Elikkä kyseessä on uusi -07 malli vaneroituna mutta ainahan se saa olla hiljaisempi eli kuka on laittanut raskasmattoa lattiaan/ pyöräkoteloihin, kivivillaa takatilan seiniin ja mitä mihinkin ja kuinka on tullut apuja. Siksi tässä kartoitan tilannetta että jatkossa kaikki vastaavan auton omistajat välttyvät turhalta työltä jos itse eristää kun tietää jo valmiiksi missä paikoissa eristyksen lisäys vaikuttaa ja missä menee vaan rahat hukkaan. Entä katon lisäeristys?
Vastaukset asialinjalta kiitos. Se auttaa jatkossa monia muitakin.
Transporter T5 ääni+lämpöeristys ohjeita. Tee Se Itse !
Valvoja: ffp jäsenet
Itsellä auttoi nämä niin että paku on nyt Multivania hiljaisempi:
1. tavaratilan vanerin taakse seiniin ja kattoon solumuovia ja sen päälle kivivillaa.
2. ohjaamon lattiaan Vibroplastia penkkien edestä aina etuseinään asti. Kojelaudan alaosa on helppo purkaa ja laittaa sinne etuseinän ja lattiamaton väliin eristettä.
3. väliseinä vaihdettu lasikuituiseen ja huovalla eristettyyn joka eristää ääntä paremmin.
4. kojelauta vuorattu Vibroplastilla sisäpuolelta ja kohtiin joihin mahtui laitettu 1cm äänieristettä.
5. muoviset sisälokarit vuorattu Vibroplastilla ja Braxilla, sekä lisätty lokarien pellille sopivaan paikkaan Vibroplastia.
6. ohjaamon kattoon Vibroplastia ja 1cm paksuista äänieristettä, sekä kattoverhoilu 'maalattu' Braxin eXvibrationilla
7. ohjaamon ovet vuorattu peltipinnasta Vibroplastilla ja verhoilun taakse Braxia
8. konepelti vuorattu Vibroplastillla
Lisäksi pari asiaa olisi ihan hyviä, ne tein edelliseen pakuun:
- Tavaratilan lattiavanerin alle solumuovia
- Tavaratilan lokarien päälle muoviset suojat ja muovin ja pellin väliin eristettä
Näitä en voinut uusimpaan pakuun toteuttaa kun olivat tehneet vaneroinnit 'vahingossa' maahantuojalla ja lattiavaneri oli todella tikasti Sikalla kiinni pellissä. Aiemmassa nekin auttoivat jonkin verran melun vähenemisessä.
Jokaisella noista sai aina hieman lisää pudotettua melua, joten kaikki ovat ihan ok. toimenpiteitä, mutta kaikkia niitä ei välttämättä ole 'pakko' tehdä. Kohdat on numeroiti siten kun ne itse koin auttavan meluntorjunnassa, eli ensiksi tekisin kohdan 1. ja viimeisenä kohdan 8.
Solumuovit ja villan laittoi verhoilija ja se meni tutunkauppana/vaihtokauppana, joten sen hintaa en tiedä tarkasti. Vibroplastia meni 9 pakettia ja Braxia 10kg - maksoivat joku 400-500€, tarkka hinta sekin avoin kun oli osa vaihtokauppaa :)
Väliseinästä joutuu pulittamaan joku 600€.
Braxin sijaan voisi muissa paitsi kattoverhoilussa (kattoverhoilu ei kestä painoa kunnolla) käyttää Vibroplastia tai jättää mömmö kokonaan pois (myös katosta) - mömmon hinta oli reilut 1/3 tuosta potista. Multivanissakään ei ole ohjaamon katossa juurikaan eristeitä ja siinä on silti päästy kohtuulliseen meluntorjuntaan. Multivanissä kojelauta on verhoiltu 1cm paksuisella äänieristeellä kauttaaltaan ja matkustamon seinissä eristettä on myös joka verhoiluelementin välissä yms. Lattiaa en ole vielä tarkemmin purkanut, joten siitä ei vielä tietoa. Ovetkin on vielä tutkimatta, mutta epäilen niiden sisässä olevan tuota samaa eristettä reiluusti.
1. tavaratilan vanerin taakse seiniin ja kattoon solumuovia ja sen päälle kivivillaa.
2. ohjaamon lattiaan Vibroplastia penkkien edestä aina etuseinään asti. Kojelaudan alaosa on helppo purkaa ja laittaa sinne etuseinän ja lattiamaton väliin eristettä.
3. väliseinä vaihdettu lasikuituiseen ja huovalla eristettyyn joka eristää ääntä paremmin.
4. kojelauta vuorattu Vibroplastilla sisäpuolelta ja kohtiin joihin mahtui laitettu 1cm äänieristettä.
5. muoviset sisälokarit vuorattu Vibroplastilla ja Braxilla, sekä lisätty lokarien pellille sopivaan paikkaan Vibroplastia.
6. ohjaamon kattoon Vibroplastia ja 1cm paksuista äänieristettä, sekä kattoverhoilu 'maalattu' Braxin eXvibrationilla
7. ohjaamon ovet vuorattu peltipinnasta Vibroplastilla ja verhoilun taakse Braxia
8. konepelti vuorattu Vibroplastillla
Lisäksi pari asiaa olisi ihan hyviä, ne tein edelliseen pakuun:
- Tavaratilan lattiavanerin alle solumuovia
- Tavaratilan lokarien päälle muoviset suojat ja muovin ja pellin väliin eristettä
Näitä en voinut uusimpaan pakuun toteuttaa kun olivat tehneet vaneroinnit 'vahingossa' maahantuojalla ja lattiavaneri oli todella tikasti Sikalla kiinni pellissä. Aiemmassa nekin auttoivat jonkin verran melun vähenemisessä.
Jokaisella noista sai aina hieman lisää pudotettua melua, joten kaikki ovat ihan ok. toimenpiteitä, mutta kaikkia niitä ei välttämättä ole 'pakko' tehdä. Kohdat on numeroiti siten kun ne itse koin auttavan meluntorjunnassa, eli ensiksi tekisin kohdan 1. ja viimeisenä kohdan 8.
Solumuovit ja villan laittoi verhoilija ja se meni tutunkauppana/vaihtokauppana, joten sen hintaa en tiedä tarkasti. Vibroplastia meni 9 pakettia ja Braxia 10kg - maksoivat joku 400-500€, tarkka hinta sekin avoin kun oli osa vaihtokauppaa :)
Väliseinästä joutuu pulittamaan joku 600€.
Braxin sijaan voisi muissa paitsi kattoverhoilussa (kattoverhoilu ei kestä painoa kunnolla) käyttää Vibroplastia tai jättää mömmö kokonaan pois (myös katosta) - mömmon hinta oli reilut 1/3 tuosta potista. Multivanissakään ei ole ohjaamon katossa juurikaan eristeitä ja siinä on silti päästy kohtuulliseen meluntorjuntaan. Multivanissä kojelauta on verhoiltu 1cm paksuisella äänieristeellä kauttaaltaan ja matkustamon seinissä eristettä on myös joka verhoiluelementin välissä yms. Lattiaa en ole vielä tarkemmin purkanut, joten siitä ei vielä tietoa. Ovetkin on vielä tutkimatta, mutta epäilen niiden sisässä olevan tuota samaa eristettä reiluusti.
Joop
Hyvä vastaus kiitos.
Eli luin foorumia ja törmäsin sun aiempiin kirjoituksiin ja tulin siihen tulokseen että olisiko tuo 102hv ja 131hv T5 portteri jo tehtaalta lähtiessään eristetty eri tavoin kun viitoskoneen äänihän on paljon selvemmin ohjaamoon kuuluva. Tuskin tuo ero on vain 4 motionissa koska sellasellakin olen ajellut ja viitos kone mölyää selvästi eri äänellä siinäkin.
Rengasmelu(edestä) on se ykkösjuttu joka on ensin minimoitava jonka huomaa varmaan jokainen kuka ajaa erilaisella päällysteellä tai paikkauskohdissa niin heti hiljenee selvästi sisämelu.
Aloitan homman laittamalla raskasmattoa etulokareiden sisäpintaan ja sisälokareihin ja tuota solumuovia sitten kojelaudan ja rintapellin väliin joka paikkaan mihin mahtuu.
....Eipä ole muuten portteissa koneen päällä eristyksiä samoin kuin passatissa vaikka onkin pumpparikone, ääntä lähtee yhtälailla ja lämmöntuotto yhtä huono...
Hyvä vastaus kiitos.
Eli luin foorumia ja törmäsin sun aiempiin kirjoituksiin ja tulin siihen tulokseen että olisiko tuo 102hv ja 131hv T5 portteri jo tehtaalta lähtiessään eristetty eri tavoin kun viitoskoneen äänihän on paljon selvemmin ohjaamoon kuuluva. Tuskin tuo ero on vain 4 motionissa koska sellasellakin olen ajellut ja viitos kone mölyää selvästi eri äänellä siinäkin.
Rengasmelu(edestä) on se ykkösjuttu joka on ensin minimoitava jonka huomaa varmaan jokainen kuka ajaa erilaisella päällysteellä tai paikkauskohdissa niin heti hiljenee selvästi sisämelu.
Aloitan homman laittamalla raskasmattoa etulokareiden sisäpintaan ja sisälokareihin ja tuota solumuovia sitten kojelaudan ja rintapellin väliin joka paikkaan mihin mahtuu.
....Eipä ole muuten portteissa koneen päällä eristyksiä samoin kuin passatissa vaikka onkin pumpparikone, ääntä lähtee yhtälailla ja lämmöntuotto yhtä huono...
En ole Itse vielä katsonut tuon 4 motionin kojelaudan alle mutta tuo neloskoneisen kojelaudan "sisusta" on tosiaan niin tyhjä että kaikki piuhat näkyy. Ainoa eriste mitä näkyy on pelkästään rintapellissä ja pelkästään auton sisäpuolella. konehuoneen puolelta katsottuna ei ole mitään muuta kuin turbon kohdalla välttämättömät lämpöeristeet.
Nyt kun on tossa tullut tutkittua auton alustaa ja muutenkin tarkemmin niin taidan uhrata ja mitätöidä sen puhkiruostumattomuustakuun ja massata auton pohjan/kotelot kauttaaltaan ja kiveniskumassaa paksulti niihin kohtiin johon kivet lentää.
Etupyörän iskunvaimennintornissakin on vain ohut maalikerros kohdassa jossa muovinen sisälokari on ns. kolottu joustintukea varten ja juuri siihen kohtaan rengas heittää kaiken pyöriessään. Eihän tässä mitään ikuista autoa rakenneta mutta ruostevaurioiden korjaus ei liiemmin kiinnosta vielä näin uusissa autoissa :)
Nyt kun on tossa tullut tutkittua auton alustaa ja muutenkin tarkemmin niin taidan uhrata ja mitätöidä sen puhkiruostumattomuustakuun ja massata auton pohjan/kotelot kauttaaltaan ja kiveniskumassaa paksulti niihin kohtiin johon kivet lentää.
Etupyörän iskunvaimennintornissakin on vain ohut maalikerros kohdassa jossa muovinen sisälokari on ns. kolottu joustintukea varten ja juuri siihen kohtaan rengas heittää kaiken pyöriessään. Eihän tässä mitään ikuista autoa rakenneta mutta ruostevaurioiden korjaus ei liiemmin kiinnosta vielä näin uusissa autoissa :)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa