Alustan vaihto Golf IV

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

Alustan vaihto Golf IV

ViestiKirjoittaja golf20 » 2.4.2007 19:59

En löytänyt searchilla juttua alustan (tai lähinnä iskunvaimentimien vaihdosta) 4 koriseen golffiin.. Onko kellään mitään linkkiä, ettei mee sormi suuhun jos siellä on jotain erityistä huomioitavaa ?

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 2.4.2007 20:35

Tuolla on jotain...

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 2.4.2007 20:54

takapää on helppo juttu. mitään muuta ei tarvi purkaa kuin rengas irti.kaikki iskarin kiinnityspultit on lokasuojan sisällä (ei siis auton sisällä) ja iskarin alapäässä. iskarin kun saat irti niin jousen vaihtaa helposti.

edessä: irrota alatukivarren jarrulevyn päästä pultti niin että pyörännapa ei enää ole kiinni alatukivarressa. ideana on että saat tilaa iskari-jousipaketin ulosvetämiselle. älä irrota muita niveliä ettei pyöränkulmat mene totaalisen sekaisin. irrota iskaritolpasta jarruletkut ja absin johdot sun muut kiinnikkeistään ja iskarin alapäästä takapuolelta pultti. se pultti puristaa iskarin alapään navassa olevaan kuppiin ja samalla lukitsee sen menemällä läpi iskarissa olevasta peltilipareesta. iskarin alapää saattaa olla todella tiukassa, joten varaa isot putkipihdit ja irrotusainetta, mutta älä suotta murjo iskaria jos tarviit sitä vielä. kun saat iskarin alapään irti, irrota konepellin alta iskarin yläpää ja koko paska tippuu vapaaksi. en muista millanen se yläpään rakenne ja kiinnitys oli kunnolla enää mutta eiköhän se valkene kun vilkaisee sitä. siinä voi olla semmonen musta kumitutti suojana ja sen alla mutteri. pura iskarin yläjousilautanen irti puristamalla jousi kasaan jousipuristimilla. vaihda samalla yläjousilautasen laakeri jos haluat. suositeltavaa ainakin on se.

sen iskarin yläpään mutterin saa näppärästi paikoilleen kun saat sen eka kierteelle niin paljon kun käsin jaksat vääntää ja sitten varovasti päästät jousta vapaammaksi jotta jousilautanen painaa mutteria niin että se iskarin mäntä ei pääse hirveesti pyörimään kun mätät sen mutterin kiinni pulttipyssyllä. muuten siinä tarvii lenkkiavainta ja kuuskoloavainta. kato että jousi menee jousilautasilla oikeeseen kohtaansa.

koko operaatioon kannattaa varata kunnollka aikaa koska aina jokin alkaa vastustamaan kuitenkin, skä kunnon tila ja välineet.

jos joku tietää muita tapoja saada etu-alapää vapaaksi kuin alatukivarren irrotus navasta, kertokoon koska minäkin olen halukas tietämään jos on muitakin tapoja.

tämä siis koskaa etuvetosta. nelikossa takapää on aika reippaasti erinäkönen.

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 2.4.2007 21:02

Lainaan topikkia:

Entäs sitten kun alustasarja on asennettu (tässä tapauksessa oletetaan käytetyksi FK:n säädettävää alustasarjaa) ja auto on tontissa. Miten olette saaneet pyöränkulmat säädettyä muutoskatsastusta varten? Esimerkiksi 'täysin hypoteettinen' tilanne, jossa Golf IV:n Casterit ja Camperit ovat niukasti, mutta ovat kuitenkin raja-arvojen ulkopuolella. Mitä tehdä? Entä jos raja-arvot ylittyvät vakiokorkeudellakin?

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 2.4.2007 21:08

jos inssi alkaa kamperista ja kasterista valittamaan niin käske näyttämään mallia säätämisessä. golf4 pohjaisissa kun ei ainakaan oo muita oikeita säätöjä kun etupään auraus. tokihan varmaan apurunkoa nitkuttelemalla saa erot tasattua mutta ei se mikään oikea säätö ole.

oikeesti jos niille noin menee sanomaan niin ne hylkää varmaan jo ihan vittuilun vuoksi. mutta pointti on siis että ei niille kamperille ja kasterille hirveitä mahda. heitti ne mullakin punasen puolelle viimestään madalluksen jälkeen mut eipä se näyttäny haittaavan. monesti riittää kun näkevät että pyörät on oikeesti käyty suuntaamassa kun näyttää leimattua paperia todisteena. ei ne välttämättä sitä edes sen tarkemmin syynää.

eniten katsastuksessa taidetaa takertua siihen maavaraan ja muiden höpöhöpö mittojen/säännösten täyttymiseen.
Viimeksi muokannut LauriJT, 2.4.2007 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 2.4.2007 21:15

jos joku tietää muita tapoja saada etu-alapää vapaaksi kuin alatukivarren irrotus navasta, kertokoon koska minäkin olen halukas tietämään jos on muitakin tapoja.

Itelle kun vaihdettiin niin ei mitään muuta avattu kun se iskarin kiinnitys alhaalta. Sitten vaan jousi kasaan ja tolppa ylös...nii ja tietysti koiranluu irti. :)

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 2.4.2007 21:17

tuleeko nelkussa se koiranluu iskariin kiinni? vajukissa kun se tulee alatukivarteen.

Tumppi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 13.7.2004 20:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tumppi » 2.4.2007 22:44

"tuleeko nelkussa se koiranluu iskariin kiinni?"

Jep.

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

ViestiKirjoittaja golf20 » 2.4.2007 23:02

Kiitoksia paljon vastauksista, täytynee käydä ostamassa pari mäyristä ja ottaa muutama kaveri mukaan niin eiköhän se siitä.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 3.4.2007 8:14


temeimmu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.10.2006 20:46

ViestiKirjoittaja temeimmu » 6.4.2007 15:30

Ei tarvi ottaa mitään napaa irti.

Yläpään mutteri auki ja auto ylös.
pyörä pois ja iskarin alapään pultti auki ja vähä jotaa crc:tä siihen väliin.
koputtelee tukivarteen ja jossain vaihees se iskari lähtee itekseen kuopasta.
Helppoa eikä mitään anturin johtoja eikä mitään tarvi irroittaa muutakun iskarin kiinnikkeistä.

Takapäässähän (jos vaihtaa pelkät jouset) ei tarvitse ottaa muutakun iskarin alapään pultti pois. Ei muuta.!

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 5.6.2007 21:44

Entäs etupää,jos vaihtaa vain pelkät uudet vakiotolpat,niin onko mahdollista ohjauskulmien muuttuminen?Tilaanko ajan pajalle ohjauskulmien säätöön?Tosin tuossahan ei taida voida säätää kuin aurausta.

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 6.6.2007 8:21

^Kyllähän ne kulmat kannattaa tarkistaa tuon jälkeen kun saattaapi olla muuttuneet ja saa muitakin säätöjä tehtyä kun liikuttaa kelkkaa.

shoebox
-
Viestit: 85
Liittynyt: 14.3.2007 13:16

ViestiKirjoittaja shoebox » 7.6.2007 15:08

Alustan vaihtoon tarvitaan neuvoa..

Ens maanantaina pitäs sitten vihdoin laitella Golfin alle vähän matalampaa alustaa..Jousina toimii auton oston mukana tulleet, mutta ei kiinni olleet, Eibachin (vissiin -30mm) madallusjouset. Olin jo vaihtamassa niitä tällä hetkellä kiinni oleviin vakioiskareihin, mutta sitten huomattiin, että molemmat etuiskarit hieman vuotaa..Rupesin sitten kattelemaan uusia iskareita, mutta uudet vakioiskarit marmoritiskiltä maksoi vaatimattomat 148€/kpl!!! No, en nyt olis muutenkaan vakioita ostanu uutena, mut tulipahan kysyttyä..Osui sitten silmään käytettyjen (n. 1000-5000km ajetut) iskareiden myynti-ilmoitus, jossa tuli myös vakiojouset kaupan päälle (olisi muuten kaupan halvalla, jos jostain kiinnostaa :) )..

Olisin tietysti ostanut jotkut laadukkaat, esim. KW:n säädettävän sarjan, mutta kun tuo rahapussi huuti Hoosiannaa jo pelkästä ehdotuksesta (vaimon lisäksi)...

Juttu on se, että iskarit ovat V6 4-Motion Golfista..Käykö ne nyt sitten tuohon minun TDI 4-Motioniin..? Se, keneltä ne ostin, oli ostanut kyseisen paketin tarkoituksenaan laittaa ne juurikin samanlaiseen autoon, kuin minulla on, mutta myikin sitten autonsa..Ostin sitten paketin pois, ja nyt pitäisi laittaa kiinni, mutta koska en ole pätevä TSI-mies, niin joudun tuon alustan laitattamaan kaverilla, niin olisi hyvä tietää etukäteen, että käykö iskarit, ennenkuin kaikki on purettu ja sitten todetaan, että "Ei ei...Ei nää käy tänne ollenkaan.."

Tietoa otetaan vastaan.. :)

shoebox
-
Viestit: 85
Liittynyt: 14.3.2007 13:16

ViestiKirjoittaja shoebox » 8.6.2007 13:47

Eikö kellään oo vastausta? Pari päivää enää vaihtoon, eikä oo vielä tietoa, että käyvätkö edes..Tiedän, olis voinu selvittää ajoissa, mutta ajattelin, että täällä joku tietäisi jotain.. :)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 8.6.2007 14:39

V6 4Motionin tolpat käyvät kaikkiin 4Motioneihin!

shoebox
-
Viestit: 85
Liittynyt: 14.3.2007 13:16

ViestiKirjoittaja shoebox » 8.6.2007 14:49

Kiitoksia Harri! Meinasi alkaa jo ahdistaa, kun vaihtohetki lähestyy.. :D

nikkke
-
Viestit: 41
Liittynyt: 20.9.2006 11:33

ViestiKirjoittaja nikkke » 18.6.2007 11:32

Ei tarvi ottaa mitään napaa irti.

Yläpään mutteri auki ja auto ylös.
pyörä pois ja iskarin alapään pultti auki ja vähä jotaa crc:tä siihen väliin.
koputtelee tukivarteen ja jossain vaihees se iskari lähtee itekseen kuopasta.
Helppoa eikä mitään anturin johtoja eikä mitään tarvi irroittaa muutakun iskarin kiinnikkeistä.

Takapäässähän (jos vaihtaa pelkät jouset) ei tarvitse ottaa muutakun iskarin alapään pultti pois. Ei muuta.!
Kerron tänne omankin kokemuksen kun juuri äsken tuli jouset veivattua alle.

Eli homma toimii juurikin noin, kuten tuossa quottasin.

Mä nostelin kuitenkin ensin auton etupään ylös (molemmilta puolilta). Sitten vaan iskarin alapää auki ja CRC:tä sekä lekaa kehiin ja naputtaa sen ulos sieltä kolostaan. Sitten yläpää auki ja iskari putoaa käteen. Tämän jälkeen vaihdamme luonnollisesti jousen uuteen. Sitten toistamme äskeisen käänteisenä (ilman lekaa mielellään). Tässä kohtaa on hyvä ottaa pullotunkki ja tunkata se iskari sinne koloonsa (tai tarkemmin sanottuna tunkata se kolo siihen iskariin), sitten pultti läpi ja avot.

Takapää onkin jo liian helppo. Eli alapäästä pultti auki ja sitten vaan kaivaa sen jousen käteen sieltä ja lyö uuden tilalle. Simple! Oli huomattavasti helpompaa kuin odotin sen olevan. Koko touhuun kannattaa silti varata riittävästi aikaa (ja hermoja), sekä RIITTÄVÄSTI työkaluja, jousipuristin ja ruustukki.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 18.6.2007 16:19

Takaiskareita vaihtaessa ei sitten kannata nostaa perää kerralla ilmaan akselista, siinä saattaa pikkasen säikähtää jos niin tekee ja alkaa irrottella jousia ja iskareita.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 20.6.2007 9:00

Tuli tuollainen KW Variante 2 setti tilattua niin mitenkäs noissa saisi sen madalluksen kerralla kohdalleen, jos haluaa madaltaa vaikkapa 20mm nykyisestä, ettei tarvisi renkaita ruuvata moneen kertaan irti?

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 21.6.2007 10:58

Toinen kysymys vielä eli paljonko tuta GTItä uskaltaa madaltaa ettei camberit mene ihan vituilleen?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 21.6.2007 11:17

Madalsitpa millin tai 50 niin kannattaa siitä huolimatta käyttää 4-pyörä suuntauksessa, joten mielestäni tuo em kysymys on tuossa muodossa hieman hassu

Noilla säädettävillä tolpillahan on ominaisuutena se että sitä säätövaraa löytyy. Aluksi kannattaa mitata alustan korkeus vakiokalustolla (esim navan keskikohdasta lokasuojan kaareen) ja siitä sitten vain rohkeasti tolppia säätämällä hakea se itseä miellyttävä korkeus. Niinpä sitä joutuu ajelemaan nosturilla ylös-alas useita kertoja (ja samoin niitä renkaita irroitella-kiinnitellä), sekä verrata siihen alkuperäiseen mittaan. Mitään nyrkkisääntöä tai mittaa tuohon on vähän hankala antaa.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 21.6.2007 11:52

Viimeksi kun käytin auton nelipyöräsuuntauksessa niin minulle kerrottiin että ainoa mitä tuossa pystyy säätämään on etupyörien aurauskulma.

Tulee sitten hikisempi urakka sen oikean korkeuden löytymisen kanssa. Kai siihen voi sentään luottaa että jos ruuvaan oikean ja vasemman puolen ruuvit samaan kohtaan niin ne ovat sentään tasapainossa?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 21.6.2007 13:22

juu samaan kohtaan vaan, alota vaikka puolesta välistä kierrettä... tai riippuu tietty kuinka matalaks haluut omas, itellä rengas ja kaari aika liki samalla linjalla ja muistelisin että 6 kierrettä jäljellä tolpassa sen säätöruvvin alapuolla

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 25.6.2007 13:01

^Kiitti neuvosta. Onko tuo etupään säätövara? Muistatko yhtään mihin kohtaa takapään säätöruuvin ruuvasit?

Olis ainakin joku josta aloittaa...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 25.6.2007 15:15

etupään juu, takapäästä säätöpala pois välistä...
tosa pari fotoo, toinen etu ja toinen takapäästä, vanteet 9'" taka ja 8.5" etu,18"
http://s18.photobucket.com/albums/b140/ ... ure041.jpg
http://s18.photobucket.com/albums/b140/ ... ure044.jpg
inan omasta mielestä ehkä nokka turhan alhaalla, sillontällön raapasee eturenkaat kaariin, eipä sitä saa ku kokeilemalla halutulle korkeudelle =), helppo se kummiskin uutena on säätää ku pyörii ihan käsillä ku lukituksen avaa

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 25.6.2007 21:38

Mulla tulee jäämään vähän ylemmäksi että taidan jättää sen säätöpalan sinne väliin vielä ;)

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 25.6.2007 23:08

Jahas, kerran vielä. Nyt kun sain nuo manuaalit käsiini niin niissä sanotaan että jos madaltaa enemmän kuin 40mm (GTI 25mm?) niin pitää laittaa myös KW:n anti-sway bar kitti. Onko tuo nyt absoluuttinen totuus vai kuinka paljon uskaltaa madaltaa ilman että mitään hajoaa vaikka nyt vähän vetarit joskus harvoin raapisivat kallistuksenvakaajiin?

Alustasarjana siis KW Variant 2.

Ai niin, se vielä että jos tuota takaiskarin jäykkyyttä haluaa säätää niin se pitää ilmeisesti irrottaa?

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 26.6.2007 23:29

Tällainen siitä nyt yhden työpäivän pituisen ähellyksen jälkeen tuli. Alkuasetelma oli se että mittailin etupään lokasuojan ja navan väliseksi etäisyydeksi 373mm ja takapään 371mm. Tarkoitus oli saada madallus 345mm eli asetin kiekot KW:n ohjeiden mukaan (etupää 35mm kierteitä jäljellä ja takapää 25mm). Tarkoitus oli alunperin madaltaa reippaammin mutta en uskaltanut ettei vakaaja ota vetariin kiinni. Hyvä niin sillä tuo sopii minun silmääni ja käyttööni erittäin hyvin. Toivottavasti se ei ainakaan hirveästi tuosta enää tipu kun asettuu.

Huomenna sitten katsastamaan kun ei noita renkaitakaan ole rekisteriotteessa vielä.

Paljonkohan Golffin vakioalustalla on tuo navan ja lokasuojan välinen etäisyys?


KuvaKuva

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.8.2007 9:57

eihän tosa takapäässä jäykkyyssäätöä oo ? vai onko ?

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 11.8.2007 12:55

On siinä mutta iskarin joutuu ottaa irti jos sitä haluaa säätää.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.8.2007 13:05

aha.... en o tienny :D farkussa varmaan kans ? tarviikin tutkia, itellä kans var2

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 11.8.2007 14:36

Joo, eiköhän siellä ole jos on var2 alusta.

Carbin
-
Viestit: 37
Liittynyt: 20.2.2008 11:21

ViestiKirjoittaja Carbin » 23.6.2008 17:47

Lainaan tätä topic:a kun liittyy Golf IV:n alustaan.

Eli olen lueskellut että vaihtaessa etupään iskareita kannattaisi myös ne yläpään painelaakerit vaihtaa?

Onko tuo tarpeen ja jos on niin ei kellään olisi tarkkaa nimeä tai vaikka tuotenumeroa niin voisin ne molemmat uusia vaikka ihan varmuudellakin.

rrinne
-
Viestit: 85
Liittynyt: 11.3.2004 16:08

ViestiKirjoittaja rrinne » 6.8.2008 9:38

Eli jos tarkoitit niitä etuiskarin kääntölakereita niin tuotekoodi AD-varaosalla oli 802-VKDA35113 hinta 22,7€/kpl

Eilen tuli asennettua omaan autoon nuo laakerit samalla kun asensin Gti:n alle Weitec Ultra GT -30mm alustan. Samalla uusin taakse jarrulevyt ja -palat ja oikealle eteen laakerin.
Tälläselle vähemmän asennuksia tehneelle aikaa tuhraantui 9 tuntia. Laakerihan siitä isoimman palan haukkasi!

Antti199
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 12.8.2008 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Antti199 » 4.9.2008 12:56

rrinne paljonkos on tuolla weitecin ultra gt -30mm alustalla kaaresta napaan etäisyys?

Jorie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 14.1.2010 20:55

ViestiKirjoittaja Jorie » 24.2.2010 20:41

Mitäs kannattaisi noita puslia vaihtaa samalla kun alustan laittaa uusiksi?

Eli varmaankin: yläpäiden laakerit, etutukivarret ja puslat? Mitä muita puslia kannattaa uusia, ja mitkä erityisesti kannattaa ottaa powerlex puslina jotta saisi jäykemmän alustan?

Entä moottorin tukikumit, onko paha vaihtaa?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 24.2.2010 20:58

puslilla ei jäykempää alustaa saa.
vain tarkemman ohjauksen ja ohjautuvuuden ja semmoista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa