Autohifien soundien säätö?
Valvoja: ffp jäsenet
Autohifien soundien säätö?
Mua on jo pitkään hieman kyrsiny et kun autossa on ihan pätevät musalaitteet (Audison 4.300.2 -vahvistin, Rainbow 231586 -auton mallikohtainen 2-tie erkkasatsi, SPL Dynamics pro 12d4 -subi ja soittimena Alpine 7998R), mut tuntuu etten saa millään säädettyä soundeja kohdilleen. Toi satsi on ollu mulla nyt jo vuodenpäivät ja säätöjä on haettu useampaan eri kertaan, mut vieläkään en oo ihan tyytyväinen... Manuskoja oon koittanu lukea, mut siellä on monia sellasia asioita mitä en ymmärrä, eli ts. en osaa käyttää oikein kaikkia mahdollisia säätöjä soittimesta ja vahvistimesta.
Kysymys kuuluukin, että onko täällä kenties joku joka em. asioista ymmärtäisi enemmänkin ja voisi auttaa, tai onko jollakin firmalla olemassa moista palvelua että saisi viedä auton säädettäväksi?
Ihan hirveästi en haluaisi moisesta lystistä köyhtyä, mutta tietenkin työstä on korvaus saatava, sehän on selvä.
Ja mielellään etelä suomesta, tku/hki -akseli ois optimaalinen.
Kiitos ja anteeks. ;)
Kysymys kuuluukin, että onko täällä kenties joku joka em. asioista ymmärtäisi enemmänkin ja voisi auttaa, tai onko jollakin firmalla olemassa moista palvelua että saisi viedä auton säädettäväksi?
Ihan hirveästi en haluaisi moisesta lystistä köyhtyä, mutta tietenkin työstä on korvaus saatava, sehän on selvä.
Ja mielellään etelä suomesta, tku/hki -akseli ois optimaalinen.
Kiitos ja anteeks. ;)
Sk-Autosoundia vois tosiaan suositella.
Olikos tossa soittimessa suotimet/dsp? Jos, niin niiden kanssa pitää vaan säätää ja säätää, kyllä se siitä lähtee pelittämään. :) Jos ei niin ei niin hirveästi ole säädettävissä.
Equt nollille ja eri jakoja ja viiveitä kokeilemaan. Ja loudit sun muut pois päältä jos tosiaan luonnollista ääntä etsit...
Autosoundista löytyy kyllä hyvin ohjeita ja osaavia jannuja.
Olikos tossa soittimessa suotimet/dsp? Jos, niin niiden kanssa pitää vaan säätää ja säätää, kyllä se siitä lähtee pelittämään. :) Jos ei niin ei niin hirveästi ole säädettävissä.
Equt nollille ja eri jakoja ja viiveitä kokeilemaan. Ja loudit sun muut pois päältä jos tosiaan luonnollista ääntä etsit...
Autosoundista löytyy kyllä hyvin ohjeita ja osaavia jannuja.
^Soittimesta löytyy molemmat, despi ja suotimet ja säädetty on... ;)
Ei se riitä, lisää säätöä. :) Ihan aikuisten oikeasti siellä autossa saa istua säätämässä useamman vuorokauden että sen soundin kohdilleen saa...
Mutta tosiaan kaikki equt ja korostukset nollille ja yrittää ne pitää siellä ja sitten vaan jakoja muuttelemaan että mikä toimii ja vähän despiä siinä samalla niin kyllä se alkaa hahmottumaan pikku hiljaa.
Rainbow:sta ei oo mitään kokemusta, mutta dls + alpine ainakin soi ihan nätisti aktiivisena 2-tienä. Pioneerissa on kyllä omaan korvaan parempi ääni.
e: onkos sulla mitään noita emman/fascan säätölevyjä? Ne on aika päteviä despillä kikkaillessa. Kliks
Millähän tavalla kyseiset vermeet on kytketty? Vahvistimesta päätellen subille sillattu yksi pari kanavia ja 2-tie setille kaksi kanavaa. Soittimellahan on mahdollisuus aktiiviseen kolmitiehen mutta vaatis kaksi kanavaa lisää vielä.
Subin ja erillissarjan jako on toteutettu vahvistimesta vaiko soittimesta? Jossain 50-70Hz pinnassa. Tältä pohjalta jos viiveet on vielä kohdallaan niin se loppu säätäminen on vaan kokeilua. Hirveästi tuolla kokoonpanolla ei voi muuta säätää... EQua jos tarvetta on.
Melkein surauttaisin SK-Autosoundiin.
Subin ja erillissarjan jako on toteutettu vahvistimesta vaiko soittimesta? Jossain 50-70Hz pinnassa. Tältä pohjalta jos viiveet on vielä kohdallaan niin se loppu säätäminen on vaan kokeilua. Hirveästi tuolla kokoonpanolla ei voi muuta säätää... EQua jos tarvetta on.
Melkein surauttaisin SK-Autosoundiin.
Millähän tavalla kyseiset vermeet on kytketty? Vahvistimesta päätellen subille sillattu yksi pari kanavia ja 2-tie setille kaksi kanavaa.
Juuri näin.
Subin ja erillissarjan jako on toteutettu vahvistimesta vaiko soittimesta?
Vahvistimesta oon noita koittanu säätää...
Mikä sulla on säädöissä vikana? Viiveet vai soundissa jotain muuta?
Ongelma on siinä, et tuntuu siltä etten saa sovitettua kaiuttimien taajuuksia toisiinsa, eli yläpää kimittää, keskeltä ei tuu tarpeeks puhtia yms.
Minkäslaisessa kotelossa toi subbari muuten on?
Suljettu, mut litratilavuudesta ei oo tarkkaa tietoa ku en sitä sillon koteloa laminoidessa kauheemmin mittaillu. Subi taitaakin silti olla ainoa mikä toimii niinkuin pitää... ;)
Pitää koittaa viikonloppuna alottaa säädöt kokonaan alusta ja vetää soittimesta säädöt ns. nollille ja alottaa säätäminen vahvistimesta. Sit ku sieltä saa säädöt suunnilleen kohdilleen, ni hienosäätää viel sit soittimesta hommat kuntoon, jos se nyt sit tällä kertaa onnistuis. Luulen nimittäin et mulla on vahvistimen säädöissä parantamisen varaa, siinä kun on noin miljoona eri huomioon otettavaa juttua... :/ Pitäs tällasella yksinkertasella kaverilla on yksinkertasemmat vehkeet tai sit ihan pirusti enemmän mielenkiintoa noihin laitteisiin. :D
Itsellä on tuo 7998 ollut ja varsin mainio soitin. Se mikä tuosta säätämisestä nyt tekee hankalaa on että oikeastaan et hyödy ollenkaan niistä mahdollisuuksista mitä tuo soittimen despi antaa. Se taas vaatisi sen viisi kanavaa että voisi jakotaajuudet ja jyrkkyydet sieltä säätää.
Vahvistinkin on selkeästi laadukas mutta ainakaan minä en tuosta manuaalista pääse ollenkaan jyvälle.
Soittimen jakari pois päältä ja jako vahvistimesta. Subi alipäästö sinne 50-70Hz ja erillissarja ylipäästö hiukan ylemmäs. Erillissarjan jakareissa on kenties joku valinta että diskantin tasoa saisi jonkun depan miinusta.
Yksi pääte lisää subille pelkästään niin säätäminen monipuolistuu ja helpottuu... minusta.
Vahvistinkin on selkeästi laadukas mutta ainakaan minä en tuosta manuaalista pääse ollenkaan jyvälle.
Soittimen jakari pois päältä ja jako vahvistimesta. Subi alipäästö sinne 50-70Hz ja erillissarja ylipäästö hiukan ylemmäs. Erillissarjan jakareissa on kenties joku valinta että diskantin tasoa saisi jonkun depan miinusta.
Yksi pääte lisää subille pelkästään niin säätäminen monipuolistuu ja helpottuu... minusta.
No se selviää oikeastaan vaan kokeilemalla.
Tämä on ihan kätevä ohjelma jos homma on hakusessa ja parempaakaan apua ei ole.
http://www.autosound.fi/vp/index.htm
Tämä on ihan kätevä ohjelma jos homma on hakusessa ja parempaakaan apua ei ole.
http://www.autosound.fi/vp/index.htm
Mä laittasin subin alipäästöksi 40-50hz, 12-24db jyrkkyydellä.
Erkkasarjan ylipäästöksi joku 60hz & 12db/oct jyrkkyydellä, integroituu suht mukavasti omien kokemuksien perusteella subiin.. vahvareista säädöt pois ja hoidat jakotaajuudet, yms. soittimesta.
Samaa mieltä. Kolmet rca:t ja ja joka elementille omat signaalit niin saat soittimen ominaisuudet oikeasti käyttöön. Ei kai despistäkään juuri hyötyä ole jos ajat etupäätä passiivisena... :)
Menee täysin hukkaan sun soitin jos et aktiiviseksi kytke. Sit saat jakotaajuudet ja viiveet säädettyä joka elementille niin kuin haluat ja on ihan vähän helpompaa kuin vahvarista säätäminen... :D
e: niin ja tosiaan subille oma vaffi että saat tuon nelikanavaisen etupäälle.
Täysaktiivi 3-tie on helppo saada toimimaan.. Jos joka elementille on omat vahvistinkanavansa, niin viiveitä on mukava ruuvailla. Passiivietupään diken suuntauksien kanssa usein joutuu pelaamaan kaiutinpaikoista riippuen enemmän tai vähemmän.
Itellä juurikin kyseisenlainen 3-tie setti, 6.5" midit, diket ja 12" subi.
Etupäällä putkihybridi Helix nelikanavainen, subilla Helixin pikkudigi.
itellä tälläiset jaot:
Subi: 40hz & 24db/oct
Midit: Alipäästö 3khz, ylipäästö 63hz, 12db/oct
Diket: 4khz , 18db/oct
Soittimen Alpine CDA-9887R
Itellä juurikin kyseisenlainen 3-tie setti, 6.5" midit, diket ja 12" subi.
Etupäällä putkihybridi Helix nelikanavainen, subilla Helixin pikkudigi.
itellä tälläiset jaot:
Subi: 40hz & 24db/oct
Midit: Alipäästö 3khz, ylipäästö 63hz, 12db/oct
Diket: 4khz , 18db/oct
Soittimen Alpine CDA-9887R
Asennukset
NOniin.
Nyt puhutaan säätämisestä, mutta seikka mistä ei olla vielä puhuttu mitään on asennukset. No...säätämisestä ensin. Tolla mankalla pitäisi systeemit ajaa kolmitienä aktiivisesti. Piste. Eli kaikki jaot ja säädöt yms. tehdään suoraan soittimesta. Ylimääräiset jakosuotimet mäelle ja vahvistin full-asentoon. Kuten tässä jo aikaisemmatkin ovat kirjoittaneet.
Sitten se asennus. Autosoundin foorumeilla painotetaan aina ja vain asennuksen tärkeyttä. Jos kolmitienä ajelee, että mid-basso hoitaa keskiäänet sekä mid-basso-alueet, niin ilman asianmukaista asennusta ei saundi asetu. Piste. Kokemusta on. Midit tulisi kiinnittää tukevasti..tarkoitan todella tukevasti. Elementti pitää kiristää tukevaan alustaan siten, että sitä ei ole väänneety kieroon ruuveilla. Elementti pitää kiinnittää jollain välikappaleella itse oven välipeltiin (jos tarpeeksi tukeva) tai tehdä sähköliimalla tukeva alusta. Näin se vaan on.
Seikka kaksi on diskanttien suuntaus. Riippuen diskantin mallista suuntaus on tärkeä.
Virtajärjestelmä kuntoon vielä...hieman vaimennusta oviin (iso hyöty)..ja sitten rupee systeemit oleen säätökunnossa. Huh
marcou: putkihybridi on se E40? Miten on? toimiiko onko niin hunajaa kun kehutaan?
Nyt puhutaan säätämisestä, mutta seikka mistä ei olla vielä puhuttu mitään on asennukset. No...säätämisestä ensin. Tolla mankalla pitäisi systeemit ajaa kolmitienä aktiivisesti. Piste. Eli kaikki jaot ja säädöt yms. tehdään suoraan soittimesta. Ylimääräiset jakosuotimet mäelle ja vahvistin full-asentoon. Kuten tässä jo aikaisemmatkin ovat kirjoittaneet.
Sitten se asennus. Autosoundin foorumeilla painotetaan aina ja vain asennuksen tärkeyttä. Jos kolmitienä ajelee, että mid-basso hoitaa keskiäänet sekä mid-basso-alueet, niin ilman asianmukaista asennusta ei saundi asetu. Piste. Kokemusta on. Midit tulisi kiinnittää tukevasti..tarkoitan todella tukevasti. Elementti pitää kiristää tukevaan alustaan siten, että sitä ei ole väänneety kieroon ruuveilla. Elementti pitää kiinnittää jollain välikappaleella itse oven välipeltiin (jos tarpeeksi tukeva) tai tehdä sähköliimalla tukeva alusta. Näin se vaan on.
Seikka kaksi on diskanttien suuntaus. Riippuen diskantin mallista suuntaus on tärkeä.
Virtajärjestelmä kuntoon vielä...hieman vaimennusta oviin (iso hyöty)..ja sitten rupee systeemit oleen säätökunnossa. Huh
marcou: putkihybridi on se E40? Miten on? toimiiko onko niin hunajaa kun kehutaan?
Nyt menee jo turhan hifistelyks tää, niinku jo vähän arvelinkin.
Mut tänään tuli säädeltyä lisää ja soundi kyllä hieman parani, mitään kilpasoitanta-autoahan tosta ei oo tarkotus tehdä.
Asennukset on ja pysyy orkkispaikoilla, koska orkkisilme on säilytettävä, piste.
Ja jos toi soitin nyt kerran menee 2-tie erkkasarjalla ihan hukkaan, ni saa ostaa pois.
Mut tänään tuli säädeltyä lisää ja soundi kyllä hieman parani, mitään kilpasoitanta-autoahan tosta ei oo tarkotus tehdä.
Asennukset on ja pysyy orkkispaikoilla, koska orkkisilme on säilytettävä, piste.
Ja jos toi soitin nyt kerran menee 2-tie erkkasarjalla ihan hukkaan, ni saa ostaa pois.
sulla on hemmetin hyvä soitin dps:llä, miksi sen kaikkea hyöytyä ei voisi siis ottaa käyttöön? Ei ole vittuiluna tarkoitettu. Ihmettele vain suuresti, koska itse vaihoin aikanaan vdo dayton halpissoittimeni pioneer 9000 jossa oli dsp kun kyllä sillä signaaliprosessorilla saa ja on vaan se ääni helpompi muokata ja huomattavasti helpompaa.
^Siis muut ominaisuudethan mulla tosta on jo käytössä, paitsi dsp. Enkä oo ainakaan vielä nähny maailman tarpeellisimmaks saada laulajaa kuulumaan keskeltä kojelautaa.
Mulla ei oo sen vertaa mielenkiintoa enää nykyään noihin vehkeisiin, et alkaisin panostaa uuteen vahvistimeen jolla ajais subia et sais ton vanhan pelkästään etupäälle, mulla on sille rahalle muutakin käyttöä.
Näillä mennään mitä on.
Mulla ei oo sen vertaa mielenkiintoa enää nykyään noihin vehkeisiin, et alkaisin panostaa uuteen vahvistimeen jolla ajais subia et sais ton vanhan pelkästään etupäälle, mulla on sille rahalle muutakin käyttöä.
Näillä mennään mitä on.
Juu.. ei millään pahalla!
Ajattelin vaan. En tosin ymmärrä mitä säätämistä tossa sitten enään on. Tehtaan asettamat jaot on etupäällä. Ainoa mihinkä voi vaikuttaa on subin ja etupään integroituminen keskenään. Siinä se sitten olikin.
Eikä tässä nyt mitään kultakorvia olla. Matkaa oikeaan hifistelyyn on vielä itse kullakin..
Edit: ja equttamalla ja loudilla saa lisää tsiki_tsiki ääntä ja puurobassoa, jotta pilistelyajo luu pihalla onnistuu.
Rakentelu kun ei välttämättä tarkoita sitä, että ruvettaisiin vakiopaikkoja repiin irti ja tekeen jotain karvapäällysteisiä erilliskoteloita oviin...
--> http://www.kalliojarvi.net/ibiza/asennukset/etuovet-s.htm
Vakiopaikoilla ovat, mutta jotain pientä äänenlaadullista askartelua on tehty..
Ajattelin vaan. En tosin ymmärrä mitä säätämistä tossa sitten enään on. Tehtaan asettamat jaot on etupäällä. Ainoa mihinkä voi vaikuttaa on subin ja etupään integroituminen keskenään. Siinä se sitten olikin.
Eikä tässä nyt mitään kultakorvia olla. Matkaa oikeaan hifistelyyn on vielä itse kullakin..
Edit: ja equttamalla ja loudilla saa lisää tsiki_tsiki ääntä ja puurobassoa, jotta pilistelyajo luu pihalla onnistuu.
Rakentelu kun ei välttämättä tarkoita sitä, että ruvettaisiin vakiopaikkoja repiin irti ja tekeen jotain karvapäällysteisiä erilliskoteloita oviin...
--> http://www.kalliojarvi.net/ibiza/asennukset/etuovet-s.htm
Vakiopaikoilla ovat, mutta jotain pientä äänenlaadullista askartelua on tehty..
marcou: putkihybridi on se E40? Miten on? toimiiko onko niin hunajaa kun kehutaan?
kyllä se aika hyvä kieltämättä on :) ei oo ikävää edellistä vahvaria, mikä oli ab-luokassa toimiva ja melkein puolet tehokkaampi.. noi putket antaa kummasti kirkkautta, syvyyttä ja lämpöä sointiin. Tehot riittää ihan hyvin etupäälle. Mulla on koko auto vaan niin levällään vielä ettei pääse enempää kertomaan kokemuksista.
^Siis muut ominaisuudethan mulla tosta on jo käytössä, paitsi dsp. Enkä oo ainakaan vielä nähny maailman tarpeellisimmaks saada laulajaa kuulumaan keskeltä kojelautaa.
Ei ne kyllä oo käytössä millään lailla jos on passiivisena etupää. Tosiaan pystyt vaan säätämään subin ja erkkasatsin välisen jaon...
Aktiivisena(jokaisella elementillä oma kanava) pystyisit oikeasti säätämään jotain ja saisit edes jotain hyötyä soittimesi ominaisuuksista. Menee ihan täysin hukkaan jakarit ja despi tuolla kokoonpanolla.
Ja jos toi soitin nyt kerran menee 2-tie erkkasarjalla ihan hukkaan, ni saa ostaa pois.
Ei mene hukkaan jos kytket aktiiviseksi. :)
tässä albanzon setissä ollaan ihan oikeilla jäljillä, toimiva perussetti. Mutta jos vaihtais tuon nelikanavaisen tilalle viisikanavaisen ja koko setti aktiivisena kunnon viiveiden kanssa, en usko että tulisi ikävä passiivietupäätä ilman stereokuvaa :)
Viimeksi muokannut marcou, 26.1.2008 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Säätelyä...
Palataan aiheeseen, tai sen viereen :)
Tuolla kalustolla saat hyvin soivan kokonaisuuden aikaiseksi,älä siis mene mitään vaihtamaan/hankkimaan lisää.(jos välttämättä, niin subi...?)
Subin alipäästö 40-80hz & etupäälle 50-120hz ylipäästö. kokeilemalla selviää, samoin kuin diskanteille vaiheenkääntö passiivijakareissa mideihin nähden( + & - toisin päin)Viiveitä säätämällä saat sen laulajan "jopa keskelle ja stereokuvankin ihan hyväksi" jos haluat.
Kyllä jokin asiansa osaava autohifisti sen 1h säätää perus-hyvin-soivaksi...
Toivottavasti oli jotain apua...
Tuolla kalustolla saat hyvin soivan kokonaisuuden aikaiseksi,älä siis mene mitään vaihtamaan/hankkimaan lisää.(jos välttämättä, niin subi...?)
Subin alipäästö 40-80hz & etupäälle 50-120hz ylipäästö. kokeilemalla selviää, samoin kuin diskanteille vaiheenkääntö passiivijakareissa mideihin nähden( + & - toisin päin)Viiveitä säätämällä saat sen laulajan "jopa keskelle ja stereokuvankin ihan hyväksi" jos haluat.
Kyllä jokin asiansa osaava autohifisti sen 1h säätää perus-hyvin-soivaksi...
Toivottavasti oli jotain apua...
Subin alipäästö 40-80hz & etupäälle 50-120hz ylipäästö.
Tolla subilla pitäisin jaon 40hz-50hz, en paljon ylöspäin ruuvaisi. Mitä kaverilla oli tollainen spl dyn. pro, alko kumisemaan aivan törkeästi 60hz jaolla, kun yritettiin sitä laiskoihin mideihin sovittaa joskus vuonna nakki. Etupään ylipäästö 5.25" midillä saa olla suht korkealla, jossain 70-90hz.
kokeilemalla selviää, samoin kuin diskanteille vaiheenkääntö passiivijakareissa mideihin nähden( + & - toisin päin)
Pitäisi itelläkin kokeilla vaiheenkääntöjä, jotain outoa seilaamista havaittavissa oman setin stereokuvassa, ja äänikentän korkeus hyppii.
Tolla subilla pitäisin jaon 40hz-50hz, en paljon ylöspäin ruuvaisi. Mitä kaverilla oli tollainen spl dyn. pro, alko kumisemaan aivan törkeästi 60hz jaolla, kun yritettiin sitä laiskoihin mideihin sovittaa joskus vuonna nakki. Etupään ylipäästö 5.25" midillä saa olla suht korkealla, jossain 70-90hz.
kokeilemalla selviää, samoin kuin diskanteille vaiheenkääntö passiivijakareissa mideihin nähden( + & - toisin päin)
Pitäisi itelläkin kokeilla vaiheenkääntöjä, jotain outoa seilaamista havaittavissa oman setin stereokuvassa, ja äänikentän korkeus hyppii.
Kuminaan pääasiassa.. Eikä saundi kuulosta kuulemma niin "ontolta"..
Itsellä mdf:stä kotelo, jonka seinämä paksuus 50mm+ rimoitus.. rinkuloista kasattu vararenkaan tilalle.. pohja 44mm ja kansi 55mm.. ja rimoja.
Ite kokeillu samassa kotelossa tuota verhoiluhuovan kanssa sekä ilman ja jotenki on pehmeämpi saundi ku sitä on seinämillä vanun lisäksi...
Voi toki olla henkimaailman juttuja mutta toimii ainakin joidenki mielestä oikeasti.. hietaharju ainakin käyttää ja suositteli sitä laittamaan..
2-tie setissä diskanttien vaiheenkäyttö on melkein aina suositeltavaa ja toimivaa..
Itsellä mdf:stä kotelo, jonka seinämä paksuus 50mm+ rimoitus.. rinkuloista kasattu vararenkaan tilalle.. pohja 44mm ja kansi 55mm.. ja rimoja.
Ite kokeillu samassa kotelossa tuota verhoiluhuovan kanssa sekä ilman ja jotenki on pehmeämpi saundi ku sitä on seinämillä vanun lisäksi...
Voi toki olla henkimaailman juttuja mutta toimii ainakin joidenki mielestä oikeasti.. hietaharju ainakin käyttää ja suositteli sitä laittamaan..
2-tie setissä diskanttien vaiheenkäyttö on melkein aina suositeltavaa ja toimivaa..
Oma pönttö on lasikuitua ja vaneria / mdf:ää. Hiekkahartsikäsittelyn jälkeen painoa 20-25kg. Saa nähdä kun elementin vaihtaa että joutuuko paljon vielä kotelon ainevahvuutta lisäämään..
Jumbbane: Sulla kun on varmaan se 10v enemmän kokemusta oikeasta autohifistä, sanoppas oletko kuullut settiä jossa olisi midi suunnattuna kuulijaa kohti oven puolessavälissä ja dikke kuskia kohti suunnattuna peilikolmiossa?
Itellä kyseinen yhdistelmä ilman midin suuntausta, mietin vaan että olisiko hyötyä suunnata midiä? Tällä hetkellä midit osoittavat suoraan toisiaan kohti, eli perusasennus.
Jumbbane: Sulla kun on varmaan se 10v enemmän kokemusta oikeasta autohifistä, sanoppas oletko kuullut settiä jossa olisi midi suunnattuna kuulijaa kohti oven puolessavälissä ja dikke kuskia kohti suunnattuna peilikolmiossa?
Itellä kyseinen yhdistelmä ilman midin suuntausta, mietin vaan että olisiko hyötyä suunnata midiä? Tällä hetkellä midit osoittavat suoraan toisiaan kohti, eli perusasennus.
Ei mideillä pääasiassa niin suurta merkitystä ole.. toki siitä plussaa saa stereo kuvaan mutta pitää myös ajatella käyttömukavuuksia sen jälkeen.. Ja 2-tie setissä olisikin juuri noin hyvä rankentaa että diket peilikolmioissa.. dikke toimii paremmin kolmiossa kuin kojelaudalla tai a-pilarissa..
Disuilla/keskareilla on suuri merkitys mutta toki riippuu paljolti elementistäki.. jotkut toimii hienosti vastakkain suunnattuina mutta yleensä suunnattuina toimii parhaiten.. näin ainakin omassa setissä ja monissa kilpavehkeissäkin.. kuten monesti huomaa..
Subi kotelossa on tärkeää että varsinki se seinämä on paksu/jäykkä missä elementti on kiinni.
http://www.minunauto.com/index.php?page ... r&id=10903
Disuilla/keskareilla on suuri merkitys mutta toki riippuu paljolti elementistäki.. jotkut toimii hienosti vastakkain suunnattuina mutta yleensä suunnattuina toimii parhaiten.. näin ainakin omassa setissä ja monissa kilpavehkeissäkin.. kuten monesti huomaa..
Subi kotelossa on tärkeää että varsinki se seinämä on paksu/jäykkä missä elementti on kiinni.
http://www.minunauto.com/index.php?page ... r&id=10903
Jep. Todennäköisesti tuo midi jää tuollai miten nyt on, kun ei ole itellä eikä oikein lähipiirilläkään kokemuksia tuollaisessa asennuksessa suuntauksesta. Dikeistä tuli oikein toimivat, ne tulee pysymään kyllä peilikolmioissa. Kaikenkaikkiaan toimiva setti, pientä viilausta aina kaipaa tottakai. Etusubia voisi testiä joskus.
Kertokaas onko kytkennässä mitä mahdollisesti väärää. Samaten säädöt tein seuraavasti.
4-kanavaisesta vahvistimessa on etu ja taka diskantit on rinnan kytkettynä etukanaviin. Joka diskantilla on oma passiivi suodin. Etumidit on taka-kanavissa ja onko se nyt ylipäästöksi säädetty joku 50-60hz. Takana ei ole midejä ollenkaan...rahat loppu. Tarkoitus hankkia slc 365 sarja joskus. Nyt on slc 265 edessä, jonka siirtäisi sitten taakse.
Subina on spl dynamics xtr 380d2 kytkettynä 1 ohmiin focuksen 1500w/1ohm vahvistimeen. Subsonic on säädetty johonkin 20hz tienoille ja alipäästö 40-50hz.
Säädetty niin ettei mikään korostus ole päällä vaan volume kaakossa ja sitten vahvismen gainista sen verran kun kajarit hyvin toistaa. Tämän jälkeen diskanttien/midien suhde hienosäädetty kohdilleen vaffilta. Ja lopuksi soittimesta treble/bass säädöllä soudia mieleiseksi. Jtn diskantin ja basson kaistanleveyksiä sun muita tuosta soittimesta (alpine) voi säätää, mutta en ole huomannut niiillä sointiin mitään merkitystä.
Soundi on nyt ihan ok. Eikös toi mennyt suurinpiirtei niin kuin piti? Antakaa hyviä vihjeitä jos keksitte.
4-kanavaisesta vahvistimessa on etu ja taka diskantit on rinnan kytkettynä etukanaviin. Joka diskantilla on oma passiivi suodin. Etumidit on taka-kanavissa ja onko se nyt ylipäästöksi säädetty joku 50-60hz. Takana ei ole midejä ollenkaan...rahat loppu. Tarkoitus hankkia slc 365 sarja joskus. Nyt on slc 265 edessä, jonka siirtäisi sitten taakse.
Subina on spl dynamics xtr 380d2 kytkettynä 1 ohmiin focuksen 1500w/1ohm vahvistimeen. Subsonic on säädetty johonkin 20hz tienoille ja alipäästö 40-50hz.
Säädetty niin ettei mikään korostus ole päällä vaan volume kaakossa ja sitten vahvismen gainista sen verran kun kajarit hyvin toistaa. Tämän jälkeen diskanttien/midien suhde hienosäädetty kohdilleen vaffilta. Ja lopuksi soittimesta treble/bass säädöllä soudia mieleiseksi. Jtn diskantin ja basson kaistanleveyksiä sun muita tuosta soittimesta (alpine) voi säätää, mutta en ole huomannut niiillä sointiin mitään merkitystä.
Soundi on nyt ihan ok. Eikös toi mennyt suurinpiirtei niin kuin piti? Antakaa hyviä vihjeitä jos keksitte.
Tuli vaihdettua toi otsikon alussa mainittu Audisonin lankku pois (vois muuten olla myynnissä jos jotakuta kiinnostaa) ja tilalle tuli aikoinaan kesäautoon hankittu Ground Zero Titanium GZTA 2.150mk2 -halpisvahvari ajamaan etupäätä ja subia potkii eilen ostettu Ground Zero Uranium GZUA 1.1000DX.
Ja nythän se alko kuulostamaan siltä miltä pitäiskin, mutta... Etupää tuntuu soivan melkosen mukavasti ja vahvarin gainit saa olla todella pienelle käännetty, mutta subia ohjaavan vahvarin gainit/bassokorostus pitäis olla ihan täysillä jotta subin sais soimaan suht samalla tasolla etupään kanssa. Eli tuntuu kuin vahvistin ei nyt jostain syystä anna ihan kaikkea irti vaan sitä joutuisi rääkkäämään...
Subina mulla on edelleen toi SPL Dynamics Pro12d4 jota ajetaan nyt siis 2ohmin kuormalla. Subin molemmat kelat on kytketty vahvistimeen siten, että kelan + ja - menee vahvistimen plussaan ja miinukseen. Ja vahvistimessa on siis 4-kaiutin liitäntää. Onhan kytkennät sentään oikein?
Mikä mahtaa mättää, osaisko joku neuvoa kädetöntä?
Ja jos joku ihmettelee et miks vaihdoin laadukkaan vahvistimen pois, ni vastaus on se, et yksinkertaisella ihmisellä pitää olla yksinkertaiset lelut.
Ja nythän se alko kuulostamaan siltä miltä pitäiskin, mutta... Etupää tuntuu soivan melkosen mukavasti ja vahvarin gainit saa olla todella pienelle käännetty, mutta subia ohjaavan vahvarin gainit/bassokorostus pitäis olla ihan täysillä jotta subin sais soimaan suht samalla tasolla etupään kanssa. Eli tuntuu kuin vahvistin ei nyt jostain syystä anna ihan kaikkea irti vaan sitä joutuisi rääkkäämään...
Subina mulla on edelleen toi SPL Dynamics Pro12d4 jota ajetaan nyt siis 2ohmin kuormalla. Subin molemmat kelat on kytketty vahvistimeen siten, että kelan + ja - menee vahvistimen plussaan ja miinukseen. Ja vahvistimessa on siis 4-kaiutin liitäntää. Onhan kytkennät sentään oikein?
Mikä mahtaa mättää, osaisko joku neuvoa kädetöntä?
Ja jos joku ihmettelee et miks vaihdoin laadukkaan vahvistimen pois, ni vastaus on se, et yksinkertaisella ihmisellä pitää olla yksinkertaiset lelut.
Onko kelojen miinukset ja plussat yhdistetty toisiinsa (rinnankytketty)? Kyseisen vahvistimen saa monoksi, kun kytkee kaiuttimen miinuksen vahvistimen molempiin miinuksiin ja plussatnsamalla tavoin plussiin.
Jos ne kelat on kytketty niin että molemmille keloille on oma kanava, niin en suosittele käyttämään ko. laitetta, koska kaiutin ei siedä stereokuormaa.
Jos ne kelat on kytketty niin että molemmille keloille on oma kanava, niin en suosittele käyttämään ko. laitetta, koska kaiutin ei siedä stereokuormaa.
Onko kelojen miinukset ja plussat yhdistetty toisiinsa (rinnankytketty)?
Ei oo rinnankytketty. Eli jos noi kelat kytkis rinnan, ni vois toimia paremmin?
Mulle sanottiin liikkeessä josta ton vahvistimen ostin, et noin se pitäis kytkeä miten sen oonkin tehny, mut ilmeisesti myyjä ei ollu ihan hereillä sitten.
No jos ne tällä hetkellä on sarjaan kytkettynä niin vahvistin näkee kuormana 8Ohm. Äkkiä laskettuna se nyt ainakin puolittaa tuon vahvistimen tarjoaman tehon.
http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/ ... kennat.htm
Ja tuota vaiheenkääntöäkin kannattaa kokeilla.
http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/ ... kennat.htm
Ja tuota vaiheenkääntöäkin kannattaa kokeilla.
Kytkin noi nyt uudestaan niin, että vedin johdot subin kelojen plussien (plussasta plussaan) ja miinuksien (miinuksesta miinukseen) välille. Molemmista keloista menee nyt sitte 2 piuhaa vahvarille, eli yhteensä 4 johtoa menee vaffille.
Eli nyt ne taitaa olla niinku kuuluukin?
Kauheen selkee selittää.
edit. Vahvistimessa tosiaan on 4 kaiutinliitäntää joihin jokaiseen menee nyt johto.
Eli nyt ne taitaa olla niinku kuuluukin?
Kauheen selkee selittää.
edit. Vahvistimessa tosiaan on 4 kaiutinliitäntää joihin jokaiseen menee nyt johto.
Viimeksi muokannut albanzo, 23.11.2008 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Neljä... eikös noiden ohjeiden perusteella pitäisi mennä vain kaksi? Toisen kelan plussasta johto toisen plussaan, siitä yksi johto vahvistimen plussaan. Samalla tavalla miinuksella.
En nyt sitten satavarma ole mutta näin minä sen tuon ohjeen ja oman tietoni mukaan ymmärrän. Tasan yhden kerran olen tuplapuhekelaisen kanssa pelaillut.
En nyt sitten satavarma ole mutta näin minä sen tuon ohjeen ja oman tietoni mukaan ymmärrän. Tasan yhden kerran olen tuplapuhekelaisen kanssa pelaillut.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Miten sää kytket monovahvistimen monoksi?
Jos on 2x4ohminen subi, niin jos haluat vahvistimen toimimaan 2ohmilla, niin silloin vedetään plussat vahvistimen plussiin ja miinukset miinuksiin. Tuossa vahvistimessa on kaksi miinusta ja plussaa vain ja ainoastaan sen takia, että siihen on helpompi kytkeä pari subia tai kaksikelainen subi. Tässä ei tarvi mitään hyppylankoja subin plussasta plussaan tai miinuksesta miinukseen, kuten kuvassa.
Voit toteutta myös siten, että vedät subin plussat ja miinukset yhteen ja sen jälkeen yksi piuha plussasta ja yksi piuha miinuksesta vahvistimelle.
Eli tuollainen kaksinkertainen kytkentä, mikä sun kuvassa on, ei ole tarpeellinen.
Jos haluat vahvistimen 8ohmiin, niin silloin toisen kelan plussasta ja vedetään piuha vahvarin plussalle, toisen kelan miinuksesta vahvarin miinukselle. Ylijäävät plussa ja miinus subissa yhdistetään piuhalla.
Ja kukaan ei varmaan saa selvää, mutta en jaksa piirtää.
Jos on 2x4ohminen subi, niin jos haluat vahvistimen toimimaan 2ohmilla, niin silloin vedetään plussat vahvistimen plussiin ja miinukset miinuksiin. Tuossa vahvistimessa on kaksi miinusta ja plussaa vain ja ainoastaan sen takia, että siihen on helpompi kytkeä pari subia tai kaksikelainen subi. Tässä ei tarvi mitään hyppylankoja subin plussasta plussaan tai miinuksesta miinukseen, kuten kuvassa.
Voit toteutta myös siten, että vedät subin plussat ja miinukset yhteen ja sen jälkeen yksi piuha plussasta ja yksi piuha miinuksesta vahvistimelle.
Eli tuollainen kaksinkertainen kytkentä, mikä sun kuvassa on, ei ole tarpeellinen.
Jos haluat vahvistimen 8ohmiin, niin silloin toisen kelan plussasta ja vedetään piuha vahvarin plussalle, toisen kelan miinuksesta vahvarin miinukselle. Ylijäävät plussa ja miinus subissa yhdistetään piuhalla.
Ja kukaan ei varmaan saa selvää, mutta en jaksa piirtää.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Eli näin
http://powerset.fi/autohifi/ohjeet/rinnan.jpg
tai sitten näin:
http://s13.photobucket.com/albums/a254/ ... t=subi.jpg
http://powerset.fi/autohifi/ohjeet/rinnan.jpg
tai sitten näin:
http://s13.photobucket.com/albums/a254/ ... t=subi.jpg
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Ja jos se olisi stereo, niin en uskaltais edes arvata mitä käy tuolla sun kuvan tapaisella liitännällä.. Stereossa on yleensä siltausvaihtoehto, jolloin otetaan toisen kanavan plussa ja toisen miinus. Nämä kytketään sitten tämän kuvan mukaisesti http://powerset.fi/autohifi/ohjeet/rinnan.jpg
Yhdistelmä stereo ja tuo sun kuvan johdotus, tulisi keloille eri signaalia, koska kyseessä stereo vahvistin.. Sitten jos yhdistäisit vielä kelat keskenään, niin???
Yhdistelmä stereo ja tuo sun kuvan johdotus, tulisi keloille eri signaalia, koska kyseessä stereo vahvistin.. Sitten jos yhdistäisit vielä kelat keskenään, niin???
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Noni, nyt alkaa säädöistä sopivat balanssit löytymään.
Mites nyt kun mulla on toi kotelo suljettu, ni jos siitä tekis refleksin, ni mistä tiedän et millasta putkea siihen kannattaa laittaa ja mihin kohtaan koteloa (elementin lähellekö?)? Ja jos totta puhutaan, ni en edes tarkalleen tiedä et kuinka tilava toi kotelo on litratilavuudeltaan, ku ei tullu sitä tehdessä mitenkään mitattua... :D Mut paljos tollanen varapyöräkotelo nyt vois tilavuudeltaan olla?
Joku on muistaakseni sanonu et toi subi toimeis ehkä paremmin refleksikotelossa...
Mites nyt kun mulla on toi kotelo suljettu, ni jos siitä tekis refleksin, ni mistä tiedän et millasta putkea siihen kannattaa laittaa ja mihin kohtaan koteloa (elementin lähellekö?)? Ja jos totta puhutaan, ni en edes tarkalleen tiedä et kuinka tilava toi kotelo on litratilavuudeltaan, ku ei tullu sitä tehdessä mitenkään mitattua... :D Mut paljos tollanen varapyöräkotelo nyt vois tilavuudeltaan olla?
Joku on muistaakseni sanonu et toi subi toimeis ehkä paremmin refleksikotelossa...
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Putkeksi kunnon trumpettipäinen putki:
http://powerset.fi/autohifi/tarvikkeet- ... putket.htm
Siellä sivulla löytyy jo perustelutkin tuolle putkelle.
Putken sijoittelulla ei taida niin paljoa olla väliä, kunhan se on ainakin halkaisijansa verran irti takaseinästä. Ja jostakin kuullut, että putken päätä ei mielellään ihan subbarin kohdalle osoittamaan. Tämä tilanne siis silloin, jos putki on sivu- tai takaseinässä. Tästä väitteestä en osaa perusteluja sanoa.
Tuo on paha, kun ei tiedä tilavuutta.. Vaikea lähteä tekemään sopivaa refleksikoteloa. Voi viritystaajuudesta tulla ihan jotain muuta kuin pitäisi.
http://powerset.fi/autohifi/tarvikkeet- ... putket.htm
Siellä sivulla löytyy jo perustelutkin tuolle putkelle.
Putken sijoittelulla ei taida niin paljoa olla väliä, kunhan se on ainakin halkaisijansa verran irti takaseinästä. Ja jostakin kuullut, että putken päätä ei mielellään ihan subbarin kohdalle osoittamaan. Tämä tilanne siis silloin, jos putki on sivu- tai takaseinässä. Tästä väitteestä en osaa perusteluja sanoa.
Tuo on paha, kun ei tiedä tilavuutta.. Vaikea lähteä tekemään sopivaa refleksikoteloa. Voi viritystaajuudesta tulla ihan jotain muuta kuin pitäisi.
No piru, alkaa pikkuhiljaa taas toi hifistelykärpänen puraisemaan... Nyt tekis mieli vaihtaa toi subi johonkin uuteen. Toisaalta, toi subihan taitaa olla ihan hyvä juuri tollasta musiikkia ajatellen mitä mullakin soittimessa soi (rap). Onko arvon raadilla kuitenkin jotain ehdotuksia mahdolliseksi uudeksi subiksi ton vanhan tilalle?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 21 vierailijaa