Omavalmiste perävaunun rekisteröinti?
Valvoja: ffp jäsenet
Omavalmiste perävaunun rekisteröinti?
Tarkoitus olisi tehdä tuollainen umpiperäkärry yksiakselisen jarrullisen asuntovaunun rungosta. Epäilyttää vain tuo rekisteröinti, kun tuo runko ei ole ennemmin ollut rekisterissä ja siinä ei ole mitään valmistajan tyyppikilpeä. On ollut jokin prototyyppi runko, johon ei ikinä asuntovaunua tehtykään. Mutta on siis aivan tehtaan valmistama runko ja asiallisesti valmistettu mm. levyjarrut ym.
Tarvitaanko rekisteröintiin tyyppihyväksyntöjä esim. jarruista tai vetoaisasta?? Katsastusasemallahan ne varmaan nämä tietäisi, mutta kysytään nyt täältä ensin.
Tarvitaanko rekisteröintiin tyyppihyväksyntöjä esim. jarruista tai vetoaisasta?? Katsastusasemallahan ne varmaan nämä tietäisi, mutta kysytään nyt täältä ensin.
Täytynee kertoa oma tarina, koska oli yksi karavaanari(K) kyselemässä samaan aikaan konttorilla inssiltä(I). Eli meni suurin piirtein näin:
K:saaks tehdä tähän perävaunun itse
I: nykyään mahdotonta,tarviit lujuusluokitukset joka saumalle ja aisan pitää olla E-hyväksytty. Juu näin on, tuli vuodenvaihteessa ohje, että akselit, hitsaukset ja sun muut pitää olla hyväksytty.
Minä: Mites ne jenkkiautojen yms. perässä vedettävät autonpuolikkaat, miten ne?
I: Ei toivoakaan (ja yrmeä ilme), ne ei täytä nykymääräyksiä
K: (häipyy jupisten itsekseen leima paperissa)
I: Semmosia rävellyksiä tielle päästetty, että ei enää
Minä: Mutta että laittomaksi tehneet
I: Kyllä ja syystä
K:saaks tehdä tähän perävaunun itse
I: nykyään mahdotonta,tarviit lujuusluokitukset joka saumalle ja aisan pitää olla E-hyväksytty. Juu näin on, tuli vuodenvaihteessa ohje, että akselit, hitsaukset ja sun muut pitää olla hyväksytty.
Minä: Mites ne jenkkiautojen yms. perässä vedettävät autonpuolikkaat, miten ne?
I: Ei toivoakaan (ja yrmeä ilme), ne ei täytä nykymääräyksiä
K: (häipyy jupisten itsekseen leima paperissa)
I: Semmosia rävellyksiä tielle päästetty, että ei enää
Minä: Mutta että laittomaksi tehneet
I: Kyllä ja syystä
Mutta avainsanana kyseinen henkilö piti sitä, että nimen omaan viime vuodenvaihteessa säädöksiä olisi kiristetty, ja ehdottomasti kielsi tuon autonpuolikkaan tekemisen kärriksi, vaikka siinähän on kantavuudelta varmasti kestävä akseli kiinni. Muutenkin oli aika ehdoton, että kaikki saumat pitää tehdä kuten kolarikorjauksissa tms.
Taisi taas olla sellainen tapaus, että vaan ei kiinnostanut pätkääkään ottaa vastuuta toisten tekemistä laitoksista...
Taisi taas olla sellainen tapaus, että vaan ei kiinnostanut pätkääkään ottaa vastuuta toisten tekemistä laitoksista...
SR2001, näin on. Tosin kumpi on turvallisempi vaihtoehto, peräkärry jonka joku ammattihitsaaja joka tietää miten tehdään tekee. Vai kiinan tekele jonka hitsaa joku nälkäpalkalla pimeässä tehtaassa :D
Aika hienoja saumoja on nähty noissa peräkärry axeleissa mitä varaosaliikkeissä on myynnissä. Välillä näyttää siltä et mikillä vedetty ilman kaasua :D
Aika hienoja saumoja on nähty noissa peräkärry axeleissa mitä varaosaliikkeissä on myynnissä. Välillä näyttää siltä et mikillä vedetty ilman kaasua :D
Niinpä, yleensä jos tekee itselleen esim tässä tapauksessa kärryn niin se tehdään kestämään eikä myyntiin mahd. halvalla kuten kiinan ihmeet:)
Eihän valmiit kärrytkään tietysti hirveitä maksa joten säästö tässä tuskin kummoinen on.
Tätä en muuten tiennytkään että enää ei saa tehdä itse, on noita trailereita ja kärryjä kaveriporukassa tehty aika paljon, yleensä ostetun akselin ympärille ja yksikään ei ole hajonnut.
Eihän valmiit kärrytkään tietysti hirveitä maksa joten säästö tässä tuskin kummoinen on.
Tätä en muuten tiennytkään että enää ei saa tehdä itse, on noita trailereita ja kärryjä kaveriporukassa tehty aika paljon, yleensä ostetun akselin ympärille ja yksikään ei ole hajonnut.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Kysyin:
Sain vastauksen:
Moi,
Vieläkö omavalmiste kevytperäkärryjä saa tehdä? Käsittääkseni nykyään tarvitaan hyväksytyt navat, akselit, vetoaisa ja tietysti määräykset täyttävät valot.
Onko mahdollista tehdä peräkärry, joka muistuttaa jotain automallia? Eli hyödyntää vaunussa esim. rekisteristä poistettua koria. Tämä tietenkin sillä ehdolla, ettei aisapainot ylitä määräyksiä.
Terveisin,
Kilpijoki
Sain vastauksen:
Hei,
Omavalmistekärryjä saa toki vielä tehdä ja kärry saa myös muistuttaa automallia. Yleisesti ottaen epäselvyydet omavalmistekärryjen teosta ovat ilmeisesti johtuneet vuoden alusta asti vaaditusta aisan hyväksynnästä, mutta kunhan mainitsemasi asiat ovat kunnossa, mitään estettä rekisteröintiin ei ole.
Terveisin,
Erik Asplund / AKE
No olisi tietysti hyvä, jos katsastusta käytännössä tekevät katsastusmiehet edes tietäisivät mitä ovat tekemässä. Taas tuli todistettua se, että katsastusmiehen sanaan EI kannata luottaa, vaan itse ne asiat on itse kunkin paremmin tiedettävä kun "ammattilaisten" näköjään. Mistä johtuu kyseisen ammattikunnan kohtalaisen heikko tietämys muusta, kun pakokaasun raja-arvoista ja pohjaankoputtelusta, niin laaja se katsastussäännösten kirjo nyt ei sentään ole, ja miksi päästellään suusta asioita asiakkaille, jotka ei pidä paikkaansa, ei edes oteta selvää.
Itseä ei ainakaan kiinnosta kaupasta ostaa kärryjä koska ne on usein niin jäätäviä pellikötöstyksiä muovisin laidan ulkopuolisin sidontalenkein varustettuna.
Itte kun tekee niin saa sellasen kun haluaa.
Nykymaailma on vaan menossa siihen että pukumiehet päättää että suomessa ei saa enää vetää muuta kun kiinalaisvalmisteisia perävaunuja, jotka joku 7 vuotias hitsari on hitsannut.
ei prkl...
Itte kun tekee niin saa sellasen kun haluaa.
Nykymaailma on vaan menossa siihen että pukumiehet päättää että suomessa ei saa enää vetää muuta kun kiinalaisvalmisteisia perävaunuja, jotka joku 7 vuotias hitsari on hitsannut.
ei prkl...
Ja kaivakaas käsiinne 643/208/2005 liite, tapaus 4, josta selviää että vetoaisan ei tartte olla hyväksytty jos se jatkuu yhtenä puuna kärryn takaosasta vetokitaan asti ja on pulttiliitoksin kärryn muuhun rakenteeseen kiinnitetty. Jos et löydä moista liitettä niin privalla yhtä muhun.
Jos nyt ymmärsin tämän oikein, niin eikös asuntovaunun runko ole juuri tuollainen? Eli siinähän ei ole erillistä vetoaisaa, vaan kaksi erillistä runko"palkkia", jotka jatkuvat perään asti:
http://www.suomi.al-ko.se/index.asp?CAT=17
Mutta sitten se vetopää, missä on jarrusylinteri ja tuo vetokita, niin pitää varmaan olla EU hyväksytty?
onko nyt joku tehnyt "uusilla" määräyksillä itse kärryä? itse on tullut tehtyä isännän kanssa useita kärryjä ennen lakimuutosta ja nyt tarvisi tehdä itsellekkin jarruton yhden(tarvittaessa kahden) kelkan kärry. tuo lakiteksti on perseestä ja siitä en saa siitä varmuutta, että miten se aisa/akseli/hitsaus/pulttiliitos setti menee.. voitte panna myös privaa omista kokemuksista/tekosista..
Tässä kuussa kävin rekisteröimässä oman tekeleen. 750 kilonen jarruton, perus kärry.
Aisa siihen tehtiin yhtenä putkena vetopäästä, valopaneliin asti ja pulteilla kiinni runkoon.
Katsastuksessa ei ollu mitään ongelmia.
Tässä on aken ohjeistus, minkä mukaan minä tein.
Kuvitetut esimerkit.
Aisa siihen tehtiin yhtenä putkena vetopäästä, valopaneliin asti ja pulteilla kiinni runkoon.
Katsastuksessa ei ollu mitään ongelmia.
Tässä on aken ohjeistus, minkä mukaan minä tein.
Kuvitetut esimerkit.
No niin nyt on kokemukset päivitetty nykysäännöksille.
Tänään kävin leimaamassa omatekoisen jarruttoman kärryn
joka on tehty ruostumattomasta teräksestä.
Vetoaisa on siis oltava yhtämittainen ilman hitsasusaumoja
ja pulteilla kiinni peräkärryn rungossa.
Navat, vetopää ja valot pitää olla hyväksyttyjä,
tosin ei niitäkään katsastuksessa tarkistettu.
Ainakin minulla meni läpi itsetehty akselikin johon oli
laitettu hyväksytyt navat kiinni.
Kohtalaisen iso haloo noista säännösten kiristyksistä on
herännyt, lopulta kuitenkaan ei juuri mikään ole muuttunut.
Tänään kävin leimaamassa omatekoisen jarruttoman kärryn
joka on tehty ruostumattomasta teräksestä.
Vetoaisa on siis oltava yhtämittainen ilman hitsasusaumoja
ja pulteilla kiinni peräkärryn rungossa.
Navat, vetopää ja valot pitää olla hyväksyttyjä,
tosin ei niitäkään katsastuksessa tarkistettu.
Ainakin minulla meni läpi itsetehty akselikin johon oli
laitettu hyväksytyt navat kiinni.
Kohtalaisen iso haloo noista säännösten kiristyksistä on
herännyt, lopulta kuitenkaan ei juuri mikään ole muuttunut.
Ei siihen AKE:n sanaankaan kärryn rakentamisesta kannata luottaa satasella, tuli huomattua tässä edellisellä viikolla:
Soittelin akeen ja selitin että olisin tekemässä autonkuljetus traileria ja kyselin et saako tehä telin itte, jos siinä käyttää hyväksyttyjä napoja ja piisaako et ekat renkaat jarrutaa? - "Kyllä se on mahdollista", tuli vastaukseksi. Seuraava kysymys. Piisaako jousituksena se pelkkä teli? -"Kyllä se periaatteessa pisaa", oli vastaus. Siinä sit hyvissä mielin rupesin soitteleen perävaunun osiin erikoistuneeseen puljuun ja kyseleen niiden tarjontaa ja kerroin mitä AKE:ssa vastattiin. Myyjä oli ihan ihmeissään ja vastas vakuuttavasti: "Teli rinnastetaan yhteen akseliin, jolloin sen joka nurkassa tarttee olla jarrut. Ja kaikissa rekisteröidyissä kärryissä tarttee olla "pehmeä" jousitus eli teli ei todellakaan kelpaa pelkästään!" Veti hiukan sanattomaksi... En muistanu siinä vaiheessa enää sen aken hepun nimee niin en soitellu enää takasi sinnepäin. Ei se AKE:n tyyppi mikään järin vakuuttava ollu vastauksissaan, mutta aattelin et sieltä se varma tieto pitäs löytyä.
Soittelin akeen ja selitin että olisin tekemässä autonkuljetus traileria ja kyselin et saako tehä telin itte, jos siinä käyttää hyväksyttyjä napoja ja piisaako et ekat renkaat jarrutaa? - "Kyllä se on mahdollista", tuli vastaukseksi. Seuraava kysymys. Piisaako jousituksena se pelkkä teli? -"Kyllä se periaatteessa pisaa", oli vastaus. Siinä sit hyvissä mielin rupesin soitteleen perävaunun osiin erikoistuneeseen puljuun ja kyseleen niiden tarjontaa ja kerroin mitä AKE:ssa vastattiin. Myyjä oli ihan ihmeissään ja vastas vakuuttavasti: "Teli rinnastetaan yhteen akseliin, jolloin sen joka nurkassa tarttee olla jarrut. Ja kaikissa rekisteröidyissä kärryissä tarttee olla "pehmeä" jousitus eli teli ei todellakaan kelpaa pelkästään!" Veti hiukan sanattomaksi... En muistanu siinä vaiheessa enää sen aken hepun nimee niin en soitellu enää takasi sinnepäin. Ei se AKE:n tyyppi mikään järin vakuuttava ollu vastauksissaan, mutta aattelin et sieltä se varma tieto pitäs löytyä.
Valmis vetoaisa
Hyväksyttyä vetoaisaa löytyy esimerkiksi täältä http://www.carryx.fi ,jos haluaa kippaavan aisan itse tehtyyn peräkärryyn.
Alkuperäiseen kysymykseen: Se rekisteröimätön vanha alusta käsitellään tänään voimassa olevien määräysten mukaisesti. Siis koko vaunu varusteineen samoin kuin uusi.
Jos olis aiemmin ollu rekisterissä, olisi kymysyksessä muutoskatsastus jolloin voitaisiin sallia/käyttää ainakin osittain ensimmäisen köyttöönoton aikaisia määräyksiä. Epäilen, että katsastusmies haluaa työntöjarrun/vetopään/pyöräjarrujen sopivuudesta/keskenäänsopivuudesta dokumentin sekä hyväksynnän nykymääräysten mukaisina. Ei määräysten kiristyminen välttämättä ole huono asia. Vanhemmat katsarit ovat kyllä työssään nähneet kaikenlaisia tekeleitä jotka vanhojen määräysten väljyyden tai totaalisen puuttumisen johdosta on ollu pakko hyväksyä liikenteeseen.
Jos olis aiemmin ollu rekisterissä, olisi kymysyksessä muutoskatsastus jolloin voitaisiin sallia/käyttää ainakin osittain ensimmäisen köyttöönoton aikaisia määräyksiä. Epäilen, että katsastusmies haluaa työntöjarrun/vetopään/pyöräjarrujen sopivuudesta/keskenäänsopivuudesta dokumentin sekä hyväksynnän nykymääräysten mukaisina. Ei määräysten kiristyminen välttämättä ole huono asia. Vanhemmat katsarit ovat kyllä työssään nähneet kaikenlaisia tekeleitä jotka vanhojen määräysten väljyyden tai totaalisen puuttumisen johdosta on ollu pakko hyväksyä liikenteeseen.
Alkuperäinen kysymyshän oli, että jarrullisesta asuntovaunusta tehdään traileri? Ei siinä muuta tarvita kuin muutoskatsastus. Siinähän ne on todistukset sen vanhan pöntön otteessa.
Ei nuo hyväksytyt aisat muun ihan hirveitä maksa, jos haluaa ihan tyhjästä tehdä. Teohydraulin verkkokaupasta näkee hinnat, mitat yms.
Ei nuo hyväksytyt aisat muun ihan hirveitä maksa, jos haluaa ihan tyhjästä tehdä. Teohydraulin verkkokaupasta näkee hinnat, mitat yms.
^juuri näin miekin sen käsitin kun kävin kysymässä josko jetan perään rakentaisi toisesta samanmoisesta puolen auton kokoisen kärryn....
asia sitten jäi kun omat valot ei olisi riittäneet vaan olisi pitänyt asentaa peräkärriin sallitut valot ja kollmio yms...mutta mitään suurempaa estettä ko. projektille olisi ollut...
asia sitten jäi kun omat valot ei olisi riittäneet vaan olisi pitänyt asentaa peräkärriin sallitut valot ja kollmio yms...mutta mitään suurempaa estettä ko. projektille olisi ollut...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa