Nyt tarvis apua, elikkäs; Ostin tossa taannoin VW Caddy 1.6 diesselin vm -85! No joo, muuten näppärä auto, mutta ei lähde käyntiin :( Ei kylmänä eikä kuumana, ainoastaan jos hinaa, niin kymmenen metrin hinaus riittää ja hörähtää käyntiin komiasti - tosin mustaa savua puskee - mutta muuten käy ihan hyvin ja konekin vetää tuollaiseksi vanhaksi dieseliksi kohtuullisesti! Akkukaan ei voi olla kyseessä koska koitin toisesta akusta antaa virtaa jatkokaapelien kanssa, mutta ei auttanut. Hehkutulpat ei voi olla syy, koska ei lähtenyt edes kuumana käyntiin. Ehdotuksia? Missä vois olla vika? Itse olen uumoillut, että mahtaiskohan ajoitus olla pielessä? Eli voisko olla niin, että hammashihnaa vaihdettaessa joskus on käynyt niin että pyörät ja merkit eivät ole menneet kohdilleen? Entä oliskohan joku mangneettiventtiilin vika tms.? Vai oliskohan starttimoottori niin raihnanen, että ei vaan potku riitä..how knows?
Harmittelin myös, että cadyyn ei ole tehty korjausopasta, josta noi ajoitumerkkien yms. rekviisiitan vois varmistaa. Ainostaan saksaksi kuulemma löytyy korjausopas :( onko olemassa netissä sivuja, joilla olis edes jotain jeesiä noihin hommeleihin...(Ja muilla foorumeilla on ehdoteltu, että eikös golffin / jetan korjausopas käy, niin ei käy koska ainoastaan bensavehkeistä on tehty suomenkielinen versio)
Caddy ei käynnisty....
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Jos saat verkkosähköä äärelle, kokeile varovasti lämmittää hiustenkuivaajalla/kuumailmapuhaltimella imuputken ilmaa samalla startaten. Jos kone on muutoin kunnossa, pitäisi lähteä nätisti tulille. Kotitilalla oli vm. -60 Valmet, jossa ei ole mitään kylmäkäynnistystä avittavia laitteita lähti käyntiin millaisesta pakkasesta tahansa, kun tohotti hieman kuumaa imuputkeen.
No niin...Caddy on käsittelyssä
Joo elikkäs nyt sitten otin Caddyn käsittelyyn. Vaihdoin hehkutulpat, releen, polttoainesuodattimen, öljyt ja suodattimen ja sitten vaihdoin ilmanputsarin ja mitäpä sieltä paljastuikaan....
Öljyinen ilmanputsari ja kotelossa oli öljyä monta desilitraa...
Toisin sanoen eipä ole mikään ihme ettei paska lähde käyntiin. Ilmeisesti venttiilit valskaa kuin seulat "todennäköisesti kun kannen avaa niin räjähtää joku toinen pommi silmille". Eihän sinne muuten öljyä pääsis. Sen lisäksi starttimoottori on sökö ja käry vain nousee kun starttailee.
Onko tuollaiseen autoon muuta järkevää ratkaisua kuin ostaa vain uusi kone. Mietin, että onko sekään järkevää kun uusia vikoja paljastuu koko ajan ja korikin on hitsailtu mitein ympäriinsä...taidan pistää sen verran kuntoon että menee leimaan ja sitten myyntiin...
Öljyinen ilmanputsari ja kotelossa oli öljyä monta desilitraa...
Toisin sanoen eipä ole mikään ihme ettei paska lähde käyntiin. Ilmeisesti venttiilit valskaa kuin seulat "todennäköisesti kun kannen avaa niin räjähtää joku toinen pommi silmille". Eihän sinne muuten öljyä pääsis. Sen lisäksi starttimoottori on sökö ja käry vain nousee kun starttailee.
Onko tuollaiseen autoon muuta järkevää ratkaisua kuin ostaa vain uusi kone. Mietin, että onko sekään järkevää kun uusia vikoja paljastuu koko ajan ja korikin on hitsailtu mitein ympäriinsä...taidan pistää sen verran kuntoon että menee leimaan ja sitten myyntiin...
Vaihda kone, helppoa ja hauskaa eikä kestä kauaa. Pitää vaan ostaa luultavasti koko auto jotta saat koneen ja voit koekäyttää sen.
Romu-ukko maksaa siitä korista + paskasta koneesta 100€ ja se on maks. hinta mitä katsastamattomasta taas sinun kannattaa maksaa eli kone tulee siinä ikään kuin ilmaiseksi.
Jos sattuu olemaan isolasiovilla, puskuri ehjät rungoltaan ja ehkä 5v-laatikko niin ne menee kyllä kaupaksi.
Romu-ukko maksaa siitä korista + paskasta koneesta 100€ ja se on maks. hinta mitä katsastamattomasta taas sinun kannattaa maksaa eli kone tulee siinä ikään kuin ilmaiseksi.
Jos sattuu olemaan isolasiovilla, puskuri ehjät rungoltaan ja ehkä 5v-laatikko niin ne menee kyllä kaupaksi.
Caddy juttua
Caddyhän on arvoauto, ja siitä, vähän heikommastakin kannattaa värkätä ajoneuvo. Ainakin, kun vertaa niistä pyydettyjä hintoja Golf/jetta kulkineisiin, vaikka omastaan saapi pyytää.
Caddyssä etupää, oven takapilariin asti on suunnilleen samaa, kun Golf/jetta I/II koppaiset nelioviset mallit. Mittaappa neliovisen Golfin/jetan etuovet ja vertaa niitä Caddyn oviin. Neliovisia Golfeja/jettoja, kun löytyy käytöstä poistettavia/poistuvia sadasta egestä lähtien.
Käynnistysongelma on usein myös "kusevien" suuttimien syytä. Tuo runsas öljy imusarjassa viittaisi kyllä huonoon huoltohistoriaan - alle 500 000km. ajetussa autossa. Mulla, kun on tiedossa neljä 1.6 diesel myllyä joilla ajettu 400 000km - 1000 000km. ajettuun joissa ei ollut, sen kummemmin öljyvuotoa, kuin ei käynnistys ongelmaakaan. Huoltohistoriaa niilläkään ei oo, mutta omassa käytössä niihin vaihdettiin moottoriöljyt 8000 -10 000km välein ja kampiakselin etupäähän, nokka akseliin ja apuakseliin hihnanvaihdon yhteydessä ja vauhtipyöränpuolelle kytkimen vaihdon yhteydessä stefat. - maksavat kolmisenkymppiä yhteensä. Puuhaahan siinä vähäsen on, mutta sitten ei oo "öljysylkytyppinen kone". Aina niillä liikkeelle lähdettiin, kesät - talvet ikinä ei narua tarvittu, kun naftaa oli tankissa ja avaimet mukana. Korit niistä ruostui ympäriltä, joka oli ainut vika, alustan kulutusosien lisäksi.
Mutta, jos "peukalo on pahasti sijoittunut" niin äkkiä vehje pois kartanolta ja uusi auto alle.
Caddyssä etupää, oven takapilariin asti on suunnilleen samaa, kun Golf/jetta I/II koppaiset nelioviset mallit. Mittaappa neliovisen Golfin/jetan etuovet ja vertaa niitä Caddyn oviin. Neliovisia Golfeja/jettoja, kun löytyy käytöstä poistettavia/poistuvia sadasta egestä lähtien.
Käynnistysongelma on usein myös "kusevien" suuttimien syytä. Tuo runsas öljy imusarjassa viittaisi kyllä huonoon huoltohistoriaan - alle 500 000km. ajetussa autossa. Mulla, kun on tiedossa neljä 1.6 diesel myllyä joilla ajettu 400 000km - 1000 000km. ajettuun joissa ei ollut, sen kummemmin öljyvuotoa, kuin ei käynnistys ongelmaakaan. Huoltohistoriaa niilläkään ei oo, mutta omassa käytössä niihin vaihdettiin moottoriöljyt 8000 -10 000km välein ja kampiakselin etupäähän, nokka akseliin ja apuakseliin hihnanvaihdon yhteydessä ja vauhtipyöränpuolelle kytkimen vaihdon yhteydessä stefat. - maksavat kolmisenkymppiä yhteensä. Puuhaahan siinä vähäsen on, mutta sitten ei oo "öljysylkytyppinen kone". Aina niillä liikkeelle lähdettiin, kesät - talvet ikinä ei narua tarvittu, kun naftaa oli tankissa ja avaimet mukana. Korit niistä ruostui ympäriltä, joka oli ainut vika, alustan kulutusosien lisäksi.
Mutta, jos "peukalo on pahasti sijoittunut" niin äkkiä vehje pois kartanolta ja uusi auto alle.
Noniin, jatketaan niistä ovista... Meinasin tuolla ovi kommentilla sitä että jos ostaa kokonaisen varaosa-auton, josta ottaa koneen siihen lava-autoon niin voi sitten myydä sen lopun varaosa-auton osina eteenpäin. Isolasiovet ovat helpompia myydä kuin ne kolmiolasiovet eli ei niitä siihen caddyyn ole kukaan tarkoittanut. Ovet tuskin helpottavat myöskään kylmä- tahi kuumakäynnistymistä(meneeköhän tämä vieläkin pieleen?).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa