Vakuutustarkastajan tulkintaa
Valvoja: ffp jäsenet
Vakuutustarkastajan tulkintaa
Taustaa:
Kävipä tuossa jo huhtikuussa niin että autoni päälle roiskui erään kuorma-auton lavan
pesun yhteydessä valkoista vesiohenteista maalia.Autoni oli oikein parkkeerattu jne...
Vahingonaiheuttaja (raskaan kalustonpesufirma) pesi autoni heti tapahtuneen jälkeen.
Olin itse paikalla kun autoani pestiin.
Auton alettua kuivumaan,huomasin sen olevan aivan naarmuilla(musta auto).Huomautettuani pesijälle tästä,totesin ämpärissä jossa pesijä käytti harjaa,olevan noin 5cm hiekka ja noin 1cm vettä.Harjakin oli sama millä he pesivät esim. kuorma-autojen runkopalkkeja.
Autosta tuli siis todella naarmuinen ja harmaa joten se toimitettiin pesufirman piikkiin
myllytykseen/vahaukseen.Tulos:surkea.hiusnaarmut pois mutta suuremmat jäi.Eli vahinkoilmoitusta tekemään.
Nyt vihdoin ja viimein asia on edennyt...
Tilanne tänään:
Kävin toisen kerran vahinkotarkastajan luona näyttämässä autoa.
Tulos:Maalataan vasen kylki,katto,konepelti,takapää(sis.kontin luukku) ja puskurit.
Apukuskin kylki myllytetään.(Koko auto siis pitkittäis naarmuilla)
Koko autoa EI YLIMAALATA koska se nostaa sen arvoa...
Vaihtoehtoisesti kertakorvaus €1600
Kertokaa mulle mikä järki tässä on?Ylimaalaus vak.yhtiön taksojen mukaan olisi
maksanut n.€1800
Pitkä teksti,sorry!
kiitos kun jaksoit lukea.
Kävipä tuossa jo huhtikuussa niin että autoni päälle roiskui erään kuorma-auton lavan
pesun yhteydessä valkoista vesiohenteista maalia.Autoni oli oikein parkkeerattu jne...
Vahingonaiheuttaja (raskaan kalustonpesufirma) pesi autoni heti tapahtuneen jälkeen.
Olin itse paikalla kun autoani pestiin.
Auton alettua kuivumaan,huomasin sen olevan aivan naarmuilla(musta auto).Huomautettuani pesijälle tästä,totesin ämpärissä jossa pesijä käytti harjaa,olevan noin 5cm hiekka ja noin 1cm vettä.Harjakin oli sama millä he pesivät esim. kuorma-autojen runkopalkkeja.
Autosta tuli siis todella naarmuinen ja harmaa joten se toimitettiin pesufirman piikkiin
myllytykseen/vahaukseen.Tulos:surkea.hiusnaarmut pois mutta suuremmat jäi.Eli vahinkoilmoitusta tekemään.
Nyt vihdoin ja viimein asia on edennyt...
Tilanne tänään:
Kävin toisen kerran vahinkotarkastajan luona näyttämässä autoa.
Tulos:Maalataan vasen kylki,katto,konepelti,takapää(sis.kontin luukku) ja puskurit.
Apukuskin kylki myllytetään.(Koko auto siis pitkittäis naarmuilla)
Koko autoa EI YLIMAALATA koska se nostaa sen arvoa...
Vaihtoehtoisesti kertakorvaus €1600
Kertokaa mulle mikä järki tässä on?Ylimaalaus vak.yhtiön taksojen mukaan olisi
maksanut n.€1800
Pitkä teksti,sorry!
kiitos kun jaksoit lukea.
Eikai tuossa ole mitään järkeä =) Ota toi kertakorvaus, ja maalauta auto kunnollisessa maalaamossa. Saa varmaankin ylimaalattua tuolla hinnalla kun vähän kyselee hintoja eri maalaamoista. Voi jäädä aika pahat sävyerot jos maalaillaan vähän sieltätäältä, ja ei se myllytys taida auttaa niihin pahimpiin naarmuihin.
Viimeksi muokannut EscMk3, 1.8.2007 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Liittyeen samaan aiheeseen: Tänään tein rikosilmotuksen kun joku oli vetänyt toissa yönä 18tkm ajettuun rs skodaani etulokarista-takavaloon mentävän naarmun :( Ja kyllä sitten pikkasen ottaa kupoliin,auto on väriltään musta.Huomenna olis tarkotus mennä Pohjolan tarkastuskonttorille näyttään tota.Odotanpa mielenkiinnolla mikä on lopputulos.
jtmattilalle osanottoni.Tuntuu kyllä todella järjettömältä ratkasulta myllyttää joku yks ovi ja muut maalattais.Diipadaaba tekis mieli taas avautua näistä vakuutusyhtiöiden toiminnasta,rahaa ne kyllä huutaa itelleen mutta sitten kun asiat on toisinpäin niin tarjotaan jotain haistapaska hyvityksiä.
jtmattilalle osanottoni.Tuntuu kyllä todella järjettömältä ratkasulta myllyttää joku yks ovi ja muut maalattais.Diipadaaba tekis mieli taas avautua näistä vakuutusyhtiöiden toiminnasta,rahaa ne kyllä huutaa itelleen mutta sitten kun asiat on toisinpäin niin tarjotaan jotain haistapaska hyvityksiä.
Tapiolasta on kyse tässä tapauksessa.
Itse en ainakaan koskaan tule ottamaan ko.firmasta ainuttakaan vakuutusta.
On ollut sen verran pitkä prosessi että meinas jo käpy palaa virkailijan kanssa kun
kyselin että onko vahinkoilmoitus saapunut.
Virkailija 1.-Kyllä se täällä näkyy.Yhdistän henkilölle joka käsittelee asiaa.
Virkailija 2.-Tälle firmalle (pesufirma) ei ole kirjattu yhtään vahinkoilmotusta tämän
vuoden puolella.
Tässä kohtaa alkoi meikäläisellä jo volyymi nousta...
Taitaa käydä niin että otan rahat ja maalautan omin päin...
Hauska kohta tuo arvon nousu.Mitenkähän ne laskee arvon ennen vahinkoa ja vahingon jälkeen ja korjauksen jälkeen?
Tutkimattomia ovat vahinkotarkastajan ajatukset...
Autolla on tosin ajettu 140 tkm joten ei maalipinta ihan uuden veroinen ollutkaan
mutta ikäisekseen hyvässä kunnossa.
Itse en ainakaan koskaan tule ottamaan ko.firmasta ainuttakaan vakuutusta.
On ollut sen verran pitkä prosessi että meinas jo käpy palaa virkailijan kanssa kun
kyselin että onko vahinkoilmoitus saapunut.
Virkailija 1.-Kyllä se täällä näkyy.Yhdistän henkilölle joka käsittelee asiaa.
Virkailija 2.-Tälle firmalle (pesufirma) ei ole kirjattu yhtään vahinkoilmotusta tämän
vuoden puolella.
Tässä kohtaa alkoi meikäläisellä jo volyymi nousta...
Taitaa käydä niin että otan rahat ja maalautan omin päin...
Hauska kohta tuo arvon nousu.Mitenkähän ne laskee arvon ennen vahinkoa ja vahingon jälkeen ja korjauksen jälkeen?
Tutkimattomia ovat vahinkotarkastajan ajatukset...
Autolla on tosin ajettu 140 tkm joten ei maalipinta ihan uuden veroinen ollutkaan
mutta ikäisekseen hyvässä kunnossa.
jtmattila, vakuutustarkastajien logiikkaa ei ymmärrä, tosin eihän ne raukat edes ymmärrä suoraa puhettakaan ;-)
Työkseen kun saa noiden kanssa aina viikottain vääntää niin on ne prkl luupäistä porukkaa. Jos minä sanon että esim. kolarin osat karkeasti 45ke, niin kyllä sitä vängätään että 'ei.. kyllä näitä on tehty 15ke:lläkin' ja kun laskelma on valmis, on viivan alla ~44ke tms :-D
Ja tunnit niille tuntuu olevan ihan utopiaa, jos vaikka sanoo että 225h menee helposti jos lähdetään oikomaan eikä hommata uutta hyttiä tms niin eihän ne prkl tajua kun vääntävät että 'eiköhän 150h riitä, eihän siinä ny niin kauaa mene' tahi jotain muuta fiksua vastaavaa..
Työkseen kun saa noiden kanssa aina viikottain vääntää niin on ne prkl luupäistä porukkaa. Jos minä sanon että esim. kolarin osat karkeasti 45ke, niin kyllä sitä vängätään että 'ei.. kyllä näitä on tehty 15ke:lläkin' ja kun laskelma on valmis, on viivan alla ~44ke tms :-D
Ja tunnit niille tuntuu olevan ihan utopiaa, jos vaikka sanoo että 225h menee helposti jos lähdetään oikomaan eikä hommata uutta hyttiä tms niin eihän ne prkl tajua kun vääntävät että 'eiköhän 150h riitä, eihän siinä ny niin kauaa mene' tahi jotain muuta fiksua vastaavaa..
Yllätys et kyseessä on Tapiola, kyseinen firma tuntuu välttelevän korvauksien maksamista kaikin keinoin, mut ota rahat ja malauta koko auto jos muuta tarjousta et saa neuvoteltua.
Jatkoneuvotteluita silmällä pitäen hae kahdesta tai kolmesta maalaamosta hinta-arvio ylimaalaukselle ja jos summat on huomattavasti isompia kuin vakuutusyhtiön arviot niin menet neuvottelemaan sen mukavan virkailijan kanssa asiasta.
Jatkoneuvotteluita silmällä pitäen hae kahdesta tai kolmesta maalaamosta hinta-arvio ylimaalaukselle ja jos summat on huomattavasti isompia kuin vakuutusyhtiön arviot niin menet neuvottelemaan sen mukavan virkailijan kanssa asiasta.
Off topiccia melkeen jo, mutta puolustelempa omaa vakuutusyhtiötäni:)
Tapiolasta täällä hyviä kokemuksia. Niin auto kuin kotivakuutuksista. Joskus siivotessa kohelsin kotona, ja sain seurauksena levarin neulan paskaksi, no, n. vuoden ikäinen rasia soittimessa niin korvaus summa oli 100% vähennettynä omavastuulla. (tonnin neula, siksi käytin vakuutusta..)
Ja taannoinen B4 Passatin lunnastapauskin meni mallikkaasti, ja sain ns. ok hinnan autosta.. Jonkin verran enempi kuin kaveri sai toiselta yhtiöltä.
Tapiolasta täällä hyviä kokemuksia. Niin auto kuin kotivakuutuksista. Joskus siivotessa kohelsin kotona, ja sain seurauksena levarin neulan paskaksi, no, n. vuoden ikäinen rasia soittimessa niin korvaus summa oli 100% vähennettynä omavastuulla. (tonnin neula, siksi käytin vakuutusta..)
Ja taannoinen B4 Passatin lunnastapauskin meni mallikkaasti, ja sain ns. ok hinnan autosta.. Jonkin verran enempi kuin kaveri sai toiselta yhtiöltä.
Alkuperäiseen kysymykseen...
Hieman itsekin ihmettelen tuota tarkastajan kommenttia auton arvon noususta (jos se on siis suoraan tarkastajan kommentti eikä vastapuolen tulkinta). Tuon toisen kyljen pintamaalaus ei tuossa vaiheessa nostaisi enää käytännössä yhtään korjauksen hintaa. Itse vetäisin sinun tapauksessa asian eteenpäin.. tarkastajan esimiehelle puhelua menemään. Toisaalta jos vahinkotarkastajan mielipide toisesta kyljestä on että siitä tulee hyvä myllyttämällä niin silloin vakuutusyhtiö ei ole sitä velvollinen maalauttamaan, vaikka tulisikin sävyeroa.
Tanttu: uusi auto, aivan selvä juttu että kaikki nuo vaurioituneet pinnat maalataan uudestaan.
jtmattila: tapauksessasi on kyse vastuuvakuutuksesta, voin sanoa että yhtiötä vaihtamalla vastuujutut eivät helpotu...
Vesku: kertakorvaus ei tarkoita että sen pitäisi olla saman verran kuin mitä maalaamo työstä velottaisi.
Hieman itsekin ihmettelen tuota tarkastajan kommenttia auton arvon noususta (jos se on siis suoraan tarkastajan kommentti eikä vastapuolen tulkinta). Tuon toisen kyljen pintamaalaus ei tuossa vaiheessa nostaisi enää käytännössä yhtään korjauksen hintaa. Itse vetäisin sinun tapauksessa asian eteenpäin.. tarkastajan esimiehelle puhelua menemään. Toisaalta jos vahinkotarkastajan mielipide toisesta kyljestä on että siitä tulee hyvä myllyttämällä niin silloin vakuutusyhtiö ei ole sitä velvollinen maalauttamaan, vaikka tulisikin sävyeroa.
Tanttu: uusi auto, aivan selvä juttu että kaikki nuo vaurioituneet pinnat maalataan uudestaan.
jtmattila: tapauksessasi on kyse vastuuvakuutuksesta, voin sanoa että yhtiötä vaihtamalla vastuujutut eivät helpotu...
Vesku: kertakorvaus ei tarkoita että sen pitäisi olla saman verran kuin mitä maalaamo työstä velottaisi.
Toisaalta jos vahinkotarkastajan mielipide toisesta kyljestä on että siitä tulee hyvä myllyttämällä niin silloin vakuutusyhtiö ei ole sitä velvollinen maalauttamaan, vaikka tulisikin sävyeroa.
Ilmeisesti tuossa menisi niin, että ensin myllytetään yms, ja jos sävyeroa tulee niin sitten vaan maalausta vaatimaan..
jjj84: Toivotaan ja kyllä aion vaatia uuden maalin ennemmin kuin annan jonkun kesätyöharjottelijaspeden myllyttää tuota.Eihän siitä tule kuin sanomista.Mutta hyvä tietää jos todella olet tuota mieltä asiasta,nukun ehkä yöni vähän paremmin :D
Sorry menee vähän offtopiciksi mutta on niin lähellä omaa tilannetta ja ottaa niin pirusti pannuun.
Sorry menee vähän offtopiciksi mutta on niin lähellä omaa tilannetta ja ottaa niin pirusti pannuun.
Jatkoneuvotteluita silmällä pitäen hae kahdesta tai kolmesta maalaamosta hinta-arvio ylimaalaukselle ja jos summat on huomattavasti isompia kuin vakuutusyhtiön arviot niin menet neuvottelemaan sen mukavan virkailijan kanssa asiasta.
Tarkastaja pystyy laskemaan konttorilla sentilleen mitä maalaus maksaa, maalauksiin liittyy ihan tietyt ohjeistot joiden mukaan hommat tehdään, eli maalaus maksaa kaikkialla saman verran, suurin muuttuja on tuntiveloitus.
Boran kaikkien pintojen ylimaalaus maksaa n. 1500e jos tuntiveloitus on 70e pinnassa.. summaa nostaa aina esim kylkilistat jos ovat liimalla, ne joutuu vaihtamaan jne.
Ei mene noin. Veloitus tulee aloitusmaksuista jne. kaikkein kalleita on esim peilin (4dm2) maalaaminen, se voi kustantaa melkein 200e... kokonaisen puskurin (80dm2) maalaa 350 eurolla. Borassa on maalattavaa pintaa 877dm2, siitä voi joku laskea. Itselleni laskentaohjelma ilmoitti pintaluokkana hinnan olevan 1500e.
jjj84: Niin mut ei tuossa siltinkään lue että kertakorvaus olisi saman verran kuin maalaamo työstä oikeasti veloittaisi!
Onhan siellä vakuutusyhtiöillä hinnat osistakin mut siltin merkkiliikkeestä kysytyt hinnat ei täsmää niiden kanssa, viimeksi kun osia tarvitsin hain arvion liikkeestä ja annoin sen tarkastajalle jonka mukaan katsottiin korvausarvio ja otin kertakorvauksena joka siis on aina pykälän arviota pienempi.
Onhan siellä vakuutusyhtiöillä hinnat osistakin mut siltin merkkiliikkeestä kysytyt hinnat ei täsmää niiden kanssa, viimeksi kun osia tarvitsin hain arvion liikkeestä ja annoin sen tarkastajalle jonka mukaan katsottiin korvausarvio ja otin kertakorvauksena joka siis on aina pykälän arviota pienempi.
joo nuo vakuutustarkastajat on hauskoja :) kokemuksia kajahtaa täältäki. ajoin tuossa viime vuonna erään corollan kylkeen ku tuli parkkiruudusta pakilla eteen enkä pystyny tekeen mitään ku oli peilijää ja huonot talvirenkaat. no jysähti oikein kunnolla. rollasta takaovi ihan sisälle ja pikkusen maalipintaa meni uusiks. no omasta kakkiksesta etupuskuri noin sentin verran painu sisään. kävin tarkastajalla niin tokasi vaan että mie pistäisin tosta 220€ kertakorvauksena. no ei siinä mitään sit pohjolaan taistelemaan ku poliisit pisti minun syyksi. pitkän painimisen jälkeen sain liikennevahinkolautakunnasta kirjeen ja ne oli todennu yksimielisesti sen toisen syylliseksi eli helähti 220€ tilille.. ja puskurin suoristukseen n.10min.
eniten tuotti pohjolan toiminta ongelmia ku oli selvä että se oli sen toisen syy ja ei alkanu millekkään.
eniten tuotti pohjolan toiminta ongelmia ku oli selvä että se oli sen toisen syy ja ei alkanu millekkään.
Alkuperäiseen palatakseni:vahinkotarkastajan taksat maalamoille oli €50/h. Yhteensä n.€1600 ja
tähän kuului purku,pohjat ja maalaus ja tietenkin kasaus.
Nämä hinnat eivät tietenkään päde "tosi maailmassa",näin sanoi vakuutustarkastaja itsekkin.
Anyway,otin kertakorvauksen...
Jos ei muuta niin saanhan kunnon KESÄLOMAN pidettyä Joulukuussa...
Niin,ja Bora saa uuden maalipinnan jos kykenen yhtään käyttämään
kumminkaimantutunalennuksia,
Öitä,koko VAG-perhe,
Painun paikallisen jälkeen yöpuulle.
UGH!
Tais tuore lehti kolahtaa postiluukusta juuri nyt.
tähän kuului purku,pohjat ja maalaus ja tietenkin kasaus.
Nämä hinnat eivät tietenkään päde "tosi maailmassa",näin sanoi vakuutustarkastaja itsekkin.
Anyway,otin kertakorvauksen...
Jos ei muuta niin saanhan kunnon KESÄLOMAN pidettyä Joulukuussa...
Niin,ja Bora saa uuden maalipinnan jos kykenen yhtään käyttämään
kumminkaimantutunalennuksia,
Öitä,koko VAG-perhe,
Painun paikallisen jälkeen yöpuulle.
UGH!
Tais tuore lehti kolahtaa postiluukusta juuri nyt.
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 4.8.2007 11:39
Vähä offtopicia, mutta oma tarina:
Velipoijan Jetan kylkeen tuli kans auto, joka lähti mittarikentältä ja ei kattonu eteensä. No kylki sisälle ja toisesta umpio hajalle.. Toinen osapuoli sano jotta joo ilman muuta hänen vikansa jotta vakuutus korvaa. (Pohjola) Asia vähä niinku sovittiin ja molemmat teki vahinkoilmoituksen tahoillaan.
No jetsoni vietiin sitte paikalliselle jotta tekevät kustannusarvion. Tyyppi vaan sano jotta ei ny kerkiä ja jättäkää se siihen. Auto jätettiin sinne ja kuinka ollakkaan sitä oli ruvettu yön aikana laittamaan eikä kysytty mitää!!
Muutaman päivän päästä auto oli valmis ja viikon päästä tuli vakuutusyhtiön päätös. Emme korvaa autonne korjauskustannuksista kuin puolet, koska vastapuoli ei ole myöntänyt syyllisyyttään!! V***u mikä jätkä ku itte sano jotta hänen vikansa!!
Korjaamon tyyppi oli vissiin tuumannu jotta otetaanpa tästä hyvät hillot ja lähettäny pohjolaan 1500€ laskun ku koko jetan arvo on sama 1500€. No kenenkä maksettavaksi se puolet siitä tuli? Mikkää valitukset eikä todistajanlausunnot (2 todistajaa, minä ja yks kylänmies) ei saanu asiaa muuttumaan. Ei muutaku maksaa vaan se 750€ !!Kyllä ku olis kysytty niin olis ottanu sen 1500€ puhtaana käteen ja korjannu itte. Siinä olis saanu vähä kipurahojaki.
Opimme tästä 3 asiaa: 1.Pienikin kolahdus niin poliisit paikalle 2.Ei ikinä vakuutusta pohjolaan 3.Ikinä ei tarvitse asioida kolarikorjaamo Hovimäellä.
Velipoijan Jetan kylkeen tuli kans auto, joka lähti mittarikentältä ja ei kattonu eteensä. No kylki sisälle ja toisesta umpio hajalle.. Toinen osapuoli sano jotta joo ilman muuta hänen vikansa jotta vakuutus korvaa. (Pohjola) Asia vähä niinku sovittiin ja molemmat teki vahinkoilmoituksen tahoillaan.
No jetsoni vietiin sitte paikalliselle jotta tekevät kustannusarvion. Tyyppi vaan sano jotta ei ny kerkiä ja jättäkää se siihen. Auto jätettiin sinne ja kuinka ollakkaan sitä oli ruvettu yön aikana laittamaan eikä kysytty mitää!!
Muutaman päivän päästä auto oli valmis ja viikon päästä tuli vakuutusyhtiön päätös. Emme korvaa autonne korjauskustannuksista kuin puolet, koska vastapuoli ei ole myöntänyt syyllisyyttään!! V***u mikä jätkä ku itte sano jotta hänen vikansa!!
Korjaamon tyyppi oli vissiin tuumannu jotta otetaanpa tästä hyvät hillot ja lähettäny pohjolaan 1500€ laskun ku koko jetan arvo on sama 1500€. No kenenkä maksettavaksi se puolet siitä tuli? Mikkää valitukset eikä todistajanlausunnot (2 todistajaa, minä ja yks kylänmies) ei saanu asiaa muuttumaan. Ei muutaku maksaa vaan se 750€ !!Kyllä ku olis kysytty niin olis ottanu sen 1500€ puhtaana käteen ja korjannu itte. Siinä olis saanu vähä kipurahojaki.
Opimme tästä 3 asiaa: 1.Pienikin kolahdus niin poliisit paikalle 2.Ei ikinä vakuutusta pohjolaan 3.Ikinä ei tarvitse asioida kolarikorjaamo Hovimäellä.
eivät tule paikalle? aika outo, itte ajoin pienen kolarin eri paikkakunnalla missä asun ja aattelin että soitan poliisit ihan varmuuden vuoksi. Noh tulivat ja tuumasivat että ei tähän ois poliisia tarvinnut että nää voi hoitaa vakuutusyhtiön kautta. Ottivat kuitenkin autojen tiedot ja kuvasivat ne yms ja lopuksi tuumasivat vaan toivottavasti ei tule mitään ongelmia. :)
Noh vastapuoli ajoi kolmion takaa kylkeen ja multa menee vaihtoon ovi ja etulokari. Vastapuoli tuumasi että hän maksaa käteisellä sen mulle kun käyn korjausarvion kun ei näyttänyt pahalta vauriolta. Kävin korjausarvion ja se oli n. 1700e ja soittelin sille vastapuolen tyypille, tuumasi vaan että ompas kallis ja että soita uudelleen huomenna että hän hoitaa raha-asioita tms. Soitin takasi mutta eipä enää vastanna puhelimeen eikä luonnollisesti ilmoittanut omalle vakuutusyhtiölleen tapauksesta.
Noh eipä siinä, 3 päivää oottelin ja menin vastapuolen vakuutusyhtiöön josta sitten lähettivät vahinkoilmoituspyynnön jota ei tietenkään kuulunut. Noh nyt minun tarttee piirtää vastapuolen vakuutusyhtiölle kuvat ja oma selvitys tapahtuneesta. Minun onnekseni poliisit saapui paikalle kun muita todistajia ei ollut. Nyt sit ootellaan että milloinkahan mahdollisesti saa rahaa tuolta vakuutusyhtiöltä.
Mietityttää vaan jos poliisit ei tule ja ei ole muita todistajia niin milläs todistat jos vastapuoli rupeaa hankoilemaan vastaan eikä ilmoitakkaan vakuutusyhtiölle? luulis kai että poliiseillakin ois vähän ees vastuuta ilmestyä paikalle vaikkakin vähän myöhemmin. Itse ainakin vastaisuudessakin soitan poliisit ellei sit vastapuoli halua suoriltakäsin mennä vakuutusyhtiöön sopimaan asiat.
Noh vastapuoli ajoi kolmion takaa kylkeen ja multa menee vaihtoon ovi ja etulokari. Vastapuoli tuumasi että hän maksaa käteisellä sen mulle kun käyn korjausarvion kun ei näyttänyt pahalta vauriolta. Kävin korjausarvion ja se oli n. 1700e ja soittelin sille vastapuolen tyypille, tuumasi vaan että ompas kallis ja että soita uudelleen huomenna että hän hoitaa raha-asioita tms. Soitin takasi mutta eipä enää vastanna puhelimeen eikä luonnollisesti ilmoittanut omalle vakuutusyhtiölleen tapauksesta.
Noh eipä siinä, 3 päivää oottelin ja menin vastapuolen vakuutusyhtiöön josta sitten lähettivät vahinkoilmoituspyynnön jota ei tietenkään kuulunut. Noh nyt minun tarttee piirtää vastapuolen vakuutusyhtiölle kuvat ja oma selvitys tapahtuneesta. Minun onnekseni poliisit saapui paikalle kun muita todistajia ei ollut. Nyt sit ootellaan että milloinkahan mahdollisesti saa rahaa tuolta vakuutusyhtiöltä.
Mietityttää vaan jos poliisit ei tule ja ei ole muita todistajia niin milläs todistat jos vastapuoli rupeaa hankoilemaan vastaan eikä ilmoitakkaan vakuutusyhtiölle? luulis kai että poliiseillakin ois vähän ees vastuuta ilmestyä paikalle vaikkakin vähän myöhemmin. Itse ainakin vastaisuudessakin soitan poliisit ellei sit vastapuoli halua suoriltakäsin mennä vakuutusyhtiöön sopimaan asiat.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
^ Kerran Helsingissä eräs auto teki U-käännöksen eteeni ja ajoin prätkällä siihen kylkeen. Herra huomasi kyllä heti itsekin että tuli mokattua. Täytettiin ja piirrettiin sitten 2kpl vahinkoilmoituksia ja molempiin molempien ja todistajien nimmarit alle. Luulisi tuolla omalla kappaleella selviävän jos sattuu kolari tulemaan.
Asia ei olekkaan niin yksinkertainen.Nyt asiaa käsittelelevä virkailija pohtii
miten tällainen on mahdollista jos firman toimialueena on autojen pesu.
Eli nyt odotellaan että korvaako vakuutus vai tuleeko Boraan uusi maalipinta
pesufirman omistajan pussista.
Niin ja kyselin tuossa hieman hintoja(purku,pohjat,maalaus,kasaus):
Tutun kautta €2000
ja suoraan liikkeestä n€2700.
JA KYSEESSÄ ON SIIS YLIMAALAUS.
miten tällainen on mahdollista jos firman toimialueena on autojen pesu.
Eli nyt odotellaan että korvaako vakuutus vai tuleeko Boraan uusi maalipinta
pesufirman omistajan pussista.
Niin ja kyselin tuossa hieman hintoja(purku,pohjat,maalaus,kasaus):
Tutun kautta €2000
ja suoraan liikkeestä n€2700.
JA KYSEESSÄ ON SIIS YLIMAALAUS.
Valitettavasti kaikissa kunnissa ei ole lainkaan omia poliiseja vaan poliisi tulee (jos tulee) paikalle naapurikunnasta. Jos sielläkin on vain 1 partio ja se jossain hälytystehtävässä, saattaa paikalletulo kestää. Monessa pikkukunnassa tilanne on tuollainen :(eivät tule paikalle?
Vinkkinä noita löytyy esimerkiksi joidenkin tiekartastojen takasivuilta. Ja netistä tietty.Kannattaa pitää autossa aina mukana vahinkoilmoitus kaavakkeita.
^^
kai se nyt on mahdollista jos kyseesssä raskaankaluston pesut, vai ymmärsinkö oikein? Voithan toki käyttää omaa työpanostasi osien purkuun, vai voitko? -€€€ Kannattanee hakea muutama tarjous liikkeistä tuolla vak.yhtiön esittämällä toimintatavalla ja vinkua vakuutustarkastajalle hintaeroista, kaikki on neuvoteltavissa toki.
^ Nettiversion voi täyttää suoraan verkossa, vaikka sitten paikanpäällä ja jotkut yhtiöt ottavat suoraan puhelimitsekkin vastaan.
jos firman toimialueena on autojen pesu.
kai se nyt on mahdollista jos kyseesssä raskaankaluston pesut, vai ymmärsinkö oikein? Voithan toki käyttää omaa työpanostasi osien purkuun, vai voitko? -€€€ Kannattanee hakea muutama tarjous liikkeistä tuolla vak.yhtiön esittämällä toimintatavalla ja vinkua vakuutustarkastajalle hintaeroista, kaikki on neuvoteltavissa toki.
^ Nettiversion voi täyttää suoraan verkossa, vaikka sitten paikanpäällä ja jotkut yhtiöt ottavat suoraan puhelimitsekkin vastaan.
Bora menee maalaukseen tulevalla viikolla.
Sen verran juttu muuttui hovissa että loppujen viimeksi autosta olis
jäänyt konepelti maalamatta,joten maksan itse pellin maalauksen.Tähän päädyin koska
en jaksa enää tapella Tapiolan kanssa ja saan omasta vak.yhtiöstä seisoisontapäiviltä
korvauksen jolla maksan pellin maalauksen.Pelti kun sattuu olemaan suora ja muutenkin ehjä ja samalla siihen laitetaan konepellinjatke/valoluomet.
Ehkä viikon päästä saan uudesta maalipinnasta kuvan.
Sen verran juttu muuttui hovissa että loppujen viimeksi autosta olis
jäänyt konepelti maalamatta,joten maksan itse pellin maalauksen.Tähän päädyin koska
en jaksa enää tapella Tapiolan kanssa ja saan omasta vak.yhtiöstä seisoisontapäiviltä
korvauksen jolla maksan pellin maalauksen.Pelti kun sattuu olemaan suora ja muutenkin ehjä ja samalla siihen laitetaan konepellinjatke/valoluomet.
Ehkä viikon päästä saan uudesta maalipinnasta kuvan.
Maalaamon hinnotteluissa asiakkaan tulis ottaa huomioon vähän muutakin kun pelkästään se että auto puretaan, maalataan ja kasataan.
Autokorjaamoiden tuntivelotukset on tollasta abaut 60e luokkaa niin Automaalauksen voi luokitella vielä vähä erikoisemmaks hommaks mikä kans nostaa tuntivelotuksia. Ite ku on katellu maalaamoitten tuntivelotuksia niin on ollu siinä 70e tietämillä ja toki se siitä vuotusesti nousee, kun toimittajat lisää joka vuosi muutaman prosentin hintoihin.
Maalaamot yleensä on yritykiä jotka MUUNMUASSA.
-Lyhentää lainoja
-Makaa vuokraa
-Makaa vakuutusmaksuja
-Maksaa sähkö, vesi ja öljykuluja
-Maksaa työntekijöille palkkaa
-Maksaa materiaalikustannuksia mitä kuukaudessa tulee aika paljonkin.
YMS YMS.
Ite en edes kattois ylimaalattavaa autoa alle 2000e hintaan, koska sen tietää että sen jälkeen ei saa leivän päälle muuta kuin ylähuulta. Niin se vaan menee. Ja 2000e ylimaalaus on vielä suhteellisen halpa ottaen huomioon kuinka paskamainen homma se loppujenlopuksi on. Ite en pidä 2000e hintaa kalliina. Oli auto sitten 2009 tai 1979 vuosimallia niin hinta silti on sama, koska työ on täysin samaa ja aineet täysin samaa kummassakin, toikin joku myytti että vanhaan autoon ei saisi mikään työ maksaa.
Sori avautuminen tässä vaiheessa, vähän vaan maalarina harmittaa tuo, että noista hinnoista valitetaan. Jos haluaa halpaa niin vie autotallimaalarille tai tekee itse. Ammattitaidosta myös asiakas maksaa Ammattimaalarille ja saa vaatimusten mukaista laatua (pitäisi saada) sekä saa vähintään työehtosopimusten ja liiton vaatimien laatumääräysten mukaan tehdyn työn.
2000ei sinänsä ole kallis paukku vaikka siinä monta euroa onkin kiinni.
Autokorjaamoiden tuntivelotukset on tollasta abaut 60e luokkaa niin Automaalauksen voi luokitella vielä vähä erikoisemmaks hommaks mikä kans nostaa tuntivelotuksia. Ite ku on katellu maalaamoitten tuntivelotuksia niin on ollu siinä 70e tietämillä ja toki se siitä vuotusesti nousee, kun toimittajat lisää joka vuosi muutaman prosentin hintoihin.
Maalaamot yleensä on yritykiä jotka MUUNMUASSA.
-Lyhentää lainoja
-Makaa vuokraa
-Makaa vakuutusmaksuja
-Maksaa sähkö, vesi ja öljykuluja
-Maksaa työntekijöille palkkaa
-Maksaa materiaalikustannuksia mitä kuukaudessa tulee aika paljonkin.
YMS YMS.
Ite en edes kattois ylimaalattavaa autoa alle 2000e hintaan, koska sen tietää että sen jälkeen ei saa leivän päälle muuta kuin ylähuulta. Niin se vaan menee. Ja 2000e ylimaalaus on vielä suhteellisen halpa ottaen huomioon kuinka paskamainen homma se loppujenlopuksi on. Ite en pidä 2000e hintaa kalliina. Oli auto sitten 2009 tai 1979 vuosimallia niin hinta silti on sama, koska työ on täysin samaa ja aineet täysin samaa kummassakin, toikin joku myytti että vanhaan autoon ei saisi mikään työ maksaa.
Sori avautuminen tässä vaiheessa, vähän vaan maalarina harmittaa tuo, että noista hinnoista valitetaan. Jos haluaa halpaa niin vie autotallimaalarille tai tekee itse. Ammattitaidosta myös asiakas maksaa Ammattimaalarille ja saa vaatimusten mukaista laatua (pitäisi saada) sekä saa vähintään työehtosopimusten ja liiton vaatimien laatumääräysten mukaan tehdyn työn.
2000ei sinänsä ole kallis paukku vaikka siinä monta euroa onkin kiinni.
Onhan se kiva kuulla, että jossain voi toimia näinkin. Tarkoittanee että teilläpäin löytyy maalaamoja, jonne riittää pelkästään rahakkaita yksityisasiakkaita ja jopa jonoksi asti. Vakuutusyhtiöt kun maksavat niin kitsaasti, että hyvin tehdystä yllimaalauksesta ei jää känsiäkään käteen.Ite en edes kattois ylimaalattavaa autoa alle 2000e hintaan
Jaa vakuutusyhtiöt kitsaita. Mun saappia korjattiin alkuvuodesta 8500 eurolla. Paljon meni vaihtoon ja jotakin maalattiinkin, mutta en olisi vahingot nähtyäni villeimmässä mielikuvituksessanikaan pystynyt kuvittelemaan tollasia summia.
Sitten toinen pointti vois olla vaikka se, että saahan työ maksaa jos se tehdään kunnolla. Mun tapauksessa ei häävisti mennyt. Auto maalattiin kaksi kertaa, Ovi säädettiin kahdesti, sisustan asennus oli jäänyt kesken. Jotenkin jäi sellainen mielikuva, että koitettiin kuinka puusilmä olen ja jaksanko kiukutella kuinka pitkälle. Tappiin asti mentiin, mutta mulle jäi siltinkin mm. toisen takaiskarin vaihto (osa noin 100 euroa +työt), vanteen maalaus vastaaman muita vanteita (noin 100 euroa) ja saranoiden muttereiden maalaus oikealla värillä, koska sellaista ei kuulemma merkkiliikkeen korjaamossa ole. Onneksi minulla on.
Summasummarum, mulle tuo kolari syyttömänä osapuolena tuli maksamaan erilaisina pikku kuluina, omavastuina yms. yhteensä 500 euroa, vaikka kaikki meni ohjekirjan mukaan. Tämän muistan, kun mulle taas yritetään myydä jotakin uutta hienoa vakuutusta.
Sitten toinen pointti vois olla vaikka se, että saahan työ maksaa jos se tehdään kunnolla. Mun tapauksessa ei häävisti mennyt. Auto maalattiin kaksi kertaa, Ovi säädettiin kahdesti, sisustan asennus oli jäänyt kesken. Jotenkin jäi sellainen mielikuva, että koitettiin kuinka puusilmä olen ja jaksanko kiukutella kuinka pitkälle. Tappiin asti mentiin, mutta mulle jäi siltinkin mm. toisen takaiskarin vaihto (osa noin 100 euroa +työt), vanteen maalaus vastaaman muita vanteita (noin 100 euroa) ja saranoiden muttereiden maalaus oikealla värillä, koska sellaista ei kuulemma merkkiliikkeen korjaamossa ole. Onneksi minulla on.
Summasummarum, mulle tuo kolari syyttömänä osapuolena tuli maksamaan erilaisina pikku kuluina, omavastuina yms. yhteensä 500 euroa, vaikka kaikki meni ohjekirjan mukaan. Tämän muistan, kun mulle taas yritetään myydä jotakin uutta hienoa vakuutusta.
lasses kirjoitti:Summasummarum, mulle tuo kolari syyttömänä osapuolena tuli maksamaan erilaisina pikku kuluina, omavastuina yms. yhteensä 500 euroa, vaikka kaikki meni ohjekirjan mukaan. Tämän muistan, kun mulle taas yritetään myydä jotakin uutta hienoa vakuutusta.
Miten voi joutua maksamaan omavastuun, jos on syytön osapuoli? Eikö kaikki pitäisi mennä vastapuolen liikennevakuutuksesta?
Onhan se kiva kuulla, että jossain voi toimia näinkin. Tarkoittanee että teilläpäin löytyy maalaamoja, jonne riittää pelkästään rahakkaita yksityisasiakkaita ja jopa jonoksi asti. Vakuutusyhtiöt kun maksavat niin kitsaasti, että hyvin tehdystä yllimaalauksesta ei jää känsiäkään käteen.
Eikös alalla vallitse maalausohjeisto jonka mukaan mennään ja purkuajat tulee cabaksesta, missä ongelma? Eikö cabaksen antama aika riitä purkuun vai onko maalausohjeistossa jotakin pielessä jos se ei ritä korvaukseen? vai onko tuntiveloitus liian pieni?
Ps. milloin vakuutus olisi maksanut johonkin autoon ylimaalauksen? ylimaalaus kun tulee aiheeliseksi vain jos kaikki auton peltipinnat ovat vaurioituneet... sellaista vahinkoa harvemmin sattuu, ilkivallassakin harvemmin koko autoa töherretään :)
Miten voi joutua maksamaan omavastuun, jos on syytön osapuoli? Eikö kaikki pitäisi mennä vastapuolen liikennevakuutuksesta?
Lukekaa koko posti:
"Mun tapauksessa ei häävisti mennyt. Auto maalattiin kaksi kertaa, Ovi säädettiin kahdesti, sisustan asennus oli jäänyt kesken. Jotenkin jäi sellainen mielikuva, että koitettiin kuinka puusilmä olen ja jaksanko kiukutella kuinka pitkälle. Tappiin asti mentiin, mutta mulle jäi siltinkin mm. toisen takaiskarin vaihto (osa noin 100 euroa +työt), vanteen maalaus vastaaman muita vanteita (noin 100 euroa) ja saranoiden muttereiden maalaus oikealla värillä, koska sellaista ei kuulemma merkkiliikkeen korjaamossa ole. Onneksi minulla on."
Eli kaikki ei ole mennyt putkeen, tai sitten asiakas on ollut ns. ylitarkka, yli sen mitä kohtuudella voi olettaa ja on siksi korjannut "olemattomia". Molempia löytyy, huonoa säkää tai sitten asiakkaasta itsestään aiheutuvaa harmia. Tuosta tekstistä paistaa hieman läpi molemmat puolet...
Miten asiakas voi olla ylitarkka jos hän vaatii että työ on tehty edes likikään kelvollisesti? Vai pitäisikö ottaa tyytyväisenä vastaan paska työ, josta vielä vakuutusyhtiö on maksanut hirvittävän summan rahaa?
Koska irroitit asiayhteydestä pienen tekstin, niin teen minäkin.
saranoiden muttereiden maalaus oikealla värillä
Jos tuo ei ole "ylitarkkuutta" niin mikä? (oletan että mutterit olivat mustat eivätkä kirkkaan keltaiset)
Eli lueppa uudestaan kirjoittamani teksti, totesin että molemmissa lienee vikaa.
TT:n kupeeseen peruutteli tuossa talvella eräs kädetön henkilö. Tulostin vaan vahinkoilmoituksen, johon otin vastapuolen tiedot ja nimmarin ja täytin lopun lapun itse ja heivasin vastapuolen yhtiöön. Hyvin toimi korvausasiat, vaikka korvaavana yhtiönä olikin Tapiola.
Pariin otteeseen tosin piti maalauttaa toi kylki, että tuli edes jollain tapaa siedettävän näköinen, mutta se taas oli kiinni maalarista.
Mutta kuten tuolla muuallakin on todettu, että hyvää maalaria on nykypäivänä todella hankala löytää...
Tosin tuostakin lopputuloksesta on moni sanonut, että eihän siitä huomaa mistään et sitä on korjattu. Ehkä oma silmä on vaan niin kriittinen? Tai sit muut on puusilmiä? :D
Itsellä ollut kaikki vakuutukset aina Fenniassa, eikä oo ikinä tarvinnu taistella korvauksista. Kyllä maksan ilomielin sen parikymppiä enemmän vakuutuksista yhtiölle, jossa homma toimii!
Tuosta Tapiolan toiminnasta vielä sen verran, että tosiaan tuossa edellä mainitussa TT:n kolhimistapauksessa ei tullut mulle ilmoitusta Tapiolalta, että korvauspäätös on edes tehty. Mutta eipä tuossa sinänsä mitään epäselvää ollut, kun vastapuoli myönsi virheensä. Eri tapauksessa ois voinut alkaa jännittämään, kun auto oli merkkiliikkeessä oiottavana ja korjausarviotkin pyöri jo tuhansissa. Ja jälkeenpäin vielä nousi, kun joutuivat nykimään koko kylkeä ulospäin...
Pariin otteeseen tosin piti maalauttaa toi kylki, että tuli edes jollain tapaa siedettävän näköinen, mutta se taas oli kiinni maalarista.
Mutta kuten tuolla muuallakin on todettu, että hyvää maalaria on nykypäivänä todella hankala löytää...
Tosin tuostakin lopputuloksesta on moni sanonut, että eihän siitä huomaa mistään et sitä on korjattu. Ehkä oma silmä on vaan niin kriittinen? Tai sit muut on puusilmiä? :D
Itsellä ollut kaikki vakuutukset aina Fenniassa, eikä oo ikinä tarvinnu taistella korvauksista. Kyllä maksan ilomielin sen parikymppiä enemmän vakuutuksista yhtiölle, jossa homma toimii!
Tuosta Tapiolan toiminnasta vielä sen verran, että tosiaan tuossa edellä mainitussa TT:n kolhimistapauksessa ei tullut mulle ilmoitusta Tapiolalta, että korvauspäätös on edes tehty. Mutta eipä tuossa sinänsä mitään epäselvää ollut, kun vastapuoli myönsi virheensä. Eri tapauksessa ois voinut alkaa jännittämään, kun auto oli merkkiliikkeessä oiottavana ja korjausarviotkin pyöri jo tuhansissa. Ja jälkeenpäin vielä nousi, kun joutuivat nykimään koko kylkeä ulospäin...
Ei tuo "syyttömän osapuolen" rooli mitään himohommaa ole.. Oma Leoni kolhittiin vinoparkissa reilu pari vuotta sitten. Tullessani autolle huomasin sattumalta vauriot, mitään lappua ei oltu jätetty... Ovi ja lokari sisällä, puskurissa ja vanteessa naarmuja. Sain syyllisen "kiinni", kun aikani siinä pyörittyäni tuli rouva tunnustamaan. Oli ollut kuulemma kiire lääkäriin...
Täyttelin itse vahinkolapun, otin nimmarin alle ja pistin homman eteenpäin saman päivän aikana. Rouva päivitteli lähinnä sitä kun oli jäänyt kiinni, isäntä kuulemma suuttuu :o Kuvaavaa on, että vastapuolen vakuutusyhtiön (IF muistaakseni) kanssa sai taistella oikeudesta sijaisautoon. Sain sentään Nissan Noten ajoon, rangaistukselta tuntui sekin :)
Leon oli 1,5 viikkoa pajalla, pakkeloivat kyljen tasaiseksi ja maalasivat. Uutta osaa tuli ainoastaan oven lista, mm. puskurin kannet (2e osa, jonka alla kiinnityspultti on) uusiokäytettiin. Ne eivät tietenkään istu kunnolla. Väriä kuulemma haettiin muutamaankin kertaan, mutta silti omaan silmään etulkylki paistaa huomattavasti kirkkaampana. Myös asennus oli tehty kiireellä, puskurin maali ei ollut ehtinyt kunnolla kuivua vaan on rutussa muutamasta kohtaa.
Myöskään Salon 1. maalaamon jälki ei kestä kehuja. Valumaa, roskaa, kuoppaa ja ihmeellisiä mustia pisteitä löytyy. Toki nämä huomaa lähinnä autoa pestessä ja vahatessa, mutta kuitenkin. Puskurissa on ihmellisiä, syviä kraateita muistona kiveniskemistä.
Jälkiviisaana olisi pitänyt tingata auton myllytys samaan kauppaan, toki sekin olisi varmaan vedetty vasurilla ja tilanne olisi ainoastaan pahentunut.
Täyttelin itse vahinkolapun, otin nimmarin alle ja pistin homman eteenpäin saman päivän aikana. Rouva päivitteli lähinnä sitä kun oli jäänyt kiinni, isäntä kuulemma suuttuu :o Kuvaavaa on, että vastapuolen vakuutusyhtiön (IF muistaakseni) kanssa sai taistella oikeudesta sijaisautoon. Sain sentään Nissan Noten ajoon, rangaistukselta tuntui sekin :)
Leon oli 1,5 viikkoa pajalla, pakkeloivat kyljen tasaiseksi ja maalasivat. Uutta osaa tuli ainoastaan oven lista, mm. puskurin kannet (2e osa, jonka alla kiinnityspultti on) uusiokäytettiin. Ne eivät tietenkään istu kunnolla. Väriä kuulemma haettiin muutamaankin kertaan, mutta silti omaan silmään etulkylki paistaa huomattavasti kirkkaampana. Myös asennus oli tehty kiireellä, puskurin maali ei ollut ehtinyt kunnolla kuivua vaan on rutussa muutamasta kohtaa.
Myöskään Salon 1. maalaamon jälki ei kestä kehuja. Valumaa, roskaa, kuoppaa ja ihmeellisiä mustia pisteitä löytyy. Toki nämä huomaa lähinnä autoa pestessä ja vahatessa, mutta kuitenkin. Puskurissa on ihmellisiä, syviä kraateita muistona kiveniskemistä.
Jälkiviisaana olisi pitänyt tingata auton myllytys samaan kauppaan, toki sekin olisi varmaan vedetty vasurilla ja tilanne olisi ainoastaan pahentunut.
Ei myöskään VV-auto Herttoniemi juuri ansaitse kehuja. Oma T4 oli reilu vuosi sitten konepellin maalauksessa ja tuulilasin vaihdossa. Kolmannen käynnin jälkeen en enää jaksanut taistella asiasta, valumia maalauksessa, maalin lohkeilua, järkyttävää appelsiinipintaa. Viimeisellä kerralla korjaamopäällikkö totesi "pakuissa nyt on tehtaaltakin tullessa tuollainen maalausjälki". Kumma kun ei vaan muualta autosta löydy kyseisiä maalivirheitä. Varsin suolaisesti veloitti kuitenkin vakuutusyhtiötä.
Tästä opittuna, hyvää ei saa aina kalliillakaan.
Tästä opittuna, hyvää ei saa aina kalliillakaan.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa