90hv HDI:n Välijäähdytys operaatio + jotain ihan muuta.
Valvoja: ffp jäsenet
90hv HDI:n Välijäähdytys operaatio + jotain ihan muuta.
Pistänpä tämmöisen pienen projekti topicin pystyyn omasta välijäähdyttimen asennuksesta.
Kuten monet tietäänkin ei tuommosessa PSA:n 90hv hdi moottorissa ole välijäähdytintä laisinkaan ja kaiken lisäksi homma on saatu yllätävän tympeäksi muuttaa. näitä moottoreitahan on citikassa, pösössä, fiiatissa ja todennäköisesti vielä jossain muussakin kehonsiirto laitteessa.
Monen olen kuullut haaveilevan coolerin asennuksesta mutta yhtään kunnon "näin se tapahtuu" juttua en ole nähnyt, joten nyt tehdään semmoinen.
Tällä kertaa laitetaan vaan vähän kookkaampi kuin vakio, coolerin kennon mitat:
700x300x76 valmistusmaa kiina.
Onneksi samasta moottorista on olemassa 110hv versio jossa cooleri on, ja tästä moottorista tarviikin muutaman osan vaikka laittaisi minkälaisen kiina-coolerin
(no myönnetään että ei ne pakollisia ole mutta helpottaa)
Kohde autohan on tämmöinen -01 citroen xsara ja se näyttää konehuoneesta tältä:
kuva
Tällä hetkellä autossa on karalan softa jota pernun eki modasi vielä parempaan uskoon ja heti kun coolerin homma on selvä tilataan uusi ahdin ja katsotaan kuinka pitkälle vakio polttoaine laitteen riittää.
Muutama osa jotka hommasin toimenpidettä varten:
kuva
Alunperin ahtoputki tulee suoraan koneen takaa imusarjalle joten imusarjan pään joutuu vaihtamaan.
kuva
Tässä vakio ja 110version imusarjan päät, vakio taittuu taakse ja 110 koneen päälle etu viistoon.
kuva
Kuvassa näkyy myös "kaasuläppä" jonka ainoa tarkoitus on egr:n toiminnan tehostaminen. tuota imusarjan päätä on myös toinen malli jossa ei ole kiinnitys mahdollisuutta kaasuläpälle, löytyy 98-01 ja taas jostain -03/04 etiäpäin
imusarjan pään saa myös merkki kaupasta noin 170€ hintaan itse ostin romikselta 10€:llä
Varsinainen ahtoputki lähtee ahtimelta alaspäin tekee mutkan ja nousee ylös tuohon kaasuläpälle, ihana irroittaa ahdasta on.
kuva
Tähänkin lääkkeesi 110version ahtoputki joka koukkaa öljypohjan ja laatikon välistä suoraan koneen etupuolelle, hinta merkkikaupassa 25€, en alkais tekemään itse.
kuva
tässä huonon informaatio arvon omaava kuva uudesta ja vanhasta:
kuva
Imusarjanpään vaihto ei ole kummoinen homma, kaksi mutteria pois ja egr putken pultit pois ja keksintö lähtee irti, silikooni massa väliin ja uusi paikalleen.
kuva
Tuossa edellisessä kuvassa oli jo "kaasuläppä" paikollaan mutta se ei käy suoraan vanhasta, alipaine kello ottaa kiinni alipaine pumpuun.
Taas kerran piti mennä siittä mistä aita on matalin ja rautasaha käteen ja kello pois, läppä jumiin ruuvilla ja puskurin korjaus liimaa varmistaamaan
kuva
Tällä kertaa ei saa itse cooleria paikkalleen koska nahkahousut ei ole sitä vielä minulle toimittanut, joten joutuin vetämään ahtoputken suoraan imusarjalle.
kuva
Itse cooleri mahtuu yllättävänkin hyvin paikalleen puskurin runkoa joutui vain leikkaamaan noin 3cm koko matkalta ja tyytin siirtään pois tieltä + muutaman muoviosan tämmöisen tilan sille raivasin:
kuva
toinen:
kuva
Homma jatkuu ensiviikolla kun saan coolerin.
Kuten monet tietäänkin ei tuommosessa PSA:n 90hv hdi moottorissa ole välijäähdytintä laisinkaan ja kaiken lisäksi homma on saatu yllätävän tympeäksi muuttaa. näitä moottoreitahan on citikassa, pösössä, fiiatissa ja todennäköisesti vielä jossain muussakin kehonsiirto laitteessa.
Monen olen kuullut haaveilevan coolerin asennuksesta mutta yhtään kunnon "näin se tapahtuu" juttua en ole nähnyt, joten nyt tehdään semmoinen.
Tällä kertaa laitetaan vaan vähän kookkaampi kuin vakio, coolerin kennon mitat:
700x300x76 valmistusmaa kiina.
Onneksi samasta moottorista on olemassa 110hv versio jossa cooleri on, ja tästä moottorista tarviikin muutaman osan vaikka laittaisi minkälaisen kiina-coolerin
(no myönnetään että ei ne pakollisia ole mutta helpottaa)
Kohde autohan on tämmöinen -01 citroen xsara ja se näyttää konehuoneesta tältä:
kuva
Tällä hetkellä autossa on karalan softa jota pernun eki modasi vielä parempaan uskoon ja heti kun coolerin homma on selvä tilataan uusi ahdin ja katsotaan kuinka pitkälle vakio polttoaine laitteen riittää.
Muutama osa jotka hommasin toimenpidettä varten:
kuva
Alunperin ahtoputki tulee suoraan koneen takaa imusarjalle joten imusarjan pään joutuu vaihtamaan.
kuva
Tässä vakio ja 110version imusarjan päät, vakio taittuu taakse ja 110 koneen päälle etu viistoon.
kuva
Kuvassa näkyy myös "kaasuläppä" jonka ainoa tarkoitus on egr:n toiminnan tehostaminen. tuota imusarjan päätä on myös toinen malli jossa ei ole kiinnitys mahdollisuutta kaasuläpälle, löytyy 98-01 ja taas jostain -03/04 etiäpäin
imusarjan pään saa myös merkki kaupasta noin 170€ hintaan itse ostin romikselta 10€:llä
Varsinainen ahtoputki lähtee ahtimelta alaspäin tekee mutkan ja nousee ylös tuohon kaasuläpälle, ihana irroittaa ahdasta on.
kuva
Tähänkin lääkkeesi 110version ahtoputki joka koukkaa öljypohjan ja laatikon välistä suoraan koneen etupuolelle, hinta merkkikaupassa 25€, en alkais tekemään itse.
kuva
tässä huonon informaatio arvon omaava kuva uudesta ja vanhasta:
kuva
Imusarjanpään vaihto ei ole kummoinen homma, kaksi mutteria pois ja egr putken pultit pois ja keksintö lähtee irti, silikooni massa väliin ja uusi paikalleen.
kuva
Tuossa edellisessä kuvassa oli jo "kaasuläppä" paikollaan mutta se ei käy suoraan vanhasta, alipaine kello ottaa kiinni alipaine pumpuun.
Taas kerran piti mennä siittä mistä aita on matalin ja rautasaha käteen ja kello pois, läppä jumiin ruuvilla ja puskurin korjaus liimaa varmistaamaan
kuva
Tällä kertaa ei saa itse cooleria paikkalleen koska nahkahousut ei ole sitä vielä minulle toimittanut, joten joutuin vetämään ahtoputken suoraan imusarjalle.
kuva
Itse cooleri mahtuu yllättävänkin hyvin paikalleen puskurin runkoa joutui vain leikkaamaan noin 3cm koko matkalta ja tyytin siirtään pois tieltä + muutaman muoviosan tämmöisen tilan sille raivasin:
kuva
toinen:
kuva
Homma jatkuu ensiviikolla kun saan coolerin.
Näköjään näitä ranskalaisia kiisseleitäkin jaksetaan viritellä. Hyvä niin, ei niistä ainakaan liikaa tietoa vastaan ole sattunut. Luulis että (enemmän?) kiinnostunutta lukijakuntaa löytys esim. tuoltakin: http://www.sportpug.com tai http://www.sitruunapatonki.tk.
Pistä vaan PSA... :D.Raskalaisten suunnittelema, hölmöjen ajama. Citroen
Kyllä mun mielestä on mukava lukea tätäkin projektia, koska on tehty hyvin ja selkeästi vaikkei automerkki saakkaan suurinta kannatusta. Ajoneuvoasentajana kiinnostaa kaikkien vehkeitten virittely ja nippelitieto, kun noista ranskalaisista mulla on tietoa yhtä paljon kuin ompelukoneen neulan vaihdosta.
postiukko kantoi coolerin tänään kotiin mutta asentamaan pääsee vasta loppuviikosta, koska auto menee ylimaalaukseen ja puskuri pitää silloin irroittaa kumminkin.
Tässäpä kuva itse jäähdyttäjästä:
kuva
isohan se on mutta kun sai samaan hintaan kun pienemmän...
Tässäpä kuva itse jäähdyttäjästä:
kuva
isohan se on mutta kun sai samaan hintaan kun pienemmän...
Rentouttavan mökki-reissun jälkeen jakso taas käydä pajalla
laittelemassa coolerin keulille, sehän mahtu yllättävän hyvin:
kuva
no eipä se tullut yllätyksenä, tekiin ennen projektin alkua pahvimallin jolla sain mitottua mikä mahtuu ja mikä ei...
ylä ja alapuolelle samanlaiset lattaraudan palat millä cooleri pysyy kolossaan:
kuva
ennenkuin thuuning poliisit hyökkää, kyllä maalaan ja kaunistelen nuo raudat!
Ahtoputkiakin kerkesin mallata:
kuva
Ja puskurikin mahtui vielä paikalleen:
kuva
Seuraavaksi ahtoputkien hitsausta...
laittelemassa coolerin keulille, sehän mahtu yllättävän hyvin:
kuva
no eipä se tullut yllätyksenä, tekiin ennen projektin alkua pahvimallin jolla sain mitottua mikä mahtuu ja mikä ei...
ylä ja alapuolelle samanlaiset lattaraudan palat millä cooleri pysyy kolossaan:
kuva
ennenkuin thuuning poliisit hyökkää, kyllä maalaan ja kaunistelen nuo raudat!
Ahtoputkiakin kerkesin mallata:
kuva
Ja puskurikin mahtui vielä paikalleen:
kuva
Seuraavaksi ahtoputkien hitsausta...
No niin auto palasi ylimaalauksesta ja kerkesimpä ahto putketkin tekemään, yllättävän pätevä tuommonen kiina-cooleri, toinenpää tulikuuma poletuksen jälkeen ja toinenpää ihan kylmä... ELi se toimii sittenkin!
ja ass-o-meter kertoi mahdottomista tehon lisäyksistä...
Pistetään huomenna kuvat ahtoputkista ja muista rävellyksistä...
ja ass-o-meter kertoi mahdottomista tehon lisäyksistä...
Pistetään huomenna kuvat ahtoputkista ja muista rävellyksistä...
Pienoisten työkiireiden jälkeen jakso panostaa taas netti-jeesusteluun, konehuoneen putken teen viikonlopun aikana vielä uusiksi, saa nuo turhat silikon-carne putket pois välistä: kuva
Putket "kylmällä puolella" on happonkestävää, olenkin miettinyt että kiilottaako vaikko maalaa?
ahdasta on mutta ei liian:
kuva
Toinen puoli olikin helppo, kaksi 90ast putkeä ja vähän suoraa:
kuva
ja kyllä, mustaa pakoputki värkkiähän se on, v*tuttaa jo nytten oma tyhmyys...
Coolerin laiton jälkeen mittasin ahdot ja nehän näytti 0,7-0,8 lukemaa, pitäisi olla 1,0bar
näissähän ei ole mitään ahtopaineen säätöä joten hukkaportin kello saa suoraan painetiedon kompura pesästä, ja nyt sitten putket ahdistaa ja tietentenkin ilma jäähtyy ja supistuu niin tulos on painehäviö...
joten siirsin hukkaportin ohjauksen imusarjan päähän ja paineet oli taas 1.0bar, täällä modauksella ja coolerilla yhteensä oli semmoinen vaikutus että hankala uskoa että noin pienellä vaivalla ja rahalla sain noin suuren tehon lisäyksen!
Homma kuitenkin jatkuu ja tehoa pitäisi saada lisää, tänään sainkin mieluisan puhelin soiton powerflash oy:n pernun ekiltä, oli tehnyt vähän uutta ohjelmaa zitikkaan jota voisi joku päivä mennä kokeilemaan...
Loppu kevennyksenä kuva itse autosta, poistin puskurista maalauksen yhteydessä vähän materiaalia jotta ilma kulkisi, ja lopputulos oli:
kuva
Putket "kylmällä puolella" on happonkestävää, olenkin miettinyt että kiilottaako vaikko maalaa?
ahdasta on mutta ei liian:
kuva
Toinen puoli olikin helppo, kaksi 90ast putkeä ja vähän suoraa:
kuva
ja kyllä, mustaa pakoputki värkkiähän se on, v*tuttaa jo nytten oma tyhmyys...
Coolerin laiton jälkeen mittasin ahdot ja nehän näytti 0,7-0,8 lukemaa, pitäisi olla 1,0bar
näissähän ei ole mitään ahtopaineen säätöä joten hukkaportin kello saa suoraan painetiedon kompura pesästä, ja nyt sitten putket ahdistaa ja tietentenkin ilma jäähtyy ja supistuu niin tulos on painehäviö...
joten siirsin hukkaportin ohjauksen imusarjan päähän ja paineet oli taas 1.0bar, täällä modauksella ja coolerilla yhteensä oli semmoinen vaikutus että hankala uskoa että noin pienellä vaivalla ja rahalla sain noin suuren tehon lisäyksen!
Homma kuitenkin jatkuu ja tehoa pitäisi saada lisää, tänään sainkin mieluisan puhelin soiton powerflash oy:n pernun ekiltä, oli tehnyt vähän uutta ohjelmaa zitikkaan jota voisi joku päivä mennä kokeilemaan...
Loppu kevennyksenä kuva itse autosta, poistin puskurista maalauksen yhteydessä vähän materiaalia jotta ilma kulkisi, ja lopputulos oli:
kuva
hoo mie taisinki nähdä sinut ja autosi tossa nelostiellä viikonloppuna. Hyvin paisto cooleri puskurista :)
Ja ehottomasti kiillottamaan :)
Ja ehottomasti kiillottamaan :)
-
- -
- Viesti:
Lauantai oli taas rakentelu päivä ja jotain tuli tehtyäkin, tekiin tuon konehuoneen ahtoputken "vähän" siistimmäksi että saa alkuperäisen suojamuovin paikalleen, siis mars sukulaisiin rosteri hitsi vehkeiden ääreen ja tämmöinen siittä tuli:
kuva
Seuraavaksi puukkosaha käyttöön ja muovista siivu pois:
kuva
Ei juma sehän passaa vielä paikoilleen:
kuva
Kyllä passaa se:
kuva
Omasta mielestä kötöstys on nyt huomattavasti siistimmän näköinen??!
Mutta sitten tuli sunnuntai, ja illalla tylsää...
kuva
Elikkä tunninkin puolellehan se meni, peukalosta on nahka pois ja naapurit varmaa kiittelee kun meikäläinen huudatti rälläkkää ja porakonetta pihalla.
Semmoista tällä kertaa...
kuva
Seuraavaksi puukkosaha käyttöön ja muovista siivu pois:
kuva
Ei juma sehän passaa vielä paikoilleen:
kuva
Kyllä passaa se:
kuva
Omasta mielestä kötöstys on nyt huomattavasti siistimmän näköinen??!
Mutta sitten tuli sunnuntai, ja illalla tylsää...
kuva
Elikkä tunninkin puolellehan se meni, peukalosta on nahka pois ja naapurit varmaa kiittelee kun meikäläinen huudatti rälläkkää ja porakonetta pihalla.
Semmoista tällä kertaa...
Palaa sivulle “Projektiosasto”