Ratti töyssystä vinoon

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

Ratti töyssystä vinoon

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 23.10.2007 19:20

Kävi niin, että ajoin sillan saumaan, joka potkaisi oikein kunnolla. Suomalaisen sillan- ja tienrakennustaidon mukaisesti kun näitä kovia siltasaumoja on siellä jos täällä. Töyssy sai ratin menemään vinoon, joten pysähdyin heti tien sivuun tutkimaan. Missään ei ole väljää, mikään ei ole vinossa, mikään ei kolise, renkaat ovat ehjät, niin mistä tuo voi aiheuta. Tutkittuani aikansa, lähdin vaan ajamaan, eikä mitään oiretta, ei vetelyä, ei kolinaa, ei mitään ainakaan uutta. Mikä tuolla ohjauspäässä voi pompata noin 30-40 astetta tuollaisesta, koska ratti on tiukassa, ja sen boorit ovat ehjät. Onko mahdollista, että rattiakseli hyppää alapäästä, onko siellä pultti ja booriakseliklemmari tms. systeemi?

Alsutalta Scirocco 2 on Jetta 1 pohjalevyllä, mutta tuo sama tapa on varmaan aina kakkoskoppaisia myöten. Autossa ei ole tehostinta.

Hyviä ideoita, mitä tutkia ja mistä etsiä vikaa?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.10.2007 19:26

Katot että raidetangot on suorat ja että tukivarret myös.

Sitten jää vain ohjausakseli pyörähtäminen alapäästä

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 24.10.2007 14:37

Kaikki paikat käyty läpi, rattiakselin alapää, ylpää, raidetangot, tukivarret, ei mitään. Ainut mikä voisi vielä olla on itse raidetanko ja ratas, jos ne ovat päässeet pykälän pari hyppäämään, jos raidetanko on keskeltä kulunut. Muuta vaihtoehtoa ei oikein ole, ei kertakaikkiaan. Itse raidetanko on klemmareissaan ja myös raidetanko on ohjausakselissa kiinni tukevasti, eli sekään ei ole auennut. Ohjauksen keskellä on ehkä hitu väljää, joten jotain kulumaa siellä on.

Mietin seuraavaa, että ottaisi yhden satasen parrun ja laittaisi kuormaliinalla renkaan keskiasentoon, sitten rempoisi ratista, jos se tekisi saman, mutta vastaavaa voimaa ei helpolla saa kun tuollainen isku.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 24.10.2007 15:30

Ei kyllä kuulosta seuraava mitenkään järkeenkäyvältä, mutta mites iskareiden yläpää? Kaverin autossa oli ainakin ratti vinossa suoraan mennessä ja se johtu siitä, että laakeri oli mennyt vähän liian syvälle siihen kumiin, eli se koko systeemi korkkasi töyssyyn ajaessa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 24.10.2007 17:55

Mutta silloinhan se kulma on matalammalla, ja reilusti, ei vähää. Nyt on auto suorassa, eikä sen pitäisi vaikuttaa mitenkään noin paljoa. Taitaa olla raidetanko pashana.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.10.2007 18:17

kaverilla meni umpikeulapassatista samalla tavalla, tommosen röykkysen tien jälkeen. Oli sitten moottoripaketin alla olevat palkit ihan mädät ja ne oli repeilleet....

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 25.10.2007 18:15

Jos yläpään laakeri on loppu pääsee kumi liikkumaan syvennyksessään ja muuttaa camperia ja näin aurausta, tai sitten töyssy on lyönyt camperia ja näin taas on muuttunut auraus kulmat. Eli käy ne tarkistamassa ja jatka tyytyväisenä ajoa


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa