S-4002 8ohm? + Muita asennuskysymyksiä.
Valvoja: ffp jäsenet
S-4002 8ohm? + Muita asennuskysymyksiä.
Aluksi anteeksi jos kyseisestä asiasta jtn löytyy haulla en oikein tahtonut löytää.
Elikkä olisin ostamassa Hertzin HX250D subbaria ja SPL Dynamicsin S-4002 vahvistinta. Vahvistin ei ilmeisesti kestä 2ohm kuormaa, joten ainut vaihtoehto on kytkeä 8ohm. Kysymys onkin, että kuinka hyvin tuollainen elementti soi 8ohm ja antaako vahvistin tarpeeksi tehoja kyseiselle elementille. Ilmeisesti tehot ainakin puolittuvat joten se olisi joku 300w rms. Subin tehonkesto on 2x225w rms. Kiitos.
Edit: Muokkasin hieman otsikkoa kun eihän tämä nyt enää pelkästään 8ohm soittamiseen liity. Ja tuota 8ohm "ongelmaakaan" ei enää ole, kun laitoin hertzin myyntiin jo ennen asennusta ja ostin Peerless R12 tilalle
Elikkä olisin ostamassa Hertzin HX250D subbaria ja SPL Dynamicsin S-4002 vahvistinta. Vahvistin ei ilmeisesti kestä 2ohm kuormaa, joten ainut vaihtoehto on kytkeä 8ohm. Kysymys onkin, että kuinka hyvin tuollainen elementti soi 8ohm ja antaako vahvistin tarpeeksi tehoja kyseiselle elementille. Ilmeisesti tehot ainakin puolittuvat joten se olisi joku 300w rms. Subin tehonkesto on 2x225w rms. Kiitos.
Edit: Muokkasin hieman otsikkoa kun eihän tämä nyt enää pelkästään 8ohm soittamiseen liity. Ja tuota 8ohm "ongelmaakaan" ei enää ole, kun laitoin hertzin myyntiin jo ennen asennusta ja ostin Peerless R12 tilalle
Viimeksi muokannut `niksu, 29.1.2008 23:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei kannata laittaa keloja omiin kanaviinsa. Se on sama tehon kannalta laittaako ne 4+4 ohmia omiin vai 8 ohmiin vahvari sillattuna. Tuossa omiin kanaviin kytkennässä on vain se ongelma että molemmista kanavista pitäisi tulla prikulleen samanlainen ja samantasoinen signaali molemmille keloilla, basso on aika äkkiä rikki jos keloille menee erintasoista signaalia. Vaikka Y-haarotuskappaleella tuloihin haarotettaisiin samanlaiset signaalit kanavoiden sähköisissä ominaisuuksissa saattaa olla sen verran eroa etten suosittele laittamaan. Laita mielummin 1-kelainen malli niin saa paremmin hyödynnettyä ne vahvistimen erot, vai oletko ostamassa käytettyä? Mielestäni tuosta kaks kelasesta mallista ei ole oikein mitään hyötyä koska ei se kestä minkään digipäätteenkään antamia tehoja koska aika herkkiä pohjaamaan nuo elementit.
Kannattaa unohtaa nuo stereoviritelmät sillattuna toimii aina varmasti oikein ei tule ainakaan mitää ylimääräsiä säröjä mukaan, jos sattuu olemaan jotain eroa kanavien virransyötössä. Voin taata että kauhialta kuulostaa jos laittaan vielä stereona äänen kanaviin menemään, ei se basso nyt silti välttämättä heti rikki siitä menekkään.
Tässähä oli kyse nyt 4+4ohmin elementistä.
Kannattaa unohtaa nuo stereoviritelmät sillattuna toimii aina varmasti oikein ei tule ainakaan mitää ylimääräsiä säröjä mukaan, jos sattuu olemaan jotain eroa kanavien virransyötössä. Voin taata että kauhialta kuulostaa jos laittaan vielä stereona äänen kanaviin menemään, ei se basso nyt silti välttämättä heti rikki siitä menekkään.
Laita kela per kanava! Eli 2+2 ohm
Tässähä oli kyse nyt 4+4ohmin elementistä.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Mut tossa vaffarissa on vaan yx rca sisääntulo.
Tuo vahvistin on STEREO-vahvistin (yksi pari RCA-sisääntuloja), joten sieltä ei tule samanlaista signaalia molemmille keloille. Ja tuossa edellä sanottiin jo tuon Y-haaran ongelmat. Ja tosin sehän olisi 4+4 ohmia, niin kuin tuossa edellä sanottiin. Tällöin saataisiin 2x200w verrattuna tuohon 1x300w. Tehoa enemmän, mutta tuo 1x300w on 8 ohmiin ja tällöin äänenlaatu on mitä suuremmalla todennäköisyydellä parempi ja ei varmasti huomaa tuota 100w eroa.
Enkä näe mitään syytä siihenkään, että ostaisi yksikelaisen version, jolle saisi tuon 600w 4 ohmiin. Varsinkin jos on jo subi hankittuna/edullisesti tiedossa. Varmasti toimii tuo subi tuolla 300 watilla tarpeeksi hyvin.
Joo siis enhän mä muuten tälläistä kyselis, mutta tiedossa on halvalla hyväkuntonen paketti. S-2604, S-4002, Hertz 250D ja DLS B6A niin huomasin kyseisen seikan vaan äsken ja mietein, että tarviiko ruveta myymään vaikka eteenpäin sitten kun saan tavarat käsiini...
Siis yhteenvetona oli, että 8ohm kytkettynä toimii melkolailla hyvin vai? :D
Siis yhteenvetona oli, että 8ohm kytkettynä toimii melkolailla hyvin vai? :D
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Kyllä S-4002 kestää 2ohmin kuorman, mutta ei välttämättä sillattuna, kannattaa soittaa SPL Dynamicsille ja varmistaa voiko siltakytkeä sitten tehot olisivat jo ehkä 1kW kuokkaa, mutta epäilen.
Eli antaa tehot (2x200W/4ohm), (2x300W/2ohm) ja (1x600W/4ohm)
Eli voit kytkeä sen 2ohmiin kunhan et siltaa ni saa 300W.
Ja mitä luulen niin tuskin huomaa subbarin äänentoistossa mitään eroa korvakuulolla oli sitten 2 tai 8ohm, kuitenkin sillä vain soitetaan taajuudet 20-50Hz.
Eli antaa tehot (2x200W/4ohm), (2x300W/2ohm) ja (1x600W/4ohm)
Eli voit kytkeä sen 2ohmiin kunhan et siltaa ni saa 300W.
Ja mitä luulen niin tuskin huomaa subbarin äänentoistossa mitään eroa korvakuulolla oli sitten 2 tai 8ohm, kuitenkin sillä vain soitetaan taajuudet 20-50Hz.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Stereona kestää kaksi ohmia käsittääkseni, mutta monona ei. Tuo subi on 4+4 ohminen, joten sitä ei voi kytkeä siten, että saataisiin tuo 2+2 ohmia vahvistimelta. Ja edelleenkin tuo kanava per kela asennus ei todellakaan ole järkevä vaihtoehto.
Fiksuin vaihtoehto tuolla subilla on edelleen tuo 8 ohmin kytkentä.
Tuolla tietoa tuosta vahvistimesta:
http://spldynamics.fi/s-amps/s-4002.htm
Ja siellähän se lukee, että kestää 2 ohmin kuormaa stereona.
Fiksuin vaihtoehto tuolla subilla on edelleen tuo 8 ohmin kytkentä.
Tuolla tietoa tuosta vahvistimesta:
http://spldynamics.fi/s-amps/s-4002.htm
Ja siellähän se lukee, että kestää 2 ohmin kuormaa stereona.
Jep. No sitten jos tarvii potkua lisää joskus ni tosiaan subi vaihtoon vaan. Sitte vielä sellaset hommat. Ilmeisesti virrat voi vetää niin, että yhdellä paksulla johdolla konttiin asti ja jakaa siellä vahvistimille? Ja kuinka paljon muita johtoja tarvii ostaa. Noita johtopaketteja oon katsellu, niin minkä paksusta johtoo olis hyvä olla? Suositelkaa jtn valmiita paketteja, jotka sopii tähän tarkoitukseen?
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Virtajohdon pituus n. 5m, niin saisi olla 50mm2 piuhaa. Pääsulake 200A ja sitten jakoblokki peräkonttiin, josta pienemmilllä piuhoilla vahvistimille, esim 21mm2. Samaten vahvistimien maat tuolla 21mm2. Ei nyt mitään sen kummempia valmispaketteja tule mieleen, mutta esim. powersetiltä löytyy kyllä piuhoja (tai mikä tahansa muu hifiliike). Kaiutin piuhoiksi vailla 2,5mm2 ja subille jos haluaa, niin 4mm2. Sitten tarvit vielä herätepiuhan (ei tarvi olla kuin perus kaiutinjohtoa) ja RCA:t. Tarvittavien johtojen pituudet sitten mittailet itse ja kannattaa ottaa ehkä muutama metri ylimääräistä, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Siis mikä tässä nyt on niin vaikeeta?
Eli kytket subbarin puhekelat rinnan, näin:
Ja sitten viet subin piuhat vahvistimen joko Left tai Right kanavan - ja +:aan, ei siis bridged kanaviin.
Tällöin subille tulee vain jomman kumman (vasemman tai oikean) kanavan singaaalia eikä ole mitään subin särkymisongelmia. Subi saa tällöin 300W/rms 2ohm ja toinen kanava jää tyhjäksi vaikka toiselle samanmoiselle subille.
Eli kytket subbarin puhekelat rinnan, näin:

Ja sitten viet subin piuhat vahvistimen joko Left tai Right kanavan - ja +:aan, ei siis bridged kanaviin.

Tällöin subille tulee vain jomman kumman (vasemman tai oikean) kanavan singaaalia eikä ole mitään subin särkymisongelmia. Subi saa tällöin 300W/rms 2ohm ja toinen kanava jää tyhjäksi vaikka toiselle samanmoiselle subille.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Ja sitten viet subin piuhat vahvistimen joko Left tai Right kanavan - ja +:aan, ei siis bridged kanaviin. Tällöin subille tulee vain jomman kumman (vasemman tai oikean) kanavan singaaalia eikä ole mitään subin särkymisongelmia. Subi saa tällöin 300W/rms 2ohm ja toinen kanava jää tyhjäksi vaikka toiselle samanmoiselle subille.
No jos ei ole käytössä kuin yksi subi, niin saman tehon saat 8 ohmin kuormalla noilla kahdella kanavalla ja varmasti vaikuttaa ääneen tuo ero 2 ohmia -> 8 ohmia. Vaimennuskerroin on suurempi tuolla 8 ohmilla. Näin kärjistettynä esimerkkinä:
Isompi kuorma (ohmi) = helpompi päätteelle = parempi vaimennuskerroin = parempi kontrolli = parempi ääni
Jos kaksi subia (4+4 ohmia) haluaa laittaa, niin silloin taas voidaankin tehdä niin, että laitetaan nuo kaksi kanavaa sillattuna noille kahdelle subille. Tällöin on taas käytössä tuo 4ohmia ja 600w. Voi tietysti laittaa stereona subit eli 300w 2ohmiin per subi, mutta subin stereokäytössä en näe kovin paljoa järkeä.
joo itse hommasin ground zeron johtopaketin 5m 35mm2 virtakaapeli, 1m 35mm2 maakaapelia, 5m rca, 5m kaiutinjohtoa, sulakerasia+sulake 200A, kasa liittimiä... on muutes ihan sikahintanen sarja ;)
edit: löysin netin syövereistä 20mm2 gz kaapelisetille hintaa 69€. mahtaa lähennellä kolme numeroista lukua tuo 35mm2. itse en hintaa tiedä ku ostin vahvistimien matkassa sen ja vanhat vahvistimet meni vaihos
edit: löysin netin syövereistä 20mm2 gz kaapelisetille hintaa 69€. mahtaa lähennellä kolme numeroista lukua tuo 35mm2. itse en hintaa tiedä ku ostin vahvistimien matkassa sen ja vanhat vahvistimet meni vaihos
Tuossa omiin kanaviin kytkennässä on vain se ongelma että molemmista kanavista pitäisi tulla prikulleen samanlainen ja samantasoinen signaali molemmille keloilla, basso on aika äkkiä rikki jos keloille menee erintasoista signaalia.
Monen suusta kuulee että tuplakelaista ei saisi soittaa "stereona" koska se hajoaa. keneltäkään en ole vielä perusteluja kuullut että miksi se siitä hajoaisi...?
Vaikka toiseen kelaan menisi 50w ja toiseen 100w, niin subi tekee silti edes-takaisin liikettä joka jäähdyttää kelaa. Joten on vaikea kuvitella miksi puhekela tästä hajoaisi.
Eri asia on tietysti jos vaiheet ovat käänteiset. Eli kelojen aiheuttamat liikkeet kumoavat toisensa jolloin kartio ei liiku jolloin kela ei jäähdy vaan palaa.
Itselläni on Spl Dyn pro15d2 ja sille Monacor Wanted 2/300 vahvari (1x500/2x250wrms)
ja se on "stereona" subille. ja olen soittanut niin että balance on reilusti sivussa ja ei ole subi hajonnut 4vuodessa.
DLS jopa ilmoittaa T/S-parametrit myös yhdellä kelalla soitettaessa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pienentääkö konkka vahvistimien virrankulutusta vai mihin tuo kertomasi perustuu?
Edittiä sen verran, että tiedän kyllä mikä konkka on ja mitä se tekee.
Ja jottei asia menisi täysin mutuiluksi, niin tarkastellaan hieman yksiköitä, eli 1F = Q/U tai 1F = As/U. Toisin sanoen faradi on sähkövaraus (ampeeri*sekunti) jaettuna jännitteellä.
Jos vahvistimen antoteho on 600W, niin 50% hyötysuhteella ottoteho on 1200W. Jos jännite on tasainen 12V, niin virraksi tulee 120A. Edelliseen kaavaan siirrettynä 1F täyteen ladattu konkka antaa siis 12 voltin jännitettä ulos huiman 0,1 sekunnin ajan.
Miten tuollainen varauskyky voi vaikuttaa kaapelointiin millään tavalla?
Edittiä sen verran, että tiedän kyllä mikä konkka on ja mitä se tekee.
Ja jottei asia menisi täysin mutuiluksi, niin tarkastellaan hieman yksiköitä, eli 1F = Q/U tai 1F = As/U. Toisin sanoen faradi on sähkövaraus (ampeeri*sekunti) jaettuna jännitteellä.
Jos vahvistimen antoteho on 600W, niin 50% hyötysuhteella ottoteho on 1200W. Jos jännite on tasainen 12V, niin virraksi tulee 120A. Edelliseen kaavaan siirrettynä 1F täyteen ladattu konkka antaa siis 12 voltin jännitettä ulos huiman 0,1 sekunnin ajan.
Miten tuollainen varauskyky voi vaikuttaa kaapelointiin millään tavalla?
Viimeksi muokannut Jakke78, 18.12.2007 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Konkka tasaa syntyviä virtapiikkejä, tavallaan vois ajatella sen olevan pieni lisäakku. Vahvistin kuluttaa sen mitä kuluttaa konkasta huolimatta, lähinnä tuo ajattelu perustuu just tuohon yllä mainittuun. Virta on ns. tasaisempaa ja sitä kautta ohuempikin kaapeli riittäs. Tästä taitaa olla niin montaa mielipidettä kun on asentajiakin, toiset pistää 50 neliöistä vaikka olis konkkakin tai jopa useampi. Edit: Jaahas joku ehtikin jo sanoa vähän saman.
Noista virtapiuhoista ja paketeista; kannattaa tsekata nuo biltemaanian paketit ja piuhat. Useampia käyttäny ja laittanu ja hintaansa nähden oikein fiksuja ratkasuja. Tälläkin hetkellä käytössä bilteman 35 neliöinen sarja, joka tosin taitaa olla poistunut valikoimasta, hinta oli ~65 eur.
Tuon tuplakelaisen soittaminen stereona, varsinkin ilman y-haaraa joka sekin on vähän niin ja näin, on aika outo ratkaisu. Muutaman kuullut ja ääni on ihan kamalaa. Ajatelkaapas kuunnella musiikkia kun elementti ei tiedä pitäskö liikkua mihin suuntaan, kuten käy kun elementille menee toiseen puhekelaan eri signaalia kun toiseen. Yleensä tuolla saadaan ripustukset, ylä ja ala, rikottua varsinkin kovaa kuunnellessa, ei niinkään sulatettua puhekelaa.
Noista virtapiuhoista ja paketeista; kannattaa tsekata nuo biltemaanian paketit ja piuhat. Useampia käyttäny ja laittanu ja hintaansa nähden oikein fiksuja ratkasuja. Tälläkin hetkellä käytössä bilteman 35 neliöinen sarja, joka tosin taitaa olla poistunut valikoimasta, hinta oli ~65 eur.
Tuon tuplakelaisen soittaminen stereona, varsinkin ilman y-haaraa joka sekin on vähän niin ja näin, on aika outo ratkaisu. Muutaman kuullut ja ääni on ihan kamalaa. Ajatelkaapas kuunnella musiikkia kun elementti ei tiedä pitäskö liikkua mihin suuntaan, kuten käy kun elementille menee toiseen puhekelaan eri signaalia kun toiseen. Yleensä tuolla saadaan ripustukset, ylä ja ala, rikottua varsinkin kovaa kuunnellessa, ei niinkään sulatettua puhekelaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kondensaattori juurikin tasaa vahvistimen hakkuriteholähteen ottamaa virtaa.
Ilman kondensaattoria virta on pulssitettua ja sillä on sama vaikutus virran kulkuun kun se olisi vaihdosähköä.
Sitten kun virta kulkee tasaisempana niin ei tule tätä ilmiötä ja tasainen virta kulkee johdossa huomattavasti pienemmällä jännitehäviöllä.
Ja ainahan on sähköteknisesti parempi mitä paksumpi johto on, mutta järkevyyden takia pitäisi johonkin raja vetää.
Ilman kondensaattoria virta on pulssitettua ja sillä on sama vaikutus virran kulkuun kun se olisi vaihdosähköä.
Sitten kun virta kulkee tasaisempana niin ei tule tätä ilmiötä ja tasainen virta kulkee johdossa huomattavasti pienemmällä jännitehäviöllä.
Ja ainahan on sähköteknisesti parempi mitä paksumpi johto on, mutta järkevyyden takia pitäisi johonkin raja vetää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Samalla lailla se auttaa vähentämään johdon jännitehäviötä akun ja kondensaattorin välillä.
Eri asia on jos vahvistimen teholähde ottaa täydellä kuormituksella tasaista pulssittamatonta virtaa. Silloin kondensaattori ei tee paljo mitään koska jännitehäviö on pienimmillään, mutta on sitä jonkin verran.
Tuo riippuu ihan vahvistimen toteutuksesta eikä sitä voi olettaa kaikissa tapauksissa pätevän.
E: Lisäksi tiheäsyisempi johto johtaa paremmin pulssitettua virtaa kuin harvasyinen. Se on osasyy miks autohifi-virtajohdot on ihan hiuksenohuista johdoista punottu.
Eri asia on jos vahvistimen teholähde ottaa täydellä kuormituksella tasaista pulssittamatonta virtaa. Silloin kondensaattori ei tee paljo mitään koska jännitehäviö on pienimmillään, mutta on sitä jonkin verran.
Tuo riippuu ihan vahvistimen toteutuksesta eikä sitä voi olettaa kaikissa tapauksissa pätevän.
E: Lisäksi tiheäsyisempi johto johtaa paremmin pulssitettua virtaa kuin harvasyinen. Se on osasyy miks autohifi-virtajohdot on ihan hiuksenohuista johdoista punottu.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Voidaan käyttää aktiivisuodinta joka on lähtökohtaisesti oleellisesti parempi kuin passiivisuodin, joka on taas enemmän tai vähemmän kompromissiratkaisu.
Aktiivisuotimen toiminta ei muutu kaiutinelementin sähköisten ominaisuuksien mukaan taajuuden muuttuessa, mutta passiivisuodin niin tekee. Tästä syystä passiivisuodin on todella paljon monimutkaisempi tehdä hyvin kuin aktiivisuodin.
Aktiivisuotimen toiminta ei muutu kaiutinelementin sähköisten ominaisuuksien mukaan taajuuden muuttuessa, mutta passiivisuodin niin tekee. Tästä syystä passiivisuodin on todella paljon monimutkaisempi tehdä hyvin kuin aktiivisuodin.
aloin perehtyyn itsekin hieman syvemmin asiaan koska olen päivittämässä autoni äänentoistoa, mutta tuntuu että olen enemmän pihalla nyt kuin sillon...
eli siis jos esim. vahvistimen arvoissa lukee seuraavaa:
14.4V (20Hz-20kHz/4Ω): 2 x 125 Wrms/1 x 380Wrms (bridged) ja 14.4V (20Hz-20kHz/2Ω): 2 x 190Wrms ja maksimitehot ovat 2 x 250W tai 1 x 760W (4Ω) ... se voidaan ilmeisesti sillattuna rinnankytkeä subbariin jonka kelat ovat 2+2ohmisia??
huomioon ottaen tietenkin subin tehot ettei mene yli ...
olenko ymmärtänyt lukemani tekstit oikein??
eli siis jos esim. vahvistimen arvoissa lukee seuraavaa:
14.4V (20Hz-20kHz/4Ω): 2 x 125 Wrms/1 x 380Wrms (bridged) ja 14.4V (20Hz-20kHz/2Ω): 2 x 190Wrms ja maksimitehot ovat 2 x 250W tai 1 x 760W (4Ω) ... se voidaan ilmeisesti sillattuna rinnankytkeä subbariin jonka kelat ovat 2+2ohmisia??
huomioon ottaen tietenkin subin tehot ettei mene yli ...
olenko ymmärtänyt lukemani tekstit oikein??
Noista vahvistimen tiedoista päätellen vahvistin ei kestä 1 ohmin kuormaa joten, et voi kytkeä 2+2ohm puhekelaista rinnan tuohon vahvistimeen.
Voit kykeä sen sarjaan kylläkin, mikä on tuon vahvistimen kannalta järkevämpikin vaihtoehto, koska tehoja saadaan enemmän irti kun voi sillata kanavat vielä 4ohmiin.
El kytkei näin:

Voit kykeä sen sarjaan kylläkin, mikä on tuon vahvistimen kannalta järkevämpikin vaihtoehto, koska tehoja saadaan enemmän irti kun voi sillata kanavat vielä 4ohmiin.
El kytkei näin:

-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Näin kytkin aikoinaan itse:
Eli blokeille maa/päävirta 50mm2 kaapelilla, josta sitten pienemmillä kaapeleilla kondensaattorille sekä vahvistimille. Hyvänä puolena se, että ei tule kuin kaksi kaapelia tuolle kondensaattorille, niin on vähän helpompi leikkiä niiden piuhojen kanssa. Tuossa sun kytkennässä tarvitsisi neljä piuhaa.
Sulakkeita en silloin tuohon liitäntään laittanut, koska katsoin johtojen olevan tarpeeksi suojaisassa paikassa ja johdot olivat 10-20cm pitkiä. Jos tuolla tavalla tehdyssä asennuksessa sattuisi tuollainen ohuempi johto katkeamaan, niin päävirtasulake ei välttämättä kärähtäis ja seuraukset sitten tiedetäänkin.
Tuohon omaan piirustukseen pitäisi laittaa sulakkeet ainakin noihin vahvistimille meneviin virtapiuhoihin. Joku fiksumpi sitten saa kertoa tuosta kondensaattorin tilanteesta..
Nyt itselläni menee 50mm2 piuha takakonttiin ja se jaetaan erillisellä sulakepesällä kahdelle vahvistimelle. Pienemmät piuhat taitaa olla 21mm2. Samaten maa tulee 50mm2 blokille ja siitä vahvistimille 21mm2.

Eli blokeille maa/päävirta 50mm2 kaapelilla, josta sitten pienemmillä kaapeleilla kondensaattorille sekä vahvistimille. Hyvänä puolena se, että ei tule kuin kaksi kaapelia tuolle kondensaattorille, niin on vähän helpompi leikkiä niiden piuhojen kanssa. Tuossa sun kytkennässä tarvitsisi neljä piuhaa.
Sulakkeita en silloin tuohon liitäntään laittanut, koska katsoin johtojen olevan tarpeeksi suojaisassa paikassa ja johdot olivat 10-20cm pitkiä. Jos tuolla tavalla tehdyssä asennuksessa sattuisi tuollainen ohuempi johto katkeamaan, niin päävirtasulake ei välttämättä kärähtäis ja seuraukset sitten tiedetäänkin.
Tuohon omaan piirustukseen pitäisi laittaa sulakkeet ainakin noihin vahvistimille meneviin virtapiuhoihin. Joku fiksumpi sitten saa kertoa tuosta kondensaattorin tilanteesta..
Nyt itselläni menee 50mm2 piuha takakonttiin ja se jaetaan erillisellä sulakepesällä kahdelle vahvistimelle. Pienemmät piuhat taitaa olla 21mm2. Samaten maa tulee 50mm2 blokille ja siitä vahvistimille 21mm2.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Blokit on nuo alemmat:
http://powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/jakoblokit.htm
Ja on joskus aikoinaan ollut myös tuolla tavalla kytketty kuin tuossa sun piirustuksessa ja toimii siis noinkin. Jos on vaan konkalle vaikea kytkeä isoa piuhaa tai useampaa piuhaa, niin tuolla tavalla kuin tuossa mun piirustuksessa on saa tulemaan konkalle yhden virta ja yhden maa-piuhan. Omassa tapauksessa oli vähän ongelmia tilan kanssa, joten toteutin noin.
http://powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/jakoblokit.htm
Ja on joskus aikoinaan ollut myös tuolla tavalla kytketty kuin tuossa sun piirustuksessa ja toimii siis noinkin. Jos on vaan konkalle vaikea kytkeä isoa piuhaa tai useampaa piuhaa, niin tuolla tavalla kuin tuossa mun piirustuksessa on saa tulemaan konkalle yhden virta ja yhden maa-piuhan. Omassa tapauksessa oli vähän ongelmia tilan kanssa, joten toteutin noin.
Nyt sain virtapiuhaa. Tuollasta ns. teollisuustavaraa. Tosin on vain 25mm^2 eikä ilmeisesti isompaa näkyny kovin äkkiä. Et viel pitäs varmaa pää virroiks 50mm^2 koittaa metsästää. Mut siis kymysys olis kun tuollasia rengasliittimiä pari pussia samalla kahmein ja näät on tälläsiä kokometallisia ilman mitään eristeitä. Ilmeisesti joku sukka kuitenki tohon kannattaa päälle vetästä? Ja tinalla puristuksen jälkeen varmaan järkevintä avittaa liitosta? Ja olikos se nyt niin että kun juotetaan kunnon liitos niin itse kohdetta lämitetään ja tinaa painetaan kohteeseen ettei tule kylmä liitos :DD viime juotoksista aivan liikaa aikaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Sitä on tossa lattialla tollane pienehkö kela. jos arviolta heittäs ni saattaa tuos just 10m olla. Mut sit tarvis taas ostaa pari sulakepesää jne. ja sit menis toi konkkaasennus hässäkkä uusiks mitä piirtelin tohon :/ eikä täs kovin kiire viel. Voiha sitä löytyykki sitä paksumpaa. Melko discon näköstä etten sanos. Kelta-vihree vaippa ja kyljes seisoo Ericson.
suojamaa? Ei tuo juu niin hienosäkeistä kuin kunnon kaapelit. Ja en ole ostamassa sitä 50 kaapelia. Kuten en myöskään ostanut tätä 20 kaapelia :D Jos kerran tiet kaapelin niin onko tää nyt sit ihan vehkeestä tähän tarkotukseen? :D
Viimeksi muokannut `niksu, 29.1.2008 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Just toisinpäin.no siis johtimen pitää olla mahdolisimman hienosäikeistä. mitä hienompi säikeistä niin sitä pienenmpi resistanssi tasavirrassa.. ja tämä ei sit päde vaihtosähköön taas
Pulssimainen ja epätasainen virta johtuu paremmin hienosäikeisessä ja tasainen virta ei huomaa mitään eroa.
Vahvistin ottaa pulssitettua virtaa jonka takia hienosyinen olisi parempi. Kun sulla on reilu kondensaattori niin se tasoittaa virtaa akun ja kondensaattorin välillä ja homma toimii.
juurikin tuo että vahvistin ottaa epätasaista tasajännitettä.. eli vahvistin ei saa niin hyvin virtaa mitä pitäisi ja vahvistin palaa... saa tietenki laittaa karkeakarvaista jos haluaa... mutta varoitettu on. ja mitä sit vaikka kuluttaa persettä ja ostaa kunnon kaapelit kerralla? saa ne aina myytyä tai sit seuraavaan autoon... metallin hinta ku kasvaa koko ajan :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu, kyllähän jätkillä on hyvin nuo hitsikaapelitkin (50mm^2 ja 70mm^2) tominut. Hieman jäykempää vaan taipumaan jyrkille mutkille, kuin joku "hifikaapeli". Mutta kulkee virta kyllä läpi vähintään yhtähyvin, kuin muustakin kuparista.
Tuolle haluaisin perustelut itsekin..? Auton akussa ampeerimäärkin kun tippuu jännitteen kanssa rinta rinnan. Ja eiköhän 99% vahvistimista kuitenkin pala oikosulkujen tai liian pienien kuormien takia? Alijännitteellä vahvistin ei vaan toimi/anna tehoa niin hyvin kuin pitäisi ja ylijännitteelle on yleensä suojat. Jotkut päätteet sammuu alijännitteelläkin (esim jos jännite laskee alle 10 voltin).
No tuskin käytetystä kaapelista kukaan enempää maksaa, kuin mitä se uutena on maksanut. :) Että ehkä ennemmin siihen seuraavaan autoon. Ja mikäs estää sen "halvan" piuhan siirtämistä seuraavaan autoon? Tai jos ei jaksa purkaa koko autoa, niin jättää sinne... :)
eli vahvistin ei saa niin hyvin virtaa mitä pitäisi ja vahvistin palaa...
Tuolle haluaisin perustelut itsekin..? Auton akussa ampeerimäärkin kun tippuu jännitteen kanssa rinta rinnan. Ja eiköhän 99% vahvistimista kuitenkin pala oikosulkujen tai liian pienien kuormien takia? Alijännitteellä vahvistin ei vaan toimi/anna tehoa niin hyvin kuin pitäisi ja ylijännitteelle on yleensä suojat. Jotkut päätteet sammuu alijännitteelläkin (esim jos jännite laskee alle 10 voltin).
saa ne aina myytyä tai sit seuraavaan autoon... metallin hinta ku kasvaa koko ajan :)
No tuskin käytetystä kaapelista kukaan enempää maksaa, kuin mitä se uutena on maksanut. :) Että ehkä ennemmin siihen seuraavaan autoon. Ja mikäs estää sen "halvan" piuhan siirtämistä seuraavaan autoon? Tai jos ei jaksa purkaa koko autoa, niin jättää sinne... :)
Eihän noissa hitsauskaapeleissa päätteiden virtajohtona käyttäessä ole esteitä.. Olen itsekin joskus käyttänyt kun ei inspiroinut maalta ajaa kaupunkiin 50km suuntaansa yhden metrin mittaisen johdonpätkän takia.. Ainut noissa on, että joidenkin valmistajien esim. 70mm2 kaapelissa on varsinainen kuparin poikkipinta-ala n. 50mm2. Eli kannattaa ottaa selville tuo asia ennenkuin tilaa johtoa, ettei tule yllätyksenä että piuha onkin alimitoitettua. Eristeet noissa on myös valmistajasta riippuen aivan jumalattoman paksua.. Joten taipuvat huonommin kuin "hifipiuhat" kuten make tossa mainitsikin. Itselläni oleva puresonicin 50mm2 päävirtakaapeli ei taivu kyllä sekään yhtään mihinkään.. :D
Oli muuten vanhan virtakaapelin kupari vaihtanut "hieman" väriä viiden vuoden aikana kun purin sen paksumman tieltä pois.. Purkuvaiheessa tuli revittyä kaapelin eriste vahingossa halki yhdeltä kohtaa ja kupari oli ihan mielettömän himmeää.. Onko tuolla vanhenemisella ja värimuutoksilla jotain vaikutusta virrankuljetukseen? Äkkiseltään veikkaan että ei..
Oli muuten vanhan virtakaapelin kupari vaihtanut "hieman" väriä viiden vuoden aikana kun purin sen paksumman tieltä pois.. Purkuvaiheessa tuli revittyä kaapelin eriste vahingossa halki yhdeltä kohtaa ja kupari oli ihan mielettömän himmeää.. Onko tuolla vanhenemisella ja värimuutoksilla jotain vaikutusta virrankuljetukseen? Äkkiseltään veikkaan että ei..
tiedät vissiin paljon kaapeleiden hinta on yleensäki noussu? kuparikaapeleilla on hinta tuplaantunu parin vuoden aikana..
Kyllähän sitä jollakin tavalla on aina ollut hintatietoinen, kun kuitenkin melko aktiivisesti viimeiset 5 vuotta olen autohifiä harrastanut.
Mutta ei sen käytetyn arvo nouse siltikään. En mä saa varmanaa 3 vuotta vanhoista kaiutinpiuhoistani tai virtakaapelista enempää kuin mitä olen niistä maksanut uutena. Tai no virtakaapelista voin saadakin... ;D Maksoin siitä muistaakseni alle 2 euroa/metri.
Eli siis se, että jonkin asian myyntihinta nousee, ei tarkoita sitä, että jälleenmyyntiarvo nousisi ainakaan merkittävästi. Käytetyn tavaran arvo kun ei tuppaa nousemaan valitettavasti kuin joissain keräilytavaroissa... Ja mk1 Golfeissa. ;D
Ja totta, eihän se kaapeli "kulu". Kupari vaan hapettuu ajan saatossa. Kuten Marko jo tuossa sanoikin. Vaikka olisi kuinka "hifikuparia". Ja tosiaan, suojatahan se kaapeli pitää jokatapauksessa jonkinnäköisellä sukalla tai putkella, vaikkei kiinni olisikaan.
Kyllähän se vanhakin kupari sähköä johtaa, toinen juttu vaan on se, että miten se sähkö saadaan sinne kupariin, jos se on kokonaan hapettunut, eristeen sisältäkin. (Näitäkin on tullut vastaan...)
Mut pointtina oli lähinnä se, että kyllä se hitsauskaapeli johtaa sähköä ihan siinä missä hifikaapelikin. Kunhan kuparin poikkipinta-ala on vain riittävä. Hinta on vaan paljon maltillisempi ja ulkonäkö ei suosi niin näkyviä asennuksia.
Ärh murh. Kamat on kiinni autossa kokeilumielessä heitä/kiinnitä tyylillä, mutta nyt tuli seuraavanlainen ongelma. Subi hävis yht äkkiä johonkin (ääni :>) ja kun laiteltiin kamat uusiks jne ja mietiskeltiin ni nyt tää S-4002 tekee sellaista että kun soittimen laittaa päälle niin se menee kyllä päälle hetkeksi, mutta sammuu samantien sen jälkeen. Protect valo ei pala. Mkn valo ei pala. Virtaa pitäisi tulla, koska blokilta tulee virrat myös S-2604 ja se toimii moitteetta. Joten listatkaapa mahdollisia vian etsintäkeinoja vai heitänkö hanskat naulaan ja totean et paskana on? Vuorokauden verran kaikki toimi niin kuin pit... Liitoksia on jo laiteltu uusiksi muutamaan kertaan, mutta ei ainakaan vielä auttanut. Vinkkejä kiitos. Aattelin et jtn toivoa saattais olla kun ei kerran se protect valo pala krhm :D
eli hankin yhden 4 ohmin subun ja mono vahvistimen, vahvistimessa on kaiuttimille 2kpl + ja - liittimiä vaikka on mono vahvistin kuuluuko näin ollakkin, miten kytken näihin yhden subbarin?
olen ymmärtänyt että 2 kanavaisessa olisi näin ja mono vahvarissa vain yksi + ja -?
Olen täysi aloittelija autohifin suhteen joten älkää ihmetelkö tyhmiä kysymyksiä.
olen ymmärtänyt että 2 kanavaisessa olisi näin ja mono vahvarissa vain yksi + ja -?
Olen täysi aloittelija autohifin suhteen joten älkää ihmetelkö tyhmiä kysymyksiä.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa