Passatin mittariston väri siniseksi

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Riksu89
-
Viestit: 311
Liittynyt: 16.1.2008 14:46

Passatin mittariston väri siniseksi

ViestiKirjoittaja Riksu89 » 6.2.2008 19:45

Elikkä mitä tarvii purkaa ja millainen polttimo pitää laittaa jos haluaa vaihtaa mittariston väriä?

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 6.2.2008 21:26

Jos purat sen mittariston ja vaihat sinne tommosia T5 kantasia polttimoita en tiiä sitte? Varmaa haullaki löytyy jotai vinkkiä.
http://xenonled.com/leds12.htm

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 7.2.2008 11:23

Ja jos on vanhempi passatti niin muistat ottaa sen vihreen muovilipareen pois sielt mittaristosta.

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 8.2.2008 17:22

Valaistus on toteutettu vihreillä pintaliitosledeillä. Eli ne sinisiin vaihtamalla homma periatteessa toimii.
Ainoa modausta hidastava seikka on se, että sinisissä ledeissä on korkeampi kynnysjännite, eli ne eivät varmaankaan vihreiden ledien paikalle vaihdettuina syty. Eli jokaiselle ledille on vedettävä oma virta, jos ei ole niin guru, että osaa piirilevyn kytkentää ronkkimalla nostaa ledeille tulevaa jännitettä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.2.2008 17:09

Lähes poikkeuksetta ledien virtansyöttö toteutetaan esivastuksilla josta seuraa että eri kynnysjännitteen omaava ledi valaisee eri kirkkaudella.

Poikkeuksena tilanteet jossa jännitteensyöttö on pieni.

Mittaristossa voisi hyvin kuvitella että käytetään akkujännitettä valaistukseen. Vaikka se menisi regulaattorin läpi niin ei siinäkään mitään kovin hyvää syytä voi olla että se pienempijännitteinen olisi kuin em. kynnysjännite.

Spantse
-
Viestit: 90
Liittynyt: 29.8.2003 19:47

juu...

ViestiKirjoittaja Spantse » 9.2.2008 21:33

Jottei puurot ja vellit mene enempää sekaisin ja virrat ja jännitteet, niin nyrkkisääntö:
P= teho, U= jännite, R=resistanssi (vastus) I=virta

PUImURI eli puimuri ja ämmät pois, jolloin saadaan kaksi peruskaavaa, joilla pärjää jo aika pitkälle, eli P=UI ja U=RI. Noista johtamalla, jos esim ledin kynnysjännite on 2,2V ja virta, jolla ledi valaisee, esim. 20mA, saadaan esivastukselle (eli sen pitää syödä pois tuo kynnys jännitteen ja käynnissä olevan auton perusjänniteem ero ko virralla , eli 14,4 - 2,2 = 12,2) saadaan R= U/I eli 12,2V/0,02A = 610 ohm, ja lähin lienee 580ohm mitä löytyy hyllystä. Ja vielä tuo teho homma, eli P=UI eli 0,02x12,2=0,244W eli sen verran tehoa hukkuu tuohon vastukseen, joten vähintään tuon tehonkestoinen vastus eteen ettei se ala savuamaan!

Toki kuten sanottua, voi olla että mittariston jännite otetaan regyuaattorin läpi, jottei valaistuksen kirkkaus muutu eri lataustilainteiden mukaan. Silloin vaan muutetaan tuo 14,4 joksikin muuksi, kuten esin 5V. Ideana että etuvastuksen pitää syödä kaikki kynnysjännitteen ylittävä jännite ko ledin virralla.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa