Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 25.5.2007 22:35

Toden totta. Eilen jouduin jonossa pysähtymään suojatien eteen 2-kaistaisella tiellä. Liikennevaloihin oli pitkä jono, joten siinä seisoin paikallaan ainakin minuutin. Vierestä ajaneista autoista noin joka 10:s pysähtyi suojatietä ennen. Paikalla on runsaasti pyöräilijöitä ja jalankulkijoita joita myös siitä nokan edestä koko ajan meni.

Peke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 26.5.2007 0:52

Minusta taas autoilijat on liiankin kohteliaita jalankulkijoita kohtaan täällä Helsingissä. Itse liikun jonkin verran kävellen ja ärsyttää ku monet jää odottelee ja antamaan tietä, vaikka mulla ois matkaa vielä vaikka kuinka suojatielle. Ja tää vaan sit korostuu ku muija on mukana. :) Minusta vasta sitten kuulus autoijan "väistää" ku jalankulkija olkaa olla suojatiellä/ihan just tulossa. Jalkaisin liikkuessa mua ei vituta yhtään odottaa jokunen sekunti, et autot menee ensin. Mä en tajua, miks kaikkien jalankulkijoiden pitää suorastaan hypätä auton eteen. Kai näillä on vaan niiiiiiin pirun kiire joka paikkaan tai jotain. Mitään järkevää syytä siihen ei ole. Sit oikein ruuhkaisessa paikassa on tietysti hyvä antaa tietä välillä jalankulkijoillekin. Ja tää nyt koski vaan sit pääkaupunkiseutua, pikku kaupungeissa on eri meininki. Ai niin, ärsyttää myös nämä mittarin mukaan 40km/h köröttelijät, itse pidän noin 50km/h mittarin mukaan ja eipä ole sillon sakkoja tullut.

dosetti
-

ViestiKirjoittaja dosetti » 26.5.2007 21:10

Tämä ei nyt varsinaisesti v**uta, mutta huomion arvoinen seikka..

Se, kun ihmiset autoilla ajaessaan käyttävät vilkkua siinä vaiheessa, kun käännös on jo reippaasti aloitettu, kaistaviiva jo ylitetty jne. Siis se tapa, jolla vilkkua käytetään on lähes merkityksetön, koska sitä käytetään auttamatta aivan liian myöhässä - tilanteessa, jossa muut autoilijat jo tietävät mihin se myöhässä vilkuttava on menossa/mennyt.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 27.5.2007 0:12

Joskus pistää vihaksi kun esim. Treellä ajelet vkl Hämeenkadulla, niin ihmiset hyppii miten vain. Oikeasti, eikö ihmisillä ole mitään itsesuojeluvaistoa?
- Mulla ainakin vaikka kännissäkin tulee joskus oltua, niin on tähän saakka ollut jonkinlainen vaisto, ettei tule kuseksittua pitkin seiniä kaupungilla taikka sitten hypittyä päin punaisia jos autoja on näköpiirissä.

Oikein joskus pelottaa siellä auton ratissa, sehän kun menee niin kun se ville 17v hyppää auton eteen kolmen promillen humalassa päin punaisia, niin se on autoilijan vika, kunnei ole ennustajan lahjoja..
(jos olisi, en muuten kirjoittelisi tässä parin oluen jälkeen vaan ennustelin vaikkapa pörssikursseja..)

Joo-o. Poliisit voisi joskus sakottaa vilkustakin. Joskus meinasin saada Raumalla slaagin, kun joku perkeleen aasi vilkutti oikealle, (olin siis tulossa oikealta isommalle tielle..) niin eiköstä tämä herrasmies vetänyt suoraan. Ei ollut paljosta kiinni että olisi tullut kylkeen.. (vasempaan kylkeen, eli olisi voinut sattua "juhaa leukaan")

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 27.5.2007 12:05

^Tuo yllä oleva teksti pitää kyllä täydellisesti paikkansa.
Enkä voi ymmärtää että yliajo tilanteessa autoilija on automaattisesti syyllinen, uskomatonta lainsäädäntöa. Vieläkun kävelijätkin (tietty osa) tietää tämän mutta kyseiset mulkvistit ei käsitä että ei se tee kuitenkaan kuolemattomaksi...

Orm
-

ViestiKirjoittaja Orm » 25.6.2007 20:46

Mistähän ruuhkaliikenteeseen aina löytyy mulkvisteja jotka yrittää väkisin pilata muiden ja omansa lomamatkan. Juhannuksen menoliikenteessä Lahden motarilla oli aika hurjan näköistä kaistapujottelua joltain uuden karhealta sinisen audin kuskilta. Jono molemmilla kaistoilla, ja liikenne meni sellaista satasen vauhtia, niin tällä kuskilla tuntui olevan kiire kun piti puskea milloin mistäkin välistä. Joutais kortti pois tuollaisilta, tai olis aloittanut jo juhannuksen vieton ja laittanut akan rattiin jos ei hermot kestä ruuhka liikennettä. Ei sillä, saatoihan sillä olla oikeastikin kiire/hätä ja piti joutua, mutta epäilen.

Myös paluuliikenteeseen sattui kiireinen. Joka tunnistaa itsensä voi katsoa peiliin ja miettiä mitä sillä ohittelulla voittaa. Sunnuntai ilta nelostiellä Joutsa Hartola välillä. Harmaa Corrado painaa niin p***keleesti ohi jonosta, jonka kummastakaan päästä ollut mitään havaintoa. Sai aina yhden auton ohitettua ja sitten takaisin jonoon aiheuttamaan haitariliikennettä takapuolella.

Itse olin jo asennoitunut siihen että jonossa mennään, ja siihen tyydytään, enkä vedä herneitä nenään muitten toilailuista, mutta täytyy myöntää että verenpaine kyllä nousi, mutta sain hillittyä itseni. Mutta kaikille se ei tunnu olevan itsestään selvyys. Kun oikeasti sillä ohittelulla ei voita yhtään mitään.

ugh, olen puhunut ja avautunut. Meitä on moneen soppaan.
Viimeksi muokannut Orm, 25.6.2007 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.6.2007 21:20

^Olen hyvin pahoillani jos aiheutin kovinkin suurta vitutusta. Todennäköisesti se olin minä, jos itse ajoit sillä harmaalla farkku passatilla ja käännyit Joutsasta nelostielle.
Juu, en taatusti voittanut kovin paljon aikaa sen kyllä myönnän. Eikä mulla varsinaisesti edes ollut kiire minnekään, mutta tulipahan siinä Joutsan jälkeen muutamaan otteeseen ohitettua letkassa, kun sattui tyhjää suoraa olemaan (Josta muuten löytyi pää, mutta seuraavankin letkan häntäpää löytyi hyvinkin nopeasti...)
Kylläpä sen totesin itsekin että sitä liikennettä on sen verran että ei paljon ohittaminen auttanut (vaikka senhän nyt tiesi muutekin).

Ai nii, ihan nätti passatti oli ;)

Orm
-

ViestiKirjoittaja Orm » 25.6.2007 21:24

Joo, sillä harmaalla pasuunalla ajelin. Ei nyt varsinaisesti aiheuttanut vitutusta, kun olin asennoitunut siihen että kiireisiäkin löytyy ja antaa mennä omaa vauhtia jos sille tuntuu, no hard feelings ;) Tuli valittua rauhallisemmat reitit, maisema matkailua. Pieni pätkä oli pakollinen nelos tien vierailu.

Peke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 26.6.2007 2:06

Oikeasti ohittelulla voi voittaa aikaa ja paljon. Nim. saman noin 500km matkan olen ajanut kymmeniä tai varmaan satoja kertoja ja alle 4h sen ajaa ja hitaiden suomalaisten perässä köröttelemällä saa menemään melkein 6h. Joskus ottaa niin päähän ne jatkuvasti 100km/h alueella 90-95km/h mittarin mukaan ajavat. En ymmärrä, mistä se johtuu, että pitää ajaa alinopeuksia ku muutenkin suomen nopeusrajoitukset on suoraan 80-luvulta. Taas jälleen kerran tuli ihmettelemisen aihetta ku ajeltiin Nilsiästä Juankoskelle pientä mutkaista asfalttipätkää rajoituksella 80km/h. Sit esim. Helsingissä pitäs ajaa isoilla kakskaistasilla teillä samaa 80km/h. Ei mee mun maalaisjärjen juoksuun se. Ja mulle on ihan sama(ei nyt ihan) miten kukin ajaa, jos on kiire sen ku menee ohi vaikka kaikista. Ihmisten ei pitäs tuijottaa niin paljon muiden tekemisiä. Argh, taas tuli vuodatettua...

RT
-

ViestiKirjoittaja RT » 26.6.2007 9:40

Toki järkevällä ohittelulla voittaa aikaa, mutta jonossa puikkelehtiminen on älyvapaata touhua.
Eilen seurasin 9-tiellä yhden volvokuskin tekemisiä, kun liityimme motarille samasta rampista peräkkäin (minä edellä). Volvokuski teki kymmeniä kamikazeohituksia, ja minä ohitin yhden rekan. Kuitenkin 40km jälkeen käännyimme samasta liittymästä peräkkäin, volvo edellä.
Päättömän ohittelun avulla volvokuski voitti paljon aikaa - ihan sekuntikaupalla.

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 26.6.2007 10:20

Minäkään en ymmärrä tätä jatkuvaa valittamista ohitteluista, mitä se ketään haittaa jos joku haluaa puikkelehtia jonon ohi, (ääri ilmiöt erikseen), jos ajat 500-700 km matkan niin aivan varmasti voitat 2h ohittelemalla, eikä sitä pitäisi kenenkään olla raivona koska et voi tietää kuinka pitkä matka kullakin on edessään, aina sillä ei voita paljoakaan mutta entä sitten?
Ja ei, en tarkoita että täydellinen idioottimaisuus pitäisi olla hyväksyttävää, joten ei tarvi alkaa jeesustella.

okkraj
-

ViestiKirjoittaja okkraj » 26.6.2007 10:31

Mikäli kaikki aina ohittaisivat auton, jonka saavuttavat niin näitä jonoja ei kertyisi juuri ollenkaan... Lisäksi en ymmärrä tuota "kitinää", että ohittaja aiheuttaa haitariliikettä jonoon. Mikäli nämä osaansa tyytyneet ajaisivat siinä jonossaan oikeilla turvaväleillä, ei ohittava auto aiheuta oikeastaan minkäänlaista hämminkiä kenellekään...

Itsekään en jonossa viihdy ellei vauhti ole "sopiva" ja ennen kaikkea tasainen. Kuten muutkin ovat todenneet, niin yleensä se jono ennen pitkää loppuu...

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 26.6.2007 10:57

Mikäli nämä osaansa tyytyneet ajaisivat siinä jonossaan oikeilla turvaväleillä, ei ohittava auto aiheuta oikeastaan minkäänlaista hämminkiä kenellekään...

Jos meinaa sen turvavälin pitää, joutuu kuitenkin hieman hidastamaan että se sopiva väli syntyy. Saman joutuu tekemään takana tulija ja sen takana... eli jos jono kulkee tasaista vauhtia, niin yhden auton kerrallaan ohittelija saattaa saada aika paljon hämminkiä ja haitariliikettä aikaan liikenteessä.
Ruuhkissa ajellessa kannattaa oikeasti ajella siinä jonossa. Tulee helpommaksi kaikille.

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.6.2007 11:05

Semmonen kans pistää hatuttamaan, kun edellä menee kaksi autoa jotain ~90km/h, sitten se toinen auto lähtee ohittamaan etummaista, lähdet itse perään kun suoraa riittää. Sitten se edellä menevä palaa omalle kaistalleen ohituksen jälkeen ja iskee jarrut pohjaan ettei vaan mene yli satasta. Kiva siinä tilanteessa sen takana tulevan toisen ohittajan..

Vois ihmiset tosiaan kattella niitä peilejäkin tuolla tienpäällä.

Orm
-

ViestiKirjoittaja Orm » 26.6.2007 11:11

Omalla "kitinällä" tarkoitin Juhannuksen kaltaisia tilanteita, joissa liikennemäärät on suuria pääväylillä. Siellä ei todellakaan tunteja voiteta jos painetaan ohi, ajoipa sitten vaikka Inariin asti. Sellaisilla liikennemäärillä kaikkien kannalta olisi paras ratkaisu ajella siinä jonossa... eri asia jos siellä nyt joku kuutta kymppiä vetää vaunu perässä.

Toki tilanne on eri "normaali" aikaan, kun autoja on huomattavasti vähemmän liikkeellä. En väitä etten itsekään ohittelisi, mutta järjen käyttö on sallittua.

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 26.6.2007 11:20

Tuo on ihan totta että järjenkäyttö sallittua, on vaan niin pirun yleistä nykyään näillä kotikytillä se valoshown esittäminen.
Oli tuossa muutama viikko sitten taas melko erikoinen tilanne Seinäjoella, tulin Ylistaron suunnasta, ajelin siinä letkassa kun oli liikaa aikaa, välit ok ja muutenkin oli rauhallista, katselin peiliin (joo, mulla on tapana), motoristi ohitteli siististi letkaa niin takana tuleva mitsukuski sai raivokohtauksen motoristille, ilmeisesti siitä syystä kun oli kuuma päivä ja mitsussa ei ilmastointia, yritti tosissaan kiilata mopoilijaa ja hyvä kun ei ajanut mun perään. Teki mieli pysähtyä ja vetää tätä takatukkaa oikein kunnolla pataan. Pelkästä tilanteen seuraamisesta mulla kiehui oikein urakalla.
Näitä kiilaajia on muutenkin osunut kohdalle tämän vuoden puolella käsittämättömän monta, aivan hullua hommaa.
Onko muut huomanneet tämmöstä ilmiötä?

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 26.6.2007 12:09

-Vuodatus alkaa-

Minua vituttaa liikenteessä:

-Suomen antiikin aikaiset nopeusrajoitukset. Millon nämä on pääpiirteittäin tullut käyttöön? joskus 70-luvulla? Onkohan autot ja tiet parantunut tästä? No ei ainakaan päättäjien mielestä.

-Taajamien laidoilla kun 40 ja 60 alueet vaan laajenevat ja laajenevat. Pyörätiet on ja näkyvyyttä on. Silti rajoitukset ovat järjettömiä.

-Järjettömät rangaistukset ylinopeutta ajamisesta. Se on kiva esim. taksikuskin/rekkakuskin olla 3kk ilman tuloja kun on vähän ajanut ylinopeutta yöllä tyhjällä tiellä jossa 200km matkalla ainut kanssa autoilija on se virkaintoinen poliisi setä.

-Edellisestä voitas OT:na jatkaa järjettömän epäoikeuden mukainen oikeuslaitos. Suomessa kaikista heikoimmilla on normaali työssäkäyvä pulliainen. Taparikolliset rentut saa rellestää ja tehä ihan mitä haluaa.

-Kun ei osata/haluta/viitsitä käyttää vilkkua. Ei se siitä käytöstä kulu. Tekee liikenteestä paljon sujuvampaa kun muut voi ennakoida tekojasi.

-Alinopeutta ajavat jonon kerääjät. Etenkin ne jotka jäävät roikkumaan rekkojen perään ja vielä enemmän ne jotka jäävät roikkumaan tämän rekan perässä roikkuvan perään.

-Ei kunnioiteta suojateitä ollenkaan. Kaahataan vaan ja varsinkin kaksikaistaisilla kun toiselle kaistalle on jo joku pysähtynyt.

-Roikkujat. Ohi pitää päästä mutta sitten hiljennetään ja jäädään roikkumaan eteen.

-Kotipoliisit, teiden ritarit ja muut jotka keskittyvät enemmän toisten kyttäämisen kuin omaan ajamiseensa. Heitä EI SAA ohittaa. Sehän on vaarallista. Mutta perään lähteminen, valojen vilkuttelu ja tööttäily ei ole, eihän?

-Tasa-arvoisissa risteyksissä ihmettely, kun kukaan ei mene ja liikenne seisoo. Korostuu etenkin neljän tien riesteyksissä.

-Rattijuopot, etenkin törkeät sellaiset pitäs saada kitkettyä pois (Sama koskee aineissa ajavia).

-Kameratolpat. Tekevät liikenteestä nykivää ja rauhatonta. Tätä vielä korostuvat ne alinopeutta ajavat. Äkkijarrutuksia ennen tolppaa, tolpan jälkeen taas 20km/h yli rajoituksen.

-Oman turvallisuutensa parantaminen on hyvin monesti laitonta. Kaikenmaailman lisävalot, xenonit yms.

-Autoilijoita verotetaan raskaimman kaavan mukaan mutta vain murto-osa näistä varoista käytetään heidän hyväkseen. Lopuilla hyyssätään sossu pummeja ja rakennellaan kulttuuri taloja. (No vähän kärjistäen, mutta kumminkin.)

-Vuodatus loppuu-

Ajakaahan ihmisiksi ja muistakaa joustaa sopivan paikan tullen =)

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 26.6.2007 13:49

-Suomen antiikin aikaiset nopeusrajoitukset.
Tielaitos päättää tien kunnon mukaan suurimman turvallisen sallitun ajonopeuden. Käyppä oikein jalottelemassa maantiellä, huomaat miten surkea pinta niissä yleensä on -> renkaat kuluu täysin turhaan suuremmilla nopeuksilla kuin "tikkarissa" lukee. Eikä kukaan estä muuttamasta ulkomaille missä saa ajella kovempaa ;) (ei herneitä)

-Taajamien laidoilla kun 40 ja 60 alueet vaan laajenevat ja laajenevat. Pyörätiet on ja näkyvyyttä on. Silti rajoitukset ovat järjettömiä.
Ajattele niitä pieniä koululaisia jotka ehkä joutuvat ylittämään tien jossain kohtaa. Mitäs sitten kun taajamassa olisi nopeusrajoitus 60, tai jopa 80? Olis melko järjetöntä ylittää tietä kun joku idiootti kaahaa tulemaan...

-Järjettömät rangaistukset ylinopeutta ajamisesta. Se on kiva esim. taksikuskin/rekkakuskin olla 3kk ilman tuloja kun on vähän ajanut ylinopeutta yöllä tyhjällä tiellä jossa 200km matkalla ainut kanssa autoilija on se virkaintoinen poliisi setä.
Sakot voi välttää ajamalla rajoitusten mukaan. Sellasta oon kuullu että poliisit joissaki paikoissa tykkää antaa sakot törkeästä piittaamattomuudesta tms tuollasissa tilanteissa missä ei mitään vaaratilanteita muille aiheutunut (paitsi poliisille, joka läikytti kahvit termarista housuilleen kun kuskina toiminut konstaapeli päätti tehdä tiukan U-käännöksen rikollisen perään (joka muuten ajoi vain ~16km/h ylinopeutta)).

-Kun ei osata/haluta/viitsitä käyttää vilkkua. Ei se siitä käytöstä kulu. Tekee liikenteestä paljon sujuvampaa kun muut voi ennakoida tekojasi.
Monesti on tilanteita joissa vilkkua käyttäessä jossain risteyksessä tms joku pälli vaan kattelee autoa eikä sokeudeltaan edes näe vilkkua, joka selkeästi etukulmassa vilkkuu ja näkyy säässä kuin säässä. Näillä sokeilla on myös mittarisokeutta, eivät näe miten kovaa ajavat...

-Alinopeutta ajavat jonon kerääjät. Etenkin ne jotka jäävät roikkumaan rekkojen perään ja vielä enemmän ne jotka jäävät roikkumaan tämän rekan perässä roikkuvan perään.
Alinopeutta ei ole. Teiden varsilla on vain merkkejä jotka ilmaisevat suurimman sallitun nopeuden. No, alinopeutena vois ehkä pitää puolet suurimmasta sallitusta nopeudesta, eli 60 alueella 30, 80 alueella 40, 100 alueella 50.

-Ei kunnioiteta suojateitä ollenkaan. Kaahataan vaan ja varsinkin kaksikaistaisilla kun toiselle kaistalle on jo joku pysähtynyt.
Ja silti pitäs taajamien nopeuksia nostaa? Ennemminkin taajamista pitäis poistaa autoliikenne kokonaan, autoilla ohitusväylät joita pitkin taajamat ohitetaan ja niistä rampit suoraan parkkihalleihin.

-Roikkujat. Ohi pitää päästä mutta sitten hiljennetään ja jäädään roikkumaan eteen.
Varsinkin ne jotka JARRUTTAVAT heti eteen päästyään. Vaarantavat paikoitellen muuta liikennettä, usein jopa törkeästi. Ohituksen jälkeen jatketaan jonkun matkaa suurempaa nopeutta ja pikku hiljaa hivutetaan jalkaa kaasupolkimelta jos halutaan hiljentää vauhtia, ei tule ohitettavakaan heti takapuskuriin kiinni.

-Kotipoliisit, teiden ritarit ja muut jotka keskittyvät enemmän toisten kyttäämisen kuin omaan ajamiseensa. Heitä EI SAA ohittaa. Sehän on vaarallista. Mutta perään lähteminen, valojen vilkuttelu ja tööttäily ei ole, eihän?
Silloin tällöin yritän valomerkeillä huomauttaa kuinka joku ohittelija teki typerän ohituksen. Varsinkin jos mutkan takaa juuri ilmestyi rekka. Ja voisi toki kysyä, mihin on pienellä ihmisellä kiire valmiissa maailmassa (kun kerta pitää tehdä niitä ohituksia joilla voittaa autonmitan verran)?

-Rattijuopot, etenkin törkeät sellaiset pitäs saada kitkettyä pois (Sama koskee aineissa ajavia).
Sähkötuoli olis passeli ratkaisu.

-Kameratolpat. Tekevät liikenteestä nykivää ja rauhatonta. Tätä vielä korostuvat ne alinopeutta ajavat. Äkkijarrutuksia ennen tolppaa, tolpan jälkeen taas 20km/h yli rajoituksen.
Kun ajaa rajoitusten mukaan, ei tarvitse välittää. Ylinopeussakot on ennenkin vältetty ajamalla tikkareitten mukaisia nopeuksia.

-Oman turvallisuutensa parantaminen on hyvin monesti laitonta. Kaikenmaailman lisävalot, xenonit yms.
Meillä on nämä EU-direktiivit ja tieliikennelait yms. Kandee tutustua ;)

Loputon Viha
-

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 26.6.2007 14:20

-Suomen antiikin aikaiset nopeusrajoitukset. Millon nämä on pääpiirteittäin tullut käyttöön? joskus 70-luvulla? Onkohan autot ja tiet parantunut tästä? No ei ainakaan päättäjien mielestä.

Taitaa tämä olla ajallisesti melko lähellä--> http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96ljyk ... 6ljykriisi

yleinen 80 kilometrin kattonopeus

Yleisnopeusrajotus jäi voimaan myös kriisin jälkeen.

Eli samaa pula-aikaa vielä elellään =)

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 26.6.2007 14:28

Alinopeutta ei ole

Minun mielestä tuo on ärsyttävän huono puolustus sille että joku turhan hiljaa ajamalla hankaloittaa muuta liikennettä. Vaikka laissa ei ole määrätty mitään tiettyä alinopeutta, niin vauhti pitäisi pitää semmoisena ettei turhaa kuohuntaa takanatulijoilla esiintyisi.
Jos peiliin vilkaistessa näkee että kerää jonoa, ja muut ohittaa tämän köröttelijän tuon tuosta, niin silloin pitäisi joko painaa sitä nopeuspedaalia tai sitten mennä vaikka kaffelle.
Liikenteen sujuvuus pitämällä sopiva nopeus muihin nähden on mielestäni tärkeämpää kuin se että jääräpäisesti pidetään kiinni siitä että MINÄ saan ajaa mitä vauhtia haluan.

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 26.6.2007 14:45

Tielaitos päättää tien kunnon mukaan suurimman turvallisen sallitun ajonopeuden. Käyppä oikein jalottelemassa maantiellä, huomaat miten surkea pinta niissä yleensä on -> renkaat kuluu täysin turhaan suuremmilla nopeuksilla kuin "tikkarissa" lukee. Eikä kukaan estä muuttamasta ulkomaille missä saa ajella kovempaa ;) (ei herneitä)

Renkaita voi ostaa kaupasta uusia. Teitä voitas parantaa. Eikä ne pinnat nyt niin huonoja ole. Eipä estä ei...

Ajattele niitä pieniä koululaisia jotka ehkä joutuvat ylittämään tien jossain kohtaa. Mitäs sitten kun taajamassa olisi nopeusrajoitus 60, tai jopa 80? Olis melko järjetöntä ylittää tietä kun joku idiootti kaahaa tulemaan...

Sillä tienkohtaa voi olla suojatie. Jos näkyvyys on hyvä ja autoilijat seuraisivat muuta liikennettä sen sijaan että toljottavan silmät kovana nopeusmittaria ettei vaan tule ajetuksi ylinopeutta, en näkisi vaaraa. Eikä se mitään kaahaamista ole. Ymmärrän kyllä koulujen lähellä ja paikoissa missä ei ole näkyvyyttä eikä pyöräteitä.

Sakot voi välttää ajamalla rajoitusten mukaan. Sellasta oon kuullu että poliisit joissaki paikoissa tykkää antaa sakot törkeästä piittaamattomuudesta tms tuollasissa tilanteissa missä ei mitään vaaratilanteita muille aiheutunut (paitsi poliisille, joka läikytti kahvit termarista housuilleen kun kuskina toiminut konstaapeli päätti tehdä tiukan U-käännöksen rikollisen perään (joka muuten ajoi vain ~16km/h ylinopeutta)).

Niin voi välttää monen muunkin asian kun ei tee sitä. En pidä "kohtuullista" ylinopeutta rikoksena.

Monesti on tilanteita joissa vilkkua käyttäessä jossain risteyksessä tms joku pälli vaan kattelee autoa eikä sokeudeltaan edes näe vilkkua, joka selkeästi etukulmassa vilkkuu ja näkyy säässä kuin säässä. Näillä sokeilla on myös mittarisokeutta, eivät näe miten kovaa ajavat...

Taidat siis kuulua vilkun säästäjiin? =) Pidän itseäni muita huomioivana kuljettajana, vaikka ajankin pääasiassa ripeämmin kuin monet.

Alinopeutta ei ole. Teiden varsilla on vain merkkejä jotka ilmaisevat suurimman sallitun nopeuden. No, alinopeutena vois ehkä pitää puolet suurimmasta sallitusta nopeudesta, eli 60 alueella 30, 80 alueella 40, 100 alueella 50.

Mielestäni on ja se on vaarallista. Toki sään mukaan PITÄÄ osata ajaa. Siellä etelän kehillähän tätä ei tunnetusti osata.

Ja silti pitäs taajamien nopeuksia nostaa? Ennemminkin taajamista pitäis poistaa autoliikenne kokonaan, autoilla ohitusväylät joita pitkin taajamat ohitetaan ja niistä rampit suoraan parkkihalleihin.

En tarkoita taajamilla ydinkeskustoja. Ideasi sinänsä olisi hyvinkin sopiva isoihin kaupunkeihin ja kauppakeskittymiin.

Varsinkin ne jotka JARRUTTAVAT heti eteen päästyään. Vaarantavat paikoitellen muuta liikennettä, usein jopa törkeästi. Ohituksen jälkeen jatketaan jonkun matkaa suurempaa nopeutta ja pikku hiljaa hivutetaan jalkaa kaasupolkimelta jos halutaan hiljentää vauhtia, ei tule ohitettavakaan heti takapuskuriin kiinni.

Asiaa.

Silloin tällöin yritän valomerkeillä huomauttaa kuinka joku ohittelija teki typerän ohituksen. Varsinkin jos mutkan takaa juuri ilmestyi rekka. Ja voisi toki kysyä, mihin on pienellä ihmisellä kiire valmiissa maailmassa (kun kerta pitää tehdä niitä ohituksia joilla voittaa autonmitan verran)?

Tunnustat siis olevasi kotipoliisi. Autonmittakin on nopeammin perillä =D

Sähkötuoli olis passeli ratkaisu.

Kyllä kannatan myös kuolemantuomioita takaisin. Ehkä nyt en ihan rattijuopoille mutta kumminkin =)

Kun ajaa rajoitusten mukaan, ei tarvitse välittää. Ylinopeussakot on ennenkin vältetty ajamalla tikkareitten mukaisia nopeuksia.

Taisin jo vastata ylempänä tähän.

Meillä on nämä EU-direktiivit ja tieliikennelait yms. Kandee tutustua ;)

Niissä siis olisi muuttamista?

Ei herneitä. Omia mielipiteitäni.

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 26.6.2007 14:48

Litefuniin on uponnut ainakin loistavasti kaikki p*ska mitä ihmiselle yritetään syöttää = turha sitä on itse ajatella ja kritisioda kun kaikki on virkamiesten osalta valmiiksi ajateltu:)) Kukin tavallaan...
Osasta olin toki samaa mieltä...

Tomi L.
-

ViestiKirjoittaja Tomi L. » 26.6.2007 18:31

Juu litefunin tekstiä lukiessa pysty kyllä kuvittelemaan ajotavan. Nopeusmittarista nostetaan katse vain, jotta nähdään seuraavan taulun rajotus. Valoja vilkutellaan jos joku tulee ylinopeutta ohi ja ehtii selvästi ennen vastaantulijaa omalle kaistalle, ulkopuolisen silmissähän tilanne näyttää hieman toiselta. Ja sitten tämä pienet koululaiset esimerkki, voi helvetti. Kas kun et kertonu siitä ekaluokkalaisesta jonka pallo karkaa tielle, sitä sieltä haetaan ja samaan aikaan paha vaginisti testaa uuden RiSan huippuja läheisen koulun edessä.

Henkilökohtasesti ei häiritse taajamanopeudet, vaan lähinnä se, minkä takia suomessa ei voi olla muuttuvia rajotuksia. Haluaisin kuulla yhdenki syyn, minkä takia kehällä ei voi hiljasina aikoina ajaa yli seittemääkymppiä. Ainiin, liikennevaloja ei saa olla jos rajotus on yli sen. Samaan syssyyn voi joku kertoa syyn, miksei leveäkaistasella tiellä voi ajaa yli satasta kun suora on kilometrin pitkä ja viimeseen tuntiin ei oo tullu vastaan ketään.

Niin joo, varsinaisesti ärsyttää se vilkun käyttö. Tänään taas oli työmatkalla muutama sellanen koheltaja, että olis tehny mieli seurata ja käydä avautumassa. Minkä takia se vilkku täytyy laittaa siinä vaiheessa ku rattia jo käännetään. Olis hieman helpompaa liittyä vilkkaalle tielle ku pystyis arvaamaan että mihin se jonon eka on menossa. Jos kääntyy, ehdin, jos ei, en ehdi. Sitten viis metriä ennen risteystä tuikataan vilkku päälle ja taas odotellaan vaikka äskenki olis ehtiny kääntymään.

taggis
-

ViestiKirjoittaja taggis » 26.6.2007 20:34

Tuli tässä mieleeni, että palaako näillä jatkuvasti "ohittamaan joutuvilla" päreet myös jalkakäytävällä jos eteen osuu joku rollaattorilla kitkuttava papparainen. Tekeekö mieli potkia monolla vauhtia persiille kun vauhti on omasta mielestä liian hidas ja vanhus haiseekin pahalta?

Haluaisin kuulla yhdenki syyn, minkä takia kehällä ei voi hiljasina aikoina ajaa yli seittemääkymppiä. Ainiin, liikennevaloja ei saa olla jos rajotus on yli sen. Samaan syssyyn voi joku kertoa syyn, miksei leveäkaistasella tiellä voi ajaa yli satasta kun suora on kilometrin pitkä ja viimeseen tuntiin ei oo tullu vastaan ketään.

Ei siihen mitään syytä olekaan. Mutta vaikka itse ajaisin kehätiellä lasissa tuplasti sen mitä rajoitus kertoo, ei se silti tarkoita että kannattaisin yleisen nopeusrajoituksen korottamista. Suurimmalle osalle autoilijoista kun se mutkatien 80km/h on jo sillä rajalla, että siellä ratin takana oikeasti pelätään ajamista. Puskurissa roikkujat ja mutkan takaa väärältä kaistalta oikaisevat ei auta asiaa yhtään, puhumattakaan, että nopeutta pitäisi vielä nostaa. Mitä enemmän ratin takana pelätään, sitä vaarallisempaa se ajaminen on. Se, että suurimmalle osalle tämän foorumin käyttäjistä moottoritierajoitus voisi hyvin olla 180km/h ja sen ainoa merkitys olisi elämän hauskuuden lisääntyminen, pätee kuitenkin äärimmäiseen vähemmistöön tielläliikkujista. Entä sitten kun sillä 1.8T:llä ajettaisiin korotettujen rajoitusten mukaan ja ne muut ajaisi edelleenkin maksimissaan sitä nopeutta, minkä pääkoppa antaa periksi ilman että alkaa kädet ylettömästi täristää? Vähenisikö ne tientukot ja alinopeutta ajavat liikenteenvaarantajat, tuskinpa.

Itse ajan moottoritiellä vuorokauden ajasta yleensä sitä vauhtia mitä auto kulkee siedettävällä kierroslukemalla suurimmalla vaihteella. En kuitenkaan oleta, että kovin moni muu haluaa ajaakaan kovempaa kuin mitä rajoitukset sanovat, enkä rupea hitaampieni päänahkoja tien päällä keräilemään. Ajonopeus vain pitää sovittaa niiden hitaampien mukaan, ei siinä muuta mahda.
Viimeksi muokannut taggis, 26.6.2007 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cancermann
-

ViestiKirjoittaja cancermann » 26.6.2007 20:39

Silloin tällöin yritän valomerkeillä huomauttaa kuinka joku ohittelija teki typerän ohituksen.

Hyvin lähellä sitä porukkaa jotka räpsyttelee pitkiä jos tuut oikealta "eteen" 300m välillä... Yleensä tekis mieli kääntyä perään ja antaa vasarasta päähän. Pysykööt kotona jos niin vitusti pelottaa tulla muiden ihmisten sekaan,,,

Ja en yllytä ketään lyömään ketään vasaralla (Illman huom.)

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 26.6.2007 20:51

Tuli tässä mieleeni, että palaako näillä jatkuvasti "ohittamaan joutuvilla" päreet myös jalkakäytävällä jos eteen osuu joku rollaattorilla kitkuttava papparainen. Tekeekö mieli potkia monolla vauhtia persiille kun vauhti on omasta mielestä liian hidas ja vanhus haiseekin pahalta?

Tästä tulikin mieleeni, että vanhuksilla joilla on aistit ja reflexit selvästi jo huonontuneet pitäisi olla tarkempi seula jolla kortti otettas poies. Suomessa on n.9500 taksia, vahnukset voisivat, saisivat ja heidän pitäisi käyttää takseja. Miksi? Koska Näin saataisiin yksi riskiryhmä vähemmälle liikenteestä. Monella tämä saattaisi vuositasolla vielä tulla halvemmaksi kuin sen oman Micran ylläpito.

Ja kyllä ohitan sen rollaattori vanhuksen myös siellä jalkakäytävällä. Ei sitä potkia tartte.

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 26.6.2007 21:03

Taggiksen mielestä ilmeisesti ei ole olemassa mitään välimuotoa nopeudesta, joko hissukseen tai lusikka lattiassa? Mulla on ainakin semmonen portaaton säätö olemassa....

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 26.6.2007 21:29

Tänään eteen osui vaaratilanne paikassa jossa motarilta poistuva ramppi jatkuu 2-kaistaisen tien oikeana kaistana. Oikea kaista siis alkaa rampilta. Nooh, vasenta kaistaa tuli traktori ja jonossa ekana ollut päättikin pysähtyä ja tehdä tilaa eri kaistaa ajavalle traktorille. Meikäläisen edellä ajava sai juuri autonsa pysähtymään ja lukkojarrutuksen jouduin minäkin tekemään.

Samanlaisia tilanteita toistuu valitettavan usein, jopa motarille kiihdytettäessä pysähdytään rampin päähän! Kaasu pohjaan ja samaan vauhtiin muun liikenteen kanssa niin ei ole ongelmia, jostain syystä joidenkin tuntuu olevan niin vaikeaa käyttää noita kiihdytyskaistoja ja ramppeja oikein :(

Edit: Kyllä minäkin osoitan mieltäni niille, jotka puskevat ohituksen jälkeen suoraan eteen. Kuten tänäänkin eräälle farmari-Volvolle joka puski 60km/h alueella ohi reilua ylinopeutta (mulla tasan 77km/h GPS:n mukaan) ja kiilasi kaistansa loppuessa suoraan puskurin eteen.

taggis
-

ViestiKirjoittaja taggis » 26.6.2007 23:58

Ja kyllä ohitan sen rollaattori vanhuksen myös siellä jalkakäytävällä. Ei sitä potkia tartte.

No jotenkin vain tuntuu, että se ohittaminen on joillekin ihan ykköstekijä elämän hankaloittajana. Sellainen kuva ainakin tulee jos niistä rajoituksen mukaan ajavista (tai edes 10km/h alle) tarvitsee ruveta purnaamaan liikenneturvallisuuden vaarantajina jne. jaadijaadaa.

Jarmo
-

ViestiKirjoittaja Jarmo » 27.6.2007 9:22

Tossa alinopeutta ajamisessa on semmonen tekijä kuin ajoneuvokohtainen (tai mikä lie viralliselta nimeltään) suurin sallittu nopeus, joka esim monille pakettiautoille on 80 km/h. Eli jos itekin satun tolla Chevyllä 100:n tielle, niin ei aina uskalla ihan 100:a ajaa, kun tulee kivat sakot jos napsahtaa.

Ja jos auto ois muutaman kilon kevyempi ja se ois rekisteröity henkilöautoksi, niin sillä voisi ajaa satasta. Autoveron maksu aikanaan olisi tehnyt siitä turvallisen tuohon nopeuteen...:D

Tämmösiä autoja on liikenteessä paljon, eikä niillä kiusallaan ajeta "alinopeutta" vaan mieluummin niin lähellä satasta kuin uskaltaa jos on satasen rajoitus. (ja eihän tommonen 5.7 litranen bensakoneinen auto jaksa mennä 100:sta, eihän?)

Ja v****taa kyllä semmoiset ohittajat, jotka eivät osaa arvioida yhtään ohituspaikkaa, ei siinä mitään jos vaarantavat oman henkensä, mutta yleensä myös vastaantulijaan sattuu kun ohittaja arvioi sen tuplapakoputkisen kotteronsa tehot väärin.

Jumbbane
-

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 27.6.2007 9:27

Täältä taitaa löytyä todelliset teiden herrasmiehet..

:D

KariM
-

ViestiKirjoittaja KariM » 27.6.2007 9:40

Hassua, enemmän vitutusta aiheuttaa tämän keskustelun lukeminen kuin monikaan tapahtuma tienpäällä. Netti on mukava kurkistusikkuna toisenlaisiin mieliin, onneksi näitä kaikkia daijuja ei tarvitse tosielämässä kohdata.

Viimeksi lievästi harmitti kun kolmosmotarille oli kylvetty kymmenien kilometrien matkalle laskettua nopeusrajoitusta sen takia, kun jotkut motoristit eivät sateella pysy pystyssä.

Iiro
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Iiro » 27.6.2007 9:48

Ootko kokeillu ajaa prätkällä tollasen keskiviivan yli sateella?

HelaKammo
-

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 27.6.2007 9:56

Eikös ne ollut siinä keskellä ne liukkaat kohdat, joten eikö nopeusrajoituksen sijaa olisi voinut kylvää sinne ohituskieltoalueita?

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.6.2007 10:14

Onhan uusi kestopäällystekin märkänä liukas, myös autoille, mutta ei sinne sen alennettua nopeusrajoitusta laiteta.
Pakuilla se satasen rajoitus on aika ehdoton ja ajoneuvokohtaisen rajoituksen rikkominen esim. 10 km/h on rangaistavampaa kuin sama ylinopeus henkilöautolla.

Tero V.
ffp jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 27.6.2007 10:19

Uusi asfaltti ja bitumi on ihan eri asioita. Asfaltti on märkänä liukas, mutta märällä bitumilla ajaminen on sama kuin ajaisi jäällä.

Syy niihin rajoituksiin on Lemminkäisen ja Tielaitoksen piittaamattomuus. Turha motoristeja syyttää jos tie korjataan hengenvaaralliseksi.

aZu
-

ViestiKirjoittaja aZu » 27.6.2007 10:25

Yksi motoristi menetti henkensä ja n. viisi kaatui tuo bitumipaikkauksen vuoksi. Ihminen kuoli insinöörin suunnitteluvirheen vuoksi etkä sinä voi hiljentää nopeuttasi muutamaksi kilometriksi!
Edit. http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 56;t=68936
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 95;t=68937

okkraj
-

ViestiKirjoittaja okkraj » 27.6.2007 10:47

Yksi motoristi menetti henkensä ja n. viisi kaatui tuo bitumipaikkauksen vuoksi. Ihminen kuoli insinöörin suunnitteluvirheen vuoksi etkä sinä voi hiljentää nopeuttasi muutamaksi kilometriksi!

Onhan tuo tapahtuma ikävää ei siitä pääse mihinkään. Mutta miksi muita tielläliikkujia tarvitsee rankaista siitä, varsinkin kun autolla menoa tuo "korjaus" ei haittaa ollenkaan? Olisivat enemmin kieltäneet mopolla ajon ko. pätkällä, näin toimien "haitta" olisi kohdistunut huomattavasti pienempään ryhmään. Nämä kohdat olisi myös voinut esim. kyltittää jollain "tienpinta liukas" merkillä ja näin motoristi voisi edelleen ajaa sitä 120kmh pysyen omalla kaistalla ja sitten tarpeen tulleen esim. hidastaa hetkellisesti kaistanvaihdon ajaksi.

Peke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 27.6.2007 10:55

Duken eka postaus oli asiaa, sit LiteFunin vastaus oli jotain....En taida edes kommentoida, koska Tomi L. jo mainitsi aiheesta. :) Mutta itse ajelen suht hiljalleen taajamissa(40-50km/h), mutta isoilla teillä en yksinkertaisesti oikein kestä ajella lätkien mukaan. On se sen verran puudutavaa. Itse pyrin ohittaman mahdollisimman monta köröttelijää kerralla, mutta jos jono on todellakin jatkuva, sit annan olla. Musta tuntuu, että päättäjät tekee vitt***lakseen idioottimaisia sääntöjä ja pykäliä, että ihmiset vähentäs omaa autoilua ja siirtyisivät enemmän julkiseen liikenteeseen. Mutta sehän ei toimi ku pääkaupunkiseudulla, muualla Suomessa taitaa olla turha toivo. Sen verran harvaan asuttu maa tää on. Niin ja kaiken lisäks valtio ei sit käytä rahoja edes siihen julkiseen liikenteeseen, vaan johonkin ihan muuhun...Joka tapuksessa Suomessa on tällä hetkellä osittain niin typerät säännöt liikenteessä, että kokoajan ajaminen maistuu paskemmalta(sen puolesta). Rahastetaan joka välissä ja kaikkien pitäs ajaa ku hautajaissaattueessa.

rehto
-

ViestiKirjoittaja rehto » 27.6.2007 10:55

Ihminen kuoli insinöörin suunnitteluvirheen vuoksi etkä sinä voi hiljentää nopeuttasi muutamaksi kilometriksi!

Oletko nyt ihan varma että ihmisen omilla valinnoilla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 27.6.2007 11:04

liteFunin logiikkaa lainatakseni, ei kukaan pakottanut ajamaan siellä sillä mopolla =)

Huono... ainahan se on kamalaa kun ihmisiä menehtyy.

Niin kuin Pekekin sanoi. En minäkään siellä kaupungilla hurjastele/kaahaa tms. Maantiellä rajoitukset vaan ovat pielessä. Saatikka sitten talvella kun niitä entisestään tiputetaan.

Noilla taajamien jatkuvasti kasvavilla 40 ja 60 rajoituksilla tarkoitin näitä "suburban" alueita. Joissa liikenne on hiljaista ja vähäistä.
Viimeksi muokannut Duke, 27.6.2007 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aZu
-

ViestiKirjoittaja aZu » 27.6.2007 11:05

Liukkaudesta varoittavia merkkejä ei ollut. Pitäisikö jokaisen vain tietää nämä asiat? Eikö tien pitäisi olla kokonaisuudessaan sellainen että siinä pystyy ajamaan säällä kuin säällä turvallisesti? Asiasta henkilö vastuuseen ja potkut persuksiin.

Tero V.
ffp jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 27.6.2007 11:30

Rehto: mitä valintaa tarkoitat? Kaistanvaihtoako?

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.6.2007 11:51

Liukkaudesta varoittavia merkkejä ei ollut. Pitäisikö jokaisen vain tietää nämä asiat?

Niin, miten pitkälle voidaan tiellä kulkijoita holhota. Tienpitäjä pesee kätensä talvella laittamalla tienposkeen lisäkilven "suolausta vähennetty, varo liukkautta". Silti, puolet vuodesta on liukasta talvikeliä, eikä siitä kukaan meitä varoittele.

aZu
-

ViestiKirjoittaja aZu » 27.6.2007 12:02

Jep, mutta kyseessä on ollut selvä suunnitteluvirhe joka olisi pitänyt korjata samantien. Luonnonoloihin sitäpaitsi on suomalainen jo tottunut. Yllättäen kun huomaa että 30cm leveällä bitumipaikkauksella ei sateella ole kitkaa sitten laisinkaan niin siinä tulee äitiä ikävä. Ja vielä kun kaikki tämä oli täysin vältettävissä.

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 27.6.2007 13:32

Hienoa huomata että olen tällä forumilla ainoa joka ajaa sääntöjen mukaan :)
Yllättävää on se että minun luullaan esim. ajelevan ilman vilkkuja ja välkyttelevän valoja ihan huvikseen. Vilkkua käytän aina, muutama tapaus on jolloin säästän vilkkujen polttimoita ja se on silloin kun esim. käännyn kotipihaan ja muuta liikennettä ei ole ja heti kotipihaan käännyttyä sammutan auton ja rullaan pihaan.
Pitkiä siis väläyttelen vain niille jotka vaaransivat muuta liikennettä ohituksellaan (ja käyttävät sumuvaloja kuivalla kelillä, hankkikaa hyvät ihmiset talmun huomiovalot niin säästätte niitä ajovalopolttimoita ja silti saatte ne hienot pilluvalot auton keulassa palamaan ja täysin laillisesti). Liikenteessä on turhan paljon näitä idiootteja kamikaze-ohittajia jotka ohittavat mutkissa joissa on huono näkyvyys, tai ihan muuten vain juuri silloin kun joku auto on tulossa vastaan. Kerrankin joku ohitti rekan, kilometrin päästä katselin kuinka vaappui rekan perässä ja sitten yllättäen päättikin polkea kinneriään ohitse kun välimatka rekkaan lyheni, jäi huikea autonmitta väliä kun tämä sankariohittaja palasi omalle kaistalleen, rekan puskurin eteen. Jos olisin tehnyt kuten kaikki muut, ja ajanut sitä 20km/h ylinopeutta (joka ei kenenkään muun mielestä ole rikos, paitsi poliisin?!?) olisi tuossa ohituksessa käynyt hassusti.
"pakko ohittaa, pakko ohittaa, pakko ohittaa..." Asenne on, asenne off... Asennevamman voi kuulemma korjata, muuttuiskohan suomessa liikenne paremmaks jos ihmiset vähän enempi miettisivät omaavatko vaikkapa typerän "minä ensin"-kompleksin tms? Ei tieliikenne ole mitään kilpailua.
Ja en näe mitään järkeä niissä ohituksissa kun väkisin pitää päästä ohi mutta siihen vain jäädään sitten eteen kökkimään. Pari tuollasta tapausta joutu aikoinaan itse ohitettavaksi jonka jälkeen eivät enää päässeet ohi, terkkuja vain kaikille jotka muistaa punaisen Ford Fiesta 1.1GX:n olleen edessänne piakkoin ohituksenne jälkeen :)
Jos ohitetaan, ohitetaan sitten niin että on tuntuvaa hyötyä. 50km matkalle jossa nopeusrajotukset on 80-100, kannattaa yrittää keskinopeudeksi ainakin 140, silloin nimittäin pääsee nopeammin perille. Täysin turhaa ohittaa auto ja jäädä sen eteen ajamaan samaa 80-100 nopeutta, jos ohituksen aikana oli nopeutta 120 niin jatketaan sillä ainakin seuraavan auton perään (tai sitten vain höllätään kaasua niin että taustapeilissä ohitettu auto pienenee ja pienenee pieneksi pisteeksi).

Jumbbane
-

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 27.6.2007 13:48

Yleensähän narisijat ovat niitä pahimpia mulkkuja liikenteessä..

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 27.6.2007 13:55

Nopeusmittaria ei tarvitse kun välillä hieman vilkaista, en tiedä onko muilla motoriikassa vikaa mutta itselläni nilkka säätää nopeuden sopivaksi ja pitää sen siinä.
Ja toisin kuin luulette, en aja 10km/h alle suurimman sallitun nopeuden, ellei joku halua ohittaa jolloin saatan nopeutta tiputtaa jos ohittava kinneri on sellainen jolla on vaikeuksia päästä ohittamaan ja niitähän on vaikka kuinka paljon. GPS:ää ei ole joten 88-89 on mittarissa 80 alueella.
Saab 9000 CD:llä viime aikoina ajellut, tuo on todella huono kiihtymään mutta suosittelisin muitakin kokeilemaan niin jää turhat ohitukset täysin kokonaan pois :)
0-100 varmaan 35s, 80-100 kestää yli 10s... 100-120 voin vain veikata, veikkaan että kiihtyy noin minuutin...
Jokainen joka järkevässä paikassa haluaa ohittaa, pääsee varmasti ohi kun tuon Saabin kanssa kiirettä ei ole. Jalka pois kaasulta ja vauhti tipahtaa samantien 10km/h, sen jälkeen kaasu pohjaan ja odotellaan se 10s...
Bensaa vei juhannuksen aikaan vain 8.5l/100km, onneksi juhannuksena oli vähän liikennettä niin sai kaikessa rauhassa körötellä 80 ja säästellä bensaa vaikka rajoitus oli 100 (sitä vauhtia kulutus olis ollu 12). Toiset käyttää rahat juhannuksena viinaan, toiset ajelee tonnarilla. Muutama kovempaa ajavakin oli liikenteessä, siitähän ne ohi suhahti sitä 120 suoralla eivätkä jääneet eteen vaan antoivat auton kulkea.
Pitäs laittaa finnairin tarra auton takapuskuriin "lentäen olisit jo perillä" :)

parveke
-

ViestiKirjoittaja parveke » 27.6.2007 14:16

Suurin ongelma mun mielestä on koko suomalainen ajotapa yleensä. Kaikkien suomalaisten pitäs käydä ajamassa vaikka Etelä-Ruotsissa tai Saksassa vähintään 500 km niin näkisivät miten myös voi ajaa. Tokihan ajotaidottomia löytyy kaikista maista, mutta esim. Ruotsin puolella niitä 100 km/h rajoituksella 70 km/h, keskellä tietä karvalakki silmillä, ajavia ladoja ei vaan tunnu olevan. Aina annetaan tietä ohitukseen ja muutenkin paljon leppoisampaa (paitsi ehkä Tukholmassa aamuruuhkassa :D) Etelä-Suomessa vähän paremmin toimii liikenne, mutta esim. täällä pohjolassa ei kertakaikkiaan voi ajaa 2-kaistaisella tiellä joka kapenee yhteen kaistaan kahta jonoa pitkin ja sitten mennä vuorotelle "joka toinen" -periaatteella niinkuin muualla maailmassa. Typerää kerätä sellanen 400 m jono yhdelle kaistalle ja mahdollisesti tukkia joku toinenkin risteys, kun voisi tehdä 2 kpl 200m pitkiä jonoja ja sitten ajaa vuorotellen siitä. Kele! Ja mielestäni alinopeudesta pitäisi tehdä rangaistavaa. Jos ei uskalla ajaa hyvällä tiellä 100 km/h tunnissa (vaan esim. 70 km/h) niin sitten ei tarvis ajaa ollenkaan. Rekat/pakut/ja karavaanarit tietty erikseen.

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 27.6.2007 15:05

Suurin ongelma on joustamattomuus, pääasiassa näiden kotipoliisien taholta.
Liikenne toimii todella joustavasti muualla paitsi täälä Suomessa, Ruotsi, Saksa, Belgia, Englanti, Italia ja Espanja on tullut kierreltyä vuoden sisään Euroopan maista eikä missään ole niin ahditunutta meininkiä kuin täälä.
Jos joku ohittaa keskityttäis antamaan päästämään se ohi eikä estämään/häiritsemään kanssa-autoilijaa.
Mutta elämmehän holhousvaltiossa joten kaippa se ajatusmaailma sitten siirtyy tietyn tyyppisiin ihmisiin.
Mielestäni tämä kyttäys mentaliteetti pahenee koko ajan, viimeisen kolmen vuoden aikana varsinkin kun olen aktiivisesti työn takia tien päällä joutunut olemaan. Tais olla tot.OT, anteeksi.
Asiaa: miksi suomessa ei ole motarilla rekoilla/kuorma-autoilla ohituskieltoa? Tukkivat mukavasti molemmat kaistat muutamaksi kilometriksi, ja tiedätte mitä tapahtuu ruuhka-aikana. Sallittua saisi olla jos siitä ei ole häiriötä muulle liikenteelle.

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 27.6.2007 15:18

Auton kunnossa ja/tai omassa ajotaidossakin lienee jotain tarkastettavaa,
jos ei yli 130hp henkilöautoa saa kiihtymään 0-100km/h alle puolen minuutin.

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 27.6.2007 15:46

Auton kunnossa ja/tai omassa ajotaidossakin lienee jotain tarkastettavaa,
jos ei yli 130hp henkilöautoa saa kiihtymään 0-100km/h alle puolen minuutin.

Todellakin! =)

Joo ja kyllä me elämme holhousvaltiossa. Tuntuu ihan kuin tilanne vain pahenisi kokoa ajan. Tekniikka sun muu kehittyy koko ajan. Suomen lainsäädäntö ja päättäjät ottaa saman verran takapakkia.

Kuten SR2001 sanoi olen pistänyt myös merkille tämän kotipolisiien lisääntymisen ihan viimesen vuoden aikana.

Nimim. vähä vajaa 100tkm viime vuonna.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 27.6.2007 16:01

Asiaa: miksi suomessa ei ole motarilla rekoilla/kuorma-autoilla ohituskieltoa?
Siksi, että tuskin se rekkakuskikaan haluaa ajaa kuuttakymppiä jonkun nosturiauton perässä. Ei nuo rekkojen ohitukset yleensä kovin pitkäaikaista liikennetukosta aiheuta.

Monesti tuollainen hetkellinen hidastus juuri sillä hetkellä harmittaa, mutta loppujen lopuksi muutaman minuutin hidastelu ei matka-aikaan paljoa vaikuta. Ihan sama onko perillä minuutin myöhemmin.

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.6.2007 16:29

Tuossa viime viikolla, kun ajoin traktorilla puukuormaa yleistä maantietä n.200km yhteensä, vähiten häiritsi täyspitkät rekat/kuorma-autot jotka tajusi ohittaa oikealla hetkellä ja ns. hyvien tapojen mukaisesti. Eniten kyrsi kun takana tuli niitä mammoja mitkä eivät uskaltanu ohittaa millään vaikka kuinka vinkkasi sivuun. Piti sitten vekslata oma yhdistelmä pysäkille pariinkin kertaan, että pääsi n.20 autoa lopulta ohitse tämän yhden varovaisen mamman takia. Sitten nämä kamikaze-ohittajat, vaikka traktori menee vain 40km/h niin silti piti kiilata puolen metrin päästä keulasta eteen. Ja nämä valojen vilkuttelijat.. voi tsiisus, onneksi en joudu työkseni ajamaan traktoria yleisessä liikenteessä :)

okkraj
-

ViestiKirjoittaja okkraj » 27.6.2007 16:35

Monesti tuollainen hetkellinen hidastus juuri sillä hetkellä harmittaa, mutta loppujen lopuksi muutaman minuutin hidastelu ei matka-aikaan paljoa vaikuta. Ihan sama onko perillä minuutin myöhemmin.

Ajatko paljon pk-seudun motareilla ruuhka-aikaan? Kyllä tuollaiset rekkamies-ohitukset(tm) tukkii tuota baanaa uskomattoman paljon. Mikäli sen rekan on pakko päästä edellä ajavasta kanssa toveristaan ohitse, niin miksei se ohitettava voi hiljaa vauhtiaan esim. 10kmh? Näin se ohitus sujuisi suunnilleen yhtä kädettömästi kuin osalla henkilöautoilijoistakin. En muutenkaan käsitä miten noi motarit saadaan täällä niin tukkoon, koska rampeilta oikeastaan vain porukkaa poistuu niin edessä pitäisi olla reilusti tyhjää baanaa...
Sitten nämä kamikaze-ohittajat, vaikka traktori menee vain 40km/h niin silti piti kiilata puolen metrin päästä keulasta eteen.

Mikäli h-autolla on vauhtia esim. 60/80/100 niin on aivan sama vaikka se menisi siittä traktorisi etukauhasta 10cm päästä. Jokaista sekuntia kohden etäisyys kasvaa huomattavan nopeasti traktoriisi nähden, joten traktorillasi et voi mitenkään osua ko. autoon "kamikazeeseen". Ei sitä formuloissakaan roikuta kilometritolkulla likaisella puolella rataa:).

Leskinen
-

ViestiKirjoittaja Leskinen » 27.6.2007 16:39

Tratorilla ajellessa kyllä näkee jos jonkinlaista ajosuoritusta :D

Mutta eniten tympii se että kun ajan tuolla lava-autolla ja edessäni menee rekka tms ja haluan jättää siihen TURVAVÄLIN niin johan on joku tunkemassa siihen pieneen väliin ettei vaan jää "köröttelemään" lava-auton perään... Onneks käänsin tuon putkiston ulostulon takavasemmalle jolloin turvavälin kärkkyjä saa elämänsä noet silmille(aivan vakio).. Heh.. Monet on ne keskisormet jotka siitäkin saa mutta olen mulkku! myönnän sen ja haluan ohittaa myös sen rekan ensimmäisenä joten menen röyhkeästi sen farmari-volvon eteen joka lähtee kolme autoa minustakin taaempaa..

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.6.2007 17:29

Mikäli h-autolla on vauhtia esim. 60/80/100 niin on aivan sama vaikka se menisi siittä traktorisi etukauhasta 10cm päästä.

No kuvitteles tuommonen tilanne. Ei se ainakaan traktorikuskin sydämentykytyksiä vähennä jos menis 5cm päästäkin.

En tiiä kuinka hurjaa se meno siellä etelässä on, jos kerran motaritkin saatte tukkoon ;)

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 27.6.2007 17:49

Kyllä se Leskisen kippo pukkaa niin paljon sitä palamatonta riisseliä (vai kenties polttoöljyä) ilmoille, että en yhtään ihmettele jos sinun ohi halutaan mennä.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 27.6.2007 19:44

En tiiä kuinka hurjaa se meno siellä etelässä on, jos kerran motaritkin saatte tukkoon ;)
Niinpä. Meinasin jo tuosta etelän ajotavasta kommentoida mutta jätin sen tekemättä.

No kuvitteles tuommonen tilanne. Ei se ainakaan traktorikuskin sydämentykytyksiä vähennä jos menis 5cm päästäkin.
Niinpä, joskus saattaa se wanhan ja etupäästään väljän traktorin tiellä pitäminen 40km/h nopeudessa olla haaste jo tyhjälläkin tiellä.

turvavälin kärkkyjä saa elämänsä noet silmille
Niinpä, jotain haittaahan mokomalle kiusanhengelle on pakko tehdä, ajelkoot siellä käryssä maailman tappiin asti. No, onneksi tuo noki sentään lisää keuhkosyöpäriskiä (jopa enemmän kuin tupakka)...

Jooh, lupaan jättää tämän threadin viikoksi vaikka kuinka liikenteessä ärsyttäisi. Alkaa keskustelu karkaamaan lapasesta. Ketjun lukeminen kun alkaa jo stressaamaan liikennettäkin enemmän.

jate2
-

ViestiKirjoittaja jate2 » 27.6.2007 20:30

Ääh, en tiedä mitä sanoisi... Nämä,öö, opettajatyypit tai kotipoliisit...
Ärsyttääkö ihmisiä tuollainen 22v. vanha amerikkalaisvalmisteinen farmariauto? Alkuperäiskuosi, puuteipit jne.
Kanssa-autoilijat tekevät yllättävän paljon kiusaa ja yrittävät provosoida. Esim. liikennevaloissa, jos 2 kaistaa samaan suuntaan, pitää yrittää ohi ja heti eteen... Sitten on hirveä raivoaminen kun tajutaan ettei se muoviorava kiihtynytkään yhtä ripeästi kuin se jenkkilintta. Aivan kaikki nämä ei ole dieseleitä tai 140hv. oldsmobile-tekniikkaisia...

Toinen vaarallinen leikki on se että huomataan tämmöisessä laiturissa se 80-tarra takana. Moottoritiellä ensin roikutaan rinnalla ja osoitellaan nopeusmittaria, sitten mennään ohi, koukataan keulan eteen ja painetaan jarrua. Todella epäterveellistä, chevy painaa kuitenkin 2150kg, on peltiä ja oikeaa rautaakin löytyy hieman keulasta . Voi hieman kolista jos tulee luukkuun...
Mielestäni se on yks vitun maku, ajanko sillä lahnalla 80km/h vai 100km/h. Minähän ne sakot maksan.

Toinen on tässä reissu/ harrasteautossa, vanha ruumisauto. Ensin körötellään takana ja kun huomataan ettei ole lippua lokasuojassa, sitten ohi, eteen ja mielenosoituksena jarrutetaan...
Vaikka takapuskurissa on tarra: Ei pihviä kyydissä!
Tässä lintassa on enemmän peltiä ja rautaa, omapainoltaan 2890kg, kok.paino 3490kg. Cadillac Herase -63...

Jokukerta saattaa mennä polkimet sekaisin... Ja 503cid liikuttaa tätä autoa kiitettävän rivakasti.

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.6.2007 20:43

joskus saattaa se wanhan ja etupäästään väljän traktorin tiellä pitäminen 40km/h nopeudessa olla haaste jo tyhjälläkin tiellä.

+ Lisänä puutavarakuormain ja kookas, korkea kuorma puutavaraa. Siinä kun alat tekemään äkäisiä väistöliikkeitä muutaman maantien ritarin takia, niin saattaa kaatua koko paketti ja sillon kyllä on tie tukossa :)

Kasetti
-

ViestiKirjoittaja Kasetti » 27.6.2007 22:57

Nyt tuli lisäkirosanatus mieleen:

Eli se kun herra tahi rouva X (tai Y) kääntyy etuajo-oikeututulle tielle kärkikolmion takaa siten, että ko. henkilön ajoneuvon perä ehtii kääntyä eteen eikä nopeus niinkään ole vielä kiihtynyt... Eli kun itse ajan esim. 80km/h niin edestäni löydän erään harmaan eskortin lintan takavalot nopeudella about 20km/h. Se kolmio tarkoittaa VÄISTÄMISvelvollisuutta, ei sitä että ehtii kääntää perän tiellä jo ajavalle. Toivottavasti ymmärsitte yskän vinkkupullon jäljiltä ;)

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 27.6.2007 23:09

^ja tuon jälkeen ei luonnollisesti enää eskovainaalla ole kiire mihinkään...(kirosana)

HelaKammo
-

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 27.6.2007 23:47

NE jotka EIVÄT aja PKS sisääntuloväyliä, eivät varmasti ymmärrä miten pienestä se liikenne voi olla kiinni, yksinkertaisesti yksi rekan ohitus tuloväylällä kriittiseen aikaan voi tukkia koko liikenteen tunniksi, kun liikenne hidastuu rekan perässä 120 -> 80 km/h, niin parin kilsan päässä se liike on pahimmillaan 120 -> 0 km/h. Se on uskomatonta miten pieni asia voi aiheuttaa harmaita hiuksia tunniksi, saati sitten että jo yksi naurettava peräänajo voi saada kehän kokonaan tukkoon tunneiksi.

Antero
-

ViestiKirjoittaja Antero » 28.6.2007 9:46

Säikeen otsikon mukaista varsinaista vitutusta tästä ei aiheutunut, mutta pientä verenpaineen nousua:

Nämä ns. muuttuvat nopeusrajoitukset ampui taas (mielestäni) itseään eilen jalkaan tuossa Jkl:n itäisellä ysitiellä. Jari-Pekan kohdalla alkaa ko. rajoitusalue kohti Jyväskylää. Eilen (27.7.) ripotteli kyseisellä alueella harvakseen vettä, tie oli kostea (musta, vettä asfaltissa, ei lammikoiksi asti), sadetta vaan sen verran että pyyhkijät tihkulla (8 seköndin sekvenssi). Liikennettä varsin harvakseen ja siinä tikkarissa seisoo 80(!!).

Tästä seurasi se että kolmen auton setti jossa olin keskellä eteni tuolla rajoitusalueella sitten sellaisen 90-95.

Asennoiduin siihen, että tätä se nyt sitten on Jyväskylään asti.

Lasilandian kohdalla sitten alkoi hymyilyttämään kun vettä tuli siihen malliin että pyyhkijät piti kytkeä ihan perusnopeuteen ja mitä siellä tikkarissa on? No tietenkin se 100.

Saderintama ei missään tapauksessa edennyt niin nopeasti, että se oli ollut jotenkin syyllinen tuohon rajoituksen vaihteluun, eikä se edes (jälleen mielestäni) ollut niin voimakasta että sen takia olisi pitänyt pudottaa nopeutta. Näkyvyys oli kuitenkin ihan hyvä, vettä ei tullut missään vaiheessa niin paljon ettetkö olisi joka paikassa nähnyt sen mitä tietä muutenkin oli nähtävissä. Jotenkin tuntuu että oli arvalla vedetty nuo rajoitukset (jälleen).

taggis
-

ViestiKirjoittaja taggis » 28.6.2007 10:01

Ärsyttääkö ihmisiä tuollainen 22v. vanha amerikkalaisvalmisteinen farmariauto? Alkuperäiskuosi, puuteipit jne.

Aivan kaikki nämä ei ole dieseleitä tai 140hv.

Mutta ylivoimainen enemmistö kuitenkin on niitä lahnoja, joten ei kannata ihmetellä jos ja kun ihmiset pyrkii ohi.

Kyllä saksalaisella kivireellä ajavaa pelottaa hirvittää sellaisen lullan perässä ajella mutkatiellä kun ei koskaan tiedä milloin jenkin ovenkahvat alkaa kanttaillessa heittämään kipinäsuihkua silmille. Vielä jos on ikkuna auki niin alkaa huvittamaan kun se jeesuksenikäinen automaagi nostaa kierroksia tappiin asti mutta pirssi ei liikahda yhtään sen rivakammin mitä matalilla kierroksillakaan. Tiedä sitten onko ainakin näkemissäni kaverin tapauksissa joku luistava automaatti tai jotain :D

nuno
-

ViestiKirjoittaja nuno » 28.6.2007 12:56

Eipä taia monikaan meistä autoilijoista ekana aatella tota bitumi hommaa vaaralliseksi motoristeille kun autolla voi ajaa huoletta sitä 120 tai enempi.

Toi matka aika riippuu aika paljon matkasta elikäs kuinka pitkä matka.
Itella tulee joka päivä suurinpiirtein tunti suuntaansa työmatkoja.
Vois tulla vähemmänki jos ei olis jotain mummoja siellä eessä ajamassa 70 kymppiä. Yleensä nämä tapaukset ovat ehtineet saada jonkun rekan peräänsä kiinni. Kun kaikilla teillä ei pääse ohi tuosta vaan. Olis se mukavampi jos ajeltas vähän reippaammin vaikka 85 ees.

Kyllä sitä sais olla monesti kotona 20 minuuttia enemmän jos toi liikenne toimis paremmin.Tekeehän se jonku verran vuodessa.

Ite jos ajelen hitaampaa jostin syystä niin väistän vähän niin on helpompi mennä ohi.

Muuten en usko että se valojen välkyttely mitenkään vaikuttaa siihen miten se kaveri jatkossa ohittelee. Luultavasti kaikki ovat joskus arvioineet pieleen kun ohittaneet jonku.

Semmosta koitetaan pitää lippu korkeella

DyyD
-

ViestiKirjoittaja DyyD » 29.6.2007 6:10

En ole lukenut koko threadia läpi, eli tämä kyseinen potutus on myös varmasti monen muunkin aiheena.

Liikennesäännöt ovat tuntuneet unohtuvan ainakin varsinaissuomen alueella autonkuljettajilta koskien jalankulkioiden oikeuksia. Lähiaikoina liian monta kertaa olen meinannut tappaa jalankulkijan päästämällä hänet suojatieltä yli ja viereistä kaistaa joku painaa pysähtymättä läpi. En voi ymmärtää miten näinkin tärkeä ja paljon autokoulussakin painotettu asia saattaa hävitä takaraivosta näin hyvin.

Toinen on sitten ne röyhkeät taksikuskit jotka tuntuvat omistavan maailman. Meno on kuin busseilla eli kylmästi sekaan vaan, kyllä muut väistävät.

Pitää vaan tapakouluttaa ihmisiä, onneksi jalankulkijatkin ovat sen verran itsesuojelulla varustettuja että kenellekään ei ole vielä käynyt huonosti.

Peke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 29.6.2007 13:35

DyyD kirjoitti:Pitää vaan tapakouluttaa ihmisiä, onneksi jalankulkijatkin ovat sen verran itsesuojelulla varustettuja että kenellekään ei ole vielä käynyt huonosti.

Eivät Helsingis, täällä eivät edes kato sivuille ku hyppäävät eteen. Ne ne vasta tyhmiä on.

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 29.6.2007 20:44

Menmkääs Kauhavalla valoristeyksestä kävellen yli samaan aikaan taksin kanssa. Taksi ei aiokaan väistää vaikka suojatietä käytät.
Niin ja kummallekkin on vihreät valot. Autoilijalla silti väistämisvelvollisuus suojatietä ylittäviä kohtaan.

Tomi L.
-

ViestiKirjoittaja Tomi L. » 30.6.2007 13:29

Kuka olit sinä, joka liimauduit golfillasi perääni tikkakoskella päin, matkalla pohjoiseen? Sinua kiittää se ensin edelläsi, ja lopulta takanasi ajanut golfkuski, sekä viimesenä jonossa tullut puurekka. Ajettiin peräkkäin tikkakoskella ja käännyttiin isommalle tielle. Itse ehdin hyvin rekan eteen, sulla sen sijaan tais tulla kiire? Ei hätää, päätit lähteä ohi meikäläisestä vaikka kiihdytin risteyksestä rivakasti. Notkelmasta esiin tullu pakettiauto tais säikäyttää. Voin vaan kuvitella takanani tulleen rekkakuskin ilmeen siinä vaiheessa kun lämäsin jarrut kiinni, jotta vastaantulija saa jatkaa elämäänsä.

Voi helvetti että teki mieli lähteä perään ja ottaa vaikka se rekkakuski mukaan. Sillä hetkellä ei vituttanu, ensin pelotti ja sen jälkeen teki mieli tappaa. Ei se auton perseessä oleva 1.8 merkki tee siitä sellasta ohjusta että kannattaa lähteä kokeilemaan rajojaan. Eikä varsinkaan kannata kokeilla tehokkaampaa autoa ohittaa paikassa jossa se on a) kielletty, b) täysin turhaa ja c) epätoivoista.

Anteeksi sekava teksti, mutta vituttaa kyseinen tapahtuma vieläkin. Taisi

taggis
-

ViestiKirjoittaja taggis » 30.6.2007 23:07

Anteeksi sekava teksti, mutta vituttaa kyseinen tapahtuma vieläkin. Taisi

...viesti lähteä ennen aikojaan?

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.7.2007 0:26

Harvoin vituttaa liikenteessä, mutta eilen meinasi ihan hiukan. Vaikka oli perjantai, tuli vähän sunnuntai-ajeltua noita pienempiä teitä. Ajelin sellaista kapeahkoa hiekkatietä, jossa joutuu hiukan oikein väistämään jos joku tulee vastaan. Rajoitus kuitenkin 80 km/h, oikein merkillä osoitettu.

Kiire ei ollut minnekään, niin köröttelin sellaista 60 km/h, mutta silti perä edellä vastaan tuli neliveto-Hiace... hetken köröttelin siinä perässä about kolmeakymppiä, mutta kun matkaa (tietä) oli vielä kilometritolkulla jäljellä, niin ajattelin, että voishan sitä ohittaa.

Tie kun oli kuitenkin kapea, olisi Hiacen pitänyt hiukan ohjata oikealle, että siitä olisi mahtunut ohi.... keskellä tietä kun ajoi. Tein kyllä ohitusaikeeni oikein selväksi, ohjasin ihan vasempaan reunaan, ja kuroin etäisyyttä kiinni, kävin melkein Hiacen puskurissa kiinni, mutta ei minkäänlaista elettä väistää. Tosin nyt kun jälkikäteen mietin, niin vilkkua en kyllä tainnut näyttää... ajattelin, että kohtelias kuski kyllä tajuais vihjeen.

Onneksi oli tosiaan kaunis perjantai-ilta eikä kiire mihinkään, hätäisemmällä olis voinut hermot mennä. Hiacessa oli porukkaa enemmänkin, mahtoi olla hauskaa, kun saivat blokkailla Audi-kuskia useamman kilometrin. Tai sitten kuski vaan oli sokea. Tie päättyi sitten aikanaan T-risteykseen, tultiin isommalle asvaltoidulle tielle. Siinä stop-risteyksessä piti Hiace-kuskin vielä ainakin 15 sekuntia katsella molempiin suuntiin, että tie on varmasti tyhjä. Näkyvyys hyvä, eikä auton autoa missään. Onneksi kääntyi eri suuntaan, en tiedä miten se olisi yrittänyt ohituksen estää siinä valtatiellä :)

Onko tämä nyt sitä kateutta vai mitä? Audin merkki näkyy peileistä, niin pitää alkaa kikkailla?

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 1.7.2007 14:00

Hiacella on melko huono ajaa. Ei se ehkä tahallaan blokkaillu, ja saatto olla oudolla tielläkin kun pitempään risteyksessä katteli.

wicce
-

ViestiKirjoittaja wicce » 10.7.2007 1:38

V....maisinta liikenteessä on justiinsa nuo taajama kaaharit kuten aikasemmin olikin jo mainintaa... Tässä koti kylällä taktisesti päiväkodin kohdalla alkaa kun tullaan "isolta tieltä" 40 rajoitus joka on sitten seuraavalle taajama merkille asti toisella puolen kylää niinku ihan normaalisti on. Yleensä näitä taajama kaahareita ovat nuo niin sanotut ammattiautoilijat (taxit, linja-autoilijat, postinjakajat ja POLIISIT) Olen monia plokkaillut ihan kiusallani kun ensin ei tausta peilissä näy ketään ja sitten auto lähestyy niin lujaa, että heikompaa hirvittää. Kerrampa jopa poliisi pysäytti ja kysäisi, että miksi hidastelen edessä, mutta meinasi mennä noloksi kun tokasin vain, että ihan rajoitusten mukaan 40 ajoin...
Ja sitten on nämä vastakortin saaneet jotka eivät uskalla ajaa liikenteen mukana sujuvasti... Ja mummut ja papat jotka pullonpohjalasiensa läpi tihrustavat eteenpäin ajaen alinopeutta moottoritellä ja muuallakin.
Mutta ennenkaikkiaan sokerina pohjalla lomalaiset jotka eivät ajattele perheensä turvallisuutta kun ohittelevat täysin typerästi ellei jopa sekopäisesti paikoissa jossa ei normaali tilanteessa lähtisi kukaan ohittamaan.

LauriJT
-

ViestiKirjoittaja LauriJT » 10.7.2007 6:44

taas oli joku typykkä ottanu perusasioista selvää kantapään kautta, eli voittaako auto oikeesti skootterin 10-0. ei ollu onneksi tainnut kovin pahasti käydä kun näky typy olevan tajuissaan. vaikka todennäköisesti oli sen autoilijan syytä, pitäisi skootteripentujenkin älytä risteysalueella ja vilkkaasti liikennöidyllä alueella ottaa ne laput pois silmistä, kattoa mitä ympärillä tapahtuu, olla luottamatta aina siihen että auto väistää ja etenkin hidastaa vauhtia reilusti jos ajaa etenkin jalkakäytävillä. monesti on ollu lähellä itelläkin kun puskasta syöksyy jalkakäytävää risteyksessä mopo äkkiä eteen sitä 60km/h ja pentu ei edes vilkaise sivulle tietä ylittäessä.

Olipa muuten ihme äijä myös tuolla iisalmen kohilla menossa lauantaina. jäppis ajaa isolla iveco pakulla satasta ja vauhti pumppaa koko ajan. ja ohi kun yrität motarilla niin äijä ruoskii koslaa 120 vauhtiin ettei vaan pääsis ohi. meinasin jo vihjasta poliisille että täällä joku ajaa 120 lasissa kuorma-autolla, mutta se lähti sitten kohta eri suuntaa kun me. kumma että poliisi kyttää noita nuoria niin silmä kovana että kukaan ei kato miten kovaa noilla kuorma-autoluokan pakuilla mennään. en oo vielä montaa nähny niitä jotka ajaa oikeesti sitä sallittua 80km/h

makiaki
-

ViestiKirjoittaja makiaki » 10.7.2007 10:31

Ku tätä topiccia lukee, niin herää väistämättä kysymys, että mihin v...tuun kaikilla on kiire?
Perheenisä esim. isolla volvolla ohittaessaan vois hetken miettiä, että vastaan saattaa tulla vaikka vanhempi golffi tai jokin vielä pienempi auto, joka ei ole läheskään yhtä turvallinen, kuin hänen porvarilaivansa. Yleensä myös sen vastaan tulevan auton sisällä on ainakin yksi ihminen, jonka henki on vaarassa. Tuskin esimerkin kaltainen henkilö voi perustella ohitteluaan, muulla kuin itse aiheutetulla kiireellä, tai tyhmyydellä, jos kehtaa myöntää.

Itse juuri olin lähellä ajaa nokkakolarin ison perheauton kanssa, kun jonkun oli pakko ohittaa toinen auto mutkassa. Kiitos hänelle.

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 10.7.2007 12:44

Aika on rahaa

TerZi1982
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 10.7.2007 13:08

köyhillä on kiire!

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 10.7.2007 13:38

Pitäs laittaa auton takapuskuriin Finnairin tarra "Lentäen olisit jo perillä" ja katella miten ihmiset reagoi siihen...

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 10.7.2007 14:57

Köyhä minä olenkin.

g0lfgti
-

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 11.7.2007 22:03

Nyt voi taas avautua vanhasta hyvästä aiheesta:

Käväsin pitkästä aikaa kadulla töissä, tehtiin pari fiksausta entisiin asennuksiin.
Sai huomata kuinka IDIOOTTEJA ihmiset on!!
Koneita ei tajuta varoa yhtään, ei sitten yhtään!

Pari päivää sitten oltiin keskustassa ja konemies toi kauhalla tavaraa kävelytielle.
Taakse suihkas auto, osittain kävelytielle ns.taskuparkkiin (audi) suhteelisen näppärästi. Koneenkuljettaja oli just aikeissaan lähteä peruuttamaan mutta ehdittiin huomauttaa että auto tuli taakse.
Ukko n.30-35 hyppää autosta ulos ja akka vänkärinpaikalta, jonka jälkeen repii lapsensa takapenkiltä.
Enpä sanonut mitään, mutta olis ollut kiva näköiset ilmeet mikäli tämä konekaveri olis peruuttanut niinkuin aikoi, ois nimittäin ollut ahdasta.

Sitä kun näkee että on työkoneita(josta ei aina näe kovinkaan hyvin), niin ei välttämättä kannattas ihan harkitsemattomasti ajaa taakse, odottaisi ainakin että kuski NÄKEE auton.

Noh tuo oli hyvin lievä tapaus, kun ei mitään päässyt tapahtumaan mutta yleisellä tasolla joskus tuntuu että heittääköhän ne ihmiset aivot narikkaan oikeasti kun lähdetään ajamaan.

Noh itsehän olen täydellinen.. not

Warmaster
-

ViestiKirjoittaja Warmaster » 11.7.2007 22:20

Ai mikäkö vituttaa? no ihmiset jotka ajavat saatana 70km/h 80kmh alueella >.<
Hieman mukavaa vetää rahtivehkeellä jarrut punasena perseessä kiinni ja ohitse kun ei pääse.
Väliä jätät ja ajat sen perässä alinopeutta niin palikat hiljentää lisää. Mahdollisissa ohitustilanteissa nää sitten rupee kiihyttää.

Koittakaa ihmiset tajuta että kun tuolla tien päällä ajetaan täyskuorma päällä ja yritetään pitää se 80-85kmh vauhtia että ei ole hauskaa tulla joka alamäessä jarrut hehkuen hidastelevan auton perässä.

Yksi on kanssa että ylämäkeen kiihdyttäminen, se on vittu kaasupoljin siellä oikealla ja varmasti ne litrasetkin fiestat yms(KOKEMUKSESTA) jaksaa mennä hieman jyrkempiäkin mäkiä ylös. Vituttaa pykältää ja jäädä mäkeen tukoksi kun teiden kuningas minäminä asenteellaan ei voinut kiihdyttää siihen ylämäkeen.

Kiitos tästä avautumisesta.

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 11.7.2007 23:35

T-Tech: Niitä pirulaisia kun vielä tuntuu joskus olevan tien päällä todella paljon. Jos ei uskalla ajaa muitten mukana niin ei tarvis ajaa ollenkaan.

Petteri
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.7.2007 23:36

yritetään pitää se 80-85kmh vauhtia

Täytyy tuohon kyllä kuitata että "yritetään pitää se, mitä rajoitin antaa myöten" ;-)

(ei sillä, etteikö tuo muuten olisi täyttä totta)

Jos ei uskalla ajaa muitten mukana niin ei tarvis ajaa ollenkaan.

Tuo ajatus taas on mielestäni aika hanurista. Meitä on erilaisia ihmisiä, erilaisilla taidoilla ja kokemuksella -erilaisella "uskalluksella". Jokainen "eritavalla" ajava ei ole aina pohjimmiltaan mulkku. Kyllähän se ärsyttää tietysti monikin asia liikenteessä, mutta pienellä miettimisellä ne ovat kuitenkin loppupelissä melko pieniä asioita maailman melskeessä - varsinkin meille ei-ammatti-kuskeille.

Itselleni ainakin oli hyvin palauttava se viesti, jonka sain vastineeksi kun tuolla aikaisemmin marmatin naapurin sumuvalojuntista. Eipä ole ärsyttänyt enää kun olen muuttanut omaa asennoitumistani.

Täällä jossain se oli...

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 11.7.2007 23:56

Ton saman ongelman oon huomannu Kokkola-Kälviä välillä. Rajotus on 80km/h koko välin, mutta aina siellä joku vitun nutipää vetää letkaa 60-70km/h!! (siis nimenomaan vaihtelevasti!) On se nyt perkele ettei voi ajaa rajotusten mukaan!

Ja toinen mikä pistää sapen kiehumaan, on se, että kun tulee tällainen nopeusnäyttö, ni heti poljetaan jarrua ku joku saatanan urkuri!! Hyvät ihmiset, niissä ei ole kameraa!! Ne ei anna sakkoja!

....kyllä helpotti....

trp.freak
-

ViestiKirjoittaja trp.freak » 12.7.2007 1:21

Ja toinen mikä pistää sapen kiehumaan, on se, että kun tulee tällainen nopeusnäyttö, ni heti poljetaan jarrua ku joku saatanan urkuri!! Hyvät ihmiset, niissä ei ole kameraa!! Ne ei anna sakkoja!

toi on totta...

eikä niiden kameroidenkaa kohdalla tarvi jarrutella jos ajaa asiallisesti, ne antaa 10% myöden...

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 12.7.2007 1:31

^Juuri näin!

Warmaster
-

ViestiKirjoittaja Warmaster » 12.7.2007 3:14

Juu mä ymmärrän että moni ei ole ammattitaitoinen kuski/ei luota taitoihinsa(no en pidä itseäni minään teiden jumalana/kaikkitietävä, joka päivä oppii uutta) ja on oikein ajaakin hiljaa silloin, mutta jos ei 80kmh voi pitää vauhtia suoralla tiellä hyvällä kelillä niin IMO vois vaikka vetää tien sivuun ja päästää muut edelle.

Mutta onpahan hyvä että sakottavat nykyään liikenteen hidastamisestakin, tämä kyllä taitaa päteä enimmäkseen moottoriteillä ja ruuhkaisillä pätkillä.

Petteri, mjoo rajoitinta vasten vedetään mutta satun tietämään että kun mittari näyttää 89-90kmh on vauhtia vain 85kmh :)

80 alueella ei vielä 89kmh välähä kamera mutta 91kmh jo välähtää. Kokemuksesta. Laskua ei vaan ikinä tullut että kaipa ne siellä asemallakin vähän kattoo tilanteita.

Peke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 12.7.2007 9:41

Ja taitaapa muistaakseni välähtää jo 90km/h kohdallakin...

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.7.2007 9:50

kun tulee tällainen nopeusnäyttö, ni heti poljetaan jarrua

Nopeusnäytöissä on jonkinlainen toleranssi, jonka ylittäviä nopeuksia ei näytetä lainkaan.
On oikeasti hyvä, että kuski todella tietää, kuinka kovaa hän ajaa. Itsellä on navissa aina nopeusnäyttö päällä ja äänihälytys tietyn nopeuden ylityksestä. Silloin voi ns. ajaa rajoitinta vastaan, eikä tarvitse vilkuilla mittaria.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 12.7.2007 10:08

joo, ja aina sen kameran kohdalla jarrutellaan ainakin 10-20 alinopeuteen varmuuden vuoksi...

Jarmo
-

ViestiKirjoittaja Jarmo » 12.7.2007 10:33

Ai mikäkö vituttaa? no ihmiset jotka ajavat saatana 70km/h 80kmh alueella >.<
Hieman mukavaa vetää rahtivehkeellä jarrut punasena perseessä kiinni ja ohitse kun ei pääse.
Väliä jätät ja ajat sen perässä alinopeutta niin palikat hiljentää lisää. Mahdollisissa ohitustilanteissa nää sitten rupee kiihyttää.

Koittakaa ihmiset tajuta että kun tuolla tien päällä ajetaan täyskuorma päällä ja yritetään pitää se 80-85kmh vauhtia että ei ole hauskaa tulla joka alamäessä jarrut hehkuen hidastelevan auton perässä.

Joutuuko jarrut kovemmalle kun jarrutat 70 km/h:n vauhdista kuin jos jarrutat 80 km/h:n vauhdista? :D

Itse oon joskus saattanut jopa pysähtyä sivuun kun rahtari-pena hiostaa 90km/h lasissa 60 km/h alueella ja itse on rauhallisesti vain ajelemassa mökille tms.
Tosin suurin osa kuljettajista on ammattitaitoisia ja heille kyllä ilomielin antaakin tietää tai ajaa ite reippaammin.

Ehkä sieltä auton peltikuoren suojasta on helpompi näytellä kovaa jätkää ja uhkailla muita roikkumalla perässä tai muuten häiriköimällä. Yleensä ne ovat niitä kavereita, joilla on vähän itsetuntonsa kanssa ongelmia muutenkin.

Ja monesti hiljaa ajamiseen on ihan hyvä syy, kuten jonkin paikan etsiminen, kun kaikilla ei vielä ole navigaattoria. Tosin kyllä lujaa ajamiseenkin voi löytyä "tosi hyvä syy" kuten 3 promillen känni...

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 12.7.2007 11:13

Tää nyt ei taas vituta vaan ihmetyttää:
Poliisi oli tossa ~100m päässä tästä missä asun tutkaamassa ja puhalluttamassa. Tämä toki oli "aikaisin" illalla, passelimpi aika olisi ollut muutamaa tuntia myöhemmin, ja yhden nuoren kännipäissään kevytmoottoripyörällä kaahailevan olisikin saanut sitten myöhemmällä yöllä tutkattua...
Meidän kohdalla on 80 rajotus, vaihtuu tossa mutkassa 60:een.
Yhdessä autossa todennäköisesti oli tutkanpaljastin ja se auto oli ensimmäinen jonka näin ajavan 40. 40 vauhti 80 alueen jälkeen 60 alueelle tultaessa ja 0 puhaltaminen alkometriin herättää mukavasti epäilyksiä.
Hienoa että kerranki ajetaan rajotusten mukaan, mutta vauhdin hidastaminen puoleen on jo liiottelua. Herättää enemmän epäilyksiä kuin 65 tutkaan 60 alueella.
Alinopeutta ei laissa ole määritelty, mutta mielestäni se on juuri tuota että ajellaan puolet suurimmasta sallitusta nopeudesta, erityisesti stalkeriin.
Noita 40 ajavia tuli sitten muutama lisääkin, ilmeisesti tiesivät tutkauspaikasta ja hiljensivät sitten mielestään ajoissa turvalliseen nopeuteen joka poliisia pelkäävälle on se 40 jossa ei maisemat vilise. Toinen poliisia pelkäävän temppuhan on ajaa järjettömästi sen mitä kinneri kulkee ja vaarantaa muuta liikennettä.
Rehelliset ihmiset ajaa sääntöjen mukaisesti, nopeutena suurin sallittu auton omasta mittarista katsottuna suoraan, mittarinopeuteen 10% lisäten, taikka jotain tuolta väliltä.

(edit1)
Tai no... Vituttaa siis just tuo 40 matelu tutkaan... Vittu että ihmiset on tyhmiä, jos tietää että poliisi on tutkaamassa SIITÄ EI PIDÄ VÄLITTÄÄ VAAN PITÄÄ AJAA KUTEN NORMAALISTI AJAA eikä hiljentää sinne 30-40km/h joka herättää epäilyksiä ja voipi tulla puhalluksen lisäksi täysin turha epäilys poliisin taholta paljastinlaiterikkeestä.
Oli sitten kyseessä kameratolppa, nopeusnäyttö poliisin tutka autosta tai tien vierestä käsivaralta, ajakaa normaalisti, juuri siten kun yleensä ajattekin, älkää hidastako vauhtia liioitellusti ellei nimenomaisesti käsketä pysähtyä kuten mm. yksi motoristi veti perässään 2-3 autoa tutkaan 40km/h vauhtia.

No, tavoitteessa poliisi ainaki onnistu tuona yhtenä iltana, järkyttävät 120km/h nopeudet tällä tiellä 80 rajoitusalueella hiljenivät kun käsivaralta näön vuoksi oltiin tutkaavinaan. Melkonen pelote poliisia pelkääville.

(edit2)
Itse monesti hiljennän vauhtia kun etsin jotain itselle outoa tietä jolle käännyn.
Yleensä ajan niin reunassa kuin vain mahdollista tässä tilanteessa, vilkku päällä.
Jos muuten vain haluan ajaa hitaasti ja nautiskella maisemista, vilautan vilkkua takana tuleville että menisivät ohi mutta tämäkin toki vain turvallisessa paikassa eli turha odottaa minun näyttävän vilkkua mutkassa jossa näkyvyys 0.
Aika moni nykyään vilauttaa ohituksen jälkeen ruotsinmallinkiitosta, tästä kiitos kaikille jotka niin tekevät, tulee parempi mieli hetkellisestä tien "tukkimisesta" :)
(lähinnä VAGeja, tiellä numero 68)

Arto S
-

ViestiKirjoittaja Arto S » 12.7.2007 11:34

Käytiin tuossa Kuopiossa toissa päivänä ja voi hyväne aika niitä törttöilijöitä. Kallansilloilla (oliko se tuo nimeltää?) (Siilinjärvi-Kuopio) vaihtuu moottoritie tavalliseks tieksi. Kappas, traktorihan siellä törryyttää ja millään ei pääse toiselle kaistalle kuin väkisin puskemalla. Arvatkeepa rasittiko? Sitä ennen joku pappa ajjaa 100 km/h alueella 80-90km/h.

Kaupungissa kun on siellä jossain sivutiellä 60km/h rajotukset, ajetaan takapuskurissa kiinni että huuhhuh. Pelotti välistä jo. Sitten jossain välissä oli semmosia että äkkiä jarrutettii, sitte taas hirmune ratakiihytys että tavallinen alottelia ei ehi perässä pysyä vaikka jonki verran tenkua löytyski konepellin alta (ja 129 heppane kakkisko muka tehokas :D, hirveesti vetoja onki nelosella kuuenkympin vauhissa) kiihytyksen jälkeen taas armoton jarrutus nii että vaikka väliä on syntyny ei ehdi tajuumaan :D

No, pois tullessa on taas näitä körötteliöitä motarilla. Satasen alueella 90 km/h, 120 km/h nii 110 km/h tai alle vähäsen. Kiva oli lasetella 125 km/h oman mittarin mukaan ohi. Ja kauaksi jäivät.

Sitten sivuteillä (Siilinjärveltä Keiteleelle päin) juututtii rekan perrään, loiva mutka oikeelle ja perässä semmone 4 autoo + minä. Viimesenä taksi. No, eikö se taksi vaan lähde viimesenä ohittamaan tossa mutkassa ja sitte änkää minun eteen :D Kyllä myö oltii nii ilosia asiasta :D

Hyvät ihmiset, koittakaa se tajuta että alinopeudella aiheutatte niitä ruuhkia ym ym, jos ei uskalla ajaa niin olkaa sitte ajamatta. Ja perässä ei kannata hiillostaa, kiva tutkia eellä ajavan konttia? Joskus en vain ymmärrä kaikkia.. :D

Anteeksi avautuminen..

E. eniten rassaa myös nämä nopeusrajotukset. Satasen aluetta, muuttuu kaheksankympiks. Hienoo, semmoset satametriä että yks risteys on siinä välissä. Sitten taas satasta. Iisalmesta ku mennään Siilinjärvelle, on niitä kameratolppia matkalla. Tehty siitäki välistä semmonen aaltoileva 80-100km/h pätkä että huhhuh. Muuttuu 80 km/h, kohta kamera tolppa, jonki matkaa ja sitte alkaa satasen alue. Saa koko ajan kyylätä niitä kylttejä että paljonkos siellä nyt olikaan se rajotus.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 12.7.2007 12:07

Tai no... Vituttaa siis just tuo 40 matelu tutkaan... Vittu että ihmiset on tyhmiä, jos tietää että poliisi on tutkaamassa SIITÄ EI PIDÄ VÄLITTÄÄ VAAN PITÄÄ AJAA KUTEN NORMAALISTI AJAA eikä hiljentää sinne 30-40km/h joka herättää epäilyksiä ja voipi tulla puhalluksen lisäksi täysin turha epäilys poliisin taholta paljastinlaiterikkeestä.
Oli sitten kyseessä kameratolppa, nopeusnäyttö poliisin tutka autosta tai tien vierestä käsivaralta, ajakaa normaalisti, juuri siten kun yleensä ajattekin, älkää hidastako vauhtia liioitellusti ellei nimenomaisesti käsketä pysähtyä kuten mm. yksi motoristi veti perässään 2-3 autoa tutkaan 40km/h vauhtia.
Niinpä, motarilla monesti rasittaa kun maija ajaa oikeaa kaistaa 100km/h ja rajoitus on 120. Tuossa tilanteessa kukaan ei meinaa uskaltaa ajaa ohi vaan liikenne tilapäisesti hidastuu tuohon maijan nopeuden tasalle. Noita tilanteita osuu aika usein eteen matkalla Hervannan suuntaan moottoritiellä :(

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.7.2007 12:32

Sillon ku oli itellä kans 16v missä isot tuplaulostulot takana, niin niitä persiiseen liimautujia riitti aina. Paras oli kerran, ku yks auto hinkutti 50km:n matkan ihan takalistossa kiinni. Tarjosin ohituspaikkaa ainakin 5 kertaa, jokaisen pitkän suoran alussa mutta kun ei.

Aina ku jostain risteyksestä lähti ja perään tuli samalta tieltä joku, niin joka kerta sai polettaa minkä myllystä lähti ku näytti että se sieltä takaa tulee kontista läpi. No kauashan se sitte aina jäi ja yleensä siellä pysyikin. Onneksi nykyään ei ole enää semmosia teinipömpeleitä ollu putkenpäänä niin suht rauhassa saa ajella :) Voimasavut kun pöläyttää jonku naamalle niin eipä ne siinä puskurissa kauaa ainakaan enää viihdy :D

E: jännä juttu muuten kun nuilla "tuuninki" autoilla liikkunut, niin ensimmäisenä niistä huomataan se mahdollinen iso putkenpää. vaikka oli kuinka hienot vanteet tai maali tahansa, niin siitä putkenpäästä tulee heti kommenttia. ei varsinaisesti liity aiheeseen..

trp.freak
-

ViestiKirjoittaja trp.freak » 12.7.2007 13:22

Niinpä, motarilla monesti rasittaa kun maija ajaa oikeaa kaistaa 100km/h ja rajoitus on 120.

eihän se ole ku vetästa ohi... kyl ne täälläki päin ajelee 80-90 km/h 100 alueella, eikä ikinä perään ole tullut ku ohi olen mennyt.

VTEC
-

ViestiKirjoittaja VTEC » 12.7.2007 14:11

eikä niiden kameroidenkaa kohdalla tarvi jarrutella jos ajaa asiallisesti, ne antaa 10% myöden...

Ja sen tolpan kohdalla on jo aivan turha polkea jarrua. Se nopeuden tunnistaminen tapahtuu vähän ennen tolppaa maahan sijoitetuilla tunnistimilla. Monesti näkee, että poljetaan jarru pohjaan tolpan kohdalla tai vähän jälkeen :)

marklain
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja marklain » 12.7.2007 15:02

Kuinka kovaa kaupunkialueella pitää ajaa, ettei kukaan ole takapuskurissa roikkumassa?
Tuota kysymystä ole päissäni miettinyt.

Nythän Salossa tehtiin oikein kuningasveto. Pudotettiin kaikki keskustan alueen nopeusrajoitukset 50km/h -> 40km/h.

Nykyään kun ajelen 45km/h mittarinopeutta, niin aina, ihan joka kerta joku roikkuu siellä penaalissa kiinni.

En ole ainakaan vielä kuullut, että poliisi olisi ratsannut nopeuksia, mutta vielä sekin aika tulee hähhähhäää!!!

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”