A4 1.8/1.8t ostamassa.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Wölkkäri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 29.8.2004 15:49

A4 1.8/1.8t ostamassa.

ViestiKirjoittaja Wölkkäri » 12.7.2007 14:55

Terve.

Tästä on varmaan paljon aiheita mutta katoaan tuleeko vastauksia. :)
Elikkä olen nyt retkahtanut tuohon a4 malliseen audiin joten olisi ihan tommosia yleisiä kysymyksiä esim. Mitä tyyppivikoja moisissa on, kulutus, kalliitko varaosat ym... Mitä enemmän kerrottavaa sitä parempi että tietää mitä tarkkailee kun menee ehdokkaita katosomaan.
Nyt kun audiin olen vaihtamassa niin oletan saavani luotettavuutta autolta joten ei todellakaan kiinnosta kiikuttaa auto vähän väliä pajalle kalliisiin huoltoihin.
Eli siis 1.8t olen alustavasti katosonut mutta onko niissä paljon vikoja(kalliita?), onko 200tkm jo likaa turbolle ym...? vai kannattaako suosiolla ostaa tommonen 1.8 vapaastihengittävä? Meno sillä 1.8t on kyllä varmasi parempaa joten semmonen kiehtoisi. Niin ja vuosimallit budjetissä näyttää olevan 1995-1998vm. välillä riippuen kilometreistä ja moottorivalinnasta.

Kiitän jos joku jaksaa vastata ja kertoa mihin kannattaa varautua. :)

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 12.7.2007 15:10


Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 12.7.2007 19:31

Joo, searchilla löytyy paljon tietoa.

Etutukivarren (ylä) niistä menee vaihtoon melko helposti, mut ei maksaa mahdottomia vaihtokaan. Osta turbomalli ehdottomasti, siitä kun saa sen noin 200hv pienellä virillä kun nälkä kasvaa eikä jää muutenkaan heti jalkoihin niiku vaparilla. Lisäksi nelivetoa suosittelen, vaikka se hintaa nostaakin, on se sen arvoinen kuitenkin :) Kannattaa myös etsiä S-line varusteltua versiota, niissä on mm. parempi ratti ja penkit.

Wölkkäri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 29.8.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Wölkkäri » 12.7.2007 21:32

Kiitän vastauksesta.
No budjettiin ei mahdu kyllä nelikkoa tai s line varusteltua peliä tai sitten täytyy seuraavat 4v syödä lunta ja juoda vettä. :)
Mutta siis tuon suurempia vikoja noista ei siis oikeen löydy? eli turpo kestää hyvin yli 200tkm ja sillee. Syökös kyseinen peli 95 vai onko 98 parempi paljonkin?

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 12.7.2007 21:49

Tuskin 98:lla vakiossa mitään etua saavuttaa, mutta lastut voi olla optimoitu sille.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 12.7.2007 22:30

Minä taas veikkaan jo vakion kulkevan 98:lla paremmin ja pidemmälle.

mikaky
-
Viestit: 155
Liittynyt: 26.7.2003 14:42

ViestiKirjoittaja mikaky » 12.7.2007 22:36

Kyllä miekin oon ihan suosiolla 98:ia tankkiin lyönyt.

200tkm nyt mittarissa, ja ei minkäänlaista ongelmaa.

Nuo Tuomaksen mainitsemat tukivarret onkin jo tähän autoon vaihdeltu.

Myöskin kallistuksenvakaajan pystytuet/raidetangonpäät on kulutustavaraa, kuten todella suuressa osassa autoista nykyään.

Auton malli ikäisekseen on mielestäni erittäin onnistunut, ja 95 vuosimallistakin aika vaivattomasti tekee faceliftin näköisen vaihtamalla hiukan valoja sinne ja tänne, kuten itsekkin olen tehnyt. Tosin se motti siellä konepellin alla ei muutu tuolla operaatiolla.

PS. osta pois, ois myynnissä :P

4vant
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2007 17:51

ViestiKirjoittaja 4vant » 12.7.2007 23:02

Yksi tyyppivika on etujarruletkujen (niiden 20 senttisten) murtuminen viimeisessä taitoksessa. Uudet maksavat viitisenkymppiä marmoritiskillä.

Vettä tulee toisinaan sisään, jos ei pidä huolta akkukaukalon roskattomuudesta. Lattiamattojen alustat kannattaa tunnustella.Tuulilasinpyyhkijöiden mekanismi saattaa jumittaa ajan myötä. Lambdat (tai lambda ennen 1999 malleja) menee 180 tkm kohdilla. Turbo on 200 tkm kohdalla jo melko väljä (loistava tekosyy). Turbon öljyputki (tulopuoli) saattaa mennä ajan myötä tukkoon ja se on sitten turbon menoa. Muutenkin enemmän ajettua 1.8t:tä ostettaessa pitää ensialkuun vaihtaa tiuhaan (say... hyvin pesevät öljyt 5 tkm välein x 2). Huonoilla öljyillä on ollut tapana tukkia öljypohjan öljysihti ja siitä seuraa kalli$ yläpään remppa. Jos moottorista kuuluu nakutusta kylmänä, on myös tiedossa kallis pieti, sillä vaihdettavia hydraulinostimia on yhtä paljon kuin venttiileitä (20) á ~40 eur. Ilmastoinnissa piilee muutama hieman pirullisempi mahdolllinen vika (lämmityskennon vaihto). Ilmastoinnin huolto on ihan peruskauraa vanhemmissa (alle 200 eur kuivaimen kanssa). Ulkoasusta tyypillisiä vikakohteita ovat kieroutuneet ovien alalistat ja takaluukun kahvalistan päiden huono istuvuus kilpipokkauksessa (kalvaa galvanoinnin ajan myötä ja ruostuu) - tuo on tyyppivika myöhemmin listan alle on lisätty toinen tiivistekumi.

Ilman vikakoodien lukua ei VAGginetta oikein kannattaisi ostaa. Nämä kaikki löytyvät muuten varmasti täältä ja audifinnsiltä haulla.

Imo - S-alusta on SUURI plussa. Jälkikäteen vastaavan asentaminen ei ole mikään kovin suuri homma.

Wölkkäri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 29.8.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Wölkkäri » 13.7.2007 5:46

Pienen pohdinnan jälkeen alan kallistusmaan tuohon normi 1.8 20v malliin.
Tarkotuskun on saada mahdollisimman huoltovapaa kärry jolla olis mukava porskuttaa tommonen 60km työmatka jokapäivä. Turbon pois jäämisen myötä mahdollisesti säästyy monelta murheelta...

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 13.7.2007 6:26

En haluis masentaa, mutta ton ikäset Audit ei ole kovin tunnettuja huoltovapaudestaan.

Itellä on Passatissa toi 1.8 20v moottori. Itse koneesta ei ole muuta pahaa sanottavaa, kuin aivan liian pieni teho ja liian suuri kulutus. Passatti vie matka-ajossakin melkein kymmenen litraa sadalla. Tosin painoahan tällä on vähän enemmän ku a4:sella, mut ohjekirjankin mukaan 1.8t menee pienemmällä. Muuten moottori on toiminut erittäin hyvin nyt 230tkm.

Oma mielipide: Jos haluat huoltovapaan, osta Corolla. Jos taasen haluat harrastaa, osta 1.8t. Jos haluat vaan ajaa Audilla, osta 1.8 20v.

mikaky
-
Viestit: 155
Liittynyt: 26.7.2003 14:42

ViestiKirjoittaja mikaky » 13.7.2007 8:28

Kannattaa todellakin harkita muutamaan otteeseen ennenkuin tekee päätöksen ostaako vapaastihengittävän vai turbon. Vapaastihengittävänä auto alkaa hyvinkin nopeasti puuduttamaan (kori nyt on yllättävänkin painava) ja todellakin tuo polttoaineen kulutus nousee pahimmoileen suuremmaksi kuin turbo versiossa. Turbo säilyttää myös jälleenmyynti arvonsa huomattavasti iloisemmin kuin vapaastihengittävä.

Toki, jos sinulla budjetti menee että saisi suomen halvimman turbo A4:sen tai melkein arvokkaimman vapaastihengittävän A4:sen niin valintahan on aikalailla selvä. Tätä audin mallia ei todellakaan kannata kyttäillä sitä halvinta vaihtoehtoa/vähiten huollettua.Haiskahtaa toki hieman yleistämiseltä, mutta tähän on itselläni ainakin tullut totuttua kun itse autoja on käynyt paikanpäällä katselemassa.

4vant
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2007 17:51

ViestiKirjoittaja 4vant » 13.7.2007 8:57

60 km työmatka tiputtaisi omalta listaltani molemmat vaihtoehdot ja alkaisin katselemaan 5 l/100 kuluttavia nakuja. Oma 1.8tq kuluttaa sekalaisessa kahva-edellä-talviajossa kympin satkulla. Saman minkä moni 20v 1.8t kesällä :-)

Turha tosiaan tuota turboa on pelätä. Muutamalla letkulla on siinä taipumus alkaa vanhemmiten vuotamaan, mutta ei siinä sen dramaattisempaa ole kuin että auto pihisee & puhisee ja ei kulje kunnolla kunnes ne on vaihdettu :-) Turboon tulee väljyyttä ajan myötä, mutta vakiona se tuskin koskaan heittää hiluja kiertoon - äänet vaan lisääntyy ja tehot vähenee. Turbon huollattaminen ei mansikoita maksa ja sen jälkeen taas auto kulkee kuin uusi.

Mainitsemani turbon öljyputken tukkeutuminen johtuu huonosta autonpidosta / vääristä öljyistä. Jos historiasta ei ole varmuutta, saa karstaisenkin auton sinun ajossasi ja kunnon öljyillä puhtaaksi. Uuteen autoon jonka historiasta ei ole tietoa, ei sitten sumeilematta kannata forteja tms. laittaa (ettei karsta lähde liikkeelle ja tuki öljysihtiä/kanavia).

Huoltovapaa ei 10 vuotta vanha audi ole. Huollettuna sitten aivan loistava peli!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 13.7.2007 12:24

Jos työmatka-ajoa on 120km/päivä eli 30tkm/vuosi niin 1.9tdi ei ehkä olisi huono valinta tosiaan.

Juhop
-
Viestit: 96
Liittynyt: 26.2.2004 15:02

ViestiKirjoittaja Juhop » 13.7.2007 12:48

Kannattaa selvittää onko vaihdettu muita tyyppivikoja niinkun abs-yksikköä tai hammastankoa koskaan. Itsellä hajonnut nuo molemmat + jarruletkut murtunut & tukivarret väljät ja kaikki tämä alle puolen vuoden aikana.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 13.7.2007 14:18

Vaikka Audia ei oo talossa, niin on tuo 1.8T ja voin kyllä kehua loistavaksi koneeksi. Kovaa ajoa, itellä rapsuu 300 kohta mittariin, ja päästöarvot esim. on esimerkilliset. Kaverilla on tuo 1.8 vapari ja jos se tuntuu voimattomalta A3:sessa, niin millanen mahtaa olla A4:sessa. Ei ne hevoset ja 0-100 oo tärkeitä, vaan se vääntö!

Mut kun tuota laskelmaa on kotonakin tehty, niin 30tkm vuodessa on tehnyt sen että 1.8T vaihtuu dieseliin. Taaskaan ei voi vaan verrata sitä diesel-bensa hinta erotusta vaan myöskin sitä että kun bensalla ajaa sen 650-700km tankilla, ajaa dieselillä yli 1000km. Eli kyllä se maksaa takasin itsensä ja taas kerran, sitä vääntöä löytyy mainiosti jo siitä TDI 90:stä. Eikä niiden hinnat huimaa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 13.7.2007 17:02

En haluis masentaa, mutta ton ikäset Audit ei ole kovin tunnettuja huoltovapaudestaan.


Noh, miten sen ottaa...
Mulla ollut tuo AEB -koneinen 1.8T quattro reilusti yli vuoden, kilometrejä tullut n. 25tkm.
Korjaukset:
Vetonivel oikealle eteen (ulompi), maksoi (suunnilleen uusi, tosin kiinni käynyt) 50€.
Sytytyksen "pääteaste" (meni 2. sylinteri pimeäksi), käytettynä 10€.

Muuten 3 kertaa vaihdettu öljyt ja suodattimet.
Siinä kaikki ;-)

Erittäin tyytyväinen tuohon autoon.
Niin, vuosimalli ´97, eli mekaanisella kaasulla ilman CAN -väyliä yms bittisotkuja.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 13.7.2007 17:12

Vapari 1.8 20v kannattaa kiertää kaukaa. Siinä on kaikki huonot ominaisuudet, tehoton, surkea vääntö ja korkea kulutus. Revi siitä...
Diesel on ehdoton valinta sinun tapauksessa, kannattaa käydä ajamassa jos et ole vielä käynyt. Itse ajoin 110 tdi:llä (ASV) 160 tkm ilman ongelmia. On satakertaa parempi matka-ajossa vrt. 1.8 ja kulutus oli 4,3 - 5 l/100 riippuen säästä ja ajotyylistä.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 14.7.2007 16:19

Jos auto vielä hakusessa niin ota toki yhteyttä. www.rfcimports.com

Wölkkäri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 29.8.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Wölkkäri » 16.7.2007 18:34

noniin nyt siis ollaan kallistusmassa tuohon diisseliin :)
eli golffin 1.9tdi ollaan kahtomassa ja mielellään 81kw. Onkos noissa jotain mitä pitäs ottaa huomioon ja ajaako niillä sen 300tkm ilman isompia remontteja?
Hintaluokan yksilöillä kuitenkin ajettu sen päälle 200tkm.

Wölkkäri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 29.8.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Wölkkäri » 16.7.2007 19:00

http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=871

kyseinen topikki tuli luettua läpi ni alko vähän jännää.
Mutta kehuja tuo on saanut kyllä kulutuksen ja ajettavuuden puolesta tutuilta niin niin.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 16.7.2007 19:23

Voithan sä tietty ostaa aina jonkun automallin, josta ei ole kattavaa "vikalistaa" mihinkään kerätty, ja ajaa sillä tyytyväisenä. Eikös sitä niin sanota, että tieto lisää tuskaa... ;)

Henk.koht. mielipiteenä IV Golf dieseltekniikalla ei ole vaihtoehtona huonoimmasta päästä ollenkaan.

Wölkkäri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 29.8.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Wölkkäri » 16.7.2007 20:06

joo sepä. tarvis vaan mennä ostaa eikä joka mallista tutkia tuntikaupalla näitä vikoja :)

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 17.7.2007 7:10

Ja tolla variantuningin vikalistalla ei ole taas mitään tekemistä yhtään minkään kanssa. Rupes oikeen naurattaan ku luki tota. Osalla noista kommentoineista on Passatti, osalla golffi. Viat on tyyliin "tuulilasi kuluu", joten ite en lähtis vetämään vielä ton perusteella mitään johtopäätöksiä.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 17.7.2007 9:36

Osalla noista kommentoineista on Passatti, osalla golffi.

Ketju on vanha, joten moni varmasti jo ehtinyt vaihtaa autoa. Tämänhetkisen kulkineen perusteella on paha arvioida Golf-kokemusten laajuutta.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 17.7.2007 11:29

Ja tolla variantuningin vikalistalla ei ole taas mitään tekemistä yhtään minkään kanssa. Rupes oikeen naurattaan ku luki tota. Osalla noista kommentoineista on Passatti, osalla golffi. Viat on tyyliin "tuulilasi kuluu", joten ite en lähtis vetämään vielä ton perusteella mitään johtopäätöksiä.


Juurikin kuten panu sanoi, tuskin kaikki ketjuun kirjoittaneet ajavat enää samalla autolla. Se mitä ovat tuonne kirjoittaneet on ihan laidasta laitaan, mitä ihmisillä on autojensa kanssa vastaan tullut. Taitaa golffeja olla liikenteessä sen verran, että sekaan mahtuu kaikenlaista. Pitäisin aika epätodennäköisenä, että golffin ostajalle nuo kaikki viat sattuisivat samaan autoon... ;) Itse olen omistanut yhden IV golffin, mutta en farmaria. Auto oli mulla 2 vuotta ja 54tkm, ilman mitään vikoja.

Paitsi juurikin tuo tuulilasin kuluminen, jota daivari oikein naureskeli... :D Mun auto oli -03 mallia, ja sen ikäluokan golffeissa oli ilmeisesti jotain viallista tuulilasierää liikenteessä. Ei mun mielestä ainakaan ollut normaalia, että alle 30tkm ajetussa autossa oli tuulilasiin kulunut sulan pituiset ja 1cm leveät naarmut niihin kohtiin, joissa pyyhkijän sulat vaihtavat suuntaa yläpäässä.

Silloin kun foorumeita lueskelin, niin samaa "vikaa" tuntui olevan samanikäisissä autoissa muillakin, joku oli jopa saanut uuden tuulilasin takuuseen...

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 18.7.2007 0:48

Minulla on ollut nyt kolme vuotta ja 60 000 km '96 A4 1.8T. Lastutettuna on ollut 2 viimeistä vuotta. Autolla on nyt ajettu vajaat 287000km ja hyvin toimii. Paikallisen bosch-servicen kaiffari totesi että tekniikaltaan todella hyvässä kuosissa. Öljyt ja suodatin vaihtuu 10 000 km välein, Kedallia käytän. 98 on lastun laittamisen jälkeen ollut bensana, ja näin kesäisin V-power, joka selvästi vaikuttaa mm. ahtojen aaltoiluun. Lastun vaihtamisen yhteydessä olen tarkistanut turbon letkut ja vaihtanut N75-venttiilin ja by-passin (ei forge vaan porschen/TT'n) parempiin. Alustan vaihdoin pari vuotta sitten, nyt on eibach sport system ja edelleenkin olen sitä mieltä että helvetin hyvä pirssi ajella mutkaisia teitä. Jotain samaa mikroautomaisuutta kuin Mini Cooperissa (uusi).

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 18.7.2007 7:30

Piti taas mennä huutelemaan, ku ei mistään mitään tiedä kuitenkaa :)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa