Kameravalvontaan nollatoleranssi?
Valvoja: ffp jäsenet
Kameravalvontaan nollatoleranssi?
Kuulin tuossa radiosta sivukorvalla,että jossain päin suomea on kameravalvonta kokeilu. 1km/h ylityksestä välähtää ja sakko lähtee tulemaan.Juttua ollut vissiin Hesarissa.Missähän tuo kokeilu mahtaa olla.
Ja taas liikennesujuvuus paranee ja valtion kassa kilisee.
Ja taas liikennesujuvuus paranee ja valtion kassa kilisee.
Helsinki-hanko tiellä tuo taitaa olla. Ja nollatoleranssi taisi tarkoittaa sitä, että huomautus lähtee pienestäkin ylityksestä, olisko kaiken lisäksi vain partioiden kohdalla, ei kameroiden. Näin noista paikallisuutisista olin kuuntelevinani.
Tekevät tilastollista tutkimusta nollatoleranssin vaikutuksista.
Tekevät tilastollista tutkimusta nollatoleranssin vaikutuksista.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Voi huoh sentään.Pakkoko sitä liikenteen sujumista on hankaloittaa tollasellakin.Voivat sitten samalla vetää joka paikkaan tuplakeltaset mun puolesta niin ei tuu sitä vaaraa että rapsus tikettejä ohituksista.Kyllä niin ottaa pannuun tällaset.Kohta täytyy hommaa bond-mallin rekisterikilpi autoon noita kameroita varten :D
Tilanteenhan ei pitäisi juuri muuttua: asiantunteva autoilija tietää tarkkaan mittarivirheensä ja ylittää sallitun nopeuden "yleisesti hyväksytyllä" 10 km/h toleranssilla. Kun nopeuden laskee sallittuun, ei tuon pitäisi olla niin vaikeaa. Itselläni on navigaattorissa +10 km/h toleranssiin säädetty varoitusääni, jonka voi tuollaisessa tapauksessa säätää sallittuun.
Sitten kun tuolla tiellä on 70% näitä jotka eivät todellakaan tiedä kuinka paljon mittari heittää, niin kaikki ajaa alinopeutta ja pinnat kiristyy.
Jo nyt huomaa miten tolpat vaikuttavat. Itse kun laittaa gps:n mukaan kruisen just eikä melkein oikealle nopeudelle, niin tolppien kohdalla suurin osa kanssa-autoilijoista ajaa 10-15km/h alle sallitun.
Jaa miten niin ottaa kupoliin moinen pumppaus?
Jo nyt huomaa miten tolpat vaikuttavat. Itse kun laittaa gps:n mukaan kruisen just eikä melkein oikealle nopeudelle, niin tolppien kohdalla suurin osa kanssa-autoilijoista ajaa 10-15km/h alle sallitun.
Jaa miten niin ottaa kupoliin moinen pumppaus?
Skodassakin on sellainen hieno ominaisuus ajotietokoneessa kuin speed warning ja vakionopeudensäädin tietty.Tuohon kun laittaa jonkun nopeuden niin alkaa piippaan kun ajaa ylinopeutta.Lienee tällekin kohta siis käyttöä.Ei sitä kuitenkaan jaksais alkaa ajeleen niin että saa koko ajan saa vahdata nopeusmittaria pelko arseessa.Tommonen 5-10kmh ylinopeus on mun mielestä aika lievä asia tässä maailmassa jossain isolla tiellä.
NOista kameratolpista on joskus ollut sellaista juttua, että ovat melko epätarkkoja tutkaan verrattuna. Tästä syystä sakkoa on räpsähtänyt vasta noin 15km/h ylityksestä. Sittemmin on puhuttu sakotusrajan tiputtamisesta 10km/h ylinopeuteen ja sen alle korkeintaan huomautus.
Taitaa poliisipartioillakin olla se pysäytysraja yleensä jossain 10% ylinopeuden tienoolla, ainakin noin on julkisesti kerrottu. Tuohon uskoen tapanani ollut pitää nopeutta sellaiset 10% yli rajoituksen GPS:n ruudulta katsottuna. Tällä periaatteella jo 10 vuotta päivittäin autoilleena ei kertaakaan ole pysäytetty vaikka tutkia on ollut ja poliiseja näkynyt.
Tosin nyt kuin tuon menin mainitsemaan, niin eiköhän se sakko sieltä heti huomenna rapsahda :D
Taitaa poliisipartioillakin olla se pysäytysraja yleensä jossain 10% ylinopeuden tienoolla, ainakin noin on julkisesti kerrottu. Tuohon uskoen tapanani ollut pitää nopeutta sellaiset 10% yli rajoituksen GPS:n ruudulta katsottuna. Tällä periaatteella jo 10 vuotta päivittäin autoilleena ei kertaakaan ole pysäytetty vaikka tutkia on ollut ja poliiseja näkynyt.
Tosin nyt kuin tuon menin mainitsemaan, niin eiköhän se sakko sieltä heti huomenna rapsahda :D
Tähänhän tää on menossa kun parkkisakotkin nousi pk-seudulla 40e -> 50e.
Ihan käsittämätön summa mun mielestä.Itse teen vielä sellasta työtä että usein ajan kävelytielle niin aika usein on sakko muistutuksena huoltoajo lapusta huolimatta.On meinaan maksettu jokunen kymmen parkkisakkoa ja kyllä korpee.Varsinkin kun lappuliisat saavat nykyään provikkaa noista niin ovat erittäin virkaintoisia.Kohtuus kaikessa niin pysäköinnissä kuin noissa kameroissa.
Sorry meni vähän offtopic mutta oli pakko avautua.
Ihan käsittämätön summa mun mielestä.Itse teen vielä sellasta työtä että usein ajan kävelytielle niin aika usein on sakko muistutuksena huoltoajo lapusta huolimatta.On meinaan maksettu jokunen kymmen parkkisakkoa ja kyllä korpee.Varsinkin kun lappuliisat saavat nykyään provikkaa noista niin ovat erittäin virkaintoisia.Kohtuus kaikessa niin pysäköinnissä kuin noissa kameroissa.
Sorry meni vähän offtopic mutta oli pakko avautua.
Samaan asiaan liittyen tänä aamuna uutisissa kerrottiin Braxin (?) ehdottaneen lakiesitystä että kunnat saavat laittaa taajamiinsa kameroita "kuten huvittaa" ja kerätä näillä sakkotuloja, ja pitää rahat itsellään.
Eli kun valtio ei avusta enää kuntia/kaupunkeja niin seuraavaksihan se on autoilijoiden vastuulla.
Mites jos jaettais kaikki tiet kyläyhdistysten/vanhainkotien/nettisivujen/vankiloiden yms. valvottavaksi niin autoilijat voisi rahoittaa vaikka koko Suomen kaikki toiminnot, ja tietenkin liikenneturvallisuuden nimissä, ahneudellahan ei tässä ole mitään tekemistä.
Eli kun valtio ei avusta enää kuntia/kaupunkeja niin seuraavaksihan se on autoilijoiden vastuulla.
Mites jos jaettais kaikki tiet kyläyhdistysten/vanhainkotien/nettisivujen/vankiloiden yms. valvottavaksi niin autoilijat voisi rahoittaa vaikka koko Suomen kaikki toiminnot, ja tietenkin liikenneturvallisuuden nimissä, ahneudellahan ei tässä ole mitään tekemistä.
Kyllä tää on mun mielestä ihan hyvä juttu kokeeksi. Ei voi olla koskaan niin kiire, etteikö voisi ajella vähän hiljempaa. Yleensä vaan tulee ajettua ylinopeutta letkan mukana ja jos yrittää hidastaa nopeutta niin kontissa on vähintää kolme autoa samantein ja ohitte pitää päästä maksoi mitä maksoi. Tuo "nollatoleranssi" on kyllä vähän raaka peli, mutta eipä taida muu auttaa. Muutenkin voisi määrätä inssiajon pakolliseksi vaikkapa viiden vuoden välein niin pysyisi ihmisillä joku tatsi liikennesääntöihin ja niiden noudattamiseen. Sitten kun alkaa taas homma sujua niin voisi vähän hellittää ja löysätä talutusnuoraa. Samalla sitten muuttamaan niitä nopeusrajoituksia tälle vuosituhannelle...
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/B.../1135229902987
Brax: Kunnille oikeus liikenteen kameravalvontaan
Oikeusministeri Tuija Brax (vihr) on valmis antamaan kaikille halukkaille kunnille mahdollisuuden liikenteen kameravalvontaan omalla alueellaan. Asiassa voitaisiin edetä niin, että kaupunki saisi lähettää liikennevirhemaksun lievistä ylinopeuksista ja punaista päin ajosta.
Kun poliisin rahkeet eivät riitä, eikä lisää voimavaroja ole valtiolta luvassa, kaupungeilla on intressi suojella keskustojaan ja asukkaitaan, oikeusministeri Brax perustelee.
"Valtuustoilla on selvästi suurempi halu investoida kameroihin", hän uskoo.
Kameroita hankkivat paikkakunnat saisivat pitää valvonnan tuottamat maksutulot.
Ministerin mielestä julkisuudessa on viime aikoina paljon puhuttu rattijuopoista ja hyvä niin, mutta paljon enemmän pitäisi puhua ylinopeuksista, joista yhä suurempi osa on kovia. Braxin omien kokemusten mukaan myös päin punaista ajaminen on pelottavasti lisääntynyt.
Brax ei halua vielä eritellä, mitä kunnat kameroillaan valvoisivat. Hänen mielestään eduskunnan kirjaukset kuitenkin mahdollistaisivat sen, että asiassa voitaisiin edetä Helsingin kaupungin ehdotuksen mukaisesti tai ainakin sen tapaisesti, mutta "varmaa se ei ole".
Asiaa on tarkoitus tutkia oikeusministeriössä ensi viikolla.
Helsinki esitti 2005 kameravalvontakokeilua, jonka aikana kaupunki olisi voinut lähettää virhemaksun lievistä ylinopeuksista ja punaista päin ajoista sekä joukkoliikennekaistan väärinkäytöstä auton haltijalle. Brax oli kaupunginhallituksen jäsenenä viemässä ehdotusta eteenpäin.
Oikeusministeriö kuitenkin katsoi, että päin punaista ajaminen on niin vakava teko, ettei siitä voi selviä rikesakolla eikä pysäköintivirhemaksun kaltaisella hallinnollisella maksulla.
Braxista "on hirvittävän vaikea uskoa, että vasta-argumentit olisivat niin kestäviä kuin ilmiselvät ihmishenkien menetykset ja loukkaantumiset".
Brax myöntää, että hanke liikkuu perustuslain rajamailla, ja siksi se ei ole edennyt.
Braxin mukaan ylinopeudet ja punaista päin ajaminen ovat aika lailla selviä juridisia faktoja, ja niistä voisi seurata "hallinnollinen tai kohtuullisempi sakkotyyppinen rikemaksu".
Maanteiden nopeusvalvonta säilyisi poliisilla.
Brax: Kunnille oikeus liikenteen kameravalvontaan
Oikeusministeri Tuija Brax (vihr) on valmis antamaan kaikille halukkaille kunnille mahdollisuuden liikenteen kameravalvontaan omalla alueellaan. Asiassa voitaisiin edetä niin, että kaupunki saisi lähettää liikennevirhemaksun lievistä ylinopeuksista ja punaista päin ajosta.
Kun poliisin rahkeet eivät riitä, eikä lisää voimavaroja ole valtiolta luvassa, kaupungeilla on intressi suojella keskustojaan ja asukkaitaan, oikeusministeri Brax perustelee.
"Valtuustoilla on selvästi suurempi halu investoida kameroihin", hän uskoo.
Kameroita hankkivat paikkakunnat saisivat pitää valvonnan tuottamat maksutulot.
Ministerin mielestä julkisuudessa on viime aikoina paljon puhuttu rattijuopoista ja hyvä niin, mutta paljon enemmän pitäisi puhua ylinopeuksista, joista yhä suurempi osa on kovia. Braxin omien kokemusten mukaan myös päin punaista ajaminen on pelottavasti lisääntynyt.
Brax ei halua vielä eritellä, mitä kunnat kameroillaan valvoisivat. Hänen mielestään eduskunnan kirjaukset kuitenkin mahdollistaisivat sen, että asiassa voitaisiin edetä Helsingin kaupungin ehdotuksen mukaisesti tai ainakin sen tapaisesti, mutta "varmaa se ei ole".
Asiaa on tarkoitus tutkia oikeusministeriössä ensi viikolla.
Helsinki esitti 2005 kameravalvontakokeilua, jonka aikana kaupunki olisi voinut lähettää virhemaksun lievistä ylinopeuksista ja punaista päin ajoista sekä joukkoliikennekaistan väärinkäytöstä auton haltijalle. Brax oli kaupunginhallituksen jäsenenä viemässä ehdotusta eteenpäin.
Oikeusministeriö kuitenkin katsoi, että päin punaista ajaminen on niin vakava teko, ettei siitä voi selviä rikesakolla eikä pysäköintivirhemaksun kaltaisella hallinnollisella maksulla.
Braxista "on hirvittävän vaikea uskoa, että vasta-argumentit olisivat niin kestäviä kuin ilmiselvät ihmishenkien menetykset ja loukkaantumiset".
Brax myöntää, että hanke liikkuu perustuslain rajamailla, ja siksi se ei ole edennyt.
Braxin mukaan ylinopeudet ja punaista päin ajaminen ovat aika lailla selviä juridisia faktoja, ja niistä voisi seurata "hallinnollinen tai kohtuullisempi sakkotyyppinen rikemaksu".
Maanteiden nopeusvalvonta säilyisi poliisilla.
Mun mielestä on ihan hyvä, jos taajamiin laitetaan kameroita, kunhan ne laitetaan sellaisiin paikkoihin, missä ne oikeasti edistävät turvallisuutta. Ahne kunta tietysti saa niistä hyviä "källejä" rahankeruu mielessä. Koulujen läheisyydessä ja lähiöissä ovat mielestäni paikallaan. Saisivat roudata ne maanteiltäkin lähiöihin ihmisiä kiusaamasta.
Toisaalta Braxin kanssa samoilla linjoilla. Lähinnä tuon liikennevalopuolen kanssa.
Tähän suuntaan sitä pikkuhiljaa mennään, kun nuo rikkomukset alkaa karata "marginaalista". Ainahan sitä on ajettu ylinopeutta, menty viimesillä vihreillä ja muuta pikku koiruutta. Jotenkin vaan omalla tutkalla tutkaillen tuntuu että kaikissa noissa on menty kuitenkin niin monesti ja niin pitkälle että yhteiskunnan pitää pikkuhiljaa alkaa tekemään jotain korjausliikkeitä yleisen moraalin ylläpitämiseksi.
Puhistaan näistä nyt sitten mitä tahansa, mutta kun hetkisen henkäsee ja miettii miten kaikilla elämän alueilla ihmisten moraali (= asioiden oikeellisuus) on venynyt niin paljon että ne ei enää millään mahdu pieneen rajojen venyttämiseen, niin tällä linjalla jos jatketaan niin aika villiä menoa tässä yhteiskunnassa mentäisiin 10-20 vuoden päästä. Uskon (/toivon) että tämä on vaan yksi ilmentymä siitä että jossain (edes jossain) on tämä kehityssuunta havaittu.
Edit/selkeytys:
Yksityiset ihmiset venyttää tuota "harmaata aluetta" niin että se alkaa jo poksamaan. Esimerkkejä: 1000 autoilijaa ajaa ~115 100-alueella, ei aiheuttane missään sen kummempaa reagointia. Kolme teiniä vetelee (kännissä) 140-150 samaisella alueella, kauhea haloo ja aiheesta. Kun ei ole täsmälääkettä niin heitellään ilmaan suuria linjoja. Kyllä nämä tällaiset poliitikkojen, muiden kellokaiden, esiintulot ideoineen on meidän kansalaisten ihan omaa aikaansaannosta. Sanokaa mitä sanotte mutta jonnekin 80-loppuun verraten yleinen "järjenkäyttö" on vähentynyt. Osattiinhan sitä sillonkin mutta, mielestäni, siistimmin. Vai liekkö tämäkin sitten sitä "aika kultaa muistot"
Tähän suuntaan sitä pikkuhiljaa mennään, kun nuo rikkomukset alkaa karata "marginaalista". Ainahan sitä on ajettu ylinopeutta, menty viimesillä vihreillä ja muuta pikku koiruutta. Jotenkin vaan omalla tutkalla tutkaillen tuntuu että kaikissa noissa on menty kuitenkin niin monesti ja niin pitkälle että yhteiskunnan pitää pikkuhiljaa alkaa tekemään jotain korjausliikkeitä yleisen moraalin ylläpitämiseksi.
Puhistaan näistä nyt sitten mitä tahansa, mutta kun hetkisen henkäsee ja miettii miten kaikilla elämän alueilla ihmisten moraali (= asioiden oikeellisuus) on venynyt niin paljon että ne ei enää millään mahdu pieneen rajojen venyttämiseen, niin tällä linjalla jos jatketaan niin aika villiä menoa tässä yhteiskunnassa mentäisiin 10-20 vuoden päästä. Uskon (/toivon) että tämä on vaan yksi ilmentymä siitä että jossain (edes jossain) on tämä kehityssuunta havaittu.
Edit/selkeytys:
Yksityiset ihmiset venyttää tuota "harmaata aluetta" niin että se alkaa jo poksamaan. Esimerkkejä: 1000 autoilijaa ajaa ~115 100-alueella, ei aiheuttane missään sen kummempaa reagointia. Kolme teiniä vetelee (kännissä) 140-150 samaisella alueella, kauhea haloo ja aiheesta. Kun ei ole täsmälääkettä niin heitellään ilmaan suuria linjoja. Kyllä nämä tällaiset poliitikkojen, muiden kellokaiden, esiintulot ideoineen on meidän kansalaisten ihan omaa aikaansaannosta. Sanokaa mitä sanotte mutta jonnekin 80-loppuun verraten yleinen "järjenkäyttö" on vähentynyt. Osattiinhan sitä sillonkin mutta, mielestäni, siistimmin. Vai liekkö tämäkin sitten sitä "aika kultaa muistot"
Viimeksi muokannut Antero, 30.8.2007 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Missähän vaiheessa muka rajoja on venytetty?
Päinvastoin, kaikesta valitetaan, olemattomista ja täysin naurettavista asioista ja sitä mukaa edistetään holhous/poliisivaltion etenemistä.
Ajatuksenahan tuo voi olla ihan hyvä mutta mitä sillä on väliä koska rahankeruu automaattiahan tässä ollaan laajentamassa.
Nykyinen kameravalvontakin perustuu rahankeräämiseen eikä liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Joka vuosi entistä enemmän kameroita ja silti vuosi 2007 on synkin pitkään aikaan onnettomuus- kuolontilastojen valossa.
Tämän jälkeen mitä suurimmalla todennäköisyydellä yleisrajoitus pudotetaan 80--> 70. Satasen alueet kesäisinkin vähenee koko ajan.
Nämä asiathan ei haittaa ihmisiä jotka eivät pahemmin liiku autolla.
Punaisia päin ajavia saisi kyllä sakottaa rankasti ja tätä pitäisi valvoa enemmän, ainakin PK-seudulla touhu on kerrassan törkeää.
UGH!
EDIT: 2006-->2007 kuten Kilpijoki jo alla mainitsikin.
Päinvastoin, kaikesta valitetaan, olemattomista ja täysin naurettavista asioista ja sitä mukaa edistetään holhous/poliisivaltion etenemistä.
Ajatuksenahan tuo voi olla ihan hyvä mutta mitä sillä on väliä koska rahankeruu automaattiahan tässä ollaan laajentamassa.
Nykyinen kameravalvontakin perustuu rahankeräämiseen eikä liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Joka vuosi entistä enemmän kameroita ja silti vuosi 2007 on synkin pitkään aikaan onnettomuus- kuolontilastojen valossa.
Tämän jälkeen mitä suurimmalla todennäköisyydellä yleisrajoitus pudotetaan 80--> 70. Satasen alueet kesäisinkin vähenee koko ajan.
Nämä asiathan ei haittaa ihmisiä jotka eivät pahemmin liiku autolla.
Punaisia päin ajavia saisi kyllä sakottaa rankasti ja tätä pitäisi valvoa enemmän, ainakin PK-seudulla touhu on kerrassan törkeää.
UGH!
EDIT: 2006-->2007 kuten Kilpijoki jo alla mainitsikin.
Viimeksi muokannut SR2001, 30.8.2007 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voisivat joo jättää maantiet entiselleen, koska kyllähän keskusta-alueeltakin valtio saisi rahaa kerättyä kyttäämällä liikennevaloja, ja nopeuksia. Tampereella oon ite nähny aika harvoin tutkia taajamassa, mutta kun nopeus vaihtuu 100->80 niin siellä sitten rahastetaan. Työmaa-alueilla ajetaan myös aika hätäseen rajotuksista huolimatta, vaikka siellä on sentään ihmisiä tekemässä työtään.
Taajamassa valvonta on ihan asiaa, joskus Tampereella näkee järjetöntä kaahausta esimerkiksi Hämeenpuistossa jossa on 40km/h rajoitus. Samoin suojateitä ei kunnioiteta yhtään, ajetaan pysähtyneen auton vierestä vaudilla ohi. Tuollaisia asioita täytyisi valvoa eikä sitä 5km/h ylinopeutta tyhjällä maantiellä!
Työmaa-alueilla ajetaan myös aika hätäseen rajotuksista huolimatta, vaikka siellä on sentään ihmisiä tekemässä työtään.
Käyppä ajamassa VT2 päästä päähän ja kerro sitten uudestaan mitä mieltä olet noista tie(työmaiden) rajoituksista:). Tässä on tota väliä nyt tullut jonkun verran sahattua, normaalin työajan ulkopuolella tosin.
Mikä hiton järki on liputtaa kaikki pätkät 80-kympillä+ohituskiellolla kun työtä on kaiken lisäksi tehty varsinaisen ajoradan ulkopuolella? Toisin sanoen ajorata on tismalleen samassa kunnossa kuin ennen työmaanaloitusta... Viimeinen pisara olivat nämä hirviaidan pystytystalkoot. Aitaa rakennetaan 10m-40m päässä tiestä, ojan toisella puolella. Nurmipientareella tarkkasilmäisimmät voivat havaita 1cm-10cm pölkyn pätkiä ja päätellä näistä, että jotain ollaan tekemässä. Tässä kohtaa kiinnostus oikeitakin tietyömaita, joissa siis on ihmisiä tienvieressä töissä, laskee hyvin hyvin hyvin lähelle nollaa.
Mikäli on joku määräys, joka kieltää työmaakylttien peittämisen silloin kun töitä ei tehdä ja työmaa ei aiheuta vaaraa niin rutisen turhasta. Käsittääkseni asia ei näin ole ja tien hallinnoitsija voi jopa uhkasakoilla määrätä tienkunnostussopimuksessa, että työajan ulkopuolella tie pitää olla normaalisti käytettävissä. Veikkaisin että kysymys on pitkälti siittä, että velliperse-rane ei vain jaksa käydä peittämässä noita kylttejä aamuin illoin -> sitä saa mitä tilaa...
Eipä oo tullu vt2:lla ajeltua. Ei tollasessakaan toiminnassa mitään järkee ole. Siinä on varmaan yks syy miksi ihmiset ei jaksa työmaille hidastaa. Ite vaan muistelen lähinnä tota tampereen ohitustien taannoista remppaa, ku siinä toisella kaistalla miehet teki asvalttia, niin joku valopää veti viereistä 140km/h. Onneksi poliisit oli kerrankin oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Tää suomen "repsahtanut" liikennekurihan aika pitkälti seurausta liiallisesta holhouksesta ja rajoittamisesta.
Laitetaan esimerkiksi autioille tieosuuksille selkeästi liian alhaisia rajoituksia, niin alkaa maalaisjärjellä ajelevan autoilijan kunnioitus kaikkia rajoituksia kohtaan karista.
Toimivampana esimerkkinä voi mainita naapurimme norjan. Siellä on käytössä ainakin lähes nollatoleranssi, mutta siitä huolimatta en kokenut vaikeaksi noudattaa rajoituksia.
Kahdeksaakymppiä olisi saanut ajaa melko mutkaisillakin teillä... Siellä tuli jopa "järjen ääni" sanomaan, ettei aina ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta :)
Laitetaan esimerkiksi autioille tieosuuksille selkeästi liian alhaisia rajoituksia, niin alkaa maalaisjärjellä ajelevan autoilijan kunnioitus kaikkia rajoituksia kohtaan karista.
Toimivampana esimerkkinä voi mainita naapurimme norjan. Siellä on käytössä ainakin lähes nollatoleranssi, mutta siitä huolimatta en kokenut vaikeaksi noudattaa rajoituksia.
Kahdeksaakymppiä olisi saanut ajaa melko mutkaisillakin teillä... Siellä tuli jopa "järjen ääni" sanomaan, ettei aina ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta :)
-Tonza-:
Laitetaan esimerkiksi autioille tieosuuksille selkeästi liian alhaisia rajoituksia, niin alkaa maalaisjärjellä ajelevan autoilijan kunnioitus kaikkia rajoituksia kohtaan karista.
Tuosta hieman erimieltä.. Ne autiot tieosuudethan niitä vaarallisimpia onkin. Kun kaikki rottaa suuremmat lutikat hyppivät tiellä sen vähäisen liikenteen takia.
Ja nuo syrjäkylien taajaman ulkopuoliset tiet ei usein ole niitä tällä vuostuhannella pinnotettuja, tarkotan että niillä löytyy niitä yllättäviä reikiä ja railoja teillä. Mistä ei muut kuin paikalliset kyläjussit tiedä että ne siellä on. Joten niistä varoittavia liikennemerkkejäkään ei ole eikä tule.
Ja noita vanhoja peltojen ja isompien kivien/kallioiden mukaan pujottelevia tieosuuksia ajellessa tulee usein se "järjen ääni" sanomaan, että ei just ole _pakko_ ajaa sitä mittari 90iä tuolla.. Mopolla noita teitä kanttaillessa tietysti ihan eri juttu, ne jotka ajaa niin tietää :)
Pitääkö paikkansa että jos tieosuudella tehdään korjauksia ainoastaan yöaikaan niin ne hidastavat nopeusrajoitukset kuuluisi kerätä pois päiväksi jos ajoradalla ei ole mitään syytä hidastaa liikennevirtaa?
Oulussa on käynnissä VT4 parannus eli yöllä vedetään plug-n-play asfalttia mutta päivisin on tie on auki eikä kaiteiden välissä ole yhtäkään työkonetta tai sinne kuulumatonta esinettä. Silti 80 lätkät on paikoillaan yötäpäivää sieltä asti mistä remontti lähti ja kahdessa viikossa on päästy melko kauas. Tähän lisättynä pienoinen siltaremontti joka on myös 80-kylteillä merkitty suht kaukaa ennakkoon, on tuloksena semmoinen reilu 10km pitkä 4-kaistainen moottoritie 80-nopeusrajoituksella. Ja arvatkaa vaan hyödyntääkö poliisit tätä.
Taajamien ja niiden lähellä tapahtuvien ylinopeuksien ehkä yleisin aiheuttaja on turhautuminen. Jos tie on ennen ollut iso valtatie 100 nopeusrajoituksella niin sitä uutta 60 kylttiä on hieman vaikea tajuta varsinkin kun kevyen liikenteen omat väylät ovat entisestään parantuneet eikä uusia syitä nopeuden laskulle ole tienvarteen syntynyt. Liikennevaloihin ja punaista päin ajamisiin pätenee sama periaate. Miksi pysähtyä keltaisiin kun menee kuitenkin ainakin 10 sekuntia ennen kuin ensimmäinenkään risteävä auto nytkähtää liikkeelle. Jos sääntöjä halutaan noudatettavan, antakaa siihen joku syy. Älykäs liikennevalosuunnittelu ettei tarvi ajaa punaisia päin, välittömästi vaihtuvat valot risteyksiin, nuolivaloja, oikealle kääntyville ohituskaistoja, järkevästi muuttuvia nopeusrajoituksia, varoitukset kouluista, painonapit suojateille eikä pelkästään sitä keskivertorytmiä jota autoilijat alistetaan noudattamaan oli kevyttä liikennettä tai ei.
Oulussa on käynnissä VT4 parannus eli yöllä vedetään plug-n-play asfalttia mutta päivisin on tie on auki eikä kaiteiden välissä ole yhtäkään työkonetta tai sinne kuulumatonta esinettä. Silti 80 lätkät on paikoillaan yötäpäivää sieltä asti mistä remontti lähti ja kahdessa viikossa on päästy melko kauas. Tähän lisättynä pienoinen siltaremontti joka on myös 80-kylteillä merkitty suht kaukaa ennakkoon, on tuloksena semmoinen reilu 10km pitkä 4-kaistainen moottoritie 80-nopeusrajoituksella. Ja arvatkaa vaan hyödyntääkö poliisit tätä.
Taajamien ja niiden lähellä tapahtuvien ylinopeuksien ehkä yleisin aiheuttaja on turhautuminen. Jos tie on ennen ollut iso valtatie 100 nopeusrajoituksella niin sitä uutta 60 kylttiä on hieman vaikea tajuta varsinkin kun kevyen liikenteen omat väylät ovat entisestään parantuneet eikä uusia syitä nopeuden laskulle ole tienvarteen syntynyt. Liikennevaloihin ja punaista päin ajamisiin pätenee sama periaate. Miksi pysähtyä keltaisiin kun menee kuitenkin ainakin 10 sekuntia ennen kuin ensimmäinenkään risteävä auto nytkähtää liikkeelle. Jos sääntöjä halutaan noudatettavan, antakaa siihen joku syy. Älykäs liikennevalosuunnittelu ettei tarvi ajaa punaisia päin, välittömästi vaihtuvat valot risteyksiin, nuolivaloja, oikealle kääntyville ohituskaistoja, järkevästi muuttuvia nopeusrajoituksia, varoitukset kouluista, painonapit suojateille eikä pelkästään sitä keskivertorytmiä jota autoilijat alistetaan noudattamaan oli kevyttä liikennettä tai ei.
Periaatteessa on ihan oikeen, että se puuttumisraja on 1km/h:n ylityksessä. Mutta nopeusrajoitusta mietittäessä se rajoitus pitäis sitte laittaa kohdalleen, eikä liiotellun alas, niinku nyt valitettavan useassa paikassa on.
Ei ne uutiskynnyksen ylittävät suuret ylinopeudet vähene sillä että lasketaan rajoituksia, eikä kahden tai kolmen promillen kännikohellukset sillä että pudotetaan promillerajaa 0,5:stä nollaan. Silloin on muualla vika ku rajotuksissa.
Ei ne uutiskynnyksen ylittävät suuret ylinopeudet vähene sillä että lasketaan rajoituksia, eikä kahden tai kolmen promillen kännikohellukset sillä että pudotetaan promillerajaa 0,5:stä nollaan. Silloin on muualla vika ku rajotuksissa.
Tuosta hieman erimieltä.. Ne autiot tieosuudethan niitä vaarallisimpia onkin. Kun kaikki rottaa suuremmat lutikat hyppivät tiellä sen vähäisen liikenteen takia.
No tarkennetaan hieman, kun tähän nyt takerruttiin... Autiolla en tarkoita liikennöimätöntä tai loppuunkulunutta tietä.
Suomessa on aika paljon hyväkuntoisia tieosuuksia, jossa näkyvyyttä on reilusti joka suuntaan, ja asutusta tahi littymiä ei juuri lainkaan.
Näitä sitten ajellaan kahdeksaa- tai jopa kuuttakymppiä.
Onkohan kukaan muuten ajatellut, että nuo peltipoliisit saattavat aiheuttaa onnettomuuksia muualla kuin niiden alueella?
Ihmisten purkaessa turhautumista kaasupolkimen välityksellä tolppien jälkeen.
Löytyi mielenkiintoinen lausunto MOT-ohjelman käsiksestä:
Tässä vielä linkki.
Nopeus oli osatekijänä noin joka kymmenessä kuolonkolarissa. Jos lasketaan pois rattijuopot ja nuoret kaaharit, kuolemaan johtaneet vahingot sattuivat pääasiassa rajoitusten puitteissa turvallisina pidetyissä nopeuksissa.
Tässä vielä linkki.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Löytyi mielenkiintoinen lausunto MOT-ohjelman käsiksestä
Tuohan oli ihan mielenkiintoista luettavaa.
Hintikka: Viiime vuonnahan poliisi rupesi valvomaan paria 8-tiellä ollutta erittäin onnettomuusaltista tienosaa ja lisäsi siellä tätä pelkkää nopeusvalvontaa, ilmeisesti tämmösellä sakkorysä-ajattelumallilla, koska vaikka valvonta kaksinkertaistettiin niin sillä ei ainakaan onnettomuuksia vähennetty, en ole varma lisääntyikö ne mutta ei ainakaan vähentyneet. Sitten loppuvuodesta he samoilla tieosilla muuttivat valvontataktiikkaansa sillä lailla että lisäsivät puhallutuksia, alkometri puhallutuksia elikkä etsivät rattijuoppoja 2-3 kertaa enemmän kuin aikaisemmin ja siirsivät osan nopeusvalvonnasta näkyväksi valvonnaksi, ja silloin onnettomuudet vähenivät, elikkä kyllä poliisi tietää keinot millä onnettomuuksia valvonnalla voidaan vähentää. Jos heitä ei pakoteta vain keräämään sakkoja vahingossa ylinopeutta ajaneilta autoilijoilta.
Onkohan tuossa kyselyssä ja keskustelussa tarkemmin huomioitu, mitä niillä kameroilla on tarkoitus valvoa ja missä? Taajamissa vai sen ulkopuolella? Ylinopeuksia vai punaisia päin ajamisia? Kameroita kun voi olla niin monenlaisia joten kysymys "kannatatko kameravalvontaa" on yhtä tyhjän kanssa.
Mikäli kyse on samanlaisesta liikennevaloristeysten valvomisesta kuin esimerkiksi Tampereella poliisiaseman kulmalla, on valvonta ihan aiheellista. Jossain kilometrin ylinopeuden kyttäämisessä maantiellä taas ei ole mitään järkeä varsinkaan jos pointtina on liikenneturvallisuus.
Mikäli kyse on samanlaisesta liikennevaloristeysten valvomisesta kuin esimerkiksi Tampereella poliisiaseman kulmalla, on valvonta ihan aiheellista. Jossain kilometrin ylinopeuden kyttäämisessä maantiellä taas ei ole mitään järkeä varsinkaan jos pointtina on liikenneturvallisuus.
Helppohan se on aina muotoilla ne kysymykset. Tottakai jokainen joka on lukenut viimeaikojen lööppejä (Poliisin yliajo, 14v kaahasi Poliisia karkuun, yms.), sanoo että liikennekuri on heltynyt yms.
Onko nopeusrajoituksilla yms säännöillä sitten mitään merkitystä näille, jotka kaahaa 14v:nä poliisia karkuun ? Taikka ajelee humalassa kaverit kyydissä poliisin ylitse. - Ainakin minä uskallan epäillä että ei ole. Yksilö kun ei edelleenkään täällä saa kunnon rangaistusta "törkeästä" teosta. - Edelleenkin, oikeasti rankka (esim. pakkotyö) rangaistus EHKÄ saisi ihmiset miettimään, ettei rikos kannata, vaikka olisikin persaukinen. Koska siitä joutuu silti vastaamaan.
Röökiaskeihin, kohta viinipulloihinkin ollaan kovasti kehittelemässä varoituksia alkoholin vaaroista, usein aikalailla yliampuvallakin tavalla. Liikennevalistus on ainakin mun mielestä aikalailla olematonta. Autokoulussa ei ainakaan mun aikana (jumaliste, siitäkin jo n. 7vuotta) puhuttu mitään rattijuopumuksen yms seurauksista. Kuitenkin tuollaisellakin teolla moni pilaa elämänsä vuosiksi. (Vankila, syrjäytyminen... )
Onko nopeusrajoituksilla yms säännöillä sitten mitään merkitystä näille, jotka kaahaa 14v:nä poliisia karkuun ? Taikka ajelee humalassa kaverit kyydissä poliisin ylitse. - Ainakin minä uskallan epäillä että ei ole. Yksilö kun ei edelleenkään täällä saa kunnon rangaistusta "törkeästä" teosta. - Edelleenkin, oikeasti rankka (esim. pakkotyö) rangaistus EHKÄ saisi ihmiset miettimään, ettei rikos kannata, vaikka olisikin persaukinen. Koska siitä joutuu silti vastaamaan.
Röökiaskeihin, kohta viinipulloihinkin ollaan kovasti kehittelemässä varoituksia alkoholin vaaroista, usein aikalailla yliampuvallakin tavalla. Liikennevalistus on ainakin mun mielestä aikalailla olematonta. Autokoulussa ei ainakaan mun aikana (jumaliste, siitäkin jo n. 7vuotta) puhuttu mitään rattijuopumuksen yms seurauksista. Kuitenkin tuollaisellakin teolla moni pilaa elämänsä vuosiksi. (Vankila, syrjäytyminen... )
Viimeksi muokannut weasel, 11.9.2007 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autoilija on suomessa lypsylehmä kaikin tavoin. Jos autoilijat valittavat asemastaan lypsylehmänä, niin aina kuullaan sitä vakiomarmatusta että "on täällä pahempiakin ongelmia hoidettavana ja tärkeämpiäkin rahanreikiä".
Tulisipa seuraaviin eduskuntavaaleihin jotain munakkaita ehdokkaita jotka tosissaan haluaisivat ajaa autoilijan asiaa. Veikkaan että aika moni äänestäisi sloganeita "Moottoritielle 130km/h rajoitus" tai "Nopeusvalvontaa sinne missä sitä tarvitaan".
Mutta eipä taida tulla moista ihmettä tapahtumaan...
Tulisipa seuraaviin eduskuntavaaleihin jotain munakkaita ehdokkaita jotka tosissaan haluaisivat ajaa autoilijan asiaa. Veikkaan että aika moni äänestäisi sloganeita "Moottoritielle 130km/h rajoitus" tai "Nopeusvalvontaa sinne missä sitä tarvitaan".
Mutta eipä taida tulla moista ihmettä tapahtumaan...
No olipas taas "yllätys" tuo mitä Kilpijoki mainitsi.
Onkohan sakkotulot alkaneet pudota kun pitää tuota toleranssia kiristää...
Tämähän johtaa siihen että muutoksen jälkeen siihen tolpan kohdalle ajetaan 50km/h rajoituksen ollessa 80km/h, nythän siihen ajetaan se 70km/h.
Ja taas "parannetaan liikenneturvallisuutta", ihan tosissaan.
Onkohan sakkotulot alkaneet pudota kun pitää tuota toleranssia kiristää...
Tämähän johtaa siihen että muutoksen jälkeen siihen tolpan kohdalle ajetaan 50km/h rajoituksen ollessa 80km/h, nythän siihen ajetaan se 70km/h.
Ja taas "parannetaan liikenneturvallisuutta", ihan tosissaan.
Jos vielä muistatte, mitä kesällä uutisoitiin: tolpista jouduttiin kameroita pistämään "hiljaiseksi", kun kesälomien ym. takia ei voitu kaikkia valvontakameran nappaamia tapauksia käsitellä. Entä, kun nyt käy niin, että tapauksien määrä väistämättä räjähdysmäisesti lisääntyy, kuka ehtii käsitellä kaikki nämä tapaukset.
Jos pienistä ylityksistä saa vain huomautuksen, tapauksen käsittelyn kustannus mahtaa olla aika hintava. Mistähän tuo resurssi on pois?
Jos pienistä ylityksistä saa vain huomautuksen, tapauksen käsittelyn kustannus mahtaa olla aika hintava. Mistähän tuo resurssi on pois?
lukkari kirjoitti:Mistähän tuo resurssi on pois?
Peltipoliisit valvovat liikennettä ja parantavat turvallisuutta väsymättä kellon ympäri. Mihin sitä enää oikeita partio/ratsiapoliiseja tarvitaan? Saadaan pitkä penni säästettyä, kun siirretään kalliit vuorotyöläiset toimistoon päivätöihin kirjeitä kirjoittamaan ja potkitaan ylimääräiset pellolle.
Tämä on lähes väistämättä edessä, ja seurauksena tietenkin lain kunnioituksen täydellinen romahtaminen kiinnijäämisriskin olemattomuuden vuoksi. Ja onnettomuudet sen kun lisääntyvät.
Ehkä ne päättäjät sitten tajuavat, kuinka tärkeitä tien päällä näkyvät oikeat poliisit ovat ja mikä on niiden vaikutus liikenteen todellisiin vaaratekijöihin.
Ei herran pieksut sentään, sääli niitä jotka ajavat kameratolppien ohi päivittäin! Kyllä taas on liikenneturvallisuus parantunut...
Sakotuksessa ollaan siirtymässä automatisointiin, luin jostain, että tolppakuvat käsitellään ilman ihmisvoimia ja lasku lähtee siis rekisterinumeron mukaan omistajalle. Rekisterikilven tarkistus kuvantunnistuksella ei ole temppu eikä mikään nykyään. Rahastusta pahimmillaan, miten mittarin tuijottaminen parantaa liikenneturvallisuutta?
Sakotuksessa ollaan siirtymässä automatisointiin, luin jostain, että tolppakuvat käsitellään ilman ihmisvoimia ja lasku lähtee siis rekisterinumeron mukaan omistajalle. Rekisterikilven tarkistus kuvantunnistuksella ei ole temppu eikä mikään nykyään. Rahastusta pahimmillaan, miten mittarin tuijottaminen parantaa liikenneturvallisuutta?
Sitä mä ihmettelen kyllä miks tää on niin kauhea asia olevinaan?
Muualla maailmassahan suurempi osa ihmisistä ajelee nätisti sääntöjen mukaan, tokihan joka paikasta muutamia kaahareita löytyy, mutta Suomessa tilanne tuntuu olevan täysin päinvastoin.
Nyt olis loistava tilaisuus vaikka alkaa virittelemään polkupyörää niin että vois ihan ihmisvoimin polkea johonki kameratolppaan maltilliset 130km/h ja jänskätä tuleeko kutsu poliisiasemalle. Mahdoton tehtävä, mutta aina se nopeusrajotuksista ja kameratolpista kitisemisen voittaa :)
Itteä ei nuo kameratolpat yhtään harmita, edelleenki niitä on aivan liian vähän. Se toki harmittaa kun löytyy enemmän ja enemmän niitä idiootteja jotka ensin ajaa täysin rajotusten mukaan mutta siinä ennen tolppaa hidastaa vauhdin puoleen, se on kai osa sitä suomalaisiin juntteihin iskostunutta poliisinpelkoa?
Muualla maailmassahan suurempi osa ihmisistä ajelee nätisti sääntöjen mukaan, tokihan joka paikasta muutamia kaahareita löytyy, mutta Suomessa tilanne tuntuu olevan täysin päinvastoin.
Nyt olis loistava tilaisuus vaikka alkaa virittelemään polkupyörää niin että vois ihan ihmisvoimin polkea johonki kameratolppaan maltilliset 130km/h ja jänskätä tuleeko kutsu poliisiasemalle. Mahdoton tehtävä, mutta aina se nopeusrajotuksista ja kameratolpista kitisemisen voittaa :)
Itteä ei nuo kameratolpat yhtään harmita, edelleenki niitä on aivan liian vähän. Se toki harmittaa kun löytyy enemmän ja enemmän niitä idiootteja jotka ensin ajaa täysin rajotusten mukaan mutta siinä ennen tolppaa hidastaa vauhdin puoleen, se on kai osa sitä suomalaisiin juntteihin iskostunutta poliisinpelkoa?
Ei valvonnassa sinänsä mitään pahaa, mutta miksi homma tehdään aivan rahastus mentaliteetilla? Esimerkkeinä toimikoot ne kymmenet tolpat keskellä suoraa jossa on hyvä näkyvyys joka suuntaan tai vastaavasti ne tolpat, jotka sijaitsevat 10m nopeusrajoituksen muuttumisen jälkeen.
Sujuva matkanteko tapetaan aivan totaalisesti, kun ajoneuvojen mittarit näyttävät mitä näyttävät ja sitten herranpelossa elävät vielä survovat peltipoliisin kohdalla jarrua minkä jaksavat.
Tähän kaikkeen yhdistettyna vielä se, ettei suomalainen keskivertokuski näytä osaavan ohittaa ja turvakaiteet yms muut haittaavat rakenteet tienpäällä...
ARGH! En usko, että tämä on se keino millä onnettomuuksia ainakaan vähennetään.
e: puhumattakaan siitä asiasta, että peltipoliisi ei poista niitä riskikuskeja, jotka säännöistä piittaamatta painattavat meneen joko huomattavaa ylinopeutta, ovat erinäisten huumausaineiden vaikutuksen alaisina tai ajavat väsyneenä.
Sujuva matkanteko tapetaan aivan totaalisesti, kun ajoneuvojen mittarit näyttävät mitä näyttävät ja sitten herranpelossa elävät vielä survovat peltipoliisin kohdalla jarrua minkä jaksavat.
Tähän kaikkeen yhdistettyna vielä se, ettei suomalainen keskivertokuski näytä osaavan ohittaa ja turvakaiteet yms muut haittaavat rakenteet tienpäällä...
ARGH! En usko, että tämä on se keino millä onnettomuuksia ainakaan vähennetään.
e: puhumattakaan siitä asiasta, että peltipoliisi ei poista niitä riskikuskeja, jotka säännöistä piittaamatta painattavat meneen joko huomattavaa ylinopeutta, ovat erinäisten huumausaineiden vaikutuksen alaisina tai ajavat väsyneenä.
Pienemmät toleranssit tulevat joka puolelle kokeilun jälkeen:
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=160756
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=160756
nyt käytäntöä ollaan laajentamassa muillekin tieosuuksille.
- Kaikki automaattisesti valvotut tiet ovat ainakin sellaisia ja tarkoitus on kokeilun jälkeen ryhtyä käyttämään pienempiä toleransseja kaikilla tieosuuksilla, kertoi sisäasiainministeriön ylikomisario Heikki Ihalainen Radio 99:lle.
Linjan kiristyminen perustuu poliisin uuteen strategiaan
Eli suurin osa 51 tietä käyttävistä ihmisistä ovat syypäitä mikäli Suomessa otetaan nollatoleranssi laajemmalla alueella käyttöön. Kyllä ihmiset ovat näköjään lampaita, mutta tämä ei kaiketi ole kenellekään mikään yllätys. Minkä hiton takia sitä vauhtia pitää pudottaa jos tulee saamaan lapsellisen huomatuksen postissa -> lappu/laput roskiin ja elämä jatkuu kuten ennnenkin... Tarvitsee varmaan itse lähteä nyt tuonne 51 tielle ajamaan rajoitus+10 24/7 loppu syyskuun ajan (töistä palkatonta vapaata) jos saisi tuota keskinopeutta hilattua hieman ylöspäin, muita mukana:)?
Toisaalta tuo nollatoleranssi itsessään on aivan se ja sama, nyt on ajettu rajoitus+n.10 niin tulevaisuudessa sitten rajoitus+(1-2). Ruotsissahan tämän kaltainen systeemi on ollut käytössä jo vuodesta miekka ja kilpi. Ainoa merkittävä erohan on, että ruotsissahan ohitustilanteessa saa olla ylinopeutta kunhan pysytään kohtuuden rajoissa? Miten hitossa suomalaisen nollatoleranssin aikakautena pystyt ohittamaan jonkun, joka ajaa esim 75@80 ilman ettei nopeutesi käy hetkellisesti sakkorajan yläpuolella, nykyisellä toleranssilla tuo ei ole mitenkään mahdotonta?
Lisäksi kun ottaa huomioon, että ruotsissa on monessa paikkaa 90/110 kun suomessa vastaavasti on ollut 80+10/100+10 samankaltaisilla pätkillä, niin kyllä tässä taas tämän maan päättävät ovat tärkeämpääkin tärkeämmällä asialla... Kohta poistetaan 100-alueet kokonaan ja talvinopeusrajoitukseksi vaihdetaan 70. Sitten kuitenkin jokaisen perähikiän pienillä sora/asvalttiteillä on 80 taulu vaikka mutkista ei välttämättä pääse edes 60:)...
Toisaalta tuo nollatoleranssi itsessään on aivan se ja sama, nyt on ajettu rajoitus+n.10 niin tulevaisuudessa sitten rajoitus+(1-2). Ruotsissahan tämän kaltainen systeemi on ollut käytössä jo vuodesta miekka ja kilpi. Ainoa merkittävä erohan on, että ruotsissahan ohitustilanteessa saa olla ylinopeutta kunhan pysytään kohtuuden rajoissa? Miten hitossa suomalaisen nollatoleranssin aikakautena pystyt ohittamaan jonkun, joka ajaa esim 75@80 ilman ettei nopeutesi käy hetkellisesti sakkorajan yläpuolella, nykyisellä toleranssilla tuo ei ole mitenkään mahdotonta?
Lisäksi kun ottaa huomioon, että ruotsissa on monessa paikkaa 90/110 kun suomessa vastaavasti on ollut 80+10/100+10 samankaltaisilla pätkillä, niin kyllä tässä taas tämän maan päättävät ovat tärkeämpääkin tärkeämmällä asialla... Kohta poistetaan 100-alueet kokonaan ja talvinopeusrajoitukseksi vaihdetaan 70. Sitten kuitenkin jokaisen perähikiän pienillä sora/asvalttiteillä on 80 taulu vaikka mutkista ei välttämättä pääse edes 60:)...
Liikenneturvallisuutta tässä vain parannetaan, ainut ja oikea keino on nopeuksien lisääntyvä ratsaaminen ja sanktioiden koventaminen nimenomaan ylinopeuksista.(:))
Tämähän ajatusmaailma on ollut iät ja ajat, ja jotkut vielä uskoo tähän samaan sontaan jopa 2000 luvulla.
Litefunin kommenttiin suomen liikennekäyttäytymisestä en viitsi edes kommentoida.
Tämähän ajatusmaailma on ollut iät ja ajat, ja jotkut vielä uskoo tähän samaan sontaan jopa 2000 luvulla.
Litefunin kommenttiin suomen liikennekäyttäytymisestä en viitsi edes kommentoida.
LiteFun tosiaan tuntuu kannattavan sitä, että tässä maassa poliisi valvoo kaikkea ja kaikki valtiovallan antama on "herran suomaa" ja sitä pitää toteuttaa, monessa muussakin ketjussa on tämä esivallan palvonta tullut ilmi, yhteiskuntakritiikki taitaa vain joillekin olla vierasta. Se että massa tosiaan tuntuu olevan vallalla se, että jos jollain on valtaa, niin sitä käytetään, ja liikennepuolella se on niin, että siinä mennään jo täysin yli. On se tietysti hienoa jos on tällainen maailmannäkemys, ei paljoa päätä säre, jos pykätään vaikka mitä tuonne teiden varsiin.
Kuten aikaisemmin sanottu, niin liikennevalvonnassa on menty sen järjenkäytön rajan yli jo aikaa sitten, nopeusrajoitukset ovat laskeneet vain koko ajan, jo turhauttaviksi monin paikoin, lisäksi tämä. Jos ja kun kohta varmasti se 70 km/h nopeusrajoitus toteutetaan yleisrajoitukseksi, ja lisäksi alueille laitetaan nollatoleranssi, niin tiellä nopeus käytännössä tippuu 15-20 km/h, se voi olla joillekin jo 20 min päivässä työmatkassa. Se että onko tuolla sitten oikeasti ongelmiin mitään vaikutusta on niille jotka asiasta päättävät sivuseikka, kunhan näyttää hyvältä.
Kamerapönttöjen älyvapaa sijoittelu ja päälle nollatoleranssi vaan nyt saa kiehahtamaan, ajakaa ihmiset vaikkapa Kouvola-Lappeenranta väli, niin tajuatte miten ne tolpat siellä on, heti rajoitusmerkin jälkeen useissa paikoissa, se ei kenenkään henkeä pelasta. Tästä oli eräs haastateltu poliisikin samaa mieltä, mutta ei se vaikuta, rahaa kilisee ja hyvin menee.
Kuten aikaisemmin sanottu, niin liikennevalvonnassa on menty sen järjenkäytön rajan yli jo aikaa sitten, nopeusrajoitukset ovat laskeneet vain koko ajan, jo turhauttaviksi monin paikoin, lisäksi tämä. Jos ja kun kohta varmasti se 70 km/h nopeusrajoitus toteutetaan yleisrajoitukseksi, ja lisäksi alueille laitetaan nollatoleranssi, niin tiellä nopeus käytännössä tippuu 15-20 km/h, se voi olla joillekin jo 20 min päivässä työmatkassa. Se että onko tuolla sitten oikeasti ongelmiin mitään vaikutusta on niille jotka asiasta päättävät sivuseikka, kunhan näyttää hyvältä.
Kamerapönttöjen älyvapaa sijoittelu ja päälle nollatoleranssi vaan nyt saa kiehahtamaan, ajakaa ihmiset vaikkapa Kouvola-Lappeenranta väli, niin tajuatte miten ne tolpat siellä on, heti rajoitusmerkin jälkeen useissa paikoissa, se ei kenenkään henkeä pelasta. Tästä oli eräs haastateltu poliisikin samaa mieltä, mutta ei se vaikuta, rahaa kilisee ja hyvin menee.
En tiedä onko asiaa tutkittu mutta ainakaan yhtään julkaistua tutkimusta en muista nähneeni missä olis eritelty mistä kolarit/kuolon kolarit johtuvat, siis johtuvat oikeasti.
Villi veikkaus jos tämmönen tehtäisiin/julkistettaisiin niin huomattais että eihän niistä ylinopeuksista johdukaan kuin hyvin pieni osuus onnettomuuksista.
Hurjat ylinopeudet ei myöskään kuulu tuohon koska todennäköisesti näissä tilanteissa se on aivan se ja sama mikä numero sielä lätkässä kiiltelee.
Saa laittaa linkkiä tutkimuksiin jos tämmönen löytyy jostain.
Villi veikkaus jos tämmönen tehtäisiin/julkistettaisiin niin huomattais että eihän niistä ylinopeuksista johdukaan kuin hyvin pieni osuus onnettomuuksista.
Hurjat ylinopeudet ei myöskään kuulu tuohon koska todennäköisesti näissä tilanteissa se on aivan se ja sama mikä numero sielä lätkässä kiiltelee.
Saa laittaa linkkiä tutkimuksiin jos tämmönen löytyy jostain.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Dmind:
Mitäpä luulet, ryhtyykö kukaan politiikko ajamaan tuollaista asiaa? Täälläkin vain marmatetaan ja kun tosipaikka äänestyskopissa tulee, menee pupu pöksyyn tai ei edes viitsitä äänestää vaan päästetään sellainen anonyymi s24 purkaus. Kaiken pitäisi tapahtua hiiren klikkauksella ja siitäkin pitäisi saada varmaankin rahaa.
Kyllä se on niin, että kaikki lähtee meistä autoilijoista. Meidän pitäisi koota ensin rivimme ja suurella joukolla lähestyä kansanedustajia. Kansanedustajille pitäisi tehdä mielenkiintoiseksi äänisaaliin toivossa ajaa meidän etuamme.
Kysykää ihan oikeasti itseltänne, mitä ITSE voisitte tehdä asian hyväksi?
Autoilija on suomessa lypsylehmä kaikin tavoin. Jos autoilijat valittavat asemastaan lypsylehmänä, niin aina kuullaan sitä vakiomarmatusta että "on täällä pahempiakin ongelmia hoidettavana ja tärkeämpiäkin rahanreikiä".
Tulisipa seuraaviin eduskuntavaaleihin jotain munakkaita ehdokkaita jotka tosissaan haluaisivat ajaa autoilijan asiaa. Veikkaan että aika moni äänestäisi sloganeita "Moottoritielle 130km/h rajoitus" tai "Nopeusvalvontaa sinne missä sitä tarvitaan".
Mutta eipä taida tulla moista ihmettä tapahtumaan...
Mitäpä luulet, ryhtyykö kukaan politiikko ajamaan tuollaista asiaa? Täälläkin vain marmatetaan ja kun tosipaikka äänestyskopissa tulee, menee pupu pöksyyn tai ei edes viitsitä äänestää vaan päästetään sellainen anonyymi s24 purkaus. Kaiken pitäisi tapahtua hiiren klikkauksella ja siitäkin pitäisi saada varmaankin rahaa.
Kyllä se on niin, että kaikki lähtee meistä autoilijoista. Meidän pitäisi koota ensin rivimme ja suurella joukolla lähestyä kansanedustajia. Kansanedustajille pitäisi tehdä mielenkiintoiseksi äänisaaliin toivossa ajaa meidän etuamme.
Kysykää ihan oikeasti itseltänne, mitä ITSE voisitte tehdä asian hyväksi?
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Pora: Turha rutista. Kansa sanoi tahdon porvarihallitukselle ja sen kanssa eletään.
Et voi neuvoa äänestämään seuraavissakin himon ja halun vaaleissa sitä tahoa joka lupaa eniten. Vaaleissa mättää se että ei tutustuta vaihtoehtoihin vaan kuunnellaan korvat höröllä kuka lupaa eniten ja saa suurimman äänimäärän. Lupauksiin uskotaan sokeasti koska himon ja halun vaaleissa kaikki haluavat OMAN edustajan joka ajaa heidän OMAA etuaan.
Tätä virhettä tullaan aina toistamaan. Kuka lupaa seuraavaksi autoilijoille eniten? Vallan kahvassa on sitten helppo nauraa autoilijoille. Sanoo vaikka että ne lupaukset olivat pitkän ajan tavoitteita mutta rahaa ei ole just nyt budjetoitu, sori.
Et voi neuvoa äänestämään seuraavissakin himon ja halun vaaleissa sitä tahoa joka lupaa eniten. Vaaleissa mättää se että ei tutustuta vaihtoehtoihin vaan kuunnellaan korvat höröllä kuka lupaa eniten ja saa suurimman äänimäärän. Lupauksiin uskotaan sokeasti koska himon ja halun vaaleissa kaikki haluavat OMAN edustajan joka ajaa heidän OMAA etuaan.
Tätä virhettä tullaan aina toistamaan. Kuka lupaa seuraavaksi autoilijoille eniten? Vallan kahvassa on sitten helppo nauraa autoilijoille. Sanoo vaikka että ne lupaukset olivat pitkän ajan tavoitteita mutta rahaa ei ole just nyt budjetoitu, sori.
"En tiedä onko asiaa tutkittu mutta ainakaan yhtään julkaistua tutkimusta en muista nähneeni missä olis eritelty mistä kolarit/kuolon kolarit johtuvat, siis johtuvat oikeasti."
Vuoden 1999 syitä:
http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm
Vuoden 1999 syitä:
http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm
-
- -
- Viestit: 49
- Liittynyt: 4.11.2004 17:08
Suosittelen nauttimaan muoviluodeista vielä, kun voi! Eiköhän ne kohta pyöriinkin jonkun tunnisteen vaadi eteen. Toisaalta onhan noita kilpiä takaakin nurtunut ja tippunut ;) Kyllä moottoripyörä on vielä tapa liikkua vapautuneesti ja keskari on noussut ja heilunut kesän aikana kakkoskaistan kuppaajille, joista autolla ei ohi pääse. Tolpista ei ole tarvinnut välittää ja muutenkin ei paljon jonot hidasta matkantekoa.
Donitsi:
Aivan varmasti on sama! Pointti onkin siinä, että edunvalvonnalla ja aktiivisuudella muutosta haetaan JOS HALUTAAN. Ihan jokainen voi tehdä oman osansa. Pitää käyttää ihan samoja keinoja kuin "vastapuolikin". Kukaan kansanedustaja ei tiedä kuka on häntä äänestänyt ja MIKSI.
Mitä äänestämiseen tulee niin kyllä se nyt on jo nähty että on aivan sama ketä äänestät, mitä äänestät tai olet äänestämättä. Tulos on aina ihan sama.
Aivan varmasti on sama! Pointti onkin siinä, että edunvalvonnalla ja aktiivisuudella muutosta haetaan JOS HALUTAAN. Ihan jokainen voi tehdä oman osansa. Pitää käyttää ihan samoja keinoja kuin "vastapuolikin". Kukaan kansanedustaja ei tiedä kuka on häntä äänestänyt ja MIKSI.
Kohta on varmaan myytävä auto pois tai muutettava ulkomaille. Että osaa ottaa pannuun nämä jatkuvaan tiukentuvat rajoitukset, yli-isot sakot(vertaa esim. pahoinpitelysakkoihin tms), kaikenmaailman turha kyttääminen poliisien toimesta...jne...prkl...Ja liteFun tyyliset ajatukset ärsyttää kans, tollasia vaan lisää tähän maahan ni kohta täällä ei saa tehdä yhtään mitään.
^Mulla ei sen kummemmin ole tietoa mistä niiden resurssit löytyy, mutta kyllä ne kamerat vaihtelevat niissä tolpissa. Ei ne jatkuvasti samoissa tolpissa ole.
e. Voi olla että on ainakin osittain ulkoistettu. Mutta tässä muutama viikko sitten näin jossain ihan virkapukuisen poliisin kääntelemässä sitä tolppaa nurin. En nyt vaan muista että missä se oli.
e. Voi olla että on ainakin osittain ulkoistettu. Mutta tässä muutama viikko sitten näin jossain ihan virkapukuisen poliisin kääntelemässä sitä tolppaa nurin. En nyt vaan muista että missä se oli.
Viimeksi muokannut Eemeli, 13.9.2007 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Mä ihmettelen aina tätä kameratolppa itkua. - Ehkä ajan niillä osuuksilla kohtuullisen vähän, mutta esim. Kehä III - Inkoo välillä nuo kamerat ei töki yhtään. Usein liikennettä ko. tiellä sen verran ettei kiinnosta ohitellakaan. Ja kamerat pääosin risteysaluella, joilla muutenkin alhaisempi rajoitus.
Sama juttu Pori-Turku välillä.
Toki kameroiden paikkoja voisi jossain määrin miettiä uudelleen, mutta mun mielestä, jos ovat noilla vilkkaasti liikennöidyillä osuuksilla niin OK. Yöaikaan joskus pistää harmittamaan nuo kamerat. Se, että kameroissa olisi jonkinlainen aika milloin toimii milloin ei, saisi ainakin meikäläiseltä kannatusta. Yöaikaan hiljaisen liikenteen aikaan voisi esim olla kameratonta aikaa.
Sama juttu Pori-Turku välillä.
Toki kameroiden paikkoja voisi jossain määrin miettiä uudelleen, mutta mun mielestä, jos ovat noilla vilkkaasti liikennöidyillä osuuksilla niin OK. Yöaikaan joskus pistää harmittamaan nuo kamerat. Se, että kameroissa olisi jonkinlainen aika milloin toimii milloin ei, saisi ainakin meikäläiseltä kannatusta. Yöaikaan hiljaisen liikenteen aikaan voisi esim olla kameratonta aikaa.
^^ Viimeksi kun tulin tuota väliä sunnuntaina niin tultiin turvallisesti 70 km/h mittarin mukaan. Niin hulluja ohituksia en ole vähään aikaan nähnyt kuin silloin, eikä me hirveen pitkään perässä roikuttu (emäntä ratissa).
Onneksi on suht leveä tie, ainakin venäläiset veteli surutta neljä rinnan muutama vuosi sitten ennenkuin autorekat keksittiin tuolla idässä.
Onneksi on suht leveä tie, ainakin venäläiset veteli surutta neljä rinnan muutama vuosi sitten ennenkuin autorekat keksittiin tuolla idässä.
Tässä ihan asiallinen kirjoitus aiheesta ylinopeus
http://bittitohtori.blogs.fi/2007/09/16/usko_ei_horju~2989563#comments
ja sen vastauseksi kirjoitettu:
http://bittitohtori.blogs.fi/2007/09/16/usko_ei_horju~2989563#comments
ja sen vastauseksi kirjoitettu:
Tulipa 16.9.07 kirjoitettua HS:ään vastine nelostie-artikkelista. Kolme kirjoitusta olen lähettänyt, yksi julkaistu - se joka EI käsitellyt nopeusrajoituksia. Hyvin samoilla linjoilla olen. Kolmasosa ajelee rattijuoppona ja vanhukset ajavat vajaa viidenneksen (aineisto 1998-2001) kuolonolareista ja Liikenneturvan kolme tärkeintä huolenaihetta ovat silti HS:n mukaan "vauhti, vauhti ja vauhti". Esitin kirjoituksessani toiveen tutkimuksesta, jossa selvitettäisiin esim. rattiin nukahtamisten todellisia syitä. Voisiko olla liian PIENI tilannenopeus - TVH:n kesäksi jättämä talvirajoitus - ja nukahtaminen. Ajattelin muuten joskus lähettää Matti Korjulan kirjan "Miksi rysähti" liikenneministeriöön. Siinä on kaikki 1998-2001 sattuneet kuolonkolarit ja niiden syyt. Saatteeksi olisin laittanut, että olisivat etsineet selvinpäin ajaneiden kokeneiden kuljettamien aiheuttamat liikennekuolemat, jotka johtuivat ensisijaisesti liian kovasta nopeudesta. Löysin itse 18 tapausta 1600:sta (neljän vuoden jakso). Muutenkin jännää, kun liikennekuolemat uutisoidaan kuin Ilmestyskirjan painajaisina, vaikka niitä on kuitenkin vajaa 400 vuodessa ja esim. 2006 Suomessa kuoli 48065 ihmistä. Aivan kaikki muut eivät kuitenkaan kuolleet "luonnollisesti" vanhuuteen. Ainoastaan Moottori-lehdessä on ollut artikkeleita nopeusrajoituksia vastaan, missään muualla ei.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa