Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?
Valvoja: ffp jäsenet
Ei karheus, mutta sivuteillä näkee usein sellaisia heittoja, töyssyjä ja reikiä asvaltissa että on pakko hiljentää ihan vakioalustalla ja -renkaillakin. Usein kuoppainen hiekkatiekin on tuohon verrattuna sileää :(
Ihan vertailupohjana normaali CD-soitin alkaa tuollaisissa pahimmissa asvalttiröykyissä pätkimään, eli on jo aika pahassa kunnossa tie silloin.
Ihan vertailupohjana normaali CD-soitin alkaa tuollaisissa pahimmissa asvalttiröykyissä pätkimään, eli on jo aika pahassa kunnossa tie silloin.
Vaihteeksi topicin otsikosta poiketen kiitoksia jaossa. Olen nyt muutaman viikon arkipäivät ollut Seinäjoella matkatöissä (asun Tampereella) ja olen erityisen hämmentynyt siitä kiertoliittymästä, joka on Kuortaneentien alussa, siinä heti ratasiltojen vieressä.
Jokseenkin jokainen autoilija osaa tässä nimenomaisessa ympyrässä käyttää vilkkua oikein! Liittymä on varsin vilkas päiväsaikaan, mutta liikenne vetää silti uskomattoman tehokkaasti, juuri siksi, että ilmeisesti maasäteily tai auringonpilkut ovat tuossa kohtaa oikein.
Ehkä yksi viidestätoista töpeksii tuossa, mutta ne näyttävätkin yleensä olevan Esbo-herrgårdsvageneita, ei mikään yllätys sinänsä. Kiitos, e-pohjalaiset, tämän taidon kun saisi leviämään muuallekin Suomeen.
Jokseenkin jokainen autoilija osaa tässä nimenomaisessa ympyrässä käyttää vilkkua oikein! Liittymä on varsin vilkas päiväsaikaan, mutta liikenne vetää silti uskomattoman tehokkaasti, juuri siksi, että ilmeisesti maasäteily tai auringonpilkut ovat tuossa kohtaa oikein.
Ehkä yksi viidestätoista töpeksii tuossa, mutta ne näyttävätkin yleensä olevan Esbo-herrgårdsvageneita, ei mikään yllätys sinänsä. Kiitos, e-pohjalaiset, tämän taidon kun saisi leviämään muuallekin Suomeen.
Mihkä suurella osalla autoilijoista on kiire? Työmatkoja ajelen 100 km päivässä, josta 90 % on 80 km/h aluetta. Aamuisin nyt saa suht rauhassa ajella, mutta kotiin mennessä on jos jonkunmoista ohittajaa. Luuleeko ne että se määränpää sieltä johkii karkaa? No jos tietty huono säkä käy ni saattaahan se kotipirtti olla parhaillaan tulessa. Itse pidän nopeutta mittarin mukaan 90 - 95 km/h, mikä on kyllä varsin riittävä vauhti 80 alueelle. Toisinaan kyllä saa yllättyä positiivisesti kun on esim. 4 - 5 auton letka perässä lähes koko matkan. Siinä nimittäin menee äkkiä muutaman päivän palkka suden persiiseen ku ottaa ylinopeussakot. Ja vähän pitää olla mieleltään sairas jos töihin on kiire. Voihan siitäkin hommasta joku tietty nauttia. Minä en.
Perässäroikkujat ei juurikaan vituta, niistä on helppo päästä eroon "päästämällä" ne ohi. Eli jalka kaasulta sopivassa paikassa ja sit odotellaan kummanko hermo ensimmäisenä pettää. Harrastepelissä auttaa kun pistää litran ylimäärästä öljyä koneeseen, on semmonen öljypesu takanatulijoilla että mielellään pitävät vähintään 50 metriä turvaväliä. Tuli vaan vuos sitten huomattua...
Hidastetöyssyt on hauskoja, ne ei juurikaan vituta. Varsinkin jos ei ole suojatietä samalla kohdalla. Silloin tulee vähän hiljennettyä. Hauska on myös seurata stailaajia kun ne parhaassa tapauksessa ensin melkein pysähtyy töyssyn eteen ja sit vekslataan auto 45 asteen kulmassa töyssyn yli... Jösses... Mikä saa ihmisen tekemään ajamisesta niin vaikeeta? Nähtävästi elämä on muuten liian helppoa :D
Siinä varmaan tärkeimmät :)
Perässäroikkujat ei juurikaan vituta, niistä on helppo päästä eroon "päästämällä" ne ohi. Eli jalka kaasulta sopivassa paikassa ja sit odotellaan kummanko hermo ensimmäisenä pettää. Harrastepelissä auttaa kun pistää litran ylimäärästä öljyä koneeseen, on semmonen öljypesu takanatulijoilla että mielellään pitävät vähintään 50 metriä turvaväliä. Tuli vaan vuos sitten huomattua...
Hidastetöyssyt on hauskoja, ne ei juurikaan vituta. Varsinkin jos ei ole suojatietä samalla kohdalla. Silloin tulee vähän hiljennettyä. Hauska on myös seurata stailaajia kun ne parhaassa tapauksessa ensin melkein pysähtyy töyssyn eteen ja sit vekslataan auto 45 asteen kulmassa töyssyn yli... Jösses... Mikä saa ihmisen tekemään ajamisesta niin vaikeeta? Nähtävästi elämä on muuten liian helppoa :D
Siinä varmaan tärkeimmät :)
hllbll kirjoitti:Hidastetöyssyt on hauskoja, ne ei juurikaan vituta. Varsinkin jos ei ole suojatietä samalla kohdalla. Silloin tulee vähän hiljennettyä. Hauska on myös seurata stailaajia kun ne parhaassa tapauksessa ensin melkein pysähtyy töyssyn eteen ja sit vekslataan auto 45 asteen kulmassa töyssyn yli... Jösses... Mikä saa ihmisen tekemään ajamisesta niin vaikeeta? Nähtävästi elämä on muuten liian helppoa :D
Ei siitä itse tehdä vaikeaa, vaan teiden/hidastetöyssyjen rakentajat sen tekee prkl...Ja pelkkä mataluus ei laita mua hidastamaan, vaan myös alustan jäykkyys. Hampaat tippuu, jos ajaa kovaa tollaseen möykkyyn.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Hidastetöyssyt on siinä tapauksessa turhia että porukka lisäis malttia koulujen lähellä ja taajamissa muutenkin. Joka vuosi sinne tulee uusia pieniä kevyenliikenteen kulkijoita, joiden täytyy ylittää tie mennessään kouluun. Mikä ihme siinä on että aikuiset ihmiset tajua ettei 6-7 vuotias lapsi ole mikään mestari arvioimaan auton nopeutta kauempaa. Kaikki liikennesäännöt ei myöskään vielä tuon ikäisellä ole hallussa. Ei siellä taajamassa tartte ajaa 70-80km/h jos rajotus on 40km/h. Itse kyllä toivoisin hidastetöyssyjen tilalle poliisipartioita jakaan sakkolappuja. Tietysti sellanen 6cm*6cm rautapalkki suojatien molemmin puolin ajaisi saman asian koulujen lähellä.
Ajetaan sitä kovaa muualla ku taajamissa ja varsinkaan koulujen lähellä.
Ajetaan sitä kovaa muualla ku taajamissa ja varsinkaan koulujen lähellä.
Mun mielestä noi prkleen kamerapöntöt voitas kärrätä tuolta maanteiltä kaupunkeihin. Koulujen lähellä ja taajamissa ne palvelisivat parhaiten ja lisäisivät pienten lasten turvallisuutta. En tiä miten kävisi valtion rahan keruun, ne ehkä tuottaisivat vähemmän keskustassa. Olen välillä miettinyt, että ajatellaanko noiden kameroiden kanssa oikeasti vain turvallisuutta, vai onko se raha kuitenkin etusijalla?
Todellakin, siellä koulujen lähellä ja oikeesti vaarallisissa paikoissa ne kamerat pitäisi olla, ei keskellä metsätaipaletta. Rahaahan niillä vain kerätään. Turvallisuutta käytetään vaan hyvänä tekosyynä.
Hidastetöyssyt vain usein tehdään aivan liian teräväkulmaisiksi ja turhan korkeiksi. Niistäkin voitaisiin tehdä järkevämmän mallisia/loivempia ja silti käyttötarkoituksensa mukaisia. Joissakin paikoissa on oikeasti normaalikorkuisellekin autolle liian korkeita töyssyjä. Niitä kun routa vielä vähän kohtelee kaltoin niin "raaps" kuuluu vaikka ryömis yli.
Hidastetöyssyt vain usein tehdään aivan liian teräväkulmaisiksi ja turhan korkeiksi. Niistäkin voitaisiin tehdä järkevämmän mallisia/loivempia ja silti käyttötarkoituksensa mukaisia. Joissakin paikoissa on oikeasti normaalikorkuisellekin autolle liian korkeita töyssyjä. Niitä kun routa vielä vähän kohtelee kaltoin niin "raaps" kuuluu vaikka ryömis yli.
Turha viisastella jos on vakio alusta ja 80-sarjan renkaat. Madallettu ja 40-sarjalaiset, niin tietäisit mitä tarkoittaa. Samalla se perheenäiti tulee "Earth-destroyer":lla takaluukusta sisään, kun itse hidastaa mateluun, tai viittä vaille, kun sillä vaan ei tunnu miltään ajaa 80 km/h niistä yli.
Toimivat siis hyvin valitusti.
Toimivat siis hyvin valitusti.
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
Tietääkseni selitin tuon työmatkaajien kiireen nimenomaan satasen alueella. Kyllähän se munaooppel/tojota menee suoraan 80km/h alueella jos ajetaan se 80km/h, mutta onko se 100km/h alueella pakko estää muiden liikkumista? Mikäli se oma ei kulje sen 80km/h lujempaa suoraan, niin anna tietä, älä ole keskellä tietä ja hankaa muutenki vastaan! Jos muilla menee lujempaa ku sulla ja rajoitukset ei estä, niin anna tietä, hommaa oikea auto tai eti naru joka kurkihirressä roikkuu ja pelasta meidät sinulta!
Se kyrsii aika paljon kun yritetään peittää ohitus tilanne ajamalla esim eteen tai kiihyttämällä rinnalla vaikka ei mitään mahdollisuutta ole estää ohitusta...
Taksit ovat kuitenkin omasta mielestäni mulkuimpia mitä tien päältä löytyy ilta 8 jälkeen kun ihmiset haluaa ravintoloihin ym ym ym. Ajetaa lujaa ja jos ei pärjätä niin soitetaan poliisille kun joku ajaa hieman kovempaa (omakohtaisia kokemuksia :) ) Ja jos ei anna tietä tyhjälle taksille niin näytellään keskaria tai väläytellään valoja takana tai jopa jäädään kuitenkin eteen turraamaan vaikka edelle pitää päästä...
Mutta kaikkihan me olemme teidemme kulkijoita tavallamme...
Taksit ovat kuitenkin omasta mielestäni mulkuimpia mitä tien päältä löytyy ilta 8 jälkeen kun ihmiset haluaa ravintoloihin ym ym ym. Ajetaa lujaa ja jos ei pärjätä niin soitetaan poliisille kun joku ajaa hieman kovempaa (omakohtaisia kokemuksia :) ) Ja jos ei anna tietä tyhjälle taksille niin näytellään keskaria tai väläytellään valoja takana tai jopa jäädään kuitenkin eteen turraamaan vaikka edelle pitää päästä...
Mutta kaikkihan me olemme teidemme kulkijoita tavallamme...
Tuosta taxi asiasta samaa mieltä, onneksi nostivat taas hintoja --> kuuluukin muuten tähän topikkiin, eli alkaa v*tuttaa nuo taxien käyttäytyminen ja hinnat, puhutaan muka laadusta. Mielummin ajaisin ladalla sen kännäämis reissun puoleen hintaan, työmatkat sitten erikseen.
Näyttää tämänkin keskustelun pohjalta että vaarallisimpia kokonaisuudessaan ovat kyttäävät kotipoliisit joille tieliikenne laki on raamattu, jos joku tätä heidän mielestään rikkoo täytyy heidän ehdottomasti tehdä asialle jotain, valoshow, nyrkin näyttö, ohituksen estäminen/vaikeuttaminen, kiilaaminen, yms. lapsellinen toiminta, kunhan vaan tehdään "kaaharille" jotain kiusaa. Kylläpäs kiristääkin hermolihasta heti aamusta.
Näyttää tämänkin keskustelun pohjalta että vaarallisimpia kokonaisuudessaan ovat kyttäävät kotipoliisit joille tieliikenne laki on raamattu, jos joku tätä heidän mielestään rikkoo täytyy heidän ehdottomasti tehdä asialle jotain, valoshow, nyrkin näyttö, ohituksen estäminen/vaikeuttaminen, kiilaaminen, yms. lapsellinen toiminta, kunhan vaan tehdään "kaaharille" jotain kiusaa. Kylläpäs kiristääkin hermolihasta heti aamusta.
Mjoo.. Seinäjoella kerran lauantai päivänä ylitin 2-kaistaisen yksisuuntaisen tien muualta kuin suojatien kohdasta. Aloittaessani ylittämään tietä ei yhtään autoa ollut tulossa. Valoista kaasutti kuitenkin taksi niin paljon kuin kärrystä lähti. Tämä taksi kuski katsoi vielä tarpeelliseksi soittaa räikkää kohdallamme(selkämme takana) vaikka olimme toisella puolella. Painoi siis täysin töötön pohjaan eikä vain hipaissut. Tyttöystävä ja minä hyppäsimme melkein metrin ilmaan. Kyllähän tuota säikähtää kun luulee että nyt joku tulee päälle. En tiedä oliko tämä nyt tarpeellista.. Näimme kuitenkin auton kun se alkoi kiihdyttämään ja emme enään olleet sen tiellä(2-kaistaa)Ei ainakaan nosta yhtään kunnioitusta kyseistä ammattiryhmää kohtaan.
Sietäs niitten taksikuskien parkkeerata ne autot aina kunnolla eikä miten sattuu. Ärsyttää kun koko liikenne seisahtuu kadulla kun taksi jättää hienosti sen siihen keskelle tietä. :) Ainakin täällä päin. Ja muutenkin aina pysäköivät miten sattuu, hurjastelevat ym.
E. mikä oikeus niillä on paahtaa yli kuuttakymppiä kaupungissa jossa on neljän kympin rajoitus?
E. mikä oikeus niillä on paahtaa yli kuuttakymppiä kaupungissa jossa on neljän kympin rajoitus?
Ei nyt tietenkään kaikki taxarit hanurista ole, ja joskus jopa kiva ajellakin:)
PK-seudulla vaan tuppaa olemaan liian paljon näitä "mitä sattuu" kuskeja, joista kylläkin suurin osa taitaa olla renkejä, meinas kerran palaa hihat kun tulin kentältä niin joku yön timo oli kuskina ja piereskeli koko saatanan matkan!
PK-seudulla vaan tuppaa olemaan liian paljon näitä "mitä sattuu" kuskeja, joista kylläkin suurin osa taitaa olla renkejä, meinas kerran palaa hihat kun tulin kentältä niin joku yön timo oli kuskina ja piereskeli koko saatanan matkan!
Liikennemerkkien huomioimatta jättäminen!
Esimerkiksi Tampereella, tuossa Rautatiekadulla kun aseman kohdalla on tietyön vuoksi Moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkki, on kuin merkkiä ei olisi lainkaan. Aiheuttaa aika hurjia ruuhkia kun sitten menee tuo koko risteys melkolailla tukkoon. (Hämeenkatu - Rautatiekatu)
Esimerkiksi Tampereella, tuossa Rautatiekadulla kun aseman kohdalla on tietyön vuoksi Moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkki, on kuin merkkiä ei olisi lainkaan. Aiheuttaa aika hurjia ruuhkia kun sitten menee tuo koko risteys melkolailla tukkoon. (Hämeenkatu - Rautatiekatu)
P*rkeleen parkkipaikka kolhijat, viikonloppuna joku valopää tönäisi 2 kertaa putkeen mun auton keulaa ja sitten kävi katsomassa ettei HÄNEN omaan autoon tullut mitään ja lähti vetämään. Onneksi ystävällinen taksari näki tilanteen kertoi kusipään rekkarin, taidan mennä vierailemaan pesismailan kanssa (siis teoreettisesti). Sitten ensimmäinen selitys puhelinkeskustelussa sankarilta oli "noo, näitähän sattuu p-paikoilla", kyllä käy hermoon.
mopoilijat on yksiä kans, tässä taannoin hain emännän koulusta ja risteyksessä mulla oli etuajo-oikeus jokasuuntaan, oikealla olevilla kolmio. Oikealta tälläinen varmasti tuore M-kortin saanut nuori naishenkilö paineli suorilta menemään kolmion takaa sen kummemmin katsomatta sivuilleen... hyvä jottei päälle tullut!
kyllä mun mielestä pitäisi mopokorttia ajettaessa käydä jotain autokoulun tapaista eikä vaan suoraan katsastuskonttorille monivalintanappeja arvaamaan...
kyllä mun mielestä pitäisi mopokorttia ajettaessa käydä jotain autokoulun tapaista eikä vaan suoraan katsastuskonttorille monivalintanappeja arvaamaan...
Näin hälytysajoneuvonkuljettajana mua vitut*aa maantiellä seilaavat kuskit, jotka ei kato peileihin ja kaupungissa paikoilleen jäävät autot, joista katsotaan sinisiä vilkkuja kuin hullut halpaa makkaraa!
Sitten yksityisautoilijana vitutt*a turhanpäiväiset ohittelijat, ohituskaistoilla kovempaa ajavat (siis ennen ohituskaistaa ajavat nopeudella 90/100 ja sitten kun ohituskaista alkaa niin nopeutta on 110/100) ja sitten ne helvetin mopoautoilijat, joilla ei ole mitään liikennesääntöjä!
Sitten yksityisautoilijana vitutt*a turhanpäiväiset ohittelijat, ohituskaistoilla kovempaa ajavat (siis ennen ohituskaistaa ajavat nopeudella 90/100 ja sitten kun ohituskaista alkaa niin nopeutta on 110/100) ja sitten ne helvetin mopoautoilijat, joilla ei ole mitään liikennesääntöjä!
Näin hälytysajoneuvonkuljettajana mua vitut*aa maantiellä seilaavat kuskit, jotka ei kato peileihin ja kaupungissa paikoilleen jäävät autot, joista katsotaan sinisiä vilkkuja kuin hullut halpaa makkaraa!
Itsekin on tullut huomattua kaupungissa, että ihmiset eivät osaa aina antaa sitä tilaa hälytysajoneuvolle. Kyllä niitä punasia päin voi varovasti ajaa jos se ambulanssi seisoo siinä takana siniset valot vilkkuen. Ei ole montaa päivää kun liikennevaloissa viimeksi olin tällaista tilannetta todistamassa. Autot yrittävä vain tiivistää siinä kaistoilla, mutta kun ei siinä sellaista rakoa yksinkertaisesti synny että siitä autolla läpi pääsisi. Itse ainakin ajan kylmän viileesti niitä punasia päin jos ambulanssi takaa tulee. Tietenkin väistän jotenkin muuten jos se vaan on mahdollista.
Kyllä niitä punasia päin voi varovasti ajaa jos se ambulanssi seisoo siinä takana siniset valot vilkkuen.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuka maksaa mikäli tälläisessä tilanteessa kolahtaa sillä hälytysajoneuvon kolaritilanteet taitaa pitkälle mennä valtionkonttorista? Kolahtaa siis siten, että hälytysajoneuvoa väistävä (muuhun liikenteeseen nähden väistämisvelvollinen) ja joku muu muotoilee peltiä uusiksi. Onko osoite valtionkonttori vai joku muu mikä?
Ei tarvitse sitten moralisoida, että "lähimmäisen" hyvinvointi ei kiinnosta...
^^Tämä on aivan totta. Enkä itsekkään kehoita tekemään mitään ns. "tyhmiä laittomuuksia" jos näkee hälytysajoneuvin vaan ihan varovaisuutta noudattaen voi ajaa esim. punaisia päin jne... Ompa välillä nähty, että joku ajaa maantiellä sataaviittäkymppiä karkuun kun näkee ambulanssin tulevan takaa! Ja kerran kaupungissa yksi vanhempi mies henkilö alkoi työntämään autollaan risteyksessä edellä ajavaa naisautoilijaa eteenpäin Escortin kone täysiä huutaen... Mut, maalaisjärkeä kehiin...
Ja mitä tuohon maksuvalvollisuuteen tulee niin kyllä ne yksityiskuskit joutuvat omasta pussistaan ne mitä todennäköisemmin maksamaan... Omalla vastuullahan se on kun lähdetään esim. punaisia päin ajamaan, vaikka taakse olisikin tullut sireenit ja vilkut päällä oleva ajoneuvo.
Ambulanssin vahingot korvaakin sitten veronmaksajat (sairaanhoitopiiri-->kunta) mikäli esim. pelastuslaitoksen työkalu tai yksityisellä puolella firma itse...
Ambulanssin vahingot korvaakin sitten veronmaksajat (sairaanhoitopiiri-->kunta) mikäli esim. pelastuslaitoksen työkalu tai yksityisellä puolella firma itse...
Ambulansseista: Usein näkee ambulansseja ajavan tuhatta ja sataa vilkut päällä, muttei sireenit! Pelkät vilkut päällähän ambulanssilla ei ole mitään erikoisoikeuksia. Ei siinä mitään jos kiire on, mutta varsinkin kaupunkialueella se sireeni lisäisi huomioarvoa aika reilusti.
Muusta: Mikä &/%&¤% siinä on, ettei motarin kiihdytyskaistalle voi kiihdyttää hyvissä ajoin. Tänäänkin aamulla edessä oli joku TDI-passatti joka painoi tallan pohjaan vasta kun oltiin siinä varsinaisen kaistan rinnalla. Kiihdytä siinä sitten enää 70-heppaisella Golfilla muun liikenteen tahtiin. Miksei sitä kiihdytystä voi aloittaa heti eikä viidestoista päivä???
Muusta: Mikä &/%&¤% siinä on, ettei motarin kiihdytyskaistalle voi kiihdyttää hyvissä ajoin. Tänäänkin aamulla edessä oli joku TDI-passatti joka painoi tallan pohjaan vasta kun oltiin siinä varsinaisen kaistan rinnalla. Kiihdytä siinä sitten enää 70-heppaisella Golfilla muun liikenteen tahtiin. Miksei sitä kiihdytystä voi aloittaa heti eikä viidestoista päivä???
Tohon punasiin päin ajamiseen. Olin kerran valoissa 2- kaistaisella tiellä, oikealla kaistalla ja tuli kytät kaikki mahd. pillit päällä takaa. Nopeesti vilkaisin et vasemmalla kaistalla oleva ei tee elettäkään väistääkseen kun kytät tuli vasenta kaistaa, joten kiihdytin reippaasti punaisiin. Ei siinä sen ihmeellisempää sit ollut, poijjjaat jatkoi matkaa entistä kovemmin.
Kyseesä oli T- risteys, eli tässä ei ollut vaaraa tulla oikealta ketään ja vasemmalta ei ollut tulossa ketään. Ja valoissa oli vaan iltahetkellä mun lisäksi se toinen auto.
En tiedä miksi ajoivat niin lujaa, nimittäin ilman väistöä olis ollu tiukka tilanne :/
Kyseesä oli T- risteys, eli tässä ei ollut vaaraa tulla oikealta ketään ja vasemmalta ei ollut tulossa ketään. Ja valoissa oli vaan iltahetkellä mun lisäksi se toinen auto.
En tiedä miksi ajoivat niin lujaa, nimittäin ilman väistöä olis ollu tiukka tilanne :/
Miksei sitä kiihdytystä voi aloittaa heti eikä viidestoista päivä?
suomalainen perusdemarihan säästää polttoainetta.. Sitten onkin hyvä kiukutella siinä rampin lopussa pientareella kunnei kukaan antanut tilaa. - Kun vilkkuakaan tämä herra neljäseiska ei viitsinyt käyttää ettei vaan kulu.
Sitten kun alkaa hermot mennä, sitten siittä loikataankin 80-120km/h vauhdissa olevan liikennevirran sekaan ja aiheutetaan vaaratilanne. Usein tämäkin tehdään ilman vilkkua.. Sitten onkin hyvä kirjoitella yleisönosastolle, että hirveätä kaahausta..
Onhan tätäkin täällä jo varmaan puitu, mutta kun taas eilen meinas mennä käpy.
Miksi sillä fillarilla, saati jalan on pakko tunkea päin jalankulkijapunasta?
Tuonne koululaissäikeeseen viitaten, on helvetin toimivaa yrittää opettaa juniorille miksi pitää meidän nyt pysähtyä tähän vaikka meinataankin jäädä toisten jalkoihin.
Täällähän kaikki on niin fiksuja että katsovat sen ajan ja paikan (tyhjä katu, yöllä, sunnuntaiaamuna) kun sen hetken säästävät punaisia päin mennessä, mutta jos joku nyt osaisi kerto miksi se täytyy tehdä aina...
Asiaan liittyen "loppukevennys", joku vuosi sitten tulin Kuopiossa fillarilla risteykseen, josta ei oikealle nähnyt mitään (talon kulma). Oikealta tuli ihan normaali katu, jossa autoliikennettä ja tietenkin sitten tämä jalkakäytävä. Hiljensin vauhtia ennen talon kulmaa koska edessä paloi punaiset enkä voinut tietää tuleeko sieltä oikealta joku vaikkapa fillarilla, sitten pysähdyin siihen valotolpalle punaisiinn. Samalla kuuluu takaa "Mitä vittua !!" ja semmonen +100 kg ja +50 vee "herra" vetää fillarilla ohi. Oli onneton törmätä minuun kun sitten pysähdyin siihen valotolpalle. Huusin perään "sitä vittua että meillä päin tuo punanen tarkottaa että pysähdytään". Iloisesti heilahti sentteri sinne taakse päin... että semmosta.. Voisi miettiä, että mitä vittua siellä takana puuhattiin kun ei rekisteröity että se nopeuteni hiljeni jo ennen sitä valo-opastinta ja että siinä paloi se punainen kymmeniä metrejä ennen kuin siihen tulimme.
Miksi sillä fillarilla, saati jalan on pakko tunkea päin jalankulkijapunasta?
Tuonne koululaissäikeeseen viitaten, on helvetin toimivaa yrittää opettaa juniorille miksi pitää meidän nyt pysähtyä tähän vaikka meinataankin jäädä toisten jalkoihin.
Täällähän kaikki on niin fiksuja että katsovat sen ajan ja paikan (tyhjä katu, yöllä, sunnuntaiaamuna) kun sen hetken säästävät punaisia päin mennessä, mutta jos joku nyt osaisi kerto miksi se täytyy tehdä aina...
Asiaan liittyen "loppukevennys", joku vuosi sitten tulin Kuopiossa fillarilla risteykseen, josta ei oikealle nähnyt mitään (talon kulma). Oikealta tuli ihan normaali katu, jossa autoliikennettä ja tietenkin sitten tämä jalkakäytävä. Hiljensin vauhtia ennen talon kulmaa koska edessä paloi punaiset enkä voinut tietää tuleeko sieltä oikealta joku vaikkapa fillarilla, sitten pysähdyin siihen valotolpalle punaisiinn. Samalla kuuluu takaa "Mitä vittua !!" ja semmonen +100 kg ja +50 vee "herra" vetää fillarilla ohi. Oli onneton törmätä minuun kun sitten pysähdyin siihen valotolpalle. Huusin perään "sitä vittua että meillä päin tuo punanen tarkottaa että pysähdytään". Iloisesti heilahti sentteri sinne taakse päin... että semmosta.. Voisi miettiä, että mitä vittua siellä takana puuhattiin kun ei rekisteröity että se nopeuteni hiljeni jo ennen sitä valo-opastinta ja että siinä paloi se punainen kymmeniä metrejä ennen kuin siihen tulimme.
Tässä viime viikolla Oulun liikenteessä kakkiksella pörrätessä muutamaan otteeseen meinasi luumu poksahtaa ihan totaalisesti. Ihmiset eivät tajua ryhmittäytymistä liikenteessä. Muutamaan kertaan ollut melkoinen jono pohjoisen alikulun kohdalla Raksilaan päin kääntyvillä, mutta muut kaistat vapaana ja vihreät valot paloivat. Kuitenkaan siitä ei ohi useinkaan pääse, koska ihmiset eivät vielä siinä vaiheessa ryhmittäytyneet mitenkään, vaan keskellä tietä jonotettiin vasemmalle kääntyvän kaistan ruuhkan purkautumista. Oikealta puolelta olisi muuten päässyt ohi, mutta kun sitten peilit olisivat kolisseet toisiinsa. Ja varmasti kaistalla olisi vasemmalla puolella ollut tilaa ryhmittäytyä oikein. Ja tämä toistuu samaisessa kohdassa hyvin usein.
Jotku ihmiset ei hälytysajoneuvoja tajua..
Itse aina ajan tien reunassa jos takaa tulee häly jonka pitää ohi päästä, monesti nähny miten edelläajavat jatkaa menoaan keskellä tietä peileihin katsomatta mitään tajuamatta.
Ja jos tarve vaatii, kaasua vaan ja punasista valoista pois, toki siinä kannattaa olla varovaisuus mukana ettei sivuilta kukaan kylkeen kaahaa. Sen verran kun keskelle risteystä pääsee että hälyn vilkut näkee muutki niin alkaa tilaa tulla ajaa valoristeyksen yli (tai ainaki pitäs, ellei ne muut oo sitte just noita jotka ei mitään tajua).
Ja edelläseisovaan autoon saa vauhtia kun tööttää ja käyttää puskureita (tähänkin sama sääntö kuin aiemmin, kaikki ei siltikänä tajua vaikka kuinka sinistä vilkkua näkyis ympärillä).
Itse aina ajan tien reunassa jos takaa tulee häly jonka pitää ohi päästä, monesti nähny miten edelläajavat jatkaa menoaan keskellä tietä peileihin katsomatta mitään tajuamatta.
Ja jos tarve vaatii, kaasua vaan ja punasista valoista pois, toki siinä kannattaa olla varovaisuus mukana ettei sivuilta kukaan kylkeen kaahaa. Sen verran kun keskelle risteystä pääsee että hälyn vilkut näkee muutki niin alkaa tilaa tulla ajaa valoristeyksen yli (tai ainaki pitäs, ellei ne muut oo sitte just noita jotka ei mitään tajua).
Ja edelläseisovaan autoon saa vauhtia kun tööttää ja käyttää puskureita (tähänkin sama sääntö kuin aiemmin, kaikki ei siltikänä tajua vaikka kuinka sinistä vilkkua näkyis ympärillä).
Ne liikennevalot...
Tuossa työmatkalla on eräs risteys, jossa oikealle on vapaa kääntyminen (kolmio tosin) ja suoraan ajaville liikennevalot. Lähes joka toinen aamu edelläni tai siellä jonon kärjessä ajava pysähtyy suoraan ajavien valoihin ! Joskus siinä perässä on pitkä jono, mutta kukaan ei soita torvea :(
Tuossa työmatkalla on eräs risteys, jossa oikealle on vapaa kääntyminen (kolmio tosin) ja suoraan ajaville liikennevalot. Lähes joka toinen aamu edelläni tai siellä jonon kärjessä ajava pysähtyy suoraan ajavien valoihin ! Joskus siinä perässä on pitkä jono, mutta kukaan ei soita torvea :(
Siksihän suomessa ei tuollaisessa käytetä torvea, kun laki kieltää sen:
Typerää, mutta totta, periaatteessa tuosta voisi saada huomautuksen tai rikesakon.
34 §
Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.
Typerää, mutta totta, periaatteessa tuosta voisi saada huomautuksen tai rikesakon.
SS
PostPosted: 30.8.2007 15:23 Post subject:
Ne liikennevalot...
Tuossa työmatkalla on eräs risteys, jossa oikealle on vapaa kääntyminen (kolmio tosin) ja suoraan ajaville liikennevalot. Lähes joka toinen aamu edelläni tai siellä jonon kärjessä ajava pysähtyy suoraan ajavien valoihin ! Joskus siinä perässä on pitkä jono, mutta kukaan ei soita torvea :(
Eikai vaan Aitolahdentie-Sammon valtatien risteys...
Siinä aika usein on joku palikka oikealle kääntymässä ja kyttää niitä suoraan menevien valoja...
Nää, "oikeelle kolmion takaa" risteykset on siinä muodossa "perseestä" että kun tuommoseen totut niin sitten meinaa käydä huonosti kun siinä eessä onkin semmonen jolle ko. liittymä onkin uusi tuttavuus. Asuin aikanaan tuollaisen risteyksen takana ja, piru vie, monesti kuuden vuoden aikana oli köydä huonosti kun lähestyy sitä risteystä ja skannaa ne risteävät tie ja toteaa, että ei väistettäviä. Jatkaa sillä normi marssivauhdilla ja vilasee vielä kerran sinne vasemmalle, ettei sieltä nyt tosiaan tullut ketään. Katse kiertyy oikealle ja mitä vittua ! Siinä edessä joku polkee hulluna jarruja kun siihen tolppaan siinä _vasemmalla_ on syttymässä punainen.
Niin, omaa tötöilyähän se, mutta kun tuommoiseen päivittäin monta kertaa höylättävään liikenneympäristöön tottuu ja sitten olettaa (tyhmästi?) että kaikki muutkin osaa siinä ajaa sujuvasti.
Niin, omaa tötöilyähän se, mutta kun tuommoiseen päivittäin monta kertaa höylättävään liikenneympäristöön tottuu ja sitten olettaa (tyhmästi?) että kaikki muutkin osaa siinä ajaa sujuvasti.
Ei, vaan Ideaparkin kohdalta (vanha kolmostie) uudelle kolmostielle (moottoritie) kääntyvä kaista. Kääntyville on kokonaan oma kaista ja suoraan menevien kaista vielä risteyksen kohdalla erotettu keskikorokkeella. Siitä kolmion kohdalta ei enää edes näe liikennevalotolppaa kunnolla ja silti pitää pysähtyä :(Eikai vaan Aitolahdentie-Sammon valtatien risteys...
Siinä aika usein on joku palikka oikealle kääntymässä ja kyttää niitä suoraan menevien valoja...
E: Tänään &%¤tti kun poliisiauto roikkui perässä noin 30km.
Tuohon hälytysajoneuvoon vielä, että on myös mahdollista taata "hälytysajoneuvolle esteetön kulku" ajamalla hetkinen ylinopeutta (toki varovaisuutta noudattaen ja tietoisena kaiken vastuun olemisesta itsellä), jos kerran väistäminen tai hälyajoneuvon ohi päästäminen ei ole mahdollista. Sitten kun väistöpaikka tulee kohdalle, vilkku reilusti oikealle, jarruvalojen väläytys ja siirtyminen rauhassa tien oikeaan reunaan tai väistöpaikalle.
vrt. punaisia päin ajo hälytysajoneuvoa väistettäessä
Esimerkkinä ruuhkainen ja paikoin harmillisen kapea nelostie välillä Rovaniemi-Kemi. Vastaantuleva letka oli pitkä rekoista johtuen, takaani näkyi siniset vilkut, katsoin ettei ole mahdollisuutta väistää, joten polkaisin oman nopeuteni 100km/h -> 150km/h ja katsoin ruuhkan hellitettyä seuraavan bussipysäkin väistöpaikaksi. Vilkku oikealle, jarrujen väläytys ja oikealle rivakahko jarrutus tohon pysäkille. Oli helppo ohittaa eikä ambulanssin tarvinnut varmasti minun takia hidastella..
vrt. punaisia päin ajo hälytysajoneuvoa väistettäessä
Esimerkkinä ruuhkainen ja paikoin harmillisen kapea nelostie välillä Rovaniemi-Kemi. Vastaantuleva letka oli pitkä rekoista johtuen, takaani näkyi siniset vilkut, katsoin ettei ole mahdollisuutta väistää, joten polkaisin oman nopeuteni 100km/h -> 150km/h ja katsoin ruuhkan hellitettyä seuraavan bussipysäkin väistöpaikaksi. Vilkku oikealle, jarrujen väläytys ja oikealle rivakahko jarrutus tohon pysäkille. Oli helppo ohittaa eikä ambulanssin tarvinnut varmasti minun takia hidastella..
Ohitusmerkin näyttämisestä
Joskus aikanaan, pian parikymmentä vuotta sitten kuskailin Transit D ja Teve 470 matkailuvaunu yhdistelmää.
Olen koettanut ajatella tiellä liikkuessani myös perässä tulijoita ja yleensä mulkoilen peilejä, käytän vilkkuja, myös kanssa tiellä liikkuvien väliä "neuvotteluun". Olen myös sitoutunut, ettei jäljempänä kerrottu toistu.
Tapaus josta tässä kerron tapahtui jossakin Konginkankaan - Viitasaaren välillä. kiipeilin niitä piiiiiitkiä ylämäkiä kohti Viitasaarta porukan, myös vaimon nukkuessa vieressä. Näkyvyyttä oli ylämäistä huolimatta, että melkein näki Viitasaaren kirkon, ilman että ainakaan lähimmän parin kilometrin etäisyydellä olisi ollut ainoatakaan vastaantulijaa. Vauhtini oli ylämäessä tippunut n. viiteenkymppiin. Näytin takapuskimeen vaunun kulmalle liimautuneelle Fiiun kuskille tien olevan vapaan ohitusta varten.... ei auttanut..... huitaisin avoimesta ikkunasta kädellä, että mene, mene.... ei vaikutusta... sitten jo puin nyrkkiä..... ei vaikutusta, seuraavaksi näytin jo "kansainvälistä" ..... eikä mitään tehoa.... Sitten siirryinkin näyttämään "työvälineellä" joka sattui ovikotelossa olemaan " 7- merkkiä" Billnäsin lyhytvartisella retkikirveellä...... jo vaikutti..... Fiiun kuski jätti 200m. "turvaväliä". Eikä ohittanut sen jälkeenkään. Jälkeenpäin, kun tämän jutun vaimolleni kerroin "hiukan arvosteli" käytöstäni, kait jopa syystä?
Kauhean ylpeä en oo tästä menneestä vieläkään, mutta tilanteessa ketutti, kun kuula punaisena koetin edetä mäkeä ylös, eikä vastaantulijaa näkynyt, eikait lähistöllä ees lentokonetta, joka olisi vastaan tulollaan "häirinnyt" turvallista ohitusta..... Nyt niissäkin ylämäissä on ohituskaistat.. onneksi.
Joten, kun rahtari, tai hitaasti liikkuvan yhdistelmän kuski merkkinsä näyttää, polkaiskaa kaasua reilusti ja siirtykää ohittamaan heti merkistä, tilanne ohitukseen menee ohi muutamassa sekunnissa. Uutta merkkiä saa sitten odottaa, koska edellä ajava ymmärtää, ettet haluakkaan ohittaa, eikä sen jälkeen merkkejään näytä.
Merkkiä näyttäessään korkealta ajomaisemaa katseleva yhdistelmän kuski on varannut sinulle tilaisuuden turvalliseen ohitukseen.
Muista myös kiittää sellaista "maanteitten ritaria"
Olen koettanut ajatella tiellä liikkuessani myös perässä tulijoita ja yleensä mulkoilen peilejä, käytän vilkkuja, myös kanssa tiellä liikkuvien väliä "neuvotteluun". Olen myös sitoutunut, ettei jäljempänä kerrottu toistu.
Tapaus josta tässä kerron tapahtui jossakin Konginkankaan - Viitasaaren välillä. kiipeilin niitä piiiiiitkiä ylämäkiä kohti Viitasaarta porukan, myös vaimon nukkuessa vieressä. Näkyvyyttä oli ylämäistä huolimatta, että melkein näki Viitasaaren kirkon, ilman että ainakaan lähimmän parin kilometrin etäisyydellä olisi ollut ainoatakaan vastaantulijaa. Vauhtini oli ylämäessä tippunut n. viiteenkymppiin. Näytin takapuskimeen vaunun kulmalle liimautuneelle Fiiun kuskille tien olevan vapaan ohitusta varten.... ei auttanut..... huitaisin avoimesta ikkunasta kädellä, että mene, mene.... ei vaikutusta... sitten jo puin nyrkkiä..... ei vaikutusta, seuraavaksi näytin jo "kansainvälistä" ..... eikä mitään tehoa.... Sitten siirryinkin näyttämään "työvälineellä" joka sattui ovikotelossa olemaan " 7- merkkiä" Billnäsin lyhytvartisella retkikirveellä...... jo vaikutti..... Fiiun kuski jätti 200m. "turvaväliä". Eikä ohittanut sen jälkeenkään. Jälkeenpäin, kun tämän jutun vaimolleni kerroin "hiukan arvosteli" käytöstäni, kait jopa syystä?
Kauhean ylpeä en oo tästä menneestä vieläkään, mutta tilanteessa ketutti, kun kuula punaisena koetin edetä mäkeä ylös, eikä vastaantulijaa näkynyt, eikait lähistöllä ees lentokonetta, joka olisi vastaan tulollaan "häirinnyt" turvallista ohitusta..... Nyt niissäkin ylämäissä on ohituskaistat.. onneksi.
Joten, kun rahtari, tai hitaasti liikkuvan yhdistelmän kuski merkkinsä näyttää, polkaiskaa kaasua reilusti ja siirtykää ohittamaan heti merkistä, tilanne ohitukseen menee ohi muutamassa sekunnissa. Uutta merkkiä saa sitten odottaa, koska edellä ajava ymmärtää, ettet haluakkaan ohittaa, eikä sen jälkeen merkkejään näytä.
Merkkiä näyttäessään korkealta ajomaisemaa katseleva yhdistelmän kuski on varannut sinulle tilaisuuden turvalliseen ohitukseen.
Muista myös kiittää sellaista "maanteitten ritaria"
Lähinnä vilkun käyttämättä jättäminen, onse vaikeeta.
Tässä eilen taas joku törppö sattu motarilla eteen, ajelin sen perässä semmost 110km/h, kunnes lähettiin ohittamaan rekkoja tää jätkä pudottaa vauhdin tasan sataseen, kun ollaan pari minuuttia siinä sitä rekkajonoo ohitettu, niin oli mun taakse kerääntynyt jo melkonen jono autoja. Kun rekkojen ohi oltiin päästy, oletin että tyyppi palaa oikealle, ei palannut, ajatteli kai vetää samaa kaistaa seuraavan letkan ohi. Mä vaihdoin kaistaa oikealle ja ajattelin mennä sitä kautta ohi, kunnes tää törppö pistää samantien vilkun kanssa oikealle, no ei palanut oikealle kun ajoin rinnalle ja niin ajoi koko muukin letka sen ohi oikealta.
En sitten tiedä, oli tuunannut ne takavalot toimimaan vilkkuina ja rekkari oli joku erikoispituinen, 4merkkiä, sieltä lensi tupakkaaski ensin ja se osu mun auton tuulilasiin, sitten lensi palava tupakantumppi autosta ulos.
Tässä eilen taas joku törppö sattu motarilla eteen, ajelin sen perässä semmost 110km/h, kunnes lähettiin ohittamaan rekkoja tää jätkä pudottaa vauhdin tasan sataseen, kun ollaan pari minuuttia siinä sitä rekkajonoo ohitettu, niin oli mun taakse kerääntynyt jo melkonen jono autoja. Kun rekkojen ohi oltiin päästy, oletin että tyyppi palaa oikealle, ei palannut, ajatteli kai vetää samaa kaistaa seuraavan letkan ohi. Mä vaihdoin kaistaa oikealle ja ajattelin mennä sitä kautta ohi, kunnes tää törppö pistää samantien vilkun kanssa oikealle, no ei palanut oikealle kun ajoin rinnalle ja niin ajoi koko muukin letka sen ohi oikealta.
En sitten tiedä, oli tuunannut ne takavalot toimimaan vilkkuina ja rekkari oli joku erikoispituinen, 4merkkiä, sieltä lensi tupakkaaski ensin ja se osu mun auton tuulilasiin, sitten lensi palava tupakantumppi autosta ulos.
Mikään muu ei nypi liikenteessä niin paljoa kuin myyntitykit jotka kiirehtii paikasta A paikkaan B niin häseksissään, että vaarantavat itsensä ja sivulliset keinolla miläähyvänsä ja ammattiautoilijat (taksit,poliisit,ambulansit ja linja-autoilijat) kun ns. aikataulu on muka tiukka niin kaaahataan 40 alueella 60, että varmasti tapetaan kaikki eteen sattuva jne jne. Esim. linja-autoilijat on aika hyviä esimerkkejä: Tuolla 40 alueella painetaan aikataulun piikkiin 60 eleein äkkiseltään lujempaakin. Itse ainakin olen huomannut, että kun ajaa kiusallaankin 40 niin linja-auto häviää maisemiin taajamassa jossa on tuo 40 max vauhti... Onko ne kuskit niin jumalattoman tyhmiä etteivät saa suutansa auki pomojen nedessä, että ei lailisesti ehdi aikataulun puitteissa lenkkiä kiertää vaan pitää painaa hanat auki omaan piikkiin sakkojen uhala, että ehtii kaikki hakea kyytiin lapun mukaisen kello ajan mukaan... P...at ammattiautoilijat sanon minä. Taksi kuskit on sitten taas asia erikseen. He saavat ajaa tuhatta ja sataa, ohittaa missä vaan millon vaan, mutta auta armias jos menet motarilla heistä ohi hiukka lujempaa kuin he ajavat. Pirulaiset pirauttaa pollarit perään ja siinä taas ollaan jos nakki napsahtaa. Vetäsit sitten motarilla 120 menemään ohituskaistaa suinpäin, sanoo poliisi. Aha mistä tiedät?... jne jne jne
Tulipa papatettua vaihteeksi...
Tulipa papatettua vaihteeksi...
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Ammattikuljettajista ei yleensä ole pahaa sanottavaa, mutta taannoin eräs rahtari kyllä herätti kauhistusta. Ajoi nuppia jossa ilmeisesti tyhjä perävaunu perässä Turun ohikulkutiellä Raisoon päin. Vauhtia oli sata, saman verran tai enemmän mitä muillakin. Vaihteli kaistaa ja ohitteli niinkuin olisi ollut henkilöautolla liikkeellä. Näin jo kauempaa että mitkä on meininkin ja ajattelin että tuosta on mentävä ohi nopeasti. Ohitin rekan kun se viimein palasi oikealle kaistalle, pääsin Raision keskustan valoihin kunnes tämä rekka saavutti minut ja roikkui aivan kiinni takapuskurissa. Ajoin keskustan läpi mitä pääsin, Naantaliin johtavalla tiellä oli onneton 60:n suhari edessä ja rekka hengitti takapuskurissa... Viimein pääsin karkuun kun auto kääntyi edestä pois. Oliko sitten satamaan kiire vai maksoiko rahtari autoilijoille potut pottuina, mutta lievästi uhatuksi tunsin itseni "keulakoristeena" ollessani... Sitäkin ihmettelin, miten rekka voi kulkea yli sataa.
Normaali *itutuksen piiriin kuuluvat nämä suoralla tiellä jarruttelijat. Jarruvalot vilkkuu vaikkei mitään esteitä ole näköpiirissä, yritä sitten arvuutella että onko siellä hirvi vai pimeä jalankulkija edessä... Ilmeisesti kabiinissa vahditaan silmä tarkkana, ettei mittarinopeus vain nouse yli sallitun. Leonilla kyllä pitäisikin jarrutella sadekelillä kun muuten ei ole jarruja, mutta on niin epäilyttävää toimintaa että jää tekemättä jos on muita tielläliikkujia takana.
Raivostuttavin esimerkki edellisestä oli eilen ykköstiellä kun matkustin bussilla kotiin. Tie lähes kuiva ja näkyvyys hyvä vaikka pimeää olikin. Bussin edessä Toiota jarruttelee koko ajan, jopa ylämäessä! Vauhti tippui varmaankin alle 50:n, sen verran bussi täristi kun kuski haki pienempää. Ajoi kyllä verrattaen lähellä tätä hidastelijaa, mutta ei se ainakaan vauhtia lisännyt... Viimein pääsi ohittamaan ylämäessä, kun ei sattunut olemaan vastaantulijaa kimuraisella ykköstiellä. Onneksi a) motari avataan vuoden päästä b) Helsingissä ei tarvitse kovin usein käydä. Sen verran mahtuu tilanteita ja suhareita tuolle välille.
Normaali *itutuksen piiriin kuuluvat nämä suoralla tiellä jarruttelijat. Jarruvalot vilkkuu vaikkei mitään esteitä ole näköpiirissä, yritä sitten arvuutella että onko siellä hirvi vai pimeä jalankulkija edessä... Ilmeisesti kabiinissa vahditaan silmä tarkkana, ettei mittarinopeus vain nouse yli sallitun. Leonilla kyllä pitäisikin jarrutella sadekelillä kun muuten ei ole jarruja, mutta on niin epäilyttävää toimintaa että jää tekemättä jos on muita tielläliikkujia takana.
Raivostuttavin esimerkki edellisestä oli eilen ykköstiellä kun matkustin bussilla kotiin. Tie lähes kuiva ja näkyvyys hyvä vaikka pimeää olikin. Bussin edessä Toiota jarruttelee koko ajan, jopa ylämäessä! Vauhti tippui varmaankin alle 50:n, sen verran bussi täristi kun kuski haki pienempää. Ajoi kyllä verrattaen lähellä tätä hidastelijaa, mutta ei se ainakaan vauhtia lisännyt... Viimein pääsi ohittamaan ylämäessä, kun ei sattunut olemaan vastaantulijaa kimuraisella ykköstiellä. Onneksi a) motari avataan vuoden päästä b) Helsingissä ei tarvitse kovin usein käydä. Sen verran mahtuu tilanteita ja suhareita tuolle välille.
Itseäni ottaa päähän tällaiset hitaasti ohittelijat ja puikkelehtijat, jotka ajavat tasasta vauhtia ja on pakko päästä ohi, kun auto tulee vastaan oli paikka mikä tahansa. Ohitukset tapahtuvat sitten älyttömän hitaasti.
Esimerkkinä voisin kertoa, kun ajan päivittäin 18km matkan maantieajoa. Tuossa yksikin päivä melko vilkkaan liikenteen aikaan kun on jonoja kertynyt, joku keski-ikäinen nainen puikkelehtii aivan ihme tyylillä. Ainakun pääsee yhden auton ohi tulee oli mutka tai ei rinnalle ja ihmettele siinä jonkun aikaa ja lähtee ohi kun uskaltaa. Ohitus kestää vähintään 30sekuntia. Kun päästää taajamaahan sama puikkelehdita jatkuu sielläkin jossa se lopulta ohittaa minutkin vähän ennen kuin kääntyy johokin pihaan ihan minun edestäni.
Esimerkkinä voisin kertoa, kun ajan päivittäin 18km matkan maantieajoa. Tuossa yksikin päivä melko vilkkaan liikenteen aikaan kun on jonoja kertynyt, joku keski-ikäinen nainen puikkelehtii aivan ihme tyylillä. Ainakun pääsee yhden auton ohi tulee oli mutka tai ei rinnalle ja ihmettele siinä jonkun aikaa ja lähtee ohi kun uskaltaa. Ohitus kestää vähintään 30sekuntia. Kun päästää taajamaahan sama puikkelehdita jatkuu sielläkin jossa se lopulta ohittaa minutkin vähän ennen kuin kääntyy johokin pihaan ihan minun edestäni.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
Ammattikuljettajista ei yleensä ole pahaa sanottavaa, mutta taannoin eräs rahtari kyllä herätti kauhistusta. Ajoi nuppia jossa ilmeisesti tyhjä perävaunu perässä Turun ohikulkutiellä Raisoon päin.....
Samankaltainen tilanne sattui itelle viime kesänä. Ajelin Salosta Turkuun päin suht tyhjää 110-tietä edesmenneellä 1.1l mk3 Escortilla kirjaimellisesti hana pohjassa ~90kmh. Satuin kurkkaamaan taustapeiliin ja huomasin nopeasti lähestyvän rekan. Suht nopsastihan se oli siinä takapuskurissa roikkumassa, siinä koki melkosia pelonsekasia tunteita kun yrittää vääntää alamäkeen Fordilla satasta ja täysperävaunuyhdistelmä on ihan perseessä kiinni. Tätä jatku useita minuutteja, kuski vilkutteli valoja ja oli jo lähellä etten polizeita soittanut hätiin kun siinä sai kirjaimellisesti ajaa pelko perseessä. Vihdoin ja viimein ohituskaistan avautuessa rekka lähti ohi melko reippaasti, ihmetytti juuri tuo miten se voi niin kovaa kulkea. Voi olla että Escon mittarikin heitti, mutta ei se nyt sentään niin paljoa. Ei mulla ammattiautoilijoita vastaan yleisesti ottaen mitään ole, mutta edellämainittu toiminta pisti kyllä v**uttamaan todella rankasti.
tällä hetkellä itteäni v*tuttaa eniten kaupunki liikenteessä nämä vanhat mummot mitkä luulee vissiin olevan kuolemattomia tai että autoilijat antaa heille tietä. toinen on sit nämä jotka juoksee kiireen vilkkaa tielle ja sit ku pääsee tielle niin sen jälkeen heillä ole mitään kiirettä.. itse kuitenki välitän kevyestä liikenteestä sen verran että annan kyllä mielelläni heidän mennä tien yli rauhassa.
tällä hetkellä itteäni v*tuttaa eniten kaupunki liikenteessä nämä vanhat mummot mitkä luulee vissiin olevan kuolemattomia tai että autoilijat antaa heille tietä. toinen on sit nämä jotka juoksee kiireen vilkkaa tielle ja sit ku pääsee tielle niin sen jälkeen heillä ole mitään kiirettä.. itse kuitenki välitän kevyestä liikenteestä sen verran että annan kyllä mielelläni heidän mennä tien yli rauhassa.
Tai sitten mennään päin punaisia. - Vaikka siinä olisi autoja jo valmistautumassa lähtemään vakoista. Jokusen kerran soittanut torvea kun autoilla valot vaihtuu vihreäksi. Tulee muuten aika hyvin mummoon vauhtia....
Rajoittaja ohitettuna nuo kyllä kulkevat kivasti ;)marspatukka kirjoitti:Vihdoin ja viimein ohituskaistan avautuessa rekka lähti ohi melko reippaasti, ihmetytti juuri tuo miten se voi niin kovaa kulkea.
Joskus tuli kokeiltua, miten pokapäällä noustaan ylämäkeen 110km/h "lisävalot" päällä... Alla oli tuolloin 420hummanen Scania ja taakkaa noin 25 tonnia.
Sillon ku ajelin ykköskoppasilla enimmäkseen, niin sattupa monta kertaa että bussikin otti ja meni ohi vaikka kuinka jurruutti 110 lasissa. Pahin oli kuitenki nelostiellä viimetalvena (Rovaniemi-Sodankylä) ajeltiin siinä sillosella ykkös-gti:llä melkosessa lumipyryssä niin bussi puskee takaa ihan puskuriin, sitte lähtee ohittamaan ihan kylkeä viistäen ja ite melkeen vallissa, bussi eikun kiilaa lisää. Pikku tööttäily/valoshow perään ni eiköhän urpo sitten rupea ajamaan keskellä tietä alta 70km/h siinä edessä. No onneksi tuolla välillä on se lentokoneen varalaskeutumis kenttä, niin sen kohalla ei muutako hanat kaakossa bussin ohi ja semmosta kyytiä että meni kuskille perille varmaan ettei millään litrasella teenkeittimellä olla liikenteessä :) Eipä sitten häirinny enää..
Kakkoskopillakin ollu muutamaan otteeseen parin rekan välissä ja takana tuleva eikun ahdistaa, mutta eipä siinä auta kun ajella menemään ja sopivassa kohassa ottaa ja ohittaa.
Kakkoskopillakin ollu muutamaan otteeseen parin rekan välissä ja takana tuleva eikun ahdistaa, mutta eipä siinä auta kun ajella menemään ja sopivassa kohassa ottaa ja ohittaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Lähinnä vilkun käyttämättä jättäminen, onse vaikeeta.
Se on vaikeeta; Ainakin Porissa, jossa ihmisiä täytyy huomauttaa vilkuttamisesta liikennemerkillä (Mistä tietää että on Porissa? Siitä että invapysäköintipaikkoja on enemmän kuin tavallisia pysäköintipaikkoja). :)
Samaa mieltä olen ohittamisesta: Jos mennään ohi, niin mennään ohi; Ei sinne ohituskaistalle ole tarkoitus jäädä asumaan.
Tuosta bussikus on kyllä tullut laitettua merkille ihan sieltä bussin sisältä, kun tuossa pari talvea sitten kun tuli tuolla rovaniemellä intissä käytyä. Melkosta vauhtia tosiaan tuntu kaahaavan nuo rovaniemeltä ylivieskaan päin menevät bussit. Välillä tuntu olevan mieltei bussien välistä kisailua kun ohittelivat toisiaan. Nyt siellä on vissiin jo niitä kameratolppia.
Noista kiilaajista muistuu aina lapsuuden kauhu kuva, kun ollaan menossa jonnekkin mökkireissulle ja ohitetaan sitten siinä jotain matelevaa vankaa kuplaa joka yrittää sitten syöstä meidät tieltä. Soisi tommosille kyllä muutaman sata raipaniskun annettavan.
Noista kiilaajista muistuu aina lapsuuden kauhu kuva, kun ollaan menossa jonnekkin mökkireissulle ja ohitetaan sitten siinä jotain matelevaa vankaa kuplaa joka yrittää sitten syöstä meidät tieltä. Soisi tommosille kyllä muutaman sata raipaniskun annettavan.
Ei nyt aina suoranaisesti vituta, mutta huvittaa miten tyhmiä ihmiset on ajokin pysäköinnin suhteen.
Aamulla oli auto pysäköity miehekkäästi jalkakäytävälle täällä, lappuhan siihen lasiin oli napsahtanut aika pikaiseen, mutta huvittaa kun kadunvarressa on maksullinen pysäköinti. Itseä ainakin harmittaisi saada 40e? pikavoitto siitä, että olen pysäköinyt auton päin persettä.
Kuitenkin ihmiset aina itkee lappuliisoista, kun sakottavat..:)
Yllärin usein ovat myös naisia tai Herra neljäseiskoja..
Aamulla oli auto pysäköity miehekkäästi jalkakäytävälle täällä, lappuhan siihen lasiin oli napsahtanut aika pikaiseen, mutta huvittaa kun kadunvarressa on maksullinen pysäköinti. Itseä ainakin harmittaisi saada 40e? pikavoitto siitä, että olen pysäköinyt auton päin persettä.
Kuitenkin ihmiset aina itkee lappuliisoista, kun sakottavat..:)
sit noi punasia päin ajajat!
Yllärin usein ovat myös naisia tai Herra neljäseiskoja..
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Ne idiootit jotka hidastavat n 50km/h kun näkevät motarilla vastakkaisella kaistalla hälytysajoneuvoja!Saatana että korpes tänään kun jengi ajoi tuusulan motarilla 50km/h satasen rajoituksella synnyttäen ruuhkan kun vastaantulijoiden kaistalla oli ketjukolari ja parit hälytysajoneuvot. Tuollaisia tientukkoja ja säikkyperseitä pitäisi oikeasti vetää kunnolla turpaan niin oppisivat olemaan! Ja kortti pois jokaiselta jotka ajaa sitä huimaa alinopeutta ilman mitään syytä! Kiitos ja anteeks:)
Pisti hiukan hituttamaan tuossa tienpäällä, kun lähestyin edellä menevää autoa (olikohan escortti tms.) aikomuksena ohittaa se heti kun suora aukenee, niin olin jo vaihtamassa kaistaa kun huomasin että rekka piru puskee siellä tulemaan vastaan. Piti sitten jarrutella ja eikös tämä ekkerikin lyö jarrut pohjaan niin kiva siinä yrittää palailla takas omalle kaistalle ku toinenki hidastaa..
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
Täytyy kyllä myöntää, että asiallisimmat kuskit löytyy nimenomaan nelostieltä väliltä Vikajärvi-Aska. Tietä annetaan nopeammille, poroista varoitetaan vastaantulijoille, ollaan ku yhtä perhettä. Kumma homma, että näinkin olemattomien kylien välillä ihmiset osaa ajaa asiallisesti, mutta muu osa väliä Rovaniemi-Sodankylä on ku autokoulunopettajan pahimmasta painajaisesta...
Suola! Miks sillä paskalla pitää kaikki tiet hukuttaa?! Tuntuvat pärjäävän länsinaapuris ja lapissakin ilman niin onko se nyt niin että eteläsuomen hienoperseet ei niillä citykyrpämaastureillaan osaa hangilla / jäillä rullailla.
Liikennemäärät on varmaan eri luokkaa mutta ei se kyllä yksin syyksi riitä.
Liikennemäärät on varmaan eri luokkaa mutta ei se kyllä yksin syyksi riitä.
Totta, suolaa vaan kylvetään mutta teitä ei aurata. Katselin tuossa edellisen lumipyryn aurausjälkiä, auraamattomassa kohdassa lunta oli noin 4cm ja auratussa 2cm. No, kaipa se aura kuluu liikaa jos sitä pitää tiessä kiinni...
Jään tai lumen kanssa mulla ei ole ollut ikinä vaikeuksia pärjätä, mutta kun tiellä on ajouren ulkopuolella senttitolkulla sohjoa, niin sepäs vasta vaarallista onkin. Vielä kun tähän yhdistetään se, että tie on musta eikä ajovaloista juuri ole iloa ja suolamössö sotkee tuulilasia :(
Jään tai lumen kanssa mulla ei ole ollut ikinä vaikeuksia pärjätä, mutta kun tiellä on ajouren ulkopuolella senttitolkulla sohjoa, niin sepäs vasta vaarallista onkin. Vielä kun tähän yhdistetään se, että tie on musta eikä ajovaloista juuri ole iloa ja suolamössö sotkee tuulilasia :(
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Suola! Miks sillä paskalla pitää kaikki tiet hukuttaa?!
Jep. Ja paljonkohan onnettomuuksia aiheutuu siitä että paska näkyvyys kun paska lentää kokoajan. - Ja sokerina pohjalla se, että suolaillaan PAKKASELLA. Jokusen kerran meinannut tulla pieni paniikki kun peset lasia paskakelillä, ja se pesuneste(vaikka olisikin vahvaa!) jäätyy lasiin samalla, sitten ei nähdäkään mitään.
No kyllä sitä sormea vilautellaan vaikka syy olisi puhtaasti itsessään.
Taannoin Turun keskustassa olin kääntymässä Linnankadulta Aurakadulle (kirkon suunnasta) ja vastakkaisesta suunnasta tuli keski-ikäinen eukko farkku-Mondeollaan. Kovasti se meinasi tulla apukuskin etuovesta Fordillaan läpi kun halusi välttämättä ryhmittyä oikealle kääntyessään vasemmalle kaistalle. Kyllä valot vilkkui ja torvi lauloi ja Kaskenmäessä ajoi vielä rinnalle ja heristi nyrkkiä ja näytti keskisormea. Teki mieli ajella sen perässä määränpäähänsä asti ja antaa palautetta, itse en jostain syystä tuossa tilanteessa lähtenyt käsimerkkien näyttelemiseen ja valoshowhun mukaan. Vitutti muuten vaan ankarasti.
Näin jälkikäteen katsottuna tuntuu aika monet heittävän siinä risteyksessä suoraan vasemmalle kaistalle kun kuvittelevat oikean kaistan olevan bussipysäkki tms. vaikka se on ihan oikea ajokaista, jonka päättymisestä vieläpä ilmoitetaan julmetun isolla opastusmerkillä.
Taannoin Turun keskustassa olin kääntymässä Linnankadulta Aurakadulle (kirkon suunnasta) ja vastakkaisesta suunnasta tuli keski-ikäinen eukko farkku-Mondeollaan. Kovasti se meinasi tulla apukuskin etuovesta Fordillaan läpi kun halusi välttämättä ryhmittyä oikealle kääntyessään vasemmalle kaistalle. Kyllä valot vilkkui ja torvi lauloi ja Kaskenmäessä ajoi vielä rinnalle ja heristi nyrkkiä ja näytti keskisormea. Teki mieli ajella sen perässä määränpäähänsä asti ja antaa palautetta, itse en jostain syystä tuossa tilanteessa lähtenyt käsimerkkien näyttelemiseen ja valoshowhun mukaan. Vitutti muuten vaan ankarasti.
Näin jälkikäteen katsottuna tuntuu aika monet heittävän siinä risteyksessä suoraan vasemmalle kaistalle kun kuvittelevat oikean kaistan olevan bussipysäkki tms. vaikka se on ihan oikea ajokaista, jonka päättymisestä vieläpä ilmoitetaan julmetun isolla opastusmerkillä.
Joskus oli hauska tilanne, kun Tre-Hki motaria ajelin TDI Passatilla. Jossain välissä sitten ohittelin vähän reippaammin, ja ohitin myös toisen passatin, -ja kappas, keski-ikäinen emäntä siellä vaan keskari pystyssä. Ilmeisesti tätä teiden kuningatarta nyppi se, että joku ajaa kovempaa kuin hän. - Jälkeen päin tuli mieleen että nappaan joskus vastaavassa tilanteessa kamerakännyllä kuvan. - Kuitenkin vittumainen tyyppi tekisi rikosilmoituksen herjauksesta. =)
Edelleen pistää vituttamaan liikenteessä tuo,kun pysähdytään suojatien eteen odottelemaan kaveria, ilman vilkkua. tai vedetään ihmeellisiä U-käännöksia ruuhka-aikaan.
Edelleen pistää vituttamaan liikenteessä tuo,kun pysähdytään suojatien eteen odottelemaan kaveria, ilman vilkkua. tai vedetään ihmeellisiä U-käännöksia ruuhka-aikaan.
taggis kirjoitti:No kyllä sitä sormea vilautellaan vaikka syy olisi puhtaasti itsessään.
Varmaan vilautellaakin. Pointtini vain oli, että jos sulle näytellään keskisormea jatkuvasti liikenteessä, on vika luultavasti sinussa itsessä. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että sinä ajaisit liikenteessä vastoin liikennesääntöjä ja sitä kautta väärin. Voit jopa ajaa juuri niin kuin kuuluukin ja sinulla on jokainen pykälä,liikennemerkki ja ratkaisu tiedossa. Olet oikea ammattilainen ja täydellisyyden perikuva liikenteessä. Silti tulee keskisormea.
Kuten tuolla aikaisemmin jo joskus totesin: Liikenteessä on vanhuksia, näkö-, kuulo- sekä liikuntarajoitteisia ihmisiä. Siellä on juuri kortin saaneita epävarmoja kuljettajia harjoittelemassa ajamista (kun ei sitä kaikkea autokoulussakaan voida harjoitella), siellä on vanhoja paskoja autoja, rekkoja, busseja, linja-autoja, mopoja,fillareita ja lähes kaikkea noiden välistä. Se homma vaan toimii niin, että jos et itse sopeudu muiden tielläliikkujien sekaan, pysy itse poissa.
Ei tuolla liikenteessä parane ruveta toisia opettamaan. Se ei johda mihinkään. Tämän olen itse tässä 15 vuoden aikana oppinut.
Ja se, että jos soitat torvea, tulkitaan automaattisesti vittuiluksi. Jos joskus vaikka "nukun" valoissa enkä esim. huomaa vaihtumista vihreäksi ja joku soittaa torvea, mieluummin morjestan kiitokseksi kuin näyttäisin keskaria. - Tai jos on unohtunut valot pois hämärällä.
Keskarin näyttäminen on muutenkin niin helvetin lapsellista aikuisten keskuudessa, sen ymmärtää vielä ala-aste ikäisten keskuudessa.
Keskarin näyttäminen on muutenkin niin helvetin lapsellista aikuisten keskuudessa, sen ymmärtää vielä ala-aste ikäisten keskuudessa.
Oikean käden kännärit!
Minua on alkanut enemmän ja enemmän kaalittamaan noi oikealla kädellä kännykkään puhuvat, kaistallaan kiemurtelevat, ääliöt!
Kännykkään puhumiskielto oli lakina kuollut jo syntyessään, nämä ääliöt olisi voinut jäädä syntymättä. On se sitten niin hauskaa ajaa näiden perässä kun ovat kääntymässä suht vilkkaassa ja tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalle:
-> jarrutus + vasemman käden siirto oikessa korvassa olevalle kännylle ja vaihto pienemmälle vaihteelle + hapuileva ohjausoikaisu (ryhmitys kaistan vasemmalle reunalle)
-> käden vaihto (oikea käsi kännylle) ja vasemmalla kädellä vilkku päälle (vittuako siinä sitten enää vilkulla ilmoittaa kääntymisestä!).
-> vilkuileminen niin oikelle kuin vasemmalle takinkauluksen ja käsivarren pimennosta
-> lähtö risteykseen
-> keskellä risteystä kädenvaihto; vasen käsi kännykälle ja oikealla vaihto kakkoselle
-> nopea ohjausoikaisu ettei auto ajautuisi jalkakäytävälle
-> käden vaihto kännykälle ja kiihdytys
-> käden vaihto kännykälle ja vaihto kolmoselle + nykivä ohjausoikaisu tien kulumisurista johtuen...
Kyllä tarttis videolle kuvata ja näyttää heille itselleen. Näistähän ei arvaa ovatko 2 promillen kännissä liikenteessä, vai ...
Kännykkään puhumiskielto oli lakina kuollut jo syntyessään, nämä ääliöt olisi voinut jäädä syntymättä. On se sitten niin hauskaa ajaa näiden perässä kun ovat kääntymässä suht vilkkaassa ja tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalle:
-> jarrutus + vasemman käden siirto oikessa korvassa olevalle kännylle ja vaihto pienemmälle vaihteelle + hapuileva ohjausoikaisu (ryhmitys kaistan vasemmalle reunalle)
-> käden vaihto (oikea käsi kännylle) ja vasemmalla kädellä vilkku päälle (vittuako siinä sitten enää vilkulla ilmoittaa kääntymisestä!).
-> vilkuileminen niin oikelle kuin vasemmalle takinkauluksen ja käsivarren pimennosta
-> lähtö risteykseen
-> keskellä risteystä kädenvaihto; vasen käsi kännykälle ja oikealla vaihto kakkoselle
-> nopea ohjausoikaisu ettei auto ajautuisi jalkakäytävälle
-> käden vaihto kännykälle ja kiihdytys
-> käden vaihto kännykälle ja vaihto kolmoselle + nykivä ohjausoikaisu tien kulumisurista johtuen...
Kyllä tarttis videolle kuvata ja näyttää heille itselleen. Näistähän ei arvaa ovatko 2 promillen kännissä liikenteessä, vai ...
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Yks mikä ei ehkä potuta niin hirveesti, mutta ihmetyttää on se miksi kiihdytyskaistalta nelikaistatielle tulijoilla on AINA etuajo-oikeus. Kerran yksi suomen omistaja runttas melken kylkeen tojotallaan kun ei edes vilkassu onko oikeella kaistalla ketään. Ite en päässy vaihtaan vasemmalle kun vieressä taas joku ohitteli mua.
Volkkarijermu, ilmeisesti "se yksi" tuli liittymästä tälle nelikaistalle, joten taisi siis olla katsomatta vasemmalle kaistalle? Yleensä kaikissa liittymissä on kolmio, pääsääntöisesti ns. pääväylälle liittyvä liittymä, kiihdytyskaistalla tai ei, on kolmion takana. Ei tule mieleen sellaisia liittymiä, joista tuo kolmio puuttuisi, pääväylälle tulevalla on siis väistämisvelvollisuus, ei esim. motarilla ajavalla.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Niin mä olin oikeella kaistalla ja mua ohittava paahto vasenta kaistaa ja tää liittymästä kiihdyttelijä ei kattonu olkansa yli onko vierellä ketään. Tuli vaan sen enempää ajattelematta. Ja arvasin että tämä AINA etuajo-oikeus -olis pitänyt kirjottaa "AINA mukamas etuajo-oikeus" ettei tule väärinymmärryksiä.
Itseäni ärsyttää eniten haikailijat. Liikenne on mielestäni sujuvaa ja moititonta silloin kun ajetaan karvan yli nopeusrajoitusten, ei odotella liikoja, vaan mennään rakoihin ja uskalletaan ohittaa. Nykyään vaan liian usein näkee maantiellä niitä 60km/h ajelijoita 80km/h rajoituksella, jotka sitten aiheuttaa niitä letkoja ja hermon menetyksiä. Turvaväli on niin pieni, että ohitus on vaikeaa ja moni ei uskalla ohittaa. Jos sen auton ajaminen on niin pelottavaa, että ajetaan jatkuvasti vaarallisen matalaa nopeutta keskellä tiellä, niin mielestäni ei tarvitse auton puikkoihin hypätä. Kesällä, valosalla on helppo ohitella kuivalla kelillä, mutta syksyn pimeillä sateilla on letkojen ohittaminen paljon vaikeampaa.
Itse asun suhteellisen pienessä kaupungissa (23 000) asukasta, niin täällä neljän ruuhkien aikaan ihmiset on ihan sokissa kun autoja on triplasti normaaliin nähden. Miksi pitää odottaa satojen metrien päästä tulevia autoja? Muutenkin liikenteen luku täällä Raahessa on ihan perseestä! Se on todella ärsyttävää. Vieressä on Oulu, jossa ihmiset jo osaa ajaa ja lukea sitä liikennettä!
Itse asun suhteellisen pienessä kaupungissa (23 000) asukasta, niin täällä neljän ruuhkien aikaan ihmiset on ihan sokissa kun autoja on triplasti normaaliin nähden. Miksi pitää odottaa satojen metrien päästä tulevia autoja? Muutenkin liikenteen luku täällä Raahessa on ihan perseestä! Se on todella ärsyttävää. Vieressä on Oulu, jossa ihmiset jo osaa ajaa ja lukea sitä liikennettä!
Jarok kirjoitti:Peksiiii kirjoitti:Vieressä on Oulu, jossa ihmiset jo osaa ajaa ja lukea sitä liikennettä!
Kyllä sulla on aivan liian ruusuinen kuva Oulun liikenteestä, voi jukolauta.
On todella ruusunen joo. Jos joku kaupunki Suomessa pitäisi mainita täydeksi perseenreijäksi Suomessa liikenteen osalta, niin se olisi juurikin Oulu.
Viimetalvena ajoin rekan perässä outokummun ja kaavin välillä odotellen ohituskaistaa,
tietenkin oli talvelle tyypilliseen tapaan pimeää ja liukasta. Sitten yhden mäennyppylän
päällepäästyään edessä kuski laittoi vilkun oikealle ja koska tie on tuttu minulle tiesin ettei siitä
voi minnekään kääntyä ja tietenkin ajattelin että kun kuski kerta nyppylän päältä näkee tietä
niin antaa vaan mulle merkkiä vilkulla että pääsen viimein ohi. Noh, aloin kiihdyttää ja ehdin
ihan auton perän kohdalle kun rekka vaihtaa vilkun oikeelle ja hyökkää eteen. Sain vaan juuri
ja juuri hidastettua riittävästi etten törmännyt rekkaan tai joutunut ajamaan ulos. Joittenkin
sekuntin osien jälkeen selvisi sitten että siinä oli traktori edessä. Entiedä että laittoiko kuski
vilkun vahingossa väärään suuntaan vai mikä oli mutta kyllä sillon otti pattiin!
tietenkin oli talvelle tyypilliseen tapaan pimeää ja liukasta. Sitten yhden mäennyppylän
päällepäästyään edessä kuski laittoi vilkun oikealle ja koska tie on tuttu minulle tiesin ettei siitä
voi minnekään kääntyä ja tietenkin ajattelin että kun kuski kerta nyppylän päältä näkee tietä
niin antaa vaan mulle merkkiä vilkulla että pääsen viimein ohi. Noh, aloin kiihdyttää ja ehdin
ihan auton perän kohdalle kun rekka vaihtaa vilkun oikeelle ja hyökkää eteen. Sain vaan juuri
ja juuri hidastettua riittävästi etten törmännyt rekkaan tai joutunut ajamaan ulos. Joittenkin
sekuntin osien jälkeen selvisi sitten että siinä oli traktori edessä. Entiedä että laittoiko kuski
vilkun vahingossa väärään suuntaan vai mikä oli mutta kyllä sillon otti pattiin!
Ensin vilkku oikealle.. ehti olla jonkunaikaa... sitten kun aloin olla kohdalla( ei tuo sorsa mikään raketti ole) niin vilkku vasemmalle ja suoraan eteen kun väisti traktoria (joka oli suoraan rekan nokan edessä eli pakosti se oli sen huomannut jo aiemmin, tai mistäs minä tiedän).. ja ei vastaantulevaa liikennettä sun muuta ollut mitä olisi tarvinnut väistää tai muuta mitä olisi oikealle tarvinnut väistää..
Vituttaa ihmiset jotka varsinkin aamu ruuhkassa kauheella kiireellä koittaa päästä töihin niin hiillostaa IHAN perseessä kiinni.. vaikka olisinkin ite vasemmalla kaistalla ja antaisin tilaa pääsis ko. urpo takaata max. 50m eteenpäin.
Loistava esimerkki tältä viikolta kun hieman yli rajotuksen suhasin vasentakaistaa kehällä niin joku äijä jaksaa roikkua perseessä vaikka sulavasti mennään koko ajan muitten ohi enkä ite pääse kun tuon max. 50m eteenpäin jolloin ollaan toisen perseessä.. sit ihmetellään ketjukolareita ! no päästin papan ohi ja hirveä nyrkinheilutus ja pään pudistelu.
Olen myös todistanut tilanteen kun samanlainen perseessä roikkuja päästetään ohi kun huomattiin ite, että poliisit on edessä niin sakothan sille rapsahti :)
Loistava esimerkki tältä viikolta kun hieman yli rajotuksen suhasin vasentakaistaa kehällä niin joku äijä jaksaa roikkua perseessä vaikka sulavasti mennään koko ajan muitten ohi enkä ite pääse kun tuon max. 50m eteenpäin jolloin ollaan toisen perseessä.. sit ihmetellään ketjukolareita ! no päästin papan ohi ja hirveä nyrkinheilutus ja pään pudistelu.
Olen myös todistanut tilanteen kun samanlainen perseessä roikkuja päästetään ohi kun huomattiin ite, että poliisit on edessä niin sakothan sille rapsahti :)
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa