Transporter T5 ja 4Motion / Kokemuksia (omia ja vieraita)
Valvoja: ffp jäsenet
Transporter T5 ja 4Motion / Kokemuksia (omia ja vieraita)
Olen ajatellut hankkia työautoksi tuollaisen nykyisen, pitkän ja maltillisesti korotetun Transporterin. Nelivedon halpa hinta tulikin suoranaisena yllätyksenä joten rupesin vakavasti harkitsemaan kyseistä mukavuusvarustetta. Auto on pääasiassa käytössä kaupunkipyörityksessä mukulakivikaduilla joten jäisiä kiihdytyksiä riittää.
Nyt pitäisikin saada aitoja kokemuksia tuosta vehkeestä
Kestävyys? Onko ollut ongelmia? Onko yksikään selvinnyt yli 400tkm vielä?
Kulutus? Kaupungissa lisäys lienee olematon mutta entäs sitten maantiellä?
Ajo-ominaisuudet? Miten käyttäytyy jos taka-akselin päällä kuormaa enemmälti?
Renkaiden kestävyys? "Kaatuuko" etuset alle niinkuin AWD Hiacessa vai hillitseekö kulumista kun ei tarvitse suttailla pahemmin talvisaikaan?
Nyt pitäisikin saada aitoja kokemuksia tuosta vehkeestä
Kestävyys? Onko ollut ongelmia? Onko yksikään selvinnyt yli 400tkm vielä?
Kulutus? Kaupungissa lisäys lienee olematon mutta entäs sitten maantiellä?
Ajo-ominaisuudet? Miten käyttäytyy jos taka-akselin päällä kuormaa enemmälti?
Renkaiden kestävyys? "Kaatuuko" etuset alle niinkuin AWD Hiacessa vai hillitseekö kulumista kun ei tarvitse suttailla pahemmin talvisaikaan?
Viimeksi muokannut vk, 4.10.2007 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En tuosta tiedä. Emännällä on T4 Caravelle Syncro 2.5TDI. Siihen ollaan ainakin oltu tyytyväisiä. Vielä ei ole mittarissa kuin jotain 140 tkm. Kulutus pyörii 10 litran paikkeilla sekalaisessa ajossa. Kulutukseen vaikuttaa varsin radikaalisti käytetty ajonopeus. Lisäiys 80 km/h -> 100 km/h on parin litran luokkaa mutu-tuntumalta sanottuna.
Työautona on T5 174 heppanen nelikko. Mittarissa nyt 211 tkm ja ikää kaksi vuotta. Erittäin hyvä peli ollut, mitään isompaa remonttia ei ole sattunut. Joitain niveliä ainoastaan vaihdettu ja normaalit huollot suoritettu. Autossa on täyskorotus, joka hieman lisää kulutusta, silti auto on vähäruokainen, n.11 l. Ajo on hyvin sekalaista, välillä mennään minkä kulkee, siihen matkaa, tyhjäkäyntiä ja webaston päällä pitoa. Melua hytissä voisi olla vähemmänkin, ainakin radion/kaiuttimien osalta ääni menee helposti puuroksi, johon oman lisänsä tuo rengasäänet. Auto on muuten hyvin henkilöautomainen ajaa ja ajoasento on todella hyvä. Luottopeli ainakin tähän päivään asti, toivottavasti vielä monta keikkaa edessä.
Itsellä on firmassa nyt kaksi T5:sta 4Motionia ajossa, 15tkm ajettu paku ja 60tkm ajettu Multivan.
Molemmat ovat vähän ajettuja, joten kestävyydestä en osaa vielä paljoa sanoa, mutta kulutus on ollut maltillisempaa kuin mitä odotin. Siinä missä vajaavetoinen 105hv T5:n meni 8-9l/100km kulutuksella niin 96kW 4Motion paku hiukkasloukulla on nyt vasta 15tkm (kulutus ainakin aiemmissa autoissa on hieman vielä pienentynyt kunhan moottori on 'sisäänajettu' kunnolla) ajettuna kuluttanut samassa ajossa 8,5-9,5l/100km eli odotettua vähemmän lisääntyi kulutus tai sitten tuossa vanhassa vajaavetoisessa oli tosiaan jotain vikaa kun kulutus oli noin suuri.
Multivanilla kulutus on tietenkin reippaampi kun ei ole 100km/h nopeusrajoitusta moottoritiellä missä suuren osan ajosta ajan.
Renkaat on ainakin Multivanissa 60tkm jälkeen ihan iskussa eli muutama milli pintaa vasta lähtenyt tasaisesti. Touranissa esim oli samoilla kilometreillä renkaat jo sakoilla.
Melut saa aika hyvin kuriin kun hieman panostaa lisäeristykseen, joten siitä ei kannata kärsiä, T5:lla on kuitenkin sen verran hintaa, ettei siinä pieni lisä enää lisäeristyksestä hinnassa paljoa tunnu :)
Miinusta tulee siitä, että uusissa hiukkasloukullisissa versioissa on huoltoväli pudonnut 15tkm LL-öljyilläkin, väittävät tuota softaongelmaksi johon pitäisi olla näinä viikkoina tulossa päivitys.
Molemmat ovat vähän ajettuja, joten kestävyydestä en osaa vielä paljoa sanoa, mutta kulutus on ollut maltillisempaa kuin mitä odotin. Siinä missä vajaavetoinen 105hv T5:n meni 8-9l/100km kulutuksella niin 96kW 4Motion paku hiukkasloukulla on nyt vasta 15tkm (kulutus ainakin aiemmissa autoissa on hieman vielä pienentynyt kunhan moottori on 'sisäänajettu' kunnolla) ajettuna kuluttanut samassa ajossa 8,5-9,5l/100km eli odotettua vähemmän lisääntyi kulutus tai sitten tuossa vanhassa vajaavetoisessa oli tosiaan jotain vikaa kun kulutus oli noin suuri.
Multivanilla kulutus on tietenkin reippaampi kun ei ole 100km/h nopeusrajoitusta moottoritiellä missä suuren osan ajosta ajan.
Renkaat on ainakin Multivanissa 60tkm jälkeen ihan iskussa eli muutama milli pintaa vasta lähtenyt tasaisesti. Touranissa esim oli samoilla kilometreillä renkaat jo sakoilla.
Melut saa aika hyvin kuriin kun hieman panostaa lisäeristykseen, joten siitä ei kannata kärsiä, T5:lla on kuitenkin sen verran hintaa, ettei siinä pieni lisä enää lisäeristyksestä hinnassa paljoa tunnu :)
Miinusta tulee siitä, että uusissa hiukkasloukullisissa versioissa on huoltoväli pudonnut 15tkm LL-öljyilläkin, väittävät tuota softaongelmaksi johon pitäisi olla näinä viikkoina tulossa päivitys.
nelivedosta ei tietoa mutta kone ainakin toiminut hyvin! ajettu nyt vuoden ja 10kk aikana reilu 300tkm huoltojen lisäksi on vain yksivika ollut 160tkm kohdalla meni vesipumppu(takuuseen) noita iskareita ja jousia on myös mennyt takuuseen. automaatti laatikko on vaihdettu kerran 92tkm kohdalla takuuseen. toinen vastaava T5 manuaalina kestänyt yli 380tkm ongelmitta
Kaverin etuvetoinen T5 Multivan on ainakin ajo-ominaisuuksiensa osalta mukava matka-auto, tukeva ajaa kovemmassakin nopeudessa. Ohjaamon ergonomia sattuu ainakin allekirjoittaneelle ja kahta kertaa ei yleensä tarvitse käskeä ohjauspyörän taakse....
Saksan autobahnalla 174hv 2.5TDI kulki täydellä kuormalla mittarin mukaan maagiset 200km/h, joskin kurveihin joutui hiukan enemmän tähtäämään vakioalustalla. Alusta kestää mielestäni hyvin kuormaa ja kotimaan nopeuksissa kuormauksesta riippumatta mukava peli. Kaveri asensi autoon vielä KW:n Variante 3:sen ja se vähenti kyllä nyökkimistä ja kallistelua, moottoritienopeuksissa varsin henkilöautomainen ajaa...
Saksan autobahnalla 174hv 2.5TDI kulki täydellä kuormalla mittarin mukaan maagiset 200km/h, joskin kurveihin joutui hiukan enemmän tähtäämään vakioalustalla. Alusta kestää mielestäni hyvin kuormaa ja kotimaan nopeuksissa kuormauksesta riippumatta mukava peli. Kaveri asensi autoon vielä KW:n Variante 3:sen ja se vähenti kyllä nyökkimistä ja kallistelua, moottoritienopeuksissa varsin henkilöautomainen ajaa...
Moni ei taida ottaa tätä huomioon eli ei saa hyvää ajoasentoa, jos on pitkä kaveri. Itse vähän yli 180cm ja penkki ihan taka-asennossa eli 190 kaveri ei kunnon asentoa saa, koska ottaa penkki tuohon väliseinään.
Itsekin jonkun verran ajanut tuollaista T5 174hv/4-motion. Hyvin kulkee ainut, että 1 ja 2 tuntuu tosi lyhkäsiltä. Vielä ei mitään vikoja autolla ajettu n.45tkm.
Tuossa muuten tehtaansportti alusta joka oli kuulemma maksanut 50e lisää, koska ei kuulemma ainakaan tuolloin normaalisti lukeutunut lisävarusteisiin. En sitten tiedä millanen ero on vakioon, mutta kyllä toi huomattavasti parempi alusta kuin T4:ssa. Eli pystyy samaan mutkaan tulemaan 120km/h, kun esim. t4:lla 80km/h.
Itsekin jonkun verran ajanut tuollaista T5 174hv/4-motion. Hyvin kulkee ainut, että 1 ja 2 tuntuu tosi lyhkäsiltä. Vielä ei mitään vikoja autolla ajettu n.45tkm.
Tuossa muuten tehtaansportti alusta joka oli kuulemma maksanut 50e lisää, koska ei kuulemma ainakaan tuolloin normaalisti lukeutunut lisävarusteisiin. En sitten tiedä millanen ero on vakioon, mutta kyllä toi huomattavasti parempi alusta kuin T4:ssa. Eli pystyy samaan mutkaan tulemaan 120km/h, kun esim. t4:lla 80km/h.
ABT: Tuon ajoasennon saa korjattua paremmalla väliseinällä eli itse vaihdoin alkuperäisen peltisen rämisijän lasikuituiseen paremmin äänieristettyyn ja hieman syvemmälle tavaratilaan ulottuvaan. Parissa autossa olen nähnyt myös viritelmiä joilla pidemmillä pulteilla on alkuperäistä väliseinää hieman liikutettu pidemmälle tavaratilaan, mutta väliin jäävä tila on sitten jollain täytettävä esim solumuovilla.
Kiitoksia vastauksista.
Osassa tuli osittain tarpeellista ja hyödyllistä tietoa. Ilmeisesti tuo neliveto on ihan yleisesti toimiva ja käytössä kestävä varuste ja sehän riittää. Itsellä ajossa tällä hetkellä T5 Carsport GL Vip 2.5TDI 132 joten penkit, melut ja huoltovälit on tuttuja jo entuudestaan. Jätin ihan tahallaan tuon pohjustuksen vajavaksi jottei rajoita kenenkää luovuutta.
Kokemuksia otetaan edelleen vastaan jos niitä on. Erityisesti jos mittarissa alkaa olla yli 300tkm.
Osassa tuli osittain tarpeellista ja hyödyllistä tietoa. Ilmeisesti tuo neliveto on ihan yleisesti toimiva ja käytössä kestävä varuste ja sehän riittää. Itsellä ajossa tällä hetkellä T5 Carsport GL Vip 2.5TDI 132 joten penkit, melut ja huoltovälit on tuttuja jo entuudestaan. Jätin ihan tahallaan tuon pohjustuksen vajavaksi jottei rajoita kenenkää luovuutta.
Kokemuksia otetaan edelleen vastaan jos niitä on. Erityisesti jos mittarissa alkaa olla yli 300tkm.
Noista on meillä tehty ambulansseja jonkin verran ja en ole kuullut että niissä olisi ollut mitään kestävyysongelmaa. Ensimmäisissä automaateissa noin rajussa käytössä on kuulemma ongelmaa ollut vaihteiston osalta mutta sekin lienee korjattu jo.
Eli aika lailla maksimikantavuuden rajoissa isoa kovaa mm. Norjan vuonoissa, no problemos.
Seuraava auto sitten Pegabus eikä Carsport, jookos :D
Eli aika lailla maksimikantavuuden rajoissa isoa kovaa mm. Norjan vuonoissa, no problemos.
Seuraava auto sitten Pegabus eikä Carsport, jookos :D
Joo ei Tamlansia kiitos. Sisusteiden tyylissä on valovuosien ero Carsportin eduksi ja vaikka normipenkkien kiinnitys ei ole yhtä peruskallioinen kuin Tamlanssilla vastaava, potin kotiin tuo lopulta taitettavat sivupenkit inva-autossa. Kuukauden vanhan Pegabussin ajaminen tuo elävästi mieleen lähes 400tkm ajetun regon hiacemme. kilikalikilakali poks räks.
Nelivetoon liittyviä vikoja ei ole tullut vastaan, muualle tekniikkaan liittyviä kylläkin. "perusviat" eli koiranluut, raidepäät, alapallot nyt ei ole ihmeellisiä, tippuvat iskareiden suojakumit, laukeavat vesipumput (2,5 tdi), ohjaustehostimen pumput 2,5tdi), öljynlauhduttimet (2,5tdi), vetarin ja laatikon stubun spoorit, iskarin yläpään laakerit työllistävät aika-ajoin sekä laturin ja ac:n kumimuhvi ja kykä 150 tkm (jos pääsee sinne asti) välein on "ihanan kallis" remontti vain sen takia että tehdas siirtyi huoltovapaaseen jakopäähän. Myöskin jo perinteeksi muodostunut tuplamassa pyrkii pahimmillaan ulos jo 15 tkm ajon jälkeen - samassa kohtaa kuin jopa 30 tkm huoltovälillä oleva, hiukkasloukulla varustettu kulkine, haluaa huoltoon... tähän onneksi on uusi softa olemassa jolla vaivaa pitäisi voida helpottaa osaksi. Muutoin vallan janoinen ja järkyttävän äänekäs kulkine, on hyvä ajaa maantiellä kunhan ottaa nelikkona, koska esim olen saanut vajaavetoisen jäämään kiinni tasamaan hoidetulle, kostealle nurmikolle.
miten näissä transporter 4motion malleissa on kytkimet kestäny kun olen kuullut että yhdessä polisi autossa jolla oli jotain reilut pari sataa tuhatta ajettu oli jo kolmas kytkin vaihdettu. vaikuttaako tuo neli veto auton kääntymiseen siis onko kömpelömpi ku etuveto. hiace ainaki on mutta se onki hiace.
Kuukauden vanhan Pegabussin ajaminen tuo elävästi mieleen lähes 400tkm ajetun regon hiacemme. kilikalikilakali poks räks.
Haha, hassua unta olet nähnyt
Eipä ainakaan ambulansseissa mitään kummaa ole kuulunut kentältä kytkimistä. En tosin normaaliajossa näkisi mitään huolta tuollaisista vioista kun ottaa huomioon millaisella käytöllä nuo poliisin ja pelastushenkilöstön kalusto on
Poistakoon modet, mikäli tämä on turha huomio. Vedettiin tuollaisella 2,5tdi syncrolla ajokorttiluokka b:n ylittävää traileri + vene yhdistelmää, kun jokin hälytysvalo ja v***umainen ääni alkoi häiritä matkantekoa. Olisiko ollut joku tasauspyörästön hälytin tms.? Jokatapauksessa sitä helvetin piipitystä ei saanut mistään pois manuaalisesti, vaan se loppui vasta pidemmän matkan päässä. Liekkö vika vai turvavaruste... Niissä on sillontällöin yhtäläisyyksiä.
Muuten pirun hyvä ja rivakka peli. Ei ollut siis tämä kortinpoistomalli vaan "egoloogisempi".
Muuten pirun hyvä ja rivakka peli. Ei ollut siis tämä kortinpoistomalli vaan "egoloogisempi".
kertokaapa te jotka olette ajaneet enemmän näillä 4 motion pakuilla onko niissä ykkös vaihde liian iso? siis ihan perus malli ei seikel. kuulin tuossa legendaa että tiukassa paikassa esim. jos nousee jyrkkää mäkeä ja joutuu hiljentämään vaikka mutkassa tai ajaa auraamatonta tietä jossa joutuu ajamaan hitaasti niin ei muka jaksa huilata ykkösellä muuten kun kytkintä luistattamalla. en itse kyllä usko tähän mutta jos te kehtaisitte vastata. eihän transportterissa kyllä ihan tyhjä käynnillä vääntöä ole mutta voiko tuo olla totta?
reiska: On noilla 130hp 4Motioneilla tullut jokunen tuhat ajettua. Kuvaamasi kaltaista tilannetta ei ole eteen sattunut, mutta minusta ykkösvaihde on melkoisen lyhyt. Esimerkiksi kaupunkiajosta tulee helposti nykivää. Varsinkin, jos ei osaa semmoisella ajaa. Itse en osaa :)
EDIT: Eli siis en itsekään usko tuohon ykkösen "liialliseen" lyhyyteen. Lyhyemmältä se ainakin tuntuu kuin monissa maastureissa.
EDIT: Eli siis en itsekään usko tuohon ykkösen "liialliseen" lyhyyteen. Lyhyemmältä se ainakin tuntuu kuin monissa maastureissa.
Onko muiden 4motioneissa samaa juttua? Pahassa hangessa pienellä nopeudella veto hyytyy tyhjäkäynnille asti. Juuri kun voimia tarvittaisiin. Tämä siis vain alle 30km vauhdissa. Autossani ei ole luiston estoja, eikä muitakaan. Voisiko kyse olla jostain itsesuojelusta? Olen myös jäänyt mäkeen kiinni vain etupyörien vetäessä. Autoni 2005 4motion T5 AXD muunnettuna AXE :ksi.
reiska: Meillä on tuollainen 174 hevosvoimainen ja se ykkönen on mielestäni tosiaan ehkä liian lyhyt, ei niinkään iso. Toisaalta, ei ole täysin vastaavaa tilannetta tullut mistä sinä mainitsit vaikka työn puolesta joutuu välillä pahoissa paikoissa ajamaankin. (Itsellä on kylläkin tuo Hilux.) Mutta pakki on joissakin pahoissa paikoissa hivenen turhan iso, voisi olla pienempikin, varsinkin peräkärryä/kompressoria vedettäessä sen huomaa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa