Kovametalliporanteriä?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viesti:
Kovametalliporanteriä?
Onkos kukaan törmänny tässä Tampesterin seudulla putiikkiin, joka myy kovametalliporanteriä kokoluokassa 0,8mm, 0,9mm, 1,0mm ja 1,1mm? Ei mitään kiveä ole tarkotus porata vaan dremelillä lähinnä piirilevyjä.
Tosiaan kuten Lehtiläkin totesi, käsivaralta jos meinaa porata, niin pitää varata helposti sellaiset 2-3kpl kovametalliteriä per reikä. "Pylväspora-adapteri" on ainoa ratkaisu, ja siltikin pitää olla varovainen. Itse parikertaa tehnyt hiton kovaan matskuun alkureijän käsiporalla 3-4mm kovametalliterillä, jos ei mene kohta katki, niin lohkee terästä leikkuureuna pois.
Itsellänikin iso kasa noita poranteriä, juurikin joltain piirilevyvalmistajalta tms. Menee tuossa omassa harraste NC-käytössä vielä monta sataa reikää, eikä tälläin amatööripuolelta kyllä huomaa eroa uuden ja käytetyn välillä. Ammattilaiset luonnollisesti vaihtaa nuo X-määrien porattujen reikien jälkeen, ettei tule sutta jos sattuu menemään poikki/tylsyy.
Itsellänikin iso kasa noita poranteriä, juurikin joltain piirilevyvalmistajalta tms. Menee tuossa omassa harraste NC-käytössä vielä monta sataa reikää, eikä tälläin amatööripuolelta kyllä huomaa eroa uuden ja käytetyn välillä. Ammattilaiset luonnollisesti vaihtaa nuo X-määrien porattujen reikien jälkeen, ettei tule sutta jos sattuu menemään poikki/tylsyy.
-
- -
- Viesti:
Riippuu tietysti leikkuun pituudesta. Lyhyellä leikkuulla varustettu terä on paljon kestävämpi kuin pitkällä leikkuulla varustettu,
leikkuu ei periaatteessa tarvis olla paljoakaan piirilevyn paksuutta enempää,
itse olen saanut kovametalliporat (pienet) rikki käsivaralla poratessa. Hyvä jos Jermulla on vakaa käsi ;)
Kaveri osti joskus jostain rompepäiviltä venäläisiä kovametalliporia halvalla..
leikkuu ei periaatteessa tarvis olla paljoakaan piirilevyn paksuutta enempää,
itse olen saanut kovametalliporat (pienet) rikki käsivaralla poratessa. Hyvä jos Jermulla on vakaa käsi ;)
Kaveri osti joskus jostain rompepäiviltä venäläisiä kovametalliporia halvalla..
Jos ongelma on tylsyminen, niin pinnoitetut terät kestävät jonkin verran paremmin, vaikka ihan Biltemasta sellaisia kullanvärisiä. Tosin koot taitavat olla vain 0,5mm välein.
Piirilevyporaukseen kannattaa muuten joka tapauksessa hommata porateline, jos sitä useammin harrastaa. Clas Ohlsonilla oli joku edullinen (<40e) malli joka sopii Dremelille.
Piirilevyporaukseen kannattaa muuten joka tapauksessa hommata porateline, jos sitä useammin harrastaa. Clas Ohlsonilla oli joku edullinen (<40e) malli joka sopii Dremelille.
-
- -
Piirilevyn poraukseen kannattaa todellakin käyttää kovametalliteriä jotka ovat wolframkarbidia. HSS eli pikaterästerät kuluu lasikuidussa todella nopeasti mutta ne ovat toki halvempia.
Wolframkarbidin huono puoli HSS verrattuna on hauraus.
Tampereella elektroniikkahommiin teriä saa Suomen Elektorista.
http://www.elektori.com
Ja metallipuolella sitten Pirkanmaan Työkalukeskus
http://www.tyokalukeskus.fi/
Mulla on ollut käytössä 0.35mm koosta lähtien teriä, eniten käytän 0.8mm kokoa piirikorteille. Pinnotuksesta terissä ei ole erityistä hyötyä.
Biltemasta ja herrasmiesbiltemasta eli Ohlsonilta en paljoa viitsi tuollaisia enää ostaa.
Poralle on syytä olla kunnon teline, mulla on Dremelin oma teline Dremel Professionalille.
Wolframkarbidin huono puoli HSS verrattuna on hauraus.
Tampereella elektroniikkahommiin teriä saa Suomen Elektorista.
http://www.elektori.com
Ja metallipuolella sitten Pirkanmaan Työkalukeskus
http://www.tyokalukeskus.fi/
Mulla on ollut käytössä 0.35mm koosta lähtien teriä, eniten käytän 0.8mm kokoa piirikorteille. Pinnotuksesta terissä ei ole erityistä hyötyä.
Biltemasta ja herrasmiesbiltemasta eli Ohlsonilta en paljoa viitsi tuollaisia enää ostaa.
Poralle on syytä olla kunnon teline, mulla on Dremelin oma teline Dremel Professionalille.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”