Mitä eroa golf III 1.8 75hv ja 90hv moottoreilla
Valvoja: ffp jäsenet
Mitä eroa golf III 1.8 75hv ja 90hv moottoreilla
Pitäs tietää mitä eroa noilla moottoreilla on päällepäi ne on aika samallaisia. Tarkotuksena olis saada tosta 75hv moottorista vähä enemmi voimaa.
]Nokka-akseli on erilainen, puristussuhde alempi (9:1, kun 90hp versiossa 10:1), jonkun tiedon mukaan myös (imu?)venttiilien koossa on eroa
Kansi on samanlainen, ainoat erot on ecu:ssa ja nokka-akselissa. Kaverin 55KW Golffiin vaihdettiin nokka ja auto piristyi selvästi.
55KW:n nokka on 026M. 66KW:n nokka on 026Q
M nokka on sama kuin kakkakopan 1.6 moottorissa ja Q taas sama kuin 1.8 Moottorissa
Kansi on samanlainen, ainoat erot on ecu:ssa ja nokka-akselissa. Kaverin 55KW Golffiin vaihdettiin nokka ja auto piristyi selvästi.
55KW:n nokka on 026M. 66KW:n nokka on 026Q
OK, kiitos tarkennuksesta. Jos kansi on sama, liekö sitten tuo puristussuhde-ero tehty erilaisilla männillä? Eli eroa olisi nokka-akseli + ecu + männät?
tuosta olis kiva kuulla lisää...
Pakosarjan ja nokka-akselin vaihdolla siitä saa jo jonkunverran pirteemmän. Itellä oli joskus muinoinaan gti:n nokka ja peltisarja, lisäksi kantta laskettu, kanavia muotoiltu ym ym ja tulihan sen kanssa paljonkin turattua, mutta näin jälkikäteen voisi linjata että parhaan hinta/hyötysuhteen saanee juurkin nokalla ja sarjalla. Tuo on tehtävissä kohtuu pienellä vaivalla ja käytettynä gti:n nokkakeppi ja vaikkapa kakslitrasen vähä fiksumpi pakosarja ei paljoa maksa.
edit: imusarjasta kannattaa laikata siili sileeks ja siistiä mahollisia valupuseita. Aavistus lisää bensapainetta lienee myös paikallaan. Kaasuläpän pienuus tulee kuitenkin äkkiä vastaan, joten sen suurempiin kairaustöihin ei kannata monomotronicin kanssa lähteä.
Pakosarjan ja nokka-akselin vaihdolla siitä saa jo jonkunverran pirteemmän. Itellä oli joskus muinoinaan gti:n nokka ja peltisarja, lisäksi kantta laskettu, kanavia muotoiltu ym ym ja tulihan sen kanssa paljonkin turattua, mutta näin jälkikäteen voisi linjata että parhaan hinta/hyötysuhteen saanee juurkin nokalla ja sarjalla. Tuo on tehtävissä kohtuu pienellä vaivalla ja käytettynä gti:n nokkakeppi ja vaikkapa kakslitrasen vähä fiksumpi pakosarja ei paljoa maksa.
edit: imusarjasta kannattaa laikata siili sileeks ja siistiä mahollisia valupuseita. Aavistus lisää bensapainetta lienee myös paikallaan. Kaasuläpän pienuus tulee kuitenkin äkkiä vastaan, joten sen suurempiin kairaustöihin ei kannata monomotronicin kanssa lähteä.
Viimeksi muokannut JariN, 11.12.2007 7:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Puristus suhde ero on tehty venttiilien auki olo ajan ja ajankohdan avulla, eli nokka akselilla
Mikä moka... puristuspaineita saa nostettua nokalla...ei puristussuhdetta...
Viimeksi muokannut Mataho, 15.12.2007 9:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joskus myin jollekin 90hv ECUn(ADZ) hajonneen 75hv ecun(AAM) tilalle ja ainakin boksin ostanut väitti, että olis tullut potkua lisää. Puol vuotta myöhemmin se tosin tuli rutiseen, että vie lörttiä enemmän. Tiedä hänestä.
Toisaalta myin myös myöhemmin AAM ECUn(ilman ajonestoa) ADZ-moottoriseen autoon(ajonestolla) ja siihen autoon ei ainakaan mun perse tuntenut mitään eroa kulkupuolessa. En ensin edes uskonut että auto vois toimia kun muistaakseni boksin liitintäki joutui jollakin tapaa jalostamaan että sopi, mutta niin vaan hörähti käymään :)
Toisaalta myin myös myöhemmin AAM ECUn(ilman ajonestoa) ADZ-moottoriseen autoon(ajonestolla) ja siihen autoon ei ainakaan mun perse tuntenut mitään eroa kulkupuolessa. En ensin edes uskonut että auto vois toimia kun muistaakseni boksin liitintäki joutui jollakin tapaa jalostamaan että sopi, mutta niin vaan hörähti käymään :)
Bokseja jos vaihtelee niin kannattaa tosiaan vähän kurkata että mahtaisko löytyä plug&play versio. Ainakin kaasuläpän asentotunnistimia on muistaakseni 4- ja 6 napaisilla liittimillä, en enää muista missä moottoreissa mitenkin ja oliko muitakin eroja... Joku Peksin vanha AAM ruiskunrunko tuli joskus hankittua ja isommaksi modattua, siinä oli eri määrä pinnejä tunnistimessa kuin toisessa AAM asentotunnistimessa. Tosin se toimi sopivaksi väsätyllä välikaapelilla...
Edelleen suosittelisin gti:n akselia, kun on kivampi kuin 90heppasen nenäkeppi ja menee yhtälailla heittämällä. Alle satasella saanee käytettynä joten melko edullisia vapariheppoja.
Monomotrinicista ei mahdu menemään tavaraa läpi vaikka sille mitä tekisi, joten en olisi huolissani polttoainetaloudesta. Omassani ei muuttunut juuri mihinkään suuntaan vaikka siinä oli joskus aika paljonkin muutoksia
Pitäskin kaivella se isompi läppärunko ja muut aiheeseen liittyvät jäljelle jääneet osat esiin ja kaupitella pois, kun ei ole ollut tarvetta enää aikoihin...
Edelleen suosittelisin gti:n akselia, kun on kivampi kuin 90heppasen nenäkeppi ja menee yhtälailla heittämällä. Alle satasella saanee käytettynä joten melko edullisia vapariheppoja.
Monomotrinicista ei mahdu menemään tavaraa läpi vaikka sille mitä tekisi, joten en olisi huolissani polttoainetaloudesta. Omassani ei muuttunut juuri mihinkään suuntaan vaikka siinä oli joskus aika paljonkin muutoksia
Pitäskin kaivella se isompi läppärunko ja muut aiheeseen liittyvät jäljelle jääneet osat esiin ja kaupitella pois, kun ei ole ollut tarvetta enää aikoihin...
Tuolla matahon talliilla on jos jonkin laista väkerrystä ja siellä lomailee allekirjoittaneen veera. Ei mikä ihme ole jos 1,8 kanteen koitetaan 2,0 pakosarjaa, kun heppakärryyn modaili kakkiksen akselinkin. http://s34.photobucket.com/albums/d118/ ... IM1350.jpg
Parilitrasessa on lämmitetty lambda auton alla ennen kattia, ykspisteruiskussa lämmittämätön lambda pakosarjassa. Taitaa katin liitokset olla myös erilaisia.
Helpoin tietysti jos löytää koko pakoputkiston (ja sarjan ja katin) parilitrasesta, tai eihän ne putkiosat kalliita ole uutenakaan (paitsi juurikin etuputki taitaa olla aika arvokas). 75heppasen putki on halkasijaltaan pienempi, en tiedä alkaako ahistaa noilla muutoksilla.
Helpoin tietysti jos löytää koko pakoputkiston (ja sarjan ja katin) parilitrasesta, tai eihän ne putkiosat kalliita ole uutenakaan (paitsi juurikin etuputki taitaa olla aika arvokas). 75heppasen putki on halkasijaltaan pienempi, en tiedä alkaako ahistaa noilla muutoksilla.
Löysin omasta 1.8i RP Golffista (mk2) tuon 026 G -tyyppisen nokan, ja olihan siinä nostoa aika lailla kun vertaa tavalliseen. Mukavasti kyllä nappaa kierroksia, mutta hankala sanoa yhtäkkiä paljonko kulku eroaa tavalliseen, kun tuo ollut kokoajan paikoillaan
Voisin vaihtaa sen nokan Q ja M nokkaan,niin pääsisit testaamaan... ;D
Tietääkö joku onko kakkoskopan 1.8 gti:ssä käytetty koko ajan samaa nokkaa. Miten on sitten noitten nostajien kans, kolmosmallissahan on hydrauliset. Mites sitten kakkakopassa, eiks hydrauliset ja kovat nostajat vaadi eri nokkatyypin? Kertokaas viisaammat, ite en näistä ole kovin hyvin perillä. Visiona olis laittaa tuohon kolmoskoppaan vm.85gti 1.8 golfin nokka.
II-korin 8v GTI:ssä aina sama nokka (hydraulikannella) oli katti tai ei, samaa G-nokkaa käytettiin muistini mukaan myös Passatin ja kolmoskorin 2-litraisissa sekä vastaavissa Audeissa esim 80 1.8E / 2.0E ym.
Hydrauliset nostimet tulivat konsernissa käyttöön -85 tai -86 joten kakkosissa noita löytyy. Jos tuosta -85 GTI:n nokasta löytyy merkintä G niin silloin hydrauliset painimet ja siten käy.
Koville nostajille olevissa nokissa on eri merkinnät ja olikos niin että yksi nokkalaakeripukkikin enemmän?
Hydrauliset nostimet tulivat konsernissa käyttöön -85 tai -86 joten kakkosissa noita löytyy. Jos tuosta -85 GTI:n nokasta löytyy merkintä G niin silloin hydrauliset painimet ja siten käy.
Koville nostajille olevissa nokissa on eri merkinnät ja olikos niin että yksi nokkalaakeripukkikin enemmän?
Hydraulikannesta puuttuu yksi nokkapukki vaihteiston päästä.
Mistäs noita ruotsalaisia GTI tarvikenokka-akseleita saa? Itsellä on ABS-koneellinen Jetta pihassa ja siihen vois sellaisen laittaa. Olen myös miettinyt Autotechin Sport 270° Hydro nokka-akselia. Vaikuttaisi valmistajan hehkutusten perusteella juuri sopivalta mun käyttöä ajatellen (en halua yläkireää piikkikonetta).
Mistäs noita ruotsalaisia GTI tarvikenokka-akseleita saa? Itsellä on ABS-koneellinen Jetta pihassa ja siihen vois sellaisen laittaa. Olen myös miettinyt Autotechin Sport 270° Hydro nokka-akselia. Vaikuttaisi valmistajan hehkutusten perusteella juuri sopivalta mun käyttöä ajatellen (en halua yläkireää piikkikonetta).
Mulla tulossa Jettaan RP lohkoon 83mm 2E-koneen männillä, PG:n kannella ja Schrickin 272ast/11.4mm kepillä terästetty 1870cm3 käyttökone. Olisi tarkoitus säilyttää toistaiseksi monojetin ja orkkissytkän yhdistelmä jos se vain toimii. Pakosarjana toiminee ykkös GTI:n 2-haarainen.
Bensapainetta täytyy yrittää jollain konstilla nostaa jotta ruokaa riittäisi täyskaasulla.
Löytyisköhän jostain moottoriversiosta isompi kaasuläppäyksikkö, kovin pienen näköinen tuo RP:n värkki?
Bensapainetta täytyy yrittää jollain konstilla nostaa jotta ruokaa riittäisi täyskaasulla.
Löytyisköhän jostain moottoriversiosta isompi kaasuläppäyksikkö, kovin pienen näköinen tuo RP:n värkki?
Ykkösessä pakosarja kulkee hammastangon alta ja kakkosessa päältä. Mulla ois yks kakkiksen pakosarja jouten, pitää tarkistaa onko se gti:n. Itelläni on ykkösen peltipakosarja ja sitä joutuu leikkaamaan ja liimaamaan jonkun verran. Tärisee kojelauta ihan hyvin ku se pakosarja makaa hammastangon päällä.
Tervehdys. Tässä jonkin aikaa on tullut seurailtua tätä foorumia jo. Itse omistan myös tommoisen mk3 Variant Golfin jossa on tuo "tuhnuke" 1.8 (55kw) kone. Ajotuntumaa on rutkasti jo parannettu autossa ja seuraavana olisikin tuo moottoripuolen piristys. Lastun siihen tilailin jo ja nyt osui silmään tämä keskustelu tästä nokka-akselin vaihdosta. Jos sinne GTI:n nokka-akselin upottaisin niin voisiko joku vähän vielä tarkentaa, että millaisen GTI:n nokka sinne uppoaa? mk2, mk3?!? Mikä merkintä tästä "oikean" GTI:n nokasta tulisi löytyä?
RP koneen kansi on sama kuin 1.8 55kw 3-korisen koneessa, RP:ssä parempi nokka kuin tuossa pienitehoisessa 1.8:ssa, eli pitäisi tulla pieni teholisä kun käytät RP:n Q-nokkaa sen 55kw M-nokan sijaan.
Jos olen etkaa oikein tulkinnut niin vapari-"isolohkoissa" on käytössä ainoastaan 3 hydraulista nokkaa.
M-nokka löytyy 1.6 kaasarikoneista (G2/J2), tuosta matalatehoisesta 1.8i:stä sekä joistain muistakin saksan matalatehoisista moottoriversioista.
Q-nokkaa löytyy sitten näistä 90 heppaisista 1.8:eista eli RP, GU, GX jne.
G-nokka käytössä sitten 8v GTI-malleissa sekä monessa muussakin esim 2.0 litraiset Ventot, 3-koriset 8v GTI:t ym sekä 2 litraisista 4-syl Audeista.
Jos olen etkaa oikein tulkinnut niin vapari-"isolohkoissa" on käytössä ainoastaan 3 hydraulista nokkaa.
M-nokka löytyy 1.6 kaasarikoneista (G2/J2), tuosta matalatehoisesta 1.8i:stä sekä joistain muistakin saksan matalatehoisista moottoriversioista.
Q-nokkaa löytyy sitten näistä 90 heppaisista 1.8:eista eli RP, GU, GX jne.
G-nokka käytössä sitten 8v GTI-malleissa sekä monessa muussakin esim 2.0 litraiset Ventot, 3-koriset 8v GTI:t ym sekä 2 litraisista 4-syl Audeista.
Löysin tänään tallista kuleksimasta hydraulisen H-nokan, en muista kuollaksenikaan mistä tuo on tullut joten vissiin noita hydraulisia nokkia on sitten ainakin 4, jos tuo ei ole dieselistä. Huomiota herätti myös se että nokkien selkäpuoli on leikattu niin että nokka laahaa painimeen vain toiselta laidaltaan ja pyöräyttää kupin joka kierroksella. Onko toi sama muoto kaikissa hydraulisissa isolohkon nokissa kun en ole aiemmin asiaan kiinnittänyt huomiota?
Niin varmaan onkin, en ollut tuosta hp määrästä ihan varma. Kuiteski yli sataheppanen, yhdellä tutulla olis kyseisen mallin audi paaliin menossa, ja siinä olis tuommonen kone. Eiks noissa audeissa ole samanlainen kansi ku vw:ssä, venttiilit vissiin isommat ja onko kanavatkin avaremmat? Tuossa mietin että jos olis siitä laittanu kannen tuohon 55 kilowattiseen. Esson baarissa puhuivat että menee..
Tässä topiikissa on kovin ruodittu nokka-akselin vaihtoa mm abs koneeseen. Itselleni vaihdoin abs 1,8 koneeseen tuon 026g nokan ja kyllähän siitä apua oli.. ei tosin mitän kummosia kiksejä tule, mutta eihän vaparia virittäessä kovin kauheita pikkumuutoksilla tapahdukkaan. Joka tapauksessa jos moisen nokan halvalla saa kannattaa vaihtaa. uutta ei välttämättä kannata ostaa. joku 5 - 10 heposta saattaa tulla lisää kierroksilla. alavääntö ei muutu. Päästöarvotkin olivat entisellään.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Eikö se läppärunko ole 90 hv koneessa aivan sama, joten kyllä nokallakin luulisi tehoa tulevan. Mitattiinko siis ennen ja jälkeen? Mitään jättimäisiä en meinannut, vaan seuraavassa jakohihnan vaihdossa vaihtaa samalla nokkaa vaikka G-nokaksi. H-nokka taitaa olla lähtökohtaisesti joku 1.6 75 hv koneen?
Mulla on nyt myös samat suunnitelmat eli edellinen auto oli 1,8 Vento joka sitten perheen kasvaessa korvattiin 1,8 Golf Variantilla. Ventossa sattui olemaan normaaliajoon riittävä 90hv kone, ja tässä Golfissa nuhapumppu 75hv, tuo 15hv on sentään alle sataheppaisessa myllyssä varsin merkittävä ero, 16,6% tehosta joten kyllä se tuntuu. Eihän koneen vaisuus harmittaisi jos se olisi joku 1,3-litrainen, silloin se olisi ihan ymmärrettävää, mutta 1,8-litraiselta 55kw on aika nolo esitys. Ihme että on saatukin tuon kokoisesta voimaa noin vähän. Mikähän on mahtanut olla mokoman kuristamisen ideana alunperin, taloudellisuusko? Anyway, olen tästä keskustelusta ymmärtänyt että näiden koneversioiden erot ovat vain ecu, männät, nokka-akseli ja pakoputkisto, ja Vento on tuossa takapihalla vielä luovutuseliminä, joten... Mikäköhän mahtaa olla mäntien osuus tuossa yhtälössä, eli siis jos vaihtaisin vain ecun ja nokka-akselin (ja putken tietty), tulisiko jo niillä puuttuvat pollet suurimmaksi osaksi koneeseen? Mäntiä ei ole järkeä alkaa vaihtamaan...
Veikkaisin että suurin osa tehosta tulee männistä (suurempi puristussuhde) ja nokka-akselista (suurempi kaasujen virtaus). ECU vaan täydentää paketin ja virittää päästöt kohdalleen. Siellä on kuitenkin suihkutuksessa suljetun silmukan ohjaus lambda-anturilta, joten suurempia eroja ei pitäisi olla. ADZ/ABS ECU:ssa on luultavasti vähän kireämpi sytytys että saadaan enemmän vääntöä.
Mulla on tommonen farkku kolmoskoppanen 1.8 55kw aam koneella oleva volsku. Vaihtelin siihen 026G nokan ja piristy kyllä ihan huomattavasti. Olisi tiedossa koko 2 litraisen putkisto pakosarjaa myöten, mutta mites, kun tuolla aiemmin mainittiin:
Kuinkas tuon lamdan kanssa menetellään? 1.8 lamdaa ei ilmeisesti voi siirtää tonne kauemmas, kun ei ole esilämmitetty? Entä, jos tekee 2 litrasen pakosarjaan lamdalle kierteet ja paikan? Onnistuuko se, kun eikös 2 litrasen sarjassa ole 2 haara lähtö? Mites, sitten jos käytän 2 litrasen lamdaa omalla paikallaan, kuinka sille järjestetään esilämmitys? Akulta releen kautta? Osaisko kukaan sanoa meneekö päästöistä läpi G nokalla ja 2 litrasen pakoputkella?
E: Kävin kattelemassa nykyistä lamdaa. Siitä näytti lähtevän 4 johtoa, Eli eikös se sitten ole lämmitetty? Riittänee, että jatkan johtoa ja laitan anturin sinne etuputkeen. Vaikuttaako tuo nyt sitten toimintaan, kun lamda on kauempana pakosarjasta, kuin alunperin?
Parilitrasessa on lämmitetty lambda auton alla ennen kattia, ykspisteruiskussa lämmittämätön lambda pakosarjassa. Taitaa katin liitokset olla myös erilaisia.
Helpoin tietysti jos löytää koko pakoputkiston (ja sarjan ja katin) parilitrasesta, tai eihän ne putkiosat kalliita ole uutenakaan (paitsi juurikin etuputki taitaa olla aika arvokas). 75heppasen putki on halkasijaltaan pienempi, en tiedä alkaako ahistaa noilla muutoksilla.
Kuinkas tuon lamdan kanssa menetellään? 1.8 lamdaa ei ilmeisesti voi siirtää tonne kauemmas, kun ei ole esilämmitetty? Entä, jos tekee 2 litrasen pakosarjaan lamdalle kierteet ja paikan? Onnistuuko se, kun eikös 2 litrasen sarjassa ole 2 haara lähtö? Mites, sitten jos käytän 2 litrasen lamdaa omalla paikallaan, kuinka sille järjestetään esilämmitys? Akulta releen kautta? Osaisko kukaan sanoa meneekö päästöistä läpi G nokalla ja 2 litrasen pakoputkella?
E: Kävin kattelemassa nykyistä lamdaa. Siitä näytti lähtevän 4 johtoa, Eli eikös se sitten ole lämmitetty? Riittänee, että jatkan johtoa ja laitan anturin sinne etuputkeen. Vaikuttaako tuo nyt sitten toimintaan, kun lamda on kauempana pakosarjasta, kuin alunperin?
Re: Mitä eroa golf III 1.8 75hv ja 90hv moottoreilla
Moi
Ykköskoppaiseen avogolfiin pitäisi löytää moottori, koodi on 2H.
Tietääkö kukaan ”yhteensopivaa” mutta eri moottorikoodilla olevaa moottoria; ts lohko, kansi ym saisivat olla samat?
Apulaitteet saan omasta
Ykköskoppaiseen avogolfiin pitäisi löytää moottori, koodi on 2H.
Tietääkö kukaan ”yhteensopivaa” mutta eri moottorikoodilla olevaa moottoria; ts lohko, kansi ym saisivat olla samat?
Apulaitteet saan omasta
Re: Mitä eroa golf III 1.8 75hv ja 90hv moottoreilla
peeki kirjoitti:Moi
Ykköskoppaiseen avogolfiin pitäisi löytää moottori, koodi on 2H.
Tietääkö kukaan ”yhteensopivaa” mutta eri moottorikoodilla olevaa moottoria; ts lohko, kansi ym saisivat olla samat?
Apulaitteet saan omasta
Meinaatko korjata 2H, rakentaa uusi moottori vai vaihtaa lohko toimivaan?
Minulla on gtistä sopiva kampiakseli, kiertokanget ja männät (jotka nosta puristussuhde).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa