Lukko- ja kahvahuolto VW-Audi -ongelmakahvoihin
Valvoja: ffp jäsenet
Lukko- ja kahvahuolto VW-Audi -ongelmakahvoihin
On olemassa köyhiä ihmisiä ja tyhmiä ihmisiä, sekä köyhiä ja tyhmiä ihmisiä, kuten minä. Köyhän ihmisen tunnistaa siitä, että köyhä ihminen hakee Motonetistä Jettaansa kahvoja 9,90/kpl.
Tyhmän ihmisen taas tunnistaa siitä, että tyhmä ihminen ei käy Motonetistä 9,90/kpl kahvoja, vaan kulkee autoonsa ainoastaan kuskin oven kautta, ja joogaa loput ovet auki kuljettajan penkiltä käsin.
Köyhän ja tyhmän ihmisen taas tunnistaa siitä, että köyhä ja tyhmä ihminen purkaa autostaan kahvat ja lukot, sekä huoltaa ne. Seuraavassa köyhän ja tyhmän ihmisen raportti köyhäilystä ja tyhmäilystä:
Olen vaihtamassa Jettaani ovia joissa on keskuslukon osat paikallaan. Tarkempi alushoususillaan suoritettu kenttätutkimus osoitti, että ainoastaan kuljettajan ovi on keskushermostollisesti ns. "liikennöitävässä kunnossa" - muitten ovien kahvat ja lukkolaitteet olivat käsin- ja jaloinkosketeltavan jumivanoloiset. Päätin tehdä asialle jotakin, koska huonot hermoni eivät kestä ovien pakkasessa repimistä - saati sitä, että ne eivät aukea lihasvoimaisesti ollenkaan.
Vaihe 1 - Kahvan irrottaminen ovesta:
Kahvan listaa longotetaan päästä varovasti, ja se poistetaan sitä sen paksumpaa päätä kohti nostellen. Varovasti tarkoittaa todellakin varovasti, koska nämä uv-säteilyn haurastuttamat ohuet kulissi-lärpäkkeet eivät kestä vääntämistä juuri ollenkaan. Hitaasti hyvä tulee.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... rotus1.jpg
Seuraavassa vaiheessa on aika avata M4 koneruuvi kahvan päästä, sekä M5 koneruuvi oven päädystä. Kummatkin ristipäitä. Kahvan ruuvi:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... rotus2.jpg
Kahvan ruuvi kuvassa ylimpänä:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... edited.jpg
Kun ruuvit on irrotettu kahva irtoaa taaksepäin työntämällä ja nostamalla.
Nyt voimme tarkastella mitä tuhoja lukkopeikko on kahvassa vuosien varrella tehnyt. Tästä se äiti varoitti; VW-Audi -lukot pitää pestä ja rasvata joka ilta ja aamu, muuten käy näin:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... nkakat.jpg
Seuraavana puretaan vielä vähän lisää, eli irrotetaan lukkosylinteri kahvasta karieksen poistoa varten. Laita avain lukkoon ja avaa kuvaan merkattu M4 koneruuvi. En tiedä onko asialla merkitystä, mutta suosittelisin huolehtimaan, että avain ei luiskahda pois lukosta kun se on poistettu kahvasta. Arvailin josko haitat leviävät tallin lattialle kuin lukkosepän pälli volskin lukkoihin pakkasaamuna. Voin olla väärässäkin, mutta näin siis toimin.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... aminen.jpg
Poista lukon salpa ja jousi varoen, etteivät ne lennä sinne kuuluisaan h*vonv*ttuun ja katoa. Jousen asettelu kannattaa katsoa ennen sen irrottamista, koska se jännitetään ns. ristiin.
Nyt meillä on käsissämme brakecleaneria, ruosteenirrottajaa ja paineilmaa kirkuva lukkosylinteri:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... interi.jpg
Pidä avain lukkosylinterissä, älä kämmää. Ehkä.
Putsata osaa jokainen, että se siitä.
Seuraavana huollamme kahvan uuteen loistoon:
Lukkopeikko häädetään pesästään voimakkaasti ruosteenirrotinta, raaputtelua, hiomista ja nitkuttelua hyväksikäyttäen.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... riirti.jpg
Myös tähän jo tuttuun kuvaan merkattu hapettunyt pinta kannattaa puhdistaa ja voidella. Ainakin näissä kahvoissa se oli paksussa linkun liikettä jarruttavassa kattilakivessä:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... nkakat.jpg
Itse lukkolaitteiden puhdistus ja voitelu on vähintäänkin yhtä tärkeää kuin niiden käyttöliittymien vetristely, ne kun ovat luultavasti puolillaa moreenia, mikäli niitä ei ole koskaan irroteltu ja huollettu. Lukkolaitteen irrotus:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... edited.jpg
Kuvassa olevat 2 alimmaista ruuvia irrotetaan M5 kuusiokoloavaimella. Tämän jälkeen laiskempi voi peruuttaa lukkoa muuteman sentin ulos ovesta, suihkuttaa siihen puhdistusainetta ja riehua paineilman kanssa. Suositeltavaa. Ainoastaan lukon käyttönuppi voi irrota lukkolaitteesta, ja se on helppo laittaa lukon reiän kautta takaisin paikoilleen.
Tällainen hieman hitaampi maalais-kaveri sen sijaan purkaa pois ovipahvit, irrottaa lukon sisäkahvan käyttörassin lukkolaitteesta ja pesee koko lukkolaitteen:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... a000-8.jpg
Ja valmista tuli:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... a005-2.jpg
Voitelin kaikki irrottelemani ja herkistelemäni osan teflon-spraylla. Vaseliinia en käyttänyt sen takia, koska se kerää itseensä hiekkaa ja pölyä, sekä kangistuu pakkasessa. EIkä tässä ole tarvista mitään kestovoitelua vaseliinilla tehdäkään, koska avaan ja putsaa lukot joka tapauksessa äidin ohjeiden mukaan aamuin-illoin.
Tavarat nippuun päinvastaisessa järjestyksessä, ja valmista tuli. Jos tekee tämän projektin pitkän kaavan kautta kuten minä idiootti, voin melkein luvata nautiskella hellekypärällisen ripuloivan vuohen kakkaa, jolleivat lukot toimi ainakin viikkoa moitteetta kelillä kuin kelillä. Poislukien kahvojen ulkopuolinen jäätyminen, ennen kuin joku nero keksii esittää "herkutteluhetkeä."
Kiitoksia vertaistuesta, sekä woimia VW-kahvaveljille. Varmaan suurimmalle osalle tuttua asiaa, mutta eksyy tänne joukkoon joskus meitä tietämättömiäkin, jotka joutuvat hommat opettelemaan. :)
Tyhmän ihmisen taas tunnistaa siitä, että tyhmä ihminen ei käy Motonetistä 9,90/kpl kahvoja, vaan kulkee autoonsa ainoastaan kuskin oven kautta, ja joogaa loput ovet auki kuljettajan penkiltä käsin.
Köyhän ja tyhmän ihmisen taas tunnistaa siitä, että köyhä ja tyhmä ihminen purkaa autostaan kahvat ja lukot, sekä huoltaa ne. Seuraavassa köyhän ja tyhmän ihmisen raportti köyhäilystä ja tyhmäilystä:
Olen vaihtamassa Jettaani ovia joissa on keskuslukon osat paikallaan. Tarkempi alushoususillaan suoritettu kenttätutkimus osoitti, että ainoastaan kuljettajan ovi on keskushermostollisesti ns. "liikennöitävässä kunnossa" - muitten ovien kahvat ja lukkolaitteet olivat käsin- ja jaloinkosketeltavan jumivanoloiset. Päätin tehdä asialle jotakin, koska huonot hermoni eivät kestä ovien pakkasessa repimistä - saati sitä, että ne eivät aukea lihasvoimaisesti ollenkaan.
Vaihe 1 - Kahvan irrottaminen ovesta:
Kahvan listaa longotetaan päästä varovasti, ja se poistetaan sitä sen paksumpaa päätä kohti nostellen. Varovasti tarkoittaa todellakin varovasti, koska nämä uv-säteilyn haurastuttamat ohuet kulissi-lärpäkkeet eivät kestä vääntämistä juuri ollenkaan. Hitaasti hyvä tulee.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... rotus1.jpg
Seuraavassa vaiheessa on aika avata M4 koneruuvi kahvan päästä, sekä M5 koneruuvi oven päädystä. Kummatkin ristipäitä. Kahvan ruuvi:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... rotus2.jpg
Kahvan ruuvi kuvassa ylimpänä:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... edited.jpg
Kun ruuvit on irrotettu kahva irtoaa taaksepäin työntämällä ja nostamalla.
Nyt voimme tarkastella mitä tuhoja lukkopeikko on kahvassa vuosien varrella tehnyt. Tästä se äiti varoitti; VW-Audi -lukot pitää pestä ja rasvata joka ilta ja aamu, muuten käy näin:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... nkakat.jpg
Seuraavana puretaan vielä vähän lisää, eli irrotetaan lukkosylinteri kahvasta karieksen poistoa varten. Laita avain lukkoon ja avaa kuvaan merkattu M4 koneruuvi. En tiedä onko asialla merkitystä, mutta suosittelisin huolehtimaan, että avain ei luiskahda pois lukosta kun se on poistettu kahvasta. Arvailin josko haitat leviävät tallin lattialle kuin lukkosepän pälli volskin lukkoihin pakkasaamuna. Voin olla väärässäkin, mutta näin siis toimin.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... aminen.jpg
Poista lukon salpa ja jousi varoen, etteivät ne lennä sinne kuuluisaan h*vonv*ttuun ja katoa. Jousen asettelu kannattaa katsoa ennen sen irrottamista, koska se jännitetään ns. ristiin.
Nyt meillä on käsissämme brakecleaneria, ruosteenirrottajaa ja paineilmaa kirkuva lukkosylinteri:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... interi.jpg
Pidä avain lukkosylinterissä, älä kämmää. Ehkä.
Putsata osaa jokainen, että se siitä.
Seuraavana huollamme kahvan uuteen loistoon:
Lukkopeikko häädetään pesästään voimakkaasti ruosteenirrotinta, raaputtelua, hiomista ja nitkuttelua hyväksikäyttäen.
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... riirti.jpg
Myös tähän jo tuttuun kuvaan merkattu hapettunyt pinta kannattaa puhdistaa ja voidella. Ainakin näissä kahvoissa se oli paksussa linkun liikettä jarruttavassa kattilakivessä:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... nkakat.jpg
Itse lukkolaitteiden puhdistus ja voitelu on vähintäänkin yhtä tärkeää kuin niiden käyttöliittymien vetristely, ne kun ovat luultavasti puolillaa moreenia, mikäli niitä ei ole koskaan irroteltu ja huollettu. Lukkolaitteen irrotus:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... edited.jpg
Kuvassa olevat 2 alimmaista ruuvia irrotetaan M5 kuusiokoloavaimella. Tämän jälkeen laiskempi voi peruuttaa lukkoa muuteman sentin ulos ovesta, suihkuttaa siihen puhdistusainetta ja riehua paineilman kanssa. Suositeltavaa. Ainoastaan lukon käyttönuppi voi irrota lukkolaitteesta, ja se on helppo laittaa lukon reiän kautta takaisin paikoilleen.
Tällainen hieman hitaampi maalais-kaveri sen sijaan purkaa pois ovipahvit, irrottaa lukon sisäkahvan käyttörassin lukkolaitteesta ja pesee koko lukkolaitteen:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... a000-8.jpg
Ja valmista tuli:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... a005-2.jpg
Voitelin kaikki irrottelemani ja herkistelemäni osan teflon-spraylla. Vaseliinia en käyttänyt sen takia, koska se kerää itseensä hiekkaa ja pölyä, sekä kangistuu pakkasessa. EIkä tässä ole tarvista mitään kestovoitelua vaseliinilla tehdäkään, koska avaan ja putsaa lukot joka tapauksessa äidin ohjeiden mukaan aamuin-illoin.
Tavarat nippuun päinvastaisessa järjestyksessä, ja valmista tuli. Jos tekee tämän projektin pitkän kaavan kautta kuten minä idiootti, voin melkein luvata nautiskella hellekypärällisen ripuloivan vuohen kakkaa, jolleivat lukot toimi ainakin viikkoa moitteetta kelillä kuin kelillä. Poislukien kahvojen ulkopuolinen jäätyminen, ennen kuin joku nero keksii esittää "herkutteluhetkeä."
Kiitoksia vertaistuesta, sekä woimia VW-kahvaveljille. Varmaan suurimmalle osalle tuttua asiaa, mutta eksyy tänne joukkoon joskus meitä tietämättömiäkin, jotka joutuvat hommat opettelemaan. :)
Sitä mukaa tehdään dokumentteja kun hommia paiskitaan.
Ihan jos ollaan rehellisiä, kuvaan kaiken minkä puran pelkästään sen takia, että en saa purkamiani rojuja lahopäisyyden takia yleensä muuten enää takaisin nippuun. Saattaahan näistä olla tietysti jollekin joskus jotain hyötyäkin - turha kait se on kaikkien kaikkea opetella, mikäli tarjolla on ohjeetkin. Tätä varten näitä foorumeita kai ylläpidetään. :)
Ihan jos ollaan rehellisiä, kuvaan kaiken minkä puran pelkästään sen takia, että en saa purkamiani rojuja lahopäisyyden takia yleensä muuten enää takaisin nippuun. Saattaahan näistä olla tietysti jollekin joskus jotain hyötyäkin - turha kait se on kaikkien kaikkea opetella, mikäli tarjolla on ohjeetkin. Tätä varten näitä foorumeita kai ylläpidetään. :)
G4:sen ovi purkautuu vaikka tällä ohjeella :
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=37702
ks. kolmas postaus
ja takaovi tähän malliin:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=92624
ks. toinen postaus
Mielestäni hyvät ja kuvitetut ohjeet Vortexilta, vaikkakin ovat "lontooksi"
Nelosen omistajana varasin itse lukkoremonttia varten myös tuon ikkunan nostimen korjaussarjan, vaikka nostin ei vielä ollutkaan rikki, mutta pöydälle nostettuani löytyi murtumakin toisesta "muoviklipsistä"
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=37702
ks. kolmas postaus
ja takaovi tähän malliin:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=92624
ks. toinen postaus
Mielestäni hyvät ja kuvitetut ohjeet Vortexilta, vaikkakin ovat "lontooksi"
Nelosen omistajana varasin itse lukkoremonttia varten myös tuon ikkunan nostimen korjaussarjan, vaikka nostin ei vielä ollutkaan rikki, mutta pöydälle nostettuani löytyi murtumakin toisesta "muoviklipsistä"
Salpaan? No ne servothan (Biltema& kumpp.) kiinnitellään nipoilla lukkorasseihin ja porataan ovenrunkoon tarvittaessa kiinnitysreiät. Lienenkö älynnyt edes mitä kysytään?
Jawa: Viisaammat kertokoot tarkemmin, mutta käsittääkseni ensin puretaan ratti, sitten sen alta lämmittämällä/ hyvällä ulosvetäjällä akselille juntattu rengas pois, vilkku/pyyhinkatkaisin irti ja lukon kimppuun. Nämä havainnot siis ihan silmämääräisiä, en ole koskaan hommaa tehnyt. Onnekseni... :)
Jawa: Viisaammat kertokoot tarkemmin, mutta käsittääkseni ensin puretaan ratti, sitten sen alta lämmittämällä/ hyvällä ulosvetäjällä akselille juntattu rengas pois, vilkku/pyyhinkatkaisin irti ja lukon kimppuun. Nämä havainnot siis ihan silmämääräisiä, en ole koskaan hommaa tehnyt. Onnekseni... :)
Lukkolaite kannattaa ehdottomasti irrottaa ja pestä, vaikka on esim. kolmosgolffissa hieman mutkan takana.
Itse purin viime talvena audin kaikki lukot, kun ovat aika simppeli irrottaa ulkokautta, ja yritin puhdistaa niitäö tärpätillä ja jarrukliinerillä jne. Tuskaista hommaa. Sitten otin painepesurin, jolla lähtivät kaikki vanhat vaseliinit hetkessä. Teflonia tilalle ja hyvin pelaa.
Puhdasta
Jälkiasenteinen ovimottori on tarkoitus kiinnittää lukkonupin akselin suuntaisesti. Ei ole juurikaan väliä, vaikka käyttötangossa on mutkia (usein niitä on pakko tehdä, että saa moottorin mahtumaan), kunhan moottori ja alkuperäöinen lukkonuppi on yhdensuuntaiset.
Kiinnitys
Itse purin viime talvena audin kaikki lukot, kun ovat aika simppeli irrottaa ulkokautta, ja yritin puhdistaa niitäö tärpätillä ja jarrukliinerillä jne. Tuskaista hommaa. Sitten otin painepesurin, jolla lähtivät kaikki vanhat vaseliinit hetkessä. Teflonia tilalle ja hyvin pelaa.
Puhdasta
Jälkiasenteinen ovimottori on tarkoitus kiinnittää lukkonupin akselin suuntaisesti. Ei ole juurikaan väliä, vaikka käyttötangossa on mutkia (usein niitä on pakko tehdä, että saa moottorin mahtumaan), kunhan moottori ja alkuperäöinen lukkonuppi on yhdensuuntaiset.
Kiinnitys
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa