Subwoofer ja Kotelon vaikutus
Valvoja: ffp jäsenet
Subwoofer ja Kotelon vaikutus
Olen lukenut paljon eri tilavuuksista ja kaavoista, mutta minua kiinnostaisi miten esim kotelon koko vaikuttaa ääneen. Eli, jos 30 litraa olisi suositus ja käyttäisit 15 tai 45litran koteloa niin miten se vaikuttaisi ääneen? Onko liian pienikotelo vaaraksi Subbarille ja autolle? Liian isosta nyt tuskin on muuta haittaa kuin huono ääni.
-
- -
- Viesti:
Itse tein Es 300:lle hieman alle 30 litran suljetun. Todellakin liikepoikkeamaa saa helpommin ja näin tietysti painetta. Tarkkuus taas hieman kärsii. Mutta kyllä tuntuu "jotenkin" kerkeävän tähän tuplabasariin tai oikeastaan yllätyin kuinka hyvin. Kuitenkin tästä kotelon vaikutuksesta voi lukea esim. autosound.fin sivuilta, osiosta tietoa.
Itsekin kysyisin, että minkä lämpenemisestä?
Itsekin kysyisin, että minkä lämpenemisestä?
Viimeksi muokannut trbcr, 30.5.2006 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
-
- -
-
- -
- Viesti:
Liian suurella. malttia sitten vain sen gainin kanssa täytyy pitää. Korvalla se kuullaan milloin on vaara hajoittaa jotain. Omasta mielestä hieman suurempi kotelo mitä valmistaja ilmoittaa niin on parempi, makunsa kullakin. :) Siis jos suljetusta puhutaan.
Itsellä polttelisi laittaa sellainen hertz hx250 juuri oikean kokoiseen koteloon. Sellaista "Napakkuutta".
Onko muuten kokemuksia tästä Helix W12 subista joka on valmiina refleksissä? Ja voitti ASTM vertailun. Jos vähän offtopicia..
Itsellä polttelisi laittaa sellainen hertz hx250 juuri oikean kokoiseen koteloon. Sellaista "Napakkuutta".
Onko muuten kokemuksia tästä Helix W12 subista joka on valmiina refleksissä? Ja voitti ASTM vertailun. Jos vähän offtopicia..
-
- -
uskoisin kumminkin EDELLEEN että liian pienellä, kyseessä meinaan 14 litran suljettu kotelo 10" elementille, siitä on häjy enää hirveesti lähtee pienentämään? :P
Hertz HX250D oli juurikin kyseisessä kotelossa, alaripustus repes ulkoreunalta irti, 2 kertaa hajos samas kotelos DLS UR10, myös alaripustus ulkoreunalta molemmilla kerroilla repes irti...
virittelin samaiseen koteloon 2.5" n. 20cm pitkän refleksiputken ja nyt ainakin rupes hertzi kestämään ja soimaan kovempaa/nätimmin
Itsellä polttelisi laittaa sellainen hertz hx250 juuri oikean kokoiseen koteloon
Hertz HX250D oli juurikin kyseisessä kotelossa, alaripustus repes ulkoreunalta irti, 2 kertaa hajos samas kotelos DLS UR10, myös alaripustus ulkoreunalta molemmilla kerroilla repes irti...
virittelin samaiseen koteloon 2.5" n. 20cm pitkän refleksiputken ja nyt ainakin rupes hertzi kestämään ja soimaan kovempaa/nätimmin
Eli ei taida se liian pienikään olla hyväksi jos näin on käynyt. Eikö hieman liian suuri juuri olekin hieman kuluttajaystävällisempi, jos ei niin ole tietoa näistä hommista? Jostakin tullut sellainen mieleen.
Eli Tuollainen refleksikoteloon :P. Olisi mukava kuulla. Osaatko kertoa saundista ja soinnista erikoisia? ja millaisilla tehoilla soittelet. Jostakin juuri olen lukenut että oli tämä elementtii laitettu refleksiin ja monet luulivat sitä huomattavasti isommaksi kuin 10".
Eli Tuollainen refleksikoteloon :P. Olisi mukava kuulla. Osaatko kertoa saundista ja soinnista erikoisia? ja millaisilla tehoilla soittelet. Jostakin juuri olen lukenut että oli tämä elementtii laitettu refleksiin ja monet luulivat sitä huomattavasti isommaksi kuin 10".
Vai sub voi hajota liian pienestä kotelosta. Hui. Sitten pitää tehdä asialle jotain. 10 tuumainen Infinity 1040W malli on 20 litran suljetussakotelossa. Pitää kai refleksi putki siihen laittaa. Eikös se kela lämpene luukuttamisessa ja täten syntyy lämpöä? Subbari on Apukuskin penkin alla ja Autona VW Transporter. Isomman laittaminen olisi ollut liian hankalaa. Vahvistimena tälle on Xetec Vector 200.4. 125W menee subille ja se 2x50 DLS 224 koksuille eteen. Vahvistimen teho säätö on puolessa välissä. En viitsi enempää laittaa tällä hetkellä.
Olisiko ideoita? Olen ajatellut laittaa toisen vahvarin tolle subille. Olisiko mitään järkeä? Kannattaako se refleksi putki laittaa? Nyt soundi on agressiivinen eikä leppoisa. Potkua kyllä irtoaa vaikka pieni kotelo.
Olisiko ideoita? Olen ajatellut laittaa toisen vahvarin tolle subille. Olisiko mitään järkeä? Kannattaako se refleksi putki laittaa? Nyt soundi on agressiivinen eikä leppoisa. Potkua kyllä irtoaa vaikka pieni kotelo.
No ei toi refleksi putki mikään autuaaksi tekevä asia ole.Meinaan jos haluaa subbarin soivan hyvin ni kotelo tulisi alun alkaen suunnitella refleksi koteloksi jolloin sen litratilavuus ja viritys taajuus on laskettu / suunniteltu oikein. Meinaan tollaseen koteloon umpimähkään heitetty putki luultavasti rikkoo subin nopeasti kun elementin liike poikkeama rupee viritys taajuuden alapuolella kasvamaan.
Koska refleksi viritteisessä kotelossa on ton putken pituudella ja halkaisijalla aika moinen merkitys.
inffari itse suosittaa tolle subille jos kyseessä on reference sarjan 1040w ni 21.24 litrasta suljettua tai 49.56 litrasta refleksi koteloa jonka viritys taajuus olis 28 hz.Toi viritys saadaan lootaan ku siihen ympätään halkasijaltaan 75 mm putki jolla pituutta 229 mm.
Eli tällä hetkellä sulla pitäis toi subi olla aika optimaalisessa kotelossa valmistajan suositusten mukaan.Suljettu kotelohan on kaikein eniten anteeksi antava kotelo jossa vielä sellaiset +-10-15% tilavuus heitot ei haittaa.Tosin se tulee muistaa et kotelon tulee sitten olla kunnolla tiivis.eli saumat ei saa vuotaa.
Tänä päivänä vaan valmistajilla on kautta linjan tapana suosittaa hieman turhan pieneiä koteloita subeilleen eli tohonki ku täräyttää sellaiset kolme neljä litraa koteloon lisää ilmatilaa ni sointi luultavasti muuttuis paremmaksi.
refleksi kotelossahan litratilavuuden muutos vaikuttaa heti kotelon viritykseen eli silloin myös viritys taajuus muuttuu.
Koska refleksi viritteisessä kotelossa on ton putken pituudella ja halkaisijalla aika moinen merkitys.
inffari itse suosittaa tolle subille jos kyseessä on reference sarjan 1040w ni 21.24 litrasta suljettua tai 49.56 litrasta refleksi koteloa jonka viritys taajuus olis 28 hz.Toi viritys saadaan lootaan ku siihen ympätään halkasijaltaan 75 mm putki jolla pituutta 229 mm.
Eli tällä hetkellä sulla pitäis toi subi olla aika optimaalisessa kotelossa valmistajan suositusten mukaan.Suljettu kotelohan on kaikein eniten anteeksi antava kotelo jossa vielä sellaiset +-10-15% tilavuus heitot ei haittaa.Tosin se tulee muistaa et kotelon tulee sitten olla kunnolla tiivis.eli saumat ei saa vuotaa.
Tänä päivänä vaan valmistajilla on kautta linjan tapana suosittaa hieman turhan pieneiä koteloita subeilleen eli tohonki ku täräyttää sellaiset kolme neljä litraa koteloon lisää ilmatilaa ni sointi luultavasti muuttuis paremmaksi.
refleksi kotelossahan litratilavuuden muutos vaikuttaa heti kotelon viritykseen eli silloin myös viritys taajuus muuttuu.
-
- -
no mulla toi refleksi putken tekeminen samaan koteloon on tarinana tämä: kotelo tehtiin alunperin DLS IR10, joka halusi TEHTAAN mukaan 14 litran suljetun kotelon, nyt kun subi vaihtui ensin DLS UR10 -> rikki -> Hertz HX250D -> rikki -> DLS UR10 -> rikki ja nyt takas hertziin... ihmettelin siinä että mikähän perkule nyt eteen, huomasin että hertzi haluaa tehtaan paperien mukaan 14 litran refleksin joten mikäs tässä muutakuin putki kylkeen...
Pyörittelen noita subia dynamicsin dig-1450 vahvarilla, eli 800w RMS saa toi hertzi tällähetkellä... on kyllä useasti tullu kommenttia kun joku uusi ukko istunut kyytissä että "mikäs sulla on takakontis? 12" vai 15?", siihen on aina mukava sanoa että 10" ja kun kaveri ei usko niin sitten vasta avata takaluukku :)
mutta kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee, oon sen nyt täs todennu et aina välis kannattaa vaan vähän käyttää maalaisjärkeä/kokemuksia, ei niitä hienoja kaavioita ja kotelolaskuria
Pyörittelen noita subia dynamicsin dig-1450 vahvarilla, eli 800w RMS saa toi hertzi tällähetkellä... on kyllä useasti tullu kommenttia kun joku uusi ukko istunut kyytissä että "mikäs sulla on takakontis? 12" vai 15?", siihen on aina mukava sanoa että 10" ja kun kaveri ei usko niin sitten vasta avata takaluukku :)
mutta kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee, oon sen nyt täs todennu et aina välis kannattaa vaan vähän käyttää maalaisjärkeä/kokemuksia, ei niitä hienoja kaavioita ja kotelolaskuria
parkkinen kirjoitti:Vahvistimen teho säätö on puolessa välissä. En viitsi enempää laittaa tällä hetkellä.
Onhan nämä ohjeet luettu? Ei se gain ole varsinaisesti mihinkään tehonsäätöön vaan laitteiston sovittamiseen yhteen. Ei mikään ihme, että porukka polttaa puhekelansa, kun vaffeja yliohjataan. (Tämä viimeinen kommentti ei ole suunnattu parkkiselle vaan ihan yleisenä kommenttina)
no mulla toi refleksi putken tekeminen samaan koteloon on tarinana tämä: kotelo tehtiin alunperin DLS IR10, joka halusi TEHTAAN mukaan 14 litran suljetun kotelon, nyt kun subi vaihtui ensin DLS UR10 -> rikki -> Hertz HX250D -> rikki -> DLS UR10 -> rikki ja nyt takas hertziin... ihmettelin siinä että mikähän perkule nyt eteen, huomasin että hertzi haluaa tehtaan paperien mukaan 14 litran refleksin joten mikäs tässä muutakuin putki kylkeen...
Jos toi kotelo ei ole tiivis, sehän käyttäytyy ikään kuin refleksikotelo, eli viritystaajuuden alapuolella liikerata muuttuu epälineaariseksi, mistä taas seuraa juurikin noita ripustusten hajoamisia ja ruttuja puhekelaan. Nyt kun kotelo on viritetty oikein, liikerata pysyy lineaarisena ja elementti kestääkin jotain.
"Liian" pieni SULJETTU kotelo rajoittaa kartion liikerataa. Pienempään koteloon syntyy kovempi alipaine kartion liikkuessa ulospäin ja vastaavasti ylipaine sisään liikuttaessa.
Tätä voidaan verrata kierrejouseen. Venytetty tai puristettu jousi pyrkii palaamaan keskikohtaansa. Mitä pienempi kotelo, sitä kovempi paine (vahvempi jousi).
Yhteenveto: Mitä pienempi kotelo, sitä parempi MEKAANINEN tehonkesto, eli elementin ripustus on vaikeampi särkeä.
Näitä on hyvä kokeilla WinISD:llä. Kun seuraat kartion liikeradan pituutta (cone excursion) tietyllä teholla muuttaessasi kotelotilavuutta, huomaat mitä tarkoitin. Samalla on hyvä pitää silmällä taajuusvastetta (Transfer function magnitude). Näin saat kokolailla havainnollisen esityksen siitä, mitä tapahtuu kun kotelon kokoa muutetaan.
-
- -
edelleen, tehköön niinkuin kukin parhaaksi näkee, nämä oli omat KOKEMUKSET asiasta, eli siis ihan KÄYTÄNNÖSSÄ todettuja juttuja mitä oon selostanu
(ja nyt sitten vielä tuohon kotelon vuotamiseen niin voin taata että ei, ei vuotanut kotelo suljettuna tasan yhtään)
opa
Juuri tuo Infinity on minulla. Kiitos vihjeistäsi :) Henkilöautoon tuo subin asentaminen on helpompaa. Ihmiset ovat erimieltä subbarilootasta. Jotkut käskee tekemään laatikon taakse ja putki väliseinästä sisään, mutta tämä ei sovi minulle.
Kilpijoki
Etu koksuille olen säädöt tehnyt noin. Subbarille en vielä ihan tuon ohjeen mukaan ole säätöjä tehnyt. Koksut eivät särje äänellisesti yhtään vaikka onkin tällä hetkellä yli puolenvälin. Subikaan ei särje vaikka namikat käännän kaakkoon. Pienensin sitä GAIN arvoa vielä hivenen, joten paremminkin ali säädöt on käytössä. Kuuntelen kyllä Loudnes ja Powerfull asetuksilla. Pitää Vielä tarkentaa noita säätöjä paremmaksi.
Juuri tuo Infinity on minulla. Kiitos vihjeistäsi :) Henkilöautoon tuo subin asentaminen on helpompaa. Ihmiset ovat erimieltä subbarilootasta. Jotkut käskee tekemään laatikon taakse ja putki väliseinästä sisään, mutta tämä ei sovi minulle.
Kilpijoki
Etu koksuille olen säädöt tehnyt noin. Subbarille en vielä ihan tuon ohjeen mukaan ole säätöjä tehnyt. Koksut eivät särje äänellisesti yhtään vaikka onkin tällä hetkellä yli puolenvälin. Subikaan ei särje vaikka namikat käännän kaakkoon. Pienensin sitä GAIN arvoa vielä hivenen, joten paremminkin ali säädöt on käytössä. Kuuntelen kyllä Loudnes ja Powerfull asetuksilla. Pitää Vielä tarkentaa noita säätöjä paremmaksi.
Auton akustiikka vaikuttaa, suotimet vaikuttaa jne.. Ootko miten suunnitellu kotelon ja millasella taajuuskaistalla käytät subia?
Ja mikä siinä toistossa häiritsee?
Suosittelen lämpimästi WinISD:n käyttöä. Sillä saa aikaan melkolailla havainnollisen esityksen toistosta ja jos vielä yhtään tietää, miten auto 'soi', on paljon helpompi suunnitella sopiva kotelo ja suotimet..
Ja mikä siinä toistossa häiritsee?
Suosittelen lämpimästi WinISD:n käyttöä. Sillä saa aikaan melkolailla havainnollisen esityksen toistosta ja jos vielä yhtään tietää, miten auto 'soi', on paljon helpompi suunnitella sopiva kotelo ja suotimet..
Lainaanpas omaan kysymykseeni topicia.
Millaisia kokemuksia teillä on ensinnäkin hertzin ES 300 subbarista? tein itse siihen 30L suljetun kotelon, mutta ei oikein äänentoisto/paine vastaa odotuksiani. Mitä eteen?

Keltaninen on ES 300 suljetussa 30 litran kotelossa. Harmaa on 30 litran refleksi viritetty 40 Hz. Punainen 50 litran refleksi viritetty 35 Hz.
Kaikissa 2.asteen alipäästösuodin 80 Hz:stä. Tehoa 350W.
Nuo ei oo todellakaan ne paineet tai ees taajuusvasteet, mitä noista ulos otetaan. Auto vaikuttaa sointiin melko paljon. Noista saa kyllä jonkin asteisen kuvan kotelon vaikutuksesta taajuusvasteeseen.

Ryhmäviiveet samoissa koteloissa. Nämä ilman suotimia. Suotimilla ryhmäviive kasvaa jakotaajuuden alapuolella. Mitä isompi ryhmäviive, sitä löysempi soundi, noin periaatteessa. Erot näissä ei kyllä oo mitään hirvittäviä, eikä viiveet suunnattomia.
Mitä eroa saundiin tai ylipäätään subbarin soimisella että onko suljettu tai avoin(?) kotelo? Ja näin amatöörinä voiko joku kertoa mitä tarkoittaa refleksikotelo? Jamitä tuolla WinISD ohjelmalla voi kokeilla?
Olen miettinyt tässä että jos hankkisi autostudion 2kpl T10 subbaria taakse jytämään, minkälaista kotelovaihtoehtoa suosittelisitte, kokemuksia kellään kyseisistä subbareista, mitä vahvistinta niihin? Niin, ne tulisivat -92 vuoden golfiin...
Olen miettinyt tässä että jos hankkisi autostudion 2kpl T10 subbaria taakse jytämään, minkälaista kotelovaihtoehtoa suosittelisitte, kokemuksia kellään kyseisistä subbareista, mitä vahvistinta niihin? Niin, ne tulisivat -92 vuoden golfiin...
http://www.autosound.fi/
Kyllä mulla ainakin toimii.. Ei toimi linkistä mutta kun kirjottaa osotteen ite niin sitte pelittää..
Kyllä mulla ainakin toimii.. Ei toimi linkistä mutta kun kirjottaa osotteen ite niin sitte pelittää..
Mitään en juuri tiedä mutta en näe kyllä mitään järkeä rakentaa freeairia kun ei suosituksissa ole edes sellaista vaihtoehtoa. Perseestä se soi jos soi ollenkaan. Suljettu kotelo on yksinkertaisin ja toimii pomminvarmasti.
Jos sitä freeairia haluaa niin näkyyhän tuolla olevan DLS:n ja Caliberin elementti juuri sitä varten. Ei yhtä komea kylläkään.
Jos sitä freeairia haluaa niin näkyyhän tuolla olevan DLS:n ja Caliberin elementti juuri sitä varten. Ei yhtä komea kylläkään.
Ihan siitä kiinni minkälaista musaa halua..
Karkeasti (ny kaikki netti ja topic poliisit naksauttaa sormia ja kirjoittaa faktaa ja muuta liibalaabaa mutta näin se on)
Suljettu = Tarkka ja napakka sointi, Mahdollisuus välinerikkoon vähäisempi
Refleksi = Kunnolla viritettynä syvempää ja matalempaa "pörinä"bassoa, perseeseen viritettynä elementtejä menee kuten leipää..
Toki kaikki toimii kaikinpäin ja kaikki on mahdollista ja lehmät lentää mutta näin se yleensä menee..
Karkeasti (ny kaikki netti ja topic poliisit naksauttaa sormia ja kirjoittaa faktaa ja muuta liibalaabaa mutta näin se on)
Suljettu = Tarkka ja napakka sointi, Mahdollisuus välinerikkoon vähäisempi
Refleksi = Kunnolla viritettynä syvempää ja matalempaa "pörinä"bassoa, perseeseen viritettynä elementtejä menee kuten leipää..
Toki kaikki toimii kaikinpäin ja kaikki on mahdollista ja lehmät lentää mutta näin se yleensä menee..
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”