jetta 1.8i vm.91 lämmityslaite

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

jetta 1.8i vm.91 lämmityslaite

ViestiKirjoittaja Jettisti » 8.6.2007 0:49

Onkelma jettan lämmityslaitteessa seuraavanlainen.
nopeus 0 = mykkä (luonnollisesti =) )
nopeus 1 = mykkä
nopeus 2 = mykkä
nopeus 3 = toimii

Onkos tälläselle tapaukselle joku ennalta tuttu vika ja siihen joku tietty korjaus vai onkos tää joku "mahdoton korjata --> osta uus auto"-juttu? =)

Ois kiva saada tuo lämmityslaite toimimaan kaikilla nopeuksilla, kun tolla kolmosella puhallin kohisee niin paljon, ettei kuule omia ajatuksiaan... =) Ja kumminki ois kiva pitää tälläi kesällä tota puhallinta kuiten päällä, et ilma edes vähän liikkuis autossa. Tosin ainahan on ikkuna, mutta silti...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2007 1:56

Hyvin todennäköistä että puhaltimen kyljestä esivastuksesta lämpösulake mennyt jumittavan moottorin takia.

Uus esivastus ensi hätään ja sitten pohtimaan puhaltimen laakereita. Uus puhaltimen moottorin ei Motonetissä kauheita maksanut kun itse ostin ja tuulenvoimakkuus kasvoi ainakin kuusi desibeliä :)

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 8.6.2007 2:45

Siis onkos toi esivastus on siis jossain tossa kojelaudassa olevassa vivustossa vaiko lämppärin "moottorissa"? Onkos paha repiä tuo vekotin irti tuosta kojelaudasta? Entäs onko tuo itse moottori tuolla hannarin jalkotilassa niin ku yleensä vai onks se laitettu näissä wageneissa johonkin muualle?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2007 3:53

Esivastus on puhaltimen kyljessä.

Kattele hanskalokeron alapuolelta niin näkee melkeinpä otsallaan miten se siellä on. Yksinkertainen homma.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 8.6.2007 9:42


RHead
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.6.2004 2:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja RHead » 20.1.2008 19:05

http://ffp-motorsport.com/tuning/sismoot.php

Löytyykö tuota vielä jostain?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.1.2008 19:56

sama vika mulla? välillä ei pyöri 1, 2 nopeus? sit ku vähän aikaa pyörittää namiskaa niin alkaa pyöriin?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.1.2008 20:42

sama vika mulla? välillä ei pyöri 1, 2 nopeus? sit ku vähän aikaa pyörittää namiskaa niin alkaa pyöriin?


Nappulassa vika. Pura ja puhdista tai etsi esim romikselta ehjä. Ei pitäis paljoa maksaa..

RHead
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.6.2004 2:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja RHead » 20.1.2008 21:09

Mikä vastus tuohon tilalle käy? Ei kehtais motonetistä 25e vastuksesta maksaa.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 20.1.2008 22:33

Kahvinkeittimestä? :)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 20.1.2008 22:41

Jos sieltä on tosiaan se esivastus mennyt, silloin motonetin 25€ on halpa. Aikoinaan alkuperäisenä joku 300-400mk.

Jos sieltä on mennyt se lämpösulake(eli vain suurin nopeus toimii), hae silloin jostain kodinkonekorjaamosta 184c lämpöarvolla oleva lämpösulake, maksaa n. 0,5€. Samanlaisia käytetään mm. kahvinkeittimissä.

jukkaarp
-
Viestit: 31
Liittynyt: 15.1.2008 10:20

ViestiKirjoittaja jukkaarp » 22.1.2008 10:30

Mulla sama homma Golfissa, toimi vain täysillä. Vaihdoin katkaisian toimi pari kuukatta ja taas lakkas toimimasta. Pitänee vaihtaa toi vastus kanssa.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 17.6.2008 9:49

Missä tuo puhaltimen esivastus sijaitsee ilmastoinnillisessa Jetassa/Golffissa? Kaverin vm. -89 jenkkimallin Jetassa ei lämmityslaitteen puhaltimesta toimi kuin nopein asento, eli melko varmasti tuo esivastuksen lämpösulake palanut. Purin hanskalokeron ja sen alapuolisen muovin, mutta en löytänyt esivastusta (tai ei se ainakaan samannäköinen ole kuin Poloissa). Lämmityslaitteen puhallin on vaakatasossa ja puhaltimen moottorille tulee kaksi johtoa, käsittääkseni esivastuksen täytyy silloin sijaita jossain muualla? Vai pitääkö puhaltimen moottori irroittaa puhallinkotelosta ennenkuin esivastus näkyy?

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 21.6.2008 14:33

Taitaa olla "ilmakanavassa" puhaltimen ja kennon välissä. "Kanavan" yläpuolelta pääsee käsiksi.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 25.6.2008 10:02

Mullakaan ei toimi 1-2 nopeudet golffissa mutta kolmosella kyllä hönkii ilmaa.

AInaki matka ajossa oon tehny kuivalla ilmalla niin, että siitä mistä voidaan säätää että meneekö viileä/kuuma puhuri ikkunalle ja vai matkustajille, niin vetäny namiskan päälle niin että matkustajille tulee ilmaa. Räppänät auki ja kun pyyhkii 100km/h tai joillaki se +20kmh päälle, hyvä ettei tarvi vetää toppatakkia päälle.

PItääpä tosiaan tuo vastus vaihtaa joku päivä

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.6.2008 10:05

eikö se vastus oo siinä puhaltimen kyljessä?? vai olenko väärässä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 25.6.2008 12:53

Puhaltimesta löytyy.

Miro
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 7.10.2008 20:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miro » 7.10.2008 22:09

Miulla lämmityslaitteessa ongelmana se, että auto ei anna lämmintä ilmaa muuten kuin nostamalla moottorin kierroksia (ts. ajamalla 120km/h tai pienellä vaihteella). Alkaa rassata kun ilmat alkaa kylmenemään. Onko vika juurikin tuossa lämmityslaitteen moottorissa? Aiemmin piteli ihmeellistä ääntä, vinkui kun puhallin oli ykkösellä, nyttemmin loppunut. Olisiko pömpeli päässyt lasahtamaan?

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 9.10.2008 7:37

Katopas Miro, että autossasi on varmasti tarpeeksi jäähdytysvettä koneistossa....kyseinen oire viittaa väkevästi jäähdytysveden olemattomuuteen.

Sen pömpelin lasahtamisen tai lasahtamattomuuden voi tarkistaa sen käyttökytkimellä. Kytkimen ollessa asennoissa 1,2 tai 3 pömpelin siipirattaan kuuluu pyöriä ja pömpeli puhaltaa ilmaa. Jos näin tapahtuu, pömpeli ei ole lasahtanut. Jos ei tapahdu, se on mahdollisesti lasahtanut, tai sitten sinne ei vaan syystä tai toisesta tule sähköä. Vinkuminen ei suoranaisesti ole lasahtamisen syy eikä seuraus. Pömpelin laakeri siellä vinkuu - saattaa vinkua vuosikausia pömpelin lasahtamatta.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 26.11.2008 17:14

jees vastus mennyt toisen kerran 2kk sisään,mistäs tämä voisi johtua?

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 26.11.2008 22:25

Puhaltimen moottori alkaa oleen finaalissa

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 27.11.2008 5:38

tuota hieman epäilinkin,vinkunut jonkin aikaa..

Beissi
-
Viestit: 54
Liittynyt: 5.8.2008 20:32

ViestiKirjoittaja Beissi » 27.11.2008 7:00

Kokeileppas rasvata sitä vähän ja putsailla. itsellä oli sama homma että vinkui ja kitisi niin vähän rasvausta ja putsausta niin nyt ollut hiljaa viime päivinä.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 27.11.2008 12:39

tuskin rasvaus auttaa tuohon,ettei toimi kuin täysillä..

Beissi
-
Viestit: 54
Liittynyt: 5.8.2008 20:32

ViestiKirjoittaja Beissi » 27.11.2008 15:03

silloin on lämpösulake (184 astetta) mennyt rikki jos toimi kuin kolmosella. 1 ja 2 taso menevät sulakkeen kautta, 3 taso ei.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 27.11.2008 18:19

onkos tuo lämpösulake siinä vastuksessa vai?ei viittis joka kerta ostaa uutta vastusta...ja onko millainen vaihtaa(kolvausta?)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.11.2008 19:30

^ Erikseen vastuspakan vieressä sellainen pieni komponentti. Kuten edellä jo todettiin, palamiseen on joku syy. Kannattaa harkita myös koko puhaltimen uusimista, maksaa Motonetissa 45e:
Golf-II 84--91 Puhallin+moottori. . . . . . . . . . . . . . 13-1879 45.50 ?

Beissi
-
Viestit: 54
Liittynyt: 5.8.2008 20:32

ViestiKirjoittaja Beissi » 27.11.2008 21:48

Kolvilla sen saa sinne kiinni.
Palamisen yleinen syy on jumittanut puhallin yms (paskainen tjsp).

Elfalta ite ostin kyseisen komponentin ja taisi maksaa euron. Jokaisesta elektroniikka-liikkeestä pitäisi löytyä.

Kolvatessa kannattaa käyttää lämmönjohto pihtejä ym. ettei sulake kuumene liikaa ja meni heti rikki.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 3.12.2008 6:45

jees moottori paloi eilen,lyönyt jumiin,uutta pääsee vaihtamaan heti kun saapuu.Onko vaihdossa otettava jotain erityistä huomioon vai heittääkö suoraan paikoilleen?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.12.2008 19:17

Taitaa olla maailman helpoin vaihdettava Golf II / Jetan lämppärin puhallin. Hanskalokeron alta hylly pois, minkä jälkeen moottori tippuu kiertämällä kouraan, joku lukitus siinä on jollain sivulla. Sitten vaan johto pistokkeesta irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä :)

E: Aiemmista postauksista päätellen taidatkin olla sitä jo irroitellut. Ei siis tuossa mitään eritytsä ole, toki kannattaa varmaan tarkistaa ettei kaukalo konehuoneen puolella ole lehtiä ja moskaa täynnä.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 3.12.2008 20:37

joo homma on pakettissa ja uus moottori paikoillaan.Eli ihan normi ja helppo homma.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 6.12.2008 13:15

Tuli tuossa huomattua että moottorinvaihdon jälkeen puhaltaa heikosti laseille,vaikka nappula olisikin täysillä..Vanhalla moottorilla puhalti hyvin,nyt tulee sellainen lehmän hönkäys..Mistäs moinen saattaa johtua?Vanha moottori löi siis savut pihalle,joten olisiko tämä tukkinut jotain..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.12.2008 13:17

Raitisilman suodatin kuiva ja puhdas jos sellainen on? Entäpä tuntuvatko ilman suuntausvivut normaaleilta? Jos sieltä on vaikka joku vaijeri irronnut.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 6.12.2008 13:20

suodatin kyllä jetasta löytyy,tarkastettava...vivut tuntuvat normaaleilta.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 6.12.2008 13:51

suodatin puhdas ja kuiva,olisko sitten vaijerit lähtenyt liikenteeseen,tiedä sitä..

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 7.12.2008 12:41

vaijerit olivat kiinni,ja vivustot toimii.Mistäs tämä läppä löytyy,mitä näillä vivustoilla säädetään?jos olisi jäänyt jotenkin jumiin tai jotain..Eihän muuten tuota siipiratasta tarvii mitenkään erikoisemmin keskittää tuohon moottoriin?vanhassa moottorissa tuo siipiratas oli tuon keskirattaan tapin tasalla,uudessa tappi tulee noin 1cm yli.jos asentaa tasalle niin ottaa kiinni ylämuoveihin..

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.12.2008 15:06

hönkiikö muista suuttimista kunnolla? itselle tulis mieleen että olisko ne tunnelit auennu kiinnikkeistä.. itsellä oli käynyt niin ja korjaantu ku liimasin kasaan (kiinnikkeet rikki)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.12.2008 15:08

Eihän muuten tuota siipiratasta tarvii mitenkään erikoisemmin keskittää tuohon moottoriin?vanhassa moottorissa tuo siipiratas oli tuon keskirattaan tapin tasalla,uudessa tappi tulee noin 1cm yli.jos asentaa tasalle niin ottaa kiinni ylämuoveihin..
No ei, kunhan se nyt siellä sopii pyörimään. Luultavasti uudessa on vaan hieman pidempi akseli.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 7.12.2008 18:08

eipä höngi kunnolla mistään suuttimista..ennen sai 1llä pitää huoletta ilman huurtumisia,nyt 3lla ja takalasit kokoajan huurussa.Ja koko aikana siis ei ole muuta tehty kuin uusi moottori asennettu.Alkaa kyllä ihmetyttämään toden teolla.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.12.2008 11:35

Olisko moottorille menevät johdot väärinpäin? Puhallin pyörii väärään suuntaan.
Tarkoitan siis liittimeltä moottoriin meneviä johtoja. Johtosarjan liitinhän ei mene paikoilleen kuin yksin päin.
Viimeksi muokannut jii_bee, 8.12.2008 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 8.12.2008 11:43

Tänään töihin tullessa tuli sama mieleen,ja niinhän siinä oli,että piuhat menivät väärin päin.Moottorissa lukee grun eli käsittääksein tämä oli maa,mutta näköjään ei.Nyt siis puhallin pelittää oikein ja tukka hulmuaa jälleen.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa