2E takkuaa
Valvoja: ffp jäsenet
2E takkuaa
Elikkäs.
Tuossa variantissa on tuo 2E kone niin nyt se on ruvennut tekemään seuraavanlaista kiusaa.
Kun esim. liikennevaloista lähtee niin kun vaihtaa vaihdetta ja painaa kaasua melko reilusti niin tuntuu että moottori meinaisi tukehtua tjms.
Hetki menee (sekunti pari) ettei kierrokset nouse ollenkaan vaan auto matelee eteenpäin, sitten piristyy ja jatkaa kulkuaan kuin ei mitään olisikaan.
Vapaalla tyhjäkäynniltä kaasun kun polkaisee nopeasti pohjaan kone miettii hetken ja sitten vasta ottaa kierroksia.
Muutenkin välillä auto tuntuu todella nuhaiselta ja joskus kulkee aivan loistavasti. Sillä ei ole väliä onko moottori lämmin vai kylmä.
VAF:in ohmitkin mittasin pinneistä ja ne olivat suht' lähellä ohjearvoja jotka kaivelin jostain täältä foorumilta.
Mittari oli kuitenkin joskus avattu ja liimattu kasaan sialla. Sisältä mittari näytti ihan OK:lta.
Se musta pinta jossa ne piikit liukuvat oli tosin alkupäästä melko kuluneen näköinen.
Onko tuossa jotain "kiihdytyspumppu" periaatteella toimivaa systeemiä jonka voisi jotenkin tarkistaa?
Kun tuo nopea kaasun painaminen ja siten tukkoisuus viittaa hieman johonkin sen suuntaiseen...
Tuossa variantissa on tuo 2E kone niin nyt se on ruvennut tekemään seuraavanlaista kiusaa.
Kun esim. liikennevaloista lähtee niin kun vaihtaa vaihdetta ja painaa kaasua melko reilusti niin tuntuu että moottori meinaisi tukehtua tjms.
Hetki menee (sekunti pari) ettei kierrokset nouse ollenkaan vaan auto matelee eteenpäin, sitten piristyy ja jatkaa kulkuaan kuin ei mitään olisikaan.
Vapaalla tyhjäkäynniltä kaasun kun polkaisee nopeasti pohjaan kone miettii hetken ja sitten vasta ottaa kierroksia.
Muutenkin välillä auto tuntuu todella nuhaiselta ja joskus kulkee aivan loistavasti. Sillä ei ole väliä onko moottori lämmin vai kylmä.
VAF:in ohmitkin mittasin pinneistä ja ne olivat suht' lähellä ohjearvoja jotka kaivelin jostain täältä foorumilta.
Mittari oli kuitenkin joskus avattu ja liimattu kasaan sialla. Sisältä mittari näytti ihan OK:lta.
Se musta pinta jossa ne piikit liukuvat oli tosin alkupäästä melko kuluneen näköinen.
Onko tuossa jotain "kiihdytyspumppu" periaatteella toimivaa systeemiä jonka voisi jotenkin tarkistaa?
Kun tuo nopea kaasun painaminen ja siten tukkoisuus viittaa hieman johonkin sen suuntaiseen...
Jatkoa seuraa.
Eli koneen takaa löytyi kuin löytyikin erittäin rapea alipaineletku. Se vaihdettiin jonka jälkeen ajossa autossa tuntuu pientä nypytystä (kuin ei meinasisi oikein saada tarpeeksi polttoainetta) ja tyhjäkäynti muuttui todella vaivalloiseksi. Tyhjäkäynti laskee niin alas että auto meinaa sammua mutta nostaa kuitenkin itse kierrokset takaisin normaaliin tyhjäkäyntiin...hetkeksi, kunnes taas tippuu.
Eli koneen takaa löytyi kuin löytyikin erittäin rapea alipaineletku. Se vaihdettiin jonka jälkeen ajossa autossa tuntuu pientä nypytystä (kuin ei meinasisi oikein saada tarpeeksi polttoainetta) ja tyhjäkäynti muuttui todella vaivalloiseksi. Tyhjäkäynti laskee niin alas että auto meinaa sammua mutta nostaa kuitenkin itse kierrokset takaisin normaaliin tyhjäkäyntiin...hetkeksi, kunnes taas tippuu.
Tyhjäkäynnistä: Takerteliskohan ISV, elikkäs tyhjäkäyntimoottori/-säätöventtiili (miksikä nyt haluaakin sanoa). Se mikä on siinä venttiilikopan päällä. Koita irrottaa ja putsata se vaikka jarrukliinerillä tms.
Tuohon itse nypytykseen en oikeen osaa sanoa mitään. Niitä imuvuotoja nyt voi kattella muualtakin.
Tuohon itse nypytykseen en oikeen osaa sanoa mitään. Niitä imuvuotoja nyt voi kattella muualtakin.
Lisää ihmettelyä.
Kun auto on tyhjäkäynnillä ja alkaa takkuamaan niin VAF:in jälkeen imuputkessa (vai mikä se nyt on oikealta nimeltään) olevaa klemmaria löysyttää ja raottaa ihan vähäisen liitoksesta että juuri ja juuri vetää henkeä siieltä välistä niin tyhjäkäynti muuttuu heti moitteettomaksi kehräykseksi... Tämä taas viittaa vähän VAF:iin.
PS.
Kuuluuko venttiilikopassa olla todella vahva alipaine auton käydessä?
Kun öljykorkin ottaa pois käy aivan jumalaton humina ja kun käden laittaa siihen päälle niin imaisee aika kovastikin kiinni.
Kun auto on tyhjäkäynnillä ja alkaa takkuamaan niin VAF:in jälkeen imuputkessa (vai mikä se nyt on oikealta nimeltään) olevaa klemmaria löysyttää ja raottaa ihan vähäisen liitoksesta että juuri ja juuri vetää henkeä siieltä välistä niin tyhjäkäynti muuttuu heti moitteettomaksi kehräykseksi... Tämä taas viittaa vähän VAF:iin.
PS.
Kuuluuko venttiilikopassa olla todella vahva alipaine auton käydessä?
Kun öljykorkin ottaa pois käy aivan jumalaton humina ja kun käden laittaa siihen päälle niin imaisee aika kovastikin kiinni.
Homma hoidossa.
Kun avasin tuon VAF:in kannen ja ihmettelin niitä sisuskaluja. niin huomasin että kun tyhjäkäynti alkaa heijaamaan niin se tunnistin juttu alkaa heijaamaan samalla lailla siinä kosketuspinnalla...
Sormin pitämällä paikoillaan toimi hyvin.
Sisällä olevan jousen jännitystä säätelemällä homma hoitui kotiin ja nyt pelittää.
Kun avasin tuon VAF:in kannen ja ihmettelin niitä sisuskaluja. niin huomasin että kun tyhjäkäynti alkaa heijaamaan niin se tunnistin juttu alkaa heijaamaan samalla lailla siinä kosketuspinnalla...
Sormin pitämällä paikoillaan toimi hyvin.
Sisällä olevan jousen jännitystä säätelemällä homma hoitui kotiin ja nyt pelittää.
Sen VAF:in kannen vain kun kampeaa auki päältä niin siitä sen näkee.
Sellainen samanlainen kiekura se jousi on kuin saunan lämpömittarissa...=)
Kai tuollainenkin jousi hieman kuoleutuu vuosien mittaan hävittää kun koko ajan heiluu siinä edestakaisin. Nyt ilmeisesti oli liian löysällä ja päästi liian rikkaalle.
Vuotava alipaineletku päästi ilmaa mittarin ohi ja korjasi näin "vahingossa" ongelmaa. Kun vuotavan letkun uusi, meni säädöt persiilleen.
Missään nimessä sitä ei kannata liikaa kiristellä ettei jää auto pyörimään laihalla.
Sellainen samanlainen kiekura se jousi on kuin saunan lämpömittarissa...=)
Kai tuollainenkin jousi hieman kuoleutuu vuosien mittaan hävittää kun koko ajan heiluu siinä edestakaisin. Nyt ilmeisesti oli liian löysällä ja päästi liian rikkaalle.
Vuotava alipaineletku päästi ilmaa mittarin ohi ja korjasi näin "vahingossa" ongelmaa. Kun vuotavan letkun uusi, meni säädöt persiilleen.
Missään nimessä sitä ei kannata liikaa kiristellä ettei jää auto pyörimään laihalla.
Tuliko miten paljon kiristettyä tuota jousta? Voisi kokeilla vielä sitä vaikka huvin vuoksi. Putsailin elektroniikan puhdistusaineella vaffin sisukset eikä juuri vastusarvot parantuneet, varsinkin läppä auki täysin perseellään:
Läppä kiinni
2 ja 3 ohjearvo 610ohm, mitattu 590 ohm
2 ja 4 ohjearvo 60 ohm, mitattu 83ohm
Läppä auki
2 ja 3 ohjearvo 280ohm, mitattu 1160ohm
2 ja 4 ohjearvo 780 ohm, mitattu 1620ohm
Voisiko tuolle jotain tehdä enää? Pakkko vissiin uusi hommata.
Kuva sisuksista kannen poiston jälkeen
Läppä kiinni
2 ja 3 ohjearvo 610ohm, mitattu 590 ohm
2 ja 4 ohjearvo 60 ohm, mitattu 83ohm
Läppä auki
2 ja 3 ohjearvo 280ohm, mitattu 1160ohm
2 ja 4 ohjearvo 780 ohm, mitattu 1620ohm
Voisiko tuolle jotain tehdä enää? Pakkko vissiin uusi hommata.
Kuva sisuksista kannen poiston jälkeen
Haa, sain aikaiseksi porata niitä reikiä 5mm kokoon ja millin siirtyi säätimen neula liukupinnalla. Elekroniikan puhdistusainetta perään ja ilmeisesti imuilman lämpötila-anturin siitä läpän edestä putsailin myös, oli paskainen. Vastusarvot lähes ohjearvoissa, JES! Mittarin kansi liimalla kiinni ja paketti autoon, 400km ajettu ja pätkimiset tiessään :) Kannattaa siis kokeilla tuota vaffia aukaista jos vastusarvot pielessä, jospa tuo kestäisi käyttöä. Saa nähdä.
E: AH:n innoittamana läpän joustakin kirin reilu puoli kierrosta, oli vähän rennon oloinen.
E: AH:n innoittamana läpän joustakin kirin reilu puoli kierrosta, oli vähän rennon oloinen.
Viimeksi muokannut nnasu, 4.2.2008 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt löytyi sitte toisenlainen vika. Kylmällä (ei edes roikassa ollut) koneella liikkeelle lähtiessä alle 2200 kierroksilla tuntuu todella puutuvan. Ei kuitenkaan sammu vaan tuntuu kuin sytytys ois aivan pielessä eikä jaksa ottaa kierroksia, kytkin pohjaan ja kaasua varovasti yli tuon 2200 niin pääsee liikkeelle. Kilometri ajoa ja vika tiessään, eli ei tarvii edes lämmetä paljoa. Sytytyksen säädöt ennallaan että ei kai ne nyt noin vaan muutu? Lämpimänä kaikki toimii täydellisesti, tyhjäkäynti ok, alaväännöt ok, ei kuluta enempää ja vetojakin on. Eikö se saa soppaa tarpeeks kylmänä? Lämpöanturi?
Jatkoa edelliseen. Sytytys oli sittenki myöhäsellä, säädin oikeaan ja puutuminen loppui. On sitä tyhmä joskus.
Uutuutena on nyt tyhjäkäynnin kanssa tappelu, kylmänä käy oikein hyvin mutta lämpimänä jää huutamaan kierroksille. Putsasin tyhjäkäyntimoottorin ja siihen tulevan putken brakecliinerillä, paskaahan sieltä irtos jonkin verran ja jätin vielä liukenemaan päiväksi. Paketti kasaan ja 50km matkan tuntui toimivan kunnes sama vika uudestaan. Uudestaan putsaus ei enää vaikuttanut eikä juuri likaa irronnutkaan. Liitin irti mötikästä ja tyhjäkäynti asettuu nätisti sinne 500rpm lämpimällä motilla, kylmällä ei pysy käynnissä.
Tyhjäkäyntimoottori vissiin rikki, jotain tehtävissä? Imupuolen letkut ja liitokset tarkistettu, turhankin tuttua hommaa jo.
Uutuutena on nyt tyhjäkäynnin kanssa tappelu, kylmänä käy oikein hyvin mutta lämpimänä jää huutamaan kierroksille. Putsasin tyhjäkäyntimoottorin ja siihen tulevan putken brakecliinerillä, paskaahan sieltä irtos jonkin verran ja jätin vielä liukenemaan päiväksi. Paketti kasaan ja 50km matkan tuntui toimivan kunnes sama vika uudestaan. Uudestaan putsaus ei enää vaikuttanut eikä juuri likaa irronnutkaan. Liitin irti mötikästä ja tyhjäkäynti asettuu nätisti sinne 500rpm lämpimällä motilla, kylmällä ei pysy käynnissä.
Tyhjäkäyntimoottori vissiin rikki, jotain tehtävissä? Imupuolen letkut ja liitokset tarkistettu, turhankin tuttua hommaa jo.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa