Pankkilaina JA sen Saaminen

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

jylppy
-

Pankkilaina JA sen Saaminen

ViestiKirjoittaja jylppy » 16.1.2008 21:00

Aiheesta ei oikein ollut sopivaa keskustelua joten tein uuden aiheen.
Kysymykseni/keskustelu haluni koskee pankki lainoja, itse olen Sampo Pankin asiakas ollut noin 20vuotta. Ainoa laina tähän aikaan on ollut viime vuonna 3000€ kattava autolaina joka tuli maksettua puolessa vuodessa pois... Silläpä tässä nyt mietinkin kun vanha työ loppui syyskuun lopulla ja olin työtän tähän päivään asti (n.3kk) nyt sitten on uusi työ jonka sopimus muuttuu vakituiseksi puolen vuoden jälkeen ja kesällä olisi tarkoitus saada lainaa että myöntääkö pankki minulle esimerkiksi määräaikais sopimuksen perusteella n.15k€ lainan kesä-heinäkuun vaihteessa jos olen esimerkiksi. saanut säästöön 2-4k€ omaa pääomaa? Maksuhäiriö merkintöjä tai mitään ei ole ja tosiaan vanha laina hoitui nopeasti ja ilman mitään mutinoita. Tarkoitus olisi siis kesällä hommata kesä auto johon ei kuitenkaan pelkillä säästöillä pääse ja josta on jo pitkään haaveiltu vai odotanko vain sopimuksen vakinaistumista!? Rahoitusyhtiöiden mukaan en lähde niiden törkeän koron ja käytöksen takia.
Itselläni ei varsinaisia kuluja ole kun keikkaluontoinen työ joten myös osoite Poste Restantte, haitanneeko lainan saamista? Asiasta odotan keskustelua ja kannanottoa, luultavimmin jonkun vaimo tältäkin foorumilta pankissa töissä ja saan asiallisia vastauksia kuten aina.

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 16.1.2008 21:05

Taitaa olla aika tapauskohtaista tuo lainan saaminen, mutta parhaiten asia kuitenkin selvinnee kysymällä suoraan sieltä pankista.
Ainakaan itselläni ei ole määräaikaiset työsuhteet olleet lainan saannin esteenä.
Mutta tosiaan.. Ihan mielellään ne siellä pankissa auttavat asiassa, kun menee sinne keskustelemaan lainasta.

jylppy
-

ViestiKirjoittaja jylppy » 16.1.2008 21:09

Aivan, totta tuokin mutta joka tapauksessa ajattelin aiheen avata sillä moni etsii kuitenkin internetistä vähän tietoa ennenkö rohkenevat pankkiin! Ja ajatuksenani oli juuri tuo lyhyen aikaa kestänyt määräaikainen työsude perusteena lainalle. Sampo Pankki mielestäni myöntää lainoja aika mukavasti muutenkin mutta esim. itse olen ajatellut tällä kertaa pitempää maksu aikaa n.15k€ lainalle tasaerinä 120-170€kk niin saa nähdä mitä ne siitä ajattelevat. Varsinkin juuri tuon Poste Restanten takia kun ei ole varsinaista osoitetta töiden takia.

maneesi
-

ViestiKirjoittaja maneesi » 16.1.2008 21:32

luulen että 15ke lainalle ei välttämättä tarvitse olla vakituisessa työssä.
tapauskohtaisiahan nuo laina-asiat aina ovat,mutta oma veikkaus on että kyllä saa,mutta saattavatpa pyytää esim. henkilötakausta lisäksi.

jylppy
-

ViestiKirjoittaja jylppy » 16.1.2008 21:51

Tänäpäivänä on niin vaikea saada takaajaa etten kehtaisi edes pyytää jos vaikka sattuisi itselle jotain. Toivonmukaan joillakin homma toimii eikä jää takaajan käsiin.

zero
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja zero » 16.1.2008 21:59

Jos Sammosta otat lainaa, niin ihme jos eivät anna tuollaista rahaa kun oma osuuskin on kohtuu ok %-määrä. Sulla kun on siellä kuitenkin ilmeisen hyvä historia tileistä, maksuista yms. Tuo osoite posterestante voi herättää pari kysymysmerkkiä, mutta tiedähäntä sen tarkemmin. Pankki lienee paras paikka nämä asiat selvittää. Ja aina kannattaa kysyä kilpaileva tarjous toisesta pankista, kun samalla saisivat maksavan asiakkaan nin voivat olla ihan mukavasti mukana. Itse aikanaan ekaa asuntolainaa ottaessa sain 28v. asiakkuuden jälkeen Sammosta huonointa palveua ja kalleimman lainatarjouksen (eroa oli 1,5% halvimpaan...). Sanoin sitten hyvästit Sammolle silloin.

Jos siis autoon ottaa rahaa, otta huomioon, että pankkien lainat on muuttuvakorkoisia (euribor, tms.) ja nuo autorahoitukset kiinteäkorkoisia (eli sidotaan lainan ottopäivän tms. korkoon eikä muutu rahoituksen aikana). Yleensä selvästi korkeampia kuin pankin, mutta jos saa neuvoteltua liikkeestä hyvä tarjouksen niin kannattaa harkita.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 16.1.2008 22:04

Pankki haluaa useinmiten lainalle vakuutta, siksi pankit myöntävät lainoja usein halvemmalla kuin nämä osamaksufirmat. Vakuutena voi olla asunto, osakkeet tms. - Tai sitten se henkilötakaus.

Osarifirmat, usein pisteyttää luoton hakijan, johon sitten vaikuttaa mm. asumisaika samassa osoitteessa, varusmiespalvelun suorittaminen, työsuhde sun muut. - Näistä voi esim. olla vaikeata saada luottoa ilman vakituista työsuhdetta. - Pankki taas katsoo asiaa kokonaisvaltaisemmin. Kuitenkin meitä on monia joilla palkkatulo on hyvin pientä, ja varsinainen elanto tulee sitten po tulojen puolelta ilman mitään työsuhteita.

Mars omaan pankkiin siis, toisaalta, kannattaa vertailla näitäkin.

Jos siis autoon ottaa rahaa, otta huomioon, että pankkien lainat on muuttuvakorkoisia (euribor, tms.) ja nuo autorahoitukset kiinteäkorkoisia (eli sidotaan lainan ottopäivän tms. korkoon eikä muutu rahoituksen aikana). Yleensä selvästi korkeampia kuin pankin, mutta jos saa neuvoteltua liikkeestä hyvä tarjouksen niin kannattaa harkita.

Korko voi ollakin ihan kilpailukykyinen, nk. todellinen vuosikorko voi kääntää asian päälaelleen, nämä osarifirmat kun usein veloittaa sitten näitä kk. maksuja sun muita.

Esim. Verkkokauppa joka tarjoaa / mainostaa "korotonta" maksuaikaa, vain 7e /laskutusmaksulla per kk:) Jos kk.maksu on esim. 40e, johon tulee 7e "laskutuslisä" se ei enää olekaan niin halpaa.

jylppy
-

ViestiKirjoittaja jylppy » 16.1.2008 22:34

Tämäntyylistä keskustelua juuri hain, Saavat muutkin käsitystä asiaan ja mietittävää että ne kannattaa laskea. Itse käyn Sampon ja OP.n puolella luultavasti ensiviikolla katsomassa millaista tarjotaan.

Kale
-

ViestiKirjoittaja Kale » 16.1.2008 23:17

luulen että 15ke lainalle ei välttämättä tarvitse olla vakituisessa työssä.

No ei tarvi ei kun 150 tonniakin irtoaa. Määräaikaiset sopparit on kuulemma nykyajan trendi. Jos et omasta pankista saa niin vaihda pankkia. Kyllä se jostain lohkeaa.

Itsekin luotin omaan pankkiin mutta pakko oli vaihtaa kun asuntolainaa hain. Marginaalia kun omassa pankissa saanut kohdalleen, ei sitten millään.

Juvonen
-

ViestiKirjoittaja Juvonen » 16.1.2008 23:25

Entinen työkaveri sai autolainan pankista ku kävi vaan hakee, tosin asiaa saattoi auttaa asuntolaina samasta pankista.

mije
-

ViestiKirjoittaja mije » 17.1.2008 5:51

Itse en vaihtaisi pankkia vaikka jostain saisin ehkä halvemmallakin lainaa. On sen verta hyvää palvelua. Olen saanut autolainoja vaikka on ollut maksuhäiriömerkintä. Viimeksi kun otin 200ke asuntolainan, niin sain sen tilille parilla puhelinsoitolla. Rahat oli käytetty ennen kuin oli nimeä yhdessäkään paperissa. Kerran pankin työntekijä toi autolainarahat työpaikalle, kun en itse kerennyt pankkiin ja piti seuraavana aamuna lähteä auton ostoon.

venom
-

ViestiKirjoittaja venom » 17.1.2008 8:24

Ilman vakuuksia voi saada noin 10k€ lainan, tästä ylöspäin pankki vaatii joko reaalivakuutta tahi takaajia.. Näin siis Sammossa, onhan niitä muitakin rahoittajia, mm. Ge-Money yms..

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 17.1.2008 8:58

Määräaikaiset sopparit on kuulemma nykyajan trendi.

Kyllä ne pankissakin sen verran tietää, ettei nykyään ole olemassa vakituisia työsuhteita
ja pakko niitä lainoja kuitenkin on myöntää jos aikoo pankkia pyörittää.
Vakuuksia tietysti täytyy olla, mutta vakituinen työsuhde ei aina ole lainan edellytys.

Donitsi
-

ViestiKirjoittaja Donitsi » 17.1.2008 9:11

Se nyt on sitten vain pilkunnussintaa onko "toistaiseksi" voimassaoleva työsopimus vakituinen vai ei. Käytännössä se on vakituinen.

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.1.2008 9:12

Taitavat kaikki työsuhteet olla enintään toistaiseksi voimassa olevia.
Meidän taloudessa käytetty OP vaatii jokaiseen lainaan takauksen.

Tony_L
-

ViestiKirjoittaja Tony_L » 17.1.2008 12:03

Minkälaisella korolla porukka on saanut noita autolainoja eri pankeista? Itse mitä olen muutaman kerran nordeasta kysellyt niin on aina vaan tarjottu kulutusluottoa jossa korko on n. 9%. Kyseessä on ollut auton rahoitus ja siksi aina olen ottanut liikkeestä kun saanut puolet pienemmällä korolla.

TerZi1982
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 17.1.2008 12:18

jos sulla on kämppä niin ota remonttilaina sitä varten =)

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.1.2008 12:36

Itsellä oli autolaina 0,6% marginaalilla, eli snadisti kalliimpi kuin asuntolaina on. Sampo/Nordea. Kämpät vakuutena, mikä tietenkin painaa korkoa paljon alaspäin.

venom
-

ViestiKirjoittaja venom » 17.1.2008 12:41

Pankkihan ei tunne "autolainaa", on joko kulutusluotto tai asuntolaina..

Kulutusluottoa saa ilman vakuuksia tiettyyn summaan saakka, vakuuksien kanssa enemmän ja luonnollisesti korko on paljon pienempi vakuuden kanssa.. Auto ei käy vakuudesta..

ns. "remonttilaina" on halpaa ja korot voi vähentää verotuksessa, mutta tietenkin pitää olla omistusasunto, jota käytetään vakuutena.. Pieni varoituksen sana on paikallaan.. Tiedän tapauksia, joissa verottaja on vaatinut remontin kuitit nähtäväksi, mikäli "remonttilainan" korot on vähennetty verotuksessa..

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 17.1.2008 13:43

Itse mitä olen muutaman kerran nordeasta kysellyt niin on aina vaan tarjottu kulutusluottoa jossa korko on n. 9%.

Nää on usein melkein samoja tuotteita kuin kaupat / autoliikkeet käyttää auto/telkkari/tms rahoituksissa. Pankeilla usein tytäryhtiöinä näitä kovemman koron rahoitusyhtiöitä, jotka sitten käyttää juurikin sitä n. scoring systeemiä, eli ei isommin tehdä poikkeuksia, jos on maksuhäiriö merkintä -> ei luottoa yms. Pankit kuitenkin pääosin tekee itse omat päätöksensä, ja voivat ehdoista poiketa sopimuksen mukaan.

Edelleen kannattaa muistaa, noissa GE yms. autoluotoissa, on se vitullinen kk-kulu. Korko itsessään voi olla hyvinkin järkevä, mutta homma meneekin perseelleen kun laskee sen joka kk veloitettavan tilinhoitomaksun/laskutusmaksun/miksi sitä sitten kutsutaankin. Pankin omissa luotoissa suoraveloitusmaksu voi olla pari euroa tai sitten sitä ei ole.
Myös luoton järkestelypalkkiota kannattaa katsella. Fiksu tietty laskee itselleen luoton todellisen vuosikoron jossa sitten huomioi kaikki kustannukset.

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 17.1.2008 14:52

Tuolla aiemman viestini pätkällä "ettei nykyään ole olemassa vakituisia työsuhteita", en tarkoittanut vakituinen ja toistaiseksi sanojen eroa,
vaan sitä että nykypäivänä melko monien työpaikkojen ovet on naulattu umpeen, vaikka se olisi satojen ihmisten työpaikka
ja nämä ihmiset ovat eläneet siinä uskossa että ovat siellä töissä eläkeikään asti.

Squash
-

ViestiKirjoittaja Squash » 17.1.2008 15:38

Kannattaa myös miettiä ja suhteuttaa se laina-aika jotenkin siihen ostettavaan tavaraan. Esimerkkisi valossa maksaisit 15ke autolainaa kymmenen vuotta, jos erä on n.160e kuussa ja korko 5%. Se ei kuullosta hyvältä, eli hieman isompaa kk-erää (tai pienempää lainaa) suosittelisin, jos vain lompsa antaa myöten.

Netti on pullollaan näitä laskimia, jolla voi tutkia kk-erän ja koron vaikutusta takaisinmaksuaikaan. Niissä on monesti laskettu myös todellinen vuosikorko, joka huomioi avaus- ja kk-kulut, jos sellaisia on. Lainaneuvottelujen lähtökohtana kannattaa pitää, että saa ne kulut minimoitua, mieluiten nollaksi.

Pankkivirkailija luultavasti arvostaa myös sitä, että olet tehnyt alustavia laskelmia siitä, miten aiot raha-asiasi hoitaa. Kannattaa siis pistää vaikka paperille henkilökohtainen kk-tason tulot-menot laskelma, jota voi lainaneuvotteluissa vilauttaa. Tähänkin löytyy hyviä pohjia netistä.

Haaveita pitää olla, ja niitä pitää toteuttaa, mutta kannattaa miettiä myös se "entäs jos" -tilanne, ettei joudu pidempiaikaisiin hankaluuksiin.

topgun
-

ViestiKirjoittaja topgun » 17.1.2008 16:05

Saako noi "remonttilainan" korot tosiaan vähentää vieläkin verotuksessa? Ja jos saa, niin mihin kohtaan verokorttia ne ilmoitetaan?

Peke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 17.1.2008 16:23

Autolainathan menee pikaisesti näin, jos maksuaika on nykyinen maksimi eli 5 vuotta;
10 000€ = kk-erä noin ~200€
20 000€ = kk-erä noin ~400€
30 000€ = kk-erä noin ~600€

Nykyisillä koroilla varmaan vähän enemmän, mutta toi ohje on niinku suurinpiirtein...

jylppy
-

ViestiKirjoittaja jylppy » 17.1.2008 16:29

Itse ajattelin jos saisi sen 15k€ lainan 150-200€ tasaeriin. Kestäisihän sitä maksaa mutta kun ei noilla lainoilla niin kiire ole ja olisi vähän enemmän muuhunkin elämiseen rahaa tiedossa.

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 17.1.2008 17:06

Noin pienillä kuukausierillä koron osuus ja takaisinmaksuaika kasvaa aika lailla.
Itsestäni ei ainakaan tuntuisi mielekkäältä maksaa autoa ~10vuoden ajan.
Tietysti voi olla eri asia jos auto on joku todellinen klassikko jonka arvo vain nousee, mutta useimmissa tapauksissa se arvo kuitenkin laskee ja voi syödä miestä jos lainaa on vielä maksamatta yli 2x auton todellisen arvon verran.

AGU
-

ViestiKirjoittaja AGU » 17.1.2008 18:09

15 tonnia ja lyhennykset 200 euroa kuussa.
Korko vaikka 6% niin maksuaika lähes 8 vuotta.
Korkoja kertyy yli 4000 euroa..
150 euroa kuussa niin maksuaika venähtää yli 11 vuoden.
Taitaa noilla maksuajoilla loppua auto ennen velkaa.

Käytännössähän pankki hinnoittelee koron sen mukaan minkä arviovat
riskin olevan. Eli jos niitä ei poste restante miellytä laitetaan korkoon vaikka +2%.
Muutenkin lainan saanti on niin naamakertoimella menevää hommaa, jossa vanhalla asiakassuhteella ei tunnu aina olevan mitään merkitystä.

Meidän entisen kämpän ostanut nuoripari yritti lainaa neljästä eri pankista.
Tarve oli 96000 euroa eikä omia säästöjä ollut.
3 pankkia kieltäytyi heti kättelyssä, mutta neljäs löi rahat tiskiin...

Omat vekselit Osuuspankissa, parini kertaan on kyselty muualtakin mutta palvelu & hinnoittelu on vaan ollut aina parempaa OP:lla, joten ei syytä vaihtaa.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 17.1.2008 18:11

Ja lainan loppuaikoina saa ottaa jo melkei autoon sen remonttilainan..:)

Itse suosisin nopeata maksuaikataulua isolla kk-lyhennyksellä. - Jos ei oikeasti ole pelimerkkejä, kannattaa ottaa askel taaksepäin ja katsella vaikka paria astetta halvempia kulkineita.

zero
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja zero » 17.1.2008 19:13

jiisimula kirjoitti:Edelleen kannattaa muistaa, noissa GE yms. autoluotoissa, on se vitullinen kk-kulu. Korko itsessään voi olla hyvinkin järkevä, mutta homma meneekin perseelleen kun laskee sen joka kk veloitettavan tilinhoitomaksun/laskutusmaksun/miksi sitä sitten kutsutaankin.
Todellinen vuosikorko on se mikä sisältää kaikki kulut, myös tuon kk-veloituksen ja kaikenmitäveloitetaan autolainaan (Oko, A1, Nordea, Sampo, GE Money, yms.). Kaveri otti juuri 60kk autorahoituksen isommasta autorahoitusyhtiöstä ja tod.korko kaikkine kuluineen 7,3%. Mainoskorko on sitten erikseen, se tässä tapauksessa 5,9%.
Todellista vuosikorkoa sitä pitää tuijottaa ja kysyä. Se muuttuu sitä suuremmaksi mitä pienemmän rahoituksen tarvit ja lyhyemmässä ajassa maksat, koska tietyt lähtökulut (luotonavaus, yms.) on aina samat.
Pankeissakin sitten on tullut eteen sitä, että ilmoittavat koron, ja siihen päälle tulee se kk-kulu mitä he eivät ole lisänneet korkoon vaan perivät erikseen->"matalakorko".

Mutta pankista siinäkin mielessä mieluummin, koska on auto omissa nimissä ja halvemmat vakuutukset (ei esim. rahoitusvakuutusta ja voi ottaa halutessaan pienemmän kaskon).

- Mikko -
-

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 17.1.2008 19:18

Pankista et saa tuollaista lainaa ilman vakuuksia (takaaja tai kiinteä takaus, esim. asunto). Jostain pikkupankista voit oikein hyvällä tuurilla ja suhteilla saada takauksettoman lainan. Määräaikainen/vakituinen työsuhde ei vaikuta asiaan.

Vaihtoehtona voi toimia esim. rahoitusyhtiöt, kuten GE, mutta näiden kanssa kannattaa olla tarkkana todellisten vuosikorkojen kanssa.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 17.1.2008 19:22

Jep, usein se todellinen vuosikorko löytyy vähän pienemmällä jostain alakulmasta.

Sama juttu, kuin pesukone ym. kaupat markkinoi näitä KOROTTOMIA osareita, ostat vaikka velaksi 200e pölynimurin, makselet sitä sitten pari vuotta osissa. - Ilman korkoa, mutta 7e tms. "kk-maksu" sitten lisätäänkin kk-erään.

Taas tulee jenkkilän touhu mieleen, kaikki kun pitäs ostaa velaksi..

Taannoin itse mietin uudemman / kalliimman auton hankintaa liikkeestä osarilla, ei paljoa jaksanut enää sitten kiinnostaa kun todellinen vuosikorko huiteli 11% paikkeilla.

jylppy
-

ViestiKirjoittaja jylppy » 18.1.2008 20:23

Kai sitä voisi itsekkin miettiä hieman pienempää lainaa hakemansa jos omastakin saisi vielä 2-3k€ välistä. Eipä noiden autojen arvo tunnu pysyvän ja samat viat iänkaiken. jos yrittäisi tyytyä 2-5k€ lainaan ja saisi vaikka ilman takaajia sen sitten.

only4pro
-

ViestiKirjoittaja only4pro » 18.1.2008 21:21

Itse vaihdoin juuri autolainan (eli ns. kulutusluoton) 10.200e ja opintolainan 2.600e aktiasta sammolle, kun eivät suostuneet juttelemaan korosta siitä kulutuslainasta...

Aktialla oli prime + 2%, eli 6,5. Sampo pankilla prime + 1,5, jäi 5,75.

Aktialla myös tilinhoitomaksu 1,10e/kk, sampo pankissa ei mitään sellaisia. Ja muuten oli ilman kaikki maksut, kun lainaa siirrettiin toisesta pankista, eli todellinen vuosikorko on toi 5,75.

Ennen kun siirtsin lainat olisin tarvinnut ns. 5k€ pikalainan, niin aktiasta tuli vastaus että mitään ei tapahdu alle kahdessa päivässä..

Marssin katu alemmas Sampo pankkiin, klo 13.05 sisään, kl 13.45 tulos 5k€ kädessä, korko 11.63% kun oli sellainen takaukseton laina. Takaukseton lainan olisin saannut 4x bruttotili, eli olisi jäännyt vähän alle 10k€, mutta kun en tarvinnut kun 5k€. En ollut tunnettu pankissa ennen sitä, piti vaan olla palkkanauha (ei edes palkka selvitys, vaan parin kuukauden palkkanauhat) mukana ja se oli siinä. Nyt otin tämän isomman lainan (15k€) ja maksoin pois noi molemmat aktiassa ja sitten sen 11.63% lainan

DrifterPink
uusi tulokas

ViestiKirjoittaja DrifterPink » 14.1.2011 13:44

Itse otin just 20 000 euroa autolainaa, joka tosin on kulutusluottoa, eli sille ei ole määritelty käyttökohdetta. Yleensä pelkkä kulutusluotto on paljon parempi ratkaisu kuin spesifioidut autolainat, joita autokauppiaat tarjoavat. Hyvin moni autolaina, joita liikkeen yhteydessä on, ovat Santanderin kulutusluottoja. Santander on toki luotettava ja rehti firma, mutta halvempaa lainaa saa muualta. Kannattaa tarkistaa oman pankin tilanne, olen edellisen lainan ottanut Nordean kautta jolloin korko oli 3 kk euribor + 7.5%, mutta toisaalta on ollut koko ikäni saman pankin asiakas, ja nyt avainasiakas, joten sain lainan hivenen halvemmalla kuin uudet asiakkaat. Kannattaa tutustua hyvin tarkkaan eli lainavaihtoehtoihin ennenkuin laittaa mihinkään nimeänsä alle. Lainaa vakuudetta voi tsekata nuo villien markkinoiden tarjoajat. Kannattaa toki kysäistä omasta pankista ensin. Varsinkin nyt marginaali on alhainen, samoin euribor, yhdistettynä korkeaan inflaatioon, joten nyt on hyvä aika ottaa lainarahaa mikäli sitä tarvitsee. Autolainat kuten muutkin kulutusluotot sidotaan yleensä 3-6 kk euriboriin, ja marginaalin eli koron tulisi olla maksimissaan 30%. Ja tarkoitan siis todellista vuosikorkoa. Kulutusluotoissa on yleensä aloitusmaksut (100-200 lainan määrästä riippuen) sekä kuukausittainen tilinhoitomaksu, noin 5-10 euroa. Tuosta kuukausittaisesta tilinhoitomaksusta tulee yllättävän suuria summia, jos laina-aika on useita vuosia. Joten tarkkuutta ennenkuin otat lainaa!

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 14.1.2011 14:20

Ja miettikää mikä on marginaali jos luotolle on vakuudet (osakkeet, panttikirjat). On huomattavasti halvempaa kuin nämä vakuudettomat vipit.

4Motioner
-

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 14.1.2011 14:31

Aika hyvä nyrkkisääntö ylipäätään kaikkeen rahan lainaamiseen on kuukausierän mitoittaminen max. 35% nettoansiosta.

Itse kilpailutin lainoja kun nykyistä Golfia ostin ja ehdottomasti edullisimman tarjouksen sain autoliikkeestä. Korko taitaa olla 4,7% tai 4,9% ja pysyy samana koko laina-ajan. Itse valitsin kuukausilyhennuksen niin, etten nyt ihan jää puun ja kuoren väliin jos jotain sattuu. Tästä syystä olen joka kuukausi maksanut 20-50% enemmän lyhennystä.

cancermann
-

ViestiKirjoittaja cancermann » 15.1.2011 17:56

Itselle näyttäis nyt tulevan eron myötä 158t€ laina maksettavaksi. Jos lyhentäis "vaan" 800€/kk, menis about 40 vuotta... Sitten jos/kun korot vielä lähtee nousuun, on aika game over -olo...

Paska paikka

ViestiKirjoittaja Paska paikka » 15.1.2011 18:23

4motioner

mut liikestä kun otat lainan on muistettava että siinä on olttava se kasko, ite en oo yleensä jaksanut maskaa sitä kaskoa joten otin pankista ettei tulis turhia kuluja, sekä jos päätän myydä auton (kuten nyt päätin) pankissa ei kysellä mitä rahoilla teen joten ei oo ongelma, kun taas jos auto on liiken nimissä ei se oo niin yksinkertaista

ps. mut tapauskohtaiset nää hommat yleensä on.

Kale
-

ViestiKirjoittaja Kale » 15.1.2011 22:52

cancermann: Oletko nyt ihan varmasti laskenut oikein? Noilla lukemilla korko olisi yli 5% mikä kuullostaa oudon isolta.

patrian
-

ViestiKirjoittaja patrian » 15.1.2011 23:13

^ 25 vuotta voisi olla todellisempi lyhennysaika, 800€ kuukausi lyhennyksellä. Helvetistihän se on yhdelle miehelle maksettavasti.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.1.2011 2:17

Pikkasen on pielessä tosiaan. Omasta lainasta kopioiduilla tiedoilla tuollaisen lainan takaisinmaksuaika tällä hetkellä on 20vuotta.

Paska paikka

ViestiKirjoittaja Paska paikka » 16.1.2011 2:34

tuossa on muistettava se että eri lainoilla on eri korot, asuntolainalla itsellä tais nyt olla n.2% kun taas joustoluotolla joku 5% jne.

Patu
-

ViestiKirjoittaja Patu » 16.1.2011 9:40

Itselle näyttäis nyt tulevan eron myötä 158t€ laina maksettavaksi. Jos lyhentäis "vaan" 800€/kk, menis about 40 vuotta... Sitten jos/kun korot vielä lähtee nousuun, on aika game over -olo...

Mulle jos noin kävis niin se olis samantien pakko laittaa mökki myyntiin, jo ihan mielenterveyden takia.

cancermann
-

ViestiKirjoittaja cancermann » 16.1.2011 21:10

Voi olla että tosiaan tuli hiukan liikaa korkoa kun tsekkasin uusiksi :)
Pakko yrittää vaikka tosiaan tiukalle menee. Ei löydy sitten "touhutonnia" jos/kun autoon tulee jotain...

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”