Eberspächerin korjaus/huolto
Valvoja: ffp jäsenet
Eberspächerin korjaus/huolto
Ongelmana on vikakoodi jonka eberi antaa yrittäessään käynnistyä F30, mitähän tuo vika pitää sisällään?
sen verran olen saanut selville että jotenkin hehkuun? jos tuo hehku on nokinen/karstassa niin voiko sen itse puhdistaa vai joutuuko kääntymään ammattiauttajan puoleen, jos joku tietäis mistä saisi räjäytys kuvan lämmittimestä niin voisi itse ruveta räpeltämään. Tottakai tälläiset viat tulee silloin kun niitä ei saisi tulla:(
sen verran olen saanut selville että jotenkin hehkuun? jos tuo hehku on nokinen/karstassa niin voiko sen itse puhdistaa vai joutuuko kääntymään ammattiauttajan puoleen, jos joku tietäis mistä saisi räjäytys kuvan lämmittimestä niin voisi itse ruveta räpeltämään. Tottakai tälläiset viat tulee silloin kun niitä ei saisi tulla:(
Viimeksi muokannut RATSUNI, 11.10.2007 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F30: Combustion air blower motor Blower impeller or electric motor may be jammed (frozen solid, dirty,
etc.) Fix jam, replace electric motor if necessary.
http://espar.com/documents/hydronic4_5.pdf räjätys kuvat ja vika koodit.
etc.) Fix jam, replace electric motor if necessary.
http://espar.com/documents/hydronic4_5.pdf räjätys kuvat ja vika koodit.
Haulla löytyy jonkun verran tietoa. Olis kans putsaus/huolto edes kun viime talvena alko käryttelemään ja ei käynnistynyt joka kerta. Nyt kun ilmat on taas kylmenneet niin aamulla yrittäny pari kertaa laittaa nii eihän se lähde. Ilmeisesti vesipumppu pyörähtää mutta sitten hiljenee ja aika jää juoksemaan silti näyttöön. Ja haisee naftalle eli ei siis syty. Jos kone on edes hieman lämmin nii lähtee kyllä heti päälle.
Olishan se tietty voinu kesälläki huoltaa mut eihä sitä muistanu :D
Olishan se tietty voinu kesälläki huoltaa mut eihä sitä muistanu :D
Itsellä kun lämmitin on temppuillut soitto liikkeeseen ja huoltoon vienti on riittänyt. Lämmitin on tullut kuntoon kohtuullisilla kustannuksilla, ei tarvi ostella osia eikä tehdä huoltoa itse. Tietenkin jos on aikaa ja kiinnostusta niin silloinhan kannattaa itse tehdä, tosin itsellä ei oikein ole kumpaakaan.
Hehkutulppa maksoi itsellä D3W/D4W mallisena 68eur.
Hehkutulppa maksoi itsellä D3W/D4W mallisena 68eur.
Kävin hakemassa uuden hehkutulpan. Joku keraaminen jonka pitäis kuulemma olla parempi. Makso 90e mutta ostin silti ku oli niin vahva tunne että vika on siinä. Piti ottaa koko laite käteen ku oli niin ahdasta. No vaihdoin ja eihän se muuttunu miksikää. Lähti se päälle mutta savuutti nii hemmetisti. Sammutin sen sitten n.15min päästä ja koitin illalla uudestaan jolloin lähti kans päälle mut tuli oikee sankkaa valkosta/harmaata savua n.2min ja sitten sammu ittestään(aika jäi juoksemaan näyttöön). Sen jälkeen ei sanonut yhtään mitään kun paino pois ja takas päälle.
Pakoputken kattoin silmämääräisesti että oli äänenvaimennin hieman noes mutta en sitä sitten putsannut kun on niin vaikees paikas.
Polttoaine menee ilmeisesti sen tulpan ympärillä olevan "sihdin" kautta? Oliskohan siinä jotain sitten. Onkos tuos minikellos jotai vikamuistia?
Pakoputken kattoin silmämääräisesti että oli äänenvaimennin hieman noes mutta en sitä sitten putsannut kun on niin vaikees paikas.
Polttoaine menee ilmeisesti sen tulpan ympärillä olevan "sihdin" kautta? Oliskohan siinä jotain sitten. Onkos tuos minikellos jotai vikamuistia?
Sinulla on todennäköisesti palopesä karstoittunut, hoitona lämmittimen purku osiin ja palopesän puhdistus, itse olen varovasti kaasu pilleillä lämmittänyt että karstat palaa pois. Tarttee laitaa uudet tiivisteet kun aukaisee lämmittimen. Yleinen ongelma diesel lämmittimissä kun käytetään lyhyitä aikoja, varsinkin näissä trp:ssä jossa on tehdas asenteisena lämmitin jota moottorielektroniikka ohjaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
kyllä tuo eeberi on kumma kone, tein autolle syyshuollon ja samalla meinasin huoltaa ja ottaa irti tuon lämmittimen mutta en sitten kerenny, mutta kuitenkin samalla kun akusta oli johdot irti eeberin vikakoodi lähti pois (f30), huokasin helpotuksesta että olipä kätevästi korjattu, mutta mutta kuinka ollenkaan tilale tuli toinen vikakoodi (f41) eli vesipumpussa vikaa..
ihmettelinkin aluksi kun laitooin päälle niin kuului hirveä vinkuminen mutta ääni katosi vähänajan päästä ja lämmitin toimi normaalisti. Hetken kuluttua lämmitin alkoi jäähyttämään ja vikakoodi tuli näytölle. Luultavasti joutuu ottaa tuon vehkeen irti ja tarkastaa. Joutuuko tuota jotenkin ilmaamaan kun laittaa vesipumpun takaisin kiinni tai jotain muuta tarkastelemaan?
ihmettelinkin aluksi kun laitooin päälle niin kuului hirveä vinkuminen mutta ääni katosi vähänajan päästä ja lämmitin toimi normaalisti. Hetken kuluttua lämmitin alkoi jäähyttämään ja vikakoodi tuli näytölle. Luultavasti joutuu ottaa tuon vehkeen irti ja tarkastaa. Joutuuko tuota jotenkin ilmaamaan kun laittaa vesipumpun takaisin kiinni tai jotain muuta tarkastelemaan?
^ Jos on antanut paloilmapuhaltimen koodin ja varsinkin jos vinkuu alkutuuletuksessa, niin puhaltimen laakerit on kuivat. Usein seurausta kesän käyttämättömyydestä. Näyttääkö tällä hetkellä muuta vikakoodia? Epäilen silti sitä puhallinta vian aiheuttajaksi. Puhaltimen virtaa tarkkaillaan, ja sille on oma vikakoodikin. Tällöin koko lämmitin pysähtyy, myös pumppu.
Kun vaihdatte niitä hehkutulppia, niin vaihtakaa myös se tulpan ympärillä oleva sihti samalla. Tuo tukkoon palanut sihti on yleensä syypää siihen savuttamiseen tai toimimattomuuteen , toki hehkun täytyy myös olla toimiva. Liekkivahti sammuttaa laitteen 120s kuluttua, jos ei havaitse kunnon liekkiä (lämpötilaa) palopesässä.
Kun vaihdatte niitä hehkutulppia, niin vaihtakaa myös se tulpan ympärillä oleva sihti samalla. Tuo tukkoon palanut sihti on yleensä syypää siihen savuttamiseen tai toimimattomuuteen , toki hehkun täytyy myös olla toimiva. Liekkivahti sammuttaa laitteen 120s kuluttua, jos ei havaitse kunnon liekkiä (lämpötilaa) palopesässä.
Tänään koitin pari kertaa niin teki juuri niin että kävi 120s savuttaen ja sitten sammui.
Mulla taitaa juurikin se sihti olla sitten tukossa. Silmämääräisesti katsoin sen kyllä että näytti ihan ok mut ei niistä tiiä. No huomenna taas pitää ottaa irti ja hakee sihti. Pitää samalla tarkastaa se palopesä, vaikka oon kyllä käyttänyt sitä lähes aina yli 20min. Tosin edellisen omistajan käytöstä ei sitten tiedä.
Mulla taitaa juurikin se sihti olla sitten tukossa. Silmämääräisesti katsoin sen kyllä että näytti ihan ok mut ei niistä tiiä. No huomenna taas pitää ottaa irti ja hakee sihti. Pitää samalla tarkastaa se palopesä, vaikka oon kyllä käyttänyt sitä lähes aina yli 20min. Tosin edellisen omistajan käytöstä ei sitten tiedä.
PT
se antaa vain nyt tuon F41 vikakoodin, paljon mahdollista että laakeri on kuiva koska koko kesänä ei ole käytetty yhtään, nyt vasta on käytetty. Vinkuu kyllä hirveästi alussa.
Mitä varten se sitten antaa tuon koodin jos laakeri on kuiva?
Muita koodeja ei anna kuin tuon f41 ja vähän aikaa sitten antoi f30 muta lähti pois akunkengän pois otolla..
se antaa vain nyt tuon F41 vikakoodin, paljon mahdollista että laakeri on kuiva koska koko kesänä ei ole käytetty yhtään, nyt vasta on käytetty. Vinkuu kyllä hirveästi alussa.
Mitä varten se sitten antaa tuon koodin jos laakeri on kuiva?
Muita koodeja ei anna kuin tuon f41 ja vähän aikaa sitten antoi f30 muta lähti pois akunkengän pois otolla..
^Nyt vasta katsoin tuon vikakoodin, ja näyttää kyllä virtapiirikatkosta vesipumppuun. Vikaa siis siellä(kin).
Tuo vikakoodi 030 on "speed of combustion fan outside tolerance range", eli joko mottori jumissa, likainen ym. Tällöin ottaa virtaa normaalista poikkeavasti. Vinkuva puhallin antaa monesti tuon koodin.
Tuolla http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eber ... nuaali.pdf ,sivulta 9 näet missä järjestyksessä tuo käynnistys/käynti etenee lopputuuletukseen asti.
Tuo vikakoodi 030 on "speed of combustion fan outside tolerance range", eli joko mottori jumissa, likainen ym. Tällöin ottaa virtaa normaalista poikkeavasti. Vinkuva puhallin antaa monesti tuon koodin.
Tuolla http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eber ... nuaali.pdf ,sivulta 9 näet missä järjestyksessä tuo käynnistys/käynti etenee lopputuuletukseen asti.
Ei ainakaan Eberit vakuuta. Minulla on tammikuussa asennettu 5kw diesel. Viime talvella kun oli 25 pakkasta ei käynnistynyt. Maahantuoja väitti syyksi polttoainetta ja Neste laitetta. Asentaja tosin totesi, että ei sille luvatakaan yli 25 pakkasissa toimivutta. Kiva herätä 25 asteen pakkasessa siihen kun humina loppuu. Nyt toimi pari kertaa kunnes nyt käy hetken, sammuu ja aika jää juoksemaan ja auton puhallin päälle.
Mitä tekee lämmittimellä joka ei toimi pakkasella? Ihan hyvä varuste kesällä ja kun sitä ei käytä. Hintaan nähden aika epävarmoja.
Mitä tekee lämmittimellä joka ei toimi pakkasella? Ihan hyvä varuste kesällä ja kun sitä ei käytä. Hintaan nähden aika epävarmoja.
Löpön syötössä tuo ongelma on, eli tarpeeksi kylmällä ei aine mene lämmittimille asti liian ohkaisten putkien takia. Sama ropleemaa on myös Webastoissa ainakin työkone puolella, eikä korjaannu paksummalla putkellakaan, siten loppuu pumpusta paukut.
Jos viitsisi värkätä ja konehuoneessa on tilaa niin paluulinjasta putki litran säiliöön mistä polttoaine lämmittimille ja vastukset pitämään aine lämpöisempänä.
Jos viitsisi värkätä ja konehuoneessa on tilaa niin paluulinjasta putki litran säiliöön mistä polttoaine lämmittimille ja vastukset pitämään aine lämpöisempänä.
Mulla teki tänä aamuna temput tuo tehtaan D3W Eberi. Pakkasta -5. Tulin autolle niin kuului sellainen ääni että se yritti lähteä päälle mutta ei lähtenyt. Viikkokellossa aika juoksi kyllä. Ajoin pari kilsaa pojan hoitopaikkaan ja sammutin auton. Eberi jäi päälle mutta kun tulin takaisin puhallus pätki ja viikkokellon valot oli pois. Lähdin liikkeelle niin se pätki edelleen puhallusta ja valoja kellosta. Työpaikan pihalla sammutin auton ja laitoin Eberin päälle niin toimi ihan normaalisti.
Mitään vikakoodia ei antanut missään vaiheessa. Eka kerran temppuili tänä syksynä. En tiedä onko miten toiminut entisellä omistajalla.
Mitään vikakoodia ei antanut missään vaiheessa. Eka kerran temppuili tänä syksynä. En tiedä onko miten toiminut entisellä omistajalla.
Soittelin korjaamoon ja saniovat työlle hinta arviota 100e ja jos vesipumppu sökö uusi 230e, joo ei kiitos tulee sen verran kalliiksi korjaus.
Yritetään itse ens alkuun edellämainituin neuvoin ja puhdistellaan paikat ja rasvataan laakerit jos ei auta niin onneksi autossa on vielä lohkolämmitin:)
PS. tänään antoi taas tutun F30 koodin eli virtahäiriö, olisipa toivottavasti laakerit kuivat.
Yritetään itse ens alkuun edellämainituin neuvoin ja puhdistellaan paikat ja rasvataan laakerit jos ei auta niin onneksi autossa on vielä lohkolämmitin:)
PS. tänään antoi taas tutun F30 koodin eli virtahäiriö, olisipa toivottavasti laakerit kuivat.
^Eikös se tekisi sitä aina eikä vain pakkasella?
Vieläkin se temppuilee. Tänä aamuna tulin autolle niin tuulilasissa ja etusivuikkunoissa oli sulat aukot eli oli ainakin alkanut lämmittää n. 45min aikaisemmin. Jostain syystä se pätkii tuota puhallusta. Kun lähdin ajamaan niin puhallus hiipui pikkuhiljaa ja viikkokellon valot pimeni myös paitsi se lämmitys-napin valo. Lämmitys-napista kun otti lämmityksen pois päältä niin puhallin alkoi taas toimia normaalisti. Ja taas kun painoi lämmityksen päälle niin puhallin hiljeni lähes kokonaan ja alkoi pätkimään. Tuota se on nyt tehnyt eilen ja tänään kun oli pakkasta.
APUVA!
Vieläkin se temppuilee. Tänä aamuna tulin autolle niin tuulilasissa ja etusivuikkunoissa oli sulat aukot eli oli ainakin alkanut lämmittää n. 45min aikaisemmin. Jostain syystä se pätkii tuota puhallusta. Kun lähdin ajamaan niin puhallus hiipui pikkuhiljaa ja viikkokellon valot pimeni myös paitsi se lämmitys-napin valo. Lämmitys-napista kun otti lämmityksen pois päältä niin puhallin alkoi taas toimia normaalisti. Ja taas kun painoi lämmityksen päälle niin puhallin hiljeni lähes kokonaan ja alkoi pätkimään. Tuota se on nyt tehnyt eilen ja tänään kun oli pakkasta.
APUVA!
Kuulostaa mun mielestä siltä että jossain ei nyt virta kulje.
Huono liitos(hapettumaa tms) > lämpenee > resistanssi kasvaa > virta ei kulje, alkaa pätkiä.
Eikö kuulosta loogiselta?
Tsekkaa myös rele ja sen nastat!
Puhallin kun alkaa heti toimia kun lämmityksen sammuttaa.Releen kontaktit vaihtuu.
Sulakkeita pitäisi olla 3 kappaletta, mulla ainakin tosin bensamalli. Katso sulakkeiden nastat ja pesien kunnot. Luulisi sulakkeenkin laukeavan jos virta kasvaa maintuista syistä.
Paitsi jos on liian iso ja silloin sulaa johdot...
Nämä ihan veikkauksia mutta luulen kuitenkin että edes jossain osuis lähelle.
Huono liitos(hapettumaa tms) > lämpenee > resistanssi kasvaa > virta ei kulje, alkaa pätkiä.
Eikö kuulosta loogiselta?
Tsekkaa myös rele ja sen nastat!
Puhallin kun alkaa heti toimia kun lämmityksen sammuttaa.Releen kontaktit vaihtuu.
Sulakkeita pitäisi olla 3 kappaletta, mulla ainakin tosin bensamalli. Katso sulakkeiden nastat ja pesien kunnot. Luulisi sulakkeenkin laukeavan jos virta kasvaa maintuista syistä.
Paitsi jos on liian iso ja silloin sulaa johdot...
Nämä ihan veikkauksia mutta luulen kuitenkin että edes jossain osuis lähelle.
Ilmeisesti tosiaan automatiikka sökönä.
Tutkiskelin lämmitintä ja polttoainepumpulle tulee jatkuva ~9v.
Autoon ilmeisesti jälkeenpäin turattu kellosarja, ainakin sen kuvan sain.
Kun painan laitteen päälle lähtee sisäpuhallin pyörimään, samoin ku vesipumppu, muuta sit ei tapahdukkaan (lukuunottamatta pa-pumpun 9v)
Noista ebereistä ei kauheesti ole tietoa, toisin kun webastoista.
Mikä neuvoksi, vai webastoa metsästämään?
- Onko laitteessa itsessään automatiikkaa vai hoitaako erillinen boksi kaiken? - Tuskin
Tutkiskelin lämmitintä ja polttoainepumpulle tulee jatkuva ~9v.
Autoon ilmeisesti jälkeenpäin turattu kellosarja, ainakin sen kuvan sain.
Kun painan laitteen päälle lähtee sisäpuhallin pyörimään, samoin ku vesipumppu, muuta sit ei tapahdukkaan (lukuunottamatta pa-pumpun 9v)
Noista ebereistä ei kauheesti ole tietoa, toisin kun webastoista.
Mikä neuvoksi, vai webastoa metsästämään?
- Onko laitteessa itsessään automatiikkaa vai hoitaako erillinen boksi kaiken? - Tuskin
Jos on ihan eberin lisäsarja niin rele löytyy n. tupakkiaksin kokoisesta mustasta muovisesta laatikosta. Erittäin suurella todennäköisyydellä jossakin akun lähistöllä/rintapellissä. Jos ei meinaa muuten löytyä niin seuraa johtoja lämmittimeltä eteenpäin. toinen nippu on auton oma johtosarja ja toinen menee ko. boxiin.
Ei ole tullut sitä sihtiä vielä haettua kun taas on toiminut melko hyvin, mitä nyt hieman savuttelee välillä ja haisee naftalle mutta käyntiin on lähtenyt lähes joka kerta. Mut nyt on pari kertaa tehnyt niin että käynyt n.5min ja sammunut.
Luultavasti se sihti sielä v*ttuilee välillä. Ei muutakaan tuu mieleen, kun sen hehkunkin vaihdoin. Palopesä luulis olevan kunnos kun välillä kumminkin toimii. Jaksais vaan sen taas tuolta välistä pujotella irti.
Luultavasti se sihti sielä v*ttuilee välillä. Ei muutakaan tuu mieleen, kun sen hehkunkin vaihdoin. Palopesä luulis olevan kunnos kun välillä kumminkin toimii. Jaksais vaan sen taas tuolta välistä pujotella irti.
^^ Mulla oli alkanu omassa eberissä vesiletku vähän falskata. Vain sen verran että oli pinnalla vähän kosteeta näkyvissä. Nähtävästi veti kuitenkin sen verran ilmaa, että jos auto seisoi yön yli niin eipä lämmitin toiminu. Jos käytti autoa 3sek. niin sitten toimi taas. Puoli kierrosta lisää klemmarin ruuviin ja on toiminu vuoden hyvin.
Onko tieto voiko portterin normaalisti 3kw eberin tilalle heittää 5kw laitteen, jolloin 5kw:n laitteessa olsii täydet tehot käytössä?
Voi tosin jälkimarkkinalaitteessa 18mm lähdöt kun portterissa 20mm:set eli vähän letkumuutoksia.
Epäilynä on että ohjaus luulee 3kw laitteen olevan kiinni, jolloin ohjaa 3kw:n tehoilla 5 kw:sta eli hyöty nolla...
Lämmitin ohjaa tehoja jäähdytinnesteen lämmön mukaan.
Alkuperäinen lämmitin tarvitsee käynnistyäkseen virtalukkovirran ja lataustiedon, jälkimarkkinalaite vain yhden käynnistystiedon. Nyt en vain muista että meneekö juuri ko. käynnistystieto lämpötilakliksonin läpi.
^kokeileppa ottaa akunkenkä irti, jos "nollantuisi". mulla autto hetkellisesti..
Lopullinen vikadiagnoosi eeberissä-->
Kun painan eeberin päälle alkaa kello laskea aikaa ja lähtee käyntiin vinkuen ja hirveän savun saattelemana, mutta toimi kuitenkin!!
Mutta,mutta jos laittaa auton käyntiin tai virrat päälle samalla kun eeberi pöhisee kellon ajanlaskenta pysähtyy ja näkyviin tulee vain normi kellonaika, eli ei laske enää aikaa mutta toimii kuitenkin tästä muutama minuutti eteenpäin eeberi pysähtyy ja näytölle tulee vikakoodi F41 eli vesipumppu tekee jotain?
Mistähän tämä eeberin elämä johtuu tai mikä aiheuttaa tällaisen "omisaisuuden"?
edit: tuon eeberin pysähtymisen jälkeen haisee melko voimakkaasti nafta
Lopullinen vikadiagnoosi eeberissä-->
Kun painan eeberin päälle alkaa kello laskea aikaa ja lähtee käyntiin vinkuen ja hirveän savun saattelemana, mutta toimi kuitenkin!!
Mutta,mutta jos laittaa auton käyntiin tai virrat päälle samalla kun eeberi pöhisee kellon ajanlaskenta pysähtyy ja näkyviin tulee vain normi kellonaika, eli ei laske enää aikaa mutta toimii kuitenkin tästä muutama minuutti eteenpäin eeberi pysähtyy ja näytölle tulee vikakoodi F41 eli vesipumppu tekee jotain?
Mistähän tämä eeberin elämä johtuu tai mikä aiheuttaa tällaisen "omisaisuuden"?
edit: tuon eeberin pysähtymisen jälkeen haisee melko voimakkaasti nafta
Viimeksi muokannut RATSUNI, 4.1.2008 15:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuli eillen illalla sitten otettua eeberi irti ja avattua se vihdoin ja viimein. Irroittaminen taisi olla se kaikista työläin juttu sijaintinsa takia, tulipellissa cordoban mottoritilassa ahasta oli mutta ahtoputkia vääntämällä ja johtoja siirtelemällä se pullahti pois..
Purkaminen oli aika simppeli homma, luulin jo että homma vastaisi vähintään nooan arkin rakentamista, joku oli tosin joskus vääntänyt nuo ruuvit melko kireälle millä lämmitin on koottu, yhden ruuvin joudui ottamaan vastakierretapeilla irti kun muuten ei suotunut lähtemään-->
Viat:
- hehku täynnä nokea, karstaa(kökkiä)
- liekkivahti ihan ok
- palopesä täynnä karstaa kuin myös polttoaineen syöttökohta ja se sihti oli näköjään joskus tuhoutunut, ei silmin havaittavaa sihtiä rautalangan palasia kyllä oli kuitenkin
- ilmankierto moottori(tai mikskä sitä nyt sanotaan) oli muuten ihan ok mutta "ropellin" pyörittäminen oli takkuisaa
Korjaukset:
- Hehkun, liekkivahdin palopesän yms. putsaus polttoöljybensaseosta käyttäen ja hiomalla hiekkapaerilla ja teräsharjalla
- Ilmankiertomoottorin öljyäminen todella hyvin, alko pyöriä käsin todella paljon paremmin
- Laitteen kasaus ja asennus takaisin ahtaaseen väliin. Asennuksessa käytin ruuveissa ja muttereissa kuparitahnaa. Uusi tiivisteitä ei tarvinut vaihtaa koska sain vanhat irti ehjänä vaihdan ens kerralla tiivistet ja hehkun, nyt ei ollut tarvis..
Laite toimii nyt niinkuin pitää, mutta kiertovesipumppu on luultavasti tullut tiensä päähän kone käy noin 20min ja sammuu yht´äkkiä antaen koodin F41, eli samauskosisin mitä edellisissä viesteissä on kerrottu PT:n sanelemana
Rohkeasti lämmitin irti ja palasiksi ei ollut mikään pahahomma kaikki kesti noin 5h yhteensä ja tein kaikki todella hitaasti ja tarkasti viimeisen päälle..
Purkaminen oli aika simppeli homma, luulin jo että homma vastaisi vähintään nooan arkin rakentamista, joku oli tosin joskus vääntänyt nuo ruuvit melko kireälle millä lämmitin on koottu, yhden ruuvin joudui ottamaan vastakierretapeilla irti kun muuten ei suotunut lähtemään-->
Viat:
- hehku täynnä nokea, karstaa(kökkiä)
- liekkivahti ihan ok
- palopesä täynnä karstaa kuin myös polttoaineen syöttökohta ja se sihti oli näköjään joskus tuhoutunut, ei silmin havaittavaa sihtiä rautalangan palasia kyllä oli kuitenkin
- ilmankierto moottori(tai mikskä sitä nyt sanotaan) oli muuten ihan ok mutta "ropellin" pyörittäminen oli takkuisaa
Korjaukset:
- Hehkun, liekkivahdin palopesän yms. putsaus polttoöljybensaseosta käyttäen ja hiomalla hiekkapaerilla ja teräsharjalla
- Ilmankiertomoottorin öljyäminen todella hyvin, alko pyöriä käsin todella paljon paremmin
- Laitteen kasaus ja asennus takaisin ahtaaseen väliin. Asennuksessa käytin ruuveissa ja muttereissa kuparitahnaa. Uusi tiivisteitä ei tarvinut vaihtaa koska sain vanhat irti ehjänä vaihdan ens kerralla tiivistet ja hehkun, nyt ei ollut tarvis..
Laite toimii nyt niinkuin pitää, mutta kiertovesipumppu on luultavasti tullut tiensä päähän kone käy noin 20min ja sammuu yht´äkkiä antaen koodin F41, eli samauskosisin mitä edellisissä viesteissä on kerrottu PT:n sanelemana
Rohkeasti lämmitin irti ja palasiksi ei ollut mikään pahahomma kaikki kesti noin 5h yhteensä ja tein kaikki todella hitaasti ja tarkasti viimeisen päälle..
Joo päätin tänään myös viimeinkin purkaa Eberini (D4W SC).
Hehkun jo vaihdoinkin aiemmin joten se oli puhdas. Liekkivahti oli nokinen kuten myös palopesä jotka putsasin vain paineilmalla jolla pöllähti enimmät pois. Mitään karstaa ei näkynyt joten en sen kummemmin putsannut. Ainoat karstat näytti olevan polttoaineen syöttökohdassa jonka putsasin ruuvimeisselillä kaapimalla :D Sihti oli yhdestä kohtaa aivan tukossa tai jotenki palanut eli siinähän se vika aika varmasti on.
Ja oireethan oli: joskus ei käynnisty(vain vesipumppu pyörähtää), jos käynnistyy nii haisee naftalle ja hieman savuttaa ja joskus vois savuttaa paljonkin. Eli todella vaihtelevaa.
Pitää hakea huomenna tiivisteet ja uusi sihti. Joskohan sitten toimis edes tämän talven :)
Hehkun jo vaihdoinkin aiemmin joten se oli puhdas. Liekkivahti oli nokinen kuten myös palopesä jotka putsasin vain paineilmalla jolla pöllähti enimmät pois. Mitään karstaa ei näkynyt joten en sen kummemmin putsannut. Ainoat karstat näytti olevan polttoaineen syöttökohdassa jonka putsasin ruuvimeisselillä kaapimalla :D Sihti oli yhdestä kohtaa aivan tukossa tai jotenki palanut eli siinähän se vika aika varmasti on.
Ja oireethan oli: joskus ei käynnisty(vain vesipumppu pyörähtää), jos käynnistyy nii haisee naftalle ja hieman savuttaa ja joskus vois savuttaa paljonkin. Eli todella vaihtelevaa.
Pitää hakea huomenna tiivisteet ja uusi sihti. Joskohan sitten toimis edes tämän talven :)
Tuolla olis jotain varaosia eberiin.. http://www.mtt-trading.fi/cat/product_catalog.php?c=105
Mitä teillä on maksanut uusi erillinen kiertovesipumppu 5kw versioon? tietäisikö joku paikan mistä niitä kysellä, muita kuin Zakotto?
259€ ovh. oli kiertovesipumppu 5kW Compactiin syksyllä kun kyselin... Toimiihan tuo irrallisellakin, mutta laitoin alkuperäisen, kun sain sopuhintaan. En jaksanut taistella asennuksen kanssa ja kärsin suuren summan, pari tuollaista irrallista olis tuon hinnalla saanut...
No eihän tuo perkele vieläkään toimi :D Ostin sihdin ja tiivisteet ja putsasin palopesän. Toimii lähes samallalailla kuin aiemminkin eli ensin pyörittää vesipumppua jonka jälkeen hiljenee. Tätä kun toistaa muutaman kerran niin yleensä saa myös sitten puhaltimen pyörähtämään, sitten hetken päästä alkaa pumppaamaan naftaa ja alkaa pöhisemään pienen savun saattelemana. Odottelin pari kertaa n.5min ja menin sen jälkeen pois autolta ja kun 15min päästä tulin takaisin niin oli sammunut, mutta aika juoksi kellossa. Muutaman kerran se on pöhissyt koko 40min mitä oon ajaksi määritellyt.
Käynnistyksen jälkeen oon muutaman kerran saanut sen päälle niinkuin yleensäkkin lähtee paremmin kun auto on käynnissä eikä ihan kylmiltään.
Minkälainen tuo palopesän "irrallisen" osan se kolo on(mihin hehkutulppa menee)? Siinä reunalla joka on keskelle päin näkyy reunoilla sellasta verkkoa niinkuin sihdissä mutta siinä on keskellä reikä? Vaikuttaako tuo mitään vai kuuluuko sen ollakki niin? Mietiin että meninkö rikkomaan senkin kun kaavin karstaa pois sieltä kolosta :D
Käynnistyksen jälkeen oon muutaman kerran saanut sen päälle niinkuin yleensäkkin lähtee paremmin kun auto on käynnissä eikä ihan kylmiltään.
Minkälainen tuo palopesän "irrallisen" osan se kolo on(mihin hehkutulppa menee)? Siinä reunalla joka on keskelle päin näkyy reunoilla sellasta verkkoa niinkuin sihdissä mutta siinä on keskellä reikä? Vaikuttaako tuo mitään vai kuuluuko sen ollakki niin? Mietiin että meninkö rikkomaan senkin kun kaavin karstaa pois sieltä kolosta :D
Viimeksi muokannut betamax, 26.1.2008 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi, Toi vikakoodi 54 tarkottaa, että lämmitin on sammunut täydellä teholla. Tuossa ohjeessa mainitaan, että tulisi tarkistaa polttoaineen tulo samoin kuin eberin pakari ja tuloilmaputki...ilmeisesti tukoksen varalta.
Omassani joskus tuli vastaavaa herjaa, kun pääsi jäätämään polttoaineletkua. Laitoin hieman jäänestoa tankkiin, niin eipä ole sen jälkeen enää tuota tullut.
Omassani joskus tuli vastaavaa herjaa, kun pääsi jäätämään polttoaineletkua. Laitoin hieman jäänestoa tankkiin, niin eipä ole sen jälkeen enää tuota tullut.
Vittuilut jatkuu. Tuli tosiaan viime talvena takuttua tuon eberin kanssa ja kesällä en oo sille jaksanu tehä mitään ja ny tarttis taas eikä toimi.
Toiminta tällä hetkellä: Pyörittää vesipumppua n.5sek ja sitten hiljenee. Aiemmin lähti välillä tohottamaankin hirveän savun kanssa ja yleensä sammui ja taas hetken päästä syttyi ja alkoi palaa kunnolla, mutta kuitenkin sammui yleensä yhtäkkiä tohotettuaan 30-40min. Nykyään huomasin että kun pitää letkulämppäriä hetken kiinni niin lähtee käyntiin niinku uus laite, ei savuta eikä edes haise kuin vähän.
Laitteeseen vaihdettiin viime talvena hehku, sihti, tiivisteet, putsattiin palopesä, niillä ei ollu yhtään mitään vaikutusta.
Alkaa pikku hiljaa loppumaan ideat. Veikkauksia?
Toiminta tällä hetkellä: Pyörittää vesipumppua n.5sek ja sitten hiljenee. Aiemmin lähti välillä tohottamaankin hirveän savun kanssa ja yleensä sammui ja taas hetken päästä syttyi ja alkoi palaa kunnolla, mutta kuitenkin sammui yleensä yhtäkkiä tohotettuaan 30-40min. Nykyään huomasin että kun pitää letkulämppäriä hetken kiinni niin lähtee käyntiin niinku uus laite, ei savuta eikä edes haise kuin vähän.
Laitteeseen vaihdettiin viime talvena hehku, sihti, tiivisteet, putsattiin palopesä, niillä ei ollu yhtään mitään vaikutusta.
Alkaa pikku hiljaa loppumaan ideat. Veikkauksia?
Tos on tommonen minikello jossa on kolme eri ajastus vaihtoehtoa eli vikakoodit pitää ilmeisesti luetuttaa liikkeessä?
Aika varma oon vesipumpusta koska kuuluu lotinaa ja sitten kun paloilmapuhallin lähtee niin sen kyllä kuulee. Jos toimii niin eka lähtee vesipumppu sitte melkeen heti perään paloilmapuhallin pyörähtää täysille ja sitte pysähtyy ja lähtee siitä pikku hiljaa kiihdyttämään.
"Iloitsin" muuten liian aikaisin. Kaks kertaa pelitti ihan täysin ku lämmitti eka letkulämppärillä mutta ny teki niin että n.15-20min päästä sammu yhtäkkiä, pyöritti vaan vesipumppua. Painoin pois ja takas päälle niin teki saman kuin joskus ekassa startissa eli lähti pumppaamaan naftaa ja paloilmapuhallin pyörii mutta ei syty eli tuloksena todella sankka savu... sitten kun hiljenee niin hetken päästä lähtee syttymään vaikkei naftaa edes pumpata jonka jälkee toimi taas normaalisti.
Tuo sammuminen siis tapahtuu vähä niinku "seinään" ja jää semmonen tosi pistävä haju ja jos just sattuu tulemaan paikalle kun se on sammunu niin pieni savukin leijailee ilmas.
Ja oon tosiaan testaillu tuota kokoajan sillälailla että puhallus on ollu kolmosella niin eberi joutuu tohottamaan kokoajan täysiä.
Aika varma oon vesipumpusta koska kuuluu lotinaa ja sitten kun paloilmapuhallin lähtee niin sen kyllä kuulee. Jos toimii niin eka lähtee vesipumppu sitte melkeen heti perään paloilmapuhallin pyörähtää täysille ja sitte pysähtyy ja lähtee siitä pikku hiljaa kiihdyttämään.
"Iloitsin" muuten liian aikaisin. Kaks kertaa pelitti ihan täysin ku lämmitti eka letkulämppärillä mutta ny teki niin että n.15-20min päästä sammu yhtäkkiä, pyöritti vaan vesipumppua. Painoin pois ja takas päälle niin teki saman kuin joskus ekassa startissa eli lähti pumppaamaan naftaa ja paloilmapuhallin pyörii mutta ei syty eli tuloksena todella sankka savu... sitten kun hiljenee niin hetken päästä lähtee syttymään vaikkei naftaa edes pumpata jonka jälkee toimi taas normaalisti.
Tuo sammuminen siis tapahtuu vähä niinku "seinään" ja jää semmonen tosi pistävä haju ja jos just sattuu tulemaan paikalle kun se on sammunu niin pieni savukin leijailee ilmas.
Ja oon tosiaan testaillu tuota kokoajan sillälailla että puhallus on ollu kolmosella niin eberi joutuu tohottamaan kokoajan täysiä.
Täysin samat viat. Putsailin konetta ja käytin osina pajalla. Tutkailivat kaikki palikat ja ei pitäs olla mitään vikaa. Putsailin palopesää ja taisin särkeä hehkun vieressä olevan sihdin, koska nyt kolosta näkyy vain seinämän sivussa oleva iso reikä ja jotain metallilangan pätkiä.
Lämmitin on Eberi Hydronic D5W SC.
Saako sen sihdin irrallisena osana hehkun sivuun sinne "koloon" vai pitääkoö ostaa koko palopesä?
Vika varmaan siiinä. Eihän se voi syttyä kunnolla, jos naftaa valutetaan suoraan hehkulle. Ei siis toiminut edes ennen avaamista...
Tutkailin asiaa ja noita näkyy olevan vanhaa ja uudempaa mallia. Erona mm. palopesä.
Uudempaan malliin saa höyrystin sukan eriseen, mutta vanhan kuvissa ei näy erikseen mitään "sukkaa" saisikohan ton uudemman mallin sukan tungettua tohon vanhan mallin palopesään?
Lämmitin on Eberi Hydronic D5W SC.
Saako sen sihdin irrallisena osana hehkun sivuun sinne "koloon" vai pitääkoö ostaa koko palopesä?
Vika varmaan siiinä. Eihän se voi syttyä kunnolla, jos naftaa valutetaan suoraan hehkulle. Ei siis toiminut edes ennen avaamista...
Tutkailin asiaa ja noita näkyy olevan vanhaa ja uudempaa mallia. Erona mm. palopesä.
Uudempaan malliin saa höyrystin sukan eriseen, mutta vanhan kuvissa ei näy erikseen mitään "sukkaa" saisikohan ton uudemman mallin sukan tungettua tohon vanhan mallin palopesään?
saisikohan ton uudemman mallin sukan tungettua tohon vanhan mallin palopesään?
Uudemmassa sukka tulee erilliseen "hehkun jalkaan" ei polttimen sisälle (tai no tulee muutaman millin)
Myöskin puhallinmoottori on erilainen jalan takia.
Kun katsoo poltinta hehkun reijästä niin sielä sisällä kuuluukin olla n. 4-5mm reikä.
Reijän ympärillä on tosiaan metalliverkkoa jonka saa väkivaltaisesti sorkkimalla rikki.
Luettiinko vikakoodit?
Sammumiseen voi olla monia syitä joita ei normi yleismittarilla mittaamalla saa selville.
Liekkivahti voi aiheuttaa katkoksen/oikosulun tietyssä lämpötilassa. Jompikumpi lämpötila-anturi saattaa myöskin kiusata tietyssä lämpötilassa vaikka näyttäisikin kylmänä oikein, jne.
Ei luettu vikakoodeja, koska laite oli osina. Tarkoitus kasata ja testata, jos sitten oikkuilee niin testeriin. Testaus hieman monimutkaisempaa, kun eberissä ei ole alkuperäistä liitintä vaan kaikki liitokset on tehty juottamalla. Nyt kaivan sitten valmiiksi esille sin.valk. johdon, että eberin diagnostiikan saa tutkittua. Liikkeestä kysyin ja kuulema pelkästään se johto riittää, kun saavat virran auton akulta.
Haittaakohan se edes mitään, jos hehkun "reiästä" on sorkkinut niitä metalli haituvia pois. Ei taida juurikaan niitä siinä ympärillä olla alkujaankaan?
En usko vian olevan liekkivahdissa enkä lämpöantureissa, koska ei ole meinannut lähteä edes käyntiiin(kylmänä). Joskus poksahtamalla käynnistynyt ja savunnut. Ei tunnu jotenkin polttavan oikein. Imu ja pakoputki on auki. Hehkutulppa oli paksussa karstassa.
Voiko palopesän särkeä rautalangalla tonkimalla? Tarviiko tämä malli edes mitään sihtiä vai kiertääkö nafta jotenkin tuolla palopesän kammioissa?
Voiko palopesä edes särkyä tässä mallissa muuten kuin puhki palamalla? Ja senhän näkis?
Haittaakohan se edes mitään, jos hehkun "reiästä" on sorkkinut niitä metalli haituvia pois. Ei taida juurikaan niitä siinä ympärillä olla alkujaankaan?
En usko vian olevan liekkivahdissa enkä lämpöantureissa, koska ei ole meinannut lähteä edes käyntiiin(kylmänä). Joskus poksahtamalla käynnistynyt ja savunnut. Ei tunnu jotenkin polttavan oikein. Imu ja pakoputki on auki. Hehkutulppa oli paksussa karstassa.
Voiko palopesän särkeä rautalangalla tonkimalla? Tarviiko tämä malli edes mitään sihtiä vai kiertääkö nafta jotenkin tuolla palopesän kammioissa?
Voiko palopesä edes särkyä tässä mallissa muuten kuin puhki palamalla? Ja senhän näkis?
Polttimen sisällä on eräänlainen palohuopa metalliverkon sisällä. (tosin harvinaista että hajoaisi)
Hankala tarkistaa mutta onnistuu kyllä pienellä peilillä ja hyvällä valolla paloputken päästä.
Ei ole yleensä tarkka reijän ympärillä olevasta verkosta. Erillistä sihtiä ei vanhemmissa diesel versioissa ole.
Joskus on myöskin tullut vastaan hankalia ohjainlaitevikoja. Esim. nostaa paloilmapuhaltimen kierroksia liian myöhään / liian nopeasti, jolloin voi välillä syttyä ja välillä taas ei.
Vikakoodit voi lukea kun ohjainlaite saa vain virran, maan ja käynnistyskäskyn.
Tottakai päälläoleva vika "ei pidä paikkaansa", mutta muistista löytyy vanhat viat.
Syttymiseen vaikuttaa juurikin hehkun kolossa oleva reikä, paloilmapuhaltimessa oleva ilma ura josta menee ilmaa hehkulle ja polttimessa "laipan" keskellä oleva reikä jonka sisäpuolelta
lähtee yleensä muutamia pieniä reikiä (vähän hankala selittää =/ )
Myöskin polttoainemäärä kannattaa mitata.
Hankala tarkistaa mutta onnistuu kyllä pienellä peilillä ja hyvällä valolla paloputken päästä.
Ei ole yleensä tarkka reijän ympärillä olevasta verkosta. Erillistä sihtiä ei vanhemmissa diesel versioissa ole.
Joskus on myöskin tullut vastaan hankalia ohjainlaitevikoja. Esim. nostaa paloilmapuhaltimen kierroksia liian myöhään / liian nopeasti, jolloin voi välillä syttyä ja välillä taas ei.
Vikakoodit voi lukea kun ohjainlaite saa vain virran, maan ja käynnistyskäskyn.
Tottakai päälläoleva vika "ei pidä paikkaansa", mutta muistista löytyy vanhat viat.
Syttymiseen vaikuttaa juurikin hehkun kolossa oleva reikä, paloilmapuhaltimessa oleva ilma ura josta menee ilmaa hehkulle ja polttimessa "laipan" keskellä oleva reikä jonka sisäpuolelta
lähtee yleensä muutamia pieniä reikiä (vähän hankala selittää =/ )
Myöskin polttoainemäärä kannattaa mitata.
Ohjainlaite vikaa mä ainakin pääasiassa nyt epäilen omassani, sais jostain lainaan toimivan niin vois kokeilla. Oon uusinu myös tuon hehkun ympärillä olevan "sihdin" vai mikälie verkkosukka se onki.
Tuntuu kyllä omasta mielestä että joku perkele siinä paloilmapuhaltimes mättää ku se elää ihan omaa elämäänsä välillä, pyörii miten sattuu. Ja tuo käynnistystapahtuma jää aina siihen ettei se pyörähdä... sitten jos lähtee nii alkaa nuo muut ongelmat.
Ja eniten täs ihmetyttää se, että joskus saattaa lähteä ihan normaalisti käyntiin, lähinnä silloin jos on lämmittänyt hieman jäähdytinnestettä letkulämppärillä (korvaa lohkolämppärin).
Tuntuu kyllä omasta mielestä että joku perkele siinä paloilmapuhaltimes mättää ku se elää ihan omaa elämäänsä välillä, pyörii miten sattuu. Ja tuo käynnistystapahtuma jää aina siihen ettei se pyörähdä... sitten jos lähtee nii alkaa nuo muut ongelmat.
Ja eniten täs ihmetyttää se, että joskus saattaa lähteä ihan normaalisti käyntiin, lähinnä silloin jos on lämmittänyt hieman jäähdytinnestettä letkulämppärillä (korvaa lohkolämppärin).
Nyt on eberi toiminut jo 10 kertaa ja ennen korjausta meni niin mykäksi, että hurahti vain 3 sek ajan. Putsailin siis palopesän ja ilmeisesti en särkenyt hehkun vieressä olevaa sihtiä vaikka niin ensin pelkäsinkin (vanhempi malli).
Maadoitus pistettä en löytänyt ennenkuin vesiletkut oli irti. Olin ottanut maan rintapellissä olevasta pultista 6 vuotta sitten ja en siis muistanut mistä maa oli otettu.
Mittasin vastuksen maapisteen ja akun - navan väliltä. Oli 2 ohmia. Vedin lämmittimelle uuden maajohdon suoraan akulta asti ja putsasin eberin palopesän. Samalla johdotin vika diagnoosi johdon semmoiseen paikkaa, että pääsee helposti käsiksi.
Nyt en sitten tiedä, että oikosulkiko karsta hehkun palopesän runkoon ja siksi ei toiminut vai oliko vika heikossa maassa.
Seuraavaksi jännitetään syttyykö eberi kunnon pakkasilla, kun menin sitä hehkun vieressä olevaa höyrystin verkkoa osittain särkemään?
Pitäskö muuten eberi sammuttaa aina ennen auton starttausta? Koskaan en ole näin tehnyt, koska pitäs sitten venttailla se loppu tuuletuskin minkä laite tekee, jos jännitepiikkejä pelkää.
Maadoitus pistettä en löytänyt ennenkuin vesiletkut oli irti. Olin ottanut maan rintapellissä olevasta pultista 6 vuotta sitten ja en siis muistanut mistä maa oli otettu.
Mittasin vastuksen maapisteen ja akun - navan väliltä. Oli 2 ohmia. Vedin lämmittimelle uuden maajohdon suoraan akulta asti ja putsasin eberin palopesän. Samalla johdotin vika diagnoosi johdon semmoiseen paikkaa, että pääsee helposti käsiksi.
Nyt en sitten tiedä, että oikosulkiko karsta hehkun palopesän runkoon ja siksi ei toiminut vai oliko vika heikossa maassa.
Seuraavaksi jännitetään syttyykö eberi kunnon pakkasilla, kun menin sitä hehkun vieressä olevaa höyrystin verkkoa osittain särkemään?
Pitäskö muuten eberi sammuttaa aina ennen auton starttausta? Koskaan en ole näin tehnyt, koska pitäs sitten venttailla se loppu tuuletuskin minkä laite tekee, jos jännitepiikkejä pelkää.
Jaha nyt on sitte näillä näkymin eberi korjattu. Vika oli sitten lopuksi 7euron rele. Ei mitään hajua mitä se rele ohjaa mutta sen vaihdolla alko pelaa niinku uus. Ainoa että tuntuu olevan hieman ehkä tehoton tai sitte muistan väärin kun se 2-vuotta sitte viimeks pelas :D Lähti jopa äsken vaikka pakkasta -17C joten olen aika varma että nyt se pelaa :)
mistäs tuon vikakoodin saa luettua? mulla näyttää kaukosäädin ERR ku koittaa käynnistää. Nyt tehny sen pari kertaa, viimeks sain kolmannella käyntiin, mutta eilen ei lähteny ollenkaan. Ensin suttaa kauheen nokipilven päälle, ja koittaa koittaa, mutta ei. ja kun hetkenpäästä koitan samaa, ei pilveä enää tu, mutta koittaa koitta ja ei...
Ja kakessa tosiaan lukee vaan ERR. En o tosta ilmastoinnin näytöltä käyny kyttäämässä että ilmottaako siellä jotain erikoisempaa.
Ja kakessa tosiaan lukee vaan ERR. En o tosta ilmastoinnin näytöltä käyny kyttäämässä että ilmottaako siellä jotain erikoisempaa.
esim t4 portterin lisäsarja sisältää kiertovesipumpun,vesiventtiilin,uuden johtosarjan lisäohjainlaitteineen sekä minikellon.lisäksi paketissa lienee vesiletkut ym.tarvikkeet kyseisten osien asennukseen.
hinta muistaakseni jotain 340€
porttereihin on myös mahdollista päivittää 5kw:n lämmitin varsin helposti. 3kw:n laitehan on heti kättelyssä turhan pieni seisontalämmittämiseen etenkin bussi/matkailu malleissa...
hinta muistaakseni jotain 340€
porttereihin on myös mahdollista päivittää 5kw:n lämmitin varsin helposti. 3kw:n laitehan on heti kättelyssä turhan pieni seisontalämmittämiseen etenkin bussi/matkailu malleissa...
Nyt löytyi omastanikin tuo F30 vikakoodi, eikä puhua pöhise lainkaan. Tai ei lähde käyntiin. Huollossa kertoivat, että uusi puhallin + työt noin 350e.
Laitteella kuitenkin jo ikää yli 5v, joten kohta sieltä taas hajoaa jotain muutakin. Ajattelin jospa vaihtaisi samantien uuden pömpelin vanhan tilalle. Onkohan miten plug & play vaihtaa tuollaisen D4W SC:n tilalle esimerkiksi Hydronic D5WS? Näyttäisi ebaysta saavan noita uusiakin laitteita ihan kohtuu rahaan, varsinkin jos vielä itse pystyisi vaihtamaan paikoilleen.
Edit: Ilmeisesti tuo SC malli on kompakti paketti, jossa pumput ja muut on samassa paketissa, kun taas pelkkä S on irtopaketti, jossa pumpu erikseen.
Laitteella kuitenkin jo ikää yli 5v, joten kohta sieltä taas hajoaa jotain muutakin. Ajattelin jospa vaihtaisi samantien uuden pömpelin vanhan tilalle. Onkohan miten plug & play vaihtaa tuollaisen D4W SC:n tilalle esimerkiksi Hydronic D5WS? Näyttäisi ebaysta saavan noita uusiakin laitteita ihan kohtuu rahaan, varsinkin jos vielä itse pystyisi vaihtamaan paikoilleen.
Edit: Ilmeisesti tuo SC malli on kompakti paketti, jossa pumput ja muut on samassa paketissa, kun taas pelkkä S on irtopaketti, jossa pumpu erikseen.
Onkohan miten plug & play vaihtaa tuollaisen D4W SC:n tilalle esimerkiksi Hydronic D5WS?
Kuten itsekin totesit on s mallissa irtonainen vesipumppu ja polttoainepumppu.
Riippuu kuinka vanha laite kyseessä. Vanhemmissa lämmitinteline u-mallinen.
Uusissa vain "laippa" mallinen teline ja pultti lämmittimen läpi.
Eivät oikein istu nätisti toistensa telineisiin. (uusi teline jotain 20-30€)
Myöskin vanhemmissa letkulähdöt 20mm ja uudemmissa 18mm.
No nyt on mullakin ongelma Eberin kanssa! Kun laittaa minikellosta lämppärin puhaltamaan, alkaa kello kyllä juoksemaan minuutteja alaspäin, mutta lämpöä ei suuttimista puhalla, eli puhallukset on täysin nollilla. Ilmastoinnin näyttöönkään ei tule lämpötilaa näkyviin. Hyvin pieni hurina kyllä kuuluu, mikä normaalistikin tulee ku eberin laittaa päälle, mut siihen se sit jääkin... Vikakoodeja en ole vielä päässyt autosta katsomaan.
Kyseessä bensamallin eberi, oisko ollu 5kW -malli.
Mistä mun kannattais lähteä vikaa etsimään?
Kyseessä bensamallin eberi, oisko ollu 5kW -malli.
Mistä mun kannattais lähteä vikaa etsimään?
Itsellä on tuossa diesel golffissa ollu eberin(6-7 vuotta vanha) kanssa pientä temppuilua. Välillä pöhisee sen pari minuuttia ja sen jälkeen sammuttaa itsensä, minikelloon kyllä jää aika juoksemaan. Välillä taas toimiin ihan hyvin.
Viime talvena oli sama juttu ja korjaantu lopputalveksi kun putsasi polttoaine sihdin ja liekkivahdin, liekö se sitten auttanu vai mikä mutta pelasi kuitenkin.
Nyt käytin hyvikseen testerillä katsomassa antasko jotain vikakoodeja. Liekkkivahtia se herjasi mutta peloteltiin myös että ohjainlaite vika voi olla koska kuulemma silloin voi tulla mitä koodeja vaan. Liekkivahti ei nyt kallis ole mutta ohjainlaitevian ollessa kyseessä Jotain 300e.
Pitää nyt aluksi se liekkivahti vaihtaa ja katsoa toimiiko.
Viime talvena oli sama juttu ja korjaantu lopputalveksi kun putsasi polttoaine sihdin ja liekkivahdin, liekö se sitten auttanu vai mikä mutta pelasi kuitenkin.
Nyt käytin hyvikseen testerillä katsomassa antasko jotain vikakoodeja. Liekkkivahtia se herjasi mutta peloteltiin myös että ohjainlaite vika voi olla koska kuulemma silloin voi tulla mitä koodeja vaan. Liekkivahti ei nyt kallis ole mutta ohjainlaitevian ollessa kyseessä Jotain 300e.
Pitää nyt aluksi se liekkivahti vaihtaa ja katsoa toimiiko.
No tuli vietyä eberi autosähköliikkeeseen analysoitavaksi ja vikoja oli melkeen enemmän kun laitteessa osia. Paloilmapuhallin, liekkivahti, vesipumppu ja pari muuta. Ja ohjainlaite jäi vielä kysymysmerkiksi.
Ihme että kuitenkin toimi välillä ihan normaalisti.
Vaihtolaite tilalleolisi kuulemma järkevin ratkaisu ja aika kallista lystiä tuntus olevan. Lähemmäs 700e
No ajattelin sitten vielä kysyä tarjousta zakotalta hlinnasta eberistä ja hinta oli reilusti alempi 500-600 väliin kuulemma jää.
Palvelualttiin oloinen kaveri tuolla zakotalla lupasi vielä tutkailla tuota vanhaa eberiäkin josko se sitten noin säpäleinä on.
Preheatilla tuo korvaus eberi tuntu olevan 466,-
Onko jollain tullut vastaan edullisempia paikkoja, tai mistä vois löytää "vähän käytetyn" edullisen diesel eberin, jos tässä nyt joutuu investoinnin pariin.
Mukavuudesta ei viitsi tinkiä että jäis ilman.
Ihme että kuitenkin toimi välillä ihan normaalisti.
Vaihtolaite tilalleolisi kuulemma järkevin ratkaisu ja aika kallista lystiä tuntus olevan. Lähemmäs 700e
No ajattelin sitten vielä kysyä tarjousta zakotalta hlinnasta eberistä ja hinta oli reilusti alempi 500-600 väliin kuulemma jää.
Palvelualttiin oloinen kaveri tuolla zakotalla lupasi vielä tutkailla tuota vanhaa eberiäkin josko se sitten noin säpäleinä on.
Preheatilla tuo korvaus eberi tuntu olevan 466,-
Onko jollain tullut vastaan edullisempia paikkoja, tai mistä vois löytää "vähän käytetyn" edullisen diesel eberin, jos tässä nyt joutuu investoinnin pariin.
Mukavuudesta ei viitsi tinkiä että jäis ilman.
pikanen kysymys,tuli tuossa kännispäiten mieleen eeberistä.koko tarina: ostin transportterin 2,5 tdi 75 kw eeberillä(luonnollisesti) alkukankeuksien jälkeen lähti jopa aamuisin käymään,mutta nyt kun tuli eka pakkas-aamu niin ei elonmerkkejä.no sitten kokeilin tuas lauantaiaamuna käynnistää-> ei lähteny,mutta kun käytin autoa semmosen 3 minuuttia, se perkelä lähti käymään...itse päättelisin että onko akku sökö,vai mitä? monta kertaa kokeillu ja sama juttu on meinaan ihan uusi tuttaavuus tuo lisälämmitin..
sama juttu tänä aamuna,käytin autoa hetken ja lähti käymään
sama juttu tänä aamuna,käytin autoa hetken ja lähti käymään
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 5 vierailijaa