Mistä voi saa pieniä eriä grafiittitäytteistä Teflonia yms

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Rynnäkköpäärynä
-

Mistä voi saa pieniä eriä grafiittitäytteistä Teflonia yms

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 3.9.2007 23:14

Mulla on hakusessa muutamaan harrastehommaan hieman erikoismateriaaleja. Ongelma on se, ettei tuollaista tavaraa saa välttämättä kuin metrin kangissa jolloin 25mm kankikin tule hinnaltaa olemaan toista sataa eksonia.

Tarkoitus on sorvata yhteen öljyttömään kompuraan mäntä ja siihen kävisi grafiittitäytteinen PTFE. Nyt olen tehnyt siihen "tavallisesta" valkoisesta PTFE:stä joka näyttää kuluvan, toimii kyllä muuten. Alkuperäinen männän liukuosa oli musta, joten se on tod. näk. hiili tai grafiittitäytteistä PTFE:tä. Alkuperäinen mäntä ja sylinteriputki menivät pilalle venttiilin katkettua ja mentyä sylinteriin.

Eli mua miellyttäisi jos esim. 25...60mm kokoalueella voisi ostaa 10cm pätkissä hiili tai grafiittitäytteistä PTFE:tä. Perus valkoista kamaa olen ostanut onnistuneesti T:reelta Etra megacentteristä (Etola), mutta eivät ota vissiin muuta hyllytavaraksi.

Yhteen eksperimenttiin olen yrittänyt jenkeistä hommata teflonlaatua nimeltä Rulon, joka on vielä parempi laakerointihommiin. Tilausvahvistus tuli, mutta muuten homma ei ole edennyt. 1" tankoa 3" pätkä maksaa 50$...

Muutenkin hiilitäytteinen tavara olisi mäntäsovelluksiin parempi koska se johtaa perus PTFE:tä paremmin lämpöä ja lämpölaajeneminen on vähäisempää.

Mikhauta
-

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 3.9.2007 23:39

Tälläinen firma kuin VINK tuli mieleen, sieltä tulee ainakin työpaikalle tavaraa.

Ja sieltä löytyi hinnasto, 25mm PTFE on 48,5€ / metri ,alv 0%

Linkki firman sivuille http://www.vink.fi ja linkki hinnastoon
http://www.vink.fi/Admin/Public/DWSDown ... -06-07.pdf

[mortti]
-

ViestiKirjoittaja [mortti] » 4.9.2007 1:05

Vinkistä tuli mieleen Muovikoneistus Kivelä Oy. Tampereella kans, ja halvempaa kun vinkissä... kai.. Kannattaa varmaan kysästä tuoltakin.

Lehtilä
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.9.2007 9:04

Turusta löytyy teflontalo Irpola.. Kuuklesta varmaan löytyy. Hintatasosta en osaa sanoa, mutta eipä teflonia mistään taida halvalla saada..
Löytyy muuten myös lasiteflonia. Kulutusta kestävää tavaraa mutta syö terää rotan lailla koneistettaessa. Oli terä kovametallia tai ei. Nimim. Kokemusta on ;)

Rynnäkköpäärynä
-

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 4.9.2007 18:07

Kiitoksia vastauksista. Työpaikalla ollaankin oltu irpolan ja kivelän kanssa jonkinmoisessa hankintasuhteessa. Enpä vaan älynnyt että niiltäkin voi kysyä...

Eipä se itse tavaran halpuus ole tärkeää, pikemminkin että sitä saa pienemmänkin määrän, sillä jos metrikaupalla joutuu ostamaan mitä hyväsä nurkiin pyörimään, tulee sillekin hintaa.

Lähtökohtaisesti koneistusfirmoilla saattaa paremminkin pyöriä lumppeja nurkissa, pelkillä kauppureilla vähemmän. Kyllä ruloniakin Suomesta löytyy, mutta etupäässä valmiina laakeri ja tiivisteosina.

visiteeri
uusi tulokas

ViestiKirjoittaja visiteeri » 7.9.2008 11:51

Täyty ihan liittyä voorumiin muovin tuskissaan...

Itse tartteisin kanssa rulonia, tosin 0.5mm ohkaisena kalvona kuppitiivisteiksi tommoseen koneeseen:

http://uk.youtube.com/watch?v=aiO05T0YTKA

Mulla on vanhoja rulon laakeriholkkeja, kokoa en muista tarkkaan mutta n. 40 * 40 ulkoa ja 20 sisältä... sinne päin. Ittelleni niistä ei ole hyötyä joten jos tarvitset niin voin luopua muutamasta. Tällähetkellä käytössä on 25%lasi PTFE seosteiset männänrenkaat mutta ne syövät hydrauliputkea nopsaan. Rulon J olis mulle sopivinta mutta ei löydy kun ameriikoista. Rulonissa on teflonin seassa lasikuitua ja ainakin omaan käyttöön olisi parhainta mahdollista kun en öljyä voi käyttää.

Eli jos kimppatilaus ameriikoista kiinnostaa tai jos löytyy suomesta joku kanava niin olen kovasti kiinnostunut.

Rynnäkköpäärynä
-

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 7.9.2008 16:23

No tilasin taannoin jenkeistä, se on muistaakseni small parts inc, tuuman paksuista Rulon J tankoa n. 10cm pätkän. Helvetin kallista ja ihan turha kokeilu sinänsä, taino muutama kymppi tuohon meni. Sen tilasin juurikin tuollaisen stirlingin rakentamiseen, kun aiemmin männän tein valkoisesta PTFE:stä ja ongelmaksi tuli lämpölaajeneminen. Rulon ei ratkaissut ongelmaa, pitäisi tehdä metallimänta Teflontiivistein eikä kokotefloninen mäntä.

Tein siis "laminar flow" mallisen koneen jossa ei ole siis kuin yksi mäntä. se toimii pari minuuttia kerrallaan, kunnes mäntä kuumenee, laajenee ja hirttää kiinni. Sylinteri on messinkiä.

Luulisi grafiitti tai hiilitäytteen olevan parempi lasin sijaa metallien kanssa niin ei kulu?

OPC
-

ViestiKirjoittaja OPC » 8.9.2008 13:24

Minkälaisia nopeuksia tuon pitää kestää? m/s?

Lämpötilat?

visiteeri
uusi tulokas

ViestiKirjoittaja visiteeri » 8.9.2008 14:10

Juu, omassa koneessa männät alumiiniä ja pinnassa kulutuspinta iguksen jotain höttömuovia. Kattelin philipsin stirlingkirjasta niin ainakin sen perusteella rulonilla kulutuskestävyys / kitkakerroin ylivoimainen muoveista. Grafiitti ja hiiliseosteetkin oli, voisivat toimia omissakin tarpeissa mutta en muista lukemia tarkkaan. No täytyy vielä jälestää, mankelin tekokin on käynyt mielessä että saisi leivottua tangosta levyä.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”