Tiputa tonttiin ja leveet vanteet alle!

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Puzkis
-

Tiputa tonttiin ja leveet vanteet alle!

ViestiKirjoittaja Puzkis » 1.12.2007 23:55

hyvä tulee!! ei muuta ku tiputat tonttiin ja leveet vanteet alle

Turhaan sitä jännittää kelpaako foorumin väelle, kun ei se kelpaa kuitenkaan ellet laita heti jotain KW säädettävää alustaa, levitettyjä peltivanteita taikka 9x14 kulttivanteita :D

unohda tuo takaluukun pilaaminen

Taas eksyin lukemaan uutta kakkiksen projektikertomusta ja sain lukea nämä iänikuiset kommentit, jotka löytyvät jokaisesta projektista.

Tämä "normien" mukainen rakentelu alkaa ottamaan pikkuhiljaa kaaliin. Kai ihminen saa autolleen tehdä mikä omaa silmää miellyttää? Kyllästyttää kun jokaikiselle kakkiksen kuvalle, joka on tontissa ja mielettömän leveät vanteet, kumarretaan. Kaikki muu on suorastaan roskaa. Omasta mielestäni tällainen "normien" mukaisesti rakennettu kakkis ei ole edes hieno. Kuka tänne uskaltaa projektejaan tuoda kun jos vähänkin on oma näkemys, joka siis ei koske alustasarjaa tai huulivanteita, se tyrmätään, haukutaan tai muuten vain ivataan.

Kummasti osaatte aivopestä nuoria tuunamaan kakkiksensa retrosti. Yritän tällä saada herätystä nuorisoon tekemään OMIA ratkaisuja, OMIA tuotoksia, OMIA näkemyksiä. Näin saadaan kirjava kokoelma monenlaisia oman tyylin omaavia kakkiksia, eikä massoittain kakkiksia, jotka näyttävät identtisiltä siksi, että kakkiksessa nyt vain pitää olla se kw säädettävä alustasarja ja leveät vanteet. Eihän se muuten ole edes auto! Voi herran pieksut, jos siinä on lasikuituinen puskuri - sehän on pyhäinhäväistys!

Itsellä ei riittäisi rohkeutta tuoda julki omaa kakkistani. Se on omaan silmääni ihan hieno eikä silti kuulu mielestäni siihen "teinihärpäke"-joukkoon vai miten te täällä sitä kutsuttekaan. Saisin vain kuulla kunniani missä olen tehnyt väärin kun en ole laittanut pieniä tai edes isoja puskureita, ja pilannut takaluukun sekä sitä sun tätä ja saattaisin jopa joutua aivopestyksi ja laittaa ostoskoriin uuden kakkiksen johon "teinit" eivät ole kajonneet, alustasarjan ja leveät vanteet. Kritiikkiä ilmeisesti kestän huonosti, mutta rajansa kaikella. Rakentava palaute on tervetullut, mutta ei se ainainen kommentointi: "ihan siisti kakkis, tonttiin vaan ja päläpäläpälä." Kunnioittakaa joskus rakentajan omiakin mielipiteitä ja tuotoksia!

Oliko tekstissäni järkeä? Ehkei. Kunhan halusin ilmaista itseni kun sattui mitta tulemaan täyteen.

Olen puhunut. Kiitos.

PabloNeruda
-

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 2.12.2007 0:05

Kakkoskoppainen Golffi/Jetta on kertakaikkiaan niin kantikas, että harva korisarja siihen sopii (tai ei ainakaan omalle kohdalle sellaista ole sattunut). Jos omaan silmään sopiva tuunattu kakkoskoppainen tulee vastaa, niin kyllä se sitä "oossomia" tulee saamaan. Itse pidän seuraavanlaisista rakentelutyyleistä, jotka sopiva kakkoskoppaiseen: retro (levee vanne, tontissa, oem-henkisyys), rotta, race.. Tuohon racelookkiin voisi sopia ehkä jokin muukin puskuri kuin iso tai pieni.

Muuten tämänhetkinen tuningkulttuuri on aika pitkälti sitä, että otetaan kuvasto ja siitä kaikki autoon tarkoitetut osat kiiinni, maalataan joku erikoinen samurai-maalaus, pistetään iso alumiinisiipi, laitetaan autoon kaksikymmentä erillissarjaa ja kymmenen subbaria jne. Tämä ei ole minusta kovinkaan hieno rakentelutyyli. Muutamia poikkeuksia löytyy esim. se chopattu farkku Opeli, täälläkin pyörinyt ilmajousitettu A6, jotkin Suprat, 200sx:t (Huom! näissäkin löytyy todella karseita versioita). Yksi mielenkiintoinen, jokseenkin vähemmän Suomessa nähty, tuunaustyyli on VIP ( http://www.tuningtour.org/showoff/images/189-1.jpg ).

Eli lyhyesti pieni/hillitysti rakennettu on kaunista. Iso peukku kyllä niille, jotka laittavat autoon useita satoja ellei tuhansia tunteja. Voisivat vaan melko usein käyttää niitä tunteja myös suunnitteluun.

Tämä on tietenkin oma mielipide! Ja tällä foorumilla nyt sattuu olemaan paljon sellaista porukkaa, jonka mielipide on se, että tonttiin ja leveätä vannetta.

edit. tässä yksi sellainen kakkoskoppainen, joka on viety vähän pidemmälle, mutta silti on hieno: http://www.pajalle.com/cars.php?id=009&lang=fi&page=43

Ja tässä kuvassa tuo kakkis on myös tuunattu ihan hyvällä maulla:
http://www.ffp.fi/index.php?mid=5&pid=6&dir=17&iid=41
Viimeksi muokannut PabloNeruda, 2.12.2007 0:18. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Sergey
-

ViestiKirjoittaja Sergey » 2.12.2007 0:06

puhut paljon ja asiaa. Internet-aikana omalaatuisuus kärsii ja rakentelustakin voi tulla tusinatouhua sen takia. Itse miettinyt samaa pitemmän aikaa.

Laita vaan se sunki auto esille, mua ainaki kiinnostaa kaikki rojektit. Niin 100€ kuin 40000€ budjetin Golffit. Itseasiassa pikkubudjetin autot jopa kiinnostaa enemmän, koska niissä tekijän taidot voi tulla paremmin esille kun ei ole bolt-on muotitavarasta kyse.

PabloNeruda
-

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 2.12.2007 0:11

Hyvä juttuhan se on, jos tuodaan ajatuksia ilmi. Valitettavasti tosin nykyään on juurikin tuo kopioiminen melko yleistä. Uusi erikoinen asia -> kaikilla on seuraavana vuonna samanlainen. Ja tosiaan laita ihmeessä se oma Golfisikin näkyville. Vaikka saisikin tyrmäävän vastaanoton, niin mitä sitten. Itse en ainakaan rakenna autoja sillä tavalla, että muiden pitää huuttaa "sik oossomia". Se mikä omaa silmää miellyttää on tärkeintä, tietysti se on plussaa, jos muutkin on sitä mieltä, että auto on onnistunut.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 2.12.2007 0:13

Niinpä. Itse ainakin pyrin kannustamaan yksinkertaiseen tuunaamiseen. Se on totta, että jokainen tuunaa itse oman autonsa miten haluaa, muttä tämä FFp:n foorumi ainakin on usein ns. perusasioita arvostava,eli arvostetaan enemmän sitä järjellä tuunattua tyyliä.. Eikä sitten niin sitä, että ostetaan nettiauton halvin paska, sitten tehdään itse kusilaidusta korisarja joka ei istu, maalaillaan vähän kotitallissa paukkupullolla, ja laitetaan autoon alustaneonit ja eikun kylänraitille..

Kunnolla tehdyt "tuning" autot on hienoja, kuten OLI-O, ja monet muut.. Mutta liian usein vain näkee niitä, jotka tehdään siihen tapaan että halvimmat alesessiot kaupasta, korisarjaa ja karvanoppaa...

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 2.12.2007 0:15

Toi "Kenttään" kommentti ainakin menee mun mielestä monessakin kommentissa osaksi ihan läpäksi..

Mun mielestä on hyvä, että rohkaistaan porukkaa tuunaamaan autoa järkevästi, eikäniin että laitetaan kaikki rahat korisarjaan ja karvanoppiin. Itse ainakin

marspatukka
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja marspatukka » 2.12.2007 0:49

Tuo on totta, että varsinkin auton rakentelussa internet ja lehdet määrittää hyvin pitkälle trendit. Ja kun joku on trendikästä, se on monien ihmisten mielestä hyvän näköistä->porukka haluaa nähdä lisää. Mua voi ihan vapaasti kutsua muodin orjaksi, sillä jotenkin on vaan mennyt ohi ne ajat jolloin ihasteltiin niitä helvetisti kaikkea-luomuksia. Nykyään pidän enemmän huolella hoidetuista yksityiskohdista joita joutuu jopa hieman etsimään, kuin jostain import-tyyliin väsätystä Neonista.

Kakkiksien kohdalla on jo nähty lähes kaikki erilaiset ratkaisut, omasta mielestä suurin osa todella pieleen menneitä. Esim OEM-henkiset gti-Golfit tuntuvat olevan harvinaisempia kuin ylituunatut, aina pitää olla sitä Riegeriä ja Mattigia jotta "erottuu joukosta".

Sitä en kuitenkaan ymmärrä mikset omaa projektia vois esille laittaa, varmasti löytyy paljon kiinnostuneita ja jos joku tulee inisemään niin tehkööt itse oman maun mukaisen Golfin :) . Sun projekti, sun valinnat.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 2.12.2007 1:09

Minä ainakin kaipaisin jossain määrin jotain kasari tuning, korisarja jota ei ole edesyritetty saada saumattomaksi auton koriin, härski väri, leveet vanteet ja kenttään...

PabloNeruda
-

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 2.12.2007 1:28

Muutama erilainen Golf:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3277830&page=1

Tämä kylläkin ykköskoppainen, mutta melko härski!
http://forums.vwvortex.com/zerothread?i ... 40&page=13

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 2.12.2007 2:00

Ite tykkään MK2-laitoksista ns. OEM-tuunattuina. Ei varman tarvi kellekkään kertoa mitä se sisältää!? ;)

Vaikka puhutaan niinkin pyhästä kapineesta ku MK2 Golf tai Jetta, ei se tarkoita sitä, että se on rakennettava jollain tietyllä kaavalla! Ite rakensin ton kapineen tohon kuosiin:
http://i42.photobucket.com/albums/e323/ ... vat006.jpg
Voi olla, että jossain vaiheessa se on näyttäny "tusina-kakkikselta", ja ehkä näyttää edelleenki! Vaan tämäpä onki rakennettu minun maun mukaan, eikä se tule ikään muuttumaan minkään muodin mukana!

Nuo radikaalit "kakkikset" mitä tossa edellä esiteltiin, on ihan perkeleen komeita!! Hatunnosto tekijöille!!

Harmittaa vaan ku tommoset "ville 15v" tuunarit yrittää tehdä samanlaisia säästäen kaikessa mahdollisessa!

Sergey
-

ViestiKirjoittaja Sergey » 2.12.2007 3:17

jiisimula kirjoitti:Minä ainakin kaipaisin jossain määrin jotain kasari tuning, korisarja jota ei ole edesyritetty saada saumattomaksi auton koriin, härski väri, leveet vanteet ja kenttään...

Pitäskö mun alkaa sitte laittaa tää sittenki kuntoon? BBS:n muovi korisarja. Kuva. Vielä siitä sais kalun... 1.8 kaasarikone, vaiheloota rikki ja kaaret ruostees. :) Ei tarvis oikeastaan muuta kuin laatikko ja ne kasarivanteet niin VOT olis retroo!

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 2.12.2007 4:24

^^ehdottomasti! Mut sillä poikkeuksella että vähän sitä niin rakastettua voimaa pellin alle.... :P

JanneV
-

ViestiKirjoittaja JanneV » 2.12.2007 10:06

Harmittaa vaan ku tommoset "ville 15v" tuunarit yrittää tehdä samanlaisia säästäen kaikessa mahdollisessa!

ei mua harmita yhtään. Ja ihmettelen suuresti miten jotain muuta voi harmittaa se mitä joku toinen tekee omalle autolle.Ei mua harmita vaikka kaveri hakkais sen II koppasen lekalla rusinaksi,se on ihan hänen oma valinta.

Mielestäni se olisi hyvä jos nuo ville 15 tuunarit uskaltaisivat tehdä mitä ikinä haluavat.Mutta se on nykypäivänä niin ,että ollaan riippuvaisia siitä mitä muut ajattelee eli jos lasikuitu on raiskaista,ei sellaista voi laittaa,koska siitä ei muut tykkää.

Ja tuskin kenelläkään on heti tarvittavaa tietoa/taitoa/valuuttaa ruveta tekemään maailman luokan tuuninki pirssejä.

Yksi asia mikä ottaa aina välillä silmään on tuo,kun kysellään mitä tekisin omalle autolleni tai millaiset vanteet autooni sopisi.Netti on puolillaan erillaisia näkemyksi ja vanteita on miljoona erilaista,joten joskus kannattaisi ihan itse nähdä vaivaa ja tutkiskella asioita ja suunnitella autoaan ihan itse.Mietiskellä missä vaiheessa on valmis ottamaan kritiikkiä vastaan ja jos siihen ei ole valmis,kannattaa tehdä autoaan ilman nettikommentointeja.Pääsee huomattavasti helpommalla ja ei altistu muiden kommenteille.

Minä en kyllä edes itse laittaisi mitään omaa ensituuninki rassia mihinkään nettiin,koska se se vasta olikin raiskattu.Ja tiedän mitä siitä ajatellaan,mutta eipä se minun tekemisiä ikinä estellyt.Se oli ainankin silloin mielestäni hieno ja halvalla tehty.No oli se toisaalta vaan kadetti lasikuidulla,uretaanille,kylkiteippauksilla jne ja siitä on jo 10v.

Pitää vaan rohkeasti tehdä mitä itse haluaa ja unohtaa muut,vaikka tiedän että se voi välillä olla vaikeaa.Kuvitellaan,että teet ensimmäistä omaa puskuria ja uhraat siihen aikaa ja ensimmäinen kommentti olisi-hyi helvetti,ku ruma- siihen loppuu monelta ne hommat.
Se on nykypäivää,että kritikkiä ei kestetä,mutta joskus näitäkin projekti kertomuksia lukiessa on tullut mieleen,että jos ei ole muuta sanottaa kun haukkua,kannattaako kommentoida ollenkaan.

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 2.12.2007 11:46

Mielestäni se olisi hyvä jos nuo ville 15 tuunarit uskaltaisivat tehdä mitä ikinä haluavat.

Olishan se, mutta hyvä olis ymmärtää myös, että halvalla ja nopeasti ei tule hyvää jälkeä! (Ei ainakaan yleensä)

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.12.2007 12:21

Eikä niillä 15v villeillä ole välttämättä varaa alkaa särpämään monella tonnilla tuninkihilpettä kiinni johonkin kakkakoppaan. Niin se vaan menee että pikkurahalla ei autoja laitella. Tai minkä kukakin katsoo pikkurahaksi..

Itsehän en muotivirtauksista perusta, sillä kaikista siistein kakkis on aina ollut tornadorotti mk2 isoilla puskureilla ja g60 levikkeillä sekä muilla tykötarpeilla. Ja vanteina pitää olla ehdottomasti 9x16 eikä mitään ylipieniä nelitoistasia vaikka kuinka olis ärräsällää :D

Makuja on moneksi, samoten tekijöitäki..

Västi
-

ViestiKirjoittaja Västi » 2.12.2007 12:45

Arvaappa vaan oliko hirvee ajettava niillä 16x9 ET15 setillä...

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.12.2007 12:50

^No siitä en tiedä, mutta hienolta semmoset ainakin näyttää ja siisteydestähän tuossa puhuinki :) Omissa pirsseissä pyörinyt alla 7x15" vanteet 195-50 renkailla, ja tulee pyörimään niin pitkään kuin täällä pohjoisessa asustelen.. nyt on talvipyörinä 13" pellit 155 renkailla niin kylläpä onki pehmonen ja kevyt ajettava kakkeli nyt!

Golffimake
-

ViestiKirjoittaja Golffimake » 2.12.2007 16:45

Rohkeasti vaan kuvia näkyviin! Omalla kohdallani huomasin taannoin kun kakkiksen sain valmiiksi (lähes kymmenen vuotta sitten) 9kuukauden läpikäynnin jälkeen, niin kommentteja tuli kuinka olisi pitänyt laittaa riegeriä ja kuinka viistoistaset oli pienen näköiset ja tonttiin olis pitäny laittaa ja kun oli vain 1,6 - vapari diisseli ja ja ja... Omaan silmään vaan kävi hyvin silloin perussetti isot puskimet gti-kaari/helmat sileä takaluukku jetta-keula sähkönsininen väri ym. vanteet oli tusina-mallia ja linttakin vain 40mm, mutta pirssi oli jokapäiväisessä käytössä, sillä täytyi päästä mökkitielle, ja liikkumaan edullisesti - kuljetti kuitenkin yli 2-sataatuhatta km.
Siihen ei voinut olla kuin tyytyväinen.

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 2.12.2007 21:45

Eipä siitä montaa vuotta ole, kun kakkiksessakin piti olla vähintään 17" vanteet (omassa Jetassakin oli), ja eihän se mikään mukava ajella ollut... mutta kun se vaan oli niin hienon näköistä. Nykyään onneksi omaankin silmään riittää tuuman pienemmät :)

Västi
-

ViestiKirjoittaja Västi » 2.12.2007 21:59

Laitetaanpas kuva. Omasta mielestä oli tuolloin ihan kivan oloinen. Perä taivaassa ja keula kentässä.
Vähän myöhemmin vaihtui vielä takavalot.
Kohta pitäisi vähän ylösnousemista aloitella, alkaa nimittäin ikä painaa...

JanneV
-

ViestiKirjoittaja JanneV » 2.12.2007 22:47

Olishan se, mutta hyvä olis ymmärtää myös, että halvalla ja nopeasti ei tule hyvää jälkeä! (Ei ainakaan yleensä)

Niin kaikki tuntuu väittävän,mutta jos itselleen tekee ja oma(halpa) työn jälki kelpaa,niin miksi pitää ostaa johonkin 200e rotteloon uutta ja kallista tai teettää ammattilaisella.
Koska se ei edelleenkään ole kenenkään muun ongelma,mille auto näyttää,jos se vaan itselle kelpaa.
Ei minulla ainankaan ollut 15v. hirveesti ylimääräistä rahaa laittaa tuulen nopean kadettiin,siksi ne tein kaiken itse(tosin eipä sitä ole vieläkään).Kylkiteippauksetkin tein mainostoimistosta haetuista jämäpaloista ja itselle ne kelpasi hyvin.Ja oli se muutenkin itse tehdyn näköinen,mutta se oli minun oma ja ainankin silloin ihan ok.

Ja mitenkä sitä muuten oppii,paitsi tekemällä ja kukaan ei ole seppä syntyessään.

Puzkis
-

ViestiKirjoittaja Puzkis » 3.12.2007 0:22

Oma projekti on ollut työssä kaksi vuotta. Nyt siis vastikään täytin 18 ja piinaava kiire saada projekti kasaan, jotta pääsis ajeleen. Budjetti on ollut alusta alkaen todella pieni. Ylimääräsiä rahoja kun ei todellakaan ole. Sillä periaatteella on menty, että kaiken teen itse ja osat jotka olen hankkinut on ollut joko romuautoista tai liikkeiden poistomyyntivarastoista; myös motonet ja biltema on ollut ystäviäni.

Silloin 16 vuotiaana kun tuning alkoi kiinnostamaan piti lukea jotain kirjoja aiheesta (jotka nykyisin ovat täysin naurettavia lukiessani niitä) ja tehdä kaikki jokaiselta kirjan sivulta (jep se on se alfamerin tuning kirja) :D

No järkeähän sitä päähän kertyy iän myötä ja turhat krääsät on saanut jäädä. Onhan kakkis edelleen aika tuning jos siitä lähdetään, mutta kaikki muutokset on omaan silmään mukavia tai jos ei ole niin muutos olisi mahdoton.

Itse olen koulun ohella verhoillut penkit, ovipahvit ja vähän muutakin (kankaat halvimpia mahdollisia, mutta silti kuin tehdyt verhoiluun), tehnyt koritöitä, huoltanut, maalannut, kuiduttanut ja vaikka mitä minkä olen vain kerennyt. Nyt kakkis odottaa vielä muutamia ruosteenpoistoja yms ja sitten maalaukseen tutulle maalarille, joka ei veloita työstä mitään (tuuriakin joskus tarvitaan). Tässäkin projektissa tosin itse olen mukana. Autonkin olisin halunnut maalata, mutta en omista kunnon tallia joten kaatuu siihen.

Suhteellisen halvalla olen itse päässyt tähän asti ottaen huomioon, että lähes kaikkea on muutettu ja työn jälkeen, no, itse en ole tyytyväinen, mutta muut ovat kehuneet :) Mulla on paha tapa pyrkiä täydellisyyteen. Ehkä sen vielä joskus saavutankin kun kasvan. Kyseessä kun on ensimmäinen auto ja ikää kovin vähän.

Golfster
-

ViestiKirjoittaja Golfster » 4.12.2007 14:55

http://www.streettuningcar.net/images/u ... 11_L_8.jpg
Itselläni oli vielä reilu vuosi takaperin vastaavan näköisellä Oettingerin korissarjalla varustettu sopivasti piristetty gti, jonka pitkin kynsin jouduin kauppaamaan velipojalle, jonka ansiosta auto tulee olemaan elämänsä loistossa. Ainoat erot kuvan tapukseen olivat,jetta- maski lipalla, tuuman pienemmät samanlaiset venomit, kiiltävän musta väri,köenigin gti-verhoiltu sisusta,saunattomat puskurit plus muuta pientä. En kyllä koskaan pitänyt ko. yksilöä millään tavalla raiskattuna, vaikka siitä puuttuikin huulivanteet, oli 20kg liikaa lasikuitua jne. Myös mm. auton historia teki minuun vaikutuksen. Omistan yhä erään Tuulilasin vuoden -88 numeron, jossa kerrotaan ko. yksilön rakentelun alkuhetket. 200 000 markkaa oli siihen aikaan kova panostus auton rakenteluun. Moni on varmasti sitä mieltä ettei tätä luultavasti Suomen ensimmäistä Oetingerin rallye-kopiota olisi koskaan pitänyt valmistaa. Kaikkia kunnia näin ajatteleville, mutta toivottavasti osaatte myös arvostaa niitä rakentelijoita, jotka eivät kulje omien normienne mukaan! Kaikilla on vapaus valita tyylisuuntansa, jota voi ylpeänä edustaa. Tietenkin omana lukunaan nämä rännihelma-versiot jne, joista ei nyt montaa mieltä voi olla, mutta itse esim. tykkään enempi ns. race-lookista väheksymättä ollenkaan upeita oldschool-vehkeitä. Onhan low-budget-rotta-lookkereissakin se jokin omaperäisyys, joka viehättää, vaikka auto olisi rakennettu tallin perältä löytyvistä jämistä 100€ budjetilla. En itsekään pidä ainoastaan yhdestä tyylisuunnasta, vaan kaksi täysin eri ääripään edustajaa voivat olla yhtä hienoja. Tietysti voidaan vetää/muodostuu tiettyjä rajoja ja näkemyksiä esim. tiytyille aikakausille ja tyylisuunnille, mutta mitä uutta syntyy, jos aina pyritään menemään ennalta määrättyjen etikettien mukaan? Kauneus olkoon katsojan silmissä!

albanzo
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 4.12.2007 18:24

Kokonaisuus syntyy tarkkaan harkituista yksityiskohdista, ei silleen et ostetaan kaupasta/tehdään ite vaan jotku puskurit ja helmat yms. jotka ei sovi toistensa kanssa ollekaan yhteen. Liian monessa autossa näkee myös sitä, että yksityiskohtia on harkittu ehkä 2sekuntia, eikä yhtään enempää.

Tyylejä on monia ja kaikki ei tykkää kaikesta, mut niinku sanoin, kokonaisuus syntyy yksityiskohdista. Siihen ainakin itse rakentelussa pyrin ja autojen tyylit nyt on mitä on, ihan sama mulle et miten kukakin ne haluaa luokitella.

Kannattaa myöskin muistaa se, et tekee just niinku ite tykkää, ei silleen miten joku muu sanoo.

arc
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 5.12.2007 0:48

tämä tuli varmaan joltain osin mainittua mutta sanotaan vielä; syy miksi esimerkiksi jokin retro tyyli sopii hyvin vanhempiin volkkareihin on ihan auton muodossa. esim laatikkoimaisessa kakkoskorisessa useimmat korisarjat sun muut näyttävät ihan hoopolta, lähinnä siltä että ne eivät kuulu autoon. tästä syystä monet pitävät auton alkuperäisiä linjoja suosivasta stailaustyylistä. kun auton koriin ei tehdä massiivisia muutoksia, dynaamisuutta haetaan auton madalluksella ja esimerkiksi noilla leveillä vanteilla.

itse sovellan mielelläni tuota yksinkertaista ja kliiniä tyyliiä kaikkiin autoihin, se vain istuu omaan silmään hyvin. monet harrastajat sattuneesta syystä pitävät myös automallinsa alkuperäisestä muotoilusta, joten siinä on yksi syy miksei sitä lähdetä muuttelemaan rajusti vaan ulkonäköön haetaan muutosta pienemmillä muutoksilla mitkä säilyttävät esimerkiksi juuri nuo korin muodot.

zero
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja zero » 5.12.2007 11:12

Retrosta puhuttaessa on sanamuoto otettu käyttöön tarkoitettaessa yleensä orkkiskorista, vanteet+tontiin tyylistä autoa, jos hieman kärjistetään. Todellisuudessa usein on jokaista pientä vakionnäköistä yksityiskohtaa mietitty hieman enemmänkin..
Mutta retro-sanalla voisi tarkoittaa kaikkea uudelleen käyttöön otettua vanhaa, kuten tämä retro. Kenties tämä BBS:illä ja tonttiin herättäisi myös retro-muotia henkiin..

Netin kautta on niin helppo arvostella, joten se on muodostunut jo tavaksi monilla haukkua heti kaikki ei omaa silmää miellyttävä. Kuitenkin auto voi olla 'hieno', vaikk tyyli on mitä on.
Omasta mielestä tulisi usein katsoa myös työnlaatua, eikä pelkästään sitä onko se juuri sen hetkistä trendiä edustava.

Warmaster
-

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.12.2007 16:22

Tuntuu ettei ihmisillä ole enää mielikuvitusta ja uskallusta tehdä sellaista kuin haluaa. Seurataan muotia jonka muutama ihminen päättää maailmassa vaan.
Henk koht vituttaa kun kohta kaikki näyttää samalle ja tosiaan, minusta täällä on ihan liikaa "tonttiin ja bbs:t" alle autoja.
Viel sen verran että minusta ne osa bbs:tä on vitun rumia.

no ehkäpä joku päivä rupeaa näkemään niitä oman mielen mukaan rakennettuja eikä muitten mieliksi ja muodin mukaan.

AaJee
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 5.12.2007 16:24

Meikäläisellä on ainakin ollut jokaisessa autossa se periaate, että kunhan omaa silmää miellyttää niin paskanka väliä mitä muut sanovat.

Jotenkin vaan nuo kuttaperkkakusilaituviritelmät on niiiin nähtyjä imo.

JiiKoo85
-

ViestiKirjoittaja JiiKoo85 » 17.6.2008 20:03

Tässä on oma näkemys kakkos golffista http://jukka.galleria.fi/kuvat/Entiset% ... %20027.jpg http://jukka.galleria.fi/kuvat/Entiset% ... %20028.jpg http://jukka.galleria.fi/kuvat/Entiset% ... %20029.jpg Golffi oli rakennettu pienellä budjetilla ja varustettuna 1.8 ruiskutekniikalla. Harmittamaan jäi kun sen menin myymään mutta nyt olis toinen samanlainen projekti meneillään jonka rakennan (teen kaiken itse ja säästän) periaatteella tosin tähän golffiin tulee pari hieman suurempaa muutosta mm. omavalmiste kaarilevikkeet, kahvojen ym, sheivaus, jettakeula ym...

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.6.2008 20:15

ja minun näkemys. tosin jotain pientä lisäystä tulossa.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 211166.jpg
ja eihän tuossakaan ole nyt juurikaan vaihdeltu korinosia. 16v gtin etulippa, tonttiin, 15x7" fondmetalin 4000 ja tuommosta pientä ulkoisesti.
jotenki ainut korisarja mitä olen nähny vanhemmissa golffeissa mitä kelpuutan omaan silmään hienoksi on kamein(vai miten se kirjoitetaan). auto kuitenki pyritty pitään tehtaan linjoissa ja tullaan pitämään. lähinnä gti-lookkia haettu.
jotku voi pitää (ja varnaan pitääki) susirumana mutta omaan silmään miellyttää niin mitä sitte?

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.6.2008 20:45

miksi pitää ostaa johonkin 200e rotteloon uutta ja kallista tai teettää ammattilaisella.

Ei pidäkkään! Käytettyjen tuuninkiosien tarjonta on jo tälläkin foorumilla niin kirjavaa, että sieltä löytää omansa hiukan vähempivarainenkin!

Ja mitä tulee tohon ammattilaisella teettämiseen, ni ilmanmuuta kannattaa tehdä ja opetella tekemään mahdollisimman paljon itse! Siinä sitä vasta pidemmän päälle säästääkin! Mutta tuo opiskeluvaihe kannattaa rämpiä läpi sisulla ja tunteella! Eka kerroilla kun ei välttämättä ihan priimaa tuu! ;)

Petri R.
-

ViestiKirjoittaja Petri R. » 17.6.2008 21:39

En tiedä tuoko tämä keskusteluun mitään lisäarvoa, mutta minun mielestä tuunauksen perisynti on se, ettei autosta ole tarkoitus tehdä hyvännäköistä vaan tehdä siitä sen näköinen, että sitä on muutettu alkuperäisestä mahdollisimman paljon, jotta tavallinen kadunmieskin tajuaa että nyt on tuunaajia lähettyvillä. Tähän kategoriaan menee mm. lexus-valot, yliampuvat korisarjat ym. "kiikarit hirvelle" -meininki.

Minusta tässä on arc kiteyttäny ajatukseni todella hyvin:
syy miksi esimerkiksi jokin retro tyyli sopii hyvin vanhempiin volkkareihin on ihan auton muodossa. esim laatikkoimaisessa kakkoskorisessa useimmat korisarjat sun muut näyttävät ihan hoopolta, lähinnä siltä että ne eivät kuulu autoon. tästä syystä monet pitävät auton alkuperäisiä linjoja suosivasta stailaustyylistä. kun auton koriin ei tehdä massiivisia muutoksia, dynaamisuutta haetaan auton madalluksella ja esimerkiksi noilla leveillä vanteilla.

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.6.2008 21:48

^aamen.

Jos kaipaa hieman "avoimempaa" (ja omasta mielestä myös kauheampaa) tuningia (hyi mikä sana) kannattaa varmaan suunnata jonneki japsikikkare foorumille. Näin uskoisin ainakin. Niissähän yleensä nähdään mitä yliampuvampia korisarjoja ja maalauksia.

Jos semmoset vaidbodikitit heitetetään paljon parjattuun kakkikseen niin kyllähän se menee tuonne Petrin mainitsemaan "hirvelle kiikarit" kategoriaan.

Kinnunen
-

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 17.6.2008 21:54

Mk2 golf on jumalaisessa asemassa nykyään, olihan se kuitenkin luomassa koko turningi kulttuuria, näinpä tälläisen aseman saavuttaneeseen korimalliin ei sovellu mikään muu kuin ajanhenkeä kunnioittava:
Tonttiin ja leveät läskit.

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 17.6.2008 22:04

JiiKoo85: tuo golffi näytti vuonna 2004 tällaiselta. Vielä toinen. Itse tuon silloin ostin vanteita lukuunottamatta kuvien mukaisena. Joten kovin paljoa ei liene mennyt rakenteluun, kun sen on suurimmaksi osaksi joku tehnyt jo paljon aikaisemmin :)

syy miksi esimerkiksi jokin retro tyyli sopii hyvin vanhempiin volkkareihin on ihan auton muodossa. esim laatikkoimaisessa kakkoskorisessa useimmat korisarjat sun muut näyttävät ihan hoopolta

Allekirjoitan myös tämän, mutta kyllä kakkis ei ole kakkis ilman isoja puskureita, geen kaaria ja helmoja sunmuita. Siitä vanhemmat volkkarit (mk1 jne.) ei tosiaan kaipaa mitään muuta kuin madalluksen ja asianmukaiset vanteet.

JiiKoo85
-

ViestiKirjoittaja JiiKoo85 » 17.6.2008 22:15

joo niinhän tuo golffi oli rakennettu jo kauan sitten ja oli itseasiassa kaverillakin noiden kuviesi näköisenä. enkä sanonutkaan että olen auton kokonaan itse rakentanut. tosin vehjehän on noiden kuviesi jälkeen maalattu ja kaaritettu uudelleen koska oli päässyt aika rapakuntoon. lisäksi sisustaa autossa ei ollut nimeksikään. itse rakensin auton "loppuun" ja myin sen etiäpäin ja eipä kulunut kuin pari päivää niin se oli vedetty lunastukseen...

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 17.6.2008 22:21

Mjoo siitä oli nuo levikkeiden saumat pakkeloitu, niin oli halkeillu sieltätäältä. Sisusta siinä oli aivan vakio kun mulla oli. Kilsoja muutenki kokolailla reippaasti, mittarissa +400 tuhatta ja todellinen luku kuulemma lähempänä 600 000:tta. Mutta se siitä, tuon auton taru on kaiketi jo loppu.

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.6.2008 22:29

Allekirjoitan myös tämän, mutta kyllä kakkis ei ole kakkis ilman isoja puskureita, geen kaaria ja helmoja sunmuita. Siitä vanhemmat volkkarit (mk1 jne.) ei tosiaan kaipaa mitään muuta kuin madalluksen ja asianmukaiset vanteet.

toinen tykkää äitistä toinen tyttärestä. oma mielipide asiaan on kuitenki se että silloin mennään metsään ja pahasti jos laitetaan pikku-ikkunalliseen golffiin geen kaaret, isot puskurit sun muut

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.6.2008 10:04

^Siksi onki olemassa isolasiovet.

Ripa
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Ripa » 18.6.2008 15:54

Nämähän on taas näitä makuasioita, joita toiset tekee tietyllä kaavalla ja niin kuin asiaan kuuluu. Sekin on mielestäni ihan ok jos loppu tulos on hyvä. Ehkä itse kaipaisin enemmän rakentelu piireissä sellaista, omaa luovuutta... siis hyvällä maulla. Ettei aina tarvitse välttämättä siihen Mk1 Golfiin ostaa niitä BBS RS, olkoon ne sitten miten kuuminta hottia hyvänsä. Tai ehkä hommata sen Golfin sijasta joku muu konsernin tuotos, onhan se ykkös Golffi pirun hieno mutta silti. (En mitenkään vihjaile että kaipaisin lisää esim. Scirocon rakentelijoita).

Voihan ne kiikarit hirvellekkin laittaa jos sen vaan osaa tehdä oikein.

Ghosty
-

ViestiKirjoittaja Ghosty » 18.6.2008 16:08

Itse ehkä eniten pidän tuollaisista autoista mistä ei heti voi sanoa onko sitä muutettu vai onko tehtaalta tullut sellaisna.. kuten esim. muiden mallejen alkuperäis osilla "tuunatuista". Mutta hieno on katsella kokonaan uusiksi takennettujakin autoja oli ne sitten lasikuidulla tai pellistä vääntämällä tehty.. on monta esimerkkiä klassikko autoista jotka pitäisi jättää sellaiseksi kun on mutta silloin kun joku onnistuu toteuttamaan visionsa rakentamalla ko. yksilön niin mie tykkään:)

My_bug
-

ViestiKirjoittaja My_bug » 18.6.2008 21:44

90-luvun GTI-magazine on se juttu, josta tälläkin foorumilla on iso osa porukasta vaikutteensa saanut. En tiedä julkaistaanko tuota sakemannien raamaattua enää, mutta aikoinaan se piti sisällää vain ja ainoastaan tuollaisia matalia, lievästi "tuunattuja" yksilöitä, merkistä riippumatta sisällään. Uskon esim. että suurin osa vanhankoulun FFP-membereitä on saanut vaikutteensa tuosta lehdestä. Saa korjata.

Ipe
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 18.6.2008 22:00

^ Ethän meinaa perinteistä (saksalaista) Tuning-lehteä? Vai onko ollut muutakin Gti-lehteä ulkomailta kuin Ranskalainen GTI-Mag, jossa esitellyt autot on tietääkseni ollut aina niitä avohoitopotilaiden kyhäämiä wnb-lentokoneita.

Petri R.
-

ViestiKirjoittaja Petri R. » 18.6.2008 22:08

90-luvun GTI-magazine on se juttu, josta tälläkin foorumilla on iso osa porukasta vaikutteensa saanut. En tiedä julkaistaanko tuota sakemannien raamaattua enää, mutta aikoinaan se piti sisällää vain ja ainoastaan tuollaisia matalia, lievästi "tuunattuja" yksilöitä, merkistä riippumatta sisällään. Uskon esim. että suurin osa vanhankoulun FFP-membereitä on saanut vaikutteensa tuosta lehdestä. Saa korjata.

Tarkoittanet varmaan Tuning -lehteä? Muistan joskus mopoiässä itsekin katsoneeni silmät kierossa lukion hyppytunnilla Kemijärven R-Kioskin lehtihyllystä kirkkaanvihreitä ooppeleita böser-blickkeineen :D

En sitten tiedä, miten korkealle näissä ns. pilalle tuunatuissakin pitäis sitten arvostaa rakentajan työtä. Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa eniten mahdollisimman paljon itse rakennetut autot, kunhan ne on tehty hyvällä maulla, ja yhä enenevissä määrin kiinnostaa tekniikkapainotteinen rakentelu. En kyllä vieroksu lievemmin rakenneltujakaan, kunhan tyylitaju on hallussa ja/tai auto on jo lähtökohtana mielenkiintoinen. Toisessa ääripäässä on valmiilla pulttaa kiinni -tuningpalikoilla "rakennetut" tavalliset perheautot 1.6 koneineen. Varsinkin jos ne on tehty täysin ns. muodin mukaan, niin niissähän ei tule omistajansa tyylitajuakaan (kädenjäljestä puhumattakaan) ilmi millään tavalla.
Omassa kädenjäljessä on toisaalta aina se riski, että tulee kyllä just "itte kyhätyn" näkönen, ja sekään ei taas ole hyvä :D

My_bug
-

ViestiKirjoittaja My_bug » 19.6.2008 5:43

Kiitos oikaisusta. Tuning magazinehan se olikin. Täytyypä kaivaa nuo esiin ja skannata tänne muutamia kuvia siitä ainoasta, oikeasta rakentelutyylistä. ;)

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.6.2008 9:09

itse olen muutaman saksalaisen tuninki lehen saanu kätöseen ja voi ku oli komiaa kampeta. ykköskoppasia viimesen päälle komeita kamppeita.. mistäköhän noita saksalaisia tuninkilehtiä vois hommata?

Pete I
-

ViestiKirjoittaja Pete I » 19.6.2008 10:48

jarskiiiii: antikvariaateista, divareista jne. voi noita vanhempia lehtiä löytää. Jos tälle foorumillekin laitat ostoilmoituksen, niin varmasti joku voisi myydä vanhoja lehtiään pois.

Itsellä ensimmäinen Tuning-lehti taitaa olla vasta vuodelta 98.
Työpaikalle oli joku duunikaveri tuonut läjän vanhoja Tuning-lehtiä, niin sieltä välillä löytää aika helmiä. Komeita vanteita ainakin, mutta välillä tuntuu että sakut on noiden hifiasennusten suhtee vähän yössä...
Esim. muuten hieno kärry, mutta hattuhyllyllä 4x 6x9" ja 10" subbari free-airina, jes.

Ipe
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 19.6.2008 10:59

Mulla oli yks -92 vuoden tuning-lehti mitä tuli vajaa 10-vuotiaana luettua aika monta kertaa :) Heitin sen pois muuton yhteydessä viime kesänä, harmittaa vieläkin.

Siellä oli hieno C-Coupe Kadett C20XE moottorilla, semmosta sitten haaveiltiin kun oli oikein lehteen asti päässyt. Samassa läpyskässä oli myös Novitecin koristelema Uno Turbo jollaisen sitten omistinkin jossain vaiheessa, ja silloin joutui kaivamaan lehden kätköistä ja katsomaan minkälaista tuninkia niiden kanssa oli harrastettu silloin kun ko. facelift-malli oli uusi.

Kakkikset tais olla melko samanlaisia kuin nykysuuntauksissakin, ainakin yksi kullatuilla RS:llä oleva kakkis tuossa lehdessä oli, niitähän on saksa täynnä vielä tänäkin päivänä.

Saksalaisten hifiviritykset on ollut pitkään sitä että kaiuttimien määrä korvaa laadun, ja hattuhyllyn alapintaan laitetaan erkkasatsin suotimet ja piuhat pitää olla näkyvillä nätissä(?) rivissä.

Shakal
-

ViestiKirjoittaja Shakal » 19.6.2008 13:19

Hyvä että joku muukin on noteerannut nuo güntterien "hifistelyt". Olen ihmetellyt niitä kauan ja hartaasti. Ne on niin show kamaa kuin vaan voi olla ja yleensä ei tosiaan edes showta vaan näyttää todella hirveiltä.

Mutta kyllä ne kakkiksen aina tonttiin osaa pistää ;)

cancermann
-

ViestiKirjoittaja cancermann » 20.6.2008 14:40

Kuva
Jessus, SIISTI!

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 20.6.2008 15:38

Heti ku jostain garage Londonista!! =)

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.6.2008 16:15

Monster Garage!! :D Voikohan tolla leikata nurmikonkin? Vai mikähän mahtaa tällä kertaa olla salainen ase? :D

Itse pidän kyllä tuosta "down & out" lookista. Pidän myöskin oldskool-, rotta-, JDM-, VIP/Bippu-, yms. rakentelutyyleistä. Simppeliä, mutta viimeisteltyä (Noh, rotta ei aina ole ihan niin viimeisteltyä...).

Nykytrendin mukaanhan kaikki Nintendo/Starwars-tuunaukset alkaa olla vähän out. Noh, on niissäkin joitain ihan hienoja, lähinnä tykkään sellaisista älyttömistä ylilyönneistä tai shogun/samurai-tyyliin tehdyistä japseista.
Eteläeuroopan (Lue:Ranska, Portugali, Espanja jne...) ihmeet sitten erikseen... Niissä on kyllä joitain aika jumalattoman kamaliakin ylilyöntejä.

Mutta eikös se tänäpäivänä ole niin, että "less is more". Siitähän nämä nykyiset rakentelutrendit taitavat juurensa juontaa. Pieniä, joskus jopa huomaamattomia muutoksia, ovelia oivalluksia, simppeleitä ja hillittyjä värejä ja ennen kaikkea - siistiä työn jälkeä. Näillä eväillä saadaan sellainen lopputulos, joka prosentuaalisesti miellyttää kaikkein suurinta osaa yleisöstä.

cancermann
-

ViestiKirjoittaja cancermann » 21.6.2008 0:51

Mua ehkä tuossa taitaa "kiihottaa" todellinen kilpa-auton look.
Muutenkin aika radikaaleja juttuja näyttäisi olevan, eli totaalisen "race" :-)

Pete I
-

ViestiKirjoittaja Pete I » 30.6.2008 12:24

Eikös se cancermann tunnustanut aikoinaan gti-makatsiinissakin jotenkin, että "Auton rakentelu on parhainta, kun matkitaan kilpa-autoja kaikilta osin" ? ;)

Tai jotain tommosta mä muistelisin.

TuomoL
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TuomoL » 1.7.2008 18:41

Nyt ei ole leveitä vanteita, mutta tontitus lienee onnistunut :) Linkki
Ja auto on ajettavissa ilman että renkaat raapii pohjaan. Tosin maavaraa ei sitten ole kuin 60mm välivaimentajan kohdalla.

Ei tarvitse pelätä - ei jää tuolle korkeudelle, mutta pitihän kokeilla. Niin ja kolmonenhan tässä on nyt eikä kakkonen...

Jere A.
-

ViestiKirjoittaja Jere A. » 1.7.2008 19:40

No hyvinhän tolla 60mm pärjää... :) Itellä on ton verran ja tuosta korkeudesta ei ainakaan ylöspäin mennä. (tarkkasilmäinen voi huomata että tikkuaski on palkin vieressä eikä alla)

hb81
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 1.7.2008 22:08

tuo cancermanin laittaman kuvan projektia tuli joskus seurailtua ja oli kyllä siistiä laittoa.
Kaveri ekoja kertoja tekee itse muotit kuidusta ja muutenkin täysin uusia asioita teki.
Ja pitkälle rata henkeen on tehny tuota. Kerkesin senkin topicin hävittämään enkä jaksanut enää kaivella.

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 2.7.2008 9:28

Tuo ratagolffin projektikertomus löytyy tuolta projekteista bongauksien alta, ja sieltä Golf mk2 16vT Mid-Engine RWD Race car Norjasta.

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 2.7.2008 9:50

Olis sitä samalla vaivalla voinut sen linkinkin laittaa:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3277830

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”