppa » 14.2.2008 17:40

Pistin juuri kaikki keulan kumipuslat uusiksi kyseisestä autosta. Tämä tarkoitti, että alatukivarret otettiin irti ja laitettiin niihin uudet kumit.

Kuulemma olisi ollut parempi ostaa KOKO peltinen alatukvarsikolmio - tai mikä se nyt on - kumipuslineen kaikkineen, ei olisi mennyt niin paljon aikaa/tuntipalkkaa remonttiin.

Siihen loppui kolina ja vemputus, mutta toisaalta, nyt on auton arvo kiinni kumeissa.

Meikäläiseltä saa päivityspakettiin kuuluneet kallistuksenvakaajankumit tappeineen ostettua, niitä kun ei omassa karvalakissani tarvita. Kallistuksenvakaajahan tuppaa kolahdella aina kun toinen rengas liikkuu ja toinen ei. >>> 050 525 0032 ja kymppi tilille.

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 15.2.2008 8:19

Heh...

Itse olen pähkäillyt ko. ongelmaa myöskin... Kolina/rutina siis edelleen olemassa, ei ole muuttunut korjauksen edetessä miksikään.

Tähän mennessä vaihdettuja osia:
- Alatukivarret ja puslat
- Alapallot
- Iskunvaimentajat, jouset ja iskunvaimentajan yläpäänkumit
- Pyöränlaakeri, vasemmalle puolelle josta ääni kuuluu
- Murros, vasemmalle puolelle josta ääni kuuluu

Sisemmät vetoakselin kiinnitykset käyty parikin kertaa läpi, jolloin vetoakselit tarkistettu noin silmämääräisesti.

Kallistuksen vakaajaa autossa ei ole.

Seuraavaksi meinasin pestä sisemmistä vetoakselin nivelistä vanhan rasvan pois ja uusia rasvan. Samalla kertaa ajattelin vaihtaa sisempien vetoakselin "laippojen" stefat ja uusia laatikon öljyt.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 15.2.2008 12:30

Raidetangon sisä ja ulkopäät kunnossa?

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 16.2.2008 15:15

Ajoa jatkettu moneen kertaan ja kolahtelua ei ole enää ilmennyt. Metkaa.

Voiko tähän hetkelliseen kolahteluun liittyä se, että auto puoltaa ihan törkeän paljon oikealle? Mistä vikaa kannattaa hakea kun auto puoltaa todella paljon, vaikka paineet on kunnossa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.2.2008 15:38

Rengaskulmat tarkistukseen, samalla voi tarkistaa ettei etupäästä ole esimerkiksi jousta katkennut.

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 28.2.2008 9:50

Oma ongelma ratkesti tuolla sisimmäisten vetoakseleiden rasvojen vaihdolla, kuten Jone juskus aikaisemmin oli kirjoitellutkin.

Samalla vaihdoin laatikon öljyt.

Vielä pitää vaihtaa apparin puolen laakeri taakse... Jolisee jonnin verran ajettaessa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa