Tyttö maistissa ..ja taas /muutakin spekulointia

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet


markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 19.9.2007 12:03

tässä nähdään taas (sukupuolesta riippumatta) miten ne rattijuopot toimivat;

- Ajetaan kortti hyllylle
- poliisi ottaa kortin yms yms pois
- ajetaan uudestaan ilman korttia

Tähän ei mikään promillerajan viilaus auta, vaan näkyvä valvonta ja asenteet pitäisi saada jollakin konstilla muuttumaan...

suomessa tämä moneen kertaan umpitunnelissa ajo on melko yleistä rattijuoppojen keskuudessa, eikä koske (varmaankaan?) kovin suurta kansanryhmää.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 19.9.2007 12:07

tähän ei myöskään auta kamerat teiden varsilla

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 19.9.2007 12:12

suomessa tämä moneen kertaan umpitunnelissa ajo on melko yleistä rattijuoppojen keskuudessa, eikä koske (varmaankaan?) kovin suurta kansanryhmää.


Ja silti kaikista autoilijoista tehdään syyllisiä tyypilliseen suomalaiseen tapaan.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 19.9.2007 12:24

Ja silti kaikista autoilijoista tehdään syyllisiä tyypilliseen suomalaiseen tapaan.


näinhän se juurikin on.

En kyllä itsekkään pysty kertomaan mitään hyvää tapaa, jolla ihmisten (myös näiden ns. kohderyhmään kuuluvien ikirattijuoppojen) asenteita pystyisi muokkaamaan..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 19.9.2007 13:25

No jollain muulla kun tolkuttomilla tavallisten ihmisten normaalia elämää häiritsevillä ideoilla/lailla ja holhoamisella.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 19.9.2007 14:20

Kännissä ajaminen pitäisi saada yhteiskunnan silmissä näyttämään tarpeeksi hävettävältä ja tuomittavana. Kroonisia rattijuoppoja ei taida paljoa kiinnostaa, mitä suuri yleisö heistä ajattelee.

Ehkäpä heidän lähettyvillä olevat ihmiset eivät tuomitse rattijuoppoutta mitenkään. Muiden ihmisten vaikutushan on luultavasti hyvinkin suuri motiiveihin.

Jos esimerkiksi lehdessä julkaistaisiin isolla kuvalla varustettuna rattijuopon helkilötiedot, joku saattaisi sen ensimmäisen kerran jälkeen miettiä uudestaan kannattaako kännissä ajella.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 19.9.2007 14:58

Pitäisikö tuomioita nostaa? Esim rattijuoppotapauksissa tuomion jälkeen uusiksi kortin ajaminen/ajattaminen tai jopa vankeustuomio? Entäs näissä pakenemistapauksissa? Mitä mieltä...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.9.2007 15:08

Kännissä ajamaan lähteminen on kuitenkin harkittu teko (tai niin harkittu kun kännissä tehdyt päätökset on). Mielestäni vankeus voisi olla ratkaisu.

Ja nyt kaavailtu 0-toleranssi uusille kuskeille kattamaan myös ne vanhatkin. Vanha lause, jos otat et aja, kunniaan.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 19.9.2007 15:15

Mihinköhän raja sitten vedettäisiin? Paljonko vankilapäivät lisääntyisi? Taisi tulla aika kalliiksi. Halvempi ratkaisu olisi yhdyskuntapalvelu tiukassa vartioinnissa jotain henkilölle sopivaa työtä tehden. Rangaistuksen sovituspaikkoja voisi laajentaa myös yksityiselle puolelle. Näin saataisiin paljon "ilmaista" työvoimaa ja voitaisiin kilpailla tuotannossa Kiinaa vastaan :)

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 19.9.2007 15:23

Ajamaan kortti uusiks tai johonkin "pakkotöihin". Ei missään nimessä vankilaan(ainakaan eka kerrasta), maksaa meille veronmaksajille ihan liikaa. Ja 0.2 vois olla hyvä raja rattiin...Ihan 0 en kannata.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.9.2007 15:26

O-toleranssissa on se etu, ettei kenenkään tartte miettiä onko ajokunnossa. Toki toistuvasti kännissä kurvailevia tuokaan ei rassaa, ellei sitten juurikin sanktioita aseteta oikealle tasolle.

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 19.9.2007 15:40

Noihin pitäis saada uus käytäntö että jos raja paukkuu niin samantien häkkiin nukkumaan, ja sitten vasta pois kun nollat puhaltaa. Säästyis muut ihmiset ainakin sen päivän mitä se tapajuoppo (edit. niin ja ne "tavalliset" kusipäät) putkassa nukkuu.. ja jos on oikeasti johonkin päästävä niin rangastushan vaan "kovenee" sen tarpeen mukaan.

Pete``
-
Viestit: 157
Liittynyt: 6.3.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Pete`` » 19.9.2007 15:51

Suomessa vankilat on niin täynnä että edes useasti kortin menettäneet eivät sinne nyttenkään joudu. Mites sitten jos otettaisiin käyttöön että ekalla kerralla joutuu vankilaan? Veronmaksajien rahat menisi uuden vankilan rakentamiseen.

Tiukka yhdyskuntapalvelu olisi aivan terää mielestäni.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 19.9.2007 15:53

Mitä hyötyä on asettaa 0-raja, kun yksi tupakka aiheuttaa vastaavan vaikutuksen kun 0,2 promillea, tai pari antihistamiinia, muista lääkkeistä puhumattakaan. 0,2 on järkevä raja, silloin voi ottaa sen yhden, edes liköörin, samppakaljan tai ruokaouen. Jos tarvitsee rattiilähtöä miettiä, niin silloin ei pidä edes lähteä, 0,2 menee aika helpolla yli.

0-rajan kannalla ovat yleensä se raivoraittiiden ryhmä, joka ei muutenkaan ymmärrä alkoholista ja se kohtuullisesta nauttimisesta mitään. 0-raja ei vaikuta näihin ammattijuoppoihin yhtään, se on varmaa. 0-raja vain aiheuttaisi erilaisia vahinkojuoppouksia, ja olisi jo liioittelua, jos tilastollisesti 0.3-0,4 promillen humalassa onnettomuusriski on 1,4 kertainen, niin 0-0,2 haarukassa se on hyvin pieni, ja yhden kaljan vaikutus 0,1, niin olematon. Kuten sanottu, niin moni muu asia vaikuttaa paljon enemmän, varmasti jokainen yövuorolainen on tiellä isompi riski kun 0,1 promillea, saati iäkäs kuljettaja.

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 19.9.2007 16:01

Joku hosunut sitten linja-auton puikoissa... ei voi kuin ihmetellä..

Linkki-> http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1437840

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 19.9.2007 16:22

Oma ehdotukseni on, että puolen promillen rajan voisi pitää voimassa, mutta rangaistusta pitäisi muuttaa.
- nimi ja kuva lehteen
- isot sakot lyhyellä maksuajalla, ja mikäli ei varat riitä, voi sakon suorittaa työllä minimipalkan mukaan
- kortti pois pitkäksi aikaa, ja sen jälkeen lupa vain alkolukolliseen autoon
- vuodeksi takavarikkoon kulkupeli, jolla jäi kiinni (vähentänee lainaushaluja), sekä kaikki muut, joissa kärähtänyt on haltijana tai omistajana

Lisäksi kaikki, joilla mittari näyttää muuta kuin nollaa laitettaisiin ajokieltoon vuorokaudeksi, tai vaihtoehtoisesti putkaan nukkumaan, kunnes puhaltaa nollat.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.9.2007 17:32

hullua tuo on... sama ois pitää promille rajat nykyisessä... jos kärähtää niin alkolukko autoon. ja kunnon sanktiot päälle..

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.9.2007 18:24

Tuo promilleraja ei voi olla nolla. Eihän siinä ole mitään järkeä, että juot pari saunakaljaa niin pitää odottaa seuraavaan iltaan ennen ku uskaltaa mennä lähellekään autoa. Ekan tuopin jälkeenhän sitä saattaa jo hetken olla fiilis että on humalassa, muttei promilleja varmaan juuri mitään - mutta seuraavana iltana sulla voikin olla vielä se 0,1 promillea eikä humalasta tietoakaan. Sitten kun tulee epäselvä kolaritilanne jossa joku toinen on enemmän syyllinen, joudutkin itse loppuiäksi linnaan ja saat rattijuopon leiman otsaan. Väitän että väsynyt, puhelimeen puhuva, akan nalkutusta kuunteleva tai muuten vittuuntunut kuljettaja on huomattavasti vaarallisempi kuin juhlapäivän jälkeisenä iltana 0,1 promillen "humalassa" ajava.

Joku semmonen käytäntö että kortin lähtemisen ym. sanktioiden lisäksi auto menee valtiolle, jolta sen sitten voi itselleen lunastaa vaikkapa "20% käyvästä arvosta, kuitenkin vähintään 3000€" -hintaan. Tai no...jos on kaverin auto, varastettu auto...ja kyllähän se rapajuoppo aina cherryn jostain alleen löytää. Ehkei hyvä idea.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 19.9.2007 18:35

Joo ja 60-vuotias pappa heitti traktorilla voltin 1,21 promillen humalassa:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1437791

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.9.2007 18:50

Pakkotyötä vaan kehiin! Paskan lapiominen kasasta A kasaan B Siperiaan perustetussa laitoksessa vesi + näkkäri eväillä vois olla kova sana. Isoa sakkoa ehdottomasti, jos ei rahaa maksaa niin sinne siperiaan sitten. Sama periaate kaikkiin muihinkin pikkurikollisiin, luulisi siinä kohdin väkisinkin oppivan.

Puhdas nollaraja tuntuu älyttömältä. Taas kerran ehdotus joka ei takuulla vaikuta paskan vertaa siihen ryhmään joka kännissä (0,5 promillea vähintään) ajelee.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 19.9.2007 18:52

O-toleranssissa on se etu, ettei kenenkään tartte miettiä onko ajokunnossa.

Miten tuo nollaraja muka poistaisi sen ettei tarvisi miettiä ajokuntoa?
Meinaatko että ihan sama miettiikö vai ei, niin viisari värähtää kuitenkin joka puhalluksesta?

Euso
-
Viestit: 192
Liittynyt: 24.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Euso » 19.9.2007 21:44

Kyllä minusta eniten järkeä on tuossa "yöksi putkaan" -ideassa. Näin minimoitaisiin vahingot ja mahdolliset kortitta ajamiset ainakin tuon humalan osalta. Lisäksi se kuva lehteen voisi olla ihan käypä rangaistus. Vankila on turhan rankka ja vankilaitosta kuormittava tapa, joten esim. juuri se yhdyskuntapalvelu voisi olla toimivampi ratkaisu.

Promillerajaa en lähtisi laskemaan, syyt on jo moneen kertaan tässäkin ketjussa sanottu.

a9801259
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2003 19:50

ViestiKirjoittaja a9801259 » 19.9.2007 23:08

Nollaraja, kuva lehteen ja ekasta kerrasta linnaan; mitä ihmettä teidän päässä oikein liikkuu?

Onneksi kukaan teistä ei noista asioista pääse päättämään.

Vaikka ei ole kovin viisasta ajaa autolla humaltuneena, pitäisi selvinpäin tämmöistä palstaa lukevien edes koettaa ymmärtää sitä mitä kirjoittaa.

Onneksi tuolla välissä nyt on sentäs muitakin, ei niin, miten sen nyt sanoisi, fasistisia kannanottoja.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 19.9.2007 23:19

Tuo "työ" rangaistus voisi olla aika hyvä ratkaisu ja sellaisessa paikassa missä varmasti joutuu töitä kans tekemään. Kyllä varmasti alkaa miettiä kaksi kertaa lähteekö enään seuraavalla kerralla kännissä/humalassa auton rattiin.
Soppeli sakko maksettavaksi ja kunnon pakkotyö. Saisivat talveksi lumen pukkaajia taloyhtiöihin ja kesäisin maaurakoitsijat lapiomiehiä...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.9.2007 23:55

Minusta tuo "pakkotyö" olisi ihanne mm. nuorille autovarkaille. Siinä kun pitkän automurtoputken tai muun rötöstelyn jälkeen tekis pari vuotta ilman huumeita jotain raskasta fyysistä työtä siten, että valtio pidättäis palkasta suoraan ~98% vahingonkorvauksiin niin kauan että korvaukset olisi hoidettu, vois rikollisen maailmankuva muuttua. Näkis mistä se raha tulee. Illat ja viikonloput vietettäs sellissä tai muuten suljetussa laitoksessa. Työn täytyis olla yksinkertaista ja fyysistä työtä just tyyliin "ojankaivuu lapiolla" tai joku sähkölinjan raivaus ja homma tehtäis tiukassa valvonnassa korkeintaan lakisääteisten taukojen tahdittamana. Ja kuten jo mainittiin, joku taloyhtiö sais lumenkolaajia halvalla; kaikki voittaa.

Ku eihän näitä taparikollisia paskaakaan kiinnosta jos tulee jostain 30,000€ korvaukset maksettavaksi, ku aikomuksissa ei ole ikinä tehdä päivääkään oikeaa työtä. Tämmösiä jätkiä sitten vielä elätetään vankiloissa joissa voivat samalla pyörittää vaikka huumekauppaa, käydä punttiksella ja punoa uusia juonia, kunnes pääsevät vapauteen entistä pahempina.

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 20.9.2007 0:10

Jos vaihtoehtoina rangaistukselle on vaikka tuo yö putkassa + ajokielto + sakot tai pakkotyö Siperiassa, mitäs luulette että sekä 0,2 että 3,0 promillen pieruissa ajeleva tekee kun poliisit yrittää pysäyttää? Ohjaa auton heti sivuun ja valmistautuu kovaan rangaistukseen vai jotain muuta?

K
-
Viestit: 4
Liittynyt: 7.4.2005 22:02

ViestiKirjoittaja K » 20.9.2007 0:27

Ehkä nollatoleranssia järkevämpää voisi olla törkeän rattijuopumuksen rajan alentaminen esim 1,0 promilleen. Tämän lisäksi rangaistuksia tulisi koventaa huomattavasti nimenomaan tämän rajan ylittyessä. Näin ns. vähäisemmistä rikkeistä (lue puhallat esim. 0,3) ei syntyisi valtavaa työmäärää (ja verorahojen käyttöä) ja pelote lähteä oikeasti kännissä ajamaan kasvaisi ja toivottavasti myös vähentäisi ko. toiminnan määrää.
Mikä sitten olisi mistäkin sopiva rangaistus, se jääköön viisaampien ratkottavaksi. Tuskin nyt kuitenkaan kuva lehteen tai 20 000 euron sakot IMHO

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.9.2007 0:29

^^ Kunnon rangaistus ehkä saisi ihmiset miettimään, ja ennenkaikkea asennoitumaan asiaan eri tavalla. Nykyinen pään taputus ja ajokielto ei ihan oikeasti kiinnosta paskanvertaa näitä ihmisiä joilla ei ole "mitään menetettävää". Joku oikeasti tuntuva rangaistus (myös persaukisille) pitäisi ihan oikeasti olla.

Nyky mallilla, porukkahan laittaa vain sakkolaput sun muut pinoon sitämukaa kun niitä kertyy. Välillä lusitaan pari päivää, sehän on ihan hyvää "terveys" lomailua silloin tällöin.

Toisaalta, ainakin ulosottomies ja käräjäoikeuksien syyttäjät/tuomarit pysyy leivänsyrjässä, kun jatkuvalla syötöllä riittää näitä caseja oikeusistuimeen. Syytetyt harvoin itse vaivautuvat edes paikalle.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 20.9.2007 0:50

Jos vaihtoehtoina rangaistukselle on vaikka tuo yö putkassa + ajokielto + sakot tai pakkotyö Siperiassa, mitäs luulette että sekä 0,2 että 3,0 promillen pieruissa ajeleva tekee kun poliisit yrittää pysäyttää? Ohjaa auton heti sivuun ja valmistautuu kovaan rangaistukseen vai jotain muuta?


No tietenkin käyttöön rangaistuksena otettaisiin vain tuo soppeli sakko ja kunnon työ niin olettaisin tilastojen muuttuvan aika hyvästi. Jos meinaavat työpäivän jälkeen vielä kännissä lähteä auton rattiin niin voi melkein olettaa, että matka tyssää jo ennen ulko ovea kun työ uuvuttaa jo siihen malliin, että se siitä...
Kokeilemallahan se selviäis. Parin vuoden kokeilulla saataisiin jo tietää tuleeko hyviä tuloksi kun rangaistuksena olisi työ lapiomiehen homma kunnon minimi palkalla josta osa menisi parempaan talteen/käyttöön suoraan tapaus kohtaisesti...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 20.9.2007 8:42

Miten tuo nollaraja muka poistaisi sen ettei tarvisi miettiä ajokuntoa?
Meinaatko että ihan sama miettiikö vai ei, niin viisari värähtää kuitenkin joka puhalluksesta?

Mitä et ymmärtänyt? Sehän poistaa moisen miettimisen hyvin selkeästi sillä mentaliteetilla, että jos otat et aja ja jos ajat et ota.

Kyllä se ruoka maistuu sen veden / maidonkin / muun alkoholittoman virvoikkeen kanssa.
Minkä takia joka ruokaan / juhlaan täytyy aina sitoa se pakollinen viina? Väitättekö ettei muka pysty asioista nauttimaan, jos ei saa alkoholilla huuhdottua palaa alas?

Ja en ole raivoraitis, en vain koe mitenkään mahdottomana ajatusta lähteä juhlimaan, syömään jne. ilman alkoholia. Ja jos tänään juon sen saunaoluen, niin täytyy kyllä maksassa olla vikaa, jotta huomenna mittari heilahtaa...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 20.9.2007 9:25

Jaa, mutta minä nautin useimpien alkoholijuomien MAUSTA myös, mielestäni mikään ei voita olutta tai viiniä useamman ruoan kanssa, se ei minusta rattijuoppoa tee, jos otan yhden annoksen tunnin tai parin aikana. Minusta se vaan kuuluu annokseen, työpaikkaruokalassa ja arkena otan jotain muuta, mutta haluan maksamani ruoan veroisen juoman sen kumppaniksi ravintolassa, ilman että pitää poliisia pelätä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.9.2007 10:08

Jep, kyllä täältäkin tulee tiukka ei sille puhtaalle 0 linjalle. Kuitenkaan tälläinenkään malli ei vaikuttaisi itse ongelmaan pätkääkään.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 20.9.2007 11:22

Mielestäni 0.5 promillea on hyvä raja, mutta järjestelmää voisi muuttaa, siten että 0.2 promillesta voisi antaa jo jonkunlaisen sakkorangaistuksen. Ajokortin menetys ja kunnon tuomio tulisi kuitenkin vasta 0.5 promillen ylityksestä.

Nykyisten taparattijuoppojen asenteisiin vaan on hyvin vaikea vaikuttaa. Ehkä seuraava sukupolvi on edeltäjäänsä viisaampi.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 20.9.2007 15:01

Sehän poistaa moisen miettimisen hyvin selkeästi sillä mentaliteetilla, että jos otat et aja ja jos ajat et ota.

Entä jos ottaakin esim. juhannuksena vaikka 2-3 päivää putkeen, niin eikö tarvi miettiä huomenna tai ylihuomenna joko pystyisi ajamaan?
Vai onko se niin, että jos otta niin sitten ei ajeta enää koskaan eikä ikinä?

Kyllähän sen nyt tietää että kun pullo aukeaa niin auto jää pihaan, oli promillet mitä hyvänsä.
Mutta entäs sitten "juhlien" jälkeen? Onko aina lähdettävä verikokeeseen varmistumaan ajokunnosta?
Esim. sitä 0-0,2 promillen humalaa ei varmasti siinä vaiheessa huomaa ilman testejä.
Eikä se kyllä ajosuoritukseenkaan vaikuta sen enempää kuin se jos olisi saman juhlimisajan vain lukenut raamattua.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 20.9.2007 15:18

Vai onko se niin, että jos otta niin sitten ei ajeta enää koskaan eikä ikinä?

Tuo nyt on jo melkoisen lapsellista tekstiä, eikö?

Entä jos ottaakin esim. juhannuksena vaikka 2-3 päivää putkeen, niin eikö tarvi miettiä huomenna tai ylihuomenna joko pystyisi ajamaan?

Sitähän voi miettiä esim silloin jussina, että huomenna pitäisi lähteä ajamaan, että otetaanko sitten vielä tänään vai aloitetaanko jo laskeutuun arkeen. Ei se niin vaikeeta voi olla.

Pete``
-
Viestit: 157
Liittynyt: 6.3.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Pete`` » 20.9.2007 15:50

Nollatoleranssi vain lisäisi sellaisia vahinko juopumuksia. Esimerkiksi kaikki eivät ymmärrä rajun juhlinnan jälkeen sitä että seuraavan päivän pahaolo onkin merkki siitä että vielä on hieman alkoholia veressä. Näin kaikille tietämättömille/muille suhareille tulisi heti kauheat tuomiot, vaikka puhaltaisivat sen 0.1 promillea.

Ja varmasti melkein jokainen ihminen ajaa joskus krapulassa autolla.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 20.9.2007 15:55

Tuo nyt on jo melkoisen lapsellista tekstiä, eikö?

Ei mielestäni sen lapsellisempaa kuin ehdotukset 0-toleranssista, joka on 100% varmuudella vain lisäisi rattijuopumusten määrää.

Sitähän voi miettiä esim silloin jussina, että huomenna pitäisi lähteä ajamaan, että otetaanko sitten vielä tänään vai aloitetaanko jo laskeutuun arkeen.

Myös väsyneenä ja voimakkaissa tunnetiloissa ajamiset tulisi myös pystyä karsimaan pois liikenteestä.

Mielestäni katsastamattomalla autolla ajaminen on vähintään yhtä vaarallista kuin 0,01-0,5 promillen humalassa ajaminen,
joten siitäkin pitäisi määrätä pariksi vuodeksi siperiaan ojia kaivamaan ja auto valtiolle.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.9.2007 18:01

Tuo 0,1 promillen "humalasta" rankaiseminen on melkein sama kuin jos kortti lähtisi 1km/h ylinopeudesta. Rattijuopumusongelmaa poistamaan luodusta laista tulisi itsessään suurempi ongelma; jokainen 0,1 promillea alkoholia veressään ajava jos lähtisi käräjille olishan se melkoinen rumba. Lisäksi kun kerran eläessäsi puhallat alkometriin kevyen baari-illan jälkeisenä iltana niin saat unohtaa joukon haaveammatteja, tai ainakin tiettyihin työtehtäviin pääseminen vaikeutuu huomattavasti. Kuten on jo todettu niin ongelmia aiheuttavat ne jotka ajavat oikeasti todella kännissä, ja ne jätkät hyppää rattiin oli rattijuoppouden promillerajat ja sanktiot mitä tahansa.

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 20.9.2007 23:35

Mielestäni on hurskastelua puhua rattijuopumusrajojen alentamisesta, kun tien päällä ei asiaa juurikaan valvota. Aivan sama kuin hands-free -pakko.

Rajat ja rangaistukset ihan ok nykyiselläänkin, kunhan niitä valvottaisiin! Kuoleman- ja vammantuottamukset erikseen. Niissä olisi ennemmin keskusteltavaa.

Ehdotukseni: Uusien kameratolppien tuomilla varoilla puhallusratsioita lisää.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 21.9.2007 0:17

Mun mielestä nykyiset promillerajat on aivan hyvät, järkevät jopa. Mutta tuomioita tulisi kyllä koventaa huomattavasti. Nimenomaan joku 0,2‰ on niin vähän, että ajoon vaikuttaa paljon enemmän mielentila ja muut seikat, kuin se alkoholin määrä veressä. Mutta 0,5‰ on jo sen verran, että se vaikuttaa selkeästi ajoon, ja sen voi jo huomata itsekin ilman mitään testejä, joten siitä sitten reilusti sanktiota. Eihän noita rattijuoppoja varmaan saada ikinä pois liikenteestä kokonaan, se vain on sitten niin, että ainoastaan ne räikeimmät tapaukset jäävät sinne. Edistäisihän se silti paljon liikenneturvallisuutta, kun olisi huomattavasti vähemmän riskitekijöitä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 21.9.2007 0:35

Jep. Kuitenkin se ajokielto on monelle aika mitätön rangaistus. Ja se b-luokan porukka jolla ulosotossa jo saatavia, ei se sakkokaan paina paskan vertaa.

a9801259
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2003 19:50

ViestiKirjoittaja a9801259 » 21.9.2007 10:48

Yksi temppu voisi olla sellainen, että näille humalassa ajamisesta kiinni jääneillä ostatettaisiin sellainen poliisinkin käyttämä noin 500 euron tarkkuusalkometri tarpeineen ja annettaisiin sen oikeaoppiseen käyttöön liittyvä muutaman tunnin koulutus.

Tämän jälkeen heillä olisi käytössään itse maksamansa oma mittari, jolla he voisivat, samoin kuin poliisi kurssin saaneena, mitata luotettavasti itse oman ajokuntonsa.

Tähän voisi liittyä vaikka viiden vuoden tarkkailujakso, jossa kyseinen henkilö olisi velvollinen, omaan laskuunsa, kalibroimaan mittarin määräajoin.

Eihän tuo estä humalassa ajoa mutta milläs sen järkevästi estäisi? Ja ollaanhan sitä tavallaan myöhässä joka tapauksessa, kun ei olla onnistuttu "sitä ensimmäistä kertaa" ehkäisemään ennakoivalla valistuksella.

Vaikka me ihmisinä olemmekin aika tyhmiä, ei ihmiset ole niin tyhmiä, että ne eivät asioita ymmärrä.

Niitä vaan pitää ohjata toimimaan oikeammin. Kaikkia virheitä, kun ei edes tule kitkeä.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 21.9.2007 14:20

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007092 ... 3_uu.shtml

Voisko tommosta jo lyödä kerran ja hartaasti vaikka mailalla päähän?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 21.9.2007 14:21

Yhteiskunnan tarjoama nappi olisi parempi hoitokeino... ja saunan taakke.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 21.9.2007 14:44

Kyllä siellä vankilassa on ihan liian mukavaa nykyään. Vankilan pitäisi olla tehokas pelote, eikä lomakoti.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 21.9.2007 15:15

^^^ Auttaisikohan se 0-toleranssi?
Sittenhän se varmaan olisi tietoinen omasta ajokunnottomuudestaan?

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 21.9.2007 16:35

^^^ Auttaisikohan se 0-toleranssi?
Sittenhän se varmaan olisi tietoinen omasta ajokunnottomuudestaan?


Ainut syy miks ite vastustain 0-toleranssia on et jos on ollut ottamassa ja seuraavana aamuna/päivänä pitäs ajaa jonnekin esim kotiin... Se viisari värähtää kuitenkin aika helposti nollasta ylös, vaikka ei meniskää muuta kun esim. 0,1.

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 21.9.2007 19:16

0-0,5 edit: promillen humala ei vaikuta huomattavasti ajokykyä heikentävästi. ~16h tunnin valvominen ja ratti on ihan yhtä vaarallista.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 21.9.2007 23:15

~16h tunnin valvominen ja ratti on ihan yhtä vaarallista.


Niinpä, vaan miten väsyneitä kuskejakaan tuolta liikenteestä saa poimittua. Itekin monesti yövuoron jälkeen (12h) on monesti ollut niin ettei mitään muistikuvia koko kotimatkasta.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 22.9.2007 0:32

No tuohon väsymykseen on sentään helppo ja nopea keino, ottaa parinkymmenen minuutin nokoset, verryttelee ja jaloittelee sen jälkeen hetken ja ei ku baanalle. Hyvin jaksaa ainakin seuraavan tunnin ajan ajella virkeänä ja keskittyneenä.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 22.9.2007 8:56

Jarok, sama konsti on päissään ajamiseen. Nukkuu sen humalan pois ennen kun ajaa.

Klonkkari
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.5.2007 18:49

ViestiKirjoittaja Klonkkari » 22.9.2007 20:47


lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.9.2007 9:14

Väsymykseen eli virkeystilan palauttamiseen auttaa usein hyvinkin lyhytaikainen lepo, toisin kuin humalatilaan.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 24.9.2007 14:25

Hyviä viestejä olette kirjoitelleet, mielenkiintoista lukemista. No entäpä sitten taas tämä:

http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/u ... id=1439351

Mitä mielipiteitä herättää? Sallittaisiinko joissakin tapauksissa pieni sakinhivutus? Olisiko häpeä rangaistus lehdessä toimiva?

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 24.9.2007 14:32

Toimiskohan oikeasti, jos laitettais vaikka paikalliseen lehteen ISOLLA kuva, nimi ja promillelukema. Ja ilmoituksen joutuisi vielä ihan itse viemään sinne lehden toimistoon.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.9.2007 14:37

Jalkapuu voitaisiin ottaa kyllä taas käyttöön. Siihen kiinni, viereen lappu mihin syyllistynyt ja torille. Kyllä kohta täytyy valtiovallan tähän asiaan puuttua, kun tuntuu että näitä on viikko viikolta aina vaan enemmän.

Pete``
-
Viestit: 157
Liittynyt: 6.3.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Pete`` » 24.9.2007 14:52

Eihän tuommosessa ole enää mitään järkeä. Maasta karkoitus alkaisi olla tuolle suharille jo oikea rangaistus. Eipähän enää rötöstelis Suomessa.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 24.9.2007 15:30

Rikoksentekovälineen takavarikoinnin luulis olevan tehokas tapa...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.9.2007 17:05

^ varsinkin jos tämä ulotettaisiin myös lainapeleihin :) laittais hieman ihmiset miettimään antaako omaa kippoaan sille tapajuopolle.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.9.2007 17:34

Ehdotin tuolla Audifinnsin puolella ääri-islamilaisten rangaistuskeinojen soveltamista. En usko, että mikään muu tepsii, jos tuokaan. Tosin kädettömänä on huono ajaa...

nafta-
-
Viestit: 64
Liittynyt: 9.8.2005 20:40

ViestiKirjoittaja nafta- » 24.9.2007 20:40

Myös ruoskinta Singaporen malliin voisi olla kokeilemisen arvoista...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.9.2007 20:59

Toimiskohan oikeasti, jos laitettais vaikka paikalliseen lehteen ISOLLA kuva, nimi ja promillelukema. Ja ilmoituksen joutuisi vielä ihan itse viemään sinne lehden toimistoon.


Uskaltaisin epäillä, että kaveri joka syyllistyy esim. 11. kertaa rattijuopumukseen, ei ole kiinnostunut siitä onko naaman kuva iltalehdessä vaiko jossain Perähikiän sanomissa.

Mä olisin edelleen sen rankan työrangaistuksen kannalla. Vaikka taitaa se pakkotyö (paskempi sellainen) polkea ihmisoikeuksia tai muuta ituhippipaskaa. - Lienee tosin toiveajattelua tässä kukkahattutätien luvatussa maassa.

^ varsinkin jos tämä ulotettaisiin myös lainapeleihin :) laittais hieman ihmiset miettimään antaako omaa kippoaan sille tapajuopolle.


Miten sen sitten tietää, aikooko kaveri ajella autolla kännissä vaiko ei?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.9.2007 21:06

Joskus olen nähnyt dokumentteja, joissa esim. USA:ssa ja Japanissa on käytetty nuorille rikollisille eräänlaista vaihtoehtovankilaa, jossa on äärimmilleen vedetty kuri ja henkinen rasitus. Hommaa kuvailtiin niin, että "ihminen murretaan henkisesti ja rakennetaan uudelleen". Jenkkiversiossa punaniskasheriffit huusivat ja **ttuilivat pää punasena aamusta iltaan niille pikku nilkeille ja ku tuota toistettiin viikkokausia niin siinä pahimmatki kovanaamat jo lopuksi itkivät ja hokivat vain että "yes sir!". Siellä tuli huumediilereistäki pyhäkoulupoikia ku niitä puolen vuoden kurituksen jälkeen haastateltiin. Vankilarangaistuksen kesto oli murto-osa siitä mitä samasta rikkeestä olis saanu normaalissa vankilassa istua, mutta vaikutus oli aivan eri luokkaa.

Japanin versio liittyi jotenkin sikäläisessä kulttuurissa painotettavaan yhteisöllisyyteen tyyliin "olet pettänyt yhteisösi" ym. häpeällistä joten se ei ole täällä harvaan asutussa maassa välttämättä toimiva ratkaisu kun naapureista ei välitetä muutenkaan.

Oisko näistä netissä jotain tarkempaa tietoa, moni on varmaan nähnyt ko. dokumentit?

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 24.9.2007 22:17

E: oho eiku
Viimeksi muokannut -VariAntti-, 24.9.2007 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 24.9.2007 22:17

~16h tunnin valvominen ja ratti on ihan yhtä vaarallista.


Niinpä, vaan miten väsyneitä kuskejakaan tuolta liikenteestä saa poimittua. Itekin monesti yövuoron jälkeen (12h) on monesti ollut niin ettei mitään muistikuvia koko kotimatkasta.


Kyllähä sitä nyt edellisen yön nukkuneena pystyy se ~parikymmentä tuntia ajelemaan ihan hyvin. Sitten alkaa oleen vaarallísta jos yli vrk:n valvoneena tai useana peräkkäisenä yönä vaan muutaman tunnin on nukkunut ja lähtee ajelemaan ainaki pitempää matkaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.9.2007 23:11

Miten sen sitten tietää, aikooko kaveri ajella autolla kännissä vaiko ei?

Kuten kirjoitin, että laittaisi ainakin ihmiset miettimään lainaako autoaan tapajuopolle vai ei. Itse ainakin miettisin, jos useammin kuin kerran ratista kärähtänyt kaveri tulisi autoani lainaamaan, että noinkohan se tälläkin kertaa ajaa maistissa. Ja lehtien kirjoittelujen perusteella voi todeta, että aika huonosti se koira näyttää uusia temppuja oppivan.

e: ja täytyy todeta, että en lainaa autoani kellekkään joten ei tartte arvuutella että ajetaanko sillä kännissä...

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 25.9.2007 10:33

Entäs jos joku varastaa autosi, ajelee sillä kännissä ja auto menee valtiolle?
Onko sekin ihan jees?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.9.2007 10:47

Varkaustapaus on tietty erikseen. Tokihan siitä tehdään rikosilmoitus, eikö?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.9.2007 14:14

Musta aika naurettava idea että auton omistajankin pitäisi ruveta lastenhoitajaksi ja holhota ettei vaan lainaaja aja maistissa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.9.2007 14:40

No millä sitten karsisit juoppoja liikenteestä?
Lehtiotsikoiden perusteella noita kymmeniä kertoja kärynneitä kun ei tunnu juuri mikään kiinnostavan. Auto valtiolle hidastaa ainakin jonkinverran.

Vai tulisiko joka autoon asennuttaa autoilijan kustannuksella alkolukko? Entäs sen tekninen kiertäminen? Naapurin Pena puhaltamaan ja taas mennään.

Tienpäällä tapahtuvan valvonnan lisääminen? Millähän rahalla sitäkin toteutettaisiin? Lisää kameratolppia, jotta saadaan rahoitus kuntoon? Ja eikös siinä olla jo allikossa, kun tienpäältä bongataan juopunut/päihtynyt autoilija?

Jos on riittävän suuri peloite/rangaistus tiedossa, niin varmana se nostaa kynnystä lähteä ajelemaan / lainaamaan autoa. Ja lainaamisella tarkoitan nyt sitä kulkipelin antamista kaverille, jonka tiedät harrastavan humaltuneena/päihtyneenä ajamista.

E:Kyllähän yksilölläkin täytyy jokin vastuu olla tekemisistään ja ratkaisuistaan. Ei kaikkea voi sälyttää yhteiskunnan paikattavaksi.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 25.9.2007 15:42

Melko sanattomaksi meinaa vetää.
Alkaa olla niin älyvapaita ehdotuksia ettei ole tosikaan.
Onhan se kännissä ajaminen väärin ja hyi hyi, mutta jotain rajaa ja miettikää järjellä niitä "toimivia" ideoitanne.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.9.2007 16:45

Kerta itse olet oikea ideariihi, niin anna tulla parempia?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.9.2007 17:27

Tuskin nyt hirveesti hidastaa auton menettäminen jos alunalkajaan on joku 300euron pommi millä ajelevat, seuraavan kuukauden sossun rahoista taas uusi alle. Kas kummaa me veronmaksajat sit maksetaan uusi rikoksentekoväline.

Toi pelotehan ei toimi, ei kukaan pelkää jos on ottanu rähinäviinaa alle ja sit hetken mielijohteesta lähdetään ajamaan. Alentaa vaan kynnystä lähteä karkuun jos vielä joutuu pelkäämään et valtio ottaa auton alta. Sama kuolemanrangaistuksien suhteen, alunperinhän niiden piti olla pelote, mut onko se vähentänyt murhia esim yhdysvalloissa? Ei ole.

Ei noita pysty estämään, aina löytyy keinot jos halua löytyy. Alkolukko on hyvä alkuaste. Musta se on vaan väärin rangaista toista jos hän lainaa auton kaverilleen, ei toisen tekemisistä voi itse ottaa vastuuta, varsinkaan jos ei kokoajan istu vieressä. Kaveri sanoo joo ei juo, mut vahingossa tulikin lähdettyä vähän aikasemmin liikenteeseen, puhaltaa 0.51 mittariin ja auto on sit valtion. Hei haloo, oikeesti. Ajattele nyt itekki vähän ton toimivuutta ja kohtuutta.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 25.9.2007 17:40

Onhan nuo kovemmat rangaistukset äkkiä ajateltuna hyvä asia, mutta lisääkö niiden uhka sitten järjettömiä karkuunajoja, poliisin pysäytysyritysten läpiajoja...?

Häpeärangaistus voisi olla yksi toimiva, tatuointi otsaan RATTIJUOPPO. Siinä saavat sitten kasvatella otsatukkaa, tai pitää lippistä naamalla nykyisen takaraivon sijaan.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 25.9.2007 17:59

Jos lähtee karkuun, niin kovemmat rangaistukset. Jos antautuu suosiolla niin kevyempi. Ja esim. jos jää rikoksesta kiinni niin tukia tiputettas automaattisesti.. Vois toimiakkii mutta eihä sitä tiiä..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.9.2007 18:03

Tuskin nyt hirveesti hidastaa auton menettäminen jos alunalkajaan on joku 300euron pommi millä ajelevat, seuraavan kuukauden sossun rahoista taas uusi alle. Kas kummaa me veronmaksajat sit maksetaan uusi rikoksentekoväline.
Laitetaan kaverille koeaika, jolloin ei voi ajoneuvoa itselleen hankkia. Tämä siis siinä vaiheessa, kun on jo useamman kerran kärähtänyt.

Musta se on vaan väärin rangaista toista jos hän lainaa auton kaverilleen, ei toisen tekemisistä voi itse ottaa vastuuta, varsinkaan jos ei kokoajan istu vieressä. Kaveri sanoo joo ei juo, mut vahingossa tulikin lähdettyä vähän aikasemmin liikenteeseen, puhaltaa 0.51 mittariin ja auto on sit valtion. Hei haloo, oikeesti. Ajattele nyt itekki vähän ton toimivuutta ja kohtuutta.
Olen jo moneen kertaan sanonut, että toistuvasti kännissä ajaville tätä voisi soveltaa. Kerta on mielestäni inhimillinen vahinko, kahdesta kerrasta eteenpäin ei enää niinkään. Ja väitän, että kaveripiiri kyllä tietää, jos joku on ratista kärynny.

Ei mikään ihme, ettei näihin saada muutoksia aikaiseksi, kun konsensus on sitä mieltä että on ihan ok päästellä pienessä höyryssä. Ehkä se ääni muuttuu, kun joku lähimmäinen ottaa ja lähtee paremmille hiihtomaille känniääliön johdosta :(

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 25.9.2007 18:39

Entä jos se auto onkin työnantajan?
On varmaan kohtuullista työnantajaa kohtaankin, jos kuskin 0,51promillen krapulahuurujen takia 1M€:n turistibussi lähtee valtiolle.

Laitetaan kaverille koeaika, jolloin ei voi ajoneuvoa itselleen hankkia.

Miten tuotakin sitten valvottaisiin?
Varmaan se peräkylän Tauno navetan takaa peltoautoa myydessään kyselee oudolta ihmiseltä, että onhan sulla varmasti oikeus ostaa ajoneuvo.

Eipä näille paljon muuta ole tehtävissä kuin sakot, ajokielto ja törkeissä/toistuvissa tapauksissa vankeus.

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 25.9.2007 18:53

Heh heh mikä viestiketju.
Nyt vaan pyrkimään arkadianmäelle ja Hyssälän kanssa laittamaan uudet mahtavat lakiehdotukset eteenpäin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.9.2007 19:01

Ilmeisesti sisälukutaito on ainakin Defeat:lla pahasti hakusessa... tai sitten ei vain tahallaankaan tahdota ymmärtää tekstiä. Olkoon, pitäkää tunkkinne.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.9.2007 19:56

Defeat aivan, toi toimisi vaan siinä vaiheessa jos autot ostettaisiin tyyliin poliisilaitokselta tai jostain autovirastosta jossa näkyy ihmisen rekisterit :D

Samantien kieltäis rattijuopoilta alkoholin oston, ihan yhtä hyvin toimii valvonta.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 25.9.2007 20:26

Voishan se olla niin, että rattijuopumuksen jälkeen et pääse enää minkään moottoriajoneuvon haltijaksi määräaikana. Mutta sehän on sitten helppo katsastuskonttorilla sanoa, että no pistetään vaimo haltijaksi, kun sitä Taunon peltoautoa ollaan rekisteröimässä uudelle omistajalle.

Ja tiedän että syrjäkylillä aikuisilla miehilläkin on syystä tai toisesta jotain kilvettömiä peltoautoja joilla käyvät marjassa/metsällä ja ajelevat sillä kylänraittia pitkin. Sellaisia ei valvo kukaan kun niitä ei ole kirjoissa eikä kansissa.

Rattijuoppo-ongelma on todellinen, ja minusta kaikki ideat sen ehkäisemiseksi on tervetulleita. Valitettavasti toimivaa ja järkevää ratkaisua tähän ei vielä ole keksitty. Kehotan kuitenkin paria herraa hieman rauhoittumaan, vaikka minustakin totaalinen nollatoleranssi tai muuten pikku krapulassa ajelevien lynkkaus on turhaa hurskastelua :)

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 25.9.2007 20:52

Viina+Autoilu on kiellettyä, eikä se näytä toimivan.
Viina on ollut kiellettyä, eikä se toiminut.
Kannattaisiko pelkkää autoilun kieltämistä kokeilla? Se voisi olla helpommin valvottavissa ja ei olisi kännisiä kuskeja, kun ei olisi selviäkään.

Joo myönnetään että näiden viestien tarkoitus on ollut lähinnä herättää siihen totuuteen että ongelman poistaminen on käytännössä lähes mahdotonta.
Kyllä se asia täytyisi lähteä henkilöstä itsestää, ettei kännissä ajeta.
Aukoton holhous ei ole mahdollista ja vaikka olisikin, niin se ei voi toimia.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 25.9.2007 23:03

Tuskin nyt hirveesti hidastaa auton menettäminen jos alunalkajaan on joku 300euron pommi millä ajelevat, seuraavan kuukauden sossun rahoista taas uusi alle. Kas kummaa me veronmaksajat sit maksetaan uusi rikoksentekoväline.
Laitetaan kaverille koeaika, jolloin ei voi ajoneuvoa itselleen hankkia. Tämä siis siinä vaiheessa, kun on jo useamman kerran kärähtänyt.


Juurikin.


Kyllä se asia täytyisi lähteä henkilöstä itsestää, ettei kännissä ajeta.
Aukoton holhous ei ole mahdollista ja vaikka olisikin, niin se ei voi toimia.


Kyllä näin on. Koskee löhes kaikkea. Mun mielestä "auto valtiolle" yms jutut on kaukana oikeusvaltion meiningistä. Nykyiset kameratolpat, jonka perusteella lähetellään sakkoja auton haltijalle, vaikka kuvassa olisi itse Elvis. (joka ei kuitenkaan olisi ajoneuvon haltija/omistaja) Pitää itsekin vissiin tulostella autoon pinkka "käyttölupa"papereita jollaisen pistää kaverin / emännän / porukoiden yms. täytteleen oka kerta jos sattuu mun autoilla ajelemaan.

Rangaistukset ei saa olla liian rankkoja, mutta pitäisi olla kunnon pelote, jottei nk. perseaukiset rellestä oman mielensä mukaan. Sakot kuitenkin maksellaan useasti sossun rahoilla, tai kerätään piikkiä riittävästi ja lusitaan muutama kk silloin tällöin.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 26.9.2007 0:43

vaikka kuvassa olisi itse Elvis.

Ei muuten hassumpi idea :-D
Pitää varmaan käydä hakemassa moinen naamari pilailupuodista, ja ilmoittaa auto varastetuksi jos "välähtää" ;-)

Ja taaskaan en yllytä ketään tekemään noin... Se lienee laitonta.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 27.9.2007 18:53

Nyt rekkakuski kärysi ratista:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007092 ... 2_uu.shtml

Alkaa jo tulla vahinkoa aikaan, jos kuski sammuu täysperävaunurekan rattiin ja rekka menee vastaantulevien kaistalle :/

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 27.9.2007 23:37

Kait sekin tässä maassa saa korttinsa nopeasti takaisin kun tarvii sitä työssään?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 28.9.2007 21:38

cancermann, tuosta vaan tulee mieleen se juttu iltalehdessä missä kameraan oli ajanut (ilman kilpeä luonnollisesti), eka kolme autoa joita kuljetti possu-naamariset henkilöt ja neljännessä autossa oli susi-naamarilla varustettu kuski :-D

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 17.10.2007 20:52

No tämä alkaa olla jo aika hölmöyden huippu jo...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710176727375_uu.shtml

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.10.2007 21:13

Nykyajan nuorisolla taitaa olla tylsää =)

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 19.10.2007 18:00

Eihän siinä ole mitään ongelmaa, jos työnantajan ajoneuvo takavarikoidaan valtiolle. Tähän vain laaditaan takaisinlunastuspykälä, jossa vaikkapa se 1m€ turistibussi lunastetaan takaisin yritykselle ja "velka" siirretään automaattisesti rattarin piikkiin ja ulosottoon. Samoin tuo pykälä iskisi kivasti kaikkiin työsuhde autoilijoihin, koska firmanautolla kännissä ajo on selvä irtisanomisperuste, joten firmat pystyisivät välttämään kaiken maailman turhat kuntoutukset noiden luusereiden osalta ja ne saataisiin mahdollisiman jouhevasti firmasta ulos. Tässä kohtaa poliisinkaan ei tarvitsisi miettiä vaitiolovelvollisuutta, koska heidän olisi ilmoitettava takavarikoidun ajoneuvon omistajalle takavarikosta. Nythän poliisilla ei ole oikeutta ilmoittaa työnanatajalle, vaikka ammattikuski käryää ratista ja menettää kortin, mikäli tämä tapahtuu omalla autolla (työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa, mikäli menettää ajo-oikeuden, mutta eipä taida monikaan näin menetellä, vaan hakevat vain saikkea pari kuukautta eri syillä).

Meillä duunissa osui juuri tällainen case missä kuski oli menettänyt kortin pari viikkoa aikaisemmin ja osui saman partion (ilmeisesti) kohdalle, joka pysäytti kuskin tunnistettuaan tämän. Onneksi tällä kertaa alla oli firman auto ja poliisi tietenkin ilmoitti firmaan päivystäjälle, joka kävi sitten hakemassa auton poliisilta. Tämäkään ei olisi tullut työnantajan tietoon, jos ko. kuski olisi narahtanut ilman korttia ajosta omalla autolla... Nyt homma oli helppo hoitaa kerralla kuntoon. Ei näitä luusereita kuulu silitellä, kerta on vahinko ja sen jälkeiset kerrat tyhmyyttä.

En ymmärrä näitä: jos vahingossa menee rattiin edellisen illan jälkeen... Siis häh, onko sitä viinaa pakko kitata niin paljon, että promilleja on veressä seuraavanakin päivänä? Alkoholistin määritelmään voisi olla ihan hyvä tutustua ja miettiä, onko itsellä ongelmia ko. nesteen suhteen.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.10.2007 18:19

jcf kirjoitti:........ Ei näitä luusereita kuulu silitellä, kerta on vahinko ja sen jälkeiset kerrat tyhmyyttä.

En ymmärrä näitä: jos vahingossa menee rattiin edellisen illan jälkeen... Siis häh, onko sitä viinaa pakko kitata niin paljon, että promilleja on veressä seuraavanakin päivänä? Alkoholistin määritelmään voisi olla ihan hyvä tutustua ja miettiä, onko itsellä ongelmia ko. nesteen suhteen.

Amen brotha, kiva tietää ettei ole yksin ajatuksen kanssa. Ehdin jo huolestumaan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 19.10.2007 18:29

Siis häh, onko sitä viinaa pakko kitata niin paljon, että promilleja on veressä seuraavanakin päivänä? Alkoholistin määritelmään voisi olla ihan hyvä tutustua ja miettiä, onko itsellä ongelmia ko. nesteen suhteen.

No nyt alkoi menemään jo raittiusvalistuksen puolelle. Jos tuo on alkoholistin määritelmä niin suurin osa tuntemistani henkilöistä on alkoholisteja. Kyllä silloin kun itsekin otan niin lähes aina otan sen verran että niitä promilleja on vielä seuraavana päivänä. Mutta en silloin kyllä auton rattiin ole menossa. Se vaan pitää tajuta että kun viinaa on otettu niin silloin ei rattiin mennä, en yksinkertaisesti ymmärrä mikä siinä voi ihmisille olla niin vaikeaa.
Alkoholismi on sairaus, ja pirullinen sairaus onkin. Se pitäisi jokaisen ymmärtää. Mutta ei sillä alkoholismilla voi selittää rattijuoppoutta, eikä se ole mikään lieventävä tekijä humalassa ajamiselle.

edit. Ja ei, en todellakaan ole alkoholisti. Vaikka opiskelijan ja alkoholistin ero onkin melko pieni. Opiskelijan ja alkoholisinhan erottaa se, että aamulla opiskelija menee kouluun ;)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.10.2007 19:23

En ymmärrä näitä: jos vahingossa menee rattiin edellisen illan jälkeen... Siis häh, onko sitä viinaa pakko kitata niin paljon, että promilleja on veressä seuraavanakin päivänä? Alkoholistin määritelmään voisi olla ihan hyvä tutustua ja miettiä, onko itsellä ongelmia ko. nesteen suhteen.


Tuskin näitä kuskeja nyt ihan liikoja tuolla on? Ja ne jotka on, harva puhaltelee mitään 0,5-1 promillen lukuja.

Koskahan jenkkileffat kielletään kokonaan, niistähän saa teinit hyviä vaikutteita, autolla lähdetään baarista umpitunnelissa Bourbon pullo paperipussissa josta on hyvä naukkailla kotimatka että pysyy hereillä.

Sopisi hyvin tähän helvetilliseen holhoamiseen.

Eihän siinä ole mitään ongelmaa, jos työnantajan ajoneuvo takavarikoidaan valtiolle. Tähän vain laaditaan takaisinlunastuspykälä, jossa vaikkapa se 1m€ turistibussi lunastetaan takaisin yritykselle ja "velka" siirretään automaattisesti rattarin piikkiin ja ulosottoon.


Meinaat että siitä olisi oikeasti hyötyä, jos bussikuskille paiskattaisiin esim. yhtäkkiä 1meur lasku? - Mun mielestä tuosta ei tulisi muuta kuin yhteiskunnalle yksi syrjäytynyt persoona lisää, joka ei tasan tee tuntiakaan töitä sun muutakaan.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 20.10.2007 2:07

jopa 80 kilometrin tuntivauhdilla.

Heehee! Mihin saa nauraa :-D
V***u joo, jopa 35km/h tuntivauhdilla, jos ajais jossain mielisairaalan lähistöllä.

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 20.10.2007 12:50

Tuskin näitä kuskeja nyt ihan liikoja tuolla on? Ja ne jotka on, harva puhaltelee mitään 0,5-1 promillen lukuja.


Päinvastoin tuo on tyypillisen rattarin profiili (meni vaan vähän pitkäksi). Yleensä työssä käyvä ihan normaali kaveri. Kaikki tietävät, että kyseessä on se firman ilopilleri, joka aina joutaa lähtemään parille hyvällä syyllä. Kun sitten kiinni jääneiden perusteella arvioidaan tuolla tienpäällä olevia, niin niitä on paljon.

Ehkäpä rangaistuksien pitäisi olla riittäviä ja osaksi siksi ne autot pitäisi takavarikoida, jotta työntekijä ei voi välttyä irtisanomiselta kännissä kohellettuaan. Toisaalta haluatko oikeudessa tuomariksi juopon (vaikkapa olet tullut alkoholistin peräänajamaksi, kun hän on paennut poliisia), jolla kädet tärisevät ja ainoa ajatus kulkee kohti iltaa ja paria rauhoittavaa, tai sairaalassa onnettomuuden jälkeen lääkärin jonka ainoa ajatus on, että tämä tästä pois alta ja sitten pääsee baariin? Entäpä poliisi tai palomies, jolla fysiikka ei oikein pelaa, koska krapula on niin hirveä ja kylmää hikeä pukkaa pintaan samalla, kun pitäisi vetää letkua palopaikalle tai taltuttaa delikassa riehuvaa yritysjohtajaa joka pahoinpitelee lapsiaan?

Se on hienoa kertoa täällä miten alkoholi ei ole ongelma tiellä tai yleisti elämässä muutenkaan. Suosittelen tutustumista minkä tahansa yliopistollisen sairaalan osastolle, missä näitä pari olutta ottaneita hoidetaan (potilas lepositeissä pamilla tainnutettuna, kun juoppohulluus kohtauksessa on yritetty tappaa tai pahoinpidelty muita) sekä samalla vaikkapa vierailu leikkuriin, missä näiden uhreja leikellään. Palataan sen jälkeen tähän ei-niitä-paljoa-ole asiaan ja samalla voidaan miettiä tätä: alkoholisti ei selviä töihin kommenttia (on muuten ihan menestynyttä väkeä tuolla ja edellä heitetyn perusteella he eivät siis ole alkoholisteja).

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 20.10.2007 14:08

Onneksi Räsänen on nyt vaatimassa kieltolakia takaisin, niin saadaan nämä ongelmat loppumaan.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007102 ... 1_uu.shtml

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.10.2007 14:16

^Huoh.... Millähän tuon naisen sais tuolta eduskunnasta pois.... Nää sen ehdotukset on kyllä aivan omaa luokkaansa.

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 20.10.2007 14:52

Ei helvetti, toihan on ihan sekaisin. Ei sillä lakon aikana vedetyllä viinalla ole mitään väliä. Nopea hanojen katkaisu vain lisäisi noiden potilaiden määrää ja paljon. Jos hemmot on vetäneet enempi vähempi viimeiset vuodet tai vuosi kymmenet, nenän valkaisu vain pistää niiden elimistön sekaisin ja sitten ne on muutamassa päivässä hoidossa. Tai sitten tässä on tarkoitus saada tilanne räjähtämään käsiin oikein kunnolla...

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 20.10.2007 15:15

lisäksi tuommonen "väliaikainen" (niinkun autoverokin) kielto pistäisi aika monen baari ynnä muun yrittäjän talouden aika tehokkaasti kuralle.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa