Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
En kyllä ala sen takia kampuraa purkamaan pois moottorista.. Joten vauhtipyörä olkoon nyt aluksi tuommoinen tonnikeiju.. Katsotaan sitten ehkä ensitalvena tai sitä seuraavana, jos pistäisi koneen osiksi ja laittaisi muutenkin vähän vahvempaa osaa jotta kestäisi alkaisi kestämään samalla sen ns. Ison Voiman (tm)
Master Power-tyyppistä ratkaisua tässä on mietitty seuraavaksi hankinnaksi projektiin..
Master Power-tyyppistä ratkaisua tässä on mietitty seuraavaksi hankinnaksi projektiin..
Kampura
Täältä löytyy G60 akseli jos passaa tuo limppu siihen...Tai sopii kun sovitat ;) Moposportin ohje aikoinaan nuorille mopomiehille ;)
Ja on sitten täysin tilaa viemässä tallissa että on ilmainen jos tarvit.No posti/Mhuollon kiikutukset joudut hoitaan.
Ja on sitten täysin tilaa viemässä tallissa että on ilmainen jos tarvit.No posti/Mhuollon kiikutukset joudut hoitaan.
Juuri kävin tänään itse puntaroimassa nuita vauhtipyöriä kun tilasin valmiiksi sorvatun version etelästä ja oli pakko vielä varmistaa, että oliko siitä otettu poies niin paljon kun myyjä sanoi, eli 680g...Vakio Gti:n vauhtipyörä painoi 4959g ja tämä kevennetty versio 4494g...eli ei ihan pitänyt myyjän sanat paikkaansa...puntaroitu hi-tech vaa'alla, joka ilmoittaa gramman tarkkuudella...paljoohan tuosta ei oo otettu pois, mutta jospa sillä joku vaikutus olisi...näkee sitten kun saa koneen kasaan...alaväännöthän siinä hieman kärsii...
Jetan limppua joskus kevensin suht isolla kädellä. Herkkyyttä tuli kyllä koneen käytökseen melkoisesti, sutimen loppu heti eikä vartin päästä siitä kun jalan nosti kaasulta (talvella). Vastaavasti valoihin tumppaaminen helpottui varsin huomattavasti ja tyhjäkäynnin säätäminen vaikeutui. Jotain se antaa ja jotain ottaa.
Tässä tapauksessa ei minkään sorttisita tasapainotusta tehty ja ihan nätisti se tuntui autossa toimivan, kuten kaverillakin joka itse vastaavan tempun teki.
Tässä tapauksessa ei minkään sorttisita tasapainotusta tehty ja ihan nätisti se tuntui autossa toimivan, kuten kaverillakin joka itse vastaavan tempun teki.
Apurungossa pohjamaalit niskassa.
Takavasemmalla häämöttää kasausvaiheessa oleva takatolppa..
Jarrusatulat hieroin puhtaaksi ja vedin valkoiseksi 600C° kuumakestomaalilla.
Sitten mielenkiintoinen tilanne.
Niputtelin takatolppia ja huomasin, että alempi pusla ei oiken istu tuon KW:n ylälautasen päälle.
Kuuluuko niiden asettua noin vai pitäisikö puslasta sorvata hieman pois, jotta istuvat paremmin?
Lautasesta meinasin ensin sorvata, mutta silloin sieltä häviää se olake, joka osuu iskarin varressa olevaan paksennukseen..
Löytyy muuten noista Prothanen puslista sama varaosanumero, sekä VW/Audi-logot kuin alkuperäisistä puslista :) Taidettu tehdä valumuotti käyttäen OEM-osaa lestinä.. Alaosa vain erilainen kun orkkiksessa.. SIksi tuo yllä mainittu sopivuusonkelma..
Tuommoisella tökötillä meinasin suojata tolpan korkeussäädön kierteet käytön aikana..
Jaa niin ja sitten ostin itselleni uuden lelun jolla tuo rottelo pitäisi värjätä joskus jonkin väriseksi..
Takavasemmalla häämöttää kasausvaiheessa oleva takatolppa..
Jarrusatulat hieroin puhtaaksi ja vedin valkoiseksi 600C° kuumakestomaalilla.
Sitten mielenkiintoinen tilanne.
Niputtelin takatolppia ja huomasin, että alempi pusla ei oiken istu tuon KW:n ylälautasen päälle.
Kuuluuko niiden asettua noin vai pitäisikö puslasta sorvata hieman pois, jotta istuvat paremmin?
Lautasesta meinasin ensin sorvata, mutta silloin sieltä häviää se olake, joka osuu iskarin varressa olevaan paksennukseen..
Löytyy muuten noista Prothanen puslista sama varaosanumero, sekä VW/Audi-logot kuin alkuperäisistä puslista :) Taidettu tehdä valumuotti käyttäen OEM-osaa lestinä.. Alaosa vain erilainen kun orkkiksessa.. SIksi tuo yllä mainittu sopivuusonkelma..
Tuommoisella tökötillä meinasin suojata tolpan korkeussäädön kierteet käytön aikana..
Jaa niin ja sitten ostin itselleni uuden lelun jolla tuo rottelo pitäisi värjätä joskus jonkin väriseksi..
Lehtilä kirjoitti:Kuuluuko niiden asettua noin vai pitäisikö puslasta sorvata hieman pois, jotta istuvat paremmin?
Kun vertaat noita alkuperäisiin pusliin, huomaat että Prothaneista puuttuu hieman tavaraa... Sopivan paksujen/kokoisten aluslevyjen avulla nuo luultavasti saisi sopimaan.
Itseltäkin taitaa löytyä asentamattomat tuollaiset. Ei löytynyt siihen hätään sopivia prikkoja niin laitoin alkuperäiset kumiset.
Lähinnä ryytymistä ja hapettumista estämään tuota tököttiä ajattelin. Tuo jättää liuottimen haihduttua suojaavan kalvon.
Onhan kierteet joka tapauksessa putsattava hyvin ennen muuterien säätöä, vaikka olisi mitä ruiskittu..
Pitää tosiaan verrata noita puslia alkuperäisiin ja miettiä mitä sinne väliin laittaa.
Jos sorvaisi vaikka polyeteenistä sopivat välilaipat..
Onhan kierteet joka tapauksessa putsattava hyvin ennen muuterien säätöä, vaikka olisi mitä ruiskittu..
Pitää tosiaan verrata noita puslia alkuperäisiin ja miettiä mitä sinne väliin laittaa.
Jos sorvaisi vaikka polyeteenistä sopivat välilaipat..
juu, eipä tuo pahan hintanen ollukkaan, mitta eikös tuohon malliin saa jo varaosiakin, suuttimet, neulat ja muut?
pitäs tosiaan investoida uusi iso ruisku, pikku ruisku itellä on SATA ninijetti, mutta ei viihtis ostaa SATA ruiskua ison ku maksaa niin pirusti...
ilmotteleppa ku pääset maalaamaan tuolla DevillBissillä että kuinka se pellaa...
pitäs tosiaan investoida uusi iso ruisku, pikku ruisku itellä on SATA ninijetti, mutta ei viihtis ostaa SATA ruiskua ison ku maksaa niin pirusti...
ilmotteleppa ku pääset maalaamaan tuolla DevillBissillä että kuinka se pellaa...
Hain tänään matkahuollosta tuommoisen kotilon: Mitsubishi TD04HL-16T
Svenska pojkar on sitä mieltä, että tuolla pääsis sinne +/-300 hv kieppeille, joten ehkä hieman ylimitoitettu tuohon Golfiin. 192 hv ei pitäisi olla ongelma tuolla mutkalla..
Ahtimen laipoista tars piirrellä kuva ja viedä leikattavaksi.. Sit LVI-likkeen kautta hakemaan muovikassillinen mutkia.
Kaveri nikkaroi tuommoiset jarruletkut G60-jarrujen kaveriksi jotta päästään turhasta letkujen pullistelustakin eroon..
Että semmosta tälläkertaa.. Pohja on puoliksi maalattu. Vielä pitää parista paikkaa kaivaa massat pois ja vetää maalit päälle. Moottorin kannatinkumien jäykistystä olisi luvassa ja sen semmoista.
Palaillaan...
Svenska pojkar on sitä mieltä, että tuolla pääsis sinne +/-300 hv kieppeille, joten ehkä hieman ylimitoitettu tuohon Golfiin. 192 hv ei pitäisi olla ongelma tuolla mutkalla..
Ahtimen laipoista tars piirrellä kuva ja viedä leikattavaksi.. Sit LVI-likkeen kautta hakemaan muovikassillinen mutkia.
Kaveri nikkaroi tuommoiset jarruletkut G60-jarrujen kaveriksi jotta päästään turhasta letkujen pullistelustakin eroon..
Että semmosta tälläkertaa.. Pohja on puoliksi maalattu. Vielä pitää parista paikkaa kaivaa massat pois ja vetää maalit päälle. Moottorin kannatinkumien jäykistystä olisi luvassa ja sen semmoista.
Palaillaan...
Noihan letkut on kuin alkuperäiset ;) http://www.tdiparts.com/catalog/product ... cts_id=285
Tuleeko sulla se pieni mutkalla oleva jarruputken pätkä noiden letkujen ja satulan väliin? Jos tulee niin onko mitään käsitystä kyseisen osan tarpeellisuudesta?
Tuleeko sulla se pieni mutkalla oleva jarruputken pätkä noiden letkujen ja satulan väliin? Jos tulee niin onko mitään käsitystä kyseisen osan tarpeellisuudesta?
Kyllä tuohon tulee se kovasta putkesta väännetty kiekura.
Olisiko sen takia että jos jarruletkun veisi perille asti, siihen tulisi liian jyrkkä mutka tai se tulisi muuten epäedulliseen asentoon.
Tuota kiekuraa käyttämällä saadaan jarruletku vietyä suoremmin runkoon..
Yksi mahdollinen vuotokohta lisäähän se on mutta en muuta haittaa sen kiehkuran olemassaolosta keksi.
Olisiko sen takia että jos jarruletkun veisi perille asti, siihen tulisi liian jyrkkä mutka tai se tulisi muuten epäedulliseen asentoon.
Tuota kiekuraa käyttämällä saadaan jarruletku vietyä suoremmin runkoon..
Yksi mahdollinen vuotokohta lisäähän se on mutta en muuta haittaa sen kiehkuran olemassaolosta keksi.
Onko kellään tietoa, minkälainen tiiviste tuohon inlettiin kuuluu?
kuvassa näkyy olake, jonka ulkohalkaisija on 70mm.
Tuleeko tuohon ihan peltitiiviste, jossa on tuo 70mm reikä, vai tuleekohan tuohon sellainen spiraalin mallinen tiiviste, jossa on kapeaa peltisoiroa ja tiivistemassaa rullalla.. Samanlainen siis kun muistaakseni kuplan pakosarjan tiiviste ja PV Suzukin ;)
Olen vain laippaa mitoittamassa ja pitäisi tietää tuon reijän halkaisija..
edit: siis tällainen
kuvassa näkyy olake, jonka ulkohalkaisija on 70mm.
Tuleeko tuohon ihan peltitiiviste, jossa on tuo 70mm reikä, vai tuleekohan tuohon sellainen spiraalin mallinen tiiviste, jossa on kapeaa peltisoiroa ja tiivistemassaa rullalla.. Samanlainen siis kun muistaakseni kuplan pakosarjan tiiviste ja PV Suzukin ;)
Olen vain laippaa mitoittamassa ja pitäisi tietää tuon reijän halkaisija..
edit: siis tällainen
Juhis: Siis juurikin tiiviste vai? Onko käyttämätön?
Pistäs mailiin mulle kuva siitä ja jos se on oikeanlainen niin olisin siitä kiinnostunut.
Entris: SolidWorksilla piirtelen juu..
Nyt olis jarrusatulat nipussa.
Etupään kanssa ollaan nyt odottavalla kannalla. Laakerit ja nivelet marmoritiskiltä, ATE Powerdiscit ja palat Dopilta ni sais lyödä läjään..
Pistäs mailiin mulle kuva siitä ja jos se on oikeanlainen niin olisin siitä kiinnostunut.
Entris: SolidWorksilla piirtelen juu..
Nyt olis jarrusatulat nipussa.
Etupään kanssa ollaan nyt odottavalla kannalla. Laakerit ja nivelet marmoritiskiltä, ATE Powerdiscit ja palat Dopilta ni sais lyödä läjään..
Voipi olla että saan nuo laipat teetettyä ihan asevelityyppisesti. Niiden aika ei muutenkaan ole varsinaisesti ihan vielä..ehkä..
Tuommoisen muovirenkaan sorvailin tuohon ylälautasen ja puslan väliin, että tukee vähän isommalta alalta.
Etujarrusatulat alkais olemaan tikissä..
Kuva1
Kuva2
Pyörän navoista irroiteltiin vanhat laakerit sekä ABSien reikälevyt joiden ruuveille piti antaa pillillä vähän lämpöä että aukesivat.
Marmoritiskiltä hain pahviaatikollisen perus kauraa, niveliä, laakereita, tulppia ym. tuiki tarpeellista sälää..
Kiitos Teemu M:lle puskureista sekä alustan osista. Luonnollisestihan pikkupuskurit ovat OUT ja isot muodissa, eikö? ;)
Etukelkka sekä ohjausvaihde
Pohjassakin alkaa olla jo kauden muotivärit niskassa..
Koneen korvakkeet purettuna odottamassa fiksausta, maalausta sekä pienimuotoista jäykistystoimenpidettä..
Tuommoisen tankin hain matkahuollosta. 12 Gallonaa eli jotai 42 litran huitteilla vissii... Tuolle tars alkaa jotain paikkaa ihmettelemään takaluukkuun..
Välillä täytyy keskittyä vähän arkisempiin rojekteihin kun pitäisi vanha sotaratsu valjastaa talveksi työkuntoon ;)
Näillä mennään ->-->-->
Tuommoisen muovirenkaan sorvailin tuohon ylälautasen ja puslan väliin, että tukee vähän isommalta alalta.
Etujarrusatulat alkais olemaan tikissä..
Kuva1
Kuva2
Pyörän navoista irroiteltiin vanhat laakerit sekä ABSien reikälevyt joiden ruuveille piti antaa pillillä vähän lämpöä että aukesivat.
Marmoritiskiltä hain pahviaatikollisen perus kauraa, niveliä, laakereita, tulppia ym. tuiki tarpeellista sälää..
Kiitos Teemu M:lle puskureista sekä alustan osista. Luonnollisestihan pikkupuskurit ovat OUT ja isot muodissa, eikö? ;)
Etukelkka sekä ohjausvaihde
Pohjassakin alkaa olla jo kauden muotivärit niskassa..
Koneen korvakkeet purettuna odottamassa fiksausta, maalausta sekä pienimuotoista jäykistystoimenpidettä..
Tuommoisen tankin hain matkahuollosta. 12 Gallonaa eli jotai 42 litran huitteilla vissii... Tuolle tars alkaa jotain paikkaa ihmettelemään takaluukkuun..
Välillä täytyy keskittyä vähän arkisempiin rojekteihin kun pitäisi vanha sotaratsu valjastaa talveksi työkuntoon ;)
Näillä mennään ->-->-->
Tänään raapaisin edestä lokasuojat irti. Ei tuo vanha suomiauto vain lakkaa yllättämästä. Ei juurikaan kuppaa lokarin alla.
Eihän se tietysti väärin ole. Saapahan vetää melkein suoraan värin päälle.
Pariin paikkaan piti hieman pohjamaalia varoiksi roiskaista kun jurrutin harjalaikalla paskoja pois.
vasen
oikea
Kuumailmapuhaltimen, taltan sekä lastan kanssa tuli kaavittua hieman äänieristeitä irti kajuutasta.. Hidasta ja vaivalloista hommaa mutta kai se kannattaa..
Tuommoiset jakkarat sekä polttoainepumppu tuli matkahuollon tätiltä viikolla..
Eihän se tietysti väärin ole. Saapahan vetää melkein suoraan värin päälle.
Pariin paikkaan piti hieman pohjamaalia varoiksi roiskaista kun jurrutin harjalaikalla paskoja pois.
vasen
oikea
Kuumailmapuhaltimen, taltan sekä lastan kanssa tuli kaavittua hieman äänieristeitä irti kajuutasta.. Hidasta ja vaivalloista hommaa mutta kai se kannattaa..
Tuommoiset jakkarat sekä polttoainepumppu tuli matkahuollon tätiltä viikolla..
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ei se Massikka vaatinut kuin pari päivää hellää huolenpitoa :)
Tässä on ollut vähän talossa ja tallissa pieniä viimeistelyhommia sun muita että ei ole hirveästi ehtinyt Golffin kanssa aikaa viettää.. Ja jotain perhe-elämää ja sen semmosta yritelty viettää :)
Jos sitten kesäksi 2009 sais tuon liikkeelle ;)
No tässä kuitenkin jotain:
Etupyöräkotelot maalattuna: Klik
Varapyöräkotelon paikalle hepattu ruosteinen pellinpala: Klak
Etupään romut alkaa pikkuhiljaa hakea paikkaansa.
Jarrulevyt ovat Nordmann-merkkiset ja tulivat Dopilta jopa ihan kotiinkuljetuksena :D Plop
Yleiskuva etupäästä: Töks
Että semmosta.. Pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan :)
Täksi kesäksi tuskin valmistuu, sen verran hitaasti tuntuu etenevän..
Tässä on ollut vähän talossa ja tallissa pieniä viimeistelyhommia sun muita että ei ole hirveästi ehtinyt Golffin kanssa aikaa viettää.. Ja jotain perhe-elämää ja sen semmosta yritelty viettää :)
Jos sitten kesäksi 2009 sais tuon liikkeelle ;)
No tässä kuitenkin jotain:
Etupyöräkotelot maalattuna: Klik
Varapyöräkotelon paikalle hepattu ruosteinen pellinpala: Klak
Etupään romut alkaa pikkuhiljaa hakea paikkaansa.
Jarrulevyt ovat Nordmann-merkkiset ja tulivat Dopilta jopa ihan kotiinkuljetuksena :D Plop
Yleiskuva etupäästä: Töks
Että semmosta.. Pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan :)
Täksi kesäksi tuskin valmistuu, sen verran hitaasti tuntuu etenevän..
Sekä pensselillä että ruiskulla menee.. Ruiskukäyttöä varten on tietty ohennettava ja jos pintaa meinaa vetää, niin pitää kaiketi vetää pari harsokerrosta ja sitten märäksi. Joten hieman työläämpää on tehä pintaa tuolla kuin tavan automaaleilla.
Paloiksi tulee ainakin aluksi ihan ATE:n palat. Katsotaan, miten pelittää ja hommataan sitten parempaa palaa jos noiden teho ei miellytä tai jos vanteet likaantuu liikaa..
Paloiksi tulee ainakin aluksi ihan ATE:n palat. Katsotaan, miten pelittää ja hommataan sitten parempaa palaa jos noiden teho ei miellytä tai jos vanteet likaantuu liikaa..
Mallasin tänään vähän eturengasta paikalleen.
Toinen kuvatus
Ahdasta meinaa olla. Puoli milliä saa riittää :D
Sitten tankin sovittelua.
Tankin pohjassa on tuommoinen pahka
Pohjapeltiin leikkasin sille sopivan kolon
Toinen kuvakulma
Sitten heppasin kolmion malliset peltisoirot
Elikä tankki tulee asennettavaksi lähdöt sivulle päin ja lähdöt menee suoraan auton alle.
Pumppu tulee alkuperäiselle paikalle pultattuun levyyn kiinni ja polttoaineputket menevät alkuperäistä reittiään konehuoneeseen.
korkki vaihtuu JAZ:n omasta korkista Skootterin alumiiniseen ja lukolliseen korkkiin, joka asennellaan oikeaan takapilariin.
Tankkiin alkuperäisen korkin tilalle tulee laippa, jossa on putkilähtö korkille.. Näin saadaan kosla tankattua ulkoa päin.
Toinen kuvatus
Ahdasta meinaa olla. Puoli milliä saa riittää :D
Sitten tankin sovittelua.
Tankin pohjassa on tuommoinen pahka
Pohjapeltiin leikkasin sille sopivan kolon
Toinen kuvakulma
Sitten heppasin kolmion malliset peltisoirot
Elikä tankki tulee asennettavaksi lähdöt sivulle päin ja lähdöt menee suoraan auton alle.
Pumppu tulee alkuperäiselle paikalle pultattuun levyyn kiinni ja polttoaineputket menevät alkuperäistä reittiään konehuoneeseen.
korkki vaihtuu JAZ:n omasta korkista Skootterin alumiiniseen ja lukolliseen korkkiin, joka asennellaan oikeaan takapilariin.
Tankkiin alkuperäisen korkin tilalle tulee laippa, jossa on putkilähtö korkille.. Näin saadaan kosla tankattua ulkoa päin.
Kaipa se laippa tulee tehtäväksi aineista jaloimmasta, eli AISI 316, eli hapan, eli happoinen, eli haponkestävä teräs.
Pitänee vähän tutkailla tässä sopivaa putkikokoa sille. Kosa korkin päässä oleva rötö on sisämitaltaan 53mm ja putki pitäis olla suurempi kuin se. Tai sitten tekee heti korkin jälkeen supistuksen 51mm putkelle.
Pitänee vähän tutkailla tässä sopivaa putkikokoa sille. Kosa korkin päässä oleva rötö on sisämitaltaan 53mm ja putki pitäis olla suurempi kuin se. Tai sitten tekee heti korkin jälkeen supistuksen 51mm putkelle.
Taas on monen viikon tauon jälkeen ehtinyt hetken keskittyä tuohon autoonkin..
Pahoittelen kännykameralla otettuja kuvia..
Elikä ns. rautapuolen hommia sain tehtyä.
-Vasen takakaari vaihtoon
-Oikeaan sisälokariin sai tinailla uutta peltiä jonkin verran koska tankin täyttöputken ja korin väliin oli pesiytynyt ajan saatossa märkää moskaa.
-Turvakaarien heppailuhommia. Luuppalan satsi alkaa pikkuhiljaa olla käytetty. Vielä LVI-liikkeestä muutama metri putkea lisää niin alkaa olemaan sekin homma hoidossa..
-Penkin ja ratin paikkojen suunnittelua ja ihmettelyä..
-Moottorinohjauksen ja siihen liittyvää rojua pistin tilaukseen ameriikan yhdysvalloista perjantaina..
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Auto ei vieläkään ole pyörillään mutta roikkukoon tuossa nyt vielä jonkin aikaa..
Saa nähdä, kauanko taas menee kun ehtii jatkamaan :)
Pahoittelen kännykameralla otettuja kuvia..
Elikä ns. rautapuolen hommia sain tehtyä.
-Vasen takakaari vaihtoon
-Oikeaan sisälokariin sai tinailla uutta peltiä jonkin verran koska tankin täyttöputken ja korin väliin oli pesiytynyt ajan saatossa märkää moskaa.
-Turvakaarien heppailuhommia. Luuppalan satsi alkaa pikkuhiljaa olla käytetty. Vielä LVI-liikkeestä muutama metri putkea lisää niin alkaa olemaan sekin homma hoidossa..
-Penkin ja ratin paikkojen suunnittelua ja ihmettelyä..
-Moottorinohjauksen ja siihen liittyvää rojua pistin tilaukseen ameriikan yhdysvalloista perjantaina..
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Auto ei vieläkään ole pyörillään mutta roikkukoon tuossa nyt vielä jonkin aikaa..
Saa nähdä, kauanko taas menee kun ehtii jatkamaan :)
Tuli myös kyseltyä vähän tyhmiä konttorilta..
- Kuskin penkissä on oltava pituus-säädön mahdollistavat kiskot alla. Hantin penkki saa olla kiinteä. Kippiä ei tarvita, mikäli ei ole takapenkkejä.
- Kiinteät nelipistevyöt kevannevat(?). Eli ei tarvitsis olla joko rullallisia 4-pistevöitä tai orkkisvöitä kiinteiden rinnalla.. Tuota selvittelen vielä.
- Tuulilasille on toteutettava huurteenpoisto. Pelkkä puhallin ei kelpaa, vaan ilman on oltava lämmitettävää. (tämä on ihan ymmärrettävää, kunhan kysyin)
- Nopeusmittari ei saa olla poiskytkettävissä (tämä liittyy siihen moottorinohjaussysteemiin, siitä lisää tuonnenpana)
- Pyyhkijöille oltava kaksi nopeutta, tihku ei pakollinen.
- Suuntavilkuille sekä kaukovaloille oltava omat merkkivalonsa.
- Tankille ei tarvitse tehdä erillistä koteloa, kunhan täyttöputki sekä kaikki huohotukset johdetaan auton ulkopuolelle.
Spekuloikaa siitä..
- Kuskin penkissä on oltava pituus-säädön mahdollistavat kiskot alla. Hantin penkki saa olla kiinteä. Kippiä ei tarvita, mikäli ei ole takapenkkejä.
- Kiinteät nelipistevyöt kevannevat(?). Eli ei tarvitsis olla joko rullallisia 4-pistevöitä tai orkkisvöitä kiinteiden rinnalla.. Tuota selvittelen vielä.
- Tuulilasille on toteutettava huurteenpoisto. Pelkkä puhallin ei kelpaa, vaan ilman on oltava lämmitettävää. (tämä on ihan ymmärrettävää, kunhan kysyin)
- Nopeusmittari ei saa olla poiskytkettävissä (tämä liittyy siihen moottorinohjaussysteemiin, siitä lisää tuonnenpana)
- Pyyhkijöille oltava kaksi nopeutta, tihku ei pakollinen.
- Suuntavilkuille sekä kaukovaloille oltava omat merkkivalonsa.
- Tankille ei tarvitse tehdä erillistä koteloa, kunhan täyttöputki sekä kaikki huohotukset johdetaan auton ulkopuolelle.
Spekuloikaa siitä..
Mielummin kyselen ensin ja teen vasta sitten kun että teen ensin ja sitten puran ja teen uudestaan..
Eihän ne inssit aina kaikkea koiruutta huomaakaan mutta parempi olla niiden kanssa väleissä niin helpottaa loppupelissä tätä harrastusta huomattavasti eikä tarvii joka katsastukseen mennä kylmä rinki persiissä..
Nykyään tuo autonrakennus on kuitenkin helpottunut aika reilusti siitä jeesustelusta mitä esim. vielä 10 vuotta sitten oli.. (tai no saihan ennenkin vielä niitä kivoja turbolupia)
Eihän ne inssit aina kaikkea koiruutta huomaakaan mutta parempi olla niiden kanssa väleissä niin helpottaa loppupelissä tätä harrastusta huomattavasti eikä tarvii joka katsastukseen mennä kylmä rinki persiissä..
Nykyään tuo autonrakennus on kuitenkin helpottunut aika reilusti siitä jeesustelusta mitä esim. vielä 10 vuotta sitten oli.. (tai no saihan ennenkin vielä niitä kivoja turbolupia)
Opinions: pääkaaresta takatolppiin ainakin tulee toiset putket.. Eli se etu- ja pääkaaren välinen sivuputki tavallaan jatkuu pääkaaren "läpi" takatolppaan samaan kohtaan mihin pääkaaren yläkulmista tulevat takaputket tulevat.
Lisäksi ristidiagonaalit takaputkien väliin, takapoikkituki, etu- ja pääkaaren väliin katon alle diagonaali kulmasta kulmaan ja jotain pientä..
Ja jos vielä jaksaa harrastaa, niin etukaaresta etutolppiin pituussuuntaiset putket, poikkituki sekä jotain pientä..
Sadekaukalo olis tarkoitus poistaa kokonaan mutta ensin täytyy saada tuo rakkine pyörilleen jotta voi hinata sen trailerille ja konttorilla käydä näyttämässä uuden runkonumeron..
Lisäksi ristidiagonaalit takaputkien väliin, takapoikkituki, etu- ja pääkaaren väliin katon alle diagonaali kulmasta kulmaan ja jotain pientä..
Ja jos vielä jaksaa harrastaa, niin etukaaresta etutolppiin pituussuuntaiset putket, poikkituki sekä jotain pientä..
Sadekaukalo olis tarkoitus poistaa kokonaan mutta ensin täytyy saada tuo rakkine pyörilleen jotta voi hinata sen trailerille ja konttorilla käydä näyttämässä uuden runkonumeron..
Toi vyö asia oli konttorin tieto?
Vyö asioita kyselin aikoinaan akelta ja tämmöistä vastasivat:
Toki jos leimaa samalla ukolla joka kerta niin miksei menis läpiki. Joku voi kuitenkin puuttua asiaan.
Itellä on siis tuon aken vastauksen takia vakio etu vyöt paikallaan.
Melko huomaamattomat ne siellä turvakaaren takana on =)
Vyö asioita kyselin aikoinaan akelta ja tämmöistä vastasivat:
Käyttöönottovuodesta 1981 alkaen on auton etumaisen rivin reunapaikoilla vaadittu rullavyö, joten vyö, jossa ei ole kelauslaitetta, ei kelpaa kuin ennen vuotta 1981 käyttöönotetussa autossa. Lisäksi turvavöiden kiinnityspisteiden tulee täyttää auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleet turvavyön kiinnityspisteitä koskevat vaatimukset.
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Toki jos leimaa samalla ukolla joka kerta niin miksei menis läpiki. Joku voi kuitenkin puuttua asiaan.
Itellä on siis tuon aken vastauksen takia vakio etu vyöt paikallaan.
Melko huomaamattomat ne siellä turvakaaren takana on =)
Ei taas ole kerinnyt mokoman kanssa vehtaamaan pitkiin aikoihin. :)
Talliin sain sentään tehtyä 6 metriä työtasoa ja muutaman laatikoston, joten pikkuhiljaa alkaa saamaan tallissa tavaroita omille paikoilleen ettei tarvitse niitä potkia aina paikasta toiseen.
Eli kun saa sitä romumäärää vähän siivoiltua niin se Golfikin sieltä ehkä jostain paljastuu ja pääsee sitä jatkamaan.
Seuraavaksi olisi vuorossa pohjan takaosan maalaus, bensa-, sekä jarruputket ja sitten vihdoin akselit paikalleen ja pyörilleen se rakkine..
Talliin sain sentään tehtyä 6 metriä työtasoa ja muutaman laatikoston, joten pikkuhiljaa alkaa saamaan tallissa tavaroita omille paikoilleen ettei tarvitse niitä potkia aina paikasta toiseen.
Eli kun saa sitä romumäärää vähän siivoiltua niin se Golfikin sieltä ehkä jostain paljastuu ja pääsee sitä jatkamaan.
Seuraavaksi olisi vuorossa pohjan takaosan maalaus, bensa-, sekä jarruputket ja sitten vihdoin akselit paikalleen ja pyörilleen se rakkine..
Tässä suopean vaimon ansiosta olen parit ahkerat illta viettänyt tallissa ja tässä tulos..
Pohja maalattuna. Takapyöräkaivot on vielä maalaamatta mutta niissä on vielä muutenkin kaikkea pientä hommaa.
Bensalinjat ja pumppukin heilahti paikalleen. Letkuista iso kiitos jälleen hoviletkumies Timpalle.
Vähän ylimääräistä letkua vielä..
Ja sitten se tärkein asia, jota ollaan odoteltu kuin kuuta nousevaa!
siinä
se
nyt
on
Vanteet on vielä jotkut väliaikaisratkaisut kunnes saan auton omat vanteet tuon taustalla näkyvän classicin alta pois ;)
Sisustassa on vielä hommaa..
Ja vielä lopuksi pakollinen penkin sovitus kuva.
Lisäksi j_u_k_i:lle kiitoksia vaijerikaasuläpästä joka saapui tänään matkahuollolla..
Pohja maalattuna. Takapyöräkaivot on vielä maalaamatta mutta niissä on vielä muutenkin kaikkea pientä hommaa.
Bensalinjat ja pumppukin heilahti paikalleen. Letkuista iso kiitos jälleen hoviletkumies Timpalle.
Vähän ylimääräistä letkua vielä..
Ja sitten se tärkein asia, jota ollaan odoteltu kuin kuuta nousevaa!
siinä
se
nyt
on
Vanteet on vielä jotkut väliaikaisratkaisut kunnes saan auton omat vanteet tuon taustalla näkyvän classicin alta pois ;)
Sisustassa on vielä hommaa..
Ja vielä lopuksi pakollinen penkin sovitus kuva.
Lisäksi j_u_k_i:lle kiitoksia vaijerikaasuläpästä joka saapui tänään matkahuollolla..
hyi hyi, kun jarrusatulat ovat nyt jo ihan likaiset.
Nuo kuumakestomaalithan kovettuvat usein vasta, kun ne lämpiävät ensimmäisen kerran kunnolla. Itse pistin satulat uuniin n. 1vrk maalauksen jälkeen (ilman tiivisteitä) 225C, jonka jälkeen tahmea maalipinta muuttui lakankovaksi, suosittelen. Uuniin ei tarttunut edes mitään hajuja tms.
Nuo kuumakestomaalithan kovettuvat usein vasta, kun ne lämpiävät ensimmäisen kerran kunnolla. Itse pistin satulat uuniin n. 1vrk maalauksen jälkeen (ilman tiivisteitä) 225C, jonka jälkeen tahmea maalipinta muuttui lakankovaksi, suosittelen. Uuniin ei tarttunut edes mitään hajuja tms.
^ Katsotaan nyt, miten pitkään nuo jarrut yleensäkään riittää vai pitääkö swapata isommat jossain vaiheessa.
Huomasin mielenkiintoisen jutun tuossa eilen vaihtaessani autoon toisia renkaita.
molemmat etupyöränlaakerit lonksuvat melko runsaasti. Ulkokehä on tiukasti olka-akselissa ja napa taasen on tiukka sisäkehään, mutta kuulat/rulla - mitä siellä sisällä liekään - lonksuvat melko reilusti.
Onkohan mulla tullut asennuksessa joku perustavanlaatuinen moka vai mahtaako esim. vetarin asennus kiristää niitä jotenkin? Merkillistä...
Ja laakerit ovat siis ihan uudet..
Huomasin mielenkiintoisen jutun tuossa eilen vaihtaessani autoon toisia renkaita.
molemmat etupyöränlaakerit lonksuvat melko runsaasti. Ulkokehä on tiukasti olka-akselissa ja napa taasen on tiukka sisäkehään, mutta kuulat/rulla - mitä siellä sisällä liekään - lonksuvat melko reilusti.
Onkohan mulla tullut asennuksessa joku perustavanlaatuinen moka vai mahtaako esim. vetarin asennus kiristää niitä jotenkin? Merkillistä...
Ja laakerit ovat siis ihan uudet..
Ai. Aamullako me sovittiin? Eikö puolenpäivän aikaan sovittu että mä ja karpo mestoilla:)
Ykkösmurun kaaret hitsattiin/juotettiin uusiksi kiinni Tigillä kun se oli vartaassa, sitte vaihdettiin helmat ja kaaret sekä reilut siivut pohjaa..
Ovet sopi kohtuudella, muutama säätö prikka. Mutta kun laitto pyörilleen niin pohjasta halkes maalit ja hiukan muutti "pehmeät" pellit muotoaan..
Että ei haittaa,ehkä:)
Ykkösmurun kaaret hitsattiin/juotettiin uusiksi kiinni Tigillä kun se oli vartaassa, sitte vaihdettiin helmat ja kaaret sekä reilut siivut pohjaa..
Ovet sopi kohtuudella, muutama säätö prikka. Mutta kun laitto pyörilleen niin pohjasta halkes maalit ja hiukan muutti "pehmeät" pellit muotoaan..
Että ei haittaa,ehkä:)
Viimeksi muokannut Opinions, 28.6.2008 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yhdistelmä valmiina konttorille lähtöön.. Ehkä hieman heppoinen veturi?-)
Kiitokset vielä Opinions konttorikyydistä Karpolla
Runkonumeron osalta homma jälleen bueno ja kehtasivat vieläpä rokottaa 45€ muutoskatsastuksesta, ryökäleet..
Nyt saa repäistä tuon sadekaukalon tuosta hiiteen.
Ja niistä kilvistä puheenollen...
Kiitokset vielä Opinions konttorikyydistä Karpolla
Runkonumeron osalta homma jälleen bueno ja kehtasivat vieläpä rokottaa 45€ muutoskatsastuksesta, ryökäleet..
Nyt saa repäistä tuon sadekaukalon tuosta hiiteen.
Ja niistä kilvistä puheenollen...
Kanta-autotarkastus poistui ja prosenttien määrät eri osakokonaisuuksille muuttuivat hieman.
Olikohan niin että jos ajoneuvon muutosprosentit ylittävät 49%, siitä tulee "uusi auto" ja sen tulisi täytää katsastushetkellä voimassa olevat pakokaasumääräykset, törmäyshommelit yms. Eli hommasta ei selviä pelkällä veron maksamisella.
Tuollainen muistikuva meikäläisellä on, voin olla väärässäkin.
Olikohan niin että jos ajoneuvon muutosprosentit ylittävät 49%, siitä tulee "uusi auto" ja sen tulisi täytää katsastushetkellä voimassa olevat pakokaasumääräykset, törmäyshommelit yms. Eli hommasta ei selviä pelkällä veron maksamisella.
Tuollainen muistikuva meikäläisellä on, voin olla väärässäkin.
Alta 40% taitaa tuolla jäädä prosentit..
Nykyään ei tarvitse tehdä kanta-autotarkastustakaan jos prossat menee yli 35%.
En ymmärrä niitä vouhottajia, jotka yrittävät pitää prosentit mahd. pienenä vaikka sitten vilpillä.. (itse en ikinä ole tietenkään moiseen syyllistynyt ;D)
Se on loppupelissä aivan sama, onko autossa 25%, 35% vaiko 45% vaihdettuja osia. Pääasia että mahdollisen kolarikorjauksen jäljet korjataan riittävän hyvin ;)
Nykyään ei tarvitse tehdä kanta-autotarkastustakaan jos prossat menee yli 35%.
En ymmärrä niitä vouhottajia, jotka yrittävät pitää prosentit mahd. pienenä vaikka sitten vilpillä.. (itse en ikinä ole tietenkään moiseen syyllistynyt ;D)
Se on loppupelissä aivan sama, onko autossa 25%, 35% vaiko 45% vaihdettuja osia. Pääasia että mahdollisen kolarikorjauksen jäljet korjataan riittävän hyvin ;)
bensa letkut
Joo 2 koppaset ei oo autoja ne on sairaus !
Mut katselin kuinka joku jaksaa tsemppiä. Mut osui silmiin noi bensa letkut ei ihan paras mahdollinen valinta. Tuli kokeiltua, joskus nuorempana ton tyyppinen letku kestää kyllä painetta, mut imupuolella menee vähän ajan päästä sisältä ruttuun (seuraus pumppu hajoo vikaa ei löydy vituttaa ) muistaakseni täytyis olla, esim hydrauliikka imuletkua tai vastaava. Vaikee kyl kattoo kuvasta, mut laita korvan taakse
Mut katselin kuinka joku jaksaa tsemppiä. Mut osui silmiin noi bensa letkut ei ihan paras mahdollinen valinta. Tuli kokeiltua, joskus nuorempana ton tyyppinen letku kestää kyllä painetta, mut imupuolella menee vähän ajan päästä sisältä ruttuun (seuraus pumppu hajoo vikaa ei löydy vituttaa ) muistaakseni täytyis olla, esim hydrauliikka imuletkua tai vastaava. Vaikee kyl kattoo kuvasta, mut laita korvan taakse
Pienen googlaamisen jälkeen annoin myös itselleni ymmärtää, että nykyiset bensat haurastuttaa tuota "tavis" kumiletkua.. Silti ihmettelen, miksi sellaista bensaletkuksi myydään alan liikkeessä jos se ei kestä?!
Semmonen "kunnon" teräspunosletku maksaa persettä vaille hevosen joten ennemmin laitan kunnon PUR-letkut niin kuin alkuperäisenäkin on.. Sitä rahaa kun menee vielä muuallekin niin mielestäni 50€/m bensaletkusta on melko paljon..:/
Semmonen "kunnon" teräspunosletku maksaa persettä vaille hevosen joten ennemmin laitan kunnon PUR-letkut niin kuin alkuperäisenäkin on.. Sitä rahaa kun menee vielä muuallekin niin mielestäni 50€/m bensaletkusta on melko paljon..:/
Pienen googlaamisen jälkeen annoin myös itselleni ymmärtää, että nykyiset bensat haurastuttaa tuota "tavis" kumiletkua.. Silti ihmettelen, miksi sellaista bensaletkuksi myydään alan liikkeessä jos se ei kestä?!
Niinpä. Itselläni on sellainen kokemus jo 90-luvulta, että mikä tahansa letku ei kestänyt dieselpolttoainetta, vaan nämä suuttimien väliset paluuletkut alkoivat vuotaa jo samana päivänä kun ne oli uusittu. Sitten kun löytyi paremmin kestävää letkua, sitä pitikin ostaa 10 metrin pätkä varastoon.
Juigelle unohtui vastata: 8mm tais muistaakseni olla painepuoli ja imupuoli sekä paluulinja 10mm.. Tai sitten 10 ja 12.. Mutta tuota ekaa vaihtoehtoa muistelen. Voin tarkistaa jos muistan.
Ei ole sen konttorikeikan jälkeen juuri ehtinyt tuohon paneutua kun on ollut kaikenmaailman pihahommia sun muita juttuja päällä.
Ei ole sen konttorikeikan jälkeen juuri ehtinyt tuohon paneutua kun on ollut kaikenmaailman pihahommia sun muita juttuja päällä.
Joo eipä juuri ole ehtinyt pariin kuukauteen mitään tekemään
Pihahommat ja talon/tallin ulkopuolen viimeistelyhommia tullu tehtyä.
Sen verran on sentään tapahtunut, että eilen ehtoolla sahasin sadekaukalon irti.
Myöskin vannevalinta meni uusiksi jarrupäivityksen takia, eli niitä 15" Keskineitä ei autoon laiteta vaan pistetään jotain 16" vannetta hakuun.
Jarrusatulat muuttuivat siis Golf G60:n jarruista Audi S2:n kaksimäntäisiin. Levyt pysyvät samoina 280mm:sinä
Myöskin nämä kohutut bensalinjat mennee vaihtoon. Kaveri eilen soitteli ja kerto lukeneensa tämän viestiketjun ja hämmästeli itsekin suuresti, miten hydrauliikkaliikkeestä bensaletkuna ostettu letku voi mukamas niin syvältä olla.
No kuitenkin, linjat vaihtunevat järeämpiin tässä jossain vaiheessa. Materiaali vielä auki.
Jaa niin, koneen etukannakkeen alle tulevan poikkipalkin päihin sorvasin polyeteenistä uudet puslat vanhojen kumisten tilalle.
Pihahommat ja talon/tallin ulkopuolen viimeistelyhommia tullu tehtyä.
Sen verran on sentään tapahtunut, että eilen ehtoolla sahasin sadekaukalon irti.
Myöskin vannevalinta meni uusiksi jarrupäivityksen takia, eli niitä 15" Keskineitä ei autoon laiteta vaan pistetään jotain 16" vannetta hakuun.
Jarrusatulat muuttuivat siis Golf G60:n jarruista Audi S2:n kaksimäntäisiin. Levyt pysyvät samoina 280mm:sinä
Myöskin nämä kohutut bensalinjat mennee vaihtoon. Kaveri eilen soitteli ja kerto lukeneensa tämän viestiketjun ja hämmästeli itsekin suuresti, miten hydrauliikkaliikkeestä bensaletkuna ostettu letku voi mukamas niin syvältä olla.
No kuitenkin, linjat vaihtunevat järeämpiin tässä jossain vaiheessa. Materiaali vielä auki.
Jaa niin, koneen etukannakkeen alle tulevan poikkipalkin päihin sorvasin polyeteenistä uudet puslat vanhojen kumisten tilalle.
Mistä kävit tota letkua ostamassa? Noihin ralli vehkeisiin ne tota laitta (koska on notkeaa ja "metalli" sukka pitää olla päällä), mutta erona on se että niitä uusitaan suht tiuhaan ja näin ongelmia ei pääse syntymään, mutta katu autoon en myy metriäkään tota bensaletkuksi! Dieseliä ja öljyä kestää hyvin, mutta bensa tulee ajanmittaan läpi, hajut tulee läpi ihan kuukausissa. :(
Teflon letku on kovasana, mutta tarvii ihan omat liittimen, mitkään klemmarit ei pidä ja on huomattavasti jäykempää.
Teflon letku on kovasana, mutta tarvii ihan omat liittimen, mitkään klemmarit ei pidä ja on huomattavasti jäykempää.
Miten kupariputki käyttäytyy bensalinjoissa?
Lukaseppa vaikka tuo läpi, on jotain juttua vaikka vanhaa tekstiä onkin:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... opic=25583
Taas on autoa kaivettu romujen ja pölyn keskeltä vähän näkyville..
Tuossa ne puslat jotka sorvailin POM:sta korvaamaan alkuperäiset löysät kumipuskat.
Puslat paikallaan.
Koneen takakannakkeen siivosin, maalasin ja täytätin polyuretaanilla jotta saisi vähän suurempia heilahteluja kuriin..
Sitten menin myymään tuon Mitsun ahtimen tuosta kun epäilin ettei sillä sitä 192hv taida saada ja ostin "legendaarisen" Garretin GT2860RS diskoperunan. (ainiin, tosiaan se konekin on jo heilahtanut paikalleen).
Sitten ajattelin että tuskin sillä perunallakaan sitä tehotavoitetta täytetään joten myin senkin pois ja tänään hain matkahuollosta tuommoisen torven, jolla ehkä nipin napin päästään siihen maagiseen 192hv:aan.
Karvalakkimalli kun on, niin sille piti ostaa kaveriksi ulkoinen portti. Tässä lapsukaiset vierekkäin..
Jos saan huomenna tuohon kotiloon sopivan laipan sekä kasan käyriä, niin alan kenties lauantai illan iloksi hahmottelemaan pakosarjaa..
Tuossa ne puslat jotka sorvailin POM:sta korvaamaan alkuperäiset löysät kumipuskat.
Puslat paikallaan.
Koneen takakannakkeen siivosin, maalasin ja täytätin polyuretaanilla jotta saisi vähän suurempia heilahteluja kuriin..
Sitten menin myymään tuon Mitsun ahtimen tuosta kun epäilin ettei sillä sitä 192hv taida saada ja ostin "legendaarisen" Garretin GT2860RS diskoperunan. (ainiin, tosiaan se konekin on jo heilahtanut paikalleen).
Sitten ajattelin että tuskin sillä perunallakaan sitä tehotavoitetta täytetään joten myin senkin pois ja tänään hain matkahuollosta tuommoisen torven, jolla ehkä nipin napin päästään siihen maagiseen 192hv:aan.
Karvalakkimalli kun on, niin sille piti ostaa kaveriksi ulkoinen portti. Tässä lapsukaiset vierekkäin..
Jos saan huomenna tuohon kotiloon sopivan laipan sekä kasan käyriä, niin alan kenties lauantai illan iloksi hahmottelemaan pakosarjaa..
grillikausi lopuillaan
Joko on grillille tarvetta siellämain? Ensi vkolla olisi tuloa siihen suuntaan niin voisin poiketa samalla ihailemaan tuota 192hv Holsettia ;)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 48 vierailijaa