Tässä kulkineessa on sellainenkin ylellisyyskilke kuin lämmittimen sisäkierto. Sitä ei käsittääkseni neekerimalleista löydy. Kesällä siitä ei juuri hyötyä ole, mutta vehkeissä, joissa se on itsellä ollut auttaa talvella lämmittämään sisätilat nopeammin samalla kuin esim. harjaa lumia pois laseilta. Väittävät tuollaisen huurruttavan, mutta niin kauan kuin sisällä on vain kuivaa (lämmitettyä) pakkasilmaa, eikä esim. ihmisiä, tuo on toimiva juttu. Tuoplla voi myös sulkea ilmantulon sisälle, jos ajaa vaikka savuttavan kanssakulkijan perässä.
Eilen kokeilin piruuttani, että toimiiko mokoma ja kuului vain suhinaa. Normaalisti sieltä on kuulunut selkeä "klops" kun pelti on kääntynyt sisäkierron puolelle ja sulkenut ulkoilman tulon. Kun irrotin hanskalokeron, löytyi irrallinen alipaineletkun pää, joka oli irti jostakin.

"Kääntöpeltiä" ohjaa alipainerasia, jonka päästä letku oli lohjennut irti -lasiantennia asentaessani ilmeisesti 8)
Piikaliimalla takas kiinni ja butyylikumia tiivisteeksi. Toimi hetken, mutta oli sen verran rasituksella, että petti samoin tein ja piti laittaa akryylimassalla kunnolla kiinni -Sikaflex oli käytön puutteessa kovettunut tuubiinsa.
Samalla vauhdilla irrotin sisätilan puhaltimen ja voitelin päätylaakerin CRC:n multilubella. Laakerin saa näkyviin kumitulpan alta flektiä irrottamattakin. Kannatti kuitenkin katsoa imutorviin, jotka olivat täynnä mustaa pölyä. Olisiko ollut sitä tupakan tuhkaa, jota löytyy yhä kaikkialta. Flektin irrottaessani matolle tippui aimo kasa sitä ihtiään. Viime viikolla piuhoja vedellessäni tipahteli tupakintumppeja kojetaulun uumenista. Perkele, että on ollut siivotonta touhua.
Sivulasille menevä torvi oli myös aika pölyinen, irrotus oli helppoa, kun toinen pää oli sukan sisällä valmiiksi irti.
Mutta, mutta. Vaikka kaiken piti sisäkierron puolesta olla kunnossa, pelti ei kuietnkaan klopsahtanut. Aloin ihmetellä asiaa ja totesin, että pelti kääntyy vain osittain. Karmea totuus paljastui, kun irrotin raitisilmasuodattimen: filtterin kartio esti pellin kääntymisen lähes täysin! Aivan käsittämätöntä. Oitis kurvasin marmoritiskille motkottamaan, että olette myyneet minulle autoon sopimattoman osa -kalliskin vielä. Tiesin toki, että tuohon tilaan ei varmasti korvaavaa osaa löydy.
Pari varaosamyyjää istuskeli tiskin takana ja kumpikin todisti, että ei koskaan käytä sisäkiertoa autossa -sehän huurruttaa lasitkin. Totesin siihen, että merkkiliikkeessä tuskin asennetaan liikkeen hyllystä löytyvää tarvikeosaa liikkeen myymään merkkiin, jos tämä tarvikeosa estää autossa olevan alkuperäisen varusteen toiminnan totaalisesti. Kyse on vähintään periaatteesta. En itsekään laittaisi autoon osaa, joka estäisi toisen osan toiminnan kokonaan.
Keskustelussa toinen myyjä totesi, että eikös kyseessä olekin tuontiauto. Jätin toteamatta, että mitä se tähän liittyy.
Ruokatunnilta paikalle saapunut pakuasiantuntija vahvisti asian: ehkä yhteen ainoaan portteriin oli kyseinen osa jäänyt asentamatta sisäkierto-ominaisuuden takia, vaikka muutoin noita oli asennettu kymmenittäin. Noinko harvinaisesta tarvikkeesta on tosiaan kyse ja miksi tuotteen valmistaja ei mitenkään kerro, että tuote ei sovi ko. ominaisuudella varustettuun autoon!
Lyhkösen keskustelun jälkeen suodatin lensi roskiin ja minä sain tuotteesta maksamani summan hyvityksenä näppiin, kuten kuuluukin. Asiallista toimintaa. Kuin loppukaneetiksi minulle suositeltiin sukkahousuja -siis suodattimeksi autoon, mihin totesin, että tuon filtterin hinnalla saakin aika monet Norlynit.